Marcel Bezençon Awards 2024
2024-05-12 (söndag)Traditionsenligt så presenterades vinnarna av Marcel Bezençon Award 2024 strax före finalen av Eurovision Song Contest 2024. (Det pris som 2002 som skapades av Christer Björkman och Richard Herrey och döpts efter Eurovisions grundare.)
Priserna delades ut vid en liten ceremoni, som sändes live och som kan ses i efterhand här nedan:
Marcel Bezençon Awards 2024 hosted by Christer Björkman | Malmo 2024
(07:50 – May 11, 2024 – eurovision.tv)
Vinnarna av Marcel Bezençon Awards 2024: |
|
♥ Press Award: Baby Lasagna, “Rim Tim Tagi Dim“, Kroatien (utses av det ackrediterade press-folket under evenemanget) |
|
♥ Artistic Award: Nemo, “The Code“, Schweiz (utses av internationella kommentatorerna och gäller det artistiska uttrycket, inte själva låten) |
|
♥ Composers Award: Nemo, “The Code“, Schweiz (Låtskrivare: Benjamin Alasu, Lasse Midtsian Nymann, Linda Dale, Nemo Mettler) (utses av de deltagande låtskrivarna i finalen) |
|
(Källa: eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Så roligt att se att Kroatien blev belönade med någon form av pris i samband med Eurovision Song Contest 2024. Synd bara att inte Nederländerna också kunde ha fått någon form av uppskattning men det var uppenbarligen inte deras år, helt enkelt.
Mer om Marcel Bezençon Awards historia och forna vinnare hittar ni på wikipedia.
Så Israel lyssnar ingen på nu men Holland är väldigt populär. Borde inte en låt med så många poäng var populär?
https://esctracker.com/spotify
@Mr A Jag tror tyvärr det är så enkelt som att de allra flesta inte baserade sin åsikt om Israels bidrag på om de gillade låten eller inte, utan vart de står i den nuvarande konflikten. Massor av marknadsföring gjordes ju innan tävlingen av ambassader och (främst) konservativa politiker i Europa.
Ja trist att så många inte är intresserad av ESC och låtarna som kollar.
Synd att detta med Hollands artist hände, hade gärna sett Hollands bidrag i finalen.
@Mr A, Mmm… Eurovision blir bäst när den är så opolitisk som möjligt men vissa år är det uppenbarligen svårare än andra. Men men, tävlingen har överlevt svåra saker förr så förhoppningsvis återhämtar den sig snabbt. (Eller så är det bara början på en stor svacka där länder sätter i system att polisanmäla varandra för att enkelt slå ut sina konkurrenter då det uppenbarligen inte behövs någon fällande dom för att diska bidrag.)
I detta fallet är jag iofs på HWs sida. Men jag vill ändå lägga in idén om att en bra Eurovision-låt inte är samma sak som en bra hit.
T.ex så älskade jag Portugals låt, men jag vet inte riktigt var “Grito” ska få en plats i mitt “vanliga liv”. Enklare att låta tex “La Noia” eller “Rim tim tagi dim” ta plats där, trots att de var längre ner på min ESC-topp 🙂
Men i fallet med Israel tror jag väldigt mycket på HW. Jag tycker det är lite kul med vissa politiker åt det konservativa hållet som klagar på “den antisemitiska juryn som lät politiken vinna över musiken”.
Och så sitter man där och tänker “men de där 20 rösterna du skickade Israels håll? De var helt opolitiska??? Du har aldrig röstat förr, men just i år röstar du 20 gånger på en låt som jag köper att du gillar, men köper inte att så många tycker låten är bra nog att rösta första gången på, utan det är statements”.
Människor som inte kan Eurovision ska inte prata om det. Generellt ska inte människor som inte kan tänka mer än ett steg uttala sig. Men då skulle vi vara en väldigt tyst art 😉
Israels röstande var väl anti woke röst. Finns en stark konservativ ström genom Europa så det passar in på det
@Adri Jo, det instämmer jag helt i. “Grito” är faktiskt den ESC-låt jag lyssnat mest på de tre senaste dagarna, men jag är helt med på att en bra ESC-låt inte nödvändigtvis behöver vara en hit. Det vore ju väldigt tråkigt om det bara var en tävling där alla skickade vad de trodde skulle gå bra på topplistorna, utan det handlar även om att visa lite mer udda musik och sitt eget kulturella uttryck.
Sen vill jag såklart inte ha en tävling med 37 stycken “Doomsday blue” eller 37 stycken “Jako” heller, utan jag vill ha variation, vilket är anledningen till att hit-tänket blir lite enkelspårigt för mig 🙂 Plus att jag har för mig att Spotify inte ens finns i vissa östeuropeiska länder, så det är inte alltid helt klart hur man identifierar en hit.
Fanns det ett visst taktikröstande från juryn vad gäller Israel? Jag tror det. Men det är verkligen som du säger. Tror folk på fullaste allvar att de hade fått de där 300+ tittarpoängen utan massivt röstande från folk som skiter i ESC men vill göra politiska poänger?
@Denis Ja, om man ser på vilka som promoteade låten mest så är jag också inne på att det var “anti-woke” som var målgruppen.