Eurovision 2024: Jury- och tittarröster i finalen
2024-05-13 (måndag)Schlagerpinglan: Direkt efter finalen av Eurovision Song Contest 2024 så släppte EBU de flesta röstsiffrorna och man var fri att gräva runt i mängder av siffror hos eurovision.tv och bl.a. se hur varje enskild jurymedlem röstat.
Här nedan ser ni det slutliga resultatet av finalen med både den slutliga summan samt juryns och tittarnas röster presenterade var för sig, med de största skillnaderna mellan juryns och tittarnas röster makerade i lila. (Längre ner hittar ni även de länder där tittarna och juryn valde att ge sina 12:or till samma land.)
Se även de slutliga resultatlistorna vid finalen och semifinalerna av Eurovision Song Contest 2024 där ni även hittar länkar till de olika bidragens live-framträdanden.
Schlagerpinglan: Precis som förra året så var det den stora juryfavoriten som vann. Förra året fick Sverige 15 av 37 jurygruppers 12:or men inga länders tittar-12:or. I år fick Schweiz 22 av 37 jurygruppers 12:or men endast 1 tittar-12:a. Tittarna valde i stället att sprida ut sina 12:or till främst Israel, Kroatien och Ukraina.
Även om oenigheten var väl utspridd så fanns det en del länder där båda 12:orna gick till samma land, se nedan.
Schlagerpinglan: Jag avslutar som jag alltid brukar göra, med att poängtera att jag tycker att detta system, med 50/50 tittar- och juryröster, är det bästa vi haft så här långt. Ibland håller jag med tittarna, ibland med juryn, ibland med ingen av dem och i väldigt sällsynta fall håller jag med båda och då blir det ett riktigt bra vinnarbidrag. Som sagt det händer inte ofta men när det väl gör det är det extra roligt. Kanske 2025 blir ett sådant år för mig? Jag hoppas på det. 😀
Ja. Vilket kaosår. En riktig soppa. Men man kan inte påstå att det var händelsefattigt som på 90 talet iaf.
@Mr A, Nej, annars kan man ju lätt få för sig att man skulle tröttna efter att följa samma tävling år efter år… men alltid händer det något oväntat. Man får försöka se det positivt. 😀
Axplock
* Israel demonstrationer med höga poäng från tittarna och låga från juryn för en rätt standardlåt.
* Nederländerna diskades från semi till final utan chans för en backupartist eller reservlåt från semin att framföras.
* Schweiz vann jury men kom 5a på publiken
* En del spokespersons hopppade av som Käärijä
* Carola rasar
* Nemo bryter tummen och glasstatyetten
Et etc etc etc
När var senaste gången folkets femma vann totalt? Har det någonsin hänt förut? Måns var väl folkets trea 2015, det är nog den sämsta tittarplaceringen för en vinnare jag kan minnas i alla fall.
Jag hittade några “årets”-utmärkelser som vi gav förra året. Tänkte att jag skulle uppdatera den och köra (ungefär) samma kategorier, fast med årets ESC 🙂
Årets bästa låt(ar): “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi” (Estland) & “Ulveham” (Norge)
Årets sämsta låt: “Loop” (Malta)
Årets bästa manliga artist: Baby Lasagna (Kroatien)
Årets bästa kvinnliga artist: Sångerskan i Ladaniva (Armenien)
Årets grupp: 5miinust och Puulup (Estland)
Årets bäst klädda man: Slimane (Frankrike)
Årets sämst klädda man: Windows95man (Finland)
Årets bäst klädda kvinna: Tali (Luxemburg)
Årets sämst klädda kvinna: Luna (Polen)
Årets mest underskattade: “Ulveham” (Norge)
Årets mest överskattade: “Hurricane” (Israel)
Årets bästa icke-finalist: “11:11” (San Marino)
Årets förbättring live: “Liar” (Cypern)
Årets försämring live: “No rules” (Finland)
Årets förbättring under säsongen: “Piedestal” (Tjeckien)
Årets glädjepiller: “Jako” (Armenien)
Årets vackraste: “Grito” (Portugal)
Årets chock: Att jag satte min tilltro till juryn i finalen
Årets ESC-community: Självklart är det Schlagerpinglan.se, i år igen 🙂
Snyggt HW. Här kommer mina:
Årets bästa låt: “Grito” (Portugal)
Årets sämsta låt: “Liar” (Cypern)
Årets bästa manliga artist: Baby Lasagna (Kroatien)
Årets bästa kvinnliga artist: Jerry Heil (Ukraina) och Angelina Mango (Italien). (Jag är egentligen emot delade “priser”, men de är lika bra – om än på olika sätt)
Årets bästa icke-binära artist: Bambie Thug (för hen måste ju ändå hyllas även om det blir en smal kategori. Och vill ändå då även applådera Nemo. Men Bambie än mer 🙂 ).
Årets duo/grupp: Jerry Heil & Alyona Alyona (Ukraina)
Årets bäst klädda man: Slimane (Frankrike) (hedersomnämning: Silvester Belt, Litauen)
Årets sämst klädda man: Windows95man (Finland) (hedersomnämning: Dons, Lettland)
Årets bäst klädda kvinna: Eden Golan (Israel) (hedersomnämning: Den armeniska tjejen, Armenien)
Årets sämst klädda kvinna: Besa (Albanien)
Årets mest underskattade: “Veronika” (Slovenien)
Årets mest överskattade: “Hurricane” (Israel)
Årets bästa icke-finalist: “Pedestal” (Tjeckien)
Årets förbättring live: “Firefighter” (Georgien)
Årets försämring live: “Before the party’s over” (Belgien)
Årets förbättring under säsongen: “Piedestal” (Tjeckien) och “Doomsday blue” (Irland)
Årets glädjepiller: “Jako” (Armenien)
Årets vackraste: “Grito” (Portugal)
Årets chock: Att jag fick alla mina favoriter till finalen
Årets ESC-community: Schlagerpinglan (iofs enda stället jag faktiskt hänger på också, men det finns ju ett skäl till det 🙂 ).
Årets bästa öppnings-/mellan-akt: Den allt för korta “Tattoo”-parodin i början av semi 2
Årets shitshow: Literally hela EBU
Det där med Georgien är knas. För “Firefighter” är inte årets bästa låt. Inte ens nära. Liksom inte ens topp 10. Men rankar jag framträdanden, oberoende (så mycket man kan iaf) av låten.
Då tror jag kanske att Georgien faktiskt hade mitt favoritframträdande. Nutsa var power, energi och pondus på ett sätt jag inte riktigt hade väntat mig – även om jag iofs hade höga förhoppningar på henne också 🙂
@Adri Spännande att läsa dina hedersutnämningar 🙂 Spontant känns det som vi är ovanligt synkade. Jag håller ofta med dig när det gäller “yttre omständigheter” i tävlingen, men när det gäller musiksmak överlappar vi inte särskilt ofta. Här hade vi dock en hel del gemensamma och jag köper nästan alla dina som vi inte har det.
Bambie Thug hade nog förtjänat ett omdöme även på min, jag funderade på att också göra en tredje kategori eftersom vi faktiskt hade två artister i år som varken var män eller kvinnor. Båda två levererade verkligen!
Vad gäller förbättring live så hade jag förra året “Unicorn” på den platsen om jag inte minns fel, och i år “Liar”. Båda dem är låtar jag aaaldrig skulle slå på lite spontant sådär. Men de lyfte så pass mycket live att jag faktiskt kunde uppskatta bidragen, vilket jag definitivt inte gjorde i studion, därav utmärkelsen 🙂 Så jag förstår vad du menar med “Firefighter”, och kan hålla med.
EBU var verkligen en shitshow i år. Finalen blev faktiskt mindre kaotisk än jag förväntade mig, men det var fortfarande en riktig shitshow, vilket säger något om mina förväntningar. Iolanda och hennes censurerade naglar, Joosts diskning, buandet mot Österdahl, avhoppen från poängutdelningen, Israels delegation, den icke-binära flaggan som fick någon i publiken utkastad och sen bars av Nemo på scen, et cetera…
Jag tror rejäla förändringar måste till i toppen om inte fler TV-bolag ska lämna. Trots det är jag hoppfull inför nästa tävling. Alla tidningar skriver om kaoset just nu, men de allra flesta kommer ha glömt allt det om mindre än en månad, och vi har en chans till nystart nästa år i Schweiz 🙂
Här kommer min och lägger till några egna:)
Årets låt: Rim Til Tagi Dim
Årets sämsta: Island
Årets manliga artist: Slimane
Årets kvinnliga artist: Angelina Mango.
Årets duo/ grupp: Nebulossa.
Mest underskattade: “Tower”, Polen
Mest överskattade: Israel
Årets icke finalist: The Tower( Polen
Förbättring live: Irland
Försämring live: Estland
Årets växare: Polen
Årets låt du tröttnat på innan show: Rim Tim Tagi Dim
Årets glädjepiller: Armenien
Årets vackraste: Frankrike
Årets chock: Ingen Europapa i final
Bästa mellanakt: We just love Eurovision to much
Årets nordiska bidrag: Sverige.
Årets big 5: Frankrike
Årets icke engelska bidrag: Nederländerna
Årets bidrag där engelska är officiellt språk: Irland
Årets Balkan: Kroatien
Årets camp: Spanien
Årets gulity pleasure: Spanien
Årets ballad: Frankrike
Årets danslåt: Nederländerna
Årets bästa “roliga” bidrag: Kroatien.
Sexigaste man: Baby Lasagna
Sexigaste kvinna: Angelina Mango
Årets tvåspråkiga bidrag: Luxemburg
Årets roligaste nyhet: Luxemburg återvänder
Årets ris: EBU
Årets queer artist: Bambie Thug
Vilka ggr har UK fått 0 poäng? Jury publik eller sammanlagt.
Årets otrevligaste: Buroparna inne i arenan och de propalestinska demonstranterna utanför arenan!
@HW, Här är mina val:
Årets bästa låt(ar): “Europapa“ (Nederländerna) – “Rim Tim Tagi Dim“ (Kroatien) – “Dizzy“ (Storbritannien)
Årets sämsta låt: “Doomsday Blue“ (Irland)
Årets bästa manliga (eller ickebinära) artist: Joost Klein (Nederländerna)
Årets bästa kvinnliga (eller ickebinära) artist: Angelina Mango (Italien)
Årets grupp: 5miinust och Puulup (Estland)
Årets bäst klädda man (eller ickebinär): Slimane (Frankrike)
Årets sämst klädda man (eller ickebinär): Nemo (Schweiz)
Årets bäst klädda kvinna (eller ickebinär): Silia Kapsis (Cypern)
Årets sämst klädda kvinna (eller ickebinär): Bambie Thug (Irland)
Årets mest underskattade: “Before the Party’s Over” (Belgien)
Årets mest överskattade: “The Code” (Schweiz)
Årets bästa icke-finalist: “Europapa“ (Nederländerna)
Årets förbättring live: “Rim Tim Tagi Dim“ (Kroatien)
Årets försämring live: “Dizzy“ (Storbritannien)
Årets förbättring under säsongen: “Piedestal” (Tjeckien)
Årets glädjepiller: “Europapa“ (Nederländerna)
Årets vackraste: “Mon Amour“ (Frankrike)
Årets chock: Att EBU kunde diska ett bidrag enbart grundat på anklagelser.
Årets ESC-community: schlagerpinglan.se (tar emot att peka ut mitt eget, och det finns kanske lika bra som jag inte upptäckt, men detta är det enda community jag trivs i, de andra jag har erfarenhet av, och kommentarerna som dyker upp “bakom kulisserna”, är så hatiska att jag så smått tappar intresset för ESC om jag utsätts för dem alltför länge)
@Artemisia, Mmm… man kan inte säga mycket annat än att de helt hade helt missat “United by Music”-temat.
@Mr A, Vore intressant att se en sammanställning. Visst förstår jag om det var “för mycket” för vissa delar av publiken i år… men 0 poäng? Måste ha varit en enorm totalsumma av publikröster för att generera detta resultat.
Denis och Pinglan – kul att ni också hakade på! Ni gör en hel del val som jag aldrig gjort, och det är ju mycket av det roliga av att läsa andras åsikter 🙂
Med Denis är jag är helt överens om att Polen var en växare, att Kroatien helt klart var bra men en låt man lätt tröttnade på, och att Armenien var årets glädjepiller. Betydligt mindre överens om att Sverige var Nordens bästa bidrag (för mig är de faktiskt sist i Norden, men de hade lika gärna kunnat vara tvåa då jag tyckte alla var mediokra utom Norge) och att Estland var största försämringen live.
Pinglan – vi möts inte i mycket, men vi är helt eniga om vilken chock Europapa-gate var, samt att esterna utgjorde årets grupp. Din sämsta låt har jag i min topp-5, och jag har “Dizzy” i botten (dina andra två “bästa låtar” gillar jag dock).
Det där med kommentarer bakom kulisserna – stor eloge att du klarade av att hålla någon form av ordning under denna kaos-säsong med så mycket osämja, det måste ha varit otroligt svårt. Efter denna ESC-vecka har jag bestämt mig – jag nämner nu “Hurricane”, Israel och Eden Golan för sista gången. Jag sa det redan i mars, men det blev tyvärr att jag ändå gav mig in i de diskussionerna en hel del nu när känslorna svallade som mest. Nu lägger jag det bidraget bakom mig, och de närmaste månaderna även landets deltagande. Deltar de även nästa säsong har jag inte riktigt bestämt mig hur jag gör, men jag vill inte bidra till att Israel-snacket tar över även denna blogg 🙂
How many times has the UK scored no points?
We have scored at the bottom of the leaderboard four times in our Eurovision history.
However, we have only scored zero points twice, including once in 2003 and again in 2021.
The Liverpool-based group Jemini were chosen to be part of Eurovision that year with the song ‘Cry Baby’, after a public phone poll during the TV show A Song for Europe competition.
In 2021, bad luck struck twice with James Newman’s song ‘Embers’ also failing to win a single point.
https://www.oxfordmail.co.uk/news/24313801.many-times-uk-got-zero-points-eurovision/
@HW, Ja visst är de olika åsikterna det som gör det hela så speciellt, särskilt om man kan hålla det på en nivå där det går att diskutera. 😀 Om jag bara var intresserad av att höra åsikter som överrensstämmer med mina egna så hade jag stängt av kommentarsfältet och bloggat i min egen lilla bubbla hela året (vilket jag i och för sig gör halva året, ej stänger kommentarsfältet men är ganska ensam, då jag i min ensamhet bloggar om tävlingen maj-december), men ni förstår vad jag menar. 😀 Jag älskar tävlingen och tycker det är roligt att sammanställa nyheter m.m. även om ingen kommenterar… men det blir så mycket roligare när de nationella uttagningarna kommer igång. 😀
Vad gäller “bakom-kulisserna-kommentarerna” så kan jag säga att de var ofantligt mycket värre i år än när de värsta anti/pro-Ryssland-kommentarerna härjade. Det har varit så energitömmande och deprimerande att läsa allt hat som strömmat in i år men jag dömer inga andra communities. Jag har all förståelse för att de flesta andra sidor väljer att släppa fram allt hat och räknar sin framgång i antal kommentarer i stället för att sålla och främja stämningen i kommentarsfältet. Egot är ju trots allt något av det käraste vi har. 😀
Jag har ju lyxen i att veta att jag redan varit störst i Sverige och kan därför kryssa av det som en del av min “Bucket-list” men nu sätter jag större värde vid att ha en sida där man kan diskutera musik med personer med liknade intresse, olika bakgrund och smak och utan att behöva läsa en massa politiska slagord i var och varannan kommentar och jag är övertygad om att jag inte är ensam om att uppskatta detta lilla unika tillhåll. 😀
(Som ni säkert märkt så har här funnits kommentarer som både varit för och emot Israels deltagande, jag dömer som sagt ingen för åsikternas skull utan går helt på sättet åsikterna framförs.)
@Mr A, Ironisk nog så var “Dizzy“ , “Cry Baby” och “Embers” några av mina favoriter vad gäller Storbritanniens bidrag. 😀
@Pinglan Jag vill verkligen berömma dig för att du håller en så fantastiskt fin och god ton i dina inlägg och kommentarer! En eloge till dig!
@Millan, Tack, roligt att det uppskattas. 😀 Jag har ju förstått att när det gäller ESC så tycker en stor del av publiken att halva nöjet är att läsa / skriva elaka kommentarer och såga bidragen på de mest dråpliga sätt… men det har aldrig lockat mig (om det inte görs på rätt sätt och med glimten i ögat, vilket endast få tycks klara av). Visst kan även jag vara negativ men kritik går ju att framföra på olika sätt. 😀
Hej Pinglan och alla andra på bloggen. Jag hoppas ni hade en jädra trevlig ESC-final trots all skit runt den. Jag vill tacka för all tid fram till final och även för om jag var jobbig på något sätt. Måste få förklara vad som hände inom mig. Jag var på gränsen under hela året i stort egentligen. Först var jag lite irriterad över att Israel överhuvudtaget fick delta. Sen sa jag till mig själv att det är fan inte jag som bestämmer över det där och lade det åt sidan. Jag nollställde mig totalt och tog emot Israels bidrag precis på samma sätt som jag gjorde med alla länders. Sen visade det sig att de hade ett av årets bästa bidrag och då gick jag efter det.
Jag var fortfarande på gränsen med intresset av många anledningar när det plötsligt dök upp detta med Joost Klein och hur EBU behandlade detta. Fick höra att det handlade om att Klein blivit irriterad på nån som vägrade sluta filma honom trots att han bad om det flera gånger. Tänkte att han får väl nån liten varning kanske.
Då plötsligt dök det upp att han var diskad och då gick det över gränsen för mig. Man kan alltså godkänna ett land som dödat tiotusentals gånger???? men inte ett land där sångaren blir “attackerad” med kamera trots vädjan om att sluta? Då var det över för mig. Kände att precis allt intresse var borta och därför hoppade jag final och det efter. (Tillägg: om det nu var så det gick till med Klein)
Gissa om jag var nöjd? 🙂 Hade en kanonkväll med polare och slapp all den där skiten. Jag vet i stort sätt ingenting om finalen förutom att Schweiz vann och Kroatien kom tvåa plus att årets mest oförtjänta placeringar hamnade hos Norge och Sverige. Hur Norge kunde komma så dåligt och Sverige så bra är en chock jag är glad jag fick på mig när intresset ändå var noll 🙂
Sen får jag plussa min syster som sa till mig att jag inte kommer att missa något ändå för vinnaren är klockrent Schweiz. Jag frågade henne hur hon kunde vara så säker på det. Därför att juryn kommer att vräka poäng över dem då de söker efter något neutralt att ge poäng. Sen spelar det ingen roll hur bra de andra länderna får i poäng från tittarna för de kan aldrig ta ikapp förlorad mark. Visade ju sig stämma ganska bra 🙂 Hon var iofs ganska nöjd för Schweiz var en av hennes favvisar 🙂
tiotusentals människor gånger????
Så skulle det vara
@Micke Hej 🙂
Jag fick faktiskt betydligt större förståelse för ditt beslut efter allt kaos som hände framför allt efter semifinal 2. Även jag var väldigt irriterad över alla omständigheter men bestämde mig för att bara fokusera på låtarna under finalkvällen och bara hoppas på en så icke-politisk vinnare som möjligt. Finalen blev ganska kaosartad. Det förekom buande, främst dock inte under framträdandena utan mot bossen Österdahl och mot de juryer som gav ett visst land poäng. Trots det kom den i mitt tycke tydligaste politiska markeringen i sändningen från portugisiska Iolanda, och det var ändå hyfsat subtilt, så det var ändå inte riktigt lika hetsigt som man kanske kunde tro.
Även jag blev riktigt irriterad av Joosts diskning. Tillkommer det någon ny information kommenterar jag det, men i övrigt har jag sagt allt jag vill säga om det redan. Ännu starkare känner jag vad gäller Israels deltagande. Jag lämnar det helt bakom mig. För mig deltog 36 länder och 36 bidrag i årets ESC. 95% av människor (vilket i en viss grad även gäller mig) baserar inte sin åsikt om detta bidrag på just låten eller framträdandet, vilket gör det otroligt frustrerande att diskutera (obs, inte riktat mot dig, för jag vet att du faktiskt gillar bidraget TROTS alla omständigheter runt, inte på grund av det).
Jag vill fokusera framför allt på låtarna och att vi faktiskt hade ett riktigt bra och brett startfält med många duktiga artister 🙂 Vet inte om du såg, men slängde ut några årets-utmärkelser mer eller mindre kopierade från förra året, vilket även Adri, Denis och Pinglan gjorde. Jag fick se mina två favoriter på 20e och 25e plats, vilket sved, men det fanns även helt klart positiva saker, Irland och Armenien nådde topp-10 och jag var nöjd med vinnaren 🙂 Det var väl egentligen ganska förväntat att i ett sånt här öppet år teleröst-mässigt skulle juryns favorit vinna, och även om det kan tyckas tråkigt så är det så systemet fungerar. Jag hade blivit glad för Kroatien också, men Schweiz hade nog en aningen vassare låt.
Nu när alla klarat ESC-säsongen med livet i behåll (ingen självklarhet just i år), hoppas jag du är här för att stanna 🙂
Micke: Detta var ett märkligt ESC-år. Musikaliskt var det ett av de allra mest intressanta och kul på mycket länge, kanske öht i min livstid. Drama, cinematiskt, etniskt, högljutt, ballader, skämtlåtar, och så en del radioskval, i stil med Danmark och Lettland, att göra det lätt för sinnena mellan alla överstimulerande låtar 🙂
Du känner mig och vet att jag inte direkt är ansiktet ut för “toxisk positivitet”, men jag både hoppas och tror att när vi tänker tillbaks på 2024 åren som kommer så tänker vi på de grymma intressanta låtarna, den otroliga produktionen och mellanakter och programledarinsatser utöver det vanliga. För artisterna från i år förtjänar det 🙂 Och det var ett bra år. Jag hoppas hoppas hoppas det blir så med tiden 🙂
Sen vill jag trycka på att jag absolut inte tycker du har varit jobbig i år. Du har skött dig 🙂 Under hela säsongen var jag själv oklar kring vad jag tyckte om Israels deltagande, och jag försökte hårt att inte göra det till en politiskt färgad diskussion utan att det faktiskt främst handlade om säkerheten för publik och övriga artister. Och jag har nu landat i att Israel faktiskt inte borde varit med. Jag kunde köpa mycket. “United by music” och allt det där.
Men sen blir ändå kulmen när Joost diskas. Och ja, jag ställer mig absolut bakom att det ska vara en säker och respektfull miljö backstage och att om Joost uttalat något hot så är det ett problem. Men sen får man ju veta att människor från Israels delegation – för att inte tala om press från det landet – också skapat så vedervärdig stämning backstage med trakasserier gentemot Irlands artist främst, men även representanter från Schweiz, Portugal, Nederländerna, Spanien, Grekland. Och de får inte alls de konsekvenserna. Jag hatar att vara konspiratorisk men man tänker ju att Israel har en hållhake på EBU.
Finalen blev iaf av, och den blev lyckad till största del 🙂 EBU skämde fortsatt ut sig i sin behandling av Portugals Iolanda. Men artisterna skötte sig, juryn skötte sig och allt slutade väl. Jag var på väldigt gott humör under största delen av finalen 🙂 5 av min topp 10 hamnade i riktiga topp 10 – bara en sån grej liksom 🙂
Jag tror inte att Schweiz vann någon slags strategisk vinst. Det strategiska var väl juryns nedröstning av Israel men även under ett “normalt” år tror jag juryn hade hällt poäng över “The Code” 🙂 Långt ifrån en av mina favoriter, men absolut inte ovärdigt någonstans 🙂
Vad som händer framåt återstår att se. Men jag hoppas och tror att EBU sitter i många krismöten, både internt och med delegationer. Det vet jag redan att de gör. Många av de vars representanter upplevde oförätter har krävt det. Vi får se vad som händer framåt. Jag tänker så här: precis som företag ska vara riktigt jäkla rädda om sina kunder, ska EBU vara riktigt rädda om sina fans. De måste begrunda det inför nästa år.
Men nu lämnar jag debaclet med I bakom mig precis som HW, iaf för 2024 men förhoppningsvis för en bit framåt 🙂
I övrigt, jag är glad över att höra från dig Micke 🙂 Du har varit saknad de senaste dagarna 🙂 Du har många intressanta tankar.
Tack ska ni ha HW och Adri. Jag har iofs sagt hela tiden att jag inte hoppar av. Vara bara så jädra less där runt finalen. Men som sagt vi lämnar det där bakom oss.
Fick igår frågan av en kompis om vilka låtar jag gillat i ESC under året. Sånt behövs ibland och då fick jag lusten tillbaka 🙂 Började kolla över lite vilka vinnare jag hade i alla uttagningar och ihop med internvalen blev det då en topp 38. Ska förklara senare varför topp 38. Slänger ut min botten 13 till att börja med. Inte helt klar med hela listan 🙂 På denna lista är det bara fem bidrag som inte får godkänt
DET RÄTTA ESC 2024
38. “One Milkali”, Electric fields – AUSTRALIEN
37. “Liar”, Silia Kapsis – CYPERN
36. “Downfall“, Anita, Hera Björk – ISLAND
35. “Dizzy”, Olly Alexander – STORBRITANNIEN
34. “Firefighter”, Nutsa Buzaladze – GEORGIEN
33. “The code”, NEMO – SCHWEIZ
32. “Before the Party’s Over”, Mustii – BELGIEN
31. “Veronika”, Raiven – SLOVENIEN
30. “Doomsday Blue“, Bambie Thug – IRLAND
29. “Özünlə Apar”, Fahree feat. Ilkin Dovlatov – AZERBAJDZJAN
28. “Real Love“, RoseeLu – DANMARK
27. “Sirena”, Erba’ – MALTA
26. “Love is a Language“, Sasha Sil – LETTLAND
@HW, ska kolla på det där med Årets senare 🙂
Nä, 2024 var ingen höjdare. Malmö drog snarare en glädjens suck över att allt var över.
Kommer nog vara ihågkommen som året då politik på riktigt tog över ESC
Märkligt att Joost Klein blev diskad men att Israel som betett sig svinigt bakom kulisserna inte ens blev varnade. EBU slog på trumman över att det ska vara säker arbetsplats men lät Israel hållas. Nästan som om Israel har en hållhake.
Sedan tror jag inte der är en konspiration att Schweiz vann, lika lite som jag trodde diet var en konspiration förra året när Sverige vann. Schweiz hade vunnit vilket år som helst ändå. Kreativt, coolt och nyskapande. Dessutom kunde hen sjunga riktigt bra
Tror heller inte på att der är politik bakom juryns låga poäng till Israel. Det är en medel låt, en typisk Idol vinnare låt som sjöngs av en halvbra sångerska.
Väljer dock det positiva. Bra låtar, diverse genrer, bra program, bra skött av SVT. Petra Mede, Sveriges framgång i tävlingen, bra placering för att vara både vårdbidrag och första låt ut. Speciellt när ingen trodde på dom
Och EBU Tror jag är lyhörda till all kritik som lämnats in av bolagen, dom kommer nog sitta i krismöte året ur.
Kanske är en vinst i ESC hemland Schweiz den nytändning som behövs?
Fortsätter min bästa lista. Klar med 38-26 så nu går jag vidare: Allt från min plats 29 till 1 är för mig bra låtar eller än bättre.
DET RÄTTA ESC 2024….plats 38-1.
25. Österrike – “We Will Rave”, Kaleen
24. Finland – “Paskana“, Sara Siipola
23. Grekland – “Zari”, Marina Satti
22. Sverige – “Que Sera“, Medina
21. Ukraina – “Teresa & Maria“, Alyona Alyona & Jerry Heil
20. Luxemburg – “Paumée sur terre”, Naomi
19. Armenien – “Jako”, Ladaniva
18. Portugal – “Grito”, Yolanda
17. Tjeckien – “Pedestal“, Aiko
16. San Marino – ”With you” – Daudia
15. Frankrike – “Mon Amour”, Slimane
14. Polen – “WITCH-ER Tarohoro”, Justyna Steczkowska
Ok kör vidare med min topp 13. Som märks finns det gränsfallsbidrag till ESC med. I synnerhet min plats 13 men jag tar med deras vinnare för de borde vara med i ESC musikaliskt sett.
DET RÄTTA ESC PLATS 38-1:
13. Ungern – Legényes – László Evelin
12. Nederländerna – “Europapa”, Joost Klein
11. Albanien – “Një kujtim”, Eldis Arrnjeti
10. Spanien – “Te echo de -“, Noan
9. Serbien – “Gnezdo orlovo”, Breskvica
8. Tyskland – “Undream You”, Leona
7. Litauen – “Gaudė vėjai“, Žalvarinis
6. Kroatien – “Rim tim tagi dim”, Baby Lasagna
5. Israel – “Hurricane”, Eden Golan
Sen har jag fyra som jag inte kan skilja åt. Tar de i alfabetisk ordning.
1. Norge – “Ulveham“, Gåte
1. Moldavien – “Obosit”, Aliona Moon feat Milla
1. Italien – “Sinceramente”, Annalisa
1. Estland – “My Friend”, Ollie
Så då var jag tillbaka 🙂 Känns bättre än det ESC som havererade tyvärr.
@Micke, Roligt att läsa att du fick till en hyfsad ESC-avslutning i alla fall. 😀
Jag vet med mig att jag förr eller senare kommer att kunna se tillbaka på ESC 2024 som en årgång med otroligt starkt startfält och där slutproduktionen blev väldigt bra… men jag har en bit dit ännu. Först behöver jag få en del svar, främst vad gäller Nederländernas diskning. Kan inte riktigt släppa detta utan att veta vad som egentligen hände… men tids nog kommer väl även de svaren så det är ingen idé att älta det.
Tills dess så kommer jag att fylla tiden här med att se tillbaka på 2024-resultatet och sammanställa 2025-förberedelser, och det känns väldigt roligt så mitt ESC-intresse verkar inte ha tagit någon större skada i alla fall. 😀
Tyvärr tror jag inte alls att det här kommer att bli ett år som människor i allmänhet kommer att komma ihåg pga musiken. Det har i mina öron varit ett alldeles för svagt år musikaliskt. Inte så många djupa dalar men inga riktiga topplåtar som kommer att lämna några större bestående avtryck i längden. Absolut kommer vi att komma ihåg Rim Tim Tagi Dim när vi hör och ser den. Likaså med Doomsday Blue och Zorra. Men kommer någon att lyssna på dem eller något annat särskilt mycket? Det blir nog tyvärr kaoset och skandalerna som består mest…
Likt dig @Micke är jag chockad över Norges sistaplats men Sverige hamnade ungefär där de borde. Och övriga bidrag hamnade också ungefär där man kunde förvänta sig.
Vill be en av er tjejer här på bloggen om ursäkt. En av er ställde en fråga till mig om Loreens bidrag. Vad jag tycker om hennes två ickevinnare Statements och My Heart Is Refusing Me. Hjärnsläpp här. Minns inte vem av er tjejer frågan kom ifrån. Kanske Millan? Än värre att jag missat att svara på frågan.
Ranking av Loreens fyra bidrag
1. Statements
2. Euphoria
3. Tattoo
4. My Heart Is Refusing Me
Jag tycker riktigt bra om de två första. Gillade trean men har tröttnat lite. Fyran däremot har jag aldrig greppat.
Sorry vem du än är tjejen 🙂
@Micke Det var nog jag 🙂 Du behöver absolut inte be om ursäkt! Tror att jag har någon obesvarad fråga till dig också 😉 Imponerad över att du fortfarande kommer ihåg frågan. Tack för svar 🙂
Koncentrerar mig mest på det positiva nu men här kommer en avstickare till det dåliga.
BOTTEN 10 ESC 2024:
1. “We Come Alive”, Gothminister – NORGE
2. “Banana”, Matt Blxck – MALTA
3. “Topic”, Greta Tude – MALTA
4. “Unforgettable”, Marcus & Martinus – SVERIGE
5. “Numb”, Stefan Galea – MALTA
6. “Outsider“, ECTO – LETTLAND
7. “No Rules!“, Windows95man – FINLAND
8. “Breaking bad”, Karin Duff – MALTA
9. “DNA“, Sasha Letty – MOLDAVIEN
10. “Puppet”, Franklin Calleja – MALTA
@Millan, det är något av det absolut viktigaste för mig. Frågar någon mig något då svarar jag. Det är en lag för mig. Sen är ju inte alltid skallen med tyvärr och man glömmer 🙂 Tänk ALLTID på det Millan att om jag inte har svarat då har jag missat frågan eller glömt. Bara att knacka på min skalle och fråga igen 🙂
Jag tror det beror på vem man frågar (well obviously). Gemene man kommer antingen inte komma ihåg något särskilt alls gissar jag, eller så kommer de komma ihåg allt drama och alla säkerhetsfrågor som väcktes. Men när man kollar runt bland fandomen så verkar ju de flesta (men uppenbarligen inte alla då) tycka att 2024 var riktigt starkt musikaliskt. Beroende på vad man vill ha av Eurovision såklart. Det jag menar med starkt var helt enkelt att mixen nog aldrig varit större under min tid. Som sagt, drama och skämt och etno och bangers och så lite radioskval där emellan.
Precis som 2016 fick vi ett väldigt bra ESC 🙂 2013? Lite sämre, men bättre än många år det med 🙂 2011 och 2014 måste vara de sämsta moderna åren. Ffa 2011. 43 låtar deltog, men min vinnare är ändå typ stabila 3 plus.
————————————————–
Micke: Kul läsning. Jag har själv en sån lista. And it looks like this:
1. Portugal (“Grito”)
2. Irland (“Doomsday blue”)
3. Italien (“Sinceramente”)
4. Sverige (“Give my heart a break”)
5. Finland (“Paskana”)
6. Ukraina (“Teresa & Maria)
7. Kroatien (“Rim tim tagi dim”)
8. Serbien (“Ramonda”)
9. Island (“Downfall”)
10. Luxemburg (“Fighter”)
11. Litauen (“Luktelk”)
12. Storbritannien
13. Tyskland (“Naiv”)
14. Norge (“Ulveham”)
15. Malta (“Sirena”)
16. Österrike
17. Nederländerna
18. Schweiz
19. Lettland (“The cat’s song”)
20. Spanien (“Here to stay”)
21. Georgien
22. San Marino (“With you”)
23. Armenien
24. Belgien
25. Slovenien
26. Estland
27. Polen (“Witcher tarohoro”)
28. Moldavien
29. Albanien (“Persperitja”)
30. Tjeckein (“The angel’s share”)
31. Israel
32. Danmark (“Mirrorball of hope”)
33. Grekland
34. Frankrike
35. Austarlien
36. Azerbajdzjan
37. Cypern
Listan är lite oren då jag gjorde den i mars, och mest ville uppdatera bara lite. Det är typ vad jag tycker, det enda jag märker jag glömt är Slovenien – som under liveshowerna spurtade in i min riktiga topp 10 🙂 Och i denna drömscenarie-Eurovision hamnar de plats 8-9.
@Adri, blev lite chockad nu. Det lär ha varit 22 nationella uttagningar + lite med Polen. Alltså 23. Ser att du glömt Moldavien av dessa men där tror jag inte vi hade samma vinnare. Mina sju favvisar där var ju borta innan final.
Men av dessa 23 så hade vi 10 samma favvisar plus 4 där din favvis var mitt andraval. Tilläggas bör att jag vet nada om din svenska favvis. Men 10-14 av 23. Jädrar Adri att du börjar få bättre smak 🙂
Ah fanken. I Moldavien hade jag den slutliga vinnaren, “In the middle”, som min vinnare 🙂
Btw, detta är ju offentlig information nu så kanske har alla redan tagit reda på det, men jag passade på idag att faktiskt räkna ihop hur mycket poäng Joost hade fått av juryn (vilket jag sen insåg att jag inte hade behövt, jag hade bara kunnat googla. Garanterat har nån på Reddit redan gjort det).
Detta säger ingenting om hur Joost i verkligheten hade placerat sig i ett lite trevligare universum. Vi vet ju inte hur tittarna hade reagerat. Hade han nått precis över 200 kanske? Hade han t.o.m bräckt 300-gränsen? We’ll never know.
Men med juryns poäng så känns det iaf tryggt att säga att ESC blev inte bestulna på en egentlig vinnare. Nederländerna skulle faktiskt “bara” ha fått 58 poäng av juryn. 12:e plats i juryns resultat och poäng från 12 av 36 jurygrupper – exakt en tredjedel. Jag trodde faktiskt juryn var varmare mot “Europapa” 🙂 Menmen… inte första gången jag haft fel.
Poängen Nederländerna SKULLE ha fått av juryn är:
10: Luxemburg, Italien
8: San Marino, Danmark
7: Österrike
5: Serbien
3: Schweiz, Lettland
1: Moldavien, Malta, Belgien
Total: 58, som sagt.
@Adri Absolut att det finns många eurovisionfans som tycker att det är ett bra år men grejen är att det också är viktigt för tävlingens fortlevnad att det finns sådant som tilltalar även de som inte är nördar som du och jag (ursäkta uttrycket men jag hoppas att du förstår att jag menar något positivt med det 🙂 ) . Att den stora favoriten bland fansen till att vinna bara har knappt 17 miljoner streams på Spotify säger en del tycker jag. Vinnaren har inte så många fler. Men ett brett år musikmässigt har det varit, det kan jag hålla med om.
Jag har ju som sagt missat de allra flesta nationella uttagningar, men jag ska ta mig en titt på åtminstone era två topplåtar senare 🙂
Tänkte också att jag skulle jämföra alla länders bidrag 2023 med 2024 och se vilket av dem jag föredrar.
Albanien: “Duje” (2023)
Armenien: “Jako” (2024)
Australien: “One Milkali” (2024)
Azerbajdzjan: “Özünlə apar” (2024)
Belgien: “Before the Party’s Over” (2024)
Cypern: “Liar” (2024)
Danmark: “Breaking My Heart” (2023)
Estland: “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi” (2024)
Finland: “Cha Cha Cha” (2023)
Frankrike: “Mon Amour” (2024)
Georgien: “Echo” (2023)
Grekland: “Zari” (2024)
Island: “Power” (2023)
Irland: “Doomsday Blue” (2024)
Italien: “La noia” (2024)
Kroatien: “Mama SĈ” (2023)
Lettland: “Aija” (2023)
Litauen: “Stay” (2023)
Malta: “Dance (Our Own Party)” (2023)
Moldavien: “Soarele și Luna” (2023)
Nederländerna: “Europapa (2024) (om vi jämför live, studio är jag mer osäker)
Norge: “Ulveham” (2024)
Polen: “The Tower” (2024)
Portugal: “Grito” (2024)
San Marino: “11:11” (2024)
Serbien: “Samo mi se spava” (2023)
Slovenien: “Veronika” (2024)
Spanien: “Eaea” (2023)
Sverige: “Tattoo” (2023)
Schweiz: “The Code” (2024)
Storbritannien: “Dizzy” (2024)
Tjeckien: “My Sister’s Crown” (2023)
Tyskland: “Blood and Glitter” (2023)
Ukraina: “Teresa & Maria” (2024)
Österrike: “Who The Hell Is Edgar? (2023)
Slutresultat: 16 länder gillade jag bättre förra året, 19 gillade jag bättre i år, vilket ändå är ett bra facit 🙂
Vissa val var svåra eftersom båda alternativen var bra (Nederländerna och Kroatien), andra för att båda alternativen var dåliga (Storbritannien och Australien). Överlag var det dock ganska enkelt att välja, de flesta länder antingen höjde eller sänkte sig märkbart i år.
HW: Jag gjorde min lilla egna. Precis som du säger var det ju verkligen svårt på vissa när båda var rätt kassa (typ Island, Australien och Tyskland) eller när båda var kanon (Tex Litauen, Norge och Portugal – eller den som jag nog tror var svårast av de alla… Slovenien. Imorgon kanske jag bytt igen? 😉 ).
Enklast var nog Irland och Serbien.
Jag gör den lite latare varianten av din redovisning. Tar det år för år istället för land för land:
2023: Albanien, Armenien, Australien, Azerbajdzjan, Cypern, Estland, Finland, Frankrike, Island, Israel, Lettland, Litauen, Polen, Sverige, Österrike
2024: Belgien, Danmark, Georgien, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Malta, Moldavien, Nederländerna, Norge, Portugal, San Marino, Serbien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ukraina.
15 – 21 med fördel 2024 🙂
Tar man det land för land i bokstavsordning såg det däremot ut som kross för 2023 då det vid Frankrikes tur stod 8 – 2 till 2023.
@HW, det var som tusan…vi är överens om 27 av de 35 du lagt ut 🙂
Albanien: “Duje” (2023)
Armenien: “Jako” (2024)
Australien: Lika dåliga men lite före (2024)
Azerbajdzjan: “Özünlə apar” (2024)
Belgien: “Before the Party’s Over” (2024)
Cypern: “Break A Broken Heart” (2023)
Danmark: “SAND“, (2023)
Estland: Bridges” (2023)
Finland: “Cha Cha Cha” (2023)
Frankrike: “Mon Amour” (2024)
Georgien: “Echo” (2023)
Grekland: “Zari” (2024)
Island: “Power” (2023)
Israel: “Hurricane” (2024)
Irland: “Doomsday Blue” (2024)
Italien: “La noia” (2024)
Kroatien: “Rim tim tagi dim” (2024)
Lettland: “Aija” (2023)
Litauen: “Stay” (2023)
Malta: “Dance (Our Own Party)” (2023)
Moldavien: “Soarele și Luna” (2023)
Nederländerna: “Europapa (2024)
Norge: “Ulveham” (2024)
Polen: “The Tower” (2024)
Portugal: “Grito” (2024)
San Marino: “11:11” (2024)
Serbien: “ Ramonda” (2024)
Slovenien: “ Carpe diem” (2023)
Spanien: “Eaea” (2023)
Sverige: “Tattoo” (2023)
Schweiz: “ Watergun” (2023)
Storbritannien: “ I wrote a song” (2023)
Tjeckien: “My Sister’s Crown” (2023)
Tyskland: “ Always on the Run” (2024)
Ukraina: “Teresa & Maria” (2024)
Österrike: “Who The Hell Is Edgar? (2023)
@Adri, inte lika bra där. Vi har 19 gemensamma. Men det är ju över hälften iaf 🙂
Kul att jämföra med era val 🙂 Inga jätteöverraskningar – vi alla hängde ju här även under 2023. Ingen av er är lika fanatiska om Estland 2024 som jag är, men jag håller med om att Estland 2023 ändå var kvalité.
Det var faktiskt väldigt sällsynt att någon av er valde en i mitt tycke rakt av dålig låt framför en bra låt. Det finns bara ett enda exempel på det, Adris val av “Solo” framför “The Tower”, men återigen, inte en överraskning 😉 Sen föredrar jag ju såklart “Eaea” framför “Zorra”, men den sistnämnda har växt från en 3/10 till en kanske 6/10 för mig.
Micke och jag har egentligen bara en viktig oenighet – “Watergun” före “The Code”? Näeee 😉 Annars, som du säger, väldigt överens.
@Pinglan, missade ditt svar, ja kul att du kör på:-) Visst tusan är det svårt att ta detta med Nederländerna. Har ju hört många säga nu hur jädra utbuad Österdahl tydligen blev. Men det är inget jag jublar över. Vidhåller att buande är en låg egenskap hos mänskligheten. En av många tyvärr.
Precis som du vill jag bara ha reda på sanningen om vad som hände för att sen kunna lägga det åt sidan. Pinglan jag vet inte om jag någonsin frågade dig om vad du tycker om vinnaren i A Dal? Hade varit kul med ett svar även om det är helt lugnt om du inte känner för det. Lovar att jag inte ska bua åt dig 🙂 Det finns ju två versioner av den en lite rockig och en mer soft. Gillar bägge och de växer. Saknar Ungern
@HW, yepp vi är väldigt överens 🙂 Jag hade innan jag flippade ur innan finalen påbörjat en bäst för vare land på 20-talet. Ligger nere just nu så kul att du slängde ut 23/24 🙂 Vi hä extremt oense om ett år land HW. Pratar om Tyskland som en ligt mig hade hela esc-historiens sämsta bidrag 2023. Så även om Tyskland tävlat med Sveriges bidrag från i år hade de vunnit över 2023 🙂
Vet du jag brukar känna att jag är ganska bra på att titta bort saker jag inte gillar på scen och urskilja låten ändå. I år sprack det totalt och det gäller Spanien. Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker om låten i sig. Klarar inte att koncentrera mig på det. Assvagt av mig jag vet men lik förbannat är det så.
@Micke Ja, jag vet inte om jag skulle säga att jag “gillar” Tysklands bidrag 2023. De framförde den hyfsat övertygande, den har en lite catchy melodi och jag tycker inte de förtjänade en sistaplats. Men låten i sig är inte särskilt stark, finns mycket bättre i den genren. Sämst i ESC-historien tycker jag dock absolut inte att den är, så en del oense är vi ändå 😉
Jag tycker också Spanien hade gjort oss alla en stor tjänst genom att låta dansarna behålla kläderna på 🙂 Dock tror jag inte riktigt det påverkar min betygssättning av låten. När jag ska bedöma i ESC så är det för mig ingen skillnad mellan om t.ex. årets spanska dansare uppträder halvnakna eller om t.ex. Emma Muscat skulle göra det. I mitt personliga liv är det ju absolut en skillnad, men i ESC påverkar båda antingen inte alls eller ger ett minus i kanten. Sen distraheras man lätt av yttre omständigheter, det är bara ett faktum, så du är inte “svag” för det 🙂
Bäst på 20-talet hade också varit kul att slänga ut 🙂 Jag vet rakt av att 2020 knappt kommer få någon poäng från mig, men de andra åren hade jag behövt fundera över faktiskt.
@HW, det jag mest tänkte med 20-talet var, vilket år var bäst för varje land. Givetvis även intressant med bäst från 20-talet. Tycker jag iofs om alla årtionden undantaget 50-talet kanske för inget var ju riktigt igång då.
Tänk nu på att jag inte sett finalen. Förhoppningsvis rättade väl länderna till skavanker till finalen (om de kom dit). I synnerhet hoppas jag Italien rättade till en sak som drog ned en av mina största favvisar.
Årets bästa låt: Norge
Årets sämsta låt: Sverige
Årets bästa låt överhuvudtaget: “Sinceramente”, Annalisa – Italien
Årets flyta-bort-bidrag: “Undream You”, Leona – Tyskland
Årets sämsta låt överhuvudtaget: “We Come Alive”, Gothminister – Norge
Årets bästa manliga artist: Joost Klein – Nederländerna
Årets bästa kvinnliga artist: Sångerskan i Ladaniva – Armenien
Årets grupp: Gåte – Norge
Årets bäst klädda man: Inte en susning
Årets sämst klädda man: Dansarna runt spanska sångerskan
Årets bäst klädda kvinna: Tali – Luxemburg
Årets sämst klädda kvinna: Angelina Mango – Italien
Årets mest underskattade: Norge
Årets mest överskattade: Sverige
Årets bästa icke-finalist: “Pedestal“, Aiko – Tjeckien
Årets största seger: Att 18 av 37 länder sjunger på sitt eget språk:
Årets förbättring live: Seriöst…. Fanns det nån?
Årets försämring live: “Before the Party’s Over”, Mustii – Belgien
Årets förbättring under säsongen: “Piedestal” (Tjeckien)
Årets glädjepiller: “Europapa”, Joost Klein – Nederländerna
Årets vackraste: “Hurricane”, Eden Golan – Israel
Årets annfårgeddabull: Sverige
Årets chock: Att människan är så jädra sjuk i skallen rent ut sagt
Årets sjunger vi om kärlek så hånas vi: – Frankrike
Årets sjunger vi om hat så hyllas vi: – Irland
Årets ESC-community: Självklart är det Schlagerpinglan.se, i år igen
Årets jojo: “Doomsday Blue“, Bambie Thug (Dålig i deras uttagning, bra i studioversion, urkass i ESC semifinal
Årets vi sviker aldrig: – Italien
Årets bästa scenshow: Norge
Årets sämsta scenshow: Spanien
Årets nu tar vi ESC och havererar hela skiten: EBU
Årets stressframbringare: Finland
Årets stressborttagare: Serbien
@Micke Okej, ja det hakar jag gärna på att göra 🙂
Du ger flera förtjänta utmärkelser – framför allt berömet till Norge 🙂 Däremot är vi inte alls överens om de som handlar om Irland. Jag tyckte första semiframträdandet var långt överlägset både studion och uttagningen, och jag tolkar det absolut inte som bidraget förespråkar hat. Bambie sa faktiskt “love will always triumph over hate” på slutet av hens final-framträdande, och det är ju något som du borde köpa rakt av 🙂
Sen har jag inte sett någon håna Slimane för att han sjunger om kärlek, faktiskt har jag inte sett någon hata på hans bidrag över huvud taget. Det är snarare Bambie som fått ta emot mycket hat från människor som inte kan se längre än sin egen näsa.
(Och ja, Angelina hade andra kläder på sig i finalen, faktiskt 😉 )
Micke, we’ve been down this road before – men jag kommer fortsätta protestera varje gång du tar upp det. Alltså BOKSTAVLIGEN 80% av alla låtar handlar ju typ om kärlek, in one way or another. Vänskap, romantik, familj i vissa fall. Det är inte något man hånas för.
Du tror inte att Slimane hånats (vilket jag inte sett ändå) isf för HUR han sjunger om det? Det är ju så teatralt och pompöst. Men man kan inte säga att kärlekssånger är något som hånas och ses ner på, när det tvärtom är liksom… normen.
Och Irlands låt handlade för övrigt inte om hat. Eller det beror på hur man ser det. Det handlade ju om ilska (vilket jag ändå vill särskilja från hat) efter ett uppbrott, men det gjorde ju tex även Tjeckiens låt? 🙂
Micke: Och om jag får komma med förslag på låtar jag tyckte förbättrades live (för jag tolkar din fråga som genuin) så är det just Frankrike t.ex för mig. HATAR fortfarande när han sjunger a capella som ett pretentiöst fån, men resten av låten? Mycket bättre live än i studio 🙂
Även Slovenien är en het kandidat för den posten, för mig. Själv valde jag Georgien men just där vet jag att det inte är din thing.
Sen typ Portugal är också bättre live än i studio, men då den håller så pass hög nivå även i studion är det inte den där avsevärda förbättringen som man kanske ändå vill naila med den typen av utmärkelse? 🙂
@Micke, Jag tyckte ju att A Dal var en av höjdpunkterna av Eurovision-året och följde uttagningen året efter att Ungern hoppade av men sedan har jag tyvärr inte haft så mycket koll, fullt upp med allt annat. Har du någon länk (länkar) till vinnarbidraget så lyssnar jag mer än gärna. 😀
HW, jaså Angelina hade annat på låter ju bra 🙂
Till både dig o Adri, snälla vänner ta det inte så gradvall varligt. Jag tar på mig skammen… Har inte en susning om vad Irlands låt handlar om bara att det är jävlar. Tog mest detta som motsats till det jag upplevt med Frankrikes kärleksbidrag. Fy faaaaaan rent ut sagt vad den blivit hånad runt omkring mig. Oftast från ESC-hatare som tagit den som exempel på hur “töntig” ESC är. Men åter igen killar… Allt är inte superallvar 🙂 Men jag tar på mig att jag steppade över med Irland. Gick på jävlarna men vet inget om texten. Sorry
@Pinglan, ja Ungern och Turkiet saknar jag mest. Underbart att ha Luxemburg tillbaka. Efter San Remo var deras uttagning outstanding bäst i år. Klass. Även bidragen höll bra.
Ungern ja. Finns som sagt två versioner av vinnaren 2024. Kan inte språket så jag greppar inte vilken som de vann med. Skit samma för mig då jag gillar båda.
Den lite rockiga
https://www.youtube.com/watch?v=IPCahZXlheg
Den mer soft
https://www.youtube.com/watch?v=ngqw6qMJ97s
@Micke, Tack för länkarna. Roligt att se att A Dal fortfarande kan få fram intressanta bidrag. Jag lyssnade först på den lite lugnare varianten och var inte så värst imponerad, väntade mest på att den skulle komma igång och såg “nai-na-nai-na”-partiet som låtens svagaste parti för att sedan märka att det var ett naturligt och behagligt lugn i den mer rockiga varianten som innehöll mer musikaliskt drama som var mer i min stil. 😀 Inte dumt alls, Ungern (och även Turkiet som du nämner) är saknade i tävlingen.
Personligen saknar jag dock Ryssland mest (nej, inte politiskt korrekt men sådan bortser jag från helt här) och även Belarus och Bosnien och Hercegovina tillhör de länder som jag helst av allt vill återse i tävlingen. Det verkar dock som att dessa comebacker ligger väldigt lång fram i tiden, om de någonsin kommer. Men, men… man vet aldrig. 😀