Repetitionerna inför Eurovision 2024: Dag 7
2024-05-03 (fredag)Schlagerpinglan: I dag, fredagen den 3:e maj, är det dags för de 7 sista länderna från den andra semifinalen att genomföra sina andra repetitionspass på scenen i Malmö inför Eurovision Song Contest 2024.
Schemat för dagen, då semi-2-länderna får tillgång till scenen i tjugo minuter var, ser ni här nedan. (Hela repetitionschemat hittar ni hos eurovisionworld.com.) Som vanligt så kompletteras schemat under dagen med länkar till repen (både små videoklipp av hur det kommer att se ut i TV-sändningen och foton).
Den officiella Eurovision-sidan arrangerar endast sin Live Blog för de första repetitions-tillfällena i år men lite info och länkar finns dock hos reddit.com. Mycket nöje. 😀
Se klipp från de tidigare repdagarna här: dag 1 – dag 2 – dag 3 – dag 4 – dag 5 – dag 6
Repetitionsschema Dag 7 (Grafik lånat från Wiwibloggs on X)
Repetitionsschema 3:e maj 2024, Semifinal 2 – Repetition 2: |
||
1. San Marino – “11:11“, Megara 10:30 – 10:50: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
2. Georgien – “Firefighter“, Nutsa Buzaladze 10:55 – 11:15: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
3. Belgien – “Before the Party’s Over“, Mustii 11:20 – 11:40: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
4. Estland – “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“, 5miinust & Puuluup 11:45 – 12:05: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
5. Israel – “Hurricane“, Eden Golan 12:10 – 12:30: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
6. Norge – “Ulveham“, Gåte 13:40 – 14:00: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
7. Nederländerna – “Europapa“, Joost Klein 14:05 – 14:25: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
(Källor: bl.a. eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Uppdaterat: Se “Rehearsals Roundup (Part 3)“-klippet för smakprov på dagens semi-2-länders andra repetition.
Väldigt besviken på Italiens första rep. Gillar inte baddräkten (även du min Brutus), gillar inte dansarna, gillar inte hur detta blev Pussycat Dolls.
Hennes styrka i San Remo var hennes starka utstrålning och otroliga dragningskraft, i all enkelhet, påklädd, ensam på scenen. Jag tror detta kommer att förstöra uppträdandet och ta uppmärksamhet från hennes fantastiska scenpersona.
Och jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag vill ha tillbaka klänningen från första uppträdandet i San Remo.
Såg just ett lite längre klipp på Ukraina. De är såna mästare på snygga framträdanden, detta är mil bort från Vidbir.
Ukraina, Italien och Kroatien är väl värda vinsten tycker jag. Schweiz och Nederländerna inte alls, men jag utesluter aldrig att bli omvänd när saken presenteras live i sin helhet.
Öppen fråga till alla som har ett svar:
Det är ju en etablerad ”sanning” att det som kommer sist i Eurovision är inte de sämsta låtarna, för deras uselhet har ett värde i sig självt. Utan det är dem anonyma och lättglömda låtarna som oftast drar de korta stråna.
Naturligtvis kan man inte dra på för stora växlar baserat på enskilda individuella svar, men likväl undrar jag:
Vilken låt är, enligt er, årets mest anonyma?
Notera: det betyder absolut inte nödvändigtvis sämst. Men snarare låten ni ofta glömmer ens existerar.
Mitt svar är ganska enkelt. Azerbajdzjan. Den låten escapes my mind on a daily basis alltså.
Även Polen och Lettland finns i den riskzonen men lyckas ändå fästa bättre än Azerbajdzjans bidrag.
What about you guys? 🙂
@Adri Av någon anledning glömmer jag ALLTID Georgien, och jag vet inte varför 🙂 Även Lettland som du nämner är ganska lättglömd, samt Cypern (vilket de faktiskt inte brukar vara, oavsett om de är bra eller dåliga).
Låtar jag inte kan nynna:
Armenien
Azerbajdzjan
Cypern
Georgien
Island
Israel
San Marino
Tyskland
Vilket är en kombo av ointresse och att de bara inte fastnar (Armenien på det sistnämnda).
Mikaela… OJ att jag håller med. Vad tusan hände? Strejkar alla hjärnor i Italien just nu. Måtte tankeverksamheten komma igång igen
Lettland har gått mig förbi totalt.
De fem jag aldrig kommer ihåg:
Albanien
Australien
Cypern
Georgien
Storbritannien
De fem som oftast är i skallen
Kroatien
Nederländerna
Norge
San Marino
Tjeckien
Jag kommer aldrig ihåg San Marino. Men jag har heller inte lyssnat särskilt mycket på den.
De låtar som jag bara glömmer är: Azerbajdzjan, Serbien, Slovenien och Lettland
Eftersom jag troligen tackar för mig efter semi 2 så kommer jag att skynda på lite med de 17 bidrag som inte varit med i Pinglans presentationer. Vill bara säga det att bry er inte om att kommentera dessa. Följ Pinglans INFÖR. 100 gånger bättre så slösa inte på mitt. Men jag kommer ju inte att hinna kommentera alla så därför kör jag mitt eget race. Bara så jag får det ur mig 🙂
Jag har varit ganska svårstartad denna säsong, mest för att jag inte brinner för många bidrag, men också pga för mig obegripliga favoriter och politiska oroligheter som stör. Jag menar inte att Eurovision är viktigare än världsläget, utan snarare att Eurovision har varit en välbehövd, relativt fredad zon mitt i allt som pågår.
Men nu i och med repetitionerna börjar jag komma igång! Hoppas semisarna sätter igång gnistan helt.
LUXEMBURG
Varje år har jag en förhoppning om att vissa länder ska återvända till ESC. Främst är det 3-4 länder som min största dröm handlar om. Ett av dessa är Luxemburg. Gissa om jag blev glad när nyheten kom om deras comeback.
När jag sen får höra de åtta bidragen och inser att alla utom en håller måttet blir ju inte min glädje mindre. Främst handlade mitt hopp om tre bidrag Naomi Ayé, Tali och Krick. Vis av erfarenhet från ESC var jag dock livrädd för det enda dåliga bidraget.
Dagen för uttagningen kom och inte bara levererade Luxemburg låtmässigt utan hela deras show levde sitt eget liv långt från töntiga uttagningar som vi vant oss vid från ESC och inte minst MF. Jädrar så Luxemburg levererade äkthet och charm. Hoppas verkligen det inte var en engångs grej detta nu bara. Se nu till att fortsätta ställa upp Luxemburg.
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Tyvärr vann inte min favvis men hur ska man kunna klaga när låten jag hade som tvåa gick segrandes ur striden. Bara det att de levererar robotdansare som inte förintar utan förhöjer säger ju en hel del. Hoppas verkligen Luxemburg får en bra placering nu så de känner att det var värt att återvända. Jädrar att ni har mycket att lära andra nationer i ESC om hur man sätter upp en show. TACK FÖR DET LUXEMBURG!
BETYG LUXEMBURG BIDRAG – (7/10) BRA
Min personliga vinnare
“Paumée sur terre”, Naomi Ayé
Min personliga jumbo
“Finally Alive”, Edsun
@Mikaela, kul att du börjar komma igång 🙂 Jag är tyvärr lite tvärtom. Jag har varit väldigt positiv om hela året men nu när man får se lite live har många bidrag dippat. En del ganska mycket. Förhoppningsvis är det bara de små klippen som ger en falsk bild
Tack för svar 🙂 Som väntat finns väl inte en röd tråd direkt att dra, men några förekom mer än en gång.
Cypern, Georgien, Lettland, San Marino…
Ah vi får se vem som får det bortglömda ödet irl. Magkänslan säger att det inte blir San Marino iaf. Även om låten inte hookar en direkt så är de ju visuellt väldigt minnesvärda också 🙂
Då har man sett dagens sammanfattning av repen. Och det är typiskt mig att gå på det negativa spåret. Men visst är Belgiens dagar som favorit över?
De var ju, med ganska bred marginal, sämst i detta gäng. Eller ja, sämst på vad vi har sett. Vi har ingen helhet. Men you get it.
Belgien har ju ändå njutit av en säsong bland favoriterna även om de nämnts rätt sällan som eventuell vinnare. Men nu känns det faktiskt typ rätt av som att en eventuell finalplats i sig är något de verkligen ska vara tacksamma för nästa vecka. Känner jag iaf 🙂
@Adri Jag håller inte med dig angående Belgien. Det är inte mycket man får se men det lilla var riktigt bra tycker jag! Som en blandning av Billy idol och David Bowie:-) Men vi får se vad jag tycker när jag sett hela framträdandet.
Korta kommentarer på alla repetitioner.
San Marino: Jag gillar låten, tycker till skillnad från några här att det är en av de enklaste att komma ihåg i år. Det blandas här med en passande attityd och minnesvärd staging. Jag skulle inte alls räkna bort det här faktiskt, särskilt eftersom både Spanien och Italien röstar i denna semi.
Georgien: Jag vet inte hur många aha-upplevelser jag kan ha som alla går ut på “juste, Georgien deltar” men låten är inte helt ointressant och till skillnad från Österrike finns gnistan (bokstavligt och bildligt) i framträdandet. Sång låter också bra.
Belgien: Jag har aldrig fattat grejen med den här låten. Det är absolut inte dåligt, men känns bara “meh” trots bra försök till drama. Mustii känns aningen övertaggad och låter okej men lite skakigt.
Estland: Kombinationen av dessa två grupper fungerar så mycket bättre än den har någon rätt att göra 🙂 Gillar att det är lite färgbyten på ljusen, i övrigt så verkar uttagnings-framträdandet ha kopierats hyfsat framgångsrikt till Malmö-scenen.
Norge: Det ser hur bra som helst ut, och det låter hur bra som helst 🙂 Tur att de inte saboterar för sig själva utan fortsätter med vad som fungerar. Gåte bär Norden på sina axlar i år.
Nederländerna: Att välja outrot som repklipp var ett intressant val. Jag blev för en gångs skull riktigt berörd, och jag tror människor kommer fatta även utan att veta bakgrundshistorien. Tror denna vinner semi 2.
@HW, måste fråga dig om San Marino. Vad är det du gillar med låten? För mig har det varit samma väg som med Kroatien. Nu gillar jag det sistnämnda mer men mina tankar är liknande. Jag gillar refrängen riktigt mycket men versen hänger tyvärr inte riktigt med
MALTA
Malta är definitivt inget favvisland i ESC för mig men frågan är om de någonsin stått för en sämre uttagning. Frågan är om någon tidigare gjort det. Det som oftast är genomgående för mig med Malta är att de ofta slåss med Sverige om epitetet “En låt i många låtar”.
Det som hade kunnat rädda Malta i år är att det faktiskt fanns ett bra bidrag i uttagningen. I min enfald trodde jag att röstarna i Malta skulle se detta och räcka ut en hand till sitt sjunkande land. så jävla dum var jag. Nej Malta gjorde inte det.
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Är det en av de fem solklara i botten i uttagningen? Nej men bidraget är definitivt inte bra. I vilken annan som helst uttagning i ESC 2024 hade jag varit mycket mer kritisk men i och med den usla standard hela Maltas uttagning stod för blev det för dem ändå skapligt trots att det är ett dåligt bidrag.
Låten är hemsk. Hennes röst är än värre men hemskast av allt är skiten de har “klätt upp sig i”. Eller? Nja det som väl kallas “show” i detta slår allt det övriga i uselhet. Det är faktiskt själva låten som räddar allt från än värre betyg.
BETYG MALTAS BIDRAG – (3/10) DÅLIG
Min personliga vinnare
“Sirena”, Erba
Min personliga jumbo (Helt omöjligt att bara utnämna en)
“Banana”, Matt Blxck
“Breaking bad”, Karin Duff
“Numb”, Stefan Galea
“Puppet”, Franklin Calleja
“Topic”, Greta Tude
Nederländerna bara fortsätter att växa
Men den solklara sanningen är
NORWAY RULES
@Micke Intressant, för jag har gjort motsatt resa med San Marino och Kroatien 🙂
Tyckte också att San Marinos vers inte alls matchade refrängen först, men även den har växt faktiskt. Jag tycker låten sätter sig på hjärnan och har en skön energi och attityd. Kroatien hade jag i den absoluta toppen först, men har tröttnat en hel del, framför allt på refrängen.
San Marino: Ser bra ut, låter bra. Färgkombon är ingen personlig favorit men den är ett starkt signum.
Georgien: Jag känner att jag sett och hört detta otaliga gånger.
Belgien: Låter bra, ger här en lite tråkig vibb, ungefär som Lettlands artist. Men det kan vara för att han skriker “before the party is over” 17 gånger.
Estland: Känns som en frisk fläkt och gillbart efter föregående polerade bidrag. Tror jag gillar detta faktiskt.
Norge: Det finns nåt coolt här, men tycker framträdandet misslyckas med att förmedla “dunkelt och kaosartat” på ett tilltalande sätt.
Nederländerna: Svårt att säga nåt här då han mest står och mumlar. Är inte frälst i kostymen, för mig ser det ut som att han är en ung komiker utklädd till nån äldre politiker.
Mikaela: Läste din kommentar om Ukraina först nu och håller helt med. När jag såg repklippet så var det som om den där känslan från första gången jag hörde “Teresa & Maria” infann sig igen. Scenframträdandet såg verkligen helt magiskt ut. (även om jag inte såg till Alyona någonstans) 🙂 Men nu tror jag igen att Ukraina faktiskt ändå kan bli rätt farliga.
Har ju inte kollat så mycket på dessa rep men om jag nu tar dessa sju och sätter fokus på sångerskan/sångaren. Vilka ser jag då som plusvarianter? Inga av dessa sju sabbar sina låtar men fyra äv dem ser jag som plus. I bokstavsordning: Israel, Nederländerna, Norge och San Marino. Alla dessa fyra lyfter sina låtar. Mycket starka.
Jag ser alltid fram emot Eurovision. I år är ett speciellt år. För jag ser verkligen fram emot det, men en del av mig ser nästan(!) mer fram emot att det ska vara över. Det är så mycket drama och (fel slags) spänning.
Det Eurovision ändå är överskuggas av en debatt om ett land. Just nu sitter jag på Instagram i en “ganska lång” DM-chatt och diskuterar just landets varande eller inte med ingen annan än… Frankrikes artist förra året, La Zarra. En artist jag verkligen respekterar och fortsatt gör, och älskade låten förra året, men här är vi inte med varandra och så kan man prata om det. Är inte sociala medier ändå rätt fantastiskt (förutom Twitter – det är bara skit)? 🙂
Nej men in all seriousness. Man behöver inte vara klarsynt för att se att ESC detta år delvis skyms av rubriker om säkerhet och bojkott och hot osv osv. Men trots det… fanken vad jag ser fram emot nästa vecka 🙂 Det är ett så himla intressant musik-år vi har ynnesten att ta del av 🙂 Och nästan alla repklipp imponerar, så jag vill verkligen hylla merparten av artisterna 🙂 Och vad gäller säkerheten… högljudda människor är i sig inget hot. Och om någon vill ta det längre, så har jag väldigt högt förtroende för polis och säkerhetstjänst – så jag tror innerligt, och vill tro, att det kommer inte ske nåt big 🙂
ESC pågår inte i ett vakuum, men fungerar likväl som ett andrum. Människor kan ha (eller borde iaf kunna ha) mer än en tanke i huvudet samtidigt. Det kan vara komplexa känslor om både det ena eller det andra. Det är ok, men min pepp är faktiskt ändå rätt opåverkad 🙂
Jag vet inte vad jag vill säga med denna kommentar. Kanske bara ge mitt perspektiv på det Mikaela skrev ovan om sina känslor inför Eurovision i år. Jag tänker att det är ett speciellt år, både världsligt och musikaliskt, men min kärlek till sammanhanget i stort gör att jag verkligen verkligen är peppad ändå 🙂
Också kul att just Sverige blir värdlandet för kanske det mest eklektiska ESC-året på otroligt otroligt länge.
Det som tar ner min pepp LITE grann är att man har ibland såna här år, som 2024. Där ingen av mina favoriter ens är i närheten av favorittippning.
Kollar jag på de allmänna favoriterna, så visst. Jag gillar de flesta. Och Italien/Ukraina/NL framför allt är absolut högt på min lista. Blir verkligen inte missnöjd vid eventuella vinster för dem. Kroatien och Schweiz är verkligen också superfine.
Men mina storfavoriter är verkligen doldisar i år. Irland, Serbien, Portugal, Luxemburg tex. Inga tillstymmelser av vinstchans där. Istället för foka på eventuella vinster för dem kommer ju knäckfrågan istället bli ”snälla gå till final” 🙂
MEN! Jag kollar inte för tävlingens skull. Isf hade jag hoppat av för längesen för mina favoriter vinner typ aldrig 🙂 Så det är väldigt svagt smolk i bägaren, men absolut. Det är roligare när ens egna favoriter också är de allmänna favoriterna 🙂
San Marino
Har aldrig varit nåt jag sett fram mot i ESC. Just nu när jag skriver minns jag bara ett enda bidrag som jag tyckt om så när jag insåg vilket mastodontuttagning de hade framför sig så valde jag att hoppa av den och bara hoppas på ett bra bidrag som slutsegrare.
Det enda som fick igång mig lite under deras uttagning var min syster. Hon gick på om att det fanns ett bra bidrag med som hade lite Smith & Thell känsla. Sen insåg jag att även Adri här tydligen hade den som favvis i uttagningen.
Tror jag har hört åtta bidrag från San Marino i år och sex av dessa följde samma spår som landet redan tidigare tagit in på. Två bidrag höjde sig dock över detta och en av dem var just bidraget som min syster tyckte så bra om. Av de åtta jag hört så var den klart bäst. Men den vann inte
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Är den bland de sex av åtta jag hört som jag absolut inte tyckt om? Nej det är den inte så jag är ändå nöjd med resultatet. Stilmässigt matchar de inte men hur jag sett och ser på bidraget påminner det om Kroatiens bidrag. Jag gillade refrängen från första början men har fått kämpa med versen.
Har ännu inte riktigt hittat hem med den när det gäller San Marino. Det är det som skiljer den från att fara in bland den hög av bidrag som jag faktiskt tycker är bra i år. Bidragets plus är refrängen och en stark sångerska med stark utstrålning. Nu gäller det bara att jobba med versen så får vi se var jag till slut placerar den. Just nu är den…….
BETYG SAN MARINOS BIDRAG – (6/10) MER ÄN GODKÄND
Min personliga vinnare
”With you” – Daudia
(Har inte hört allt men av det jag hört är den här bäst)
Min personliga jumbo
“Freedom“, DEZ
(Har inte hört allt men av det jag hört är den här sämst)
—————————-
SAN MARINOS BÄSTA BIDRAG
“Crisalide”, Valentina Monetta – 2013
@Adri, För mig är det bidragen från Azerbajdzjan, Lettland och till viss del Moldavien som är de mest lättglömda.
@Micke, Gör du så. 😀 Jag har som sagt haft lite tidsbrist och därför kommer det att bli lite stressigt mot slutet, men alla 37 bidragen ska hinnas med (alla innan respektive semifinal/final). 😀
Håller med om att jag inte har kunnat starta denna säsong, mest på grund av att politiken mer än nånsin har påverkat tävlingen och fokuserat på ett land vilket förstört glädjen.
Synd just det året vi är värdar att det ska ske..
Har ibte gett Sverige samma positiva effekter som förr , snarare tvärtom.
Men nu har jag valt att bli positiv. Lyssnat på alla bidrag och tycker det är kul att just vi är värdar för ett så musikaliskt varierat år. Finns något för alla.
Ingen av repetionsklipp har varit dåliga vilket ökar spänningen över en vinnare.
Också kul att SVT som vanligt verkar bjuda på en fantastisk show och snygg scen.
Och så har vi äntligen sommar också, en ESC sommar i Skåne, vad kan bli bättre?
Denis: Gud ja. Alltså jag bor ju granne med Malmö och jag gick runt i snöfall med dunjacka så sent som 20 april. Visst, snön landade inte och lade sig. Men den föll och det är illa nog.
Då tänkte jag verkligen ”Nej ska verkligen Angelina Mango, Baby Lasagna och Nebulossa behöva förbereda sig på det här också? Shit. Vädergudarna skämmer bort Sverige”. (Fokuserade mest på de från forna Jugoslavien och medelhavet, alltså stackars dem om de hade mött snö i sena april)
Lyckligtvis växlades det upp väldigt rejält på kort tid så nu hoppas jag de kan vara nöjda med sina Sverige-upplevelser på alla nivåer – förutom eventuellt tävlingsmässigt men där är inte Sverige to blame iaf.
@Pinglan, hoppas du inte tycker jag trampar in på dina marker. Har inga såna tankar alls. Har full förståelse för att du inte hinner med allt. Men eftersom jag med 90% säkerhet inte är här efter 9 maj då jag hoppar finalen så ville jag bara skriva av mig. Men tror du att du hinner så avvaktar jag lite då.
Så vad har hänt på sistone i min ranking då? Det bidraget som tappat mest placeringar är Belgien och det som gått det motsatta är Irland. Inga superförändringar men ändå. De som ligger mest stationerade är min etta Norge och min plats 37 Sverige. Finns ingen i närheten av dem.
Finns det då bidrag som jag gillat men som tappat för att sen åter igen klättra upp. Yepp…Ukraina. Sen har jag stor oro för min trea i ranking Italien…Vad i hel…….hände i de liveklipp vi nu fick se? Vilket bidrag mår jag bäst av att se…blir på bäst humör? Min plats 10 Armenien. Vilket bidrag mår jag sämst av att se på? Min plats 30 Spanien
@Micke, Nej då, tanken är ju att vi ska kunna dela åsikter om bidragen inför tävlingen och då det p.g.a. tidsbrist blivit ganska tight så är det helt förståeligt. 😀 De sista semi-1-länderna ska vara presenterade måndagen den 6:e, de sista semi-2-länderna onsdagen den 8:e och finalländerna fredagen den 10:e. Lite knappt om tid, men för sent om du inte är här efter den 9:e, men man vet aldrig. Ibland blir man överraskad (även om jag inte har så stora förhoppningar för tillfället).
@Pinglan, tack för info. Då avvaktar jag lite som sagt 🙂 Bara så du och andra vet. Jag hoppar inte finalen om det blir ett jävla buande i semi 2 som någon hämnd eller ilska. Nej det handlar mer om att jag känner mig själv. Jag hatar hat så jädra mycket. Jag vet att jag i så fall helt enkelt kommer att tappa allt intresse att titta
@Pinglan, då gör jag så att jag avvaktar bidragen i semifinalerna och slänger ut mitt om de finalklara eftersom jag inte är här efter den 10:e. Tack för info 🙂
——————————-
SPANIEN
Har alltid stora förväntningar på Spanien även om jag vet att de alltid är väldigt upp och ner. För att ta några exempel så kan vi ta de tre senaste åren. 2022 hade de en mycket stark uttagning men lät sämsta låten vinna. 2023 hade de en mycket svag uttagning men det enda bra bidraget vann.
I år hade de kanske årets starkaste uttagning. Fanns mängder med bra bidrag. Satt mest och funderade över vilken av alla mina favvisar som skulle vinna. Fanns bara två bidrag jag tyckte illa om småpojkarna och nakenpojkarna. Tyvärr blev det ett spanskt chockår för min del.
Så vilket bidrag vann då i den här starka uttagningen?
Bienvenidos a todos al concurso de striptease español de este año 🙂
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? SER PÅ DET vet jag inte hur jag gör för jag har svårt för att titta på det överhuvudtaget. Spanien har uppenbarligen fått en tro på att ju mindre kläder ju bättre blir låten. Jag kan lugnt säga att jag inte delar den tron. Jag är faktiskt inte helt övertygad om att jag hade tyckt så illa om bidraget med en bättre show. Samma stil hade de ju även 2022 men den låten tyckte jag illa om oavsett show.
BETYG SPANIENS BIDRAG – (3/10) Dålig
Min personliga vinnare
“Te echo de”, Noan
Min personliga jumbo
“Brillos platino”, Almácor
—————————-
SPANIENS BÄSTA BIDRAG
Spaniens bästa ESC-bidrag: “Quién maneja mi barca?”, Remedios Amaya (1983)
(Detta ÄR ESC, det lever, det andas. Underbara Remedios)
Jag lägger en till av de 6 i finalen så blir det en per dag till 9 maj 🙂
ITALIEN
Det finns en sanning som är helt omöjlig att komma runt, den att utan Italien hade jag varit där 98% av mina polare befinner sig….Långt bort från allt som har med ESC att göra. När dödsdomen för mitt intresse för MF förkunnades 2011-2012 hade tack och lov Italien återuppstått i ESC.
När startfältets två överlägset sämsta låtar gjorde upp om segern i MF 2011 och året därpå var ett hopkok av 30 usla bidrag av 32 då var det över för mig. Samtidigt hade Italien tagit sig in i ESC igen och tack för det Italien för annars hade ESC tagit samma väg som MF för mig.
Italien är och förblir själen med ESC. Det är de som aldrig släpper någon skit (tyvärr inte sant längre då de släppte värre än skit 2022). Vet inte hur många bidrag jag gillat från dem genom åren. Älskar Italien.
San Remo 2024 blev ännu ett bevis för det. Äkthet, själ och you name it. De har allt. Om någon sa till mig att du FÅR BARA följa en av San Remo eller ESC så hade jag inte behövt fundera länge.
Jädrar så mycket bra. Sex av deras bidrag i år är på min topp 12 av allt som kommit i ESC i år. I synnerhet två bidrag som är i egen klass i ESC 2024. En av dem gillade jag direkt. Den andra har växt så in i hel……Ingen av dem vann men hur många uttagningar kan ens sjätte favvis vinna och man ändå är jättenöjd med låten.
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Ett glädjepiller från första till sista sekunden. En äkta partydänga som kan få den mest deprimerade att fullständigt släppa alla negativa tankar och ge sig hän. Men även med nyktrare kritikeröron är det svårt att inte falla för sången och sångerskan. Italien har åter igen presterat efter ett par sämre år.
BETYG ITALIENS BIDRAG – (8/10) MER ÄN BRA
Min personliga vinnare
“Sinceramente”, Annalisa
“Tu no“, Irama
Min personliga jumbo
“Tuta gold”, Mahmood
Vill dock fylla i en grej till om detta med mitt intresse för ESC och ointresse för MF. Har iofs sagt det vid flera tillfällen tidigare men det kan sägas hur många gånger som helst. Jag hyllar San Remo med all rätt för att jag fortfarande har stort intresse för ESC men det finns en än viktigare anledning. Det handlar om en kvinna som har en större roll i detta. Jag känner henne under ett nick. Hon kallar sig Schlagerpinglan och utan henne hade jag definitivt inte haft något intresse kvar för ESC. Jag hade precis hittat hennes blogg de åren jag pratar om. Utan allt på hennes blogg hade även ESC varit dött för mig. STORT TACK FÖR DETTA PINGLAN 🙂
@Micke Tänk så olika man kan tycka; efter ett antal mediokra år i MF (med något undantag) så tycker jag att det blev bättre från och med ungefär 2011. Även om jag inte alls gillar allt med MF så tycker jag att vi lyckats skramla fram rätt många bra bidrag att skicka till ESC efter det.
När det gäller Italien så håller jag med om att årets bidrag är ett glädjepiller:-) Gillar precis som dig även Sinceramente. Sen är vi oöverens igen;-) Det var absolut dags för en kvinnlig representant för Italien efter alla år med ”gubbar” men om det inte vore för det hade jag gärna sett Tuta Gold som Italiens bidrag i ESC – den är såå bra!
@Millan, det är inte många låtar jag hört från MF åren 2013-2024. Vinnarlåtarna givetvis och har för mig snarare bekräftat att jag gjort rätt. Det är väl Cornelia Jakobs och Loreens låtar som är undantagen. Vet att jag även gillade Sanna Nielsens vinnarlåt men den minns jag inte just nu. Smash into pieces 2023, Clara Klingenström 2021 är andra som jag hört och gillar. Har du något bra exempel på låt du gillat i MF 2013-2024 som inte vann?
Vad gäller San Remo och Mahmood så gillade jag hans vinnare 2019. Sen kom det hemska 2022 och efter det känns det inte längre som att jag klarar av hans sätt att sjunga. Den stora växaren i San Remo 2024 var Irama 🙂 Minns inte ens att jag brydde mig men plötsligt var den däruppe och tävlade med AnnaLisa om att vara bäst.
Slängde ut den här på fel ställe. Här under DAG 7 ville jag ha den. Du får gärna ta bort den andra på DAG 8 Pinglan 🙂
Ganska dött här nu så jag lägger ut en till av de finalklara som jag inte kommer att få se. Så får jag mer tid till de jag får se. Framförallt att skriva under Pinglans INFÖR
TYSKLAND
Under nästan alla år som jag har varit i bubblan så har jag fått höra liknelser om Tyskland med Storbritannien och Irland…..att de skiter i ESC och att det aldrig finns något bra i deras uttagningar. Håller med om att de underpresterar men jag brukar trots allt nästan alltid hitta något jag gillar. Däremot väljer de nästan alltid fel i mitt synsätt.
I år föll jag för två bidrag. Ett som jag tog till mig direkt och ett som jag klickade med efter ett bra tag. Många här på bloggen hade “Naiv” som favvis men där var inte jag. Som trea…absolut.
Så hur ser jag då på vinnarbidraget? Det var ju absolut inte min vinnare men det har ändå växt allt mer. Killen har något så ovanligt i ESC som en bra röst. Versen är ett starkare kort än refrängen. Den bygger upp en förväntning på något lite mer än run run run……Den är inte dålig men det hade behövts något starkare.
Känns ändå ok att Tyskland ändå väljer något helt ok. Visst jag hade två jättefavvisar men hur ofta spelar det någon roll?
BETYG TYSKLANDS BIDRAG: – (5/10) GODKÄND
Min personliga vinnare
“Undream You” – Leona
“Tears like Rain” – Bodine Monet
Min personliga jumbo
“Katze” – GALANT
SVERIGE
Har inte kollat MF sen 2012 och ångrar inte det efter att ha sett och hört vinnarna 2013-2023 med få undantag. Så hur ser jag då på Sveriges bidrag 2024? Är det ett steg tillbaka till 2013-2021 eller har de följt förbättringens väg som de haft 2022-2023. Gissa…..
Going for thirty straight:………Inte långt kvar nu. Senaste gången Sverige tävlade med ett bidrag på sitt eget språk var 1998, så nu har vi uppnått 26 raka utan svenska språket. Jädrar att det måste firas 2028 när vi tävlar med bidraget….”I’m really proud to be a sweede if I only could remember what it’s like”. Inget annat land är ens i närheten av denna statistik. Vi är Europaledande i detta.
En polare sa till mig för ett tag sedan att det är skönt att vi har övervakning på låtskrivare som eventuellt funderar på att skriva låtar på svenska. Han skämtade givetvis men man börjar nästan undra. Men i år fanns det ju tack och lov ett sånt i MF-finalen fick jag senare reda på även om det inte till hundra var på svenska. blandade låtskrivarna det med andra språk så det inte blev för mycket att klara av för de ansvariga för MF. Lugnande med sånt skydd 🙂
Nu har vi dessutom startat upp ännu en ny era som kommer att firas med 30 år år 2053. Först släpper vi språket. Sen släpper vi artisterna. Det nya handlar om inhyrda artister från andra länder Man undrar vad som blir nästa steg. De som en gång kom upp med tanken på ett ESC och alla grundtankar måste vrida sig i sina gravar.
Men det viktigaste då? Hur är låten som Sverige tävlar med 2024?? Man kan väl säga att det sammanfattar allt det som jag ogillar i musik. Veka falsettröster med dutt-dutt-dutt-dutt syntar och robotdansare. Alltså det kryper i mig när de sjunger “Annfårgeddaböll”. Jag trodde jag upplevt det värsta när Sverige skitade ned sig med bidragen från 2013 och 2017 men oj så fel jag hade.
BETYG SVERIGES BIDRAG – (0/10) OBESKRIVLIGT DÅLIG
Min personliga vinnare
(Har bara hört sju bidrag o alla de övriga är självklart bättre)
Min personliga jumbo
(Förhoppningsvis fanns det inget sämre bidrag i MF 2024 än vinnaren)
—————————-
SVERIGES BÄSTA BIDRAG
“Den vilda”, One More Time – 1996
STORBRITANNIEN
Detta är mitt A och O när det gäller musikland. I alla årtionden egentligen. Tyvärr dock inte i ESC som de skiter i. Avstår att säga mer om detta. Bidraget då? Finns sämre i år men med tanke på vilket land det kommer ifrån blir det min största besvikelse.
I rest my case
BETYG STORBRITANNIENS BIDRAG – (3/10) DÅLIG (Men då är jag snäll)
——————————
Storbritanniens bästa ESC-bidrag: “Love shine a light“, Katrina and the waves (1997)
(Detta är en av de två bästa ESC-vinnarna någonsin)
Har fortfarande svårt att smälta att jag var så jävla körd i skallen förra året att jag under lång tid gick på blåsningen att detta skulle vara Storbritanniens bidrag 2023. Jag borde fan blivit undanstoppad på psyket när jag på fullt allvar kunde tro att detta var ett bidrag för Storbritannien i ESC under 2000-talet. Enda trösten var väl att väldigt många gick på det.
https://www.youtube.com/watch?v=g3aMRDCjMbw
FRANKRIKE
Ett land som levererat mycket bra genom åren. Efter Italien det bästa av Big-Five länderna. 10-talet var dock en stor dipp för Frankrike. Givetvis inte så illa som Sveriges 10-tal men ändå en stor dipp. De tre senaste åren har de dock skärpt till sig igen så det fanns förväntningar på dem inför 2024.
Så hur ser jag då på deras bidrag för 2024? När namnet på artisten kom ut fanns ju hoppet definitivt kvar. Jag tycker om bidraget om än inte så mycket som Johanna här gör. Tydligen talar den till hennes inre på ett sätt som jag definitivt unnar henne. Så talande är den dock inte för mig.
Som jag sagt flera gånger så är detta för mig årets stabilaste bidrag. Den ligger där den ligger för mig. Hoppar inte upp eller ned i min bedömning utan är cementerad på samma nivå. Det är ett bra bidrag som förs fram av en bra artist. Hade dock önskat att det hänt lite mer under de tre minuterna som den pågår. Men absolut ett bra bidrag som är bland mina tretton som jag gillar. Bra gjort Frankrike.
BETYGFRANKRIKES BIDRAG (7/10) BRA
——————————
Frankrikes bästa ESC-bidrag: “Et S’il Fallait Le Faire“, Patricia Kaas (2009)
(Helst Liveversionen)
————————————–
Så…då var jag klar med de bidrag jag inte kommer att få se framföras i ESC i år.
Nu ligger det på denna länk ifall någon av r skulle få ett hjärnsläpp och fundera över vad Micke tyckte 🙂
Önskar er alla en jädrigt trevlig final 🙂
@Micke Ursäkta sent svar men har inte hunnit förrän nu. Här kommer ett urval av låtar jag gillat men som inte vunnit 2013-2024. Inte i någon ordning över hur bra jag tycker de är. Finns förstås fler men de här dök upp i mitt minne först.
Dumb – Amanda Fondell
Bed on Fire – Ralf Gyllenhammar
In and out of love – Martin Rolinski
Songbird – Ellen Benediktson
I Will Wait – ISA
I see you – Kristine Amparo
Hold on – Nano
Statements – Loreen
Every Single Day – Felix Sandman
Cry – Dotter
Chasing Rivers – Nano
On my own – Bishara
Bulletproof – Dotter
Behöver inte dig idag – Clara Klingenström
Every Minute – Eric Saade
In i dimman – Medina
Where you are (Savezan) – Jon-Henric o co
Air – Marcus och Martinus
Liamoo – Dragon
Que Sera – Medina
Dotter – It’s not easy to write a lovesong
Scarlet – Circus X
Av de som vunnit från 2103 tycker jag att Loreen, Måns Zelmerlöv samt Cornelia Jacobs varit bäst. Dålig har bara The Mamas varit. Robin Stjernberg sådär. För övrigt tycker jag att vinnarna varit ok.
Finns många dåliga låtar också men jag kräver inte att jag ska gilla allt; det är inte bara jag som ska tillfredställas, även lilla Kalle 5 år, tonåringen Lina 14 år och tant Agda 75 år ska ha sitt;-)
Den stora skillnaden för mig från 2011 jämfört med tidigare är framförallt att från och med då har vi lyckats plocka fram bidrag att skicka som faktiskt gett oss bra placeringar. För det är ändå en tävling det handlar om. Innan var det verkligen bedrövligt när vi abonnerade på platserna 18-21 i några år alternativt inte gick till final alls. Vilket jag förstår eftersom vi verkligen gjorde väldigt märkliga val av låtar att skicka.
Att San Remo håller (särskilt i år) jättehög klass kan jag verkligen hålla med om.
Jag hade gärna sett den nivån även på MF:-)
Micke, vilka år har varit bäst tycker du? Och vilka av de låtar som inte vunnit? Vi får väl ta innan 2011 då eftersom du inte tittat sen dess.
Micke: Något jag ändå tror och hoppas du vet är ju att det där med “inhyrda artister” är inte nytt, och inte heller konstigt. Så det finns inget unikt med att norrmän representerar oss.
Framför allt har det hänt innan. Elisabeth Andreassen. Eller ok, hon anses väl norsk-svensk, men ändå mer norsk än svensk måste man säga.
Men det finns o-tal-iga exempel:
– Svenska Anna Sahlene och Victor Crone representerade Estland 2002 och 2019.
– Andreas Lundstedt representerade Schweiz 2006.
– Aiko som representerar Tjeckien i år är från Ryssland.
– Hela grejen med Tjeckiens grupp förra året var ju att de kom från olika länder, och inte bara Tjeckien.
– Cyperns senaste två representanter har båda kommit från Australien.
– Megara, som representerar San Marino i år, är spanjorer.
– Katrina, från Katrina & The Waves, är amerikan.
Och kanske största kickern av alla… typ ingen som representerat Luxemburg kommer därifrån. Inte ens deras allra första representanter. Finns nåt undantag, men en stor stor majoritet var inköpta redan från start 🙂
Kritisera Sverige allt du vill, men jag tycker kritiken ska komma från ett legitimt håll 🙂 Och att kritisera att vi skickar norrmän, som då ändå är bosatta här, känns verkligen som att greppa halmstrån. ESC är en tävling mellan länder absolut, men det är inte en tävling mellan nationaliteter 🙂
Micke: Och bara för att vara tydlig då, igen, så är jag absolut absolut inte sur 🙂 No way José, jag ville bara slänga ljuset på att så fort Sverige var i spotlighten så skulle det faktum att vi låter oss representeras av norrmän kritiseras. Men jag har inte hört dig säga en enda stavelse om att Aiko är rysk tex 🙂
Millan: Bra smak på dig. Jag är mer Team Micke i frågan om Robin Stjernberg dock. Där kan man snacka märkligt val. Det måste varit kanske det minst konkurrenskraftiga vi någonsin skickat? Ryser av obehag.
I övrigt gillar jag nästan alla dina. Det är väl Bishara och Nanos två låtar jag säger “tack men nej tack” till och några jag inte direkt bryr mig om – såsom “Air” som mest också bara kändes som air. Många bra låtar 🙂
Sen angående melodifestivalen så tycker jag kvaliteten genrellt var rätt meh mellan 2013-2018. 2013 och 2018 var också sämst. 2014-2017 lite bättre rent kvalitetsmässigt, men otroligt tråkigt. 2013 och 2018 var helt enkelt botten på alla vis.
Däremot! Sedan 2019 och framåt… då vägrar jag gå med på kritik mot Melodifestivalens utbud. För det har varit såna kanonår tycker jag. 2019, 2020 och 2022 framför allt!
Jag vet inte om nåt hände 2019, men sedan dess ser jag fram emot MF mer än jag nånsin gjorde 2013-2018.
@Adri, ett kort svar. Det där med “inhyrda artister” var bara ett skämt. Det jag tryckte på var detta med brist på eget språk….att vi är “europabäst” på det. Sen som en förlängning på det drog jag ett skämt om “inhyrda artister.” Fanns inget där….Enbart a joke 🙂
@Millan, jädrar har helt missat ditt svar. Sorry. Tur att Adri körde en “påminnelse” 🙂 Ska kolla på ditt svar 🙂
@Millan, det var inte många låtar jag kände till på din lista 🙂 Inte konstigt för jag har ju inte hört mycket från 2013-2024. Det fanns några där. Vad jag minns nu finns det åtta låtar jag gillat från de åren som inte vunnit.
2014: – “Busy Doin’ Nothin'”, Ace Wilder
2015: – “Jag är fri (Manne Leam Frijje)”, Jon Henrik Fjällgren
2017: – “Statements”, Loreen —– “Hold on”, Nano
2018: – “Ashes to Ashes”, Anna Bergendahl
2020: – “Kingdom Come”, Anna Bergendahl
2021: – “Behöver inte dig idag”, Clara Klingenström
2023: – “Smash Into Pieces”, Six feet under
Jag har tyckt om båda Loreens vinnare även om jag nu tröttnat på vinnaren från ifjol. Oavsett vilket tycker jag än bättre om hennes bidrag från 2017.
Av vinnarna gillar jag 2022, 2012 och 2014. Vinnare jag tycker illa om 2013, 2015 (bara refrängen), 2017, 2018, 2021 och 2024.
Jag skulle kunna räkna upp tidigare låtar men det var väl detta du var ute efter 🙂
Jag kan väl lika gärna också räkna upp några favoriter från MF 2013-2024 😉
Inkluderar inga vinnare, men inga av vinnarna skulle vara självskrivna här. Jag mer eller mindre gillar 2014, 2015, 2016, 2020, 2022 och 2023. Ogillar 2017, 2018 och 2024.
Yohio – “Heartbreak Hotel” (2013)
Yohio – “To the end” (2014)
Outtrigger – “Echo” (2014)
Jon Henrik Fjällgren – “Jag är fri (Manne leam frijje)” (2015)
Swingfly ft. Helena Gutarra – “You carved your name” (2016)
Eclipse – “Runaways” (2016)
Nano – “Hold on” (2017)
Roger Pontare – “Himmel och hav” (2017)
Jon Henrik Fjällgren och Aninia – “En värld full av strider” (2017)
Loreen – “Statements” (2017)
Mohombi – “Winners” (2020)
Victor Crone – “Troubled waters” (2020)
Anis Don Demina – “Vem e som oss” (2020)
Browsing Collection – “Face in the crowd” (2022)
Jon Henrik, Arc North och Adam Woods – “Where you are (Sávežan)” (2023)
Nordman – “Släpp alla sorger” (2023)
Medina – “Que sera” (2024)
Scarlet – “Circus X” (2024)
@Adri Roligt att du gillar min smak:-) Har du några andra låtar du gillar från de här åren?
@Micke Kul ändå att det är några du gillar från de här åren:-) Men jag tänkte faktiskt mest vilka du gillar från åren innan? Mellan t ex 2000 och 2010? Vad gillar du Loreens bidrag från 2011? Har för mig att jag läst någonstans att du inte tyckte om den?
@HW Jag gillar också Yohio. Trodde jag var ensam om det här:-) Är faktiskt också lite förtjust i Nordman, Släpp alla sorger. Tyckte inte den var så bra till en början men den har växt. Flera av de andra har jag glömt men jag ska ta och lyssna igen och påminna mig:-)
@Millan Det är du inte 🙂 Är väl inget jag lyssnar på nuförtiden, men jag tycker fortfarande hans låtar är bra, och jag kommer ihåg hur besviken jag var 2013 när han inte vann.
Jag gillar flera av dina låtar också, även förutom de vi har gemensamt på våra listor. En del låtar jag är tveksam till, såklart (var långt ifrån ett fan av “Every Minute” till exempel). Men det är även intressant när folk hör andra saker än vad jag gör, trots att vi lyssnar på samma låt 🙂
@Millan, letade lite snabbt för att hitta 10 låtar jag gillade på 00-talet. Kanske missat nån men här är iaf tio stycken. Något i din smak 🙂
2000: – “När vindarna viskar mitt namn”, Roger Pontare
2003: – “Genom eld och vatten”, Sarek
2005: – “Håll om mig”, Nanne Grönwall
2006: – “Sing for me”, Andreas Johnson
2007: – “The Worrying kind”, The Ark
“För kung och fosterland”, Magnus Uggla
2008:- “Visst finns mirakel”, Suzzie Tapper
2009:- “You´re not alone”, BWO
“Moving on”, Sarah Dawn Finer
“Snälla, snälla”, Caroline af Ugglas