Repetitionerna inför Eurovision 2024: Dag 6
2024-05-02 (torsdag)Schlagerpinglan: I dag, torsdagen den 2:a maj, är det dags för 9 länder från den andra semifinalen att genomföra sina andra repetitionspass medan de 6 finalklara länderna kör sina första rep på scenen i Malmö inför Eurovision Song Contest 2024.
Schemat för dagen, då semi-2-länderna får tillgång till scenen i tjugo minuter var och finalländerna 30 minuter, ser ni här nedan. (Hela repetitionschemat hittar ni hos eurovisionworld.com.) Som vanligt så kompletteras schemat under dagen med länkar till repen (både foton och video-klipp).
Den officiella Eurovision-sidan arrangerar återigen sin Live Blog för de första repetitions-tillfällena och den hittar ni återigen hos reddit.com. Mycket nöje. 😀
Se klipp från de tidigare repdagarna här: dag 1 – dag 2 – dag 3 – dag 4 – dag 5
Repetitionsschema Dag 6 (Grafik lånat från Wiwibloggs on X)
Repetitionsschema 2:a maj 2024: |
||
Semifinal 2 – Repetition 2: | ||
1. Malta – “Loop“, Sarah Bonnici 10:30 – 10:50: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
2. Albanien – “TiTAN“, Besa 10:55 – 11:15: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
3. Grekland – “ZARI“, Marina Satti 11:20 – 11:40: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
4. Schweiz – “The Code“, Nemo 11:45 – 12:05: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
5. Tjeckien – “Pedestal“, Aiko 12:10 – 12:30: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
6. Österrike – “We Will Rave“, Kaleen 13:35 – 13:55: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
7. Danmark – “Sand“, Saba 14:00 – 14:20: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
8. Armenien – “Jako“, Ladaniva 14:25 – 14:45: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
9. Lettland – “Hollow“, Dons 14:50 – 15:10: Repetition 2 |
1:a live-repet i Malmö – 1:a repet i bilder 2:a live-repet i Malmö – 2:a repet i bilder |
|
Final – Repetition 1: | ||
Storbritannien – “Dizzy“, Olly Alexander 15:40 – 16:10: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
Tyskland – “Always on the Run“, Isaak 16:20 – 16:50: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
1. Sverige – “Unforgettable“, Marcus & Martinus 17:00 – 17:30: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
Frankrike – “Mon Amour“, Slimane 17:40 – 18:10: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
Spanien – “Zorra“, Nebulossa 19:20 – 19:50: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
Italien – “La noia“, Angelina Mango 20:00 – 20:30: Repetition 1 |
1:a live-repet i Malmö repet i bilder |
|
(Källor: bl.a. eurovision.tv – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Uppdaterat: Se “Rehearsals Roundup (Part 2)“-klippet för smakprov på dagens semi-2-länders andra repetition.
Okej jag har sagt det förr och säger det igen. Jag vill ta bort regeln om inspelad kör i Eurovision. Alla röster ska vara live. Musiken? Den ska absolut inte vara live. Men jag tycker ändå att samtliga röster ska vara det.
Kommer ni ihåg förr? Då var liksom kör en väldigt viktig del av liveframträdanden. Albanien 2010? Serbien 2011?
Jag tycker detta har två problem:
1. Körsångare ÄR viktiga för soundet, för helheten. De ska ha sin credd. Jag tycker det är fel med det moderna tänket om att ”äsch vi ersätter dem med tekniken bara”.
2. En del känsla försvinner. Tänker på det med flera repklipp. Men bägaren rann nog mest över nu när jag såg Greklands och Tjeckiens repklipp. Greklands Marina dränks i förinspelad sång och ”ta, ta, ta…”-hooken sjungs inte live överhuvudtaget.
Och Tjeckiens Aiko skriker mot (den ännu inte existerande) publiken och bakom hennes ”talröst” hör man ju typ att mer eller mindre studioversionen av låten pågår.
Jag är inte emot moderna lösningar per se. Och jag är absolut inte en sån som vill att ESC ska stå stilla i sin utveckling. Men intorduceringen av inspelad bakgrundssång var inte en förändring för det bättre, tycker jag :/
Här är Grekland t.ex:
https://m.youtube.com/watch?v=4zejEF1yOJQ&pp=ygUbTWFyaW5hIHNhdHRpIHphcmkgcmVoZWFyc2Fs
Och här är Tjeckien:
https://m.youtube.com/watch?v=qN242hCxcnk
För glädjens skull kan man iaf säga att Aiko är bättre nu än i dec. Som jag iofs väntat mig.
Men illusionen och det magiska med ESC suddas lite av att så otroligt många artister typ… more or less sjunger över studioversionerna. I Tjeckiens fall är det ju otroligt tydligt iom att Aiko inte sjunger öht de första 10 sekundrarna av klippet.
Obs. De sjunger ju live OCKSÅ. Men jag tycker som sagt att alla röster, även bakgrunderna, ska vara live.
Jag vet inte. Jag gissar att EBU är nöjda med denna förändring. Enklare rent strukturmässigt och logistiskt. Färre människor att lotsa runt osv osv. Men jag hoppas de omvärderar beslutet att tillåta inspelad bakgrundssång.
Både UK Och Sweden ser intressant ut..
@Adri Instämmer i din kritik. Förstår att det är enklare och effektivare (corona var nog droppen som fick bägaren att rinna över för detta beslut), men det är mindre spännande när artister mer eller mindre kan förlita sig på den förinspelade bakgrundssången. Någonstans vill man ha den där ovetskapen om huruvida en artist klarar att sjunga låten live eller inte 🙂
Malta: Avskyr låten och andelen hud/kläder men erkänner att jag tycker ögonbindlarna var coola.
Albanien: Har börjat gilla låten och tycker denna utstyrsel var skitsnygg.
Grekland: Läser om besvikna fans, men jag tycker detta var effektivt i sin enkelhet.
Schweiz: Både hans mannerismer och utstyrsel är för utstuderade för mig.
Tjeckien: Hade hellre sett henne ensam på scen i linne och ett par skinnbyxor ärligt talat. Detta blir påklistrat och låter inte bra, om än bättre.
Österrike: Ännu en baddräkt! Jag vet att vi har haft diskussionen förr, men för mig är sån här översexig outfit lika illa som Nemos kycklingdräkt. Tycker också hon känns stel.
Danmark och Lettland: Stabilt och ganska trist.
Armenien: Känns varmt och genuint efter alla dessa synkroniserade baddräktsdanser. Däremot känns det lite energifattigt, lite lamt?
Jag har inte följt detta hittills. Inte haft tid hittills men jag sörjer det inte efter att ha sett detta.
Jag vill hylla Danmark och Lettland. Varför vill jag det? Jag gillar ju inte ens låtarna. Nej men de är de enda bidragen där man slipper dessa jädra robotdansare som driver mig till vansinne. Nu är mitt hopp ställt till semi 1 där jag hoppas de dragit in på den…..”jag orkar inte med det här.”
Ett bidrag var totalt överlägset i de klipp som visades. Go for it Armenia
Korta kommentarer som komplement till Mikaelas:
Malta: Av nån anledning (för jag har ju inte lyssnat på den frivilligt direkt) har denna gått och växt lite. Bara lite. Vill inte ha den till final direkt men den är inte nästsist längre. Tror dessutom jag jämför den med Cypern hela tiden och då är Malta bättre. Gillade inte ”hoopen” med ögonbindel dock. Töntigt.
Albanien: Årets sämsta revamp. Det var en högst ordinär ballad i ursprung, nu är det typ… en demo till en Alicia Keys b-sida 2006. Notera då flera saker i den ”dissen”. Både demo och b-sida. Det vill säga: big fat nothing.
Grekland: Kul med en take. Men låten är meh och Marina imponerar inte.
Schweiz: Sorry men jag förstår varför denna inte längre tippas vinna. Det där lät inte allt för bra, va? Såg lite coolt ut dock 🙂
Tjeckien: Avsevärd förbättring. Men håller med Mikaela om att hon borde vara ensam på scenen eller ha ett band på scenen (jaja de hade inte spelat åå riktigt men whatevs). Det passar inte helt med dansare. Dock håller jag inte med ovanstående talare om att hon borde bära linne. Jag hatar verkligen linne (plagget, inte materialet – älskar materialet linne).
Österrike: Nämen jag är så besviken nu. Detta är TREDJE ÅRET I RAD NU Österrike. Som ni skickar nåt åt elektro-hållet som hypas upp i förväg och sen kommer repen och de ansvariga kvinnorna kan inte leverera. Detta är iofs lite bättre än Pia Maria 2022 men sämre än duon i fjol. Men varför är det detta spår Österrike har valt? Kaleen sjunger inte bra. Hon dansar fine och låten är fet. Får se om det räcker.
Danmark: Detta känns som en låt+framträdande som skulle ta sig till Andra Chansen/Semifinal/Kval i Melodifestival och komma rätt långt ner där. Dvs… 3 av 5. No comments.
Armenien: Nämen detta är härligt. Älskar sångerskan. Hon är årets charmigaste kanske. Vem skulle det annars vara?
Lettland: Usch. Nu kommer jag säga något eventuellt kontroversiellt (eller inte, jag vet inte). Men det handlar lite om utseende och det är följande. Det är svårt för en man utan hår på huvudet att ha utstrålning. Det går. Men det är svårt (kvinnor är raka motsatsen – flintskalliga kvinnor är ofta jävligt karismatiska). Och Dons är inget undantag. Hur stark sångare han än är. Därför ifrågasätter jag starkt varför han inte får någon hjälp på scenen. Han bara står där? Det är det tråkigaste jag sett.
Malta: Jag tror oddsen kan ha underskattat denna, för Sarah och dansarna levererar definitivt och jag tror detta kan bli rätt minnesvärt. Jag vill dock absolut inte ha låten till final, för att vara upptempo har den nästan ingen puls och chansen är hyfsat stor att om Malta går till final tar de en plats från någon av mina favoriter.
Albanien: Några som jag INTE är oroliga för ska ta en finalplats Albanien. En hyfsat medioker FiK-vinnare som blev till en ännu mer generisk poplåt av revampen. Gillar det allt mindre, och det ser hyfsat ointressant ut trots fullt godkänd sång.
Grekland: Förutom att hon uppenbart lutar sig lite mycket mot bakgrundssången tycker jag detta är riktigt bra! Passande framträdande, snygg scen och bra sång. Framför allt en stark låt.
Schweiz: Detta såg inte kanon ut. Jag gillar låten men hans konstanta rörelser gör inte att han ser mindre utlämnad ut på den stora scenen, snarare tvärtom. Sjöng inte helt rent heller.
Tjeckien: Håller med om att det är en förbättring. Framträdandet ser väl okej ut förutom Aikos och dansarnas kläder. Har till skillnad från Mikaela inget eget förslag på alternativ klädsel men sämre kan det faktiskt inte bli 🙂
Österrike: Jag instämmer med Adris analys. Sången är inte hundra, vilket man kunde gissat sig till. Men jag hade i alla fall förväntat mig ett fartfyllt och självsäkert framträdande. Oväntat nog såg det faktiskt småstelt ut.
Danmark: Inte dålig, men ointressant låt som ser inte dålig, men ointressant ut. Tycker beslutet att inte ha ett mikrofonstativ på scen får allt att se stelare ut.
Armenien: Instämmer i att det är härligt och genuint, en av årets bästa låtar med artister som kan sprida lika mycket glädje som låten. Dock, jag hade velat se mer fart från sångerskan för att matcha låtens attityd på scen.
Lettland: Låten är faktiskt ännu mer ointressant än Danmarks, men scenen ser fin ut och Dons låter bra. Särskilt roligt är det väl inte, men utifrån materialet man jobbar med har man gjort en fullgod insats.
Av det lilla man fått se av dagens alla rep så är det Armenien som ser mest intressant ut hittills. Men oj vad det lovar gott för alla som gillar att kommentera utstyrslar och rekvisita 😀
Storbritannien imponerar, wow vilken stadging, bäst idag!
Nu är det svårt att avgöra på baserat på 30 sekunders klipp men min känsla är att det här är mer en maskerad-och tekniktävling än en musiktävling….