Eurovision 2024 – Semifinal 2: Odds & Topplista (2024-04-09)
2024-04-09 (tisdag)Schlagerpinglan: Om en månad, torsdagen den 9:e maj, kommer den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2024 att avgöras så det passar bra att nu ta en titt på vad oddsen säger om ländernas chanser att ta sig vidare till finalen samt göra en ny topp-16-lista.
Här nedan ser ni eurovisionworld.com:s rankning tillsammans med min egen rangordning av bidragen enligt min personliga smak (med placering på listan den 18:a mars inom parentes).
“OFFICIAL REVEAL: Second Semi-Final (Running Order) – Eurovision Song Contest 2024”
Snabbrepris av andra semifinalens bidrag i startordning
Se även: “Startordningen i semifinalerna”
ESC 2024: Semifinal 2 – Två rangordningar av bidragen 2024-04-09: |
|||||
Odds (Eurovisionworld) – vidare till final: | Schlagerpinglans topplista: | ||||
1. Nederländerna 92% “Europapa“ |
→ | 1. (1.) Österrike “We Will Rave“ |
|||
2. Schweiz 92% “The Code“ |
↑ | 2. (3.) Nederländerna “Europapa“ |
|||
3. Grekland 88% “Zari“ |
↑ | 3. (6.) Israel “Hurricane“ |
|||
4. Belgien 85% “Before the Party’s Over“ |
↑ | 4. (9.) Albanien “Titan“ |
|||
5. Armenien 84% “Jako“ |
↓ | 5. (4.) Belgien “Before the Party’s Over“ |
|||
6. Norge 84% “Ulveham“ |
↓ | 6. (5.) Georgien “Fire Fighter“ |
|||
7. Israel 81% “Hurricane“ |
↓ | 7. (2.) Armenien “Jako“ |
|||
8. Österrike 80% “We Will Rave“ |
↓ | 8. (7.) San Marino “11:11“ |
|||
9. Estland 70% “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“ |
↓ | 9. (8.) Grekland “Zari“ |
|||
10. Georgien 63% “Fire Fighter“ |
↑ | 10. (16.) Tjeckien “Pedestal“ |
|||
– – – | – – – | ||||
11. Danmark 44% “Sand“ |
↓ | 11. (10.) Schweiz “The Code“ |
|||
12. Lettland 33% “Hollow“ |
→ | 12. (12.) Lettland Hollow“ |
|||
13. San Marino 32% “11:11“ |
↑ | 13. (14.) Estland “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“ |
|||
14. Albanien 31% “Titan“ |
↓ | 14. (13.) Norge “Ulveham“ |
|||
15. Malta 23% “Loop“ |
→ | 15. (15.) Malta “Loop“ |
|||
16. Tjeckien 19% “Pedestal“ |
↓ | 16. (11.) Danmark “Sand“ |
|||
(Källa: eurovisionworld.com – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: I den första semifinalen så har jag, som sagt, fem bidrag som jag känner att jag tvunget måste ha vidare till finalen för att jag inte ska känna mig besviken efter showen. I den andra semifinalen är det däremot endast tre bidrag som jag har så starka känslor för. Går man efter oddsen så ser det ganska bra ut för mina favoriter, men det är inget jag vågar förlita mig på. Än kan allt hända. 😀
Av allt jag inte fattar här i livet (vilket är mycket!) så är en tydlig sån sak varför det här anses vara den starkare semin.
När jag sneglar över listan här inser jag hur lite jag bryr mig om denna semi. Och ja… min etta i denna semi är min 10:a av hela året.
Jag kommer såklart fortfarande titta, och rasa när saker säkert går fel. Men jag brinner så otroligt mycket mindre för denna än för tisdagssemin.
Gällande hur det går så har jag ju tippat just de 10 i topp 10 hos oddsen till final. Men vill lägga in lite ”hit alert” på San Marino och Malta också. Inga låtar jag gillar själv, men kan absolut se dem funka.
Denna semi har ändå växt för mig jämfört med semi 1, märker jag när jag gör topplistan. Jag har mina två absoluta favoriter här för säsongen här plus två till jag “måste” ha vidare.
Jag håller med Adri om att jag tror San Marino har en större finalchans än vad oddsen säger. I denna semi finns ju tre bidrag som går att kategorisera som “rock”, men då de är tre rätt olika stilar (folkrock, elektronisk rock, pop-punk) och Megara har mycket mer av ett “färdigt framträdande” än San Marinos artister brukar ha, tror jag de kan skrälla.
Min topp-15:
1. “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“ – 5miinust & Puuluup – Estland
2. “Ulveham” – Gåte – Norge
3. “Zari” – Marina Satti – Grekland
4. “Jako” – Ladaniva – Armenien
5. “11:11” – Megara – San Marino
6. “The Code” – Nemo – Schweiz
7. “Piedestal” – Aiko – Tjeckien
8. “Europapa” – Joost Klein – Nederländerna
9. “We Will Rave” – Kaleen – Österrike
10. “Hollow” – Dons – Lettland
————————————
11. “Sand” – Saba – Danmark
12. “Hurricane” – Eden Golan – Israel
13. “Before The Party’s Over” – Mustii – Belgien
14. “Firefighter” – Nutsa Buzaladze – Georgien
15. “Titan” – Besa – Albanien
16. “Loop” – Sarah Bonnici – Malta
Denna semi är verkligen delad i två delar, märker jag. Min topp 8 är låtar jag på riktigt tycker om, och min botten 8 är alla låtar jag inte bryr mig om men inte är direkt dåliga. Det märks genom att det var väldigt svårt att ranka mina bottenlåtar, jag kommer säkert hinna vända upp och ner på den listan tills maj. Men min topp ligger relativt fast i alla fall 🙂
Tycker denna semi final är starkare. Mer jämna låtar, svårare att gissa.
Men tror ändå Nederländerna eller Schweiz vinner denna
Detta är den överlägset bästa semin
Min ranking:
1. Schweiz
2. Armenien
3. Norge
4. Lettland
5. Belgien
6. Israel
7. Grekland
8. Nederländerna
9. Österrike
10. Tjeckien
11. Albanien
12. Georgien
13. Danmark
14. Estland
15. San Marino
16. Malta
Här känner jag egentligen att jag “måste” ha med alla 10 i min topp 10. Men då både Tjeckien och Lettland troligen missar gissar jag att Danmark och Estland tar sig till final istället.
Pinglan, vad gillar du med Nederländerna? Det är den fanfavorit som jag har svårast att fatta tjusningen med.
Mikaela: Jag personligen tycker det är en låt som klickar olika moods väl. För låten är ju väldigt kul, medryckande och glädjefylld.
Likväl är det ju väldigt tydligt att låten faktiskt också betyder mycket. Det är inte en dum låt med “nothing” innehåll. Låten hyllar vår kontinent (vilket jag tycker är väldigt fint i en så splittrad tid som nu), lika väl som den också är en hyllning till hans pappa (som gick bort när han var 12, och för att verkligen hamra in att livet inte alltid är lätt bara för att man föds på en välbärgad del av världen så dog ju hans mamma året efter) och vad hans pappa lärt honom.
Jag tycker det är en väldigt fin låt, något man faktiskt inte förväntade sig av en låt som liksom… t.o.m har ett gabber-segment.
Men jag tycker låten verkligen lyckas med det den vill göra. Den får igång ett dansgolv, den har en hook som man kan sjunga med i redan under första lyssningen – men den har en fin och inspirerande kärna också. Och är inte bara liksom… “No Rules!” – en låt som inte betyder någonting för någon.
Äsch ok det var kanske en lite orättvis diss mot Finland där i slutet, men jag menar bara att JAG (bara jag personligen) föredrar om det finns en vilja i en annars ganska humoristisk låt, eller ett syfte. Jag har så ofantligt svårt för låtar som bara vill att publiken ska fnissa till och säga “hehe men gud vad random”.
Det är konstigt för jag kräver inte alls det av i övrigt seriösa låtar, men just när “skalet” av en låt är kul och “udda for the sake of being udda” – då vill jag att det ska ha ett syfte. Likt jag upplever Nederländerna i år. Eller Kroatien förra året.
Men… inte Finland i år. Där känns det som att poängen typ slutar vid att tittaren säger “Nämen, vad tokigt” (och jag tror Windows95Man är nöjd så… jag tror inte han vill säga något, så på så sätt lyckas han ju. Men jag blir desto mer distanserad).
@Adri Instämmer helt med dig angående “kul och udda” låtar, även om jag inte är hundra procent övertygad om Nederländerna. Jag gjorde en liknande jämförelse förra året mellan Kroatien 2023 och Norge 2022. Kroatien 2023 är en genuint absurd låt (och har dessutom ett budskap), den görs av ett band som hållt på med den här typen av galna provokationer länge och har ett mål med vad de gör. Norge 2022, däremot, är bara en vanlig danslåt som hade kunnat göras av vilken C-kändis på Youtube som helst, men den försöker ändå vara quirky och rolig. Jag tycker Finlands låt har några catchy delar, men jag börjar också tröttna otroligt på Windows95man som artist/karaktär. Han är verkligen inte så rolig eller så random som han verkar tro 🙂
Alla mina låtar på topp 3, Schweiz, Belgien och Norge är med i denna semi så det gör förstås att jag tycker semi 2 är bättre än semi 1.
Tycker också galna låtar inte bara ska vara galna utan ha mer budskap. Kroatien i år har det, Nederländerna också. Schweiz också. Att bara vara galen och kul i syfte för att vara det blir för mig tröttsamt
Men ESC tittarna gillar ju galet utan syfte så vad vet jag?
Jag tycker att man kan få göra lite galen musik utan att ha ett syfte mer än att underhålla för stunden. I den här världen vi lever i idag med allt skit och elände så behövs det mer än någonsin sådant som inte alls behöver tas på allvar. Jag brukar inte vara så förtjust i ”skojsiga” bidrag i vanliga fall men i år märker jag att jag är mer förlåtande än jag brukar vara och gillar typ alla de lite mer humoristiska bidragen mer eller mindre.
@Millan Vet inte vad Adri och Denis tycker, men jag vill förtydliga att jag inte tycker att roliga låtar nödvändigtvis behöver ett allvarligt budskap (även om det absolut kan hjälpa). Det jag ogillar är när egentligen ganska vanliga poplåtar desperat försöker låtsas att de är mer absurda och roliga än vad de är, typ Norge 2022 som var mitt exempel. Jag älskar ju exempelvis Estland i år, det är min favorit av allt, och den är ju “rolig” utan ett djupt budskap 🙂
@HW Jag förstår vad du menar:-)
TACK TILL:
NORGE:
(För att de äntligen vågar. Årets bästa bidrag)
ITALIEN
(För att de i stort nästan alltid presterar)
NEDERLÄNDERNA
(För att de får oss på gott humör)
SERBIEN
(För att de efter några P3-år äntligen hittat tillbaka)
LUXEMBURG
(För att de återvänder med årets näst bästa show efter San Remo)
ALLMÄNT BLAND LÄNDERNA
(För alla länder med etno, glädjepiller och allt liknande som lyfter detta från en lägre platå)
ALLMÄNHETEN
(För er som inte kommer att rösta på Sverige, Finland och Australien)
PUBLIKEN I MALMÖ
(För alla som vägrar skita ned sig med buande eller annat än värre under semifinal och final)
ER PÅ BLOGGEN
(För att ni lyfter ESC flera platåer. Hade definitivt varit borta inte bara från MF utan även från ESC om det inte varit för er alla här)
Micke: Nog för att jag uppskattar din förmåga att välja glädjen och köra en tack-turne där så kan jag inte låta bli att reagera på din kommentar om Serbien.
Ingenting har väl varit MINDRE P3 än vad de skickade 22 eller 23? 🙂
”Ramonda” (som verkligen inte är P3 style heller) är ju MER P3 än de senaste två tävlingarna.
Tycker inte det var P3 innan dess, 2020-2021, heller men förstår mer då. Mer poppigt. Men definitivt inte P3pop direkt.
Adri och Micke: Ja inte kan man väl ändå kalla 2022 och 2023 års bidrag från Serbien P3? Däremot tycker jag att årets bidrag från Serbien är lite P4 men i dess mest positiva bemärkelse:-) I övrigt håller jag med om det mesta @Micke
@Micke Kul att se dig här igen (okej, du var bara borta i några dagar, men fortfarande) 🙂 Du är en av de som lyfter bloggen flera platåer, tycker nog alla vi andra. Jag håller helt med dig om dina tack till Norge, Italien och allmänt bland länderna, även om jag likt Adri och Millan är lite skeptisk till att “In corpore sano” eller “Samo mi se spava” skulle kunna spelas på P3.
Ditt tack till allmänheten gäller nog Australien, de kommer nog stanna i semifinalen. Finland går vidare och får i final säkert en hel del tittarpoäng (dock absolut ingen Käärijä-nivå) men stoppas av juryn. Sverige får säkert lite klassiskt Sverige-fjäsk från juryn och en mittenposition av tittarrösterna 🙂
@Adri, du har känt mig många år här nu. Du borde veta vad jag vill ha från Serbien 🙂 Min liknelse med P3 var lite way off..det håller jag med om. Det var mest för att peka på hur långt ifrån de varit det jag vill ha av dem. Det jag definitivt inte vill ha från Serbien är 2013-2017 och 2020, 2021. Tror du känner till det 🙂 Serbien har varit ett viktigt land för mig genom att de ger musik man inte lyssnar på irl. Sen lyssnar jag definitivt inte på den musik från de år jag nämnde men det gör jag varken här eller irl. Nej mitt syfte var mest att visa glädje att de skippat sånt nu.
@Millan, jag gissar att det du inte håller med om är Nederländerna och Allmänheten. Har jag rätt? 🙂
@HW, börjar greppa lite vad du menat med detta att jag säger till när jag går ur. Det är jag helt enkelt. Jag funkar så 🙂 Det handlar inte om att jag anser mig bättre och viktigare än andra. Det sitter i mig sen barnsben och det har följt med mig och min släkt in i vuxenlivet. När nån av oss varit iväg på nån grej då hör vi alltid av oss när vi kommer hem och än mer när vi drar iväg. Det sitter i min själ HW. Har som sagt ingenting att göra med att jag tror mig vara något utan sånt gör jag och folk runt mig alltid så ingen ska börja undra om de nu gör det 🙂
@Micke Jo, och som jag sa tycker jag inte alls det är något dåligt eller att du på något sett har hybris (det har du verkligen inte). Det är faktiskt bra, för jag hade reagerat på din korta frånvaro även om du inte annonserat den, men nu visste jag ju varför du inte var här och slapp undra vad som hänt 🙂
Dock måste jag säga att jag som person är lite annorlunda från dig vad gäller den aspekten. Jag har en tendens att “vandra iväg” lite utan att folk vet vart jag är påväg, vilket jag fått höra från både familj och vänner.
Jag brukar irritera mig på när andra inte berättar saker eller ger vaga svar, men jag själv är ganska mycket så, till exempel har det hänt att någon frågat mig “när ska du komma till event X” eller “vad ska du ha på dig på event X” och då inser jag att jag inte berättat för dem att jag inte alls ska gå på detta event X, vilket kanske var en viktig detalj att berätta. Kommunikation är inte en stark sida för mig helt enkelt. Troligen är det något jag fått av mina föräldrar 😉
@HW, ja du 🙂 Jag är långt ifrån den perfekta snubben 🙂 Men just den där grejen har alltid suttit i mig. event X och allt runt det kan förändras grymt mycket. Vem vet?….Om något år kan det vara precis tvärtom för dig 🙂
Ser att ni slängt ut er ranking av semifinalerna. Har haft en ledig dag idag och lyssnat ikapp lite och vissa låtar har höjt sig och några tvärtom. Jag slänger ut minn ranking på båda semifinalerna här. Plus lite om de sex övriga. 10 låtar av de 37 tycker jag är dåliga eller än värre. 6 av dessa är i semi 1 och en i semi 2. De övriga tre är bland de sex finalklara.
SEMIFINAL 1
1. “Rim tim tagi dim”, Baby Lasagna – KROATIEN
2. “Grito”, Yolanda – PORTUGAL
3. “Teresa & Maria“, Alyona Alyona & Jerry Heil – UKRAINA
4. “Ramonda”, Teya Dora – SERBIEN
5. “Fighter”, Tali – LUXEMBURG
6. “Özünlə Apar”, Fahree feat. Ilkin Dovlatov – AZERBAJDZJAN
7. “Veronika”, Raiven – SLOVENIEN
8. “The tower”, LUNA – POLEN
9. “In the middle“, Natalia Barbu – MOLDAVIEN
10. “Scared of Heights”, Hera Björk – ISLAND
————————————————————
11. “Luktelk”, Silvester Belt – LITAUEN
12. “Liar”, Silia Kapsis – CYPERN
13. “Doomsday Blue“, Bambie Thug – IRLAND
14. “One Milkali”, Electric fields – AUSTRALIEN
15. “No Rules!“, Windows95man – FINLAND
SEMIFINAL 2
1. “Ulveham“, Gåte – NORGE
2. “Hurricane”, Eden Golan – ISRAEL
3. “Pedestal“, Aiko – TJECKIEN
4. “Zari”, Marina Satti – GREKLAND
5. “Europapa”, Joost Klein – NEDERLÄNDERNA
6. “Jako”, Ladaniva – ARMENIEN
7. “We Will Rave”, Kaleen – ÖSTERRIKE
8. “11:11”, Megara – SAN MARINO
9. “(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi”, 5miinust ja Puuluup – ESTLAND
10. “Before the Party’s Over”, Mustii – BELGIEN
————————————————————
11. “Hollow”, Dons – LETTLAND
12. “SAND“, SABA – DANMARK
13. “The code”, NEMO – SCHWEIZ
14. “Firefighter”, Nutsa Buzaladze – GEORGIEN
15. “Titan”, Besa Kokëdhima – ALBANIEN
16. “Loop”, Sarah Bonnici – MALTA
————————————————————
Slänger in min ranking av de sex finalklara:
1. “La noia“, Angelina Mango – ITALIEN
2. “Mon Amour”, Slimane – FRANKRIKE
3. “Always on the Run”, Isaak – TYSKLAND
4. “Dizzy”, Olly Alexander – STORBRITANNIEN
5. “Zorra“, Nebulossa – SPANIEN
6. “Unforgettable”, Marcus & Martinus – SVERIGE
Min stora växare är definitivt Grekland. Motsatt håll är Belgien. Ursäkta mig men rösten lät ju rent för jävlig
@Micke Ja, man kan ju förändras rejält, särskilt när man som jag inte har samlat på sig så mycket livserfarenhet än 😉 Jag är också extremt långt ifrån perfekt som person men något jag ändå har som vissa helt saknar är självinsikt. Jag kan absolut erkänna när jag har fel eller om jag är dålig på något, så då finns det ändå potential att jag ändrar mig på vissa punkter 🙂
Jag gillar 9 låtar i semi 1 och 8 låtar i semi 2. Du verkar vilja ha vidare 8/9 av mina i semi 1 och 7/8 i semi 2, vilket är riktigt bra 🙂 Det är Irland och Schweiz du inte kommer överens med. Byter du ut Luxemburg och Israel på dina listor mot de två så skulle du vara väldigt nära mitt drömresultat 🙂
Största växare för mig är för övrigt Armenien. Gillade bidraget från start men tyckte låten kanske var i tjatigaste laget, nu har poletten trillat ner på riktigt och jag kan uppskatta låten fullt ut 🙂 Jag är inte alls övertygad av varken den belgiska låten eller artisten, och har väl aldrig varit det, men jag ser det ändå som möjligt att den får ett bra resultat i maj.
@Micke Här kommer svar på din fråga från igår:-)
Gillar Nederländerna men har inte riktigt bestämt än var den landar på min lista. Inte sett den live än men förutsatt att han inte gör ett katastrofframträdande så hamnar den någonstans på den övre halvan för mig. När det gäller Sverige och Finland så vet du sedan tidigare att jag inte tycker att de är lika usla som du tycker;-)
Australien gillar jag inte. Den hamnar någonstans i botten som det ser ut nu.
@Millan, Finns mycket som oroar mig live, inte minst två av mina favvisar Kroatien och Tjeckien. Dock inte mina tre största favvisar Norge, Israel och Italien. Faktiskt inte heller Nederländerna som jag sett live på olika ställen. Ett bidrag som rasade helt live för mig var Belgien. Var fanns sångrösten? Lät hemskt. Ska dock ge honom fler chanser. Man vet ju aldrig. Tänker då främst på Schweiz 2009 och Sverige 1988 som havererade helt på grund av sjukdom hos sångaren. Sånt händer. Kanske kan belgaren bättre.
Det är ett bra betyg på årets ESC Millan. Det brukar vara fler bidrag jag lägger i soppåsen men i år är det bara tre bidrag jag tycker riktigt, riktigt illa om. Då får man vara nöjd 🙂 Vad gäller Australien är det värsta för mig att det är så himla dött. Finland handlar det om mycket men allra värst är sångaren. Även när det gäller Sverige handlar det om mycket men toppen på isberget är när de sjunger unforgettable. She´s so “Annforgeddeböll”. Det kryper i mig 🙂
Återigen så är det jättesvårt att rangordna i år, när det är så få låtar där jag tycker något annat än “Jaha” eller “Nej!”, men jag gör iaf ett försök 🙂 (har bara sett ett fåtal liveframträdanden, så allt baseras på studioversioner)
1. “Before The Party’s Over” – Mustii – Belgien
2. “The Code” – Nemo – Schweiz
3. “Jako” – Ladaniva – Armenien
4. “(nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi“ – 5miinust & Puuluup – Estland
5. “Piedestal” – Aiko – Tjeckien
6. “11:11” – Megara – San Marino
7. “Hollow” – Dons – Lettland
8. “Europapa” – Joost Klein – Nederländerna
9. “We Will Rave” – Kaleen – Österrike
10. “Zari” – Marina Satti – Grekland
11. “Sand” – Saba – Danmark
12. “Titan” – Besa – Albanien
13. “Hurricane” – Eden Golan – Israel
14. “Firefighter” – Nutsa Buzaladze – Georgien
15. “Ulveham” – Gåte – Norge
16. “Loop” – Sarah Bonnici – Malta
Oj. Det är verkligen inte mitt ESC-år i år. Ja ja, nästa år kanske… 😉
@Micke Kroatien känner jag mig inte så orolig för, jag tycker ändå att han levererar helt ok live. Tjeckien däremot… Det är inget fel på låten och hon är cool och har helt rätt attityd som passar låten. Men det låter inget vidare även om de senaste liveframträdandena är bättre än den första katastrofvarianten. Men än finns chansen att fixa det! Det är inte förrän om en månad det gäller.
Sen undrar jag om du och jag sett och hört samma liveframträdanden från Belgien? Jag tycker nog att han sjunger rätt bra ändå.
@Engsla Håller med dig om att det inte är något toppenår. ”Jaha” eller ”nej” är vad jag också känner för de flesta bidragen i år.
@Millan, mitt största problem med Kroatien är att delen där rösten brister är den del som jag gillar bäst…refrängen. Vad gäller Tjeckien så har det som du själv sa sett lite bättre ut senaste gångerna även om jag hoppas på än bättre. Är inte helt säker just nu men jag tror det vari London. Alltså liveframträdandet jag såg med Belgien. Oj så det brast tyvärr.
Engsla och Millan som inte är riktigt nöjda med året. Hur många bidrag tycker ni om i år då? Och hur många tycker ni illa om?
Micke, för min del är väl det största problemet med årets bidrag att jag blir så uttråkad av de flesta. Gäspningar är nästan värre i ett (musik)underhållningsprogram än att jag blir upprörd över den dåliga kvaliteten hos en del låtar. Då får de mig åtminstone att reagera på någonting 🙂
Mina favoriter är (i alfabetisk ordning): Azerbajdzjan (en bagatell till låt, men tycker sångaren har en väldigt behaglig röst), Belgien (lite tjatig men mäktig), Italien (bästa helheten), Portugal (årets vackraste), och Schweiz (den jag roas mest av). Sedan finns några som har potential att växa: Irland, Estland, Armenien. Kanske någon till.
Resten är mer eller mindre transportsträckor. Och inte en trevlig, krokig, lummig landsväg, utan en grå, rak, flerfilig motorväg med alldeles för mycket trafik, och där alla bilar i motsatt riktning har helljuset på… Typ 😉
@Micke Det är nog en kombination av flera saker att jag inte är nöjd med årets bidrag. Det finns några guldkorn men jag saknar det där riktiga wow-bidraget; det där som får mig att känna yes vinnare! Dels så är det alldeles för många bidrag som bara är helt ok. De är inte direkt dåliga men de är inte heller särskilt bra. Mellanskiktet av bidrag blir oerhört brett och stort och det ger mig stora problem att ens rangordna bidragen.