ESC 2024 Schlagerpinglan: Efter att Sverige och Portugal valt ut sina bidrag till Eurovision Song Contest 2024, Grekland, Israel och Georgien presenterat sina bidrag och Island bekräftat sitt så har 35 låtar, av de totalt 37 som väntas tävla i Malmö i maj, presenterats.

Här nedan ser ni länkar till de så här långt utvalda ESC 2024-bidragen (presenterade i form av min personliga topp-35-lista). Observera att Albanien släppt en ny, engelsk version av sitt bidrag och därmed halvt-om-halvt kan räknas som ett “nytt” bidrag.

Ett av de utvalda ESC 2024-bidragen:

Luktelk“, Silvester Belt (vinnare av Litauens “Eurovizija.LT”)

Schlagerpinglans ESC-2024-topp-35, 24-03-12 (24-03-05):

Land Bidrag, Artist Uttagningsmetod
1. (1.) Litauen Litauen Luktelk“, Silvester Belt (Eurovizija.LT)
2. (2.) Italien Italien La noia“, Angelina Mango (Sanremo 2024)
3. (3.) Storbritannien Storbritannien Dizzy“, Olly Alexander (Internval)
4. (4.) Luxemburg Luxemburg Fighter“, Tali (LSC 2024)
5. (5.) Finland Finland No Rules“, Windows95man (UMK 2024)
6. (6.) Spanien Spanien Zorra“, Nebulossa (Benidorm Fest 2024)
7. (7.) Frankrike Frankrike Mon Amour“, Slimane (Internval)
8. (8.) Österrike Österrike We Will Rave“, Kaleen (Internval)
9. (9.) Polen Polen The Tower“, LUNA (Internval)
10. (ny) Sverige Sverige Unforgettable“, Marcus & Martinus (Melodifestivalen 2024)
11. (10.) Kroatien Kroatien Rim Tim Tagi Dim“, Baby Lasagna (Dora 2024)
12. (11.) Slovenien Slovenien Veronika“, Raiven (Internval)
13. (12.) Serbien Serbien Ramonda“, Teya Dora (PZE24)
14. (13.) Tyskland Tyskland Always on the Run“, Isaak (Das Deutsche Finale 2024)
15. (14.) Nederländerna Nederländerna Europapa“, Joost Klein (Internval)
16. (15.) Belgien Belgien Before the Party’s Over“, Mustii (Internval)
17. (ny) Georgien Georgien Firefighter“, Nutsa Buzaladze (Internval)
18. (16.) Ukraina Ukraina Teresa & Maria“, Alyona Alyona
& Jerry Heil
(Vidbir 2024)
19. (17.) Australien Australien One Milkali (One Blood)“, Electric Fields (Internval)
20. (ny) Israel Israel Hurricane“, Eden Golan (HaKokhav HaBa +
Internval
)
21. (18.) San Marino San Marino 11:11“, Megara (Una Voce per San Marino)
22. (ny) Grekland Grekland ZARI“, Marina Satti (Internval)
23. (19.) Cypern Cypern Liar“, Silia Kapsis (Internval)
24. (22.) Albanien Albanien TiTAN“, Besa (Festivali i Këngës 62)
25. (20.) Moldavien Moldavien In the Middle“, Natalia Barbu (Etapa Națională 2024)
26. (ny) Portugal Portugal Grito“, Iolanda (Festival da Canção 2024)
27. (21.) Schweiz Schweiz The Code“, Nemo (Internval)
28. (23.) Danmark Danmark Sand“, Saba (DMGP 2024)
29. (24.) Lettland Lettland Hollow“, Dons (Supernova 2024)
30. (25.) Norge Norge Ulveham“, Gåte (Melodi Grand Prix 2024)
31. (26.) Estland Estland (nendest) narkootikumidest ei tea
me (küll) midagi
“, 5miinust & Puuluup
(Eesti Laul 2024)
32. (ny) Island Island Scared of Heights“, Hera Björk (Söngvakeppnin 2024)
33. (28.) Irland Irland Doomsday Blue“, Bambie Thug (Eurosong 2024)
34. (27.) Malta Malta Loop“, Sarah Bonnici (MESC 2024)
35. (29.) Tjeckien Tjeckien Pedestal“, Aiko (ESCZ 2024)

Mer om de olika ländernas ESC-planer hittar ni här: “Eurovision Song Contest 2024“.

Se även: “Lyssna på bidragen i de nationella ESC-2024-uttagningarna

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


36 kommentarer till “Eurovision Song Contest 2024: Utvalda bidrag (24-03-12)”

  1. Adri

    Åhå ser att Irland fortsätter sin lååångsamma vandring uppåt 😉

  2. Schlagerpinglan

    @Adri, Haha, det tar sig. 🙂 Även om den fortfarande är i bottenregionen (och jag inte tror på någon större klättring) så blir den trots allt mindre irriterande för varje lyssning. 🙂

  3. Mikaela

    9/10 Fantastisk
    Italien (live, 8/10 i studio)
    Ukraina

    8/10 Riktigt bra
    Tjeckien

    7/10 Bra
    Grekland
    Australien
    Sverige (live, 6/10 i studio)
    Litauen (live, 6/10 i studio)

    6/10 Helt ok
    Luxemburg
    Kroatien
    Serbien
    Moldavien
    San Marino
    Storbritannien 
    Danmark
    Slovenien
    Österrike
    Spanien
    Israel

    5/10 Sådär
    Albanien
    Estland
    Belgien
    Polen
    Lettland
    Norge
    Cypern
    Tyskland 
    Frankrike
    Portugal

    1-4/10 Dålig
    Georgien
    Schweiz
    Finland
    Irland
    Island
    Malta
    Nederländerna

  4. Adri

    Och så var det bara en kvar. För nu har Armeniens låt kommit:

    https://www.youtube.com/watch?v=_6xfmW0Fc40

    Jag gillar verkligen detta 🙂 Var det hamnar på en lista får jag återkomma till, men som bedömning blir det mer plus än minus iaf. Definitivt.

  5. Johanna

    Armenien! Tusan vad bra! Älskar!

  6. Micke

    Det var inte långt ifrån……

    Jag hade en förhoppning när ESC 2024 startades upp att det äntligen skulle bli fler länder som sjunger på sitt eget språk. Nu är det 14 länder som ska hyllas då de gör det. Sen finns ju Australien, Irland och Storbritannien som ju sjunger på engelska men det är ju deras språk så då blir det 17 länder.

    Tänk om Albanien inte hade skitat ned sig och ändrat till engelska då hade det varit 18 stycken. Då hade Azerbajdzjan avgjort med sitt bidrag 🙂 Nära, nära. Det går framåt 🙂

    Jag bockar och hyllar Armenien och skäms än mer över att jag är svensk och tvingas bevittna bidrag 26 i rad från Sverige som sjungs på engelska. SKÄMSKUDDE PÅ

  7. Micke

    Finns en liknande kamp till 🙂

    Hittills då det kommit 36 bidrag så är det för min del 18 som är bättre än godkända eller än bättre. Hade varit kul om Azerbajdzjan fick till ett mer än godkänt bidrag så jag har mer än hälften 🙂

  8. Mikaela

    Mjä… Precis som Georgien har en helt vanlig poplåt har Armenien en helt vanlig folkmusiklåt. Jag tycker inte den gör något nytt i genren och den är inte särskilt spännande att lyssna på.

    Men jag tycker sångerskan är urcool och tror att hon kan höja upplevelsen live.

  9. Adri

    Topp 36

    (Och ja, det flyttas runt en hel del i botten, mitten och toppen – för det är så otroligt jämnt! Ingen drar ifrån någonstans i fältet. Nästa lista jag släpper lär se olika ut den med!)

    1. Portugal
    2. Litauen
    3. Irland
    4. Serbien
    5. Kroatien
    6. Italien
    7. Ukraina
    8. Luxemburg
    9. Storbritannien
    10. Norge

    11. Österrike
    12. Nederländerna
    13. Schweiz
    14. Armenien
    15. Belgien
    16. Sverige
    17. Spanien
    18. Slovenien
    19. Estland
    20. Moldavien

    21. Israel
    22. Georgien
    23. Grekland
    24. Tjeckien
    25. Danmark
    26. Frankrike
    27. Polen
    28. Tyskland
    29. Lettland
    30. Island

    31. Finland (jag klarar inte av Windows95Man, men har kommit fram till att låten är… ja den är inte bra – men den duger i refrängen. Men det där förvuxna medelåldersbarnet. Can’t stand it!)
    32. San Marino
    33. Albanien
    34. Cypern
    35. Malta
    36. Australien

  10. Adri

    Mikaela: Är Georgiens låt en vanlig poplåt verkligen? Nog för att jsg inte är sååå glad i den men vanlig poplåt är väl att ta i? Jag skulle iaf bli råååförvånad om typ P3 spelade ”Firefighter”.

  11. Denis

    Tycker också Armenien är helt vanlig. Kul och rolig men tillför inget nytt, vi får sådana här låtar varje år. Blir ju inte bättre för att man sjunger på inhemskt språk. Tycker tvärtom att ESC bör låta så vanligt som möjligt,och inga konstiga instrument och så
    Vill man ha kulturellt utbyte finns andra plattformar

  12. Micke

    @Denis, det som håller mig kvar i ESC är precis allt det som du inte tycks gilla. Ländernas särart…………..”Vanlig musik” helt på engelska får man som föda varje dag. Jag “står ut” med “i mina ögon” lite lägre standard på låtarna just av den orsaken. Just för det ESC har stått för från första början. Hade inte ägnat en sekund åt detta om det bara varit “vanlig musik.” Norge är min etta i år och visar klart det jag pekar på 🙂

  13. Adri

    Men alltså… typ inte. Snarare raka motsatsen ju. Vill man ha ”vanlig musik” (vad det nu ens innebär, vissa tycker tydligen Georgien faller in i den – I beg to differ på just den) så finns ju oändligt många plattformar.

    Vill man däremot ha det lite exotiska, ovanliga, kulturella eller konstiga så finns ju betydligt färre plattformar men ESC är och bör vara en av dem ju.

  14. Micke

    @Adri….Så är det!

  15. Johanna

    Nej men är ju det “inte vanliga” som gör den här tävlingen rolig! Att man får upptäcka nya musikstilar, sångsätt, instrument och inte minst kulturer är ju hela grejen. Är ju därför Grekland, Armenien, Italien och Frankrike bland andra i år är så himla bra!

  16. Adri

    Vill dock ha ”vanlig musik” – OCKSÅ.

    För kom ihåg: i en värld där allt är konstigt (eller ovanligt) är ingenting konstigt.

  17. Denis

    Finns ju dock andra sätt att upptäcka ovanligt förutom ESC. Spotify, YouTube. Det är 2024..
    ESC fans har sedan länge kämpat för att det ska bli legitimt, där musiken låter som övrig musik. Att ESC existerar utanför sin bubbla. Under 2000 talet var ESC bara en bubbla. Vill inte gå tillbaka till det…
    Tänk vad tråkigt när bara dansnummer som Sertab vann hela tiden. Va kul istället att vanliga kommersiella ballader som Arcade istället kan vinna.
    Så nej, jag ger inte extra hjärta bara för att man i sin musik hyllar sin lokala by i bergen.
    Dessutom tycker jag Grekland gör det bättre

  18. Micke

    Kan ju bara prata för mig själv. Jag vill ha det så. “Vanlig musik” vill jag ha i mitt “vanliga liv.” Detta är för mig en plattform till det annorlunda, det etniska och tusan vet allt. Därför har jag en annan måttstock i mitt betygsättande. Jag är mer “förlåtande.”

    Kollade på min topp 10 i år och funderade lite…Hur många av dessa kommer jag att lyssna på efter maj månad och resten av 2024? Svaret är enkelt. NOLL. As if I care. Här i bubblan älskar jag dessa 10 🙂

    Men jag har full förståelse för hur ni tänker ni som använder den här musiken även i ert vanliga musikliv. Det gör definitivt inte jag. Jag var långt ifrån född när allt började med ESC men grundtanken är den som gäller för mig. Tror ni alla vet vad det är 🙂

    Men som Adri säger. Självklart måste det även finnas “vanlig musik” i ESC. Självklart

  19. Adri

    Men detta är ju en bias av att man umgås med folk som bekräftar en världsbild, för jag finns absolut på ESCforum men känner ver-klig-en inte igen bilden av att ”esc fans” vill att det ska ”låta som vanlig musik”.

    Så jag tror definitivt inte den bilden är representativ 🙂

    Men det är en inställning så god som någon. You do you. Men det skulle leda till att många fans lämnar bubblan.

  20. Mikaela

    Är HELT för icke-vanlig musik i Eurovision!! Det är en lyx att få hitta låtar som Shum, Albaniens Theje, Moldaviens Lele etc etc.. Hur hade jag hittat dem annars?? Eurovision har lett mig till en herrans massa italienska band, och också ett ryskt. Där hade jag aldrig hamnat annars. 🙂

    Är alltså helt för vibben av Armenien i år, men själva låten gjorde inget för mig.

  21. Mikaela

    Adri, vi hör uppenbart helt olika i Georgien 🙂 Vad hör du som inte är radiopop? Nyfiken alltså

  22. Denis

    Hänger också på ESC forum och vet också att det finns fans somn vill ha det vanliga. Låtar dom kan lyssna på efteråt också utan att skämmas. Låtar att streama. Se bara på resultatet. Dom så kallade etniska bidragen hamnar oftast sist medan vanliga ” generiska” bidrag hamnar top 10. För att en mainstream publik röstar.
    För mig är ESC en platform för musik, inget annat. Inte en kulturell upplevelse. Jag vill inte se människor i folkdräkt en hel tävling.
    Tur att det finns jury så man får mindre av det.
    Men nu är jag för negativ. Nu slutar jag

  23. Adri

    Denis: Det är inget fel att tänka olika. Eller vara negativ ibland (eller kritisk).

    Däremot så är ju etniska låtar som alla andra. Bra etno kommer göra bra ifrån sig. Dålig etno kommer göra dåligt ifrån sig.

    Norge vann telefonrösterna med jojkinslag 2019 liksom. Spanien kom sist med vad fan man ens kan kalla ”Eaea”.

    Det ska ju inte räcka med etniska inslag (min sistaplats i år är ju Australien) men det är ju det som är kul med eurovision 🙂

    Söker jag bara nice musik – well då lyssnar jag på P3 eller låter Spotify’s AI-dj komma med förslag 🙂

    Men som sagt, jag tycker båda behövs.

    Det ”normala” (ogillar uttrycket men det är för att göra mig förstådd) behövs för att inte bli helt jävla överstimulerad och för att det är lätt för öronen, lätt för ögonen osv osv. Och det får det eklektiska, etniska, knasiga att sticka ut mer 🙂

    Det ”exotiska” – det det gör är att de gör Eurovision roligare, och mer själ. Själen ligger ju där. Själen ligger inte i 40 versioner av Tusse’s ”Voices”.

  24. Schlagerpinglan

    Själv tycker jag att det är så roligt att ESC kan locka så många olika typer av människor som gillar tävlingen av helt olika anledningar. Ibland kan det vara svårt att förstå vissa hållningar, men hur olikt man än ser på tävlingen så är det just det som gör att ESC blivit så stort. Vissa grupper verkar vilja hålla tävlingen för sig själv utan att förstå att om den skulle smalnas av till att endast tilltala “nördar”, “medelsvensson” eller någon annan grupp så skulle den förr eller senare självdö. Bredden behövs och om det skulle börja kännas att tävlingen endast är till för en viss grupp så är jag övertygad om att det allmänna intresset skulle svalna relativt snabbt.

    Själv gillar jag (bra) uptempo och är därför väldigt förväntansfull inför årets upplaga… men om det skulle utvecklas till en renodlad “uptempo-tävling” så skulle inte ens jag tycka att kändes speciellt Eurovision. Omväxling förnöjer. 🙂

  25. Micke

    “Bredden behövs”

    Det är A och O

  26. Johanna

    Fast jag lyssnar på ESC-musik hela året. Min Eurovision-spellista går varm här hemma hela året. För mig är den en del av min “vanliga” musik. Jag lyssnar på t.ex “Alcohol is free” “Dancing lasha tumbai” “shum” med flera hela tiden. Blandat med radiomusik förståss. Är en riktig allätare men för mig finns ingen bubbla. En bra låt är lika bra i ESC som om jag bara hört den på radion men jag skulle inte ha hittat alla dessa otroliga artister utan ESC. Samt att mitt språkintresse jag haft hela livet verkligen får frodas i ESC-sammanhan:-)

    I vilket fall är lägstanivån i år väldigt hög tycker jag. Förra året hade 2 bidrag 0 poäng ftån mig. I år finns ingen noll-poängare alld

  27. Andreas

    Inte kommit så långt att jag tagit ut en topp ännu väntar på samtliga bidrag har dock gjort en första snabb sortering i fyra grupper där dessa åtta gick in i den första. Så det lär vara i varje fall åtta av tio på min topp tio.

    Polen, Sverige, Österrike, Cypern, Ukraina, Italien, Storbritannien, Israel

    Det som slår mig i år är att jag finner att det är många halvdana låtar men väldigt få fruktansvärda, för det mesta brukar dom låtar jag slänger i min 4e grupp vara betydligt sämre än dom är i år. Vet inte om jag är ensam om att tycka det men tycker att botten av tävlingen är något starkare än vanligt.

  28. Micke

    @Johanna, jag har haft 12-13 nollpoängare i hela ESC-historien. Tyvärr har jag ytterligare än i år.

    Här finns 18 bidrag som jag tycker är bättre än godkända. Alltså hälften. Jag ser det som ett bra år även om det inte hade varit helt fel med lite färre bidrag med uptempo. Blandning som sagt.

    Jaså du har precis som jag ett stort språkintresse. Nu är det inte det som är grunden för att jag vill att länderna ska sjunga på eget språk, men känslan för det jag vill lir ju inte mindre av stort språkintresse 🙂

  29. Micke

    @Pinglan fick just syn på en sak i din ranking som jag uppenbarligen helt missat. Du har Tjeckien sist av allt. Det har du givetvis rätt att ha men jag måste fråga. Är den bedömningen utifrån liveframträdandet?

    Jag har sex bidrag som jag sätter lite före övriga men två av dem ligger där helt utifrån min bedömning av studioversionen. Pratar om just Tjeckien och dessutom Kroatien. Liveframträdandet från dessa två skulle jag lägga en bra bit längre ned.

    Men jag går efter det jag gillade och hoppas på att dessa två länder fixar till allt bättre live så att det matchar studioversionerna bättre.

    Absolut svårast att bedöma hittills är dock Grekland. Det kan bli hur bra som helst om de får bort känslan av bakgrundsmusiksstyrning och bilrace-stuket. Tror på henne och på bidraget

  30. Johanna

    @Micke Läste 4 språk plus svenska på gymnasiet (har dessvärre tappat en del kunskaper sedan dess dock) och jag ser alltid till att hitta bra översättningar på låtar i t.ex ESC jag inte förstår så att jag kan lära mig åtminstone några ord. Tycker det är kul men långtiftån nödvändigt att länder sjunger på eget språk. Huvudsaken är att låten är bra, oavsett språk.

  31. Josef

    @Micke, Pinglan, Adri med flera.. Jag är hemskt ledsen att jag inte har hunnit svara eller följt upp en konversation vid ett flertal tillfällen. Just nu pågår saker av familjär karaktär, och tyvärr tar detta en hel
    del av min tid, vilket gör att tiden här på bloggen blir begränsad.

    Här kommer min lista.

    1. Italien
    2. Ukraina
    3. Belgien
    4. Armenien
    5. Schweiz
    6. Israel
    7. Sverige
    8. Australien
    9. Cypern
    10 Frankrike
    11 Serbien
    12 Kroatien
    13 Estland
    14 Litauen
    15 Danmark
    16 Georgien
    17 Norge
    18 Storbritannien
    19 Lettland
    20 Irland
    21 Grekland
    22 Moldavien
    23 Albanien
    24 Polen
    25 Malta
    26 Spanien
    27 Nederländerna
    28 Portugal
    29 Luxemburg
    30 Österrike
    31 San Marino
    32 Slovenien
    33 Finland
    34 Tjeckien
    35 Island
    36 Tyskland

  32. Schlagerpinglan

    @Micke, Jepp, jag lyssnar på live-versionerna i de fall de finns så att jag inte blir alltför besviken när det väl är dags men det blir kanske inte helt rättvist.

    @Josef, Roligt att se de kommentarer du i alla fall har tid att skriva. Ingen press, prioritering är viktigt. Ta hand om dig.

  33. Adri

    Josef: Så är det ibland 🙂 Hoppas allt är väl och om inte att det blir det snart.

    Det är bara kul när du väl skriver oavsett 🙂

  34. Micke

    @Josef, det är lugnt. Ta den tid du känner behövs 🙂

  35. Micke

    Ok då dyker Azerbajdzjan upp idag då och sen kan vi styra skeppet mot Malmö och ESC 2024. Ett skepp med i mina ögon stark last om än med stark förskjutning som orsakar kraftig slagsida.

    Var finns det som är soft? Tack Portugal, Serbien, Israel och Frankrike för att ni gör det ni kan för att motverka slagsidan. Dessutom med starka bidrag alla fyra. Tack även till alla er som ger oss det etniska vilket i mina ögon är hur jädra viktigt som helst. Om inte så hade nog tyvärr jag också befunnit mig bland alla tråkiga, patetiska kritiker av ESC som tycker allt är lika tråkigt som MF.

    Jag vill främst tacka Italien för att ni, förutom 2022, aldrig någonsin gett oss ett dåligt bidrag. Skönt att det året ligger bakom oss. Tack även Norge som äntligen vågar sjunga på eget språk. Det tog 17 år men nu är ni där. Inte nog med det utan dessutom med årets bästa bidrag av de som tävlar i maj. Vem vet….kanske Sverige vågar nästa år efter 27 år ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

    Ursäkta uppehållet…Jag fick skrattkramp här 🙂

  36. Adri

    DÅSÅ! Azerbajdzjan ute. Och det var ändå bättre än jag väntat mig… men då hade jag också väldigt lågt ställda förväntningar.

    Jag vet inte. Den var inte dålig. Men det lämnade mig med en viss känsla av ”jaha var det allt?” när den var över.

    Får ge det lite tid 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se