Schlagerpinglans final-poäng i Eurovision 2022
2022-05-15 (söndag)Schlagerpinglan: Här nedan ser ni en lista över hur jag fördelade mina röster / rangordnade alla de tävlande bidragen i finalen av Eurovision Song Contest 2022, utan hänsyn till “kvalité-tänk” utan helt baserat på personlig smak. Om jag röstat som jurymedlem hade listan sett väldigt annorlunda ut:
Finlands ESC 2022-bidrag: “Jezebel“, The Rasmus
Schlagerpinglans finalpoäng i Eurovision Song Contest 2022: | ||||
12 poäng | Finland | “Jezebel“, The Rasmus | (slutade 21:a) | |
10 poäng | Polen | “River“, Ochman | (slutade 12:a) | |
8 poäng | Moldavien | “Trenulețul“, Zdob și Zdub & Frații Advahov |
(slutade 7:a) | |
7 poäng | Norge | “Give That Wolf a Banana“, Subwoolfer |
(slutade 10:a) | |
6 poäng | Tjeckien | “Lights Off”, We Are Domi | (slutade 22:a) | |
5 poäng | Litauen | “Sentimentai“, Monika Liu | (slutade 14:e) | |
4 poäng | Frankrike | “Fulenn“, Alvan & Ahez | (slutade 24:a) | |
3 poäng | Portugal | “Saudade, Saudade“, MARO | (slutade 9:a) | |
2 poäng | Serbien | “In Corpore Sano“, Konstrakta< | (slutade 5:a) | |
1 poäng | Armenien | “Snap“, Rosa Linn | (slutade 20:e) | |
Finalbidragen som blev poänglösa (i ordning): | ||||
11:a | Schweiz | “Boys Do Cry“, Marius Bear | (slutade 17:e) | |
12:a | Estland | “Hope“, Stefan | (slutade 13:e) | |
13:e | Spanien | “SloMo“, Chanel | (slutade 3:a) | |
14:e | Rumänien | “Llámame“, WRS | (slutade 18:e) | |
15:e | Nederländerna | “De Diepte“, S10 | (slutade 11:a) | |
16:e | Tyskland | “Rockstars“, Malik Harris | (slutade 25:a) | |
17:e | Storbritannien | “SPACE MAN“, Sam Ryder | (slutade 2:a) | |
18:e | Azerbajdzjan | “Fade To Black“, Nadir Rustamli | (slutade 16:e) | |
19:e | Island | “Með Hækkandi Sól“, Systur | (slutade 23:a) | |
20:e | Ukraina | “Stefania“, Kalush Orchestra | (slutade 1:a) | |
21:a | Grekland | “Die Together“, Amanda Georgiadi Tenfjord |
(slutade 8:a) | |
22:a | Belgien | “Miss You“, Jérémie Makiese | (slutade 19:e) | |
23:e | Italien | “Brividi“, Mahmood & Blanco | (slutade 6:a) | |
24:e | Australien | “Not The Same“, Sheldon Riley | (slutade 15:e) | |
utom tävlan | Sverige | “Hold Me Closer“, Cornelia Jakobs | (slutade 4:a) |
Schlagerpinglan: Först och främst så måste jag betona hur oerhört roligt jag tyckte att det var med en final där det fanns fler starka bidrag än det fanns plats för i topp-tio. 😀 Som synes, i jämförelse med mina inför-finalen-favoriter, så fick finalsändningen mig att ändra mig på en del punkter och det blev till slut Finland som stod för det bidrag jag tyckte bäst om. 😀
Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en fantastisk kväll fram tills det att tittarnas poäng till Ukraina presenterades, se finalresultatet här. Visserligen var det knappast någon överraskning men personligen (då jag inte alls var speciellt förtjust i det ukrainska bidrag eller att det extrema favoritskapet berodde på annat än just det musikaliska) så hoppades jag på ett mirakel in i det längsta… men det dök tyvärr aldrig upp.
Nåja, tittarna är ju förväntade att rösta med hjärtat (och utan tittare så blir det ingen tävling) så förhoppningsvis är många nöjda nu och fortsätter att följa Eurovision Song Contest. Själv gör jag ju det oavsett. 🙂 Grattis och lycka till, Ukraina.
Jag har aldrig förstått varför Rumäniens bidrag fick sååå låga poäng av jurysarna, det var likadant när Ilinca och Alex representerade Rumänien. De två fick massor av poäng av tittarna som höjde dem till en 7:de plats i finalen!
Jag tycker att det är jätte tråkigt hur man har behandlat Rumänien i Eurovision flera år i rad för att höja i stället Sverige som så gott som att tagit över Eurovisions ” marknad” genom att starkt marknadsföra sina egna låtskrivare.
Jag är medveten att det jag kommer att skriva nu kommer att orsaka en hel reaktioner men jag skriver det ändå: jag tycker inte att Cornelias framställning var a piece of musical art, lååångt ifrån! Dessutom tycker jag att Cornelia har ett förhållningssätt som är motbjudande delvis genom att svära vid varenda svar och visa sin tunga! Helt otroligt opassande.
Serbiens artist var i rättvisans namn den bästa låten som framställdes utomordentligt! ❤️
För att återkomma till Rumänien: hela Torino arena sjöng tillsammans med WRS, de gjorde ett proffsigt framträdande! Att jurysarna beter sig på det viset är helt oacceptabelt! Fy säger jag!
Jag har aldrig förstått varför Rumäniens bidrag fick sååå låga poäng av jurysarna, det var likadant när Ilinca och Alex representerade Rumänien. De två fick massor av poäng av tittarna som höjde dem till en 7:de plats i finalen!
Jag tycker att det är jätte tråkigt hur man har behandlat Rumänien i Eurovision flera år i rad för att höja i stället Sverige som så gott som att tagit över Eurovisions ” marknad” genom att starkt marknadsföra sina egna låtskrivare.
Jag är medveten att det jag kommer att skriva nu kommer att orsaka en hel reaktioner men jag skriver det ändå: jag tycker inte att Cornelias framställning var a piece of musical art, lååångt ifrån! Dessutom tycker jag att Cornelia har ett förhållningssätt som är motbjudande delvis genom att svära vid varenda svar och visa sin tunga! Helt otroligt opassande.
Serbiens artist var i rättvisans namn den bästa låten som framställdes utomordentligt! ❤️
För att
Daniela: Dina exempel känns väldigt utvalda. Kollar man däremot 2018-2021 så har juryn varje år där uppat Rumänien och velat skicka de till finalen, för att istället bli utskickade av tittarna.
Så det där med orättvis behandling ”flera år i rad” är ändå mer en känsla, än fakta 🙂
Jag gillade ”Llamame”. Den var i min topp 10. Men kvalitet var det inte. Det var inte en produktion, så juryn had no business i att belöna den generöst 🙂
Även om jag personligen hade gett den några poäng 🙂
Mina poäng ser ut följande:
(12 poäng: Sverige – ”Hold me closer”)
12 poäng: Island
10 poäng: Serbien
8 poäng: Tjeckien
7 poäng: Nederländerna
6 poäng: Portugal
5 poäng: Armenien
4 poäng: Frankrike
3 poäng: Rumänien
2 poäng: Polen
1 poäng: Grekland
12p Nederländerna
10p Sverige
8p Azerbajdzjan
7p Armenien
6p Litauen
5p Tyskland
4p Belgien
3p Schweiz
2p Island
1p Serbien
11. Storbritannien
12. Polen
13. Grekland
14. Estland
15. Portugal
16. Australien
17. Tjeckien
18. Norge
19. Ukraina
20. Spanien
21. Frankrike
22. Italien
23. Finland
24. Moldavien
25. Rumänien
@ Daniela- Så bra skrivet av dig, jag håller helt med!
Mina final-poäng:
12p Frankrike
10p Nederländerna
8p Tjeckien
7p Armenien
6p Moldavien
5p Island
4p Grekland
3p Ukraina
2p Portugal
1p Estland
(Nu utgår jag från att man inte kan rösta på Sverige, hade man kunnat det hade jag satt oss mellan Ukraina och Portugal)
12 poäng: Nederländerna
10 poäng: Armenien
8 poäng: Sverige
7 poäng: Moldavien
6 poäng: Estland
5 poäng: Island
4 poäng: Portugal
3 poäng: Serbien
2 poäng: Frankrike
1 poäng: Ukraina
Finalpoäng:
12p- Serbien
10p- Rumänien
8p- Frankrike
7p- Litauen
6p- Estland
5p- Spanien
4p- Ukraina
3p- Island
2p- Polen
1p- Tjeckien
Mest chockad är jag över Frankrikes mycket låga poäng.
Jag är inte chockad eller ledsen över de dåliga poängen för: Schweiz, Belgien, Azerbajdzjan och Australien, helt rätt att dessa fyra tråklåtar fick mediokra poäng från folket!
@HW Samma topp 3!
12p Frankrike
10p Estland
8p Moldavien
7p Serbien
6p Rumänien
5p Sverige
4p Ukraina
3p Armenien
2p Portugal
1p Island
@Mikaela Great minds think alike 🙂
Finalen är nu över och även hela 2022-säsongen och innan jag kommenterar alla länders placeringar så kan jag börja med att säga FY FAN vilken tråkig sändning det där var, haha.
Det här måste ha varit en av mina tråkigaste och segaste finalupplevelser i Eurovision, i modern tid. Alldeles för många tråkiga låtar gick vidare från semifinalerna och startordningen var katastrofalt dåligt upplagd. Jag kände mig bara som en urvriden disktrasa mot slutet. Jag var helt lullig och full under hela programmet för jag trodde jag skulle ramla ner i golvet av tristess. Det blev shot efter shot efter shot. Det blev nog liter med ren vodka igår, haha. Tacka gudarna att jag hade sån fantastisk mat under kvällen. Två stycken grillade biffar med fettkappa, helt råa som man kunde doppa i en bea och sedan lite chark och ostar bredvid. Mumsfilibubba.
Jag borde bli kock, fan.
Tre stycken snabbrepriser. Telefonslussarna var öppna i 45 minuter. Kass startordning som gjorde att flera låtar upplevdes sämre än vad de var. Dessutom var startordningen dynamiskt totalt misslyckad; flera liknande låtar efter varandra tex. sex stycken midtempo/balladlåtar efter varandra och dessutom tre manliga kraftfulla vokalister i rad. Norge o Frankrike ihop, man slösade bort två mer energiska bidrag direkt i programmet, Tjeckien o Rumänien. Vad i hela helvetet tänkte producenterna på?
Evighetslång inledning. Påtok för många meningslösa bidrag som kvalade sig vidare från delfinalerna. Till råga på allt så hade dem “No no leta” som pausnummer. Jag trodde jag skulle sövas ner. Jag trodde på riktigt det här skulle vara min första Eurovision-final då jag skulle däcka helt under programmet.
Över till resultatet.
1. UKRAINA. Allt annat än en Ukrainsk seger i natt hade känts så märkligt. Det här var den mest förväntade självskrivna vinnaren i Eurovision sedan Loreen. Men Ukraina hade vunnit i år oavsett krig eller inte krig. Ukraina har en historia av ganska mycket skit även innan det här kriget startade och folk i Europa vet om det. Det här var ett starkt framträdande även om man plockar bort allt som har hänt i år. Hade verkligen UK varit en bättre vinnare? På vilket sätt då? “Stefania” kommer ju bli en mycket större hit i Europa i sommar än vad “Spaceman” kommer bli.
Musikaliskt sett är det här mycket bra för tävlingen att en sådan kulturell låt kan vinna i Eurovision och dessutom en grupp med en tung hip-hop bakgrund. Kalush har varit skrivna hos ett världskänt hip hop bolag, Def Jam som har arbetat med de största rapstjärnorna i världen. Det här var skarp hip hop, någonting vi inte ser i Eurovision ofta. Återigen så ser vi på resultatet att det lönar sig ordentligt att sjunga på sitt egna språk. Ukraina, Serbien och Moldavien i toppen. Det är inte så intressant för européer att se ett östland ställa upp med något som Sverige hade kunnat skicka. Det räcker i alla fall inte.
Och låten är ju kvalité. Den där kvalitativa skarpa rappen med den där kraftfulla vaggvisa-refrängen kommer höras o spelas hela sommaren. Folk snackar väldigt mycket om balkanballader, det här hade ju typ samma effekt som en balkanballad från 00-talet. I vilket fall, det här var grymt. Det är bara hatten av. Och dessutom hade det varit så mycket värre om årets vinnare hade hetat Alina Pash. Stefania är en hit och det är så det ska vara. Folk som säger att Ukrainas vinst var ren sympati är bara bittra. Hade Ukraina skickat en jävla skräplåt till tävlingen i år så hade de inte ens gått vidare från sin semifinal. Så enkla är inte det Europeiska folket.
2. UK. Sam Ryder är grym och det är toppen för tävlingen att UK inte är så “mobbade” som folk har trott. Däremot så var ju inte det här någon vinnare av Eurovision, alldeles för musiker-aktigt för att vinna. Men det är så jäkla viktigt för tävlingen att Big 5 tar tävlingen seriöst och får framskjutna placeringar i tabellen.
3. SPANIEN. Det är få världsstjärnor som kan matcha Chanels leverans. Hon är en naturkraft. Det här var ju grymt! Eleni Foureira kommer nästan vara bortglömd efter det här, haha. Det här var EXAKT det finalen saknade, något hett, sexigt och kompromisslöst. Vilken fantastisk push det här blir för RTVE. Benidorm festivalen kommer bara få Spanien att flyga framöver. Perfekt!
4. SVERIGE. Det här var ju ändå ett utmärkt resultat för Sverige med tanke på hur menlös Melodifestivalen var i år. Men att Sverige kom bara sexa hos tittarna visar ändå att Melodifestivals-formulan tar ändå inte fram de bidragen som gör att Sverige hade kunnat flyga ordentligt i Eurovision. Min önskan till SVT nästa år att man vågar ta ut svängarna mer musikaliskt till mello 2023 och framför allt mer fokus på melodier! Cornelia kändes väldigt mycket som en lyckträff för SVT.
5. SERBIEN. Det här är största definitionen på monster hit. En av de mest skarpsinnade och intelligenta bidragen någonsin i Eurovision. Melodifestivalen hade aldrig kunnat ta fram något sånt här, tex. Med tanke på hur jurysystemet i Eurovision är sån total bullshit så kommer alltid tittarnas röst väga tyngst i längden. Den här låten kommer höras och spelas hela sommaren i Europa. Ett annat år så hade den här kunnat få 439 poäng hos tittarna…
6. ITALIEN. Lite förvånande kanske att en sådan enormt bred hit ändå inte klämmer sig in i toppen men sexa på hemmaplan är ändå jäkligt imponerande. Sanremo festivalen tar bara fram kvalité.
7. MOLDAVIEN. Helt väntat. Sex stycken midtempo låtar efter varandra och så kom denna och räddade alla ifrån att sövas ner. Alla som säger att startordning inte spelar någon roll i Eurovision är ju totalt verklighetsblinda. Moldavien har faktiskt en ganska fantastisk Eurovision-historik. De bryr sig knappast om tävlingen fast på ett bra och smart sätt. Det här var ju det Europa ville ha och behövde. Jag njöt av varenda sekund här. Det är så här man spelar i Eurovision!
8. GREKLAND. Grattis till Norge som lyckades få två låtar i topp tio i år. Inte illa. Amanda är bara ren kvalité och jag älskar ren kvalité! Däremot så skulle jag gärna se Grekland skicka något mer åt det etniska hållet till nästa år.
9. PORTUGAL. Precis som Moldavien så bryr sig inte Portugal om tävlingen men också på helt rätt sätt. Det här var ändå väl genomfört. Det här är bra för portugisisk TV att deras linje de kör med funkar.
10. NORGE. Helt välförtjänt. Det är så här man gör humorakter i Eurovision. Norge har fattat allt. Varför inte få med Leif o Billy till Mello nästa år i någon snedvriden tok knoppad låt?
11. HOLLAND. Hon levererade starkare inatt än i tisdags, absolut. Det här var klockrent. Holland har fått väldigt mycket självförtroende i Eurovision på sistone och jag ser gärna en till låt på nederländska till nästa år!
12. POLEN. Väldigt typiskt polskt resultat i Eurovision. Generösa siffror från tittarna och snålt och återhållet från jurygrupperna. Det här borde ändå ha fått de tolvpoängarna från jurygrupperna som Azerbaijan obegripligt nog fick istället. Anmärkningsvärt är ju dessutom att det här skulle ha varit Polens första år i finalen om juryn hade haft all makt sedan semifinalerna infördes…
13. ESTLAND. Det här var en av de mest välgjorda låtarna vi har sett i country-pop facket. Konstigt att den fick gå ut sist för att det här hade vi behövt typ efter Grekland eller någonstans där i mitten av programmet. Men i vilket fall, det var en bra estnisk final i år och Estland valde helt rätt. Grymt.
14. LITAUEN. En av årets sexigaste låtar. Det lönar sig att våga vara så här pass smal och skarp i tävlingen. Det här fick ändå mer tittarpoäng än väntat och den kvalade sig vidare väldigt solklart från tisdags-semin. Hellre att våga skickat något annorlunda och komma på plats 14 än att skicka något fegt och tråkigt och komma på plats 7 i finalen. Super. Kommer bli ihågkommen som en av årets skinande pärlor.
15. AUSTRALIEN. Helt meningslös finalist. OCH. Två poäng från tittarna. Hur många gånger har Australien tokfloppat stenhårt hos tittarna under deras väldigt korta Eurovision-medverkan? Hur många gånger som helst ju! Detta visar tydligt att Europa anser att de inte bidrar med något överhuvudtaget, musikaliskt. Det där är nästan fakta vid det här laget. Australien borde portas från Eurovision och stanna hemma i deras kontinent. Varför tog man in ett land i Eurovision som ändå bara sejfar och plattar ut musiken i den här tävlingen?
16. AZERBAJDZJAN. Jag är trött på det här. Jag är trött på all business. Jag är trött på allt fusk. Jag är trött på det här desperata sättet att spela på. OM det fortsätter såhär så kan vi ju inte ha kvar Azerbajdzjan i den här tävlingen. EBU borde ta en rejäl funderare på riktigt. Att gå vidare från en semifinal med 0 poäng från tittarna är häpnadsväckande på en annan nivå. 0 poäng i semin och 3 poäng i finalen. Europa hatade ju verkligen det här.
17. SCHWEIZ. Låten är inte dålig men det här borde ändå ha stannat kvar i semifinalerna i år. Stelt och klumpigt framfört. Med en starkare presentation hade det här kunnat komma högre.
18. RUMÄNIEN. Helt harmlöst. Egentligen så var den här låten mycket mer välbehövlig i finalen än vad den var under torsdags-semin. Jag är glad för hans skull och även för arbetare i rumänsk TV att man lyckades bryta den här negativa trenden. Rumänien försöker ju verkligen och det vill man ser mer av. Nu satsar vi på en topp tio placering för Rumänien 2023!
19. BELGIEN. En av tävlingens skarpaste manliga sångare och låten är ren kvalité men med tanke på den mängd av midtempo vi fick i finalen i år så blev det tyvärr inte någon framskjuten placering i tabellen. Jag hoppas ändå Belgien fortsätter att skicka sån här nostalgisk arbetad kvalité.
20. ARMENIEN. Jag är inget fan av det här alls. Östeuropeisk tjej som försöker härma eller återskapa histlistemusiken som existerar på engelska och svenska radiokanaler. Själlöst och utstuderat. Hoppas Armenien skickar något mer etniskt till 2023.
21. FINLAND. I semifinalen var det här en habil öppnare men i finalen användes den här som en filler låt. Jag hade gärna hellre sett Achille Lauros galna ridtur på den där mekaniska tjuren här istället, haha. Men det här var ändå ett grymt år för UMK så det var ju en välförtjänt finalist.
22. TJECKIEN. Det här var ju verkligen inte dansmusikens år. I semin kom de topp 5 och i finalen botten 5. Intressant. Skulle man verkligen slösat bort en sån här energisk låt som inledare i finalen på det här sättet? Skulle man kanske istället ha sparat den och lagt den efter ett par midtempo låtar…?
23. ISLAND. Någonslags isländsk tolkning på Lisa Miskovsky. Jag gillade detta men det här var verkligen ingenting finalen behövde. Efter en radda med midtempolåtar och ballader så fick vi en harmlös återhållen isländsk Jolene. Den här hade mått bättre av att tävla i en final med mer tempo och temperament.
24. FRANKRIKE. Många fans såg detta som en vinnarkandidat och topp 5 kandidat. Inte jag. Jag har alltid tyckt att låten inte håller. Någonslags misshandlad etno som man har bara slängt ihop. Det fanns ingen intelligens, det fanns inget fräscht med det här, ingen talang, inga hit-kvalitéer, ingen skärpa. Europa höll tydligen med mig…
25. TYSKLAND. Allvarligt talat nu. Det här var ju inte alls så dåligt. Det finns ju enkelt många betydligt sämre grejer i finalen. Eminem var det ju inte, haha. Men det här var faktiskt ganska habilt. Tyskland borde ha fått lite mer jury stöd än det där. Till nästa år får de se och lära sig av UK och Spanien.
– – – – – – – – – – –
När det kommer till semi finals-resultatet så har jag redan sagt det mesta. Det här året kommer bli ihågkommet som det året där högkvalitativ dansmusik totalt misshandlades på plats under semifinalerna. Jag saknade Cypern. Jag saknade Albanien. Jag saknade San Marino. Jag saknade Kroatien. Jag saknade till och med Österrike & Georgien. Mycket av det som eliminerades i delfinalerna kunde ha gjort finalen mycket mer dynamisk och intressant. Jag är jätteglad att Andrea från Nordmakedonien ändå inte gjort alls bort i torsdags och kom tillslut 11:a. Hon var grym och låten var rätt så underskattad. Vilken stark och stabil kvinna som varken hade sitt folket från sitt egna land på sin sida eller TV-bolaget.
Jag är också jätteglad att en av mina personliga favoriter, Kroatien kom ändå 11:a. Att missa finalen på en elfte plats två i rad måste kännas förjävligt men Dora-festivalen behöver steppas upp till nästa år. Än så länge så är alla deras låtar tillverkade för att just komma på en 11:e plats i en semi. Varför inte skicka något i stil med det här till Eurovision för Kroatien nästa år? https://www.youtube.com/watch?v=F2N7yCRIcDg
Sammanfattningsvis var det här är ett bra år fast med en ganska trist final, i mitt tycke. Till nästa år så ser jag gärna fler humorbidrag, mer tempo, mer variation. Fler bidrag i still med Moldavien, Ukraina, Serbien i år!
Tack för mig! 🙂
12 poäng: Portugal
10 poäng: Island
8 poäng: Finland
7 poäng: Sverige
6 poäng: Estland
5 poäng: Tjeckien
4 poäng: Armenien
3 poäng: Storbritannien
2 poäng: Spanien
1 poäng: Italien
@Adri, tack för ditt svar! Hur menar du att Llama me inte hade någon produktion?
Hade detta saknat helt och hållet kvalite’ så skulle inte hela Torino arenan sjungit med och tok applauderat WRS!
Det har hänt mycket skumt med jurysarnas poäng i år! Vidriga saker! Jag är besviken och ledsen. Vi har väntat på Eurovision i år men…det blir bara värre och värre!
Daniela: Jag glömde ordet “bra”.
Som sagt, jag gillade “Llamame” jag med 🙂 Men jurygrupperna har klara kriterier de ska rösta utifrån, och då vore det orimligt att ge höga poäng till “Llamame”, då låten helt enkelt lät som en demo någon glömde i en källare 2002.
Det fanns aldrig på kartan att juryn skulle gilla Rumänien i år. Precis som det var uppenbart att de skulle rösta emot Irland (som publiken på plats också älskade) och Slovenien. För att produktionen av musiken höll inte.
Sen gillade folket Rumänien, och därför röstade dem på de. Därför vi har 50/50 🙂 För att vi har folket som själva väljer vad de ska rösta på, och sen en jury som ska rösta utifrån uppsatta kriterier.
@Adri, tack igen för ditt svar! Jag tycker ändå att WRS med Llama me förtjänade en bättre placering än 18: plats.
Min personliga vinnare i år är förstås WRS men i rättvisans namn tycker jag att den låt och artist som förtjänade vinnarplatsen är Serbien i år. Det är sagt att Eurovision inte ska ha med politik att göra! Och det ska det inte!
Jag har fått läsa i rumänsk massmedia om massa s..t som hände från EBU:s sida, då den rumänska poängreportern som hade förberett sig (TVR 1 hade jobbat stenhårt med dessa förberedelser och allting hade gått utomordentligt bra i varje detalj! ) fick helt enkelt höra att hon inte fick läsa Rumäniens poäng! Rumänien hade nämligen givit 12 poäng till Moldavien Men detta hade ändrats av EBU till fördel för Ukraina! Skandal tycker jag och många med mig i hemlandet! Det här är inte klokt!
Att basera kvalité på att publikens applåderade eller jublade. Publiken jublar till exakt alla låtar. Spelar ingen roll hur usel eller fantastisk man är, de kommer applådera och jubla åt exakt alla…
@Pato, jaha….så det är därför det finns såna som jublar även åt Carola. Ok då vet jag när du nu förklarar att de jublar åt alla. Skönt för henne 🙂
Rent spontant känner jag nog mer förtroende för EBU än TVR så jag skulle anta att EBU had a damn good reason att ogiltigförklara den rumänska jurypoängen.
Varje år ska en klick konspiratoriska människor säga att EBU gjort ditten eller datten för att förhindra this or that. Men det är inte så det funkar. EBU är beroende av förtroende, så de invänder sig inte direkt lättvindigt.
@Adri, Jag tror också att det finns en bra anledning till varför EBU gjorde som de gjorde, och även till att de var så vaga när de gjorde sitt första uttalande. Men, men… vi får se hur det utvecklar sig. (Eller om de fortsätter att tycka att det är bättre med spekulationer än att peka ut någon som gjort fel.)
Tillägg: Om alla de sex länderna gjort något fel eller ej återstår dock att se. Det kan ju vara så att någon/några gjort fel och EBU blivit extra misstänksamma och därmed gjort en missbedömning i något fall.
Jag litar inte det minsta på EBU. Alla de här sex länderna som sägs har fuskat, när de väl har frågat EBU om fusket så har inte EBU vågat svara. EBU är de sista jag litar på.
Pato: Det lär komma. Sen kanske inte all kommunikation sker i det öppna.
Men Azerbajdzjan är ju ett land som inte är främmande för att försöka fuska för (2013 – bekräftat av EBU). Sen dess är ju röstningen mer transparent (och sen dess har Azerbajdzjan också sjunkit markant i sina framgångar). Så jag håller det inte som osannolikt att de försökt mixtra med jurypoängen.
Även Montenegro, Rumänien och Georgien har åkt dit förr för misstänksamma jurysiffror.
Jag är ju inte speciellt förvånad över just vilka länder det är som fick sina juryröster indragna.
Varför var Polens o Rumäniens jurypoäng exakt likadana…
Pato: Ingen aning. Men finns väl en kalkyl för en sån här situation. Rumänien och Polen har i mångt och mycket liknande röstningsmönster 🙂