Eurovision 2022: Startordningen i finalen
2022-05-13 (fredag)Schlagerpinglan: Efter att de båda semifinalerna avgjorts på tisdags- och torsdagskvällen så presenterades startordningen vid finalen av Eurovision Song Contest 2022, som fastställts och presenterats av värdlands-TV-bolaget RAI och godkänts av EBU, se nedan.
Förutom startordningen så ser ni här nedan länkar till de 25 finalbidragens semifinals-framträdanden (i fallet med de på förhand finalklara bidragen – de videoklipp som presenterades vid semifinalerna). Respektive resultat hittar ni här: semifinal 1 – semifinal 2.
Sverige fick startnummer 20:
“Hold Me Closer“, Cornelia Jakobs – Sverige
Startordningen Finalen, 14:e maj 2022: (+ länkar till semifinalsframträdanden) | ||
1. | Tjeckien – “Lights Off”, We Are Domi | |
2. | Rumänien – “Llámame“, WRS | |
3. | Portugal – “Saudade, Saudade“, MARO | |
4. | Finland – “Jezebel“, The Rasmus | |
5. | Schweiz – “Boys Do Cry“, Marius Bear | |
6. | Frankrike – “Fulenn“, Alvan & Ahez | |
7. | Norge – “Give That Wolf a Banana“, Subwoolfer | |
8. | Armenien – “Snap“, Rosa Linn | |
9. | Italien – “Brividi“, Mahmood & Blanco | |
10. | Spanien – “SloMo“, Chanel | |
11. | Nederländerna – “De Diepte“, S10 | |
12. | Ukraina – “Stefania“, Kalush Orchestra | |
13. | Tyskland – “Rockstars“, Malik Harris | |
14. | Litauen – “Sentimentai“, Monika Liu | |
15. | Azerbajdzjan – “Fade To Black“, Nadir Rustamli | |
16. | Belgien – “Miss You“, Jérémie Makiese | |
17. | Grekland – “Die Together“, Amanda Georgiadi Tenfjord | |
18. | Island – “Með Hækkandi Sól“, Systur | |
19. | Moldavien – “Trenulețul“, Zdob și Zdub & Frații Advahov | |
20. | Sverige – “Hold Me Closer“, Cornelia Jakobs | |
21. | Australien – “Not The Same“, Sheldon Riley | |
22. | Storbritannien – “SPACE MAN“, Sam Ryder | |
23. | Polen – “River“, Ochman | |
24. | Serbien – “In Corpore Sano“, Konstrakta | |
25. | Estland – “Hope“, Stefan | |
(Källa: eurovision.tv) |
Jag hyllar såklart Cornelia på alla sätt och vis. För hon är grym och låten är ett otroligt verk.
Däremot tycker jag inte gårdagen var det bästa framträdandet vi sett från henne.
Mycket av det beror dock på den italienska produktionen. Som väntat. Jag personligen tycker bland annat att det låter som att musiken var för låg i början, jämfört med volymen på hennes mikrofon.
Cornelia var aningens för raspig i vissa stunder. Hoppas hon vilar rösten massor, chillar på alla rep nu förutom kvällens juryrep och huvudsändningen 🙂
Frankrike känns som att de kommer floppa, tyvärr.
Tror topp 10 kommer att bestå av Ukraina, Sverige, Italien, UK, Serbien (topp 5?), Grekland, Norge, Nederländerna, Polen, Spanien.
Alt att Spanien hamnar topp 5 istället för UK. Men i år verkar stabila ballader med bra röst trumfa tempo och sexighet.
Tror att en lugn låt vinner i år. Europa verkar vara på det humöret.
So let’s go Cornelia…
Adri, med tanke vilka problem hon har haft och på att repetionsklippen inte var övertygande var det hennes bästa. Lägg också till att det var allsång i arenan..
Tror fasen hon kan vinna..
Min personliga vinnare i år är WRS ❤️Rumänien❤️Men Serbien är också en mycket stark kandidat
Problemet är väl att nyhetens behag är borta? Men för de utanför bubblan blir ju ändå uppträdanden nytt?
Finalen är bra men hade fan kunnat vara bättre. Det skulle behövas lite mer tempo o fler babes. Jag saknar Cypern. Jag saknar San Marino. Jag saknar Albanien, även Kroatien även om det är inte så mycket tempot i den.
Inledningen på finalen är ju dessutom ganska seg med Rumänien, Portugal, Finland, Schweiz, Frankrike i början…
Dessutom startnummer 13 från Tyskland till startnummer 18 Island är ju bara midtempo…
Pato: “fler babes”? Jag tror du blandat ihop Eurovision med Miss Universe 😉
Håller inte med om inledningen. Tvärtom börjar de ju med fin tempo-dynamik.
Jag saknar mest Danmark och Irland 🙂 Hade velat byta bort Schweiz gnällspik och Australiens ÄNNU gnälligare lilla pojke mot rock-tjejer och Irlands härliga Brooke.
Jag blev brutalt besviken på Cypern. Delvis kanske ditt fel då du uppat Andromache så mycket… och sen blev det som det blev 😉 Nej såklart inte ditt fel. Bara Andromaches.
Cypern och Albanien är de två som sänkts mest när jag jämför mina topplistor före repen, och nu efter showarna. De båda backade 17 platser på min lista 🙁
Men jag saknar som sagt Danmark och Irland. Babes? Upp till var och en att avgöra – jag säger ingenting – men tempo hade de bjudit på i alla fall 🙂
Det är inte kul att bara klaga, så jag kan ju även nämnde det som höjts mest på min lista jämfört med pre-ESC-säsongen.
Det är Grekland 🙂 Från plats 30 till plats 13 🙂 17 platser upp. Samma som Cypern, fast i en bättre riktning.
Haha. Jag vet att Adri själv vill ha lite fler babes i finalen, haha. Vem hade tackat nej till det?
Jag har inte hypat Cypern, bara sagt sanningen. Hon kan sjunga, låten är grym men har man en väldigt stor karriär utanför tävlingen med massa spelningar så kan det hända att man inte lägger någon energi på själva Eurovision framträdandet. Ungefär samma grej med San Marino o Malta. Deras artister har större karriärer än många artister som redan är i finalen.
Men det är en konstig trend som finns i år att man tar högkvalitativa poplåtar som har all chans för stor framgång utanför tävlingen och totalt misshandlar dem på scenen med orepeterade framträdanden o bedrövliga obegripliga kameravinklar.
Pato: Ja, framträdandet var inte vackert heller. Hade man stängt av ljudet hade det lika gärna kunnat vara “Barbie Girl” hon framförde nästan.
Men problemet för mig var ändå rösten. Lustigt att du säger Malta, också. För jag har förstått att både Andromache och Emma Muscat är riktiga namn inom vissa marknader, men båda är i min botten 5 över årets röster. Bådas röster var (vid detta tillfälle vill jag lägga till, så ingen länk behövs för motbevis) tunna som löv.
Däremot hoppas jag du har fel om det med att de inte lägger energi… för då är det bara äckligt och respektlöst. Slöseri med tid för de i teamet och vi som behöver titta på det, samtidigt som de snor möjligheten från nån som då hade nyttjat den bättre. Så jag hoppas du har fel där, och att de gjorde sitt bästa men – igår var inte deras kväll 🙂 Som sagt, jag tror båda kan bättre. Emma var exempelvis kanon i den matetiska finalen. Men igår… not so much.
Jag håller däremot med dig om kameraarbetet i år. Jag står för det jag sagt att Italien ska inte vara värdar än på ett tag om jag får bestämma 🙂
Det där är ju ganska vanligt, att artister som är riktiga namn med pikande karriärer tar Eurovision som att det vore någonslags festival. Man anstränger sig inte så som man borde göra.
Jag tycker Italien har varit bra som värd. Programledarna är miljoner gånger bättre i år än de där välfungerande tråkiga robotarna som vi fick se i fjol som inte gjorde någonting fel.
Som jag har uppfattat det så är årets programledare lite såhär små fåniga o lite halvgalna på ett bra sätt. Absolut, mycket bättre så än några jävla robotar som vi ofta får se. Men jag är helt säker på om att hade det varit ett östland o programledarna hade varit lite småförvirrade o rushiga så hade säkert alla buat o hotat…
Som jag skrev tidigare så verkar Europa vara på humör för lugna låtar. Mer reflektiva. Kanske på grund av läget..
I kontrast med förra året då många låtar var uppkäftiga och snabba som jag också tror berodde på läget. Folk var trötta på corona och att sitta stilla hemma. Dom ville röra på sig
Denis: Så kan det va! Men det kan också handla om att de festliga låtarna som fanns, inte levererades så bra.
Albanien exempelvis? Facit finns ju såklart inte, men jag tror hon skulle kunna nått final med det framträdande hon hade i den nationella uttagningen.
Pato: Programledarna är som programledare är mest. Inget fel på dem, inte jättemånga rätt heller. De finns där. Men produktionen. Eventsen innan, tekniken, kameraarbetet. Programledarna kom in mellan mer än varannan låt igår, och det är ju för att scenförberedelserna försenas. Det är så “obrytt” alltihop.
@Pato, håller med om att programledarna skött sitt uppdrag väl hittills och jämför man med hur det var när Italien senast arrangerade ESC (1991) har de varit fantastiska. Då hade man anlitat Gigliola Cinquetti och Toto Cotugno (vinnare 1964 resp. 1990) och det blev närmast en katastrof. De kunde inte engelska, uttalade flera gånger fel namn på både artister och låttitlar och omröstningen fick bitvis skötas av EBU:s dåvarande supervisor Frank Naeff
Det positiva det året var att det var en gastkramande omröstning med både Sverige och Frankrike på 146 poäng som slutresultat. Sverige vann på att man hade fem tiopoängare mot Frankrikes två (båda hade lika antal tolvor).
Jag har älskat ESC sen jag var 4 år. När jag säger det menar jag låtar och spänning. Vad gäller programledare, shower, Green Room och liknande har jag troligen tagit bort ljudet mer än jag haft det på. Jag hatar falskhet. Det är därför jag har så svårt för program som Parlamentet, Så ska det låta. Olika fejkade tävlingar med falska personer i jury och mycket annat.
Med detta i minnet kan jag säga rakt av att jag faktiskt sällan har haft på ljudet så mycket i ESC som jag haft i år. Alltid jobbigt när programledarna är fler än två men dessa tre har faktiskt varit mindre dåliga än programledarna brukar vara i ESC, i synnerhet den lille snubben. Framförallt har vi sluppit skämtet Green Room. Fantastiska framträdanden av Diodato och Il volo har också slätat över det jobbiga.
Visst de har haft problem men det är ju inget som direkt drabbat mig som tittare. Så länge vi slipper Green Room ska jag inte klaga.
@Mats, en enda gång anser jag att det varit roligt med svensk seger och det var 2012. En gång var det rent för jävligt med svensk seger för då slutade det oavgjort som du säger. Det var mellan ett bedrövligt svenskt bidrag och det årets bästa bidrag. Tragiskt slut sen.
En seger 2022 skulle vara höjdpunkten som svensk i ESC
@Micke, för ovanlighetens skull är vi inte överens, jag tycker “fångad av en stormvind” var en bra vinnare 1991. Inte lika förtjust i “Euphoria” däremot.
Det skall dock sägas att reglerna vid ett oavgjort resultat ändrades senare till att det land som fått poäng av flest länder vann och hade den regeln gällt 1991 så hade Frankrike vunnit då. Idag tror jag att regeln vid oavgjort är att det land som får flest poäng av tittarna vinner (med reservation för att jag kan ha fel).
@Mats, sorry men jag måste erkänna att jag har dålig koll på vad du gillar och inte gillar i årets ESC. Ge mig gärna en topp 10 så jag får koll 🙂
@Micke, det skall gärna göra:
Topp-tio
1. Portugal
2. Island
3. Finland
4. Sverige
5. Tjeckien
6. Armenien
7. Estland
8. Storbritannien
9. Grekland
10. Italien
Fem bidrag jag inte gillar (Nu tar jag bara låtar som gått till finalen)
Serbien
Australien
Tyskland
Schweiz
Rumänien
@Mats, jag ger dig möjligheten att övertyga mig om storheten i Italiens bidrag. Tar du den? 🙂
@ Micke, Jag har Italien betydligt lägre än jag brukar så det är inte det bästa italienska bidrag jag upplevt, men jag tycker ändå att den har den italienska känslan som jag uppskattar plus att de sjunger på italienska som jag tycker är ett väldigt vackert språk
Jag tror väl kanske inte att jag lyckades övertyga dig, det är nog lika svårt som att få mig att tycka om Serbien eller Tyskland.
It feels like Ukraine gonna win because the “war” I watched the dubbing’s and Ukraine are on the top on all off the and that just not that fair for the other countries and why is Germany in the bottom they are actually good I’m got so shocked when I heard the song…