ESC 2022 Schlagerpinglan: Här följer del 30 av de 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)

Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.

Norge i Eurovision Song Contest:

Norge
Land: Norge deltagit 59 gånger (+2020)
vunnit 3 gånger: 1985, 1995 och 2009
TV-bolag: NRK se eurovision.tv för landets hela ESC-historik
Debutår: 1960 Nora Brockstedt kom delad 4:a av 13 med “Voi-voi

Norges tio senaste ESC-bidrag och resultat (+2020):

2021: Fallen Angel“, TIX (MGP 2021) 18:e i finalen
2020: Attention“, Ulrikke (MGP 2020) inställd tävling
2019: Spirit in the Sky“, KEiiNO (MGP 2019) 6:a i finalen
2018: That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak (MGP 2018) 15:e i finalen
2017: Grab The Moment“, JOWST (MGP 2017) 10:a i finalen
2016: Icebreaker“, Agnete (MGP 2016) 13:e i semi 2
2015: A Monster Like Me“, Mørland & Debrah Scarlett (MGP 2015) 8:a i finalen
2014: Silent Storm“, Carl Espen (MGP 2014) 8:a i finalen
2013: I Feed You My Love“, Margaret Berger (MGP 2013) 4:a i finalen
2012: Stay“, Tooji (MGP 2012) 26:a i finalen
2011: Haba Haba“, Stella Mwangi (MGP 2011) 17:e i semi 1
Se även “Norges samtliga bidrag i Eurovision Song Contest

Norge i Eurovision Song Contest 2022:


Norges ESC 2022-bidrag: “Give That Wolf A Banana”, Subwoolfer

Lyssna på Norges Eurovision-bidrag & lär känna artisten/artisterna:

Bidrag: Give That Wolf A Banana final-framträdandeofficiell musikvideolåttext
Fler tolkningar: semifinal-framträdandelive i Barcelonalive i London
live i Amsterdamlive i Madrid
“Eurovision House Party”-video
se även: Eurovision House Party: “Fairytale”
(Alexander Rybak cover)
Låtskrivare: Jim (t&m), Keith (t&m), DJ Astronaut (t&m)
Semifinal: nr 16 i Semifinal 1 (10:e maj)
Uttagning: Melodi Grand Prix 2022: Det norska bidraget utsågs, precis som förra året, genom en uttagning bestående av ett antal semifinaler, förkvalificerade finalister och en extra finalist som utsågs genom Sistesjansen. Slutsegraren utsågs genom tre tittaromröstningar där NorthKid och Subwoolfer (båda förkvalificerade) tog sig till Guldduellen där Subwoolfer till slut segrade. Läs mer här:
Norges Eurovision-bidrag 2022“.
Artister: Subwoolfer (Keith, Jim, DJ Astronaut)
Subwoolfer
(Foto lånat från Eurovision Twitter)
Sociala medier:
subwoolfer.comFacebookYouTube
SpotifyTwitterInstagramTikTok
WikipediaEurovision.tv
Snabbpresentationer:
“Get to know”-video (av Mr Eurovision)
Overthinking – part 1 (av Overthinking It)
Overthinking – part 2 (av Overthinking It)
Video-intervjuer m.m.:
Interview with Subwoolfer (av Wiwibloggs)
Interview with Subwoolfer (av Wiwibloggs)
Interview with Subwoolfer (av Eurovoxx)
Interview with Subwoolfer (av ESCplus)

Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:

ESC Bubble-video
(reaktioner & betyg)
ESC Bubble-text
(betyg & omröstning)
Wiwibloggs review-text
(inkl. teamets betyg)
Wiwibloggs-video
(Wiwi Jury 2022)
Odds att vinna (2022-04-30): topp-10 (plats 8) av de 40
Odds att gå till final (2022-04-30): topp-tio (plats 4) av de 17


Åsikter och spekulationer om Norges bidrag och chanser i Eurovision 2022:

Schlagerpinglan tycker: Till final NorgeNorgeNorgeNorgeNorge Betyg: 4+ / 5
Betyg: 9 / 10
I den norska uttagningen hittade jag två bidrag som jag tyckte väldigt mycket om: den underbart vackra “Wonder Of The World“ med Christian Ingebrigtsen samt vinnarbidraget “Give That Wolf A Banana”, så jag var återigen väldigt nöjd med det norska valet.

Hur medryckande och glädjespridande låten än är så vill jag egentligen inte gilla bidraget, rymdteater är helt enkelt inget jag roas av. Men, men… låten är ju som sagt helt i min smak och på något vis så blir helheten (med vargmasker, dans och hela baletten) förvånansvärt underhållande. I mina ögon så är det ett bidrag som har “hela paketet” och skulle kunna vara en vinnar-kandidat… men för att inte gå händelserna i förväg så säger jag att Subwoolfer är en av mina personliga favoriter i år och därmed en självklar finalist.

Schlagerpinglan tror: Till final
Skämtbidrag är ju alltid lite riskfyllda att skicka till Eurovision då det inte är helt säkert att humorn förstås av alla. I just det här fallet, när hela projektet är så väl genomtänkt och där artister, musik, text och scenshow blir till en underhållande helhet (smaksak naturligtvis), så kan det mycket väl fungera.

Det finns säkert en hel del som inte roas ett dugg av rymdvargarna men i en tävling där det är ett stort plus att göra väsen av sig (och låten är så pass direkt) så tror jag att Subwoolfer kommer att gå hem hos en stor del av tittarna. Lägger man även till att juryn borde hitta många kvalitéer hos bidraget att ge poäng för så tror jag inte att det blir några större problem för Norge att ta sig till final.

Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


47 kommentarer till “Inför ESC 2022: Norge – “Give That Wolf A Banana” – Subwoolfer”

  1. Pato

    NORGE – Subwoolfer – “Give That Wolf a Banana” #Eurovision 2022

    Första gången jag hörde denna tänkte jag bara; fy fan, det är inte ju konstigt att det är hög arbetslöshet i Norden….

    Det här är Citi Zeni-dödaren i den här semifinalen, helt klart. Känns som något Ryssland hade skickat. Det kanske är dags för Sverige att skicka Leif & Billy till Eurovision nästa år i någon heltokig snedvriden låt.

    Så det är en norsk idolvinnare och en brittisk boybandstjärna i bananfärgade hyen dräkter som gör exakt den musiken som Ylvis alltid har gjort och fått mycket framgång med. Dessutom är det här bättre än Ylvis. Ylvis var ju bara pundigt och outhärdligt. Han gjorde musik som endast GTA-nördarna och weed rökarna gick igång på. Ylvis var bara någon form av trend-produkt som sedan dog ut, vilket i och för sig det här kanske också är.

    Det här låter som nån polsk jävla urspårad nattklubb i Sopot där alla grabbar är otrogna och tagit pulver.

    Det här är mycket bättre och mycket smartare än både pinsamma Keiino & Tix och även Norge i vanliga fall. Det här är ju dessutom bättre än “Fairytale” så Norge kan mycket väl ta hem allt i år.

    Norge har blivit som Nordens Ukraina i den här tävlingen. Det är såhär man ska göra humorbidrag i Eurovision; du kan inte vara för PK för då tillslut så har du bara nån gammal tant och en liten treåring som kommer rösta på dig och resten av Europa kommer bara snarka. Norge, spikat topp 5 i finalen. Helt rätt spelat. Det känns som en trea. I Sverige borde man inte bli förvånad om det här slår Cornelia i finalen.

    3/5

  2. Adri

    Jag har sagt vad jag behöver.

    Jag saknar Keiino. Och jag saknar Tix. För det här är pinsamt. Lettland är bättre. Själv tror jag båda går vidare.

    Men vinnarkandidat? Give me a break.

    Jag tippar nånstans runt 14-15. För grejen är… det här är inte så ”crazy” som folk tror. Inte så konstigt och random som folk tror. Så jag tror folk överskattat förmågan för den här att sticka ut.

    Tror? Final.
    Tycker? Utslagen.

    ”Death of us” borde gått vidare. Folk säger att hon inte höll live. Folk har fel.

    02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
    04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
    06. Polen – Ochmann – ”River”
    08. Belgien – Jeremie Malkiese – “Miss you”
    09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
    10. Nederländerna – S10 – ”De Diepte”
    11. Cypern – Andromache – ”Ela”
    12. Irland – Brooke – ”Thats rich”
    13. Albanien – Ronela Hajati – ”Sekret”
    14. Danmark – Reddi – ”The Show”
    15. Portugal – Maro – “Saudade saudade”
    16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
    17. Österrike – Lumix & Pia Maria – ”Halo”
    18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
    20. Malta – Emma Muscat – ”I am what I am”
    21. Estland – Stefan – ”Hope”
    23. Montenegro – Vladana – ”Breathe”
    24. Litauen – Monika Liu – “Sentimentai”
    25. Georgien – Circus Mircus – ”Lock me in”
    26. Slovenien – LPS – ”Disko”
    27. Lettland – Citi Zeni – ”Eat your salad”
    28. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
    30. Grekland – Amanda Tenfjord – ”Die Together”
    32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
    33. Schweiz – Marius – ”Boys do cry”
    34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
    35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
    37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
    39. Norge – Subwoolfer – ”Give that wolf a banan”
    40. Bulgarien – IMP – ”Intention”

  3. Pato

    Haha
    Jag tror Keiino är en av de sämsta om inte den sämsta låten jag har hört i hela mitt liv haha. Utan att överdriva, helvete vad uruselt det där var.

  4. Adri

    Pato: Keiino vann iaf folkets röster. Subwoolfer kommer inte göra det. Så jag tror du är i en minoritet. Men ingen kommer tvinga Keiino på dig.

    Obs! Jag menar Keiino 2019, inte 2021.

  5. Pato

    Hur kan du vara så säker på det?
    Bananhyenerna kan väl mycket väl vinna teleröstningen i finalen, det är ju inte omöjligt.

    Jag tror jag är absolut i minoritet att hata Keiino när det kommer till fans men jag är nog långt ifrån en minoritet i världen utanför…

  6. HW

    Det här gör mig inte på lika dåligt humör längre, men tanken på att bra låtar förlorade uttagningen mot det här gör mig lite småsur fortfarande (helt med Adri vad gäller “Death of us” förresten). Det är ett skämtbidrag, men samtidigt försöker den alldeles för hårt. En inte särskilt bra kombination som kryddas med en låt som låter som ett dåligt youtube-intro och “anonyma” artister som desperat försöker vara “galna och roliga”. Nej, tyvärr hamnar Norge längst ner av de nordiska länderna på min lista för andra året i rad.

    Betyg: 3/10
    Tycker: Utslagen
    Tror: Final

  7. Adri

    HW: TACK! ”Försöker för hårt” – de tre orden som bäst beskriver Norge i år!!! Det är så jäkla utstuderat. Och på köpet: så jäkla kallt och hjärtlöst.

    Pato: Säker och säker. Inget är säkert i förhandssnacket men jag har OTROLIGT svårt att se det. Finns åtminstone 15 jag tror mer på 🙂

  8. Pato

    Grejen är att både Norge o Sverige har man lagt på ett dröm-startnummer i semifinalerna för att sedan i finalen kunna lägga de tidigt i programmet. Man ska nog inte bli förvånad om Sverige får startnummer 6 eller 7 i finalen o Norge likadant. Det är så producenterna har säkert tänkt ut.

  9. Micke

    Jag låter Adri, Pato och Denis ta hand om det här Norgesnacket. Kul att du fått två nördar att tjata med Adri nu när inte den här nörden varit på tå riktigt i år .-) Jag nöjer mig med att säga att detta är ett av de åtta bidrag jag tycker är riktigt dålig i år. Ett skämtbidrag när det är som sämst.

    BETYG (1/10) MYCKET DÅLIG
    ——————————

    Norges bästa ESC-bidrag:
    1. “A Monster Like Me“, Mørland & Debrah Scarlett (2015)
    (Två klasser bättre i deras egen uttagning)
    2. “Nocturne”, Secret Garden (1995)
    3. “In my dream“, Wig Wam (2005)

    Norges sämsta ESC-bidrag: “Stay“, Tooji (2012)

    Norges verkliga vinnare 2022: “Death of us“, Elsie Bay

    Norges största miss i egen uttagning:
    (Att de i stort är lika andefattiga som Sverige med MF)

  10. oe

    Den här har växt lite för mig, jag är inte längre negativt inställd till den. För visst finns där roliga och bra element i låten. Fånigt men trallvänligt och medryckande. Tyvärr är där en supermonoton del innan refrängen som förstör lite. Men ändå, som helhet inte så dumt för att vara skämtbidrag – fast samtidigt hade de ju “Death of us” i sin uttagning, som hade varit 9/10. Vargarna hamnar på 5/10.

    Nederländerna 10/10
    Belgien 8/10
    Schweiz 8/10
    Kroatien 8/10
    Österrike 8/10
    Armenien 8/10
    Litauen 7/10
    Island 7/10
    Polen 7/10
    Danmark 6/10
    Georgien 6/10
    Albanien 6/10
    Estland 6/10
    Montenegro 6/10
    Cypern 6/10
    Slovenien 5/10
    Portugal 5/10
    Malta 5/10
    Irland 5/10
    Grekland 5/10
    Finland 5/10
    Serbien 5/10
    Norge 5/19
    Ukraina 4/10
    Israel 3/10
    Moldavien 3/10
    Nordmakedonien 2/10
    Bulgarien 2/10
    San Marino 2/10
    Lettland 1/10

  11. Adri

    Micke: Nej du har inte alltid varit på tå. Lite för många gånger nu som du valt att inte skriva nåt tycker jag 🙂 Gör som jag. Skriv även när du inte har nåt. 99% av det jag skriver är ju innehållslöst crap ändå 🙂 Välformulerad luft, så att säga (och ofta inte ens välformulerad).

    Det är kul med andra nördar också, men inte kul om ”the original nerd” försvinner på köpet 🙂

  12. Denis

    Jag gillar detta. Skämtlåt? Kanske. Men även skämtlåtar kan göras professionellt och det har man gjort här. Jag tycker det märks att bakom maskerna finns det riktiga musiker som helt enkelt bara vill ha kul och och sprida glädje till andra.
    Av årets roliga/ skämt låtar är den här bäst. Top 10 lätt! Rolig, kul men också väldigt catchy och en dans puls som får mig att uppsöka närmsta klubb! Och dessutom kul att de gör Masked Singer av det hela och kör gissningslek, kul när artister går all in på ett projekt..
    Kommer spelas på framtida ESC partyn, absolut..
    8/10

  13. Micke

    @Adri, nope jag försvinner inte. Känner bara att jag inte riktigt känner för att hålla på med massa ord om vissa bidrag. I synnerhet nu när de flesta av de som återstår är bland de åtta jag tycker riktigt illa om. Det är ju roligare att vara positiv än negativ 🙂

    “99% crap av det du skriver”

    Ja du vi skulle nästan göra en stor undersökning om det här på bloggen. Hade vi gjort det Adri hade du snart insett att det enda crap du skriver är just det när du skriver att 99% av det du skriver är crap.

    DET ÄR CRAP…..TRO MIG!

    Vad gäller Norge och deras bidrag tror jag fortfarande att de kommer att ställa till med en överraskning. Inte resultatmässigt men vänta och se. Själv bryr jag mig inte ett dyft, i synnerhet inte om det visar sig vara det jag tror.

    Vet du Adri just nu kommer jag inte ihåg vad du tycker om en av mina tre överlägsna favvisar i år. Nederländerna och Sverige vet jag men Armenien? Just Armenien är min stora överraskning i år. Inte bidraget direkt men skillnad mellan odds och vad man märker att folk tycker.

    I oddsen ligger den ju värdelöst men när man pratar med folk tycks alla gilla den. T.o.m polare som hatar ESC tycker om den. Asmärkligt

  14. Zacke

    Intressant att detta är en sån vattendelare. Jag är någonstans i mitten här. Jag tycker det är en kul idé och jag tycker versen är rätt bra. Däremot tycker jag refrängen är väldigt svag, den tar sig ingenstans och på ett sätt nästan dödar den låten. Sen är de instrumentala bitarna rätt medryckande. Med en starkare refräng tror jag detta hade kunnat bli riktigt bra. Dock, jämför man det med Lettland så tycker jag Norge i princip är ett mästerverk i jämförelse.

    Betyg 5//10

    2: Nederländerna 9,5//10
    4: Grekland 9//10
    5: Danmark 9//10
    7: Finland 9//10
    9: Armenien 8//10
    10: Schweiz 8//10
    11: Österrike 8//10
    12: Island 7//10
    13: Ukraina 7/10
    14: Serbien 7//10
    15: Estland 7//10
    17: Moldavien 6//10
    18: Belgien 6//10
    20: Polen. 6//10
    22: Norge 5//10
    23: Georgien 5//10
    24: Cypern 5//10
    25: Irland 4//10
    26: Kroatien 4//10
    27: Litauen 4//10
    29: Montenegro 3//10
    30: Slovenien 3//10
    31: Portugal 3//10
    32: Bulgarien 3//10
    33: Nordmakedonien 2//10
    34: Albanien 2//10
    37: San Marino 1//10
    38: Israel 1//10
    39: Lettland 1//10
    40: Malta 0//10

    Topp 3:
    1: ”I evighet” (1996)
    2: ”A monster like me” (2015)
    3: ”Alle mine tankar” (1993)

    Sämsta bidraget från Norge:
    ”On My Own” (2001)

  15. Mikaela

    Jag gillar detta. Lite mindre nu när jag hunnit tröttna, men jag minns hur tydlig och direkt den kändes i början. Väldigt trall- och dansvänligt, även om texten inte ger några djupare känslor i mig.

    Plats 7 av 40.

  16. HW

    @Mikaela Är Norge det enda vi är riktigt oense om i år? Annars verkar vi tycka rätt lika om det mesta 🙂

  17. Pato

    Jag tror Norge kommer tokhögt hos tittarna och jag tror juryn kommer ändå ställa sig bakom den eftersom det här är smart gjort.

    Jurygrupperna hatade liksom inte varken Keiino eller Tix och då vore det löjligt om de i så fall hatade det här…

  18. Pato

    Vad man kan enkelt se i startordningen är att producenterna har planerat o lagt upp en strategi för att Norge (främst Norge) men även Moldavien ska på något sätt kicka ut Lettland.

    Lettland fick ett dåligt o alldeles för tidigt startnummer. Moldavien placerade man sist ut i första halvan o Norge placerade man nästsist ut i andra halvan.

    Man vill helt enkelt att Moldavien o Norge ska ta sig vidare och Lettland ska ryka. Och deras strategi verkar förmodligen gå i lås för att det ser ut som att det är precis vad som kommer hända i verkligheten.

    Så man har då använt Moldavien o Norge som spelpjäser för att minimera Lettlands chanser för man anser nog att Lettland skulle bara ta en onödig finalplats.

  19. Mikaela

    @HW Jag tror det! Vill minnas att du är en av de som hittat nåt i Armenien alt Kroatien, och där har jag inte förstått storheten. Men i övrigt har vi lika smak 🙂

  20. Adri

    Pato: Hur är den smart gjord? Alltså genuin fråga, inget hån. Jag är helt med HW att den försöker för hårt att va lite lustigt random. Men det är den inte. Den är alldeles för normal. Låten i sig är inte ens konstig. Det är en vanlig låt bara. Det enda som är “tokigt” är att de är utklädda till rymdvargar.

    Jag tror inte startnummer är så viktigt som du tror. Jag tror det kan göra skillnader, men det är marginella skillnader då. Jag tror liksom inte på det där “den åkte bara ut för den gick ut som nummer två”.

    Jag tror nog mer på Lettland än Moldavien, men helst ser jag att alla tre åker ut. Låt mig drömma.

    Fast jo, jurygrupperna var rätt pissiga mot både Tix och Keiino.

  21. Micke

    Har aldrig förstått det här med startnummers betydelse och liknande. Liknar mest ödestro och liknande och sånt ger jag absolut nada för. Man blir inte eller får inte något just för att ödet säger så. Det är inte nummer 12 eller 23 som gör att du vinner eller kommer sist. Vinner eller kommer sist gör du efter din prestation och inte efter något ett nummer säger.

    För fem år sedan bytte vi basist i vår grupp. Vi hade fått en spelning i Finland och skulle dra iväg. Plötsligt sa basisten bara nej. Vi fattade nada och då berättade han varför. Vi hade en spelning fredag 13/10. Han totalvägrade. Vi respekterade givetvis och fick “låna” en basist från en annan grupp. Idag är han inte med oss längre. Något år senare vann han en större summa pengar. Han sa ingenting speciellt om det men vi runt bara tittade på varndra och undrade. Han vann nämligen en fredag 13.

    Jag har respekt för det mesta men sånt där är bara dynga. Precis samma känner jag med startnummer och så i ESC. Ber om ursäkt om jag kränker nån med detta men jag är så less på sånt där

  22. Pato

    Startnummer har stor betydelse och framför allt för de låtar som inte är så starka o framför allt när det är så många låtar under en o samma kväll.

    Jag tycker det är lite verklighetsfrånvänt att säga att startnummer har noll betydelse eller påverkan. Det har stor betydelse för folk som inte är hardcore fans.

    Startordningen har man ju för att sändningen ska kännas så levande som möjligt men framför allt så avslöjar startordningen väldigt ofta hur producenterna tänker och ibland kanske till o med vilka de vill ha i final…

  23. Pato

    Jo, Norges låt är smart gjord för att man inte har gjort låten eller framträdandet så politiskt jävla korrekt. Norges låt är ju också lite porrig av sig, egentligen mer än Lettland.

    Lettlands låt känns jävligt pundig o svennebananig. Norge har åtminstone försökt göra en hit.

  24. Micke

    @Pato, inledningen av ditt sista stycke är det som gäller när det gäller startnummer.

    Hur fasen skulle det se ut om jag och mitt band skulle ställa upp i någons uttagning Sen får vi exempelvis nummer två och tänker. Skit i…..nu är vi ju rökta. Det är mer människors inställning till startnummer som ger plus och minus för varje nummer.

  25. Micke

    Att startnummer kan ha lite betydelse grundar sig på att någon för länge sedan fick för sig att det har stor betydelse. Någon kom på att exempelvis nummer 2 hade gått dåligt. I dennes skalle var det ett nummer 2 var ett otursnummer, vilket det givetvis inte var.

    Men när man sen väl får in en sån grej i skallen och får det spritt då rotar sig sänt. Därmed vill varken producenter, artister eller andra har nummer 2. Plötsligt planeras hela showerna utifrån det och inga bidrag som tros komma högt får längre nummer 2.

    Denna krassa sanning gör plötsligt att nummer 2 blir ett otursnummer medan sanningen egentligen är den att nummer 2 att beläggs med någon som anses vara utan chans. Detta blir sen “sanningen” om otursnumret nr 2 🙂

  26. Schlagerpinglan

    @Pato, Allt beror på hur man tolkar det. Du ser kanske det norska bidraget som icke-PK och porrigt medan andra har andra tolkningar, t.ex. att det är en fyndig hänvisning till covid-vaccin men det finns säkert flera. Ju mer öppen för olika tolkningar ett bidrag är desto större chans att tilltala en större publik.

    @Micke, Jag tror nog att en del av sanningen är ännu enklare. Om man vill ha ett varierat startfält och väljer ut ett starkt bidrag att öppna med så är det inte så konstigt om ett lite mer “färglöst” bidrag får gå ut därefter, för att få variation, och därmed blir det så att nr 2 kan få ett sämre resultat. Inte för att de är just nr 2 utan att det anses vara mindre uppseendeväckande som öppningsnumret (och därmed även har mindre chans att få röster).

    Sedan beror det naturligtvis på vilka bidrag man har att jobba med, Lettlands bidrag i år är ju knappast “färglöst”, samt hur TV-bolagen vill lägga upp det. RAI vill kanske inte ha alltför tvära kast mellan bidragen och då är Lettland ett bra val efter Albanien. Att Lettland skulle missa finalen endast p.g.a. startnumret är dock inget jag ens ser som troligt.

  27. Pato

    Jo jo, Lettlands chanser har reducerats rejält i och med startnummer…

    Hade Lettland o Moldavien bytt plats med varandra så hade Lettland haft en större chans i tittaromröstningen.. nu kommer den för tidigt i programmet o det gör att den inte kommer få lika många tittarpoäng som planerat.

    Vilket i för sig bara gör mig glad haha

  28. Micke

    Pinglan, jag är jädrigt dålig på att förklara. Vi säger exakt samma sak. Det är “planerarnas” taktik som gör nr 2 till ett mindre troligt vinnarbidrsg… Inte att det just är startnummer 2

  29. Denis

    När det gäller startordning är jag lite inne på Mickes linje. Det känns som om det är något nåt fan sa för länge sedan och nu nästan blivit en sanning och att det ligger en nästan konspiratorisk sanning i att producenterna eller SVT vill promota vissa bidrag extra och ger de därför ” förmåner”

    Sanningen är ku förstås någonstans mitt itu. En stark låt kan vinna även om den startar som nummer 3, det är inte numret i sig som avgör hur det går.
    Vissa säger att det är en fördel att starta senare men det beror helt på utbudet och hur starka låtar man har. Kanske är man omgiven av svaga låtar och man startar näst sist. Så självklart kommer ju msn minnas då..

    Sedan ska man också inse att i en startordning tittar ju man inte bara på låten och framträdande utan allt. Är det en ballad, dans låt? Grupper? Solo tjej, kille? Behövs mycket rekvisita, ingen alls? Ljus scen mörk scen? Allt tittas på. Så om man vill att en energisk låt inleder så brukar ju oftast sång 2 vara just motsats till det så därför är det kanske de lugna anonyma låtarna man sätter där.

    Det är kontrasterna man vill åt i en startordning. Att Lettland har nummer 2 kan bero på många saker. En grupp som följer en solotjej. En rolig upptempo låt som följer en dramatisk låt. Sedan antar jag också de har mer ljus på scenen än Albanien. Poängen är att den inte är nummer 2 för att den anses som sämst och det är inte numret i sig som bestämmer om de åker ut eller ej utan det beror helt på vad som omger en låt..

    På samma sätt ska man tänka om Cornelia lottas att att tävla i första halvan av finalen. Det är ju inte numret i sig som avgör utan Cornelia själv. Om låten är stark kommer folk rösta.

  30. Schlagerpinglan

    @Micke, 😀

  31. Pato

    Keiino kändes som en schlagerdemo från 2005. Jojken lät mer som en drogad tomte som kom in och sedan var de alldeles för glada o amatörmässiga. Framträdandet var fult o idén var urusel. Det måste ha varit fullpackat med fans som röstade det året.

    Tix, en riktigt obehaglig snubbe o låten kändes som en poänglös cirkus.

  32. Johanna

    Jag gillar ju detta mer än jag borde men jag blir lite lycklig av den här låten faktiskt. Är 100% säker på att denna kommer få Sveriges 12:a av tittarna. Och ja jag tror en kommer topp 10 hos både juryn och tittarna. Tycker också att detta är årets överlägset roligaste artist på sociala medier. Detta är roligt på rätt sätt till skillnad från Lettland

  33. Johanna

    Sedan förstår jag inte de negativa kommentarerna om Keiino och Tix som jag hade i topp 5 båda två. “Fallen Angel” var nog den mest spelade ESC- låten för mig förra året….

  34. Schlagerpinglan

    @Johanna, Jepp, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Även jag känner att jag inte “borde” gilla bidraget så mycket som jag gör men jag uppskattar Subwoolfer både på och utanför ESC-scenen. Hur långt det räcker återstår att se men personligen så hoppas jag att majoriteten av de röstande uppfattar bidraget på samma sätt som vi gör. 😀

  35. Denis

    Älskade också TIX. Speciellt den norska originalversionen, den var väldigt träffande.
    Tycker det gick lite förlorat i översättningen

  36. Adri

    Pato: Du har skrivit massa tokigt under din tid här. Men det sjukaste är nog ändå adjektivet ”porrig” om Norges låt.

    Jag vill nog egentligen inte ens höra det utvecklas. Men konstigt var det 🙂 You’re one odd dude.

  37. Adri

    Gud. Jag trodde jag var över min avsmak för Subwoolfer men icke… jag tycker det är så mörkt hur människor – normala begåvade människor – gillar Subwoolfer.

    Som tur är påverkas jag inte av Johanna eller Pato utan jag står kvar i min tro av att mottagandet faktiskt kommer vara rätt svalt när det väl kommer till kritan.

    För som sagt; det är inte så kul eller udda som folk försöker få det till! 🙂

    Men det är fanken illa nog hur varmt förhandssnacket om dem är. Längesen Norge gjorde mig så här besvikna. Visst avskydde jag Rybak 2018, men då hade de ju en usel final överlag. I år hade de bra låtar och skickar… ja, ni-vet-vad.

  38. Engsla

    Jag tycker att det här är det bästa norska bidraget sedan 2015. Åren däremellan har jag inte alls gillat deras låtar. Tycker jag då att det här är jättebra? Nä, men det är lite småkul, trallvänligt och väldigt underhållande att titta på. Kul för stunden kan ibland vara bra nog i det här sammanhanget 🙂

  39. Mikaela

    @Engsla Är helt med dig där. Norge hade en guldålder 2013-2015, sen dalade det 2016 och efter det har även jag ogillat Norges låtar. Tills nu! Hoppas trenden har vänt.

  40. Engsla

    Mikaela, ja vi kan ju alltid hoppas!

  41. Pato

    Haha det jag skriver är inget tokigt alls bro, haha

    Det är bara i Sverige o främst på den här bloggen folk anser att det jag skriver är tokigt…

    Mina kollegor o kontakter utomlands reagerar inte så våldsamt på kommentarer som en del har gjort här, haha

  42. Schlagerpinglan

    @Pato, Inte för att vara sådan, men med tanke på hur fel du haft (vid upprepade tillfällen) angående svenskars uppfattningar om saker så är väl risken ganska stor att du även missuppfattat dina kollegors och kontakters reaktioner då de troligtvis är professionella (d.v.s. artiga och inte alltid 100% ärliga). 😉

    (Inget anklagande endast en neutral observation.)

  43. Pato

    Jaha, jag visste inte att du kände mina kontakter mer än mig…

    Vilka fel har jag haft om Sverige…? Det jag har sagt om Sverige o Melodifestivalen har även kunniga inom branschen sagt; Markus Larsson, Bert Karlsson, Tobbe Ek, Anders Nunstedt (RIP) o flera andra branschfolk…

  44. Pato

    Det jag försöker säga är att det jag skriver här inget märkvärdigt MEN sätter jag skriver på kanske skiljer sig från många andra…

    Men det är ju bara bra, haha. Skulle va dötråkigt om alla skrev likadant här…

  45. Schlagerpinglan

    @Pato, Jag uppskattar att få åsikter från så många infallsvinklar som möjligt och är därför oerhört tacksam för dina kommentarer. 😀

    Att du hämtat din inspiration från Markus Larsson (och tror att han är representativ för svenskars syn på Melodifestivalen) är dock inget som förvånar mig. 😉

  46. Lukas (ESC-Panelen)

    Lika bra att jag också säger vad jag tycker:
    Det här måste nog vara den stora snackisen i semifinal 1 (vid sidan av Ukraina möjligtvis). Och det är inte så konstigt. En låt som ska vara som en parodi på Rödluvan-sagan framförd av en duo som av allt att döma gett sig in i MGP av misstag när man egentligen skulle tävla i Masked Singer, uppbackade av vad som ser ut som Minionerna från Dumma Mej. Det hade varit så himla lätt att sparka in den öppna dörren och snäsa “plojlåt som förstör tävlingens trovärdighet”, men jag inser också att den här låten är catchig som attan. Mot bättre vetande sätter jag 2,5, men lämnar genast över ordet till någon annan då jag inte alls förstår mig på det här.

    Betyg (0-5): 2,5

    VAD JAG TROR:
    Det är väl knappast någon statshemlighet att om en låt eller artist blir en snackis så kommer det givetvis översättas till bra resultat. Jag skulle nästan kunna spika finalplats redan nu för Norge, men samtidigt får jag flagga för att det här kommer bli som de senaste åren, att tittarna kommer uppskatta detta mer än juryn. Räkna därför inte med att så mycket jurypoäng strömmar in i finalen, samtidigt som tittarna öser med poäng i slutändan (lex KEiiNO).

    Final? Ja!

  47. Pato

    Haha, jag har inte tagit inspiration från Markus men han brukar ha rätt… men man måste ju peja för att läsa vad han skriver så… :/

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se