Inför ESC 2022: Malta – “I Am What I Am” – Emma Muscat
2022-04-22 (fredag)Schlagerpinglan: Här följer den sextonde av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Malta i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “Je Me Casse“, Destiny | (Internval) | 7:a i finalen |
2020: | “All Of My Love“, Destiny | (X Factor Malta + Internvald låt) |
inställd tävling |
2019: | “Chameleon“, Michela | (X Factor Malta) | 14:e i finalen |
2018: | “Taboo“, Christabelle | (MESC 2018) | 13:e i semi 2 |
2017: | “Breathlessly“, Claudia Faniello | (MESC 2017) | 16:e i semi 2 |
2016: | “Walk On Water“, Ira Losco | (MESC 2016) | 12:a i finalen |
2015: | “Warrior“, Amber | (MESC 2015) | 11:a i semi 2 |
2014: | “Coming Home“, Firelight | (MESC 2014) | 23:a i finalen |
2013: | “Tomorrow“, Gianluca | (MESC 2013) | 8:a i finalen |
2012: | “This Is The Night“, Kurt Calleja | (MESC 2012) | 21:a i finalen |
2011: | “One Life“, Glen Vella | (Malta Eurosong 2011) | 11:a i semi 1 |
Se även “Maltas samtliga ESC-bidrag“ |
Malta i Eurovision Song Contest 2022:
Maltas ESC 2022-bidrag: “I Am What I Am”, Emma Muscat
Lyssna på Maltas Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “I Am What I Am“ | officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | live i Barcelona – live i London – live i Tel Aviv live i Amsterdam – live i Madrid – “Eurovision House Party”-video se även: MESC 2022-vinnar-bidraget: “Out of Sight” se även: Eurovision House Party: “Sangria” (Piano Version) |
|
Låtskrivare: | Emma Muscat (t&m), Dino Medanhodzic (t&m), Julie Aagaard (t&m), Stine Kinck (t&m) | |
Semifinal: | nr 6 Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | Malta Eurovision Song Contest 2022: Efter två år med X Factor Malta och ett internval så återgick TV-bolaget PBS till den klassiska ESC-uttagningen MESC inför valet av Maltas ESC 2022-bidrag. Vid finalen den 19:e februari, där 17 bidrag tävlade, fick “Out of Sight“ med Emma Muscat högsta poäng från både juryn och tittarna men den 14:e mars kom beskedet att Emma i stället kommer att tävla med bidraget “I Am What I Am” i Turin. (Byte av vinnarlåt är tillåtet enligt reglerna om TV-bolaget godkänner det.) Läs mer här: “Maltas Eurovision-bidrag 2022” – “Maltas (nya) Eurovision-bidrag 2022“ |
|
Artist: Emma Muscat (Emma Louise Marie Muscat) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: emmamuscatofficial.com – Facebook YouTube – Spotify Twitter – Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Emma (av Wiwibloggs) Interview with Emma (av Wiwibloggs) Interview with Emma (av Wiwibloggs) Interview with Emma (av ESC Norge) Interview with Emma (av Eurovoxx) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-22): botten-20 (plats 23) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-22): ej topp-tio (plats 11) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Maltas bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 3 / 5 Betyg: 5 / 10 |
|
Jag älskar den maltesiska uttagningen och njöt av att återse den, för även om festivalen kanske inte har det starkaste startfältet så är det något med själva stämningen som gör MESC-kvällarna så speciella. Själva showen blir därmed, på något sätt, viktigare för mig än vem som vinner. Helst hade jag sett att vinsten gått till tvåan “Ritmu” med AIDAN men då det inte var någon riktigt stor personlig favorit hos mig så protesterade jag inte nämnvärt, varken när Emma vann eller när hon senare bytte låt.
Även om jag föredrar den mer lättsmälta “I Am What I Am” över den lite svårare “Out of Sight”, och egentligen inte har något emot att se Emma i finalen, så kan jag inte säga att jag berörs nämnvärt av den. Det finns minst tio andra bidrag i denna semifinal som jag känner mer för så jag kommer inte att hålla tummarna för Emma den 12:e maj, vilket jag tycker är lite synd då jag gärna unnar Malta ESC-framgångar. |
||
Schlagerpinglan tror: Inte till final (gränsfall) | ||
Förra året, när Malta skickade JESC-vinnaren Destiny, så var landet oddsfavoriter en månad innan finalen, trea på oddslistan på finalmorgonen men inte bättre än sjua när rösterna var räknade. I år så låg Malta på en mer blygsam medelplacering en månad innan och tippades att missa finalen. Trenden är däremot uppåtgående, från att ha varit på en 14:e-plats i början av april till att nu vara 11:a på semifinals-oddslistan. Kan det betyda att de tagit förra årets missbedömning i beaktande men nu sakta men säkert börjat inse att låten trots allt kan vara en finalkandidat… eller chansar de hej vilt?
Rent teoretiskt så skulle “I Am What I Am” kunna vara en realistisk finalist då artisten har både rösten och utseendet med sig samtidigt som låten är lättlyssnad och sprider ett positivt budskap som bör gå hem väl hos stora delar av ESC-publiken. Risken finns dock att det kan vara ett klassiskt fall av “bra” men inte tillräckligt bra, där publiken gillar det de hör men ger rösterna till andra bidrag. Hur det går vet vi inte förrän i maj men om jag skulle gissa redan nu så lutar jag nog åt att det blir en knapp finalmiss. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
Jag avskyr detta med hela mitt hjärta. Jag har faktiskt hittat bra komponenter i Out of sight, men det aktuella bidraget är glättigt och alldeles för sött. Det passar bättre i en Disneyfilm, tror jag.
MALTA – Emma Muscat – “I Am What I Am” #Eurovision 2022
Men snälla gott folk… Vad är det här för något? Nu får det tammerfan vara nog…
Maltas bidrag i år är flera lager av totalt hjärnsläpp, skulle jag vilja påstå. Att följa Maltas urvalsprocess var som att kolla på en långvarig trafikolycka. Alltså var hennes första bidrag som hon vann i Malta med, var det någon form av varningssignal för hur illa det senare skulle bli?
OK. Emma Muscat. Hon är ju som en Italiensk/maltesisk Andromachi (på ett sätt), fast Emmas låtar har fått mer kommersiell framgång. Hon gör massor med grym fräsch pop på italienska i vanliga fall. Hon får Eurovision-biljetten, Italien står som värdland, alla i Italien vet vem hon är och vad är det som händer? Hon kommer med någon fejkad hemskt tillplattad dagis-anthem på engelska som många i Europa kommer bara att garva åt.
Så hon ändrade sin låt och bytte ut hela sitt team för att åstadkomma det här? Den första låten var bättre men också medioker. Galet att Dino, Dotters grabb har varit med och skrivit det här skämtet till bidrag; från att regera Mellon i år med Liamoo och Medina till att tok floppa i Europa. Vad hände där egentligen?
Och herregud vilken otur för Emma att hamna i samma semihalva som Andromachi som kommer käka upp henne efter första fyra sekunder.
Musikvideon… det måste vara den fulaste musikvideo jag nånsin sett, i hela mitt liv! Den sämsta musikvideon i Eurovisions historia. Hur kom dem ens fram till idéerna där? Det måste nog vara den enda positiva bemärkelsen här, att dem inte kommer ha någon nytta av den i Turin, haha. Tacka gud att reglerna inte säger att man är tvungen att använda videon på scen i tävlingen. Emma har ju en fantastisk karisma och är jättesöt så hon skulle kanske kunna få det här att framstås som fräschare än vad det är på scen i Turin utan den här vedervärdiga videon.
Jag hatar den, jag hatar vad den står för. Falsk, fejkad video där man väljer att stå för något utan att vara något av det själv. Brist på talang kombinerat med bristen på förberedelse. Den där videon är ett hån mot tittaren. Groteskt. Gräsligt. En klockren etta. Malta åker ut med huvudet före och musikvideon är bland det värsta vi någonsin har sett. Den där musikvideon är kriminell. Hämta Hasse Aro. Skicka videoreggisören till Kumla-anstalt, på en gång.
1/5
Emma är jättesöt. Och sjunger jättebra.
Men denna låten skriker ”TV4 Lifestyle” a la ”Malou Efter Tio”. Personlighetslöst. Glättigt. Och det värsta av allt… ett handklappsparti. Spyr.
Men ändå gillar jag detta. Litegrann. Vill inte men kan inte låta bli.
MEN! Jag har likväl taggarna utåt. För denna låten är ett sånt jääääkla nerköp från ”Out of sight” som hade varit i topp 10 hos mig.
Tror? Utslagen (men juryn kommer älska detta tror jag)
Tycker? Bryr mig absolut inte, men måste jag välja… knapp finalmiss.
Vem borde vunnit?
Ja. ”Out of sight”. Men Malta kunde inte hantera en så bra låt som representant. Så de gjorde rätt beslut där, fel beslut sen.
02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
06. Polen – Ochmann – ”River”
09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
11. Cypern – Andromache – ”Ela”
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
20. Malta – Emma Muscat – ”I am what I am”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
40. Bulgarien – Intelligent Music Project – ”Intention”
Hade jag varit Eurovisions högsta höns hade jag bannlyst två saker:
1. Handklappsparti.
2. Budskapet ”Jag är den jag är och jag duger”. Kan vi inte pensionera det budskapet, snälla?
Men varför i helskotta ska juryn gilla det här? Det är ingen hit o kommer aldrig bli, texten är horribel, helt förvirrad sångerska, inget modernt, ingenting för radiokanalerna.
Jag vill nästan hata det här. Det är så mycket klyschig MF-reject man kan tänka sig. Men ändå finns det något medryckande i låten. Emma sjunger väldigt bra och efter ett tag biter sig refrängen fast faktiskt.
Jag blev inte, som vissa, sur över att Malta bytte låt (kanske för att jag aldrig brydde mig om “Out of sight”) men blev besviken då jag förstod att det var ännu en medioker poplåt på engelska man bytte till.
Trots det föredrar jag nog “I am what I am” faktiskt. Som sagt ogillar jag den inte, men jag har svårt att se vem som ska rösta på den här i en semi fylld med 18 andra bidrag där de flesta står ut mycket mer. Synd på en bra röst.
Betyg: 5/10
Tycker: Final (gränsfall)
Tror: Utslagen
Sjukt att se en popstjärna framstås som en arrogant dagis fröken när det står som mest på spel i karriären.
Det är sällan jag känner extrem avsky över en låt, men Malta lyckas faktiskt med det i år. Allting här är bara så fruktansvärt insmickrande och förutsägbart. Som om de gjort en låt medvetet för att vara så snäll och meningslös som möjligt. Varenda akordbyten och varenda textrad, är precis vad man förväntar sig. De finns ingenting spännande och nytänkande överhuvdtaget.
Dessutom bli jag riktigt irriterad på hur låten valdes ut. Jag var inget större fan av ”Out of sight”, men jag tycker det är väldigt fult gjort mot alla som röstade på den och sen bara välja bort den mot en låt som inte alls var tänkt från början.
Jag hoppas verkligen att detta floppar fullständigt. Jag struntar i att den kanske är proffsig gjord. För mig är den tillsammans med Israel mina nollpoängare i år.
Betyg 0//10
4: Danmark 9//10
7: Finland 9//10
8: Island 8//10
9: Armenien 8//10
10: Ukraina 8/10
11: Serbien 8//10
17: Moldavien 6//10
20: Polen. 6//10
24: Cypern 5//10
25: Kroatien 4//10
29: Slovenien 3//10
32: Bulgarien 3//10
33: Nordmakedonien 2//10
36: San Marino 1//10
39: Malta 0//10
40: Israel 0//10
——————————
Malta topp 3:
1: ”L-imħabba” (1972)
2: ”Coming home” (2014)
3: ”On again off again” (2004)
Jag lägger ner min “röst” när det gäller Malta ESC 2022. Jag har haft och har väldigt svårt för det som hände i Spanien. Dels för att där fanns flertalet riktigt bra bidrag men främst för hur det gick till när startfältets sämsta låt röstades fram. Ingen respekt för ESC
Tyvärr tycker jag det är än värre med Malta. Även här fanns det ett bra bidrag “Ritmu”, Aiden. Jag vet inte hur röstningen gick till här men det hade ju ingen som helst betydelse visade det sig senare. Tråkigt att inte rätt låt röstades fram men det får man ju ta. Vinnarlåten var helt ok om än inget kanonbra.
Men man undrar ju lite idag hur det kändes för de som röstade fram låten som vann när sångerskan och hennes “hjärnor” helt sonika bara byter låt. Totalt respektlöst mot röstarna.
Själv känner jag att jag därmed tappade intresset för Malta 2022 och hälsar dem välkomna tillbaka 2023 utan huvudet under armen.
INGET BETYG
Alltså de som röstade visste ju att låten kunde bytas ut. Det stod uttalat i reglerna ju.
”Ritmu” hade också kunnat bytas ut.
Skiter i. Jag är mer irriterad av nedköpet. ”Out of sight” var så jävla bra ju 🙁
@Adri, tro mig…….Jag hade inte varit mindre besviken om “Ritmu” hade vunnit tävlingen och sen råkat ut för detta. Men det är inte där skon klämmer, som min farfar alltid sa. Det är sättet det går till på
Aja det följde reglerna. Så röstarna borde känna till det. Annars har man inte läst på tillräckligt 🙂
@Adri, kanske det men det säger ju en hel del om hur urvattnade de reglerna var. Eller?
Även Dino Medanhodzic kan ha dåliga dagar..
Hade the Mamas sjungt detta hade det kanske fungerat då detta är deras låt rakt av. Nu blir det tyvärr alldeles för intetsägande och generiskt. Lite för mycket Disney Channel..
Men tror ändå den har en liten chans, klapp i låtar tilltalar många.
Ändå bara 4/10 för mig
Låten har ingenting i finalen att göra. Dina Medanhodzic, helvete. Från att ha 2 låtar i mello top 5 till det här… shit vad illa…
Dino *
Den här vill man ju inte gilla men den är en riktig liten earworm alltså. Fastnar som tuggummi under skorna och trots at den är helt menlös egentligen så tror jag att den slinker med till finalen tack vare att den är i semi 2. I semi 1 hade den varit chanslös. Tittarna kommer inte att rösta på detta men juryn kommer köpa det rätt av tror jag. Så plats 9-11 i semin men lutar åt final tror jag(rankar den dock utanför final själv)
@Zacke, jisses…två (0/10) på samma år…Det har aldrig hänt för mig tack och lov med mina sammanlagda elva (0/10) Jag har precis som du Israel där. Skulle vilja ha Malta där precis som du men då går jag emot mina egna regler om att NOLL innebär att det inte kan bli sämre. Det kan bli sämre låtmässigt men dock inte hur det gick till i Malta. Det är därför jag aldrig någonsin 1956-2021 hittat någon (10/10). Har aldrig hittat nån som inte kan bli bättre.
Kul att höra din etta genom åren från Malta. Minns jag inte att jag har hört. Det är sånt som är kul tycker jag när man får nya intryck från det gamla. Tack för det du 🙂
@Micke, jag är nog betydligt mer generös när de kommer till de två ”ytterkantsbetygen”, än du. Om en låt ger väldigt starka känslor, åt båda hållen, så vill jag utnyttja de betygen. Kan säga redan nu att jag kommer ge betyget 10/10 minst en gång till årets bidrag.
L-imħabba, tycker jag du ska lyssna på. Riktigt härligt glädjepiller. Malta är långt ifrån ett favoritland i tävlingen för min del, men just den tycker jag bra om. 🙂
@Zacke, jag är nog lite skadad av alla “inför ESC” där de skulle analysera låtar och kom med grejer som.
“Nja är inte överförtjust i låten men jag gillar ju sångerskan och hennes skor så hon får (10/10) i alla fall.”
När Inför programmen tappade i äkthet så blev jag nog själv mer precis i mina bedömningar 🙂
Lyssnade på din etta ett gäng gånger. Sen fick jag för mig att höra kortisar av allt Malta har haft med. Känner som du….Malta är definitivt ingen favvis. Men jag hade haft samma topp 3 som du med några justeringar. Hade bytt plats på ettan och tvåan och trean är bara topp 3 när jag tänker på studioversionen. Även 2014 var mycket bättre i studioversion. Helst den ursprungliga 🙂
Nä, det här är inte särskilt kul. Jag tycker att den är marginellt bättre än låten som röstades fram (och visst, det kanske stod att man får byta ut låten efteråt, men hur ska man motivera folk att fortsätta rösta i tävlingen när det blir så här?), men det här är ju mer en väckelsemöteparodi än en låt. I studioversion är den näst intill olyssningsbar, men på plats live kan det nog gå bra för henne. Man ska väl aldrig underskatta publikens lust att stämma in och sjunga (och klappa) med, och de har förmodligen redan allsångstexten redo på skärmarna. Så plus för att den är trallvänlig, stort minus för att det är alldeles för fånigt präktigt.
Ord och inga visor här från vad jag ser. Och det lär bli mer av den varan när jag presenterar
VAD JAG TYCKER:
Detta kan ha varit ett av de klantigaste valen man kunnat göra. Emma Muscat vinner landets nationella uttagning med låten “Out of Sight”, men när man ser att responsen inte blivit som man förväntat sig så hoppar man in och byter låt. Om detta inte är definitionen av en panikåtgärd blir jag bra fundersam över vad som skulle kunna vara det. Och det blir inte bättre att “I Am What I Am” känns som den mest beräknade och tillrättalagda radiopoplåten i år (som förmodligen också kan ha varit ett ratat bidrag i en annan nationell uttagning), och har den mest klyschiga texten. Vem är denna låt ens till för?
Betyg (0-5): 1
VAD JAG TROR:
Malta har på senare år haft enormt svårt att skörda poäng från tv-tittarna. Och i år skulle jag nog gå så långt att säga att detta är den låt som löper störst risk att komma sist hos den röstningsgruppen. Utöver det är jag även osäker på om ens juryn skulle vara så intresserad av detta icke-spektakel till låt.
Final? Nej.
Visst blir man provocerad av att de bara byter ut vinnarlåten så där. Tänk om Cornelia Jacobs hade gjort samma sak. Respektlöst är bara förnamnet. Att men dessutom byter mot en (aningen) sämre låt gör det ju bara värre.
Men det måste jag lägga åt sidan för att försöka göra en rättvis bedömning av “I Am What I Am”. Detta känns som årets mest generiska och A4-platta bidrag. Inte dåligt dock, men sticker inte ut alls. Lika smått medryckande som småtråkigt, så den hamnar i mitten på betygsskalan. 5/10.
Kroatien 8/10
Armenien 7,5/10
Island 7/10
Polen 7/10
Danmark 6/10
Cypern 6/10
Slovenien 5/10
Malta 5/10
Finland 5/10
Serbien 5/10
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Nordmakedonien 2/10
Bulgarien 2/10
San Marino 2/10
Hej Pinglan 🙂
Kan du flytta omdömet på Estland till Estland presentationen. Jag råka lägga in den under Maltas presentation…
@Pato, efter detta du nu skrev alldeles innan mitt här så tror jag inte du blir bäste polare med Adri på ett bra tag 🙂
@Pato, Om du återpostar ditt omdöme för Estland under Estlands presentation så kan jag ta bort den från Maltas presentation senare..
@Micke, Ja inför ESC-programmen var verkligen en plåga delvis. Minns när en deltagare valde mellan betygen 0/10 och 10/10, på ett bidrag…..
Kul att du gav L-imħabba en chans och att du ändå verkar uppskatta den lite grann 🙂
Det går inte att posta under Estlands presentation…. 🙁
@Pato, Låter konstigt. Du får försöka igen.
@Zacke, just det där med deltagaren som valde mellan 0 och 10 minns jag inte men det förvånar definitivt inte. Kanske hade jag droppat av när det var 🙂
Självklart lyssnar jag när du ber mig göra det 🙂 Är det inte därför vi är här? Utbyte av musik och åsikter. Så funkar jag iaf och låten är lite typisk ESC och 70-tal. Måste ju säga att om jag ska göra en topp 100 eller nåt så kommer det definitivt med fler bidrag från 70-talet än 80-talet 🙂