Inför ESC 2022: Cypern – “Ela” – Andromache
2022-04-21 (torsdag)Schlagerpinglan: Här följer den fjortonde av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Cypern i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “El Diablo“, Elena Tsagrinou | (Internval) | 16:e i finalen |
2020: | “Running“, Sandro | (Internval) | inställd tävling |
2019: | “Replay“, Tamta | (Internval) | 13:e i finalen |
2018: | “Fuego“, Eleni Foureira | (Internval) | 2:a i finalen |
2017: | “Gravity“, Hovig | (Internval) | 21:a i finalen |
2016: | “Alter Ego“, Minus One | (Internval) | 21:a i finalen |
2015: | “One Thing I Should Have Done“, John Karayiannis |
(Eurovision Song Project) |
22:a i finalen |
2014: | – – – | – – – | – – – |
2013: | “An Me Thimasai“, Despina Olympiou |
(Internval) | 15:e i semi 1 |
2012: | “La La Love“, Ivi Adamou | (Internval + A Song for Ivi) |
16:e i finalen |
2011: | “San Aggelos S’Agapisa“, Christos Mylordos |
(Performance + Internvald låt) |
18:e i semi 2 |
2010: | “Life Looks Better In Spring“, Jon Lilygreen & The Islanders |
(Eurovision 2010: Epilogi tis Kipriakis Simmetohis) |
21:a i finalen |
Se även “Cyperns samtliga ESC-bidrag“ |
Cypern i Eurovision Song Contest 2022:
Cyperns ESC 2022-bidrag: “Ela”, Andromache
Lyssna på Cyperns Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “Ela“ | officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | live i Madrid (live on tape) – “Eurovision House Party”-video | |
Låtskrivare: | Alex Papaconstantinou (t&m), Arash (t&m), Eyelar Mirzazadeh (t&m), Fatjon Miftaraj (t&m), Filloreta Raci Fifi (t&m), George Papadopoulos (t&m), Robert Uhlmann (t&m), Viktor Svensson (t&m), Yll Limani (t&m) | |
Semifinal: | nr 9 i Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | Internval: Precis som de föregående sex åren så utsåg TV-bolaget CyBC sitt bidrag internt inför ESC 2022. Valet av Andromache och bidraget “Ela” (av en mängd välkända låtskrivare, därifbland Alex P.) avslöjades den 9:e mars. Läs mer här: “Cyperns Eurovision-bidrag 2022“ |
|
Artist: Andromache (Andromache Dimitropoulou) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: YouTube – Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: Video-intervjuer m.m.: |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-21): topp-20 (plats 17) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-21): topp-tio (plats 10) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Cyperns bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4 / 5 Betyg: 8 / 10 |
|
Jag älskade “Fuego” 2018 och hade gärna sett att Cypern kunde toppa den fina andraplaceringen med en ännu bättre låt i samma genre… men efter två försök som inte riktigt levde upp till förväntningarna så är det med glädje jag ser att CyBC svängt lite och satsar på något lite annorlunda. “Ela” är kanske inte lika direkt som “Fuego” men med sina svala, etniskt färgade melodislingor så tilltalar de mig nästan lika mycket, fast på ett annat sätt. Nu håller jag tummarna för ett passande live-framträdande och om allt klaffar så kan Cypern mycket väl placera sig på min ESC 2022-topp-tio-lista. En klar finalist är det i alla fall så här långt. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Visserligen så har vi nu fått se en live-inspelning där Andromache framför sitt tävlingsbidrag på ett (enligt mig) betryggande sätt men utan någon hint om vad vi kan vänta oss av scenshowen (förutom ord via wiwibloggs) så är det svårt att bedömma chanserna. Jag utgår helt enkelt från att sångerskan klarar av live-uppgiften och att Marvin Dietmann och Dan Shipton (som även stod bakoms Cyperns 2021-show) har några ess i rockärmarna som gör att bidraget lyfts ännu lite högre. Lite oroande är det dock att “Ela” sjukit ner till en tionde-plats på semifinals-odds-listan men, som sagt, oddsens betydelse ska inte överdrivas, speciellt inte så här tidigt då mycket ännu är ovisst. |
Uppdaterat 22-05-12: Vid min slutliga semifinalsgissning så ändrade jag mig och tror inte längre att Cypern går vidrare till final.
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
CYPERN – Andromache Ανδρομάχη – “ELA” (Έλα) #Eurovision 2022
Sådana här bidrag skickar ett land som har självförtroende.
Det är då Andromachi Dimitropoulou som jag har följt i flera år och hon är en av de som ligger och bubblar i Grekland. Hennes låtar har inte riktigt pikat än men hon finns där, på listorna. En av Greklands men även Europas mest underskattade sångerskor enligt mig. Jag visste att om det skulle bli Andromachi så skulle det bli kvalité och dessutom har hon ett drömteam bakom sig.
Jag avgudar Andromachi. Hon har en jättebra katalog. Ett drömnamn för Eurovision o låten är gjord av de vassaste knivarna i lådan, bland annat gamla goda favoriter som Alex Papaconstantinou, två stycken kosovoalbaner kända från FIK samt även en känd grekisk producent som jobbat med bla Anna Vissi och sist men verkligen inte minst, Arash. Så teamet bakom består av en del svenska namn som inte riktigt är de här klassiska svenska kompositörerna, utan dom är mer aktiva och aktuella i Östeuropa.
Andromachi har en gudomlig röst, ser fantastisk ut, låten är en light S’ Agapó (En av Andromaches mest framgångsrika låtar) och hon bottnar i den traditionella grekiska folkmusiken, låten är lagom hookig, modern, välgjord, kommer spelas överallt i Öst/Sydeuropa och kanske även i Sverige.
Det är såhär man ska använda ett svenskt samarbete ifall man väljer att gå den vägen. Mixa upp det lite, kontakta de mest etablerade och behåll artistens original och riktiga uttryck. Jag tycker det är en full femma på Andromachis kvalité och nu kommer hennes riktiga kliv framåt i karriären säkert att väckas till liv. Hoppas att kvalitén skiner igenom live och låten förtjänar att bli spelad på radiostationerna och dessutom få en framskjuten placering i finalen. Cyperns bästa bidrag i Eurovision i modern tid, definitivt. Jättefint. Jag tycker det här är det bästa av allt. Min pärla i år! :))
5/5
Well det är iaf kul att se Cypern äntligen lämna spåret med basic pop-tjejer med bättre höfter än sångröster. (De lämnade det spåret redan 2020 – men ni minns vad som hände där).
Detta är ett solklart kliv framåt. Kan redan nu skriva att låten är min 11e plats i år. Den är etnisk, den är poppig, Andromache sjunger bra. Det är lite det man vill ha av det grek-cypriotiska området 🙂
Likväl finns där ett rätt stort minus. Låten är otroligt lättglömd. Den enda jag glömmer oftare än Cypern är nog Azerbajdzjan.
Och jag tror tyvärr Cypern kan komma att få kämpa. Final tror jag det blir, men jag blir liksom inte superchockad om det natten till söndagen post-ESC visar sig att hon kom på en 14e plats i semin. Ingen tappad haka.
Men måste man välja det ena eller det andra tror jag på final. Men i nuläget är det på en väldigt ömtålig tråd som ”Ela” hänger där tror jag.
Tror? Final (men ett otroligt gränsfall – noll rum för snedsteg)
Tycker? Final
02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
06. Polen – Ochmann – ”River”
09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
11. Cypern – Andromache – ”Ela”
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
Det här kan omöjligt åka ut. Jag tror det här kan komma högt också. Andromachi är bara så övertygande och het.
Jag får hålla med att det är skönt att se Cypern ändra spår (de försökte i för sig redan det med Sandro 2020, men då ställdes ju allt in), “Fuego” var väl bra men deras låtar 2019 och 2021 är riktigt tråkiga enligt mig.
Låten är bra, gillar att de kör lite mer etniskt och hela musiken är bara behaglig att lyssna på. (plus eget språk, det är det inte varje år man får från Cypern) Andromache verkar vara en säker artist så live-sången går nog bra också. Frågan är bara hur man inte gör att den blir för anonym för de som hör den första gången. Själv hoppas jag på final för denna men det är en stark semifinal och inte en så direkt låt, så tror Cypern kan missa.
Betyg: 7/10
Tycker: Final
Tror: Utslagen (gränsfall)
Tja Cypern då… då ska vi se här…
VAD JAG TYCKER:
Cypern Cypern Cypern… vad ska man göra med er? Ända sedan jag anslöt till ESC-Panelen för fem år sedan har det nästan blivit legio att jag ska ta fram slaktarkniven när det är dags för Cypern. Det kanske inte är så förvånande med tanke på vad de skickat de närmaste åren. Nu märker jag att många höjer på ögonbrynen och säger att Cypern lämnat sin komfortzon med denna låt. All respekt, men jag undrar om jag måste höra nånting annat. Även om låten nu har en refräng på grekiska så har den fortsatt det där Fuego/Replay-skimret över sig. Frågan är vad som gör att Cypern fortfarande är fast i detta musikaliska ekorrhjul? Ren lathet från de 10(!!!) låtskrivarnas sida? Eller en enorm tidspress? Vad det nu beror på så är det smärtsamt tydligt att ingen kärlek eller passion lagts på arbetet av denna låt, och det landar i att detta blir tredje gången på fem år som Cypern får noll från mig.
Betyg (0-5): 0
VAD JAG TROR:
Jag hade kunnat göra enkelt för mig och säga final, i och med att Cypern också klarat sig som bäst med denna typ av avklädd pop. Men jag har samtidigt hört en hel del frågetecken om det här verkligen håller. Det hör även till saken att när Cypern förvisso klarade sig till final 2019 och 2021 så har de fått göra det med blotta förskräckelsen. Så jag tror inte finalen är helt garanterad, och om de klarar sig så lär man ha gått vidare som nia eller tia.
Final? Kanske…
0 av 5…? Fy fan…
Vi får nog ta ett snack om det här, Lukas… ;))
Ännu bidrag jag har lite svårt att riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den. Jag tycker låten har en bra refräng, främst bero de nog på språket som gör att låten få mer identitet. Jag gillar även de instrumentala bitarna, med etniska inslag. Versen däremot är samma tråkiga klang, de ställt upp med senaste åren. Som helhet tycker jag inte riktigt låten hänger ihop, vilket antagligen bero på alldeles för många låtskrivare. Men då de finns flera bra delar, så bli de ändå ett skapligt betyg.
Betyg 5//10
4: Danmark 9//10
7: Finland 9//10
8: Island 8//10
9: Armenien 8//10
10: Ukraina 8/10
11: Serbien 8//10
17: Moldavien 6//10
20: Polen. 6//10
24: Cypern 5//10
25: Kroatien 4//10
29: Slovenien 3//10
33: Nordmakedonien 2//10
36: San Marino 1//10
40: Israel 0//10
—————/
Topp 3 Cypern
1: ”Ime anthropos ki ego” (1994)
2: ”Stronger Every minute” (2004)
3: ”Mana mou” (1997)
10 låtskrivare för att skriva nåt sådant här?
Stör mig på låten, på henne, på hennes röst, på dramatiken, på det etniska soundet som tvingades in på ett hörn så att alla fans kan gå i extas och få sin årliga kvot över att länder måste spegla sin kultur och bakgrund uppfylld
Kommer säkert göra hyfsat ifrån sig men personligen blir jag glad om den grävs ner någonstans
Min känsla att låten skulle glida under radarn kanske inte alls stämmer, för här verkar det vara många som har starka känslor (både positiva och negativa) om låten 🙂
En liten kort kommentar här bara. Den här luktar äkta ESC rakt igenom. Låten, språket ja precis allt förutom en sak. Detta med 10 låtskrivare. Håller på att kolla upp en grej just nu och därför avstår jag större bedömning just nu. Men just nu ett härligt ESC-bidrag som jag har topp 6
BETYG (8/10) MER ÄN BRA
——————————
Cyperns bästa ESC-bidrag: “Mana mou”, Hara & Andreas Konstantinou (1997)
Cyperns sämsta ESC-bidrag: “Ela, Ela”, Constantinos Christoforou (2005)
Cyperns verkliga vinnare 2022: Internval
Det här med högt antal låtskrivare är liksom bara en business grej. Det är så musikbranschen ser ut.
@Pato, nope inte alltid. Förstår hur du tänker men
Jag tyckte den här var lovande första gången jag hörde den, men nej, den har inte lyckats växa. Trevligt med lite etniska inslag, men den saknar lite udd, jämfört med “Fuego” och “Replay”. Småtrevlig att lyssna på, men inte mycket mer. Inget som fastnar i minnet direkt. 6/10.
Kroatien 8/10
Armenien 7,5/10
Island 7/10
Polen 7/10
Danmark 6/10
Cypern 6/10
Slovenien 5/10
Finland 5/10
Serbien 5/10
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Nordmakedonien 2/10
San Marino 2/10
Är inne på oes spår här. Något saknas. Jag tycker bryggan är snygg, versen gnällig, och refrängen lite sådär Ving-solresor-mysig, men utan något extra.
Plats 10 av 40 hos mig.
Tja, Lukas och Denis sammanfattade väl ganska väl vad jag tycker om Cyperns bidrag i år, så jag lämnar det vid det. Ändå är bidraget i mitt tycke inte sämst i år 🙂
Tycker det här är mycket bättre än de tre senaste bidragen Cypern ställt upp med. Gillar hennes röst också. Hoppas på final men är ibland tveksam till hur folk som röstar egentligen ställer sig till låtar med etniskt innehåll. En fundeing bara.
På min lista har den plats 4 just nu.
Jag älskar denna men är lite, lite rädd att den åker ut i semin ändå. Den är väldigt borderline men från dnna svagare semin borde den gå till final även utan Greklands hjälp.
Cyperns bästa bidrag (och nu kommer jag bli lynchad) är “One thing I should gave done” från 2015 som är min mest lyssnade icke svenska ESC-låt från de senaste 10. åren.
Jag kan inte hitta nåt ointressantare att hänga upp sig på som att där är 10 låtskrivare.
Blir låten bra? Det enda som räknas 🙂
Tror t.o.m det kan va fördelaktigt med många låtskrivare. Såg en dokumentärserie om det svenska popundret för flera år sen. Där påpekades det att Sverige är världens största popmusik-exportör sett till landets storlek, tredje störst om alla döms jämt.
En key component som pekades ut till varför den svenska popen är så stor som den är, var att vi sällan arbetar ensamma 🙂 Vissa namn – såsom Max Martin – blir större än andra. Men när han vann Polarpriset så gjorde han det tydligt att hela hans stab bestående av ett tiotal personer borde delat på priset för det är ju inte han ensam som gjort hitsen utan allt är team efforts 🙂
San Marinos låt i år har 11 låtskrivare. Låten suger, men jag tror inte det är för att det är 11 låtskrivare bakom. Däremot blir jag lite förundrad över hur ingen av 11 kände för att stoppa den. Men det är en annan fråga.
Adri… Är det ett genuint bidrag djupt inifrån eller är det ett pussel sammanfogat till något det man tror kommer att funka…. That’s all
Micke: I couldn’t care less 🙂 En bra låt, eller inte en bra låt – det är där det ligger för lille mig 🙂
@Adri, det där med många låtskrivare kan vara ett tveeggat svärd. “Adrenalina” från 2021 hade också 10 låtskrivare, och där märktes det att det blev för många kockar för den soppan. Låten blev väldigt spretig, och det kändes som att varje person ville få in sin del i låten, utan att någon kollade på huruvida alla delar skulle hänga ihop. Ena stunden var det radiopop, andra stunden blev det klubbrökare. Ena stunden skulle Senhit agera hypeman, andra stunden kommer rappen in helt random.
Lukas: Jojo så är det ju. Men då har man ju inte lyckats. Är det 10-11 kompetenta låtskrivare som kan kompromissa och ge och ta – då kan det bli bra 🙂
Som i fallet med Cypern 🙂
Det jag skrev om 10 låtskrivare är just för att jag tycker det är en av svagheterna. Man kunde skrivit ett mästerverk och så skrev man en låt som inte är särskilt spännande. Istället har man en låt som vill vara allt möjligt: dans pop,ballad, etniskt, klubb. Precis som när en film skrivs av fem personer, det blir för opersonligt. Låten saknar egen identitet.
10 låtskrivare är inte fel om de lyckas få en kontinuerlig känsla av låten. Istället för att som jag tror är faller här: man skickar runt låten och så får alla sin egen bit i låten. Samma sak hände med San Marino förra året..
Adri… Vill absolut inte låta “fan va duktig jag är” men jag vet vad det kan betyda när ett helt gäng skriver ihop. Sett det sååååååå många gånger
Micke, jag struntar lite i vad det betyder. Jag bryr mig om hur det låter 🙂
Adri… Köper jag rätt av. Jag är dock inne i detta o ser hur det fungerar med fusket. Då känner man annorlunda min vän 🙂