Inför ESC 2022: Polen – “River” – Ochman
2022-04-20 (onsdag)Schlagerpinglan: Här följer den trettonde av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Polen i Eurovision Song Contest:
|
Polens tio senaste bidrag och resultat i Eurovision Song Contest (+2020): |
||
2021: | “The Ride“, RAFAŁ | 14:e i semi 2 |
2020: | “Empires“, Alicja | inställd tävling |
2019: | “Fire Of Love (Pali się)“, Tulia | 11:a i semi 1 |
2018: | “Light Me Up“, Gromee feat. Lukas Meijer | 14:e i semi 2 |
2017: | “Flashlight“, Kasia Moś | 22:a i finalen |
2016: | “Color of Your Life“, Michał Szpak | 8:a i finalen |
2015: | “In The Name Of Love“, Monika Kuszyńska | 23:a i finalen |
2014: | “My Słowianie – We Are Slavic“, Donatan & Cleo | 14:e i finalen |
2013: | – – – | – – – |
2012: | – – – | – – – |
2011: | “Jestem“, Magdalena Tul | 19:e i semi 1 |
2010: | “Legenda“, Marcin Mroziński | 13:e i semi 1 |
2009: | “I Don’t Wanna Leave“, Lidia Kopania | 12:a i semi 2 |
Se även “Polens samtliga bidrag i Eurovision Song Contest“ |
Polen i Eurovision Song Contest 2022:
Polens ESC 2022-bidrag: “River”, Ochman
Lyssna på Polens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “River“ | final-framträdande – officiell musikvideo – låttext |
Fler tolkningar: | live i London – live i Tel Aviv – live i Amsterdam – live i Madrid “Eurovision House Party”-video Se även: “River (Acapella)” – “Making of RIVER“ Eurovision House Party: “Lights In The Dark” (Live) |
|
Låtskrivare: | Krystian Ochman (t&m), Adam Wiśniewski (m), Ashley Hicklin (t&m), Mikołaj Trybulec (m) |
|
Semifinal: | nr 14 i Semifinal 2 (12:e maj) | |
Uttagning: | Tu bije serce Europy! Wybieramy hit na Eurowizję 2022: Efter att TV-bolaget TVP först meddelat att de tänkte välja ut landets ESC 2022-bidrag internt så ändrade de sig och arrangerade i stället en nationell uttagning den 19:e februari där tio bidrag tävlade. Vinnaren utsågs i två steg med hjälp av 50/50 jury- och tittarröster. Fem-manna-juryn ville se “Paranoia“ med Daria som segrare men det blev till slut tittarfavoriten Ochman som vann. Läs mer här: “TVP tar emot bidrag till internval” – “Polens Eurovision-bidrag 2022“ |
|
Artist: Ochman (Krystian Ochman) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: Facebook – YouTube – Spotify Instagram – TikTok Wikipedia – Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Ochman (av ESC Norge) Interview with Ochman (av Wiwibloggs) Interview with Ochman (av Eurovoxx) Interview with Ochman (av Eurovoxx) Interview with Ochman (av ESCplus) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-20): topp-10 (plats 6) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-20): topp-tio (plats 2) av de 18 |
Åsikter och spekulationer om Polens bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4- / 5 Betyg: 7 / 10 |
|
Trots att det nu gått en ganska lång tid sedan jag hörde “River” för första gången, och jag sett Ochman framföra bidraget vid många förfester, så är jag fortfarande inte helt övertygad. Jag skulle vilja tycka om detta mer än jag gör men det är något (ännu oklart vad) som inte riktigt stryker mig medhårs här. Jag gillar artisten och sättet han sjunger på så jag antar att det är något med låten som haltar, trots att jag egentligen uppskattar både vers och refräng. Nåja, kanske klarnar allt när det väl gäller, antingen i semifinalen eller finalen, dit jag hoppas Ochman kvalificerar sig. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Polens tre senaste ESC-försök har inte gått speciellt bra men det har nog mest berott på att man riktat in sig på alltför smala målgrupper. I år satsar de i stället på en kompetent sångare med ett känslostarkt, ballad-aktigt bidrag och bör därmed kunna räkna med att få stöd från både tittarna och juryn. Då även oddsen pekar mot en klar finalplats för Polen så skulle jag bli väldigt förvånad om det blev något annat. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
Jag gillar denna väldigt mycket. Men jag stör mig ändå, för jag vet att jag hade kunnat gilla detta så mycket mer om de slipade lite.
Till exempel:
• varför kommer den första refrängen så jääääkla abrupt?
• varför passar inte refrängen med versen?
• varför låter sista refrängen exakt som den första? Ska inte låtar växa någonting alls?
Låtens bästa delar är ju versen och breaket. Då skiner den. Refrängen är bra, men den kommer ju som sagt från ingenstans.
Och Krystian sjunger absolut godkänt, men tycker hans röst blir lite väl hyllad.
Jag hade denna som eventuell vinnarkandidat innan, men jag har helt skiftat. Jag tror tvärtom detta mer riskerar att bli en flopp. Final blir det nog. Men där blir jag inte förvånad om låten kommer på plats 15-17. Tyvärr. Kanske borde skrivit en bättre passande refräng då?
Jaja. Vem borde vunnit? ”River” är verkligen fine, men än i dag föredrar jag ändå ”Paranoia” 🙂
Tror? Final
Tycker? Final
02. Island – Systur – ”Með Hækkandi Sól”
04. Serbien – Konstrakta – ”In corpore sano”
06. Polen – Ochmann – ”River”
09. Armenien – Rosa Linn – ”Snap”
14. Danmark – Reddi – ”The Show”
16. Kroatien – Mia Dimsic – ”Guilty pleasure”
18. Nordmakedonien – Andrea – ”Circles”
26. Slovenien – LPS – ”Disko”
27. Ukraina – KALUSH – ”Stefania”
32. Finland – The Rasmus – ”Jezebel”
34. Moldavien – Zdob si zdub – ”Trenuletul”
35. San Marino – Achille Lauro – ”Stripper”
37. Israel – Michael Ben Davd – “I.M”
VAD JAG TYCKER:
Detta var en låt som stod och vägde mycket, men efter några lyssningar landade den allt närmare fyran än trean. Det är en växare till låt, där det går från en habil radioballad innan den växlar upp med körsången och Ochmans starka tenor-pipa till röst. Förmodligen bästa rösten i semifinal 2. Av någon anledning påmindes jag lite av “Arcade” vid några passager efter refrängen, och även om “River” kanske inte är lika stark och berörande så räcker den gott och väl till en fyra.
Betyg (0-5): 4
VAD JAG TROR:
Det är faktiskt ganska fascinerande att se hur snacket går kring just Polen. De har haft ett ganska dåligt track record men nu är det många som tror att de skulle kunna få sin bästa placering på väldigt länge. Inte minst oddsen där Polen legat i toppskiktet ända sen låten annonserades ut, och de har stannat där uppe konstant sedan dess. Lyckas man piffa upp scennumret (det vi såg i den polska uttagningen lämnade utrymme för förbättring) så kan Polen bli farliga även i finalen.
Final? Ja!
Jag är rätt tveksam här faktiskt. Till en början tyckte jag detta var väldigt bra och hade den bland mina favoriter. Men ju mer och mer jag hör den så tycker jag den känns mer och mer konstruerad. Jag tappar intresset rätt snabbt tyvärr. Med det sagt är det en väldigt kompetent och snyggt låtbygge och jag tycker Ochman har en av årets bästa röster.
Betyg 6/10
4: Danmark 9//10
7: Finland 9//10
8: Island 8//10
9: Armenien 8//10
10: Ukraina 8/10
11: Serbien 8//10
17: Moldavien 6//10
20: Polen. 6//10
25: Kroatien 4//10
29: Slovenien 3//10
33: Nordmakedonien 2//10
36: San Marino 1//10
40: Israel 0//10
Tror faktist den kan vinna om de sköter sina kort rätt. Stark låt, bra sångare, modern sound, känslosam utan att vara för dramatisk. Kanske Polen kan göra lika bra i från sig här som i Junior versionen?
8/ 10 blir det här
POLEN – Ochman – “River” #Eurovision 2022
Det är inget snack om att det här är en av de bättre låtarna i år. Det här är ett bidrag som hör hemma på de större scenerna. Det är en slavisk Arcade. Arcade med en slavisk melankoli, den där kombinationen kan bli farlig. Det här är bättre än Arcade i min bok.
Det är förmodligen den mest svårsjungna låten av alla 40 bidrag i år; han har så jävla mycket att hålla reda på under de här tre minuterna, massa tempobyten, massa toner som ska upp i himlen och sekunden efter ner under marken, han är röstmässigt helt naken, han har inga “pauser”.
Det är en jätteduktig sångare som ser bra ut, han sjunger countertenor i världsklass och det är välgjort, videon är jättesnygg och man har tänkt rätt. Låten är egentligen inget så märkvärdigt men när man lyssnar på låten ett par gånger så hör man att det här är en riktigt stark låt och grabben kommer sjunga så det svävar om det i Turin. Den är farlig den här låten, kommer gå långt och förtjänar att bli en hit.
Krystian Ochman med “River”… Han är den här väluppfostrade återhållna killen som är mer en talang än en skolad produkt. Killen kan både rappa och sjunga opera i världsklass. Det här är den typ av grabb som gamla tanter i Ukraina och Moldavien kommer avguda och vilja adoptera.
Den där bryggan är helt brutal, sedan så vet jag inte om jag tycker att alla pusselbitar sitter helt på rätt plats. Jag hade kanske tweakat till sista refrängen lite grann men med den där sängkammarblicken kommer även unga tjejer i hela Europa att börja bli alldeles till sig. Det är vad musikbranschen handlar om. Han är ung, han är tung och har förmodligen en pung.
I Sverige och England kommer man säkert tycka; “det här var väl inget speciellt märkvärdigt”, medans Sydeuropa kommer förmodligen gilla det för det är “på riktigt” och för att han sjunger väldigt bra så jag tycker det är en fyra i betyg och den ska vidare. Den här killen måste vara countertenorens mamma och pappa. Så här låter ett bidrag i Eurovision när man tar tävlingen på allvar.
4/5
Många säger att låten har tappat för dem och jag måste hålla med, gillade den bättre i början än jag gör nu. Vet inte vad det är men något känns lite off som inte gjorde det förut. Ochman har en bra röst men den låter lite tillgjord särskilt på de höga delarna.
Trots allt tycker jag dock att Polen är mer bra än dåliga i år. Det är bättre än Azerbajdzjan som kör lite samma stil (och mycket bättre än Australien) och både sången och det instrumentala är rätt bra i sig. Bästa delen av låten är “carry me away”-delen i slutet av refrängen.
Betyg: 6/10
Tycker: Final
Tror: Final (ingen vinnarkandidat dock)
POLEN
Polen kom som en räddningsplanka ESC 2022. När nästan allt gick fel i ländernas uttagning lyckades Polen tillsammans med Estland att vara de som ändå fick en att ha kvar hoppet om ESC 2022. Jag var på väg ur bubblan vid flertalet gånger här. Ärligt talat tror jag helt seriöst att jag hade varit borta från bloggen nu om det inte hade varit för dessa två länders uttagningar.
De blev på något sätt ett kvarvarande litet hopp om att det möjligen skulle kunna bli bättre. Hoppet fanns ändå djupt där nere om bättring så tack Polen och Estland. Helt seriöst så tror jag era uttagningar är grundorsaken till att jag ändå är kvar.
Än mer tack till er här som jag skriver mycket med och givetvis också Pinglan och hennes grymma blogg.
Så var det då någonsin någon kanp för mig om vilket bidrag som var bäst i Polen? Nja det fanns ett till som jag länge kämpade med om vilket som var bäst. Det bidraget var “Paranoia“, Daria men i slutänden valde jag ändå “River” och det gjorde slutligen även Polen själva.
Jag gillar verkligen detta. Något så ovanligt som en artist i ESC med en riktigt bra röst. Jag älskar skiftningarna vers/refräng. Det är verkligen var för sig starka och ihop blir de en mäktig enhet som jag hoppas tittarna och lyssnarna verkligen ger tid att smälta in
BETYG (8/10) MER ÄN BRA
——————————
Polens bästa ESC-bidrag: “Flashlight“, Kasia Moś (2017) (Liveversionen)
Polens sämsta ESC-bidrag: “The ride” Rafal (2021)
Polens verkliga vinnare 2022: Rätt låt vann
Polens största miss i egen uttagning: Minns inget
Den här låten är tveklöst väldigt kompetent och välgjord, sångaren likaså. Men där är inget som riktigt fångar mig, inget som får den att sticka ut. Den lyfter inte riktigt för mig. Jämfört med exempelvis “Arcade” är det något som fattas. Men trots allt – bra är den. 7/10.
Kroatien 8/10
Armenien 7,5/10
Island 7/10
Polen 7/10
Danmark 6/10
Slovenien 5/10
Finland 5/10
Serbien 5/10
Ukraina 4/10
Israel 3/10
Moldavien 3/10
Nordmakedonien 2/10
San Marino 2/10
Jag borde tycka om det här: de skiftande delarna i låten, att det liksom går upp och ner, att det ska vara lite svårmodigt och känslosamt, men likväl fungerar det inte alls i mina öron. Det jag tycker om är pianoslingan, den är fin, resten känns fel ihopsatt. Det spretar för mycket för att kännas som en bra helhet, och texten borde de ha jobbat mer med. Men det jag ogillar mest är faktiskt sångaren själv. Främst för att jag inte klickar med rösten (det är ju så med vissa röster, det är något som skaver här), och sedan med uttrycket, det känns alldeles för teatraliskt för min smak. Han har ju varit med och skrivit låten själv, men det känns mer som att han iklär sig någon annas roll och det som skulle vara känslostarkt mest blir på låtsas. Det berör helt enkelt inte.
Men jag vet ju att väldigt många inte håller med mig om det här, så jag är ganska övertygad om att bidraget, trots min skepsis till det, faktiskt går vidare till finalen 🙂
Jo jag tror att den här kan vinna baserat all uppbackning den har fått. Den blir farlig iaf.
Jag tror inte det är låten för svennebanan, jag tror den här låten kan få många röster från typ länder som Malta, San Marino, Azerbaijan…
Det här är riktigt, riktigt bra! På plats 3 för mig och Polens bästa bidrag på länge! Finns wgentligen inget att klaga på här. Bra sångare, väldigt melodisk låt och med rätt scenshow borde det lätt bli topp 10. Vinner tror jag dock inte att den gör men jag hade blivit väldigt glad om jag hade fel om det.