Internvalda bidrag i Eurovision Song Contest 2022
2022-04-02 (lördag)Schlagerpinglan: Tidigare i veckan har jag sett tillbaka på de 27 nationella uttagningar som arrangerades inför Eurovision Song Contest 2022 så det är väl inte mer än rätt att jag även tar en liten snabb titt på de 15 internval som också gjordes.
Anledningen till att matematiken inte går ihop (27+15 är inte 40) är ju att både Ukraina och Malta genomförde nationella uttagningar men av olika anledningar utsåg de andra bidrag än vinnarna i efterhand. Här nedan ser ni länkar till de internvalda bidragen rangordnade efter hur bra jag personligen tycker att de är för tillfället:
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
Schlagerpinglans favorit av de internvalda ESC 2022-bidragen
“Halo“, LUM!X feat. Pia Maria – Österrike
Schlagerpinglans topplista av de internvalda ESC 2022-bidragen (2022-04-02): | |||
1. | Österrike – “Halo“, LUM!X feat. Pia Maria | ||
2. | Moldavien – “Trenulețul“, Zdob și Zdub & Frații Advahov | ||
3. | Bulgarien – “Intention“, Intelligent Music Project | ||
4. | Cypern – “Ela“, Andromache | ||
5. | Montenegro – “Breathe“, Vladana | ||
6. | Armenien – “SNAP“, Rosa Linn | ||
7. | Nederländerna – “De Diepte“, S10 | ||
8. | Georgien – “Lock Me In“, Circus Mircus | ||
9. | Malta – “I Am What I Am“, Emma Muscat | ||
10. | Azerbajdzjan – “Fade To Black“, Nadir Rustamli | ||
11. | Schweiz – “Boys Do Cry“, Marius Bear | ||
12. | Belgien – “Miss You“, Jérémie Makiese | ||
13. | Grekland – “Die Together“, Amanda Georgiadi Tenfjord | ||
14. | Storbritannien – “SPACE MAN“, Sam Ryder | ||
15. | Ukraina – “Stefania“, Kalush Orchestra |
Samtliga utvalda ESC 2022-bidrag (i den ordning de valdes ut / presenterades) hittar ni här: “Eurovision Song Contest 2022”
Se även: “Eurovision 2022: Det bästa från de nationella uttagningarna“
Rent genomsnittligt så är de internvalda låtarna bättre än uttagningsvinnarna tycker jag (förutom Bulgarien… den låten gör mig bara argare och argare). Likväl är min topp 3 alla finalvinnare (Sverige, Island och Tjeckien).
Däremot finns här mycket gott trots det, och bäst är Belgien (8), Armenien (9) och Nederländerna (10).
På andra sidan spektrat – internvalen som misslyckats fatalt – är Moldavien, Schweiz och Bulgarien.
Vid närmare koll så är faktiskt hela min topp 7 alltså låtar som vunnit uttagningar. Det trodde man fan inte i början av säsongen. 5 av dem 7 är låtar som tillkom i mars, endast Tjeckien och Polen fanns med tidigt där 🙂
Förkrossande överlägsenhet för de Internvalda. Dessa fick ESC 2022 att förvandlas från mycket svag till ganska stark. Alla förutom Malta håller bra klass
1. Nederländerna (1)
2. Armenien (2)
3. Moldavien (4)
4. Schweiz (5)
5. Cypern (6)
6. Montenegro (11)
7. Storbritannien (12)
8. Grekland (13)
9. Bulgarien (14)
10. Österrike (18)
11. Azerbajdzjan (20)
12. Ukraina (22)
13. Georgien (23)
14. Belgien (24)
15. Malta (33)
1. Nederländerna
2. Azerbajdzjan (sen växare!)
3. Belgien
4. Schweiz
5. Storbritannien
6. Österrike
7. Armenien
8. Georgien
9. Cypern
Jag skäms faktiskt lite för detta, men Malta har faktiskt börjat växa lite för mig. Jag tror det är nostalgi som spökar.
Gudarna ska veta att jag är svag för nostalgi, och Maltas låt låter ju lite som ett intro till alla dem (fruktansvärda) tv-serier som gick på eftermiddagen när man kom hem från mellanstadiet. Tänk typ… ”Sjunde Himlen”, om nån kommer ihåg den tv-serien? Serier i den hagen i alla fall.
Sen stör vissa saker mig fortfarande. Den saknar allt vad djup kallas och är helt enkelt för on-the-nose. Och den har ju nåt av det värsta en låt kan ha (även Österrike har det dock) – nämligen ett jäkla handklappsparti.
Trots det – slight växare.
Men med det sagt; ”Out of sight” var en rakt igenom grym popkåt där Emma fick skina mer och även om det var liksom… pop… så lektes det lite med melodierna där i alla fall.
Jag tror starkt Malta tog ett felbeslut när låten byttes ut. Men för egen del; den växer även om den stör lite fortfarande.
Tar en till sån där ÅRETS nu när det är helg 🙂
ÅRETS “Amatörernas julafton”
Finns många kandidater men en står ut alldeles särskilt. Kan faktiskt inte titta på den utan att börja skratta. Förstår inte hur de har tänkt de som gjort låten. För att inte tala om de som godkänt den till ESC och som hittat detta band att framföra den 🙂
“Yeah…come on” 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=Z8FH1Z4OsoY
nej men jag har ju ändå Schweiz, Österrike, Cypern, Nederländerna, Moldavien, Uk, Belgien och Ukraina i topp 15 typ så bra år för internvalen! Ingen av dessa är i botten 5 heller (alltså de 5 bidrag jag tycker är extremt dåliga)
@Adri Jag känner samma sak när det gäller Malta (och faktiskt lite Bulgarien). Den växer fast man inte vill. Tror faktiskt jag föredrar “I am what I am” även fast den är definitionen av “MF-reject”.
@Micke Ofta hittar man något sånt här bidrag i östeuropeiska uttagningar, män helt utan självinsikt som försöker sig på upptempo-pop. Det blir oftast oavsiktligt roligt 🙂
Min lista av de internvalda bidragen:
1. Georgien
2. Nederländerna
3. Armenien
4. Grekland
5. Moldavien
6. Montenegro
7. Ukraina
8. Cypern
9. Storbritannien
10. Malta
11. Österrike
12. Bulgarien
13. Azerbajdzjan
14. Schweiz
15. Belgien
Egentligen finns det inget särskilt dåligt här. Inte ens min sistaplats är det något större fel på, den är bara rätt tråkig.
@HW, ja den där låten är to say the least….patetisk 🙂 Känns lättare att säga det när jag inte hört en enda människa som tycker om den.
Har du ingen egen ÅRETS “Amatörernas julafton”? 🙂
Ser att du har Georgien i topp. Själv skulle jag kunna ha den där men lika gärna jumbo. Allt hänger på hur det blir live. Nej jag hittar egentligen inte nån riktigt dålig bland Internvalen. Har Malta där men det är mest för att jag tycker det är bedrövligt hur de skött sig 2022. Nederländerna och Armenien är klara i topp för mig. Får lie konkurrens av Sverige om man räknar i uttagningarna.
HW: Ah Bulgarien håller jag inte med om. Den stör mig så ————— mycket fortfarande.
Jag visade Bulgariens låt för tjejen jag träffar just nu, och hennes reaktion var klockren. För hon sa det (eventuellt rätt mörka): ”Om denna låten hade varit ett barn så hade socialen omhändertagit det för längesen. För det är verkligen ingen människa i teamet som gett denna någon kärlek. Någonsin.”
Och det är exakt så!
Man får verkligen vibbarna av att INGEN människa, ens i skapandet eller framförandet, av ”Intention” brytt sig om låten.
Och om de inte bryr sig – varför i tusan skulle jag? Man vill bara ge låten till nån som kan ge den kärlek och se vad det kunde blivit. För i nuläget är det bara trash. Provocerande trash.
Micke: Det är väl inget större fel på den låten? 🙂 Lite kul tycker jag 🙂
Det mest amatörmässiga jag varit med under säsongen 2022 är nog ändå ”Aphrodisiac” av Jessica Grech – i Maltas uttagning.
Allt är bara så fel där. Låten i sig verkar nästintill programmerad av en dator så stel den är i strukturen. Tjejen sjunger FRUKTANSVÄRT. Och värst av allt är ju ”showen”. Har nog aldrig sett en upptempolåt framföras så otroligt lågenergiskt.
Den är omedvetet komisk. Ikonisk verkligen!
@Micke Det skulle nog vara Sasha Bognibovs låt i Moldavien isåfall 🙂
@Adri Gillar fortfarande inte riktigt “Intention”, men den ligger inte i botten för mig längre. Har insett att några delar i låten har potential (sen kommer den otroligt kraftlösa refrängen tillbaka och suddar ut potentialen). Det där med att de inte bryr sig kanske stämmer, för jag har hört andra låtar av bandet som var bra på riktigt.
@Adri, du är out of this world 🙂 Dyrkar på något sätt ditt märkliga hat mot Bulgariens bidrag. Vi måste ha varit i extremt olika situationer första gången vi hörde det bidraget 🙂 Hälsa från mig till din tjej 🙂
Kanske skulle göra en sån kategori ÅRETS ofarligaste bidrag. För mig vinner Bulgarien en jordskredsseger 🙂
Ditt hat mot Bulgariens bidrag har jag i så fall mot Israels bidrag. Dock inte så starkt som du. Hat är inget jag prioriterar i livet 🙂 Dock något helt annat mot mitt bidrag till ÅRETS “amatörernas julafton”. Jag kan inte ens bli arg på den. Går bara inte mellan skrattkramperna man får efter att ha sett och hört den 🙂
Vad sen gäller ditt bidrag till ÅRETS “amatörernas julafton” så är jag helt med dig om den Men samtidigt känns den lite standard för den typen av bidrag. Dessa ser man i mängd varje år “Artist utan sångröst maskerar detta med töntiga robotdansare. Mitt är bara töntigast av de töntiga 🙂
@HW, 🙂 🙂
Helt underbart. Jag hade faktiskt missat den låten. Den blir ju definitivt tvåa af i kategorin ÅRETS “amatörernas julafton”
Man kanske skulle göra en “topp 10” i den kategorin 🙂
Micke: Ja, vi var alldeles säkert i olika situationer när vi hörde “Intention”. Du verkar ju vara en – så kallad – “glad jävel”, medan jag inte har varit glad sen 2015. Där har du rätt, men jag vet inte hur mycket det påverkar i det här specifika fallet 🙂 (har för övrigt ingen tjej heller… jag träffar en tjej, men hon är inte min – än)
Och sen kan jag inte hålla med dig om “Aphordisiac”. Visst att de är basic, men så jävla usla brukar inte sångarna vara faktiskt. Det där var liksom inte “firmafest-dugligt” ens.
@Adri, jag fattar inte detta min vän. Om du inte mår bra får du för tusan inte sitta ensam om det. Nu är vi där igen. Jag är bara sån Adri. Klarar inte att se folk må dåligt. Vet att du inte vill prata om det här så jag släpper det. Men för tusan var aldrig ensam om sånt.
Jag tar en tredje kategori på min ÅRETS. Sen avvaktar jag nog 🙂
ÅRETS “Varför i hel…….. gillar jag detta?”
För mig är det tveklöst det rumänska bidraget. Kan inte låta bli att gilla det trots att det har allt det jag ogillar. Pratar mer om det sen när Pinglan presenterar bidraget.
Har ni nåt liknande med något bidrag kanske?
@Micke angående bidrag man inte borde gilla men ändå gillar har jag ju Norge. Jag gillar på riktigt och helt oironiskt deras bidrag. Men i omvänd kategori, alltså bidrag jag borde gilla men inte gör har vi Albanien och Australien. Australien har väl egentligen allt jag brukar gilla i ett bidrag men jag känner ändå ett helt ogrundat “gillar inte” och kommer sällan igenom hela bidraget innan jag stänger av den. Albanien är godkänd men detta är ju det typ av bidrag jag brukar ranka mycket högre……jag rankar just nu Albanien runtvplats 26 alltså utanför final men vanligtvis brukar denna typen av bidrag (etniska, upp-tempo) rankas typ 16-17 som sämst iaf (se Azerbadzjan 2021 på plats 14 i min ranking t.ex)
Micke: Alltså min musiksmak är otroligt bred, och oförutsägbar.
Därför har jag svårt att förvånas av mig själv. Men det som ändå kanske är lite oväntat är väl då hur otroligt bra jag tycker om Belgien och Serbien i år 🙂
Medan det omvända är Grekland. Jag trodde jag skulle gilla den mycket mer, för på pappret är den up my alley.
@Johanna, jo jag har förstått det med dig och Norge 🙂 Jaja…någonting måste väl skilja mellan oss i smak 🙂 Kan väl dock säga så här att bland de åtta bidrag som jag dissat helt med som bäst (1/10) i betyg är det två som försöker kravla sig upp. Slovenien som hittat fast mark på (2/10) och Norge som kämpar och kämpar 🙂 Jag älskar skämtbidrag men i år har inte skämtbidragen riktigt tagit fast mark hos mig.
Albanien gillade i ursprungsversionen sen har den tyvärr tagit hissen nedåt för varje ny version som dykt upp. Albanien är definitivt det bidrag jag förstått mig på minst av alla. Jag hör inte ens någon melodi i det. Ska bli kul att höra olika åsikter här när Pinglan presenterar det
@Adri, jo vi är lika där med bred musiksmak. Som jag sagt så älskar jag allt från hårdrock till opera. Finns väl egentligen bara tre genre jag inte greppar överhuvudtaget och två av dem har stor del av ESC (tyvärr). Titta på Israel, Spanien mm det säger det mesta om en av dessa. Den andra sabbar tyvärr halva Ukrainas bidrag och den tredje (tack och lov inte i ESC) är gospel.
Belgien och Grekland är från dag till dag. Vissa dagar JA vissa NEJ. Serbien är tillsammans med Georgien de jag har absolut svårast att ranka.
Hmm, Johanna. Skrev visst Albanien två gånger där. Det jag inte hör melodi i ska vara Australien 🙂
@Micke Ett jag undrar varför jag gillar egentligen är San Marino, den är ju väldigt opopulär och inte den sortens rock jag brukar gilla. Men den håller på att bli en av mina favoriter i år 🙂
@HW ok tack för den här tiden. Det var roligt så länge det varade. Skojar givetvis med dig HW. Bara kul att prata med dig och din smak har jag nada med att göra 🙂 Ibland får man sånt där att man gillar sånt man normalt inte gillar. Jag kan om jag är snäll säga att jag inte gillar San Marino 🙂 Samtidigt som sagt fattar jag inte varför jag gillar Rumänien. Helt obegripligt. Sånt brukar jag som mest ge (3/10) på en riktigt bra dag. Men denna ger jag (7/10) Jag gillar denna kategorin ÅRETS “Varför i hel…….. gillar jag detta?” Jädrigt kul att se hur folk styr utanför sitt vanliga och inte fattar varför. Tack för svar ni som svarat. Fler får gärna ta samma väg 🙂
@Micke 😉 Ja Rumänien känns verkligen långt från både din och min smak men det är kul att man kan ta sig till sånt man i vanliga fall inte gillar. Gillar inte Rumänien men ogillar den inte riktigt heller, den är bättre än de flesta låtarna i den genren tycker jag. Vi håller ju med varandra rätt ofta men när det gäller San Marino (även Schweiz och Finland har jag för mig) är vi på helt olika sidor och det är ju helt okej, man håller inte alltid med varandra 🙂
Micke, det bidrag från i år som jag verkligen undrar varför jag gillar är Lolita Zero – Not your mother. Och jag gissar att de flesta nu undrar detsamma 😉 Det är bara så konstigt att titta på, jag gillar det mörka, och sedan då det där skrattet. Det är fascinerande och underhållande på samma gång 🙂
@Engsla, får jag fråga utan att du tar illa upp nu. Tror du vet att den låten inte är på min topplista 🙂 Menar inte att sätta mig på höga hästar eller något sånt. Bara intresserad, inget annat. Vad är det i det bidraget som har fångat dig? Det mörka och skrattet. Något mer?
@HW, jodå vi är ofta på samma sida men inte när det gäller San Marino 🙂 Vad det gäller Schweiz och Finland vet jag inte. Minns inte vad du tycker om dem. Schweiz är lätt på min topp 10. Finland beror på vad du menar. Årets bästa låt som jag ser det fanns i Finlands startfält “Sun Numero”, Younghearted. “Jezebel” då? Jag har den på plats 16. Den var trea för mig i Finland efter Younghearted och Olivera.
@Micke Jo Schweiz och Finland är låtar som du har ganska mycket högre än mig. I Finland var vi överens om att “Sun numero” var bäst men jag hade faktiskt vinnarlåten sist av alla 7. Vet inte varför men den funkar verkligen inte för mig. Schweiz har något men den låter som jag sagt någon gång innan för mycket som en tjatig jullåt för min smak 🙂
@HW, för några dagar sen funderade jag lite över om det finns någon låt från ESC 2022 som möjligen kan bli något som jag även kan lyssna på utanför bubblan. Det har inte varit många genom åren 🙂 Kom fram till att möjligen, möjligen är det fem bidrag som har DET. Inte säker på någon men “Sun Numero” är definitivt ett av de två som nog ligger bäst till. Det andra är “I swear to God”.
Vad gäller finska uttagningen tycker jag faktiskt att sex av sju var helt ok. Det enda bidraget som jag tyckte var dåligt var det med Isaac Sene. “Jezebel” är svårt på ett sätt. Första halvan är ganska halvtråkig men andra halvan lyfter det ordentligt. Angående Schweiz: Tur att inte jag hör jul i den låten för då hade jag stängt av direkt 🙂
Förresten jag kör en ÅRETS till. Bättre nu innan Pinglan kommer igång med presentationerna. Tänker ta och utnämna ettan när det gäller manliga röster.
Jag är definitivt på Adris sida när han säger att han föredrar kvinnliga röster. I år är det dock märkligt nog några manliga röster som lyfter ordentligt. Skulle kunna nämna några men jag går direkt på ettan
ÅRETS bästa manliga röst:
https://www.youtube.com/watch?v=WA5dQL7Q5hw
Detta är mäktigt bra. Way over vad man är van vid när det gäller främst MF men även ESC
Micke: Hmm. Jag är fortfarande ännu inte helt såld på honom. Hans röst låter tillgjord. Och det är nåt jah inte klarar av. Jag fattar att många – om inte alla – artister gör till sin röst, för… well de måste. Men det ska inte låta tillgjort och jag tycker han gör det.
Ska jag gå på bästa manliga röst så går nog även det till, tidigare nämnda, Belgien 🙂
@Micke Jag går lite på Adris linje här, man hör att han är duktig men det låter lite tillgjort på de ljusa delarna, om han skippade dem skulle jag nog gilla låten mer. Jag vet inte vem jag skulle utse till bästa manliga sångare… Estlands Stefan kanske?
@Adri och HW
Det intressanta är att min topp 3 av bra manliga röster handlar just om Polen, Estland och Belgien. Minus just nu för Belgien är att jag inte hört honom live. Det har jag med de andra två. Oavsett vilket är Krystian ohotad etta hos mig. Det är faktiskt till stor del han som gör låten. Sånt är man ju inte van vid i dessa “kvarter” sas 🙂
Micke, nä, det är ingen idé att sätta sig på några höga hästar, det är ju så lätt att trilla av 😀
Varför gillar jag låten då? Ja… Jag gillar de mörka tonerna, de där syntslingorna som ligger ovanpå allt, att det ändå är ganska sparsmakat, hans mörka röst. Det påminner om syntmusiken jag lyssnade på och dansade till som ung, så jag är förprogrammerad till att gilla det här? Ja, typ så 🙂
Angående Ochman då, ännu ett av de tillfällen då vi inte är i synk 🙂 Vet att ni är många som älskar hans röst och låt, men jag ställer mig bara frågande till båda. Lite av samma anledning som Adri och HW, det känns inte äkta. Tror trots det att han kan ordna en fin placering till Polen i år 🙂
Bästa manliga röst i år – nej, det finns ingen som jag särskilt har fastnat för. Även om de inte tilltalar mig så väldigt så sjunger de tillräcklig bra för att framföra sitt bidrag, och det är ju bra nog 🙂
@Engsla, då tror jag knappast att du och jag har dansat nångång 🙂 Synt är ju inte riktigt min grej 🙂 Men ok då förstår jag bättre hur du tänker och känner.
Blir lite förvånad där när du inte håller med om Ochmans röst. Hade för mig att du tyckte jättemycket om den. Kanske har förväxlat med Johanna, Mikaela eller nån annan. Jag är som sagt ingen direkt vän av manliga röster men den här kille kan verkligen sjunga som jag ser det. men smaken är ju olika 🙂
Jag tar en kategori till då av ÅRETS BÄSTA 🙂
Lite annorlunda men väldigt viktig för mig. Jag blir på så jädra gott humör av den här. Det här är ingen musik jag tar med mig utanför bubblan men jädrar så jag älskar den i bubblan. Den är en stor del till varför jag älskar ESC. Det är sånt här som ger mig ESC om man säger så.
ÅRETS “jädrar sicken underbar ESC-arom som sprider sig?”
https://www.youtube.com/watch?v=4uGN9efcACw&list=RD4uGN9efcACw&start_radio=1
Måste erkänna att detta är nog den kategori som jag hade tyckt det varit jädrigt kul med svar. Mer än andra kategorier 🙂 Om era egna.
Åter igen sicken ESC-arom. Det enda som fördärvar den härliga aromen lite är två manliga överkroppar 🙂
@Micke Hm, jag funkar nog inte som du.. dvs, gillar jag ett bidrag så vill jag lyssna på det utanför bubblan också. Det enda bidrag som jag kommer på, som jag uppskattar i ESC men inte riktigt hittar glädje i att lyssna på utanför, är Hijena med Ester från Albanien.
@Micke “Terra” är en grym låt som jag faktiskt lyssnat en del på efter att den åkt ut. Den jag tänker på när du nämner låtar man älskar i ESC men inte skulle lyssna på utanför är “Sekret”. Revampen är inte lika bra som originalet men jag gillar den verkligen fortfarande 🙂
Micke: Du minns att jag gillade ”Terra”? 🙂 men nu med facit i hand så är jag glad att den inte vann (obs; jag är däremot INTE glad att ”SloMo” var den som de facto vann… skandalöst…)
För jag tror ”Terra” skulle falla helt i skuggan av den låt som sedermera valdes av det franska folket, ”Fulenn” 🙂
Inte för att ”Terra” skulle vara sämre på nåt sätt, men ”Fulenn” är definitivt den mer ”impactful” av de två skulle jag tro 🙂
Och ska jag utse årets ESC-arom-bidrag så är det nog just ”Fulenn” också 🙂
den påminner mycket om många av de låtar som gjorde mig intresserad av ESC från en början. När jag hör ”Fulenn” kan jag inte låta bli att tänka hur väl den skulle passa in i ESC 2005 liksom, då jag var ny i bubblan 🙂
Mikaela, HW och Adri. Det är mer än 10 år sedan jag hoppade på den här bloggen. Ni kommer nog tycka att detta låter knäppt men tro mig det är sant. Dessa svar var de viktigaste jag har fått under hela tiden jag varit här så tack för det 🙂 Då kanske ni tänker “men vi gjorde ju inga större svar”. Visst stora grejer hade hade varit great men tro mig det räckte med det ni skrev. Det är så att jag håller på med en lite större grej om just detta.
När jag hade börjat med detta med ÅRETS fick jag en tanke att bara kolla lite om någon svarar. Om det är värt att lägga tid på det jag gör. Ok då vet jag att folk svarar 🙂
@Mikaela, det är svårt att förklara. Har försökt några gånger här. Hela min släkt är musikgalen och ESC har varit en länk mellan alla generationer. Vet fler som har ESC till just detta. Säkert därför en hårdrockare som jag blivit så bred i musiksmak. Låter kanske knäppt från en hårdrockare men jag älskar att gå på opera 🙂 Låten du nämner från Albanien var en av de fem jag kände något för i deras uttagning
@HW, som jag uppfattat det är du som jag rockare från grunden. Kanske har fel men det känns så 🙂 Visst är väl “Terra” en härlig låt. Den skriker ut ESC till mig. Jädrar att spanjorerna skämde ut sig så med sin röstning. Man kan ju tycka att folk röstar fel men i deras uttagning handlade om annat. En mindre skandal faktiskt. Tyvärr är “Sekret” nog det bidrag som rasat mest för mig. Först genom allt mer engelsk terrorism över låten och sen över att den helt enkelt inte är samma låt längre. Synd…den var bra
@Adri, är du galen polarn 🙂 Hur kan du vara glad att den inte vann? Det finns sämre låtar i ESC än “SloMo” (några iaf) men inget skulle göra mig mer besviken än om Spanien vinner med den. Undantaget Israel då givetvis men det är ju en utomjordiskt dålig låt. ”Fulenn” jobbar jag fortfarande lite med. Den, Georgien och Serbien. Den har absolut delar i klass med “Terra” men tyvärr också små dippar. Jag avvaktar fler lyssningar 🙂 Men absolut Adri det där är ESC. Så du hoppade på ESC när du var nio år då. I min musikgalna släkt var jag inslängd redan när jag var 4 år 🙂
Tack alla tre
Micke: Nja. Tidigare än så. 2003 är den första jag såg (men somnade under röstningen… en 6-åring – för jag är ju höstbarn – är inte idealpubliken för nåt som varar till efter midnatt).
Men 2005 hade nörderiet börjat. Jag fick sitta själv vid datorn och kolla på hemsidor och sånt innan tävlingen ens ägt rum och allt sånt 🙂 Då blev jag en nörd liksom.
@Adri, härligt att vara nörd. Låter gott att vara självlärd nörd 🙂 Jag fick allt serverat. När släkten såg att den lille pojken var intresserat fick han 10-20-30 år gamla ESC och MF bidrag att lyssna på. Jag minns att när jag började skolan tyckte de andra barnen att jag var konstig som kunde så gamla bidrag 🙂 De flesta visste iofs inte ens vad ESC och MF var för något
@Micke, jag är sen till festen. Av de valda bidragen är väl Frankrike, Ukraina, Serbien, Georgien och Albanien de som doftar mest ESC. Såna konstiga (?) låtar som man nog aldrig skulle hört någon annanstans. Tyvärr är det inte samma sak som att det är bra, men alla utom Frankrike hittar jag något positivt i. Georgien och Albanien är favoriterna av dessa, men de hamnar tyvärr inte högre än strax över mitten för mig. Så inget jättepositivt i år.
Ska man snacka ESC doftande låt av högsta klass får man gå tillbaka till förra året, och då en låt som bara blev tvåa i sin nationella uttagning. KEiiNO – “Monument”. Riktigt bra och udda på samma gång. Synd bara att de ställde upp samma år som fantastiska “Fallen Angel”.
Angående bästa manliga röst i år, så har jag fallit för Azerbajdzjans “Fade to black” de senaste dagarna. Beror väl i och för sig inte främst på rösten, utan låten och dess dynamik. Men gillar även rösten i studio version. Hur det låter live återstår att se (höra).
@oe, du är välkommen till festen och tack för att du tog med ett svar 🙂 Håller helt med dig om de länder du räknar upp. De doftar ESC. Nu menar jag iofs inte att det måste vara, som du säger, konstiga låtar för att det ska dofta ESC. Det ska dofta landet. Det är det som är ESC för mig 🙂 Så vad hade d känt om “Terra” vunnit i Spanien då?
Se där! En snubbe som gillar KEiiNO – “Monument…Konstig typ 🙂 Skojar givetvis bara. Det var en av de största chockerna för mig förra året att så många tycktes hata det bidraget. Fattade inte det då jag var helt på din linje. Det var ett bra bidrag.
Angående bästa manliga röst. Det är ju det som är så svårt…att man inte vet hur det funkar live. Har också bra vibbar vad gäller Azerbajdzjans snubbe. Men hur låter det live. Polens vet man ju och därför är han etta för mig.
@Micke När jag hörde “Sekret” första gången tänkte jag “jäklar, vilken cool låt”. Kändes som den perfekta etnopop-låten. Gillar inte heller revampen lika mycket men den är fortfarande en sjua-åtta för mig 🙂 Spaniens uttagning i år hade ett röstningssystem som var ett skämt och jag hoppas inte att det skrämt bort tittarna från nästa Benidorm Fest. Nä, jag gillar inte heller “SloMo” fortfarande och kommer nog inte att börja göra det heller.
Sen tror jag du har uppfattat rätt när det gäller att vi båda är rockare i grunden, i ESC hittar man såklart flera olika genrer bland mina favoriter men rock och alla undergrupper är nog den musikgenre jag har lättast att ta mig till 🙂
Vår värdinna har tagit lite siesta här. Det är hon värd 🙂 Jag kör vidare med ÅRETS så länge då
Tänkte leta upp bästa kvinnliga röst. Jag har faktiskt inte hittat någon jag blivit helt såld på så som jag brukar bli. Jag har en favvis men jag är fortfarande osäker på den då jag inte sett och hört något riktigt avgörande live än. Mitt val för denna kategori är detsamma som bästa låten för året.
ÅRETS bästa kvinnliga röst:
“De diepte”, S10
@HW, då vet du precis som jag vad det är som verkligen regerar på musikscenen då 🙂 Det som är en annan skön faktor med rock är att den nästan alltid är bäst live till skillnad från det mesta annat som oftast dippar live.
Ja du det som hände i Spanien och i Malta i år drar ett löjes skimmer över ESC och de som hatar ESC gnuggar händerna och trimmar tungan för att vräka ur sig än mer skitsnack. Det får helt enkelt inte gå till så här. Snacka om att skita i äkthet och sin publik
Vad gäller Malta vet jag inte om Emmas nya är bättre eller sämre. Oavsett vilket så är det iaf sämre än “Ritmu”. Vad gäller Spanien visar väl spanjorerna själva vilken som är bäst av “Terra” och “SloMo”. Den förstnämnda är ESC så det ryker om det. Den lever ESC. Den andra osar mest svavel från det som infiltrerat ESC under 2000-talet med dåliga sångare och irriterande robottöntar
Micke: Jag gillar inte heller ”Slo Mo” men jag skulle ändå säga att Chanel kan sjunga. Hon är väl det mest godkända, i ett bidrag som verkligen inte är godkänt. Ett otroligt provocerande bidrag. ”Terra” hade varit bättre, men ännu mer ”Ay Mama” eller ”Calle de la lloreria”. Gud vad bra det kunnat bli!
Istället blev det en otroligt stor gäspning.
Och S10 är toppen live 🙂
Men min personliga favoritröst bland kvinnorna i år är nog antingen Maro från Portugal eller Cornelia från Sverige 🙂
Jag tror jag även gillar den nordmakedonska tjejens röst. Men inte riktigt hört nåt bra liveframträdande från henne, men hoppas på i maj 🙂
@Micke, jaså du antar att jag är en snubbe, jo det har du rätt i 🙂 gällande KEiiNO gillade jag “Monument” mycket mer än “Spirit in the Sky”, som mest kändes som en sämre version av Finlands “Monsters” från 2018. Plus jojk då förstås.
Jag tycker “Terra” är en okej låt, ungefär likvärdig med Georgien och Albanien. Tyckte den var näst bästa låten i den spanska finalen, efter “kaneldamen” och “SloMo”. Tyvärr drog framträdandet ner den lite. “SloMo” har jag tröttnat lite på sedan dess, så de är väl likvärdiga de med, skulle jag säga nu. Oavsett är “Terra” ofantligt mycket bättre än “Fulenn”, som mest är stressande oljud i mitt tycke 🙂
Bästa kvinnliga sångröst står mellan mina två favoritlåtar, Nederländern och Sverige, men även Litauen är med här. Bäst tycker jag att “vår egen” Cornelia är, sällan man blir “blown away” av ett liveframträdande, men hennes raspiga röst och fantastiska framträdande i deltävlingen. Det är väldigt sällan ett liveframträdande är bättre än studio, men här var det nog så – och det utan en massa scenshow som gör det (typ Sverige 2015, Ryssland 2016, Moldavien 2018). Utan att det kändes så genuint, så äkta, och att hon sjöng så bra. Var inte lika bra i finalen, tyvärr. Men ändå, når hon den nivån är det inget snack.
@Adri, jag hade just en sån kategori här men jag skippade det. Hade tänk ÅRETS “Waste of a good voice”. Det är ju en sak som gör det än tråkigare med Spanien i år. Att de hade ett så bra startfält men slösade bort det genom en skämskudde över hela röstningsproceduren till råga till allt jävelskap i spanska uttagningen så sätter man en sån bra röst till ett så uruselt bidrag som de sen myglar fram.
@oe, att du är en snubbe har du sagt tidigare så det förutsätter jag att du fortfarande är 🙂 Jag gillade båda bidragen med KEiiNO. Jag var grymt överraskad över att många hyllade “Spirit in the Sky” och ratade ner på “Monsters”. Det var ju exakt samma stil 🙂
Sen till er båda:….”Terra” är för mig totalt överlägsen “Fulenn”. Terra är genuin rakt igenom. Hade väl tagit bort de stuffande “ta på dig en tröja för hel….” om jag hade fått välja men i övrigt genomarbetad rakt igenom, vilket är det jag kämpar med när det gäller “Fulenn”. Den känns inte som ett verk av 1-2 personer utan snarare mer ett pussel av 5-7 personer.. Sen begriper jag bara inte att du oe ens kan tycka att “SloMo” är skaplig. Men vad tusan det är din smak och det ska ju jag skita i 🙂
oe du har alltså två av mina tre i topp. Säg nu att du har Armenien där också så har vi samma pall 🙂 Angående kvinnorna. Besviken på deras röster i år. Men de ni nämner är absolut bland de bästa. Egentligen “Terra” som vinnare där med men de får ju inte vinna allt 🙂
Jag tar ”Fulenn” framför ”Terra” alla dagar – och då gillar jag ändå ”Terra” också.
Men ”Terra” – framför allt live – blev rätt skrikig och för mig som har väääääldigt lätt till huvudvärk så blev det lite störigt att lyssna på när de gapade så mycket.
”Fulenn” är – tro det eller ej, för den är rätt hetsig den med – mer harmonisk för mina öron 🙂
@Micke, jaså, om jag har sagt det har jag helt förträngt det, sorry haha 🙂
Själv fattar jag inte hur ni är en del som tycker att Rumänien är bra men Spanien urusel, om man ska jämföra två lite liknande låtar. Rumänien är ju dötrist 🙂
“Snap” är absolut en fin låt, jag gillar den. Och apropå sångröster gillar jag hennes röst också, men har bara hört den i studio. Dock känns det som att nånting fattas låten, det händer liksom inget. Så den blir lite väl anonym, och hamnar någonstans kring 12:e/13:e för mig just nu. Istället är det Azerbajdzjan som petat ner Belgien för den sista pallplatser just nu, gillar som sagt dynamiken där och hur den exploderar på slutet.
@oe, vet inte om du sett en tidigare kategori jag slängde ut här. ÅRETS “varför i hel…….gillar jag det här?”
Där blev min “vinnare” Rumänien. Begriper inte varför jag gillar den. Den har allt det jag gillar sämst i ESC och framförallt MF. Sångare/sångerska som fjantar runt omgiven av urtöntiga robotdansare. Den har allt det jag inte gillar men ändå gillar jag den. Obegripligt och definitivt som du säger samma stuk som Spanien
Ja okej, själv har jag ingen låt jag gillar mycket mer än jag “borde”. Snarare tvärtom med samma som Adri nämnde: Grekland. Borde gilla den men nej, den faller platt för mig.
@oe, sen gillar jag inte sånt här heller.
https://www.youtube.com/watch?v=HBEnk1LcZWU
Tror inte heller Ricky Martin är överförtjust i spanska bidraget.
@oe, du nämner två av de svåraste bidragen 🙂 Azerbajdzjan och Grekland. Det är från gång till gång. Ibland tycker jag att nu jädrar har jag hittat det men nästa gång är det borta
@Micke Årets kvinnliga röst är S10 för mig med. Hon har en häftig klang, både fyllig och lite hes.
Årets “varför gillar jag detta” är nog Cypern och Norge. Cypern är egentligen ganska gnällig och standardiserad, men oerhört svängig. Särskilt bryggan. Norge är inte alls min genre egentligen, men jag gillar att lyssna på det i bubblan.
(Så egentligen kanske GTWAB är min “årets ESC -doft” även om du säkert tycker dem benämningen är hädelse, Micke).
@Mikaela….Tro mig….du har inte hädat 🙂 Det du tycker är ESC känner du bara själv inne i bröstet. Det har ingenting att göra med det jag känner 🙂 På sätt och vis är det faktiskt tvärtom mot det du tror. Skämtbidrag är för mig en mycket viktig del av den äkta ESC-doften. Men det betyder ju inte att man gillar allt sånt och Norge tillhör inte de jag tagit till mig. Cypern däremot köper jag rakt av. Det är ESC det doftar Cypern lång väg.
Angående Norge börjar jag undra här lite om den tilltalar tjejer extra mycket. Du gillar den, Johanna gillar den och om jag minns rätt så gillar Engsla den. Vet även andra. Inte lika lätt att hitta killar som gillar den.
Jag slänger ut en kategori till :
ÅRETS “vad hände egentligen live?”
Här delar egentligen två bidrag på epitetet. Två bidrag som för mig lätt är topp 10 av allt ESC 2022. Jag kan faktiskt inte skilja dem åt så jag tar båda.
“Death of Us“, Elsie Bay
(Denna underbara låt i studioversion. En av årets absolut vackraste bidrag. Men vad hände live? En rädd tjej klev upp på scen och ingenting verkade kunna rädda henne bort från scen. Tyckte så synd om henne)
“Il Est Où?“, Saam
(Denna helt underbart glädjefyllda låt som sjuder av liv live. Allt stämmer. Killen verkar klara allt och inget ger föraning till det bleka som sen serverade oss live)
@Micke, hmm ja det var ju rätt likt. Samtidigt är det ju en och samma ton som spelas om och om igen – kan man ha ensamrätt på det? Även om där kanske fanns fler likheter. Men detta känns faktiskt lite värre än Guilty Pleasure/Willow.
Ah, Cypern… ja där har vi ju ett exempel på en låt som doftar ESC lång väg, utan att vara “konstigt” 🙂
Jag fattar inte varför folk dissar ”Death of us” live. Jag tycker det var en av de bästa framträdandena – på HELA säsongen. I finalen, inte deltävlingen.
Mina ”vad hände live?” är också två – men en av dem är positiv:
Men vi börjar negativt.
Och då går vi till Danmark, och deras silverplats. ”Hallelujah” med Conf3ssions.
Jag älskar den låten i studion. Lite moderna ABBA-vibes. Men live… alltså det var så platt. De sänkte tonarten och HELSKOTTA vilket misstag det var. Och tråkigt som fanken blev det.
—————
Nu till det positiva. Och då blir det ännu en gång att lyfta svenska Cornelia Jakobs och ”Hold me closer”.
Visst; i studion är den ”bra”. Men live är det ju en upplevelse. Och jävlar vilket fint rasp hon har, och kemi med både tv-publik och live-publik. Live är låten så jävla mycket mer än bara ”bra”.
Jag känner mig så trygg med Cornelia som representant! 🙂
@Micke, Både Roxolanas Girlzzz och Felicia Lius Anxiety tappade mycket live för mig. Inga usla insatser på något sätt, men powern från studioversionen kom inte fram.
Mikaela: Är halvt med dig om ”Anxiety” också faktiskt. Dock gillade jag den aldrig sååå mycket, så den föll inte lika högt för mig.
@Micke, Inte för att jag skulle vilja kalla det för siesta men det är något av en ofrivillig paus från bloggen. Jag har en visdomstand som spökar och stjäl all min uppmärksamhet.
Jag trodde att jag meddelat det men någon sådan kommentar hittar jag inte. Sorry för det, alla, inte meningen att låta er undra om något hänt. Det blir lite sporadiskt bloggande ett tag, beroende på smärtgrad. Roligt att se att ni varit aktiva i alla fall. 🙂
@Pinglan Krya på dig!
@Mikaela, Tack. 😀 Först tyckte jag att det var riktigt dålig timing, men hellre nu än under ESC-veckan. 🙂
Pinglan… Tänkte du o familjen dragit iväg till varmare ställe 🙂 Efter en fantastisk mars månad har vi ju bakslag i april än så länge.
Jag sa nyss här att det verkar som alla tjejer på bloggen gillar Norges bidrag. Men sen kom jag att tänka på att det gör ju inte du. Eller?
Jag kör lite ÅRETS BÄSTA här. Du får gärna haka på närhelst du hinner o känner för det o om tanden tillåter. Krya på dig
@Micke, Tackar. 😀 Årets norska bidrag gillar jag motvilligt. En del av mig säger att jag inte borde köpa det… men tydligen så gör jag det. 😀
Jag tar en titt på ÅRETS BÄSTA lite senare, ska försöka få ihop en första presentation så att vi kan komma igång med det också. 😀
Pinglan…. Det är viktigare 🙂
@oe, självklart har man inte ensamrätt på detta. Det är omöjligt idag att skriva “helt ny musik”. Det är när det blir för uppenbart som man ska reagera. Som Danny Saucedo 2011 exempelvis. Plagiat.Finns inget annat ord. Detta med “SloMo” tyckte jag mer var en rolig grej.
Yepp du greppar det oe 🙂 Cypern är verkligen ÄKTA ESC, vare sig man gillar den eller ej måste man ha noll koll på grundtanken med ESC om man inte inser det. Dessutom gillar jag ju den så då blir det ju ännu bättre 🙂
@Adri, så länge som jag kämpade med ”Death of us” live. Gillade ju den som attan i studioversion. Till slut var jag dock tvungen att ge upp och inse att tjejen tyvärr inte pallade live. Jädrigt tråkigt.
Vad det gäller Conf3ssions så gav det bidraget mig aldrig någon Hallelujamoment vare sig i studioversion eller live. Hör faktiskt ingen större skillnad. Cornelia däremot levererar i båda.
@Mikaela, det är lätt att komma i efterhand och säga att “det blev precis som jag trodde”. Jag kommer just att göra det nu. Om ni tar det som efterhandskonstruktion eller som att jag säger som det är är up to you. Jag vet själv i alla fall. Vad gäller Anxiety var jag helt säker på att den skulle dippa live. Precis allt i studioversionen talade för att detta känns inte riktigt, riktigt. Tyvärr för er som gillade den stämde det. Jag hade min klara favvis i tyska uttagningen som det var det som gällde 🙂
Roxolanas Girlzzz var nog ett av de bidrag från alla uttagningar som jag kämpade mest med. “Är det bra, dåligt eller något som bara är där. Till slut hamnade jag nog mest på mitten alternativet. Varken eller 🙂
Micke: Ah jag kan ju inte hålla med! Elsie var fantastisk 🙂
I väntan på det som ska ske här slänger ju ut mer ÅRETS BÄSTA.
Den här gången tar jag två på en gång. 1. ÅRETS BÄSTA liveframträdande och även 2. ÅRETS “Vem fan släppte ut katten?”
1. Det är fantastiskt roligt att säga det jag nu kommer att säga. Det är precis motsat till det jag känner inför min andra utmärkelse. Självklart är det många bidrag kvar där vi väntar på liveframträdande men av det vi hittills fått bevittna råder det ingen tvivel för mig vem som lagt scenen för sina fötter mer än andra. Av det vi har sett hittills är den som vinner denna titel en kvinna som inte verkar ha några rädslor för scen utan behandlar den som att hon gjort det hela sitt liv. Fattar knappt ens att det jag nu säger är sant men här kommer det
ÅRETS BÄSTA liveframträdande: Cornelia Jakobs….och nu kommer det…….SVERIGE 🙂
2. För mig årets största dipp även om det finns några bidrag som är än värre. Detta är olidligt att lyssna på. Det är som att lyssna på katter som löper eller som utkämpar en dödskamp. När man ser detta live inser man direkt att det trots allt inte handlar om en dödskamp. De på scen framstår mer som lik som ligger i kistan och att skriken man hör kommer från närmast sörjande. Att det inte heller handlar om katter som löper inser man ju också snabbt. Oavsett vilket låter det för jävligt. Fattar knappt ens att det jag nu säger är sant men här kommer det
ÅRETS “Vem fan släppte ut katten?”: Mahmood & Blanco……och nu kommer det….ITALIEN 🙁
Trodde aldrig jag skulle ge utmärkelser som dessa till dessa två länder. Tvärtom mot vad de brukar stå för.
Micke: Här kan jag inte riktigt hoppa på. Jag har redan utsett Cornelia till bästa liveartisten – vad vi vet – hittills. Vilket är sjukt med tanke på vad vi såg av henne i MF 2011/2012 för då varken såg det bra ut eller lät bra! Vette tusan om detta är livets glow-up 🙂
Men sämst har jag redan utsett… Den där Jessika i Malta. Skulle inte kalla henne katt, men bra var det då inte.
Adri, detta handlade inte om sämst utan “Vem fan släppte ut katten.” Jag vet med stor säkerhet att du 2012 gett “suus” den utmärkelsen 🙂
Största dippen live? Svårt, “Girlzzzz” och “Death of us” är kandidater med hög fallhöjd, men ändå inga katastrofer. Värst måste ändå vara hon i den tyska uttagningen som tappade texten? Lät lite off i övrigt också.
Bästa live. På en hedrande andra plats: Olivera. Men bäst (hittills) är Cornelia Jakobs.
Vem som släppte ut “Eat your salad” i Europa kan man undra… är förmodligen inte vad ämnet egentligen ska handla om, men usch…
@Micke Även jag ger årets bästa liveframträdande till Cornelia och Sverige, kul 🙂
“Vem släppte ut katten” går nog till Sheldon Riley från Australien. Inte att han är en dålig sångare, tvärtom väldigt duktig, men låten är verkligen bara långa, skrikande toner efter varandra.
Micke: Jag tror inte jag tänker som du. Jag tycker inte om Albanien 2012, men jag har inget emot hennes sångsätt 🙂
Jag kommer tillbaks, men just ”katt-kategorin” avvakrar jag 🙂
Oe: Åh gud. Don’t remind me. Alltså, tjejen gjorde ju ett uppenbart uselt jobb, men ändå var det mest sympatier jag kände för henne. Det var en sån jäkla katastrof :/
@Adri, jag la bara ihop ett och ett och trodde det blev två.
Du har alltid sagt att du har svårt för skrikiga röster…..du har alltid sagt att du har svårt för Albanien 2012 = du borde tänka som jag med “vem släppte ut katten.”
Märkligt nog inte då 🙂
@oe, kan köpa din “eat your sallad” i den kategorin men det handlar inte om vad jag tycker utan vad du tycker. Handlar ju om irritationsmoment som skriker i skallen.
@HW, den köper jag rakt av i ”katt-kategorin”. Det var det bidraget för mig som låg närmast efter Italien 🙂
Micke: I see. Jag skulle dock inte kalla Albanien 2012 för skrikig faktiskt. Albanien 2011 däremot. DÄR är en skrikig låt!
Eller “Zorja” i Serbiens uttagning är också en sån låt som får mig att gnida två fingrar på vardera sida av tinningen.
@Adri, nu börjar du greppa “katt-kategorin” 🙂 Köper att du väljer “Zorja” som ditt val även om jag fattar nada av det. För mig Serbiens klara etta i år och ett av nio bidrag som jag ger (9/10) MYCKET BRA i årets ESC
Äh…..jag fyller på med mer ÅRETS
Detta har jag ju redan tagit upp men det skulle vara kul att höra era val.
ÅRETS tre bästa bidrag överhuvudtaget:
“Sun Numero”, Younghearted – FINLAND
“I Swear to God“, Maël & Jonas – TYSKLAND
“Terra”, de Tanxugueiras – SPANIEN
Micke: A precis som du har ju jag gått igenom detta förr men det är ju:
Australien: Jaguar Jonze – ”Little Fires”
Sverige: Cornelia Jakobs – ”Hold me closer”
Spanien: Rayden – ”Calle de la lloreria”
Men om vi byter Cornelia mot en utslagen så väljer jag nog….
Daria med ”Paranoia” (Polen) men finns många kandidater 🙂
@Adri, det finns väl inte mycket här som vi inte har tagit upp tidigare 🙂
Ta inte detta fel nu men jag tänkte främst på andra här som jag inte har så bra koll på som jag har med dig 🙂
Gud. Här försöker man ta sitt sociala ansvar, och så är det den attityden man blir bemött med.
Nej skämtar såklart 🙂
Bara att vänta in de andra då!
@Adri, du är alltid välkommen med kommentarer och svar 🙂
1. S10 – “De Diepte”
2. Cornelia Jakobs – “Hold Me Closer”
3. Jaguar Jonze – “Little Fires”
Att topp två kom med i tävlingen får man väl vara nöjd med Hade listan varit över topp tre utslagna i nationella uttagningar hade jag fyllt på med:
Roxolana – “Girlzzzz”
LUMA – “All in”
Baserat på studioversioner.
@oe, jag skrev fel om kategorin. Det skulle ha varit:
ÅRETS “tre mest saknade bidrag i tävlingen.”
Men du tog ju med det också 🙂
Jaguar Jones var Australiens bästa
Luma var Sloveniens bästa
Däremot ingen direkt vän med Roxolana
@Micke, får man fråga vad ditt “problem” med “Girlzzzz” är? Ja, förutom den urfåniga titeln då – men den verkar vara ändrad till “Girls” numera.
För mig är det verkligen en låt som doftar ESC. Det jag gillar med den är att den varierar sig så mycket, verkar vara uppbyggd av många olika beståndsdelar. Risk för att det blir rörigt då, men det tycker jag inte att den blir. Jag gillar alla delar av låten, till och med strupsångs-delen och rap-delen (som jag normalt har svårt för) kan jag uppskatta rejält. Riktigt kul låt, hade Ukraina skickat den hade jag inte haft något emot den som ESC-vinnare, inte ens av “fel” anledning.
@oe…klart bästa delen i den är 1.07-1.22 och senare.
Nej jag har inga större problem med den. Det var inte så jag menade. Den är varken bra eller dålig för mig. Den ÄR. Hade den vunnit hade jag känt. Nja….helt ok