Inför ESC 2022: Danmark – “The Show” – REDDI
2022-04-08 (fredag)Schlagerpinglan: Här följer den andra av 40 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2022, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideor, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Turin. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Danmark i Eurovision Song Contest:
|
2021: | “Øve Os På Hinanden“, Fyr Og Flamme | (DMGP 2021) | 11:a i semi 2 |
2020: | “YES, “, Ben & Tan | (DMGP 2020) | inställd tävling |
2019: | “Love is Forever“, Leonora | (DMGP 2019) | 12:a i finalen |
2018: | “Higher Ground“, Rasmussen | (DMGP 2018) | 9:a i finalen |
2017: | “Where I Am“, Anja | (DMGP 2017) | 20:e i finalen |
2016: | “Soldiers of Love“, Lighthouse X | (DMGP 2016) | 17:e i semi 2 |
2015: | “The Way You Are“, Anti Social Media | (DMGP 2015) | 13:e i semi 1 |
2014: | “Cliche Love Song“, Basim | (DMGP 2014) | 9:a i finalen |
2013: | “Only Teardrops“, Emmelie de Forest | (DMGP 2013) | 1:a i finalen |
2012: | “Should’ve Known Better“, Soluna Samay | (DMGP 2012) | 23:a i finalen |
2011: | “New Tomorrow“, A Friend In London | (DMGP 2011) | 5:a i finalen |
Se även “Danmarks samtliga ESC-bidrag“ |
Danmark i Eurovision Song Contest 2022:
Danmarks ESC 2022-bidrag: “The Show”, REDDI
Lyssna på Danmarks Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “The Show“ | final-framträdande – studioversion – låttext |
Fler tolkningar: | live i Go’ Morgen Danmark – live i London – live i Madrid The Show – Behind The Scenes |
|
Låtskrivare: | Ihan Haydar (t&m), Siggy Savery (t&m), Julia Fabrin (t), Chief 1 (m), Remee Jackman (m) |
|
Semifinal: | nr 12 i Semifinal 1 (10:e maj) | |
Uttagning: | Dansk Melodi Grand Prix 2022: Den 5:e mars valde danska DR ut sitt ESC-bidrag genom den nationella uttagningen “Dansk Melodi Grand Prix 2022” där publiken nu var välkommen tillbaka efter två år av corona-restriktioner. Av de åtta tävlande bidragen utsågs tre superfinalister med hjälp av förhandsröster, appröster och SMS-röster innan vinnaren valdes ut genom ytterligare en tittaromröstning. Läs mer här: “Danmarks Eurovision-bidrag 2022“ |
|
Artister: REDDI – Agnes Roslund (från Sverige – gitarr), Ida Bergkvist (från Sverige – bas), Ihan Haydar (från Danmark – trummor), Mathilde ‘Siggy’ Savery (från Danmark – sång, gitarr) |
(Foto lånat från Eurovision Twitter) |
Sociala medier: Facebook – YouTube – Spotify – Twitter Instagram – TikTok – Wikipedia Eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with REDDI (av Good Evening Europe tv) Pressemøde i DR (av DR) Interview with REDDI (av ESCunited) Interview with REDDI (av Wiwibloggs) Interview with REDDI (av ESCplus) Interview with REDDI (av Eurovoix) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2022) |
Odds att vinna (2022-04-08): botten-7 (plats 34) av de 40 | |||
Odds att gå till final (2022-04-08): ej topp-tio (plats 15) av de 17 |
Åsikter och spekulationer om Danmarks bidrag och chanser i Eurovision 2022:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 2 / 5 Betyg: 3 / 10 |
|
Visst är det mycket möjligt att jag fortfarande har lite agg kvar efter att REDDI slog ut min absoluta ESC 2022-favorit från den danska uttagningen och att det kan tänkas färga min uppfattning av bidraget. Jag ansåg dock redan inför DMGP-finalen att “The Show” var det enda under-medel-bidraget i den danska finalen och inget jag sett så här långt har fått mig att ändra uppfattning. Inget ont om artisterna, de levererar både vad gäller röst och agerande på scen, utan det här är nog en fråga om smak och personligen är jag helt enkelt inte ett större fan av tjej-rock (även om det naturligtvis finns undantag). | ||
Schlagerpinglan tror: Inte till final | ||
Traditionellt sett så är rockbidrag inget säkert kort att satsa på när det gäller Eurovision Song Contest men det har ju visat sig att om man skickar något riktigt bra/uppseendeväckande så kan det t.o.m. leda till vinst. Därför vill jag inte vara alltför snabb med att avfärda “The Show” som ett ointressant rockbidrag som inte har någon chans i tävlingen. Eventuellt så kan det finnas något speciellt här som gör att tillräckligt många lockas att rösta på bidraget (det måste ju ha funnits en anledning till att de vann i Danmark). Temposkiftet, låten i sig och gruppens uppenbara glädje över att få stå på scenen kan ju vara några faktorer… men jag tror likväl inte att det kommer att räcka. |
Fler ESC 2022-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2022“.
DANMARK – Reddi – “The Show” #Eurovision 2022
Det är ingen låt man lyssnar på med ett leende på läpparna direkt…
Det är inget roligt. Tänk er Jimmy Jansson som har satt ihop ett gäng dagisbarn som försöker göra Sahara Hotnights i någon Måneskin estetik i en desperat hjälplös ointelligent låt som ingen i Europa kommer bry sig om. De försöker vara väldigt tuffa men framstås bara som motsatsen; ofarliga, tama och helt PK. Låten är ingen höjdare, den bara liksom maler på, de sjunger riktigt illa och texten är fruktansvärd.
För jag tycker att dansk musikindustri har ändå fått ett ganska kraftigt oförtjänt dåligt rykte, väldigt mycket tack vare deras urusla “Dansk Melodi Grand Prix” som fabricerar musik som inte ens i närheten påminner om musiken som spelas i Danmark. DMGP och dansk TV får Danmark att framstås som ett musikaliskt förvirrat och infantilt land.
Men det är ju inte konstigt att de riktiga artisterna i Danmark har tappat suget för längesen. Det suger ju det DMGP håller på med. Det är ju ingen musik alls, ingen passion, inget att lägga på minnet, inga melodier, inga hits. Det är ingenting, bara ett enda stort suckande.
Den som ligger bakom den här låten är ju en gammal gubbe som heter Lars Pedersen som bland annat har arbetat med artister som Patrik Isaksson & Sanne Salomonsen och vad är poängen med att en sån snubbe ger sig in i Eurovision?
1/5
Liten fråga, varför kommer inte de här presentationerna i startordningen? Är det nån tanke där eller är det bara för att det blir roligare? Bara nyfiken 🙂
@Pato, Presentationerna dyker upp i blandad ordning med hänsyn till vad som finns att länka till och vad jag har lättast att skriva om.
(Jag plockade bort ett stycke från din kommentar och påminner IGEN om att jag inte accepterar sexistiska, hånfulla och nedsättande kommentarer.)
Jag kopplar inte riktigt vad som var sexistiskt men hellre plocka bort en rad än att radera hela omdömet.
Men då kan jag skriva om den här. Betyget blev en etta på Danmark, snubblande nära en nolla. Ingen chans att ta sig vidare till final och det här är min ”fram med en Alvedon tablett”-låt under tisdagssemin.
Rocken i år blir riktigt misshandlad.
Bulgarien gör mig så jävla rasande. Vi återkommer. San Marino är otroligt tråkigt och billigt. Finland har iofs en bra vers, men en jävligt trist refräng.
Så då återstår Danmark. Är det bra? Inte jätte. Men det är helt klart bästa rocklåten i år! – mycket tack vare brist på konkurrens.
Största bristen ligger i tjejens röst. Hon sjunger inte särskilt bra. Framför allt inte i det lugna introt. Så då undrar jag; varför har den ett lugnt intro, om sångerskan inte kan bära det?
Det finns nåt väldigt, väldigt amatörmässigt över denna. Typ; nåt skoldans-aktigt.
Det har sin charm! Helt klart. Men samtidigt finns där nåt som skaver.
Det är väl rösten, den lugna introduktionen och överlag bandets image.
Det till trots – jag vill ha detta i final! 🙂 Tjejrock är ju kul.
Vad tror jag? Nej men det går nog inte vidare faktiskt. Svårt att se de locka särskilt många.
Betyg: 3 av 5.
Vad borde Danmark skickat då? Helt klart ”Hallelujah” 🙂
Jag gillar trummisen i alla fall 🙂
@Adri, Intressant att du är positiv till bidraget i sig men har svårt för rösten. Jag tycker att det låter som en typisk tjej-rock-röst brukar låta och tyckte därför att det låter “bra” i sammanhanget. 🙂 Om så inte är fallet så blir jag nog ännu mer säker på att det blir en finalmiss. Tyvärr, då jag egentligen inte vill se Danmark (eller något annat land) utanför finalen två år i rad.
Ja.. Bulgarien är nästan bättre än det här. Jag tror Danmark kan komma sist i första semifinalen.
Jag vet inte varför jag gillar Danmarks låt så mycket i år som jag gör. Jag förstår Adri när han nämner skoldans, men jag tänker mer “tonårsband i film/TV under tidiga 00-talet”. Skulle kunna se den här låten i Freaky Friday eller Livet enligt Rosa till exempel. Kanske är därför jag gillar den, för att den väcker något nostalgiskt inom mig?
14. Danmark: Reddi – “The Show“
38. Moldavien: Zdob și Zdub & Frații
Pato: Nej men nu gick du väl ändå över en gräns? 🙂
Inte kan du på allvar mena att Bulgarien skulle vara bättre än Danmark?
Mörkt.
Tyvärr håller jag med Adri om att det är ett svagt år för rockbidragen i år. Det här är dock ett av de två jag gillar mer än ogillar (det andra är San Marino, jäklar vad jag gillar den nu). Det är väldigt mycket “high school-film” över denna men sånt kan vara bra det också 🙂 Varken låten eller framträdandet är väl något speciellt egentligen men det är en rätt bra och glad poprock-låt tycker jag. Synd att den verkar vara rätt ogillad av ESC-fansen.
Betyg: 7/10
Tycker: Final
Tror: Utslagen
Vad är det med Danmark som gör att jag aldrig tilltalas av deras bidrag. Eller kanske tvärtom vad är det med mig 🙂 För mig är Danmark Nordens absolut sämsta nation när det gäller ESC. Hoppas varje år att nu kommer de att få till det men varje gång blir jag besviken.
Jag håller med Adri om att rocken blir riktigt misshandlad i år i ESC. Men vad är det för skillnad med det mot tidigare år? Tyvärr ingenting för misshandeln av rocken i ESC fortgår år efter år efter år efter år. Ska jag tänka misshandel av rock så är nog Danmarks bidrag i år av den mildare sorten
Tro mig egentligen tycker jag inte alls om det här. Det är lite skolstämpel på det som nämns här. Men att det ändå är så mild misshandel mot det vanliga i ESC gör ändå på något sätt att jag får lättare att ta till mig det. Det är inte misshandel utan snarare några som leker rock. Vissa stunder träffar det t.o.m rätt även om dessa stunder är få. Tanken och syftet med uppbyggnaden är genuin men genomförs inte riktigt.
Jag håller dock inte med om att sångerskan ska vara riktigt dålig som hävdas av vissa. Herre jädrar mina vänner….detta är ESC. Ska man ranka alla sångerskor och sångare genom åren kommer denna danska dam faktiskt ganska bra. Förstår inte heller det här med att tjejer och rock inte går ihop som jag fått höra en hel del runt detta. Sicket jädra bullshit rent ut sagt. Kan räkna upp hur mycket som helst med bra tjejrock. Dessa danska tjejer är dock inte bland de som rankas högt.
Men mitt slutomdöme blir ändå mer positivt än negativt. Det är enda ett rockförsök utan att skita ned rocken. Trots allt fanns det som vanligt inte mycket att hämta i Danmarks uttagning så jag får sitta nöjd ändå. Men varför är Danmark så svaga år efter år? Men jag ger inte upp Danmark. Nästa år kanske de äntligen överraskar och skakar om 🙂
BETYG (6/10) MER ÄN GODKÄND
——————————
Danmarks bästa ESC-bidrag: “Fly on the Wings of Love”, Olsen Brothers (2000)
Danmarks sämsta ESC-bidrag: “Drama Queen”, DQ (2007)
Danmarks verkliga vinnare 2022: “Let Me Go“, Josie Elinor & Jack Warren
Danmarks största miss i egen uttagning:
(Här blir jag extremt irriterad då jag inte ens minns varken vad sångerskan eller låten hette. Minns inte året så då blir det ju inte lätt. Lite rödhårig var damen ifråga. Ganska säker på att hon åtminstone om topp 5. Någon som möjligen minns?)
@Pato, jisses…..missade en grej du skrivit 🙂
“Den som ligger bakom den här låten är ju en gammal gubbe som heter Lars Pedersen som bland annat har arbetat med artister som Patrik Isaksson & Sanne Salomonsen och vad är poängen med att en sån snubbe ger sig in i Eurovision?”
My oh my……….vi har sannerligen olika sätt att se på ESC 🙂 För min del skiter jag fullständigt i om låtskrivaren så är 110 år gammal. Huvudsaken är att det är något bra som kommer ur henne/honom. Alla dessa blöjbarn som kommer fram i MF med sina ej mogna låtar. En av anledningarna till att jag föredrar ESC
A och O för mig…….att det blir något bra som skrivs. Om så sen låtskrivaren är 15 år eller 85 år…I don´t give a shit.
Ursäkta mig Pato men jag fattar inte sånt. Vi kanske ska införa ålderspass 🙂
Danmarks bidrag i år är en sådan där “jaha?”-låt, hittar varken särskilt många positiva eller negativa saker i den, är mest nollställd. De har försökt få in lite dynamik, men det lyfter liksom inte ändå. Kul att det är rock, jag gillar när tempot skyndar på, och sångerskan är okej för låten, men det känns ändå lite anonymt och lite av en gäspning. Men det fanns betydligt sämre alternativ i den danska uttagningen, så bra ändå 🙂
Mycket ris här… men här kommer mina omdömen.
VAD JAG TYCKER:
Danmarks lite poppigare variant på Browsing Collection bjuder på en härlig svängom med denna låt som säkert kommer överraska en del. Efter två ballader/lågtempolåtar tror man att man får lyssna igenom en till ballad innan den hastigt hoppar över till mer rock och röj, och som den drar med mig. Det blir också väldigt härligt att se live, när hela bandet vaknar till liv och verkligen visar mig som tittare att de verkligen gillar det de gör.
Betyg (0-5): 4,5
VAD JAG TROR:
Danmark ligger ganska pyrt till i oddsen och har inte fått så bra respons, men har samtidigt ett utgångsläge de bara kunde ha drömt om. Efter ett gäng långsammare låtar kommer de bli väckarklockan som höjer stämningen igen. Så jag tror det vore fel att räkna ut dem helt och hållet. Om de däremot skulle åka ut tror jag det kommer vara en fråga om att ha fallit på mållinjen.
Final? Kanske.
Ballad-introt gillar jag skarpt, visar vilken fin melodi låten har. Den abrupta övergången till rocklåt är jag dock kluven till, tror det hade kunnat bli riktigt bra med en mer progressiv övergång.
Kan absolut hålla med om att den känns lite amatörmässig. Men trots alla brister gillar jag låten och melofin framförallt. Men – helheten hade kunnat vara så mycket bättre. Hamnar på 6/10. Jag hoppas den når final, men har svårt att tro det.
Jag tror mardrömsläge. Komma efter två lugnare låtar och så inleds låten som en tyst minut. Märklig idé. Dessutom blir det extra uppenbart med den minuten att tjejen verkligen inte kan sjunga.
@Micke, Nej, jag syftar inte på hans ålder. Jag syftar mer på vilka han har jobbat med o skrivit låtar till. Det jag menade var att den snubben verkar ganska trött o sleten o gav säkert dom här tjejerna en låt som han hade i någon av sina byrålådor.
@Pato, låter bättre och jag köper det 🙂 Sorry om jag missförstod.
Början känns ok men sedan tappar jag intresset. Den här hade jag lagt till Ad acta högen och den blev inte roligare när jag lyssnade på den igen så den får ligga kvar där. Vågar säga att den inte går till final.
Jag är helt på Lukas sida här. För mig det absolut största glädjepiller iår. Nej, de kanske inte är de mest proffsiga man hört, men jag tar mycket hellre amatörmässiga bidrag som är 100% äkta än ett proffsigt bidrag helt utan äkthet. Jag gillar även kontrasten mellan ballad-introt och den mer rockiga biten.
Min andraplats iår, efter Sverige.
Jag hoppas verkligen på final men är nog rädd för att så inte kommer bli fallet. Men jag är helt på Danmarks sida iår.
@Zacke,
“jag tar mycket hellre amatörmässiga bidrag som är 100% äkta än ett proffsigt bidrag helt utan äkthet”
Det är det ESC ska handla om 🙂
Kan man bara få ett exempel på en proffsig låt utan ”äkthet” från årets tävling. Skulle vara intressant…
Pato, jag tror att hur man upplever “äkthet” i musik är väldigt individuellt. Tex känns Polens bidrag i år inte “äkta” utan alldeles för konstlat i mina öron, men jag vet att det är en favorit hos många här. Så även om jag själv också använder uttrycket så är jag lite kluven till hur bra det egentligen fungerar 🙂
Äkthet är ju just därför överskattat, i min bok.
Jag kan ju nämna ett par bidrag från senare år som har varit helt jävla fejk, rakt igenom. Där det har funnits folk från tv bolag som jag har varit i kontakt med som har talat om hur deras urvalsprocess har gått till. Det finns ju en hel del låtar genom tiderna som är ren business o dom låtarna kan ju bara klassas som fejk.
Ett bra exempel på business-bidrag i år är ju Bulgarien. Det där bidraget är ren business, det handlar bara om folk som ska få in sina cash i sina bankkonton pga att TV-bolagen är så trötta o ointresserade. Thats it.
I fjol var det Polen. The Ride… ren business, det kan man ju se från månen. Tv bolaget fick stress och valde att utnyttja situationen, maximera pengarna o använda dom på deras närmsta tv-profil. Samma grej, dom här bidragen går inte att bedöma som anständiga bidrag.
Azerbajdzjan är till viss del en business varje år, men inte riktigt på samma sorgliga sätt.
Azerbajdzjanska tv bolaget, gör ändå en business att hitta den bästa låten, där e skillnaden.
@Pato, vem har berättat detta för dig? Putin?
@Pato, ett bidrag som är proffsigt men inte äkta. Kan nämna flera men för att undvika de som jag tycker riktigt illa om så kan jag väl ta Albanien istället. Så jädra utstuderad in i minsta detalj. Men även jag gillade den i början men ju mer de putsade på den och städade bort allt äkta ju mer föll den för mig
Ja.. egentligen är alla 40 bidrag på ett sätt liten business men jag tänker på den här genomskinliga spelet bakom allt.
Haha, nejdå inte Putin. Ilham Aliyev… haha 😉
Jo, så länge jag uppskattar en låt så spelar det ju mindre roll hur många som har varit med och filat på den, eller vilka intentioner de gjorde det med. Men “äkthet” är ändå ett lätt sätt att uttrycka vad som tilltalar med eller fattas hos en låt, så även om det uppfattas olika hos andra så kommer jag fortsätta använda mig av det tror jag 🙂
@Engsla, ja absolut. Det är helt riktigt.
Jag gillar denna. Rankar den lätt i topp 10 i år och är framförallt glad attinte den gemska “Hallelujah” vann DMGP. Med detta sagt så tror jag inte den går till final. Semi 1 är enligt mig den starkare semin och jag skulle helst hadt 13 finalister från den och 7 från semi 2 men så funkar det ju tyvärr ibte.
@Johanna, det finns två bidrag jag mer än några andra inte fattar människors hat mot. Ingen av dem är på min topp 10 men definitivt på topp 20. De två är Danmark och Bulgarien. Hade det funnits en kategori ÅRETS mest ofarliga bidrag så hade de två kämpat om den titeln. Fattar inte hatet
Pato: Skulle jag definiera “proffsigt men utan äkthet” skulle jag kunna skicka in hela Sveriges repertoar mellan 2017-2021 (exkluderat The Mamas – men även då: gränsfall) 🙂
@Pato, Azerbadjzan och Montenegro är låtar som är jag tycker är proffsigt gjorda, men där jag inte känner finner större äkthet. Bluffin i årets Mello är ett kanske ännu tydligare exempel på det.
Helt utan äkthet
Micke: Personligen ser jag ingen här som säger att rock och tjejer inte går ihop. Men säger nån det så är jag på ditt team 🙂
Däremot är jag otroligt jävla långt bort från dig gällande danskans röst. Jag förstår ju inte heller det du säger om att människor i Eurovision inte kan sjunga. Generellt tycker jag de flesta sjunger kanon!
Förr i tiden var det ju a och o eftersom det då inte ens var en showtävling.
Men sett fr.o.m millenieskiftet så är danska sångerskan fortfarande i botten 10% av rösterna i tävlingen de senaste 20 åren.
Absolut inte det sämsta jag hört i röstväg i tävlingen (där finns Storbritannien 2003 och Makedonien 2000) men hon är tyvärr sämst av årets artister som jag sett live i alla fall. Och framför allt i ballad-introt.
När låten blir rockig blir även hon bättre, men det kanske också handlar om att en rockröst kräver mindre än en piano-ballad röst.
@Adri, hör du inte att hon gör sin röst till annat än den är i verserna. Någon har förmodligen fått henne att tro att hon låter lite extra sensuell när hon förställer sig på det sättet. Många med bra röst, eller skaplig vill tro att de blir än bättre om man härmar någon som verkligen har den typen av röst det är ute efter. Hon låter inte så när hon sjunger med sin äkta röst. Det skiner igenom hur tydligt som helst.
Det värsta exemplet av alla jag hört när någon ska efterlikna någon annan är när en stor sångare från förr “kopieras”. Pratar om Frank Sinatra och snubben som gör våld mot allt vad musik och sång är heter Christer Sjögren. Jag har alltid väntat på att någon ska få Christer ur villfarelsen att han låter som Frank när han försöker härma honom. Det är just detta vår danska sångerska kämpar med
Vill slänga in mina fem öre gällande “proffsigt utan äkthet” – Cypern de senaste åren har känts synonymt med det.