Ukrainas Eurovision-bidrag 2022
2022-02-13 (söndag)I går kväll, lördagen den 12:e februari, valde Ukraina ut sitt bidrag i Eurovision Song Contest 2022 genom finalen av den nationella uttagningen Vidbir 2022 där åtta bidrag tävlade och vinnaren utsågs genom 50/50 jury- och tittarröster.
P.g.a. ljud-problem så fick det första bidraget framföras ytterligare en gång efter att de övriga bidragen framförts. Detta imponerade dock inte på juryn, bestående av Yaroslav Lodygin (UA:PBC), Tina Karol (ESC 2006) och Jamala (ESC 2016), som placerade Cloudless sist.
Se slutresultatet samt länkar till final-framträdandena samt uttagningens gästframträdanden här nedan medan inför-finalen-infon finns här.
Gästframträdanden:
♥ “SHUM“, GO_A
♥ “Medley“, Tina Karol
♥ “ПОТАЙКИ“, JAMALA
♥ “ESC-medley“, Darina Krasnovetska, Sophy Ivy, Oleksandr Balabanov, Olena Usenko
Uppdaterat 2022-02-14: “Alina Pash har ännu inte godkänts för ESC 2022“
Uppdaterat 2022-02-16: “Alina Pash drar sig ur Eurovision“
Uppdaterat 2022-02-22: “Ukrainas (bekräftade) Eurovision-bidrag 2022“
Lyssna på Ukrainas eventuella bidrag till Eurovision Song Contest 2022 här:
“Тіні забутих предків” (“Shadows of Forgotten Ancestors”), Alina Pash
textvideo – Vidbir-framträdande – live i Хіт FM
(text och musik: Alina Pash, Taras Bazeev)
Resultatet av “Vidbir 2022” – Finalen, 12:e februari: |
|||||
Placering, Bidrag, Artist: | Juryröster* | Teleröster | Summa | ||
Procent | Poäng | ||||
1. “Shadows of Forgotten Ancestors“, Alina Pash |
(6+8+8=22) | 8 p. | (27,58%) | 7 p. | 15 p. |
2. “Stefania“, Kalush Orchestra | (7+6+3=16) | 6 p. | (44,66%) | 8 p. | 14 p. |
3. “Nozzy Bossy“, Wellboy | (8+4+7=19) | 7 p. | (7,96%) | 6 p. | 13 p. |
4. “Girlzzzz“, Roxolana | (2+3+5=10) | 3 p. | (7,11%) | 5 p. | 8 p. |
5. “Hear My Words“, Barleben | (5+7+2=14) | 4 p. | (3,87%) | 3 p. | 7 p. |
6. “Moia liubov“, Our Atlantic | (4+5+6=15) | 5 p. | (2,27%) | 2 p. | 7 p. |
7. “All Be Alright“, Cloudless | (3+1+1=5) | 1 p. | (4,81%) | 4 p. | 5 p. |
8. “Demons“, Michael Soul | (1+2+4=7) | 2 p. | (1,75%) | 1 p. | 3 p. |
*Jurymedlemmar = Tina Karol + Jamala + Yaroslav Lodygin | |||||
(Källa: wikipedia) |
Schlagerpinglan: Inför den ukrainska finalen så var jag inte speciellt imponerad av något av de åtta tävlande bidragen, vilket gjorde att showen till största del blev en positiv överraskning där ett flertal bidrag höjde sig och tillsammans blev ett relativt starkt startfält, trots allt. 😀
Egentligen så är jag inte speciellt överraskad då Ukraina har en historia av minnesvärda scenframträdanden, men ändå. Speciellt de två bidrag jag lutade så smått åt redan innan finalen, “All Be Alright” och “Girlzzzz“, men även “Nozzy Bossy” hade jag till slut som mina personliga favoriter i denna ganska utdragna final. Någon förhoppning om att se något av bidragen som segrare hade jag dock inte då jag vanligtvis (men inte alltid) har en helt annan uppfattning av bidragen än vad juryn har.
Men, men… eftersom jag tvärvände om “Shum“ så ska jag nog inte säga alltför mycket om mina åsikter om “Shadows of Forgotten Ancestors“, mer än att det inte alls är i min smak för tillfället, utan nöjer mig med att skicka ett stort grattis och lycka till till Alina Pash. Det ska bli väldigt intressant att se hur bidraget kommer att framföras i Turin och hur det då kommer att tas emot. 😀
Mer om Ukrainas förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Ukraina i ESC 2022“ medan de övriga utvalda ESC 2022-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Topp 5 i finalen spikat. 90% baserat på sympati…
Vad var det mest rättvisa i finalen i Ukraina? Titta längst ner
How about längst upp då? Rätt vinnare i mina ögon och öron även om jag gillade Cloudless bättre. Dessa två och Roxolana var de tre som hade något att komma med. Övriga fem var inte ens värda tid
Härligt med låt som främst håller borta engelskan 🙂
Jag fattar att det här var mest angeläget att skicka från deras sida. Om vi ska diskutera musiken så gillar jag rapen men refrängen är inte lika intressant. Jag hade nog gjort hela låten till en rap låt. Eller iaf 75% med folk inslag.
Jag tror inte vi hört årets ESC-vinnare än, men det här är den första låten i år jag fått någon form av vinnar-vibbar ifrån. Det finns definitivt likheter med både “1944” och “Russian Woman” men är fortfarande en väldigt “egen” låt och står ut, känns allvarligt men på ett annat sätt än den klassiska ESC-balladen. Den känslan förstärks antagligen av vad som händer runt Ukraina just nu.
Får se vad jag tycker om den om några månader men än så länge gillar jag nästan allt här, till och med spoken word/rap delen, och Ukraina får därför en 8/10 än så länge.
Nej men ska Ukraina vinna igen? Kanske! Fantastiskt bidrag! Topp 5 i Turin!
Har i och för sig bara lyssnat på det här bidraget och gillar det jag hör. Blev mer positiv ju längre låten gick. Det betyder också att jag inte behöver fundera på vilken låt som skulle gå vidare. Ukraina vågar alltid sticka ut.
Ännu mer strupsång? Usch. Men det är många som slåss om sistaplatsen på min ranking, så Ukraina klarar sig nog…
Vet inte. Det är ett innerligt framträdande. Gillar refrängen, men inte övriga delar så mycket. Gillar flöjten (Shum-flört eller innebär ukrainsk folkmusik obligatorisk flöjt?) men etno-paketet inklusive lockrop balanserar mot det överdrivna.
Får väl se om den växer.