Italiens Eurovision-bidrag 2022

2022-02-06 (söndag)

ItalienLördagen den 5:e februari valde Italien ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2022 genom finalen av Sanremofestivalen 2022 som markerade slutet på denna totalt fem kvällar långa festival.

För att få fram vinnaren så genomfördes det två omröstningar där den första bestod utav tittarröster samt rösterna från de fyra föregående kvällarna. I superfinalen, dit tre bidrag kvalificerade sig, var röstfördelningen 34% teleröster, 33% pressjuryröster och 33% demoskopiska juryröster.

Vinnarna av Sanremo 2022, Mahmood & Blanco, accepterade RAI:s ESC-erbjudande och kommer därmed att representera Italien med låten “Brividi” i Eurovision Song Contest 2022. Resultatet samt länkar till artisternas (kväll 1&2-) framträdande hittar ni här nedan medan all inför-finalen-info finns samlad här.

Lyssna på Italiens bidrag till Eurovision Song Contest 2022 här:

“Brividi”, Mahmood, BLANCO
officiell musikvideoSanremo-finalkväll-framträdandeSanremo-kväll 3-framträdande
Sanremo-kväll 1-framträdandeitaliensk text / engelsk översättning
(text och musik: Alessandro “Mahmood” Mahmoud, Riccardo “Blanco” Fabbriconi,
Michele “Michelangelo” Zocca
)

Resultatet av Sanremofestivalen 2022 – Finalen, 5:e februari:

Superfinalen
(Final-framträdanden)
Press-jury
(33%)
Demoskopisk
jury (33%)
Tittarröster
(34%)
Totalt
1. “Brividi“, Mahmood & Blanco 1:a 1:a 54,26% 51,77%
2. “O forse sei tu“, Elisa 2:a 2:a 21,95% 26,33%
3. “Apri tutte le porte“, Gianni Morandi 3:a 3:a 23,79% 21,9%
Tittaromröstningen kväll 5
Placering, Bidrag, Artist
(Kväll 1+2-framträdanden)
Teleröster Slutlig placering
(alla kvällar inräknade)
1. “Brividi“, Mahmood & Blanco 21,1766% (1)
2. “Apri tutte le porte“, Gianni Morandi 12,6549% (2)
3. “Ovunque sarai“, Irama 12,0356% (4)
4. “O forse sei tu“, Elisa 10,6923% (3)
5. “Farfalle“, Sangiovanni 5,8771% (5)
6. “Ciao ciao“, La Rappresentante di Lista 3,9949% (7)
7. “Dove si balla“, Dargen D’Amico 3,7243% (9)
8. “Ogni volta è così“, Emma 3,7015% (6)
9. “Lettera al di là del mare“, Massimo Ranieri 3,4472% (8)
10. “Virale“, Matteo Romano 3,4294% (11)
11. “Inverno dei fiori“, Michele Bravi 3,1136% (10)
12. “Sei tu“, Fabrizio Moro 2,5505% (12)
13. “Perfetta così“, Aka 7even 2,1459% (13)
14. “Domenica“, Achille Lauro (feat. Harlem Gospel Choir) 1,7299% (14)
15. “Insuperabile“, Rkomi 1,6202% (17)
16. “Ti amo non lo so dire“, Noemi 1,2546% (15)
17. “Chimica“, Ditonellapiaga feat. Donatella Rettore 1,1933% (16)
18. “Voglio amarti“, Iva Zanicchi 1,1841% (18)
19. “Duecentomila ore“, Ana Mena 0,8922% (24)
20. “Tuo padre, mia madre, Lucia“, Giovanni Truppi 0,8311% (19)
21. “Abbi cura di te“, Highsnob & Hu 0,7672% (20)
22. “Ora e qui“, Yuman 0,6593% (21)
23. “Sesso Occasionale“, Tananai 0,4848% (25)
24. “Miele“, Giusy Ferreri 0,4293% (23)
25. “Tantissimo“, Le Vibrazioni 0,4103% (22)
(Källor: wikipedia och Festival di Sanremo (en) Twitter)

Schlagerpinglan: Så var då maratonfestivalen Sanremo över för den här gången och det är med blandade känslor jag ser tillbaka på den. Precis som förra året så är jag rejält besviken över resultatet men till skillnad från 2021, då det var min andrahandsfavorit Måneskin som vann och inte Irama, så är det nu 2022 ett bidrag väldigt långt ner på min personliga lista som vinner i stället för Irama… så jag har ingen förhoppning om att jag ska göra någon liknande omvändning denna gång.

Likväl, dessa fem dagar har varit otroligt givande och jag har kunnat njuta av fem väldigt underhållande shower med många uppskattade framträdande. De bidrag jag själv kommer att ta med mig som trevliga minnen från festivalen är speciellt “Ovunque sarai“, “Dove si balla“, “Apri tutte le porte“, “Sesso Occasionale” och “Ciao, ciao“, för att nämna en del. 😀

Vad gäller resultatet så kan jag däremot inte klaga alltför mycket, det var ju trots allt “rätt” bidrag som vannde röstande verkade vara ganska överens om vilket de gillade bäst. Det är bara att gratulera Mahmood & Blanco och önska dem lycka till i Turino. 🙂

Mer om Italiens förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Italien i ESC 2022“ medan de övriga utvalda ESC 2022-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


34 kommentarer till “Italiens Eurovision-bidrag 2022”

  1. Mr A

    Ciao, ciao San Remo 2022!

  2. Adri

    Det här är verkligen årets besvikelse. Inte bara att Italien skickar sånt här gnäll. Men att Mahmood är mannen bakom det också? Hur går man från alldeles otroliga “Soldi” till den här tragedin?

    Italien är min sjua (av nio) hittills. Spanien och Bulgarien är sämre. Men ah… det här gillar jag ju verkligen inte. Låten är otroligt tråkig, men det hade säkert kunnat kunnat växa till nåt fint om männen presterade, men de är ju usla.

    Ja tyvärr blir det säkerligen en plats i topp 10 ändå. Italien hamnar alltid där. Men ah, en dubbelvinst är det inte tal om.

  3. Adri

    Också otroligt störd av att männen tackade ja till ESC. De hade ju konserter inbokade! Hur respektfullt är det mot sina fans? Att bara gå från konserter till “ah tyvärr, ni såg säkert fram emot detta… men vi väljer ESC, TROTS att vi gett er datum och allt”.

    Sämst. Men jaja… Italien är otroligt ointressanta i år.

  4. Micke

    @Adri, det var det jag menade när jag hyllade Tomas Ledin. Han stod på sig. Han svek fan inte sina fans när “melloteatern” ställde sig på sina höga hästar och trodde de var A och O i livet och att de kunde köra över vad och vem som helst.

    All skit mot Mahmood och hans kompis och all the best to Ledin

    Sen skriver jag under på vad du säger. Italien är årets besvikelse. Visserligen har Israel och Spanien sämre bidrag men snälla nån….vi pratar Italien. Landet jag aldrig någonsin gett sämre än åtminstone godkänt. Detta är (ursäkta ni som gillar gnället) ren skit

  5. Johanna

    Bäst hittills! Min etta såhär långt men det säger inte så mycket då Moldavien egentligen är det enda andra bidrag jag verkligen gillar. Och om någon hade sagt till mig i December att Tjeckien fortfarande skulle ligga på min plats 3 i detta skedet hade jag inte trott de.

  6. Nathalie

    Ja, de lär väl knappast vinna igen. Jag brukar gilla Italien, men det här är en besvikelse så här långt.
    Min lista hittills:
    1. Albanien
    2. Tjeckien
    3. Israel
    4. Moldavien
    5. Spanien
    6. Irland
    7. Italien
    8. Bulgarien
    9. Nordmakedonien

  7. Mr A

    Vilka uttagningar uppskattar ni mest?

    Jag uppskattar nog mest
    *San Remo
    *Nordens uttagninar
    *Baltikum
    *Tyskland
    *Benelux
    *Malta
    Kanske glömt nån?

    Minst är nog länderna från öst. Mest pga budget ej låtarna.

  8. Nathalie

    Mr A- Jag föredrar San Remo, Festivali i Kenges och Beovizija- de nordiska uttagningarna tråkar ut mig för det mesta för det är alltid JANTE-bidrag som väljs.

  9. Schlagerpinglan

    @Mr A, Sanremo är favoriten då det är en så pass speciell och storslagen festival som oftast har väldigt mycket sevärt utöver själva bidragen. Sedan kommer nog Melodifestivalen, Eesti Laul och Beovizija.

    Därefter så får jag nog klumpa ihop de flesta andra (allt från öst-auditioner och budget-uttagningar till de många väst-uttagningarna) då de flesta har sin charm och jag gillar variation.

    Det enda jag har svårt för är talangshower som fungerar som ESC-uttagningar. De saknar (inte helt oväntat) den rätta känslan och är nog de enda jag skulle kunna tänka mig att hoppa över utan att sakna dem. 😀

  10. Mr A

    Just det, Balkan kan också vara bra. Ja talangshower kan bli tradigt.

  11. Adri

    Min favorituttagning är helt klart den svenska Melodifestivalen. Jag prioriterar den helt ärligt högre än Eurovision. Jag har missat Eurovision-sändningar sen jag blev ett fan, och det har ändå känts ok (men föredrar att kolla på det såklart).

    Jag har även missat Melodifestivalssändningar av diverse anledningar (trafikolycka så att jag satt i en bilkö halva natten, bland annat) och det har alltid känts mycket tråkigare.

    I övrigt bruksr jag gilla Norges, Italiens och Estlands. Om Spanien fortsätter med Benidorm Fest finns en chans att även den kommer prioriteras högt (även om denna fick ett olyckligt slut) 🙂

    Tråkigast är Moldaviens tycker jag, när de hållt en. Av den krassa anledningen att det moldavska tv-bolaget är otrooooligt jäkla korrupt vilket innebär att det köps så himla många poänger!

    Och även om låtarna inte är sämst så gör det att jag inte kan engagera mig. Jag vill ha genuina musiktävlingar, inte tävlingar om vilken artist/band som har det rikaste teamet!

    (Med det sagt så har jag ofta uppskattat Moldavien i tävlingen… but still, tillvägagångssätten har känts orena).

  12. Johanna

    Jag gillar lla uttagningar som är effektiva utan massa lullull. Helst börja senast 21 ochslut runt 23 så man hinner se allt innan man ska sva

  13. HW

    Det här är ett ord man inte ofta hör om Italien i ESC, men det här känns anonymt. Jag tycker inte den är särskilt dålig men inte särskilt bra heller och den är sämre än Mahmoods bidrag 2019. Den får en 5/10. Alltså godkänt men rätt underwhelming för att vara Italien.

  14. HW

    Min favorittutagning förut var A Dal men har inte följt den sen Ungern drog sig ur. Jag tror att jag skulle uppskatta San Remo men orkade helt enkelt inte följa den i år heller, kanske nästa. 🙂

  15. Micke

    Oj, extremt svårt att ranka. Aslätt att utse bästa o mest intressanta… San Remo och lika lätt mest sämsta o mest ointressanta… Melodifestivalen. Men sen då?

    Utan nån ranking så är jag alltid taggad för Albanien, Nederländerna, Estland,. Minns just nu inga mer.

    Som Nathalie säger är Norden överhuvudtaget inte direkt uttagningar man längtar extra till. Som Pinglan säger är de mest ointressanta talangtävlingar. För mig nästan lika ointressanta som MF

  16. K2

    Jag gillar Sanremo bäst och sedan länder med upplägget att presentera låtar i en final utan en massa deltävlingar på vägen dit. Då är det svårt att ha tiden att hinna kolla allt. Man tröttnar fort eftersom många låtar också är dåliga.

    Tror man missar mycket och i synnerhet när det handlar om mindre intressanta länder.

    Gillar t.ex att följa Albanien och i år Spanien och som förra året med Frankrike var dom nu har tagit vägen.

  17. Pato

    Jag är team Nathalie.
    SanRemo, FIK o faktiskt även Beovizija o Dora är festivaler som alla har 1 sak gemensamt. De alla har sina största artister tävlande och alla får göra vad de vill, alla gör sin grej oavsett vad det är. Det är så det ska vara.

    Man kan jämföra det med som om Miriam Bryant, Björn Skifs och Viktor Leksell hade deltagit i Sveriges uttagning.

    De nordiska uttagningarna för mig är väldigt fake. Det är som att kolla på barnkanalen.

  18. Micke

    @Pato, du är en tuff jävel du 🙂 Sista meningen där är sånt jag tänker men inte säger här 🙂 Men jag är 100 på din sida. Varför tror du jag tappat intresset för Norden…MF då i synnerhet.

    Men grejen är att i år skulle faktiskt Norden kunna få ihop ett bra startfält till ESC. Pratar då givetvis Finland, Norge och Island. Sverige och Danmark vet jag ju inget om.

    Tänk om Finland skulle skicka “Sun numero”

    Tänk om Norge skulle skicka “Death of Us“

    Tänk om Island skulle skicka “Mögulegt“ eller “Með hækkandi sól”

    —————————————————-

    Tänk om även Danmark skulle hitta något

    Tänk om Sverige skulle skicka något man inte mår illa av
    (vem vet? det snackas ju lite om den där Cornelia)

  19. Micke

    @Jag hade dolda drömmar om att Italiens bidrag möjligen skulle bli bättre i studioversion. Silly me. Den blev ju om möjligt än sämre

  20. Adri

    Oj. Jag glömde helt bort Albaniens uttagning somehow.

    1. Melodifestivalen
    – Jag tycker musiken är bra, och sen det som MF ofta (men absolut inte alltid) gör som många andra glömmer är att programmet också är kul mellan låtarna.

    2. San Remo
    – Motsatsen till MF. Låtarna är övervägande bra (inte i år dock, men låt oss bara glömma San Remo-22, men programmet i sig är så jävls trist.)

    3. Melodi Grand Prix
    – Ja, ingen chock antar jag. Rätt nära släkt med MF ju. Inte ett superfan av duellerna dock, eller att vissa är finalklara redan.

    4. Festivali i Kenges
    – Här hittas alltid guld. Som nästan aldrig vinner! Men många låtar årligen gillas här!

    5. Eesti Laul
    – Nästan varje år är detta den mest dynamiska uttagningen. Man hittar PURE FREAKING CRAP, men också fullpottare. Det är sällan jämntjock i Estland 🙂

    Ser fram emot fortsatta upplagor av Benidorm Fest också, men som sagt… helst med ett lyckligare slut då!

    Tristast är som sagt Moldavien, pga allt köps. Man kan klaga på MFs äkthet allt man vill, men det är iaf musiken som tävlar och inte bara köpta vinster.

    Men även de åren Grekland höll finaler i typ köpcentrum var inte superkul. Likaså Rysslands uttagning förra året.

    Saker som sker ”spontant” blir oftast inte bra.

  21. Pato

    Jag har en liten idé angående Norden, en idé som jag tror kanske inte alla till en början hade gillat men jag tror det hade i slutändan varit en dundersuccé.

    Idén är en nordisk SanRemo. Melodifestivalen blir inte en uttagning för ESC längre men vinnaren i melodifestivalen skulle kunna delta i det nordiska SanRemo tävlingen istället och en chans om att representera Sverige i ESC.

    Helt enkelt ett SanRemo där under en lång vecka alla nordiska länder deltar och alla fokuserar på ESC, inte på något annat.

    Man skulle kunna hålla tävlingen i Stockholm, måndagens tävling hade kunnat innehålla Norska och danska artister. Tisdagens tävling kanske Isländska artister, Onsdagens tävling kanske Finska artisterna och därefter de Svenska på torsdagen. Sedan på fredagen har man finalen där alla 5 nordiska länder utser sina ESC representanter under en o samma kväll. Jag tror om man hade satsat 110% så hade det där kunnat bli en succé. Mycket mycket mer populärt än vad Melodifestivalen är o har varit.

    De som kommer topp 3 i Melodifestivalen skulle kunna få varsin plats i den här nordiska SanRemo tävlingen, allt hade kunnat hållas i Globen tex…

    Melodifestivalen hade kunnat sändas tidigt i januari istället och sedan det nordiska SanRemo tävlingen i början på mars. Jag tror det hade blivit grymt. Jag vet inte om jag förklarade allt så bra där men låt gå 🙂

  22. Schlagerpinglan

    @Pato, Jag tror nog att du har missat hur populär Melodifestivalen är och har varit. 🙂

  23. Adri

    Pato: Pitcha det till SVT och våra nordiska syster-broadcasters! 🙂

    Jag är väl inte helt såld. Har svårt att se att länderna bryr sig om varandras val, så jag ett gemensamt program där hela norden ska utse sina representanter tror jag inte skulle locka så många tbh.

    Och sen tror jag du underskattar Melodifestivalens popularitet. Det är ju populärare än själva ESC i Sverige ju 🙂

  24. Adri

    Pato: Det jag tror blir problematiskt om man vill ha en “dundersuccé” är följande:

    Melodifestivalen är redan en succé i Sverige. Miljontals människor kollar på det, varav många skiter fullständigt i Eurovision. Det är liksom bara ett svenskt underhållningsprogram i första hand, sen att folk får dra till ESC är liksom inte första hand. Knappt för artisterna, och än mindre för tittarna.

    Det är inte lika många som är engagerade i ESC.

    Men ditt koncept låter som att det främst skulle locka de som är riktiga ESC-hajar, åtminstone om jag förstår rätt. Och då blir det ju ett nerköp för SVT, eftersom vi i första hand bryr oss om MF framför ESC 🙂

  25. Pato

    Nejnej! Melodifestivalen är jättestort, jag förstår det. Men om vi ska fokusera på verkligheten, varför alla de stora namnen i alla nordiska länder och framför allt Sverige, varför ställer dom inte upp?

    Jo, för att det blir jobbigt o svårt för dom att kompromissa. I delfinalerna så säger SVT att man ska rösta på man tycker om. I finalen senare säger man att man ska rösta på det som har störst chans i ESC. Det blir väldigt mycket dubbla budskap. Det blir jätte knasigt.

    Jag tror dessutom med min Nordiska SanRemo idé så hade man kunnat göra mello mycket mycket mer större och bättre än vad det redan är. Man skulle kunna ha 6 delfinaler!

    Jag tror det här hade blivit mycket mer spännande. Även om Melodifestivalen är stort så kommer inte Melodifestivalen leva för ALL framtid. Man kommer behöva förnya och förändra. Det kommer komma väldigt mycket diskussioner om Mellos framtid om kanske 5-10 år. Detta har blivit för polariserat och komplicerat. Deltävlingarna och finalen i Melodifestivalen som det ser ut just nu har två olika slutpunkter. I deltävlingarna röstar man väldigt godtyckligt och i finalen dåå ska man rösta på det som kan gå hem i Europa.

    Med min idé så hade Melodifestivalen kunnat bli brutalt mycket större, även om tittarsiffrorna redan är stabila. Som sagt man skulle kunna ha 6 delfinaler under en 2 månaders period och då skulle säkert sådana artister som Tomas Ledin och Lasse Winnerbäck tackat ja. För de är helt ointresserade av ESC, dom är inte aktuella där.

  26. Pato

    Dom som röstar i Melodifestivalen struntar ju fullständigt i vem som är mest Internationell…

    Det blir för mycket dubbla budskap, det blir helt tokigt, i min bok.

  27. Schlagerpinglan

    @Pato, Jag tror att det just är de dubbla budskapen som gör att det fungerar. Blir det för ESC-renodlat så kommer mest troligtvis tittarna att svika.

  28. Pato

    Jag tror ni missförstod en ganska stor detalj med min idé. Man skrotar inte Melodifestivalen! Man gör Melodifestivalen bara större och dessutom får man med större artister och sedan i Mars blir det ett ”nordiskt SanRemo ” under en vecka.

  29. Pato

    Ja… många verkar gilla att det blir dubbla budskap. Jag tycker det blir rätt så konstigt. Men ok!

    Bara ett förslag jag hade under ett par månader.

  30. Pato

    I vilket fall så är jag rätt säker på att de här dubbla budskapen är det som gör att majoriteten av de svenska stora artisterna inte ens tänker på Melodifestivalen.

  31. Pato

    Säg till exempel om tex Lasse Winnerbäck hade deltagit i Mello nästa år från ingenstans.

    Vi alla vet redan hur det hade gått. Han hade säkert vunnit sin delfinal medans i finalen hade han kommit jumbo.

  32. Pato

    Jag tycker det är konstigt att artister som Danne Stråhed och Theoz är på samma scen. Eller Anders Bagge och Linda Bengtzing…

    Eller för den delen, Klara Hammarström och Lillasyster. För alla de alla har olika slutmål och vill helt olika saker med att medverka i Melodifestivalen.
    Jag tycker det är väldigt skumt. Men jag är nog en minoritet som har den här åsikten.

  33. Adri

    Pato: Personligen gör det inte mig någonting att de största inte vill vara med 🙂 MF är trevligt ändå. In fact, jag skulle bli brutalt mer ointresserad om Tomas Ledin var med. Han är så ointressant, den människan. Jag tar hela Shirley Clamps trötta ballad-bibliotek alla dagar i veckan, framför ens en Ledin-låt. Jag har hört folk beskriva honom som en ”svensk Springsteen” och den liknelsen är såååååå jäkla mörk. Är svenskar verkligen så kassa att vårt svar på Springsteen är Tomas freaking Ledin?

    Ta mig av daga, i så fall.

    Menmen, tillbaks till din idé.

    Sen tycker jag din idé har potential men isf ett annat sammanhang. Alltså helt frikopplat från ESC. Kanske nåt som gått på hösten när den här bubblan ändå är helt inaktuell 🙂 Så som San Remo var från start (för visst är San Remo äldre än ESC?).

    Då kanske. Men som sagt, du verkar själv tro på din idé. Give it a shot. Tipsa våra nordiska tv-bolag och se vad som sker!

  34. Pato

    Haha Adri
    Det är det som skulle bli knaggligt me min idé . Alla nordiska tv bolag måste va eniga och samarbeta…

    Men. Ja Tomas Ledin var bara ett snabbt exempel.

    Min idé kanske kan komma på tals om typ alla nordiska länders uttagningar skulle tappa intresse och engegemang. Då skulle den här idén kännas som en riktigt räddning, men idag är den nog inte alls aktuell haha

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se