Spanien 2022: Resultatet av “Benidorm Fest” – Semifinal 1
2022-01-27 (torsdag)Onsdagen den 26:e januari sändes Semifinal 1 av Benidorm Fest 2022, den nationella uttagning som ska utse Spaniens artist och bidrag i Eurovision Song Contest 2022.
Efter att Luna Ki dragit sig ur tävlingen så var det endast sex bidrag som tävlade om de fyra finalplatserna. Vilka som fick dem bestämdes utav 50/50 tittar- och juryröster. se resultatet och länkar till showens framträdanden nedan medan inför-infon finns här.
Uppdaterat: Se gästartisternas framträdanden:
♥ Salvador Sobral – “Fui ver meu amor”
♥ Marlon – “De perreo”
Ett av de tävlande bidragen i första semifinalen av “Benidorm Fest 2022”
“Slo mo”, Chanel (vinnaren av Semifinal 1)
Resultatet av Spaniens “Benidorm Fest 2022” – Semifinal 1 (26:e januari) |
|||||
Till final: | Jury-röster (50%) | Demoskopisk jury (25%) | Tittarröster (25%) | Summa | |
1. “Slo mo”, Chanel | 55 p. | 30 p. | 25 p. | 110 p. | |
2. “Terra”, Tanxugueiras | 38 p. | 25 p. | 30 p. | 93 p. | |
3. “Secreto del agua”, Blanca Paloma | 41 p. | 20 p. | 18 p. | 79 p. | |
4. “Raffaella”, Varry Brava | 39 p. | 15 p. | 20 p. | 74 p. | |
Utröstade: | |||||
5. “Postureo”, Azúcar Moreno | 39 p. | 18 p. | 12 p. | 69 p. | |
6. “Mejores”, Unique | 28 p. | 12 p. | 15 p. | 55 p. | |
(Källa: RTVE – Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Inför denna första semifinal så fanns det ett flertal bidrag som jag tyckte lät väldigt lovande men det var framför allt Azúcar Moreno och deras “Postureo” som jag hoppades lite extra på. Tyvärr så fick jag ingen direkt känsla för bidraget under onsdagens show utan det var i stället Varry Brava och Chanel som lyckades att få över mig på deras sida.
Två vitt skilda låtar men båda med artister som lyckades att höja bidragen live, den ena genom att få fram extra discokänsla och den andra genom ett energirikt framträdande som fick låten att kännas mindre enformig (för mig i alla fall, det finns säkert de som inte håller med). 😀
Vad gäller de andra två finalisterna så kan jag knappast protestera. Blanca Paloma kändes som en självklar finalist medan Tanxugueiras uppenbarligen var publikens favoriter (i alla fall de mest högljudda). Med det så var den första semifinalen avklarad och jag måste medge att RTVE lyckades att leva upp till mina högt ställda förväntningar… vilket gör att jag är ännu mer spänd inför morgondagens semifinal. 🙂
Grattis till alla nykläckta finalister och lycka till i finalen nu på lördag. 😀
Mer om Spaniens förberedelser inför ESC 2022 hittar ni här: “Spanien i ESC 2022“.
Här kommer lite news:-)
https://media.melodifestivalen.se/post/svt-sander-american-song-contest
https://www.gp.se/kultur/tv/svt-visar-american-song-contest-usa-s-svar-p%C3%A5-eurovision-1.64518885
Men för guds skull juryn? Var allihop på droger? “Slo mo” är verkligen inte ett bra val så hoppas de vaknar ur dvalan till ikväll och röstar på Ay Mama för i denna semi verkar endast tittarna ha lyssnat ordentligt!
@Johanna. Kom ihåg att både juryn och den demoskopiska juryn satte Chanel först. Och i tv-röstningen kom hon på andra plats, så jag skulle säga att det fanns en ganska stor enighet om det.
Min topp var:
1.- Blanca Paloma
2.- Chanel
3.- Unik
4.- Tanxugueiras
5.- Azucar Moreno
6.- Varry Brava
Jag älskade galans rytm, alla framträdanden och gästernas framträdanden. Det värsta var att publiken på dansgolvet buade ut med ovärderlig respektlöshet och var förblindad av sin fanatism för Tanxugueiras (som för mig var värda att gå till final, men bara med nöd och näppe).
Det är bara så mörkt om man lyssnat på Spaniens kandidater, och sett fram emot detta, i mer än en månad nu.
Och så skulle Chanel vinna. Det vill man inte ens tänka på ju. Det FÅR inte hända.
Snälla spanjorer, ge Rayden och Rigoberta allt ni har. Nån av dem måste vinna! Annars varken tror eller hoppas jag att Spaniens lilla rebranding kommer ge nån framgång! 🙂
@Adri Exakt mina tankar. Om inte Rigoberta eller Rayden vinner så kastar Spanien verkligen bort sin chans för bättre resultat än botten 5. Då kan de lika gärna lägga ner den här nya natinella finalen direkt känner jag. VARFÖR röstade juryn så mycket på Chanel? Jag fattar ingenting…..
Johanna: Antagligen för Chanel visade en professionalitet live som resterande (t.o.m de väldigt rutinerade Azucar Moreno) saknade.
Så jag ska absolut inte sitta och säga ”fan vad värdelös Chanel är”.
Men hennes LÅT? Den är så jäkla tråkig. Och även om hon var proffsig, så är jag så trött på den typen av artisteri. Sån otrolig avsaknad av allt intressant.
Jag tror Chanel eventuellt skulle kunna komma topp 20. Typ plats 18-20. Visst. Men jag hoppas ju verkligen att det inte är dit Spanien siktar.
Jag älskar Rigoberta också, men tror inte heller hon skulle göra nåt vidare avtryck på resultatet. Så jag tror genuint Rayden (som också är min favorit) är Spaniens enda chans på en ”värdig” placering.
Om Chanel skulle kunna få en bra placering i ESC eller ej låter jag vara osagt (svårt att veta hur tittarna och juryn kan tänkas rösta, speciellt när endast 3 av 41 bidrag är kända) men av vad vi sett så här långt så tycker jag att hon är det bästa Spanien presenterat vad gäller live-framträdande… och det är ju trots allt en stor del av helheten. Vi får väl se om det dyker upp något som är mer av “hela paketet” i kväll. 🙂
@Vanuatu, Mmm… publikens buande var nog det enda riktigt negativa som gårdagen bjöd på. De ursäktar det säkert med att de verkligen gillar sina favoriter… men respekterar man inte andras smak och åsikter så ska man nog gå på en konsert i stället för en tävling. Det är i alla fall min åsikt. 😀
@Mr A, Tackar… även om en del av mig (den som vet att jag inte har tid till extra ESC-engagemang men som är oroväckande nyfiken på American Song Contest) hoppades att det inte skulle kunna gå att följa tävlingen från Sverige. 😉
Chanels låt är den sämsta i hela uttagninhen (är ju den genren jag ogillar mest av alla i ESC-sammanhang) Så hade nöjt mig med i stort sett vem som helst förutom den. Jag skulle av 4 valda bidrag isf placera den toksist. Om Rayden eller Rigoberta vann däremot, då är det en förstaplats så här långt för mig! Och den ena av de två skulle nog kunna stanna kvar i min topp 5-10 när alla låtar är valda, baserat på vad jag hört hittills i uttagningarna. Sp hur det går ikväll är avgörande för om jag ens ska bemöda mig med finalen på lördag….
@Johanna, äntligen börjar jag känna igen henne. Var har du varit hela tiden den här säsongen? 🙂 Du brukar ju vara den som klickar bäst med mig här vad gäller smak. Men nu har det inte alls varit på samma plan hittills den här säsongen. Precis tvärtom mot Adri som aldrig brukar klicka i smak men som gör det konstant hittills i år 🙂
Helt med dig Johanna. Chanels låt är årets sämsta i Spanien. Det fanns tre bra och tre dåliga låtar i semi 1. Hade väl aldrig trott att två av de dåliga skulle gå vidare. I Semi 2 är som du säger Rayden och Rigoberta klart bäst.
Sen vill jag än en gång slänga in något som är FAKTA oavsett vad andra känner. Tyvärr .
Azúcar Moreno i ungdomlig skrud från 1990 hade lätt gått till final från Semi 1. Men nu är de över 35 år och tyvärr chanslösa. That´s a fact. No doubt about it. I hate it.
“Terra” överlägsen även om de gärna hade fått hålla borta de lättklädda herrarna. Är ju inte lagd åt det hållet 🙂
@Johanna, Ahh… i så fall så spelar ju framträdandet inte någon roll alls. Personligen är jag inte så förtjust i Rigobertas bidrag så jag håller nog tummarna för Rayden i så fall. 🙂
@Micke, Du har helt rätt i att “Azúcar Moreno i ungdomlig skrud från 1990” förmodligen hade gått vidare men tyvärr så står tiden inte still, hur mycket man än hatar det. Åldern tar ut sin rätt och om man inte längre kan prestera på samma nivå så blir det tyvärr så att man får svårare att konkurrera i live-tävlingar och därmed riskerar man att (rättvist) röstas ut. Jag tycker fortfarande att låten är en av de bästa i Benidorm Fest men framträdandet saknade gnista (enligt mig).
Jag tror också Azucar Moreno hade gått vidare om detta var 1990. Men inte för att folk tänker: ”Usch… 50plussare”.
Utan lite som Pinglan säger, åldern tar ut sin rätt. Erfarenhet eller ej så måste man prestera där och då, och det gjorde verkligen inte Azucar Moreno. Det kändes väldigt mycket ”kryssning” över deras show.
@Pinglan, grejen är den att jag jämför inte hur de var 1990 och hur de är 2022. Jag jämför aldrig åldrar. När jag ser en 25-åring kan jag impas utifrån att hon/han är 25 år. När jag ser en 65-åringdå impas jag utifrån att de är 65 år. Jag förväntar mig inte att en 65 åring ska kunna göra det en 25 åring gör. Jag är varken 25 eller 65 men oavsett vilken ålder man är i så borde man inse det och det gör tyvärr oftast inte tittarna. Ibland undrar jag över människan
@Adri det har ingen betydelse om deras kroppar uppträtt 20 år yngre.Deras ålder är det som räknas i bubblan
Jag tror du förenklar det lite. Visst, de fick kanske inte nån fördel av sin ålder. Men svårt att tro att de åkte ut av det. De var inte bra nog, som performers.
Låten? Helt ok iofs. Men jag ser deras uttåg som väldigt rättvist faktiskt.
Tanxguieras var bättre, men också lite av en besvikelse. Tjejerna borde haft mer att göra själv, för nu såg de så himla vilsna ut och alla roliga uppgifter som danser och trummor var givna till andra.
@Micke, Njae… åldern är oväsentlig för mig. Jag bryr mig inte så mycket om om de är 16 eller 96, jag går efter vad de presterar på scenen och om de lyckas beröra så tycker jag att de lyckats… annars inte. Om det sedan är “bra för deras ålder” elller ej är något som jag inte ens funderat på.
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag kvaliteten var rätt kass igår.
Ibland gillade jag framträdandet, men verkligen inte låten. (Chanel)
Ibland gillar jag verkligen låten, men inte framträdandet (Tanxguieras).
Det enda som klickade helt igår var Blanca Paloma för min del 🙂 Så jag fattar inte att hon kom trea. Sick.
Men i slutändan så har denna uttagning alltid handlat om Rayden (och i viss, om än betydligt mindre, utsträckning… Rigoberta)
Gör ett klokt val nu, Spanien 🙂
@Pinglan, jag syftade inte på dig när jag sa det där om ålder. Jag pratar om det allmänna i bubblan. En av många orsaker till att jag tröttnade på MF. Många gånger fanns det skapliga låtar med 35-plussare men det fick alltid flytta på sig för talanglösa förskoleartister med robotdansare runt sig för att dölja bristerna. ALLTID
@Adri ge mig exempel på 35-plussare som gjort succe placeringsmässigt i MF. I synnerhet kvinnliga. Fundera sen på samma gång hur många “talanglösa förskoleartister med robotdansare runt sig för att dölja bristerna” som gjort detsamma
Angående igår. Tre bidrag var som sagt bra och tre dåliga. Är helt på Johannas linje att Chanels hela grej är precis det som jag ogillar mest av allt. Det enda plus jag kan ge henne är att hon gjorde vad hon kunde med det hon hade. Inte ens det klarade de övriga två.
“Terra” är överlägsen men det där två överkropparna framför tjejerna hade de kunnat bespara mig. Låt oss få fokus på artisterna istället Det är A och O
Men om man jämför Spaniens uttagning med många andras länders så krossar Spanien alla andra länder just nu. Man måste ha en mix av musik, vilket nästan alla andra uttagningar för tillfället saknar. Det är så generöst av Spansk TV att bjuda oss på det här. Man kan inte gilla allt men alla låtar hade ett syfte och ett existensberättigande. Det finns ju även ett par låtar i SanRemo som är kassa varje år men det handlar om konceptet, Spanien har lyckats göra sin egna lilla SanRemo, en festival som kan bli riktigt stor.
En grej till. Detta med ålder. Det är därför jag anser att jury är så viktigt för de ser utanför ålderseendet som tittarna sysslar med. Men som jag sagt så många gånger. När jag försvarar jury då pratar jag inte om jury på 3-5 pers. Jädra trams rent ut sat. Pratar om jury på minst 50 pers i olika åldrar. Ja egentligen minst 100 pers
@Pato helt på din linje. Bredd handlar det om. Sen är det ju iofs tråkigt att klart sämsta låten vann
@Micke Ja jag har varit ovanligt långt ifrån din smak såhär långt men genren som “Slo Mo” tillhör kommer vi nog i stort sett vara överens om i år också. Jag är besatt av “Ay Mama” och jag vet inte riktigt varför men jag blir riktigt besviken om den inte kommer till ESC. Enda andra vinnaren som jag skulle tyckt vara bra nog är Rayden.
Micke: We’ve been through this before, känner jag. Men alright, vad är “succé”?
Jag räknar finalister, för i så fall har de ändå kommit topp 2 i en delfinal, och det är ju toppen. Och då har vi ju The Mamas som är två kvinnor som är 40 (en lite yngre, lite). De vann två gånger, och var tittarnas tvåa en tredje gång. Arvingarna kom till final både 2019 och 2021. Mendez gick till final 2018 och 2020. Mariette har aldrig missat en final, och hon närmar sig 40 nu också. Senast var hon 37-38. Charlotte Perrelli gick direkt till final senast och hon är vad… 48?
Även John Lundvik vann som 36-åring.
Och det andra går jag helt enkelt inte med på. Folk är inte talanglösa, bara för att jag inte gillar det de kommer med 🙂
Men slutligen, jag förstår inte riktigt vad du vill få fram för vi snackade inte ens om Sverige, och jag säger ju att åldern är oväsentlig 🙂
Men ännu ett exempel på att unga inte skulle “dominera”. Jag är född 96 🙂 För två år sen, 2020, så var det bara EN direkt-finalist som var yngre än mig. En. Alla andra var äldre än mig. jag tror Anna Bergendahl var nästyngst och hon var… 29 eller nåt. Och då är man ju inte ung längre. (Obs, inte gammal heller. Men jag skulle ju aldrig beskriva en 29-åring som “oj vilken ung person”)
2010: Anna Bergendahl 18 år
2011: Erik Saade 21 år
2012: Loreen 29 år
2013: Robin Stjernberg 22 år
2014: Sanna Nielsen 29 år
2015: Måns Zelmerlöw 28 år
2016: Frans 17 år
2017: Robin Bengtsson 36 år
2018: Benjamin Ingrosso 20 år
2019: John Lundvik 36 år
2020: The Mamas 35 år (genomsnitt)
2021: Tusse 19 år
Ger genomsnittsålder på 25,8 år. Kanske dags för dig att ställa upp i MF nu då Adri 🙂
För att avsluta detta. De få gånger lite äldre får med sig tittarna så är det någon liten extra grej eller nåt. Förutom det är det för kvinnor endast i grupp de har en liten, liten chans. Män har det lite lättare
Men grejen är att du nu som tidigare inte greppar det jag menar. Kanske likadant tvärtom att jag inte greppar det du säger. Måste vara något liknande för vi kör fast varje gång 🙂
Ja… alltså resultatet igår visar att det är bara bara ungdomar som röstar, rakt igenom. Jag tror inte det fanns någon över 35 års åldern som röstade, det är ungdomar rakt av. Därför kom Azúcar Moreno överlägset sist i tittaromröstningen eftersom de unga tv tittarna har ingen särskild relation till Azúcar Moreno eller vilka dom är. De har säkert hört om dem och vet vilka de är men ingen röstar på dem. Därför vann dessutom Chanel överlägset och blir farlig på fredag.
@Pato, visst är det så. Det är ungdomar som röstar. Så är det inom allt och därför har äldre sämre chans. Det är därför det är viktigt med jury bestående av en MÄNGD personer i olika åldrar
Jag tycker juryn igår röstade helt fair. Chanel som den största hiten och mest självsäkra uppträdandet. Blanca som tvåa, som var den röstmässigt och emotionellt mest intensiva akten som dessutom inte var helt säker att bli en tittarmagnet. Terra kom näst sist hos juryn vilket kanske visar att den var en vattendelare och kanske något överhypad. Unique, den absolut sämsta av alla när det kommer till alla kriterier kom sist hos juryn. Så jag skulle vilka påstå att juryn röstade helt normalt…
Micke: Där kan väl dock t.o.m du ge MF lite credd att för att inte ungdomar ska ha hela ödet i sina händer så är det ju sen några år tillbaka åldersfördelad röstning i Sverige. Jag tycker det är toppen! 🙂
Och sen, det är inte vattentätt. Man kan ljuga om sin ålder. Men det är inte särskilt vanligt eftersom de allra flesta inte vet att vi har åldersfördelad röstning. Min pappa blev exempelvis upprörd när de ville ha hans ålder, tills jag förklarade vårt system. + ljuger om man sin ålder så ens röster hamnar någon annanstans, jamen då har istället ens egna grupp missunnats. Det är ju bara dumt 🙂
Jag tycker det är ett kanonsystem att vi har åldersuppdelad röstning i alla fall. Mycket bättre än det ABSURDA system Finland hade för något år sen där det gavs poäng… inte från olika åldersgrupper, men från en massa andra grupper. Jag tror att asfaltsläggare var en, Youtubers en annan och en tredje grupp var bara en blandning av diverse HBTQ-folk, så då var det inte ens baserat på karriär längre. Där kan man snacka dumt system.
Men jaja. Jag tror inte vi förstår varandra, eller så gör vi det men håller verkligen inte med. Jag tror du vill säga att det är unga som premieras i MF, men isf tycker jag beviset är tunt. Jag menar… Loreen var 29. Måns var 28. The Mamas var 33-38. Sanna Nielsen var 29. Och inte för att vara elak, för jag tycker verkligen om Sanna, men jag är rätt säker på att många åtminstone trodde att hon var över 35, även om hon nu inte ens var 30 än. Hon har ju varit igång i evigheter. Men det är ju inte unga personer. Men ok, du har rätt. De är under 35. Men jag förstår inte var den 35-ribban kommer ifrån, varför 35 skulle vara en så speciell ålder där ens attraktivitet i underhållningsbranschen sinar 🙂
Men vi kanske ska släppa det. Jag förstår inte vad du menar, och du kollar inte ens på programmet så kan ändå bara utgå från vinnarna. Och framför allt, det finns andra här som säkert är totalt ointresserade av denna diskussion 🙂
Jag tror juryn resonerade likt den i Eurovision om Terra. Nämligen “Ojdå, det här stack ut… så kan vi ju inte ha det”.
Man har sett det förr i Eurovision. Ukraina senast i år. Norge 2019 när folket hade det som vinnare, och juryn typ… knappt på topp 20. Serbien 2018? Rådissad.
Jurygrupper gillar inte udda låtar i sig själv. Och är det udda låtar med lite folkligt sound? Ja då finns det knappt ord för motståndet som den kan möta.
Juryn verkar ofta dras lite mer till de färdigtuggade tuggummi-låtarna. Såsom Chanels. Men aja. Om den vinner i Spanien så kommer de snabbt få lära sig en läxa när de – ännu ett år – förmodligen inte ens kommer upp i tresiffrig poäng.
@Adri 35 år är bara en siffra gripen i luften. Hade lika gärna kunnat säga 39 or whatever. Bara menar att det spelar ingen roll att du har en bra låt om inte åldern är där. MF har tyvärr blivit allt mer ett ungdomsställe.
Systemet vet jag ingenting om Adri och därför uttalar jag mig inte om det. Misstror inte det minsta av det du säger om det. Jättebra om de ändrat det. Hoppas bara det kan visa sig i verkligheten sen också. Jag ser ju bara verkligheten när jag år reda på vem som har vunnit.
Som jag sa till HW tidigare. I år är det två artister med som intresserar mig. Lisa Miskovsky och Anna Bergendahl. Ni får gärna rapportera om dem på andra ställen. Jag kollar inte på MF-sidor vet du 🙂
@Adri Håller helt med vad du säger om juryn i ESC. Två anledningar till att ens ha jury enligt mig är att motverka grannröstning och att inte bara lättsmälta radiolåtar som lockar teleröstarna ska vinna.
Men i båda de fallen tycker jag att juryn just nu är de som bidrar till exakt det de ska motverka.
Grannröstningen är såklart stor bland folket fortfarande men om man kollar på juryns röster ser inte de mer objektiva ut.
Låtar som står ut får oftast lågt av juryn, “Shum” är som du sa ett exempel men trodde faktiskt den skulle få ännu sämre. Ett annat väldigt tydligt exempel är 2018 när de hade Benjamin Ingrosso på en helt orimlig andraplats medan de hade Italien nere på plats 20 eller något. Sen kom i alla fall folkets röster och styrde upp lite.
Jag säger inte att juryn alltid har fel, men att tycker att de oftast är mindre öppna för andra musikgenrer än folket, och det borde ju vara tvärtom.
Jag hoppar in med en helt annan grej här. Kul med svar om det kommer 🙂
Undrar lite över om gänget här har någon/några låtar i årets ESC 2022 som ni känner ni är ganska ensamma om att gilla. Jag har en som nog kommer att chocka Adri 🙂 Jag har några stycken som jag tror jag är ganska ensam om men vem vet. Kanske jag inte alls är. Tar de sen om det kommer några svar 🙂
@Micke Några låtar jag gillar men inte hittat många andra som gillar är “What to make of this” i Estland, “Një” i Albanien och “Dance like a pink flamingo” i Norge. 🙂
Micke: Jag känner mig rätt solo på den planen som gillar “Call me from the cold” i Litauen. Men det är nog faktiskt bara den 🙂 Känner att jag har stöd på de flesta andra jag gillar från året! 🙂
@Micke jag har inte lyssnat tillräckligt mycket på de flesta länders uttagningar men känner att “Plans” i Lettland är en låt jag gillar mer och mer och det känns inte som övriga här är med på det tåget (och Aminata är ändå bättre så den är bara tvåa i den uttagningen)
@Micke, Min favoritlåt i Rumäniens uttagning, “Neverending” med Ivel, har jag inte sett att så många talat sig varm om, men det kan ju bero på att de inte hunnit lyssna in sig på landets bidrag ännu. 🙂
Micke, jag gillar “Vaikus“ i den estniska uttagningen. Tror inte så många har nämnt att de gillar den?
Tack för svar HW, Adri, Johanna, Pinglan och Engsla. Jag känner inte igen allt det där men jag ska ta mig en koll och återkomma. Själv vet jag just nu tre låtar som jag tror mig vara ganska ensam om. En som drar till rock, en som drar till opera och en som drar lite hur som helst 🙂
Den som drar åt rock är från Ukraina: “All be alright“, Cloudless
(Många som försöker sig på rock det har varken grejen, kunskapen eller rivet. De flesta som är med i ESC har tyvärr alla tre av dessa. Cloudless har kunskapen men inte förmågan att utföra det till fullo)
Den som drar åt opera är från Albanien: Pse nuk flet, mama?“, Denis Skura
(Operaröster inom ESC är oftast gränsfall och så även här. Kille klarar dock av det (förutom en miss live) och har dessutom en mycket vacker refräng)
Den som drar lite åt alla håll: “Trenulețul”, Zdob și Zdub & Frații Advahov
(Hur töntig som helst egentligen men ett jädra glädjepiller samtidigt. Halv revansch för skiten de gav oss 2011. Dock långt ifrån pärlan från 2005)
Sen har jag en till men den håller jag på för den chockar nog Adri en del .-)
Micke: Ah vi har tyckt lika om mycket i år, men här är vi inte i samma galaxer. Den moldavska låten är sådär antar jag. Jag vidhåller att om “Lele” inte vinner deras nationella uttagning, så spyr jag. För Moldaviens uttagning är det värsta jag hört. Får Irlands uttagning att framstå som riktiga guldbitar! Men likväl, i den smörjan som är Moldaviens uttagning är “Trenulettul” en av de “bättre” (minst dåliga) men jag kan verkligen inte säga att jag gillar den.
Än mindre de andra två. Framför allt den ukrainska låten. Alldeles för sliskig för lille mig.
@Micke Zdob zi zdub är bra! Den får gärna vinna i Moldavien, dock är Adris favorit även min favorit i den uttagningen. De andra kräver lite fler lyssningar för mig.
Ni fem trogna svarare på frågor. Jag hade väntat mig massa direkt dåliga låtar i era val av “Sånt ni är ensamma tt gilla”. Så blev det inte 🙂
HW, du var bäst då du slängde ut tre låtar. Vad gäller din första så förstår jag om du tror dig vara ensam om den men du får nog göra plats för mig på den tronen. Mysig låt. Din tvåa är inte lika mysig men går absolut in under samma epitet. Du har valt två mysiga låtar this far.
Tyvärr spricker det när det gäller ditt tredje val. Som ni nog alla vet så är jag främst rockare. Helst riktigt röj men då pratar jag gitarrer, trummor, bas and so on. Det som händer 0.28-0.46 räknar jag inte ens in som rock. Sorry HW. Men två av tre är väl inte illa 🙂
Adri detta är den jag känner bäst till av de låtar ni valt ut som “era egna”. Detta är min tvåa i Litauen men den når inte upp till Ievas låt. Typ av växare så fler kommer att gilla den.
Johanna, väldigt delat omdöme måste jag ge dig. Tycker absolut inte om versen men när refrängen kommer blir det som en helt ny låt. Varför tog de den versen. Kunde blivit så himla bra.
Pinglan, du gör mig förvånad. Jag tycker din låt är helt ok. Stil som jag gillar men jag trodde den var far from you. Trodde jag kände dig i musiksmak efter alla år 🙂 Ska bli intressant att se hur han får till det live.
Engsla, den här hade jag glömt. På ett sätt troligen mest svår av alla för mig hittills. Vet inte hur många gånger jag gillade den för att nästa gång mest undra varför. Live avgör troligen 🙂
@Micke, Jag blev ganska förvånad själv då jag faktiskt ratade låten vid min första genomlyssning men märkte att jag hade melodislingan kvar i huvudet och fick gå tillbaka och leta upp den. Sedan dess är det min överlägsna favorit i Rumänien. 😀
@Micke Kul att du gillar “What to make of this”. Jag tänkte att den kanske skulle passa dig eftersom jag sett dig några gånger skriva om “flyta-bort-musik” vilket är vad den låten är för mig, men hade inte sett dig nämna den låten. Trollfests låt är definitivt inte allas kopp te har jag märkt. Den är väl lite “för mycket” men det tycker jag det får vara i ESC. 🙂
Jag håller väl egentligen med om att instrumenten är det viktiga i rock och inte sångrösterna, men det stör mig absolut inte när rösten också är lite hårdare, tvärtom tycker jag det kan passa instrumenten väldigt bra. Men det är ju en smaksak. 🙂
Micke, vissa gånger känner jag mig också lite kluven till låten, och tänker att “det var ju ett j-la tjatande”, men för det mesta tycker jag bara att den är väldigt melodisk och behaglig. Att en låt är lätt att tralla med i är ofta ett gott tecken för mig 🙂
@micke, jag gillar den här, den är helt chanslös och ingen snackar om den men jag tycker den är rätt schysst
https://youtu.be/EzJcOH0mb3k
@Pato, har knappt lyssnat på Polens bidrag överhuvudtaget. Det jag slagit fast av det lilla jag hört är att jag definitivt inte gillar “Lovesick”, Kuba Szmajkowski. Har allt jag inte gillar. Detsamma gäller “Głośniej niż decybele“, Unmute. Två bedrövliga bidrag.
Övriga fyra som är fria att lyssna på är helt ok. Dessa rankar jag:
1. “Paranoia”, Daria
2. “Drogowskazy“, Siostry Szlachta
3. “Dokąd?“, Ania Burcyn
4. “Czysta woda“, Karolina Lyser
@micke, ja håller med fint.