San Marino i Eurovision – Personlig topp-lista 2021
2021-09-03 (fredag)Schlagerpinglan: I dag, fredagen den 3:e september, är det San Marinos nationaldag vilket jag tycker är en bra dag att uppmärksamma alla de bidrag landet tävlat med i Eurovision Song Contest genom tiderna.
Efter att ha lyssnat igenom landets samtliga 11 tävlingsbidrag (+ 2020-bidraget), som ni hittar på min San Marino-samlingssida, så uppdaterade jag min personliga topp-tio-lista, se nedan.
Schlagerpinglans favorit av San Marinos ESC-bidrag:
“Crisalide (Vola)”, Valentina Monetta (ESC 2013)
1. (1.) (1.) (1.) | “Crisalide (Vola)“, Valentina Monetta | (ESC 2013 – 11:a i semi 2) |
2. (ny) | “Adrenalina“, Senhit | (ESC 2021 – 22:a i finalen) |
3. (4.) (4.) (ny) | “Say Na Na Na“, Serhat | (ESC 2019 – 19:e i finalen) |
4. (5.) (5.) (4.) | “Chain Of Lights“, Michele Perniola & Anita Simoncini |
(ESC 2015 – 16:e i semi 2) |
5. (3.) (2.) (3.) | “Stand By“, Senit | (ESC 2011 – 16:e i semi 1) |
6. (2.) (3.) (2.) | “Complice“, Miodio | (ESC 2008 – 19:e i semi 1) |
7. (6.) (6.) (5.) | “Spirit of the Night“, Valentina Monetta and Jimmie Wilson |
(ESC 2017: 18:e i semi 2) |
8. (8.) (8.) (7.) | “Maybe (Forse)“, Valentina Monetta | (ESC 2014 – 24:a i finalen) |
9. (7.) (7.) (6.) | “The Social Network Song (Oh Oh – Uh – Oh Oh)“, Valentina Monetta |
(ESC 2012 – 14:e i semi 1) |
10. (9.) (9.) (8.) | “I Didn’t Know“, Serhat | (ESC 2016 – 12:a i semi 1) |
11. (10.) (-) (-) | “Freaky!“, Senhit | (ESC 2020 – inställd tävling) |
12. (11.) (10.) (9.) | “Who we are“, Jessika (feat. Jenifer Brening) | (ESC 2018 – 17:e i semi 2) |
debutår: 2008 – deltagit 11 gånger (+2020) – vunnit 0 gånger |
Se “San Marino i Eurovision Song Contest” för landets samtliga bidrag.
Det mesta är katastrof. San Marino borde spela smartare och börja samarbeta med Italien. Låt tvåan från Sanremo-festivalen frågas om en plats för att representera San Marino istället.
2014, 2019 och 2021 – de gillar jag 🙂
@Adri
Du kan för fan inte gilla 2019 😉
Den jag tycker mest om är faktiskt en låt jag tror till och med fans har glömt bort, Complice från 2008, deras debutbidrag. Den är den enda som är lite schysst här, MEN för att inte tala om det bidraget som tack o lov inte fick chansen att uppträda. 2020. Låten är usel och musikvideon är… man vill nästan dö… Både hennes musikvideo från i år och 2020 är fuuullständigt obegripliga. Nej, alltså Senhit får Valentina Monetta att framstå som Lady Gaga. Som artist, inte som person men som artist är hon en katastrof i sig. Skämskuddarnas skämskudde. Hela tre bidrag har hon haft med. Den första är så livlös så att mina händer somnar när jag ens skriver om den. Den andra har jag nämnt och den tredje slaktar hon på scen.
1. Complice – 2008
2. Crisalide – 2013
3. Say Na Na Na – 2019
4. Adrenalina – 2021
5. Stand By – 2011
6. Who We Are – 2018
7. Maybe – 2014
8. Freaky – 2020
9. I Didn’t Know – 2016
10. Social Network Song – 2012
11. Chain of Lights – 2015
12. Spirit of the Night – 2017
San Marino har sin roll att spela, men att jag bara gillar en av deras 12 låtar är väl inget jättebra tecken direkt. Många av deras bidrag är ju “skämtbidrag” och flera av de seriösa är omöjligt att faktiskt ta seriöst för mig (vem tyckte 2015 var en bra idé). Får se vad de kommer med nästa år 🙂
Pato: Jag tyckte verkligen verkligen om ”Say Na Na Na”. Blev chockad själv med tanke på hur otroligt illa jag tyckte om ”I didn’t know”.
”Complice” tyckte jag inte om ens litegrann. Jag citerar Babben Larssons tyckande från det årets Inför Eurovision:
”Jag blir deprimerad av den här låten. Den kommer inte igång och jag tycker inte om sångaren. Det är som att man känner ”kom loss någon gång och sjung ut” och sen när han äntligen gör det så önskar man att han inte hade gjort det. Det blir 0 poäng.”
Ordagrant och ordagrant… det var andemeningen i alla fall och jag har nog aldrig hållt med en panelmedlem i Inför-serien mer.
hahaha jag kommer ihåg Inför-programmen mycket väl. Ja, hon var väldigt rak på sak åtminstone. Nä, Complice är inget konstverk till låt meen om man ska jämföra med resterande San-Marinesiska bidrag så tycker jag den har mest värde. 🙂
@Pato, Jag förstår tanken att det är slöseri med bra låtar i Italien och att San Marino därför skulle kunnat få bättre resultat den vägen (då länderna är så nära sammanknutna) men jag ser hellre att San Marino fortsätter att sätta egna avtryck i tävlingen i stället för att bli Italiens B-lag. Inget av deras bidrag är visserligen något jag älskar men topp-tre tycker jag rejält bra om (sett ur Eurovision-filter). 😀
@HW, 2015-bidraget kämpar jag rejält med. Ena halvan av mig tycker att det är “för mycket” men andra kan inte låta bli att falla för en del av melodislingorna. Det märks att Ralph Siegel var en fantastisk låtskrivare en gång i tiden. Synd bara att han inte lämnade över sina idéer till någon annan som kunde göra klart låten med lite fler lager. (Sedan hade jag gärna gjort lite andra justeringar i form av artister med bättre uttal, annan text osv men jag vill inte slakta den helt, min poäng var ju att jag trots allt tycker om låten när jag är på rätt humör för den. 😀 )
@Adri, Även jag har ”Say Na Na Na” bland mina favoriter. Rent teoretiskt så är det kanske inte så imponerande men helheten fungerade för mig. 😀 Vad som däremot hänt med “Complice“ denna gång vet jag inte då jag trodde att det också var en av mina favoriter men vid denna genomlyssning så började jag nästan förstå vad Babben menade. Jag är inte där än men nu förstår jag det i alla fall. 🙂
Ja, men mitt problem är att jag inte ser att San Marino kör sin egen väg eller gör egna avtryck. Att köpa in låtar kan egentligen alla länder göra. Det enda avtryck JAG ser att de ger är att försämra och sänka nivån på den här tävlingen…
San Marino har verkligen blandat och gett i ESC under deras korta tid. Det är ändå lite beundransvärt kan jag tycka även om resultaten sällan blir nånting för dem.
Bästa låt? ”Complice”
Överlägset. Jag brukar vara svag för sorgesamma rockballader om de görs rätt. Complice prickar rätt på måna punkter för just detta. Sen höll jag inte med om sångarens insats. Live tyckte jag han höjde sig rätt bra, även om han kanske blev lite av ett karismavakuum. San Marino brukar vara duktiga på att återanvända artister och jag anser att förr eller senare borde det vara Miodios tur för revansch.
Sämsta låt? Delad mellan 2012 och 2021
Dessa låtar delar på denna inte så lyckliga utmärkelse, dock av helt olika skäl.
”Social Network” känns som en musikalisk bilolycka: tragisk att titta/lyssna på, men man kan ändå inte låta bli. Ett haveri rakt igenom. Jag antar att detta skulle vara en samhällssatir (sociala medier och facebook var ju verkligen all the rage redan 2012), och det hade kunnat bli bra om det gjorts rätt. Problemet är att arrangemanget är för tunnt, artisten känns väldigt uppstyrd, och varken hon eller låtskrivarna tycktes själva ha nån aning om var humorn låg i detta. Jag brukar ha ganska mycket överseende med många skämtbidrag, för även om de kan uppfattas som dåliga blir de ofta bra pga det, framför allt om man lyckas spela på sina brister. ”Social Network song” lyckas inte ens med det.
”Adrenalina” har å andra sidan flera andra problem. När jag och mina panelkollegor skulle recensera låtarna var det mycket hausse från många, utom mig. Jag tyckte låten kändes hysterisk, och jag misstänkte att Flo Rida bara ställde upp på låten för lite papp i handen. Hans närvaro känns malplacerad, men i slutändan är inte han problemet, även om jag aldrig haft höga tankar om honom.
Framför allt är problemet låten. ”Hysterisk” var alltså mitt ord, och jag tror det beror på att 10(!!) låtskrivare jobbade med den. Ju fler kockar desto sämre soppa är ett uttryck som jag tror passar bra in, då låten i slutändan blev ett hopsläng av en massa beståndsdelar, utan sammanhållning. Det är som att samtliga tio låtskrivare ville slänga in sina egna idéer utan eftertanke, och det säger sig självt att det är ett korkat sätt att jobba på. Mycket adrenalin för ingenting.
@Pinglan “Chain of Lights” hade i en annorlunda version kaaaanske kunnat bli en hyfsad ESC-ballad, men helheten (texten, scenen, artisterna) fick det hela att bli lite oavsiktligt roligt tyckte jag, och låten kändes gammaldags på ett dåligt sätt.
@Lukas Håller med dig om 2021, visst är det en av de bättre låtarna San Marino kommit med men tycker det du sa stämmer. Plus att den fortfarande påminner mig om “Moves” från MF 2020 (som dessutom har gemensamma låtskrivare med “Adrenalina”). Det där med 10 låtskrivare reagerade jag också på när den kom, låter som ett grupparbete i högstadiet.
Kul förresten att både Pato och Lukas håller med mig om att “Complice” är landets överlägset bästa bidrag. Tänk att den låten kom SIST. Alltså att Irland, Estland, Belgien och Malta alla fick fler poäng än den. Vissa saker är svåra att förstå sig på.
Jag är team Lukas här. När jag diskuterade och satte betyg på San Marinos bidrag i år så tror jag att jag satte en fyra av fem på varenda sajt och kanal jag hade möjlighet att diskutera bidragen på, enbart för att det var skönt få höra lite kvalitativ rap i tävlingen som inte var anpassad men i slutändan visade det sig bara vara en stor business. Senhit var en genomusel artist. Flo-Rida brydde sig inte ett duugg, han åkte dit gjorde sin grej och åkte hem igen med lite mer pengar i fickan. Han var enbart där för business, han brydde sig varken om henne, låten, tävlingen, resultatet, han tänkte säkert i sin hjärna; vad i helskotta är det här för cirkus jag har tackat ja till. Låten användes enbart av producenter för utfyllnad och för att få mer tempo i finalen och för att media ska ha mer att skriva om. Debbarna struntade i allt, de var också ute efter lite pengar och därmed kunde man då utnyttja Azerbajdzjan vilket man gjorde i fjol och i år använde man sig av San Marino. Det var endast en total jäkla business. Och tyvärr är det detta system som faktiskt hade kunnat få mig att tröttna på den här tävlingen. Det är mitt problem, det blir fake, det blir en fabrik mer än vad det blir en musiktävling och det är inte ens intressant, det tar bort mycket av tävlingen och till alla fans som tycker att det är så här musikbranschen ser ut, det är exakt så här den inte ser ut. Visst köper man in saker och alla stora låtskrivare och producenter har visserligen kontakter men riktiga hits är där hela teamet har ett särskilt band med artisten eller gruppen och därmed vet om kapaciteten och vad som ska göras och inte göras. Det här med att köpa in låtar till artister man inte ens känner eller träffat eller länder man har en kontakt med och hela den cirkusen, det fenomenet är mest kopplat med ESC bara för att man vet att det finns stater som San Marino, Cypern, Malta som är väldigt lätta att utnyttja och övertyga för en business. Det låter sorgligt men det är verkligheten och det smutsiga systemet bakom den här tävlingen.
Sammanfattningsvis, det jag försöker säga (jag ska försöka hålla mig kortfattad) är att det handlar egentligen bara om pengar, självklart inte i alla lägen men jag pratar om småstater. Christer Björkman har varit involverad i detta spel under hela sin period. Egentligen har jag inga problem med att mikrostater som kanske inte har förutsättningarna köper detta sätt att ta ut låtar på men det håller inte, vi har även fått se lite större länder också köra på detta när de är på latsidan. Hej Azerbajdzjan, Hej Polen, Hej Ryssland, Hej Grekland och även flera andra. I år visade det sig att det funkar inte att göra på det här sättet, hemmapubliken i flera länder ser att det blir fake:at och plastigt och ointressant. Men struntsamma, kör på! Men räkna inte med att era låtar blir några stora hits och räkna inte med att ni kommer att ta hem den här tävlingen någon dag.
1. 2013 – Crisalide (Helt överlägsen)
2. 2014 – Maybe
3. 2008 – Complice
4. 2021 – Adrenalina
5. 2015 – Spirit of the Night
6. 2019 – Say Na Na Na
7. 2018 – Who We Are
Resten är inte mycket att hurra för.
Så egentligen ingen gillar det här systemet, vad finns det att gilla? Det handlar bara om pengar. Man vill kunna försörja sig enkelt och effektivt!
@Lukas, “The Social Network Song” var fel på så många sätt för mig 2012 och jag har inte sett / lyssnat så många gånger på hela låten då jag först upplevde det som en form av “skämskudde-låt”. Efter ett flertal försök har dock Valentina blivit något av en kultfigur, vilket hjälpt upp låten en hel del och jag numera kan lyssna på hela låten (som jag nu tycker har fått lite nostalgiskimmer). Likväl, håller med om att de missade målet rejält här (om de nu försökte vara roliga). 🙂
@Pato, Att människor behöver pengar för att kunna överleva är inget som speciellt symboliserar ESC utan det är något som de flesta i hela världen kämpar med och därmed är det ingen fråga jag hänger upp mig på i detta sammanhang.
Att vissa länder väljer ut sina bidrag internt är inte heller det något jag ser som något problem, tvärtom så ger det en variation till tävlingen som annars skulle kunna bli en i mängden av ointressanta talangtävlingar (om man nu är allergisk mot välputsade bidrag av ESC-inriktade låtskrivare och vill genomlida hundratals amatör-bidrga bara för chansen att hitta nålen i höstacken). Vissa låtar är alltför finputsade, vissa är originella, vissa känns lite väl B-betonade men vissa träffar rätt. Det är just denna blandning av bidrag uttagna på olika sätt som gör att jag älskar tävlingen. 🙂
Vad gäller Azerbajdzjan så är inte ordet “lat” något jag någonsin sett i samband med ESC (få länder lämnar så lite åt slumpen som Azerbajdzjan) och då jag älskar det polska bidraget så är jag tacksam över att de inte fick in något bättre. Visst, det var inget vinnarbidrag (inget finalbidrag heller för den delen) men för mig personligen så föredrar jag en tävling med dessa speciella bidrag än en tävling med t.ex. 26 varianter av “Tout l’Univers” (även om det anses vara ett bättre val).
Bidrag ska få mig att känna något för att de ska fungera för mig och om de sedan anses vara fake eller genuin musik spelar mindre roll. Det som fungerar fungerar. 🙂
Mm. Nummer 1,
Jag vill absolut inte ha 26 varianter av det Schweiziska bidraget från i år. Oavsett genre så vore det mardrömmen om alla låtar i ESC var likadana. Tävlingen hade dött med åren. Tvärtom, jag vill ha mix. Tyvärr får vi inte någon mix om alla länder börjar ringa Sverige. Jag vill inte att ESC blir Melodifestivalen 2.0, det vore skräcken. Jag vill ha hits och mix. Det är vad jag vill ha.
Nummer 2,
När det kommer till Azerbajdzjan. Ja. Azerbajdzjan är väldigt hårtarbetande land när det kommer till att inte få sig själva att se “dåliga” ut eller pinsamma ut, vilket man på ytan inte gör om man tar fram luren och ringer Sverige år efter år. Så de spelar bra. Kolla på deras vinnarbidrag 2011! Allt var inköpt och idag ser vi att ingen bryr sig om den låten längre förutom en liten minoritet av fans. Dessutom om man kollar på den azeriska musikindustrin så finns inte ens en enda liten låt som sjungs på något annat språk än ryska, turkiska, azeriska, arabiska. 0 låtar på engelska.
Nummer 3,
När det kommer till själva businessen så kan man ju fortfarande tjäna pengar utan att ringa Sverige så inte ens businessmässigt är det ekonomiskt det bästa formatet. Det är bara effektivt.
Nummer 4,
Fråga till Pinglan, vilka låtar var dina personliga bottenlåtar i år? 🙂
Några saker till jag funderade på gällande “Adrenalina” som jag inte fick med i min tidigare kommentar.
Att den sen floppade i finalen förvånande nog ganska många, men däribland även mig själv. Överlag märkte jag att det inte gick så bra för någon av de låtar som var i samma stuk som den låten. Den som placerade sig bäst av dessa var Moldavien och den hamnade på 13:e plats. Serbien 15:e, Cypern 16:e, Israel 17:e, Azerbajdzjan plats 21, och så San Marino på plats 22… det verkade överlag som att “Adrenalina” framstod mest som ett skrytprojekt än nånting annat och när väl folk skulle rösta så föll den ihop som en koloss på lerfötter.
@Pato, Lyckligtvis så har antalet “svensk-bidrag” i Eurovision minskat de senaste åren (jag tycker att svenska bidrag är speciella men vill inte se en tävling med endast sådana utan hoppas på en tävling där länder tävlar mot varandra) och ju fler vinnare vi får med inhemska artister och bidrag desto mindre efterfrågan borde det bli på dem.
I finalen så var det främst bidragen från Sverige, Schweiz, Bulgarien och Malta som jag placerade långt ner på min personliga lista. Många av dem hade kvalitéer som jag naturligtvis belönat med poäng om jag suttit som jurymedlem… men som privatperson så gjorde de inget för mig utan jag blev mest uttråkad av dem. (Jag har dock fått upp ögonen för Bulgariens bidrag lite senare och har inte längre med det som ett bottenbidrag.)
@Lukas, Intressant kommentar om “Adrenalina”. Själv var jag inte så imponerad till att börja med (även om jag såg det som ett rejält uppsving efter “Freaky!”.) Väl på finaldagen så var jag däremot en av de som tyckte att det svängde rejält och hade unnat duon en betydligt högre placering. Att jag placerar bidraget som tvåa genom tiderna har dock mer med brist på konkurrens att göra än att jag verkligen tycker att det är ett spektakulärt bidrag. 🙂
Schweiz o Bulgarien, dina bottenlåtar i finalen? Det är nog dags att ringa polisen och öronläkaren på en gång hahaha 😉
@Pato, Som jag skrev: Bulgariens bidrag har jag fått upp ögonen för senare men den schweiziska låten tilltalar mig fortfarande inte då den saknar det där “lilla extra” som behövs för fånga mitt intresse.
Jag vet 😉
Bulgarien och Grekland var min topp 2 i ESC2021 (följt av Norge, Italien, Ukraina och Danmark några mer).
Så att du fått upp ögonen nu gör mig glad att höra! 🙂
Själv har jag även fått upp ögonen för det som var min KLARA sistaplats: Serbien. Missförstå mig inte. Jag tycker fortfarande ”Loco Loco” är en fruktansvärd låt verkligen. Men tjejerna lyfte den live verkligen, och det visade sig att den funkade myyyycket bättre live än i studion (vilket var raka motsatsen till vad jag trodde). 🙂 Så nu stör inte deras 15e plats fullt så mycket som den kunnat göra!
(Även om låten är fruktansvärd fortfarande)
@Adri, Inte för att jag tror att någon missat det men själv hade jag Italien som överlägsen etta och är fortfarande lika glatt överraskad över att min favorit (efter så många år av besvikelser) äntligen vann. 😀
Vad gäller Hurricane så tycker jag att de är ganska underhållande live… men jag föredrog “Hasta La Vista” över “Loco Loco“.
Grattis pinglan, kul att du till slut också hittat något i Growing Up is Getting Old, hur många tusen lyssningar krävdes det? 😀
Men skämt åsido, var det nog låtens stora akilleshäl – att den inte var tillräckligt omedelbar, utan kräver rätt många lyssningar för de flesta. Och det är ju inte direkt något framgångsrecept i ESC. Men oavsett ett jättefint bidrag.
@oe, Det tog väldigt många lyssningar, ja. 🙂 Tyvärr så hände inget innan finalen utan aha-upplevelsen kom inte förrän långt senare, vilket (precis som du skriver) inte är helt optimalt för en tävling som ESC. Men, men… en vacker låt trots allt (och ett, om än sent, fungerande framträdande) som jag så här i efterhand är tacksam över att den var med. 🙂
Egentligen skrev jag nog allt jag har att säga om San Marinos bidrag i esc redan förra året, så jag försöker att vara lite mer positiv i år. Senhit må inte vara världens bästa artist, men hon utstrålar energi och glädje och här räcker det för att toppa min lista 🙂
1. “Freaky!”, 2020
2. “Adrenalina“, 2021
3. “Complice”, 2008
4. “Crisalide (Vola)“, 2013
5. “Stand By“, 2011
6.“Who we are“, 2018
7. “Maybe (Forse)“, 2014
8. “Spirit of the Night“, 2017
9. “The Social Network Song (Oh Oh – Uh – Oh Oh)“, 2012
10. “Say Na Na Na“, 2019
11. “I Didn’t Know“, 2016
12. “Chain of Lights“, 2015