Italien 2021: Måneskins “Zitti e buoni” framgångsrik på Spotify
2021-05-26 (onsdag)Efter Italiens vinst i Eurovision Song Contest 2021 med gruppen Måneskin den 22:a maj och så har deras tävlingsbidrag “Zitti e buoni” gjort succé på ett flertal Spotify-listor runt om i världen.
Förutom att låten tagit sig in på nionde plats (23:e maj) på Spotify Global Chart – Top 200, vilket är första gången en låt på italienska tar sig in på topp-tio, så har den legat etta i flera länder och strömmats nära fyra miljoner gånger under ett dygn, vilket gör “Zitti e buoni” till den mest strömmade låten på italienska under 24 timmar någonsin.
(Källor: wiwibloggs.com och aftonbladet.se)
(Grafik lånad från Måneskin, 25:e maj 2021)
Lyssna på Italiens bidrag till Eurovision Song Contest 2021: | |
Bidrag / Artist: | “Zitti e buoni”, Måneskin |
Länkar: | officiell musikvideo – Eurovision-version – studioversion “Radio Italia Live”-framträdande – “Adriatic PreParty 2021”-video akustisk version – “Che Tempo Che Fa”-framträdande “PrePartyES 2021”-video – “Wiwi Jam at Home”-video eurovision.tv (låttext + info) 1:a live-repet i Rotterdam – 2:a live-repet i Rotterdam final-framträdande i Rotterdam – vinnar-framträdande i Rotterdam |
Låtskrivare: | Måneskin |
Se även: | Resultatet av Sanremo 2021 Presentationen av Italiens ESC 2021-bidrag: “Zitti E Buoni” – Måneskin |
Schlagerpinglan: Det är bara att gratulera till de välförtjänta framgångarna och hoppas att de följs upp av många fler. Den nya “I Wanna Be Your Slave” verkar vara ganska populär men själv föredrar jag den lite äldre “Morirò da Re“. 🙂
Mer om Italiens förberedelser inför ESC 2021 hittar ni här: “Italien i ESC 2021“.
Italien gör ju något som många andra länder – främst Storbritannien och Spanien – inte gör. Och det ger resultat.
Det Italien gör är att de kompromissar inte med vad de skickar till Eurovision. De skickar det bästa och största i Italien till Eurovision. De skicka A-namn, minst B-namn.
Aldrig längre ner än så. Och det märks.
Sen fattar jag att alla A-artister inte är sugna, men där lär finnas några och att då se Storbritannien och Spanien agera som de gör en lite beklämd.
Med det sagt. Det kan sluta hur bra som helst att välja en okänd. Inte ens holländarna själva var speciellt bekanta med Duncan Laurence 2019 ju 🙂 och vilken saga det blev!
Men det tyder på att Italien verkligen tar Eurovision på allvar. Jag är så glad över bekräftelsen som ESC fått i Italien på sistone 🙂 tror mycket ska till för att vi ska förlora de igen.
@Adri Tror inte Italien skickar sina A-artister särskillt ofta eftersom en stor majoritet av de aldrig skulle ställa upp i Sanremo. Lite som att våra A-artister inte skulke ställa upp i Melodifestivalen.
Nu är ju Sanremo populärt och anrikt men de absolut största vill och behöver absolut inte vara med där. Typ som att vi inte kommer få se Zara Larsson eller Robyn i mello….
Med det sagt så lyckas Italien alltid vara sanna mot sig själva och många “up and coming”-artister är ju med och slår igenom på riktigt där(Som att Mahmood var inget A-namn när han ställde upp) Sedan finns ju undantag (som Il Volo)
Johanna: Nämen jag håller ändå koll på just den italienska marknaden tycker jag. Och visst, vissa skulle inte röra SanRemo, än mindre ESC, med tång. Men överlag är det liksom samma artister som deltar i ESC som får de största musikpriserna i ESC, som får de bästa recensionerna, som är högt ansedda av mainstreampubliken 🙂
Kollar man t.ex Italiens topplistor off season, så är där väldigt väldigt många namn som man kommer känna igen från San Remo-festivalen 🙂 Däribland Irama. Jag visste ju verkligen vem han var redan innan “La genesi del tuo colore”, just för han befunnit sig en del på den topplistan när jag utforskat efter ny musik på Spotify 🙂 (sen får jag för mig att han varit med tidigare i San Remo, osäker dock, men det visste ju inte jag eftersom jag aldrig följt det innan) 🙂
Så ja, jag hör ju vad du säger. Men jag står nog ändå fast vid min kommentar. Även om den naturligtvis är väldigt generellt talande 🙂
Rättelse: “…som får de största musikpriserna”.
Ska det stå. Vet inte varför jag lade till “i ESC”. För min poäng var ju raka motsatsen.
@Adri Den stora frågan är ju hur många av de som ligger på den listan som var stora namn INNAN de ställde upp i Sanremo första gången. Är lite det jag är ute efter…..Menar Danny Saucedo var ju knappast ett A-namn i Sverige första gången han ställde upp i Mello men skulle absolut säga att jan är det nu….Nu är ju du säkert mer insatt än mig så detta är ju en genuint nyfiken fråga!
Johanna: Jadu. Jag gissar att det är lite av this och lite av that, kort sagt 🙂 Det finns säkerligen vissa som ser SanRemo som en språngbräda för sin karriär, och andra som helt enkelt älskar formatet 🙂 Jag har förstått att både SanRemo och Eurovision faktiskt fått enorma bekräftelser de senaste åren, som boostat populariteten i landet 🙂 Att det sker just i det vanligtvis ESC-skeptiska Italien har gjort mig så glad.
Kollar man Italiens uttagning så är där inte sällan ganska gamla artister. Och då verkar det mer som att det är “legender”, snarare än i Sverige där gamlingarna i MF oftast är föredettingar som vill få en revival 🙂
Men som sagt, det är ju inte enbart A-klass på deltagarna, utan det är lite this och lite that vågar jag tro. Men om inget annat, så blir det ofta stort sen. Så jag tror ändå Italien är de som kompromissar minst med vilka de skickar 🙂 Kollar man MTV Europe Awards och sånt (vilket absolut inte är det mest prestigefulla priset man kan få, men det är ändå ett stort pris) så är det framför allt hos Italien som man ofta känner igen deras nomineringar och mottagare från ESC. Bland annat den senaste, Mahmood 🙂
Det närmsta vi har varit ett A-namn – de senaste åren – är väl Benjamin Ingrosso, men även då skedde ju den utvecklingen efter ESC 🙂
Aja, nu svamlar jag. Jag lever ju inte i Italien, så ska inte killgissa för mycket. Men det är ett intryck jag har fått när jag utforskat Italienska topplistor och artisterna som deltagit. Att jag tänkt “nämen, det här är ju riktiga stjärnor” 🙂