ESC 2021 Schlagerpinglan: Efter att ha gjort sammanställnignar av hur det har gått för bidragen från Norden, ex-Sovjet-, ex-Jugoslavien, Big Five-länderna och bidragen på andra språk än engelska så avslutar jag säsongen med att ta en titt på årets “svensk-bidrag”.

Här nedan ser ni (tillsammans med artisternas live-framträdanden i Rotterdam) resultatet för “svenskbidragen” i finalen (resp. semifinalerna) av ESC 2021, både vad gäller de slutliga placeringarna och hur tittarna resp. jurygrupperna placerade dem:

Det mest framgångsrika svenskbidraget i Eurovision Song Contest 2021:

Je Me Casse“, Destiny – Malta

Slutliga placeringar för de s.k. svensk-bidragen i Eurovision Song Contest 2021:
Malta MaltaJe Me Casse“, Destiny
(svenska låtskrivare: Amanuel Dermont, Nicklas Eklund, Malin Christin)
7:a i finalen
Bulgarien BulgarienGrowing Up is Getting Old“, VICTORIA
(svenska låtskrivare: Maya ”Rallie” Nalani, Oliver Björkvall, Helena Larsson)
11:a i finalen
Sverige SverigeVoices“, Tusse
(t&m: Joy Deb, Linnea Deb, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Anderz Wrethov)
14:e i finalen
Cypern CypernEl Diablo“, Elena Tsagrinou
(svenska låtskrivare: Jimmy ”Joker” Thörnfeldt)
16:e i finalen
San Marino San MarinoAdrenalina“, Senhit
(svenska låtskrivare: Joy Deb, Linnea Deb, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt,
Kenny Silverdique, Suzi Pancenkov, Malou Ruotsalainen, Chanel Tukia
)
22:a i finalen
Österrike ÖsterrikeAmen“, Vincent Bueno
(svenska låtskrivare: Jonas Thander)
12:a i semi 2
Polen PolenThe Ride“, RAFAŁ
(svenska låtskrivare: Joakim Övrenius, Thomas Karlsson,
Clara Rubensson, Johan Mauritzson
)
14:e i semi 2
Irland IrlandMAPS“, Lesley Roy
(svenska låtskrivare: Philip Strand, Emelie Eriksson, Lukas Hällgren)
16:e i semi 1


Om juryn fått bestämma: Om tittarna fått bestämma:
Malta Malta 3:a i finalen
(1:a i semi 1)
Sverige Sverige 11:a i finalen
(10:a i semi 1)
Bulgarien Bulgarien 6:a i finalen
(2:a i semi 2)
Malta Malta 14:e i finalen
(2:a i semi 1)
Cypern Cypern 16:e i finalen
(5:a i semi 1)
Cypern Cypern 15:e i finalen
(7:a i semi 1)
Sverige Sverige 17:e i finalen
(6:a i semi 1)
Bulgarien Bulgarien 18:e i finalen
(6:a i semi 2)
San Marino San Marino 18:e i finalen
(7:a i semi 2)
San Marino San Marino 21:a i finalen
(10:a i semi 2)
Österrike Österrike 11:a i semi 2 Polen Polen 13:e i semi 2
Polen Polen 14:e i semi 2 Österrike Österrike 15:e i semi 2
Irland Irland 15:e i semi 1 Irland Irland 15:a i semi 1
(Källor: eurovision.tv och aftonbladet.se – Sammanställning: schlagerpinglan.se)


Lite statistik angående de s.k. svenskbidragen 2012-2021:

År Antal bidrag Antal bidrag till final
2021: 8 st – se de aktuella bidragen ovan 5 av 8 62,5%
2019: 10 st – se de aktuella bidragen här 9 av 10 90%
2018: 10 st – se de aktuella bidragen här 7 av 10 70%
2017: 12 st – se de aktuella bidragen här 8 av 12 ca 66,7%
2016: 11 st – se de aktuella bidragen här 9 av 11 ca 81,8%
2015: 8 st – se de aktuella bidragen här 5 av 8 62,5%
2014: 6 st – se de aktuella bidragen här 5 av 6 ca 83,3%
2013: 7 st – se de aktuella bidragen här 7 av 7 100%
2012: 10 st – se de aktuella bidragen här 10 av 10 100%
(Sammanställning: schlagerpinglan.se)

Schlagerpinglan: Det finns egentligen inget som heter “svensk-bidrag” i Eurovision då Sverige endast tävlar med ett bidrag, men på samma sätt som att Danmark kan känna lite delaktighet i den italienska vinsten (Måneskins basist Victoria är ju halvdansk om någon missat det, se intervju på danska här) så är det intressant att se hur de svenska låtskrivarna skördar framgångar i ESC. Som synes så är vi tillbaka på 2015-nivåer efter att (kanske lite väl) många länder valde svenskt i ett par år. Allt går ju i vågor och kanske kan det vara trevligt för länderna att satsa på lite mer inhemska bidrag ett tag nu?

Tidigare har det i alla fall varit så att speciellt juryn haft ett gott öga till de svenska bidragen medan tittarna verkar ha tröttnat. I år var det därför glädjande att se att vårt svenska bidrag gick relativt bra hem hos tittarna och blev det bästa “svensk-bidraget” av dem alla, vilket är lovande då det betyder att de tidigare år förmodligen inte bojkottat Sverige utan helt enkelt inte gillat våra bidrag och att det “enkelt” går att fixa genom att skicka “bättre” bidrag. 🙂

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


10 kommentarer till “Eurovision 2021: Hur gick det för de s.k. svenskbidragen?”

  1. Micke

    Hade först tänka strunta i ranking av dessa för jag tycker sååååå jä….. illa om “inhyrda” låtskrivare. Men jag gör en kortis:

    1. Irland
    2. Bulgarien
    3. Österrike

    Mil efter

    4. Polen
    5. Malta
    6. San Marino
    7. Cypern
    8. Sverige

  2. Mikaela

    Gillar bara Polen av dessa.
    Tack för länken till Victoria på danska, har letat!

  3. Adri

    Det finns två som är så jääääääkla mycket bättre än resterande sex.

    1. Bulgarien
    2. Irland

    3. San Marino
    4. Cypern
    5. Malta
    6. Sverige
    7. Österrike

    8. Polen

  4. HW

    Här är jag helt med Micke och Adri. Bulgarien och Irland är överlägsna av de här åtta.
    Intressant att Sverige fick högst av svenskbidragen från tittarna dock.

  5. oe

    Tycker faktiskt att alla 8 svenskskrivna bidrag är rätt hyfsade.

    1. Bulgarien
    2. Österrike
    3. Malta
    4. San Marino
    5. Irland
    6. Sverige
    7. Polen
    8. Cypern

    Kan väl hålla med Micke att det känns lite fel med inhyrda låtskrivare. Sen är det ju skillnad på hur det är gjort. Har hört rykten om att Malta, San Marino, Cypern och Polen mer eller mindre har köpt in sina låtar, några av dem MF-rejects. Medan man i andra änden har genuina samarbeten som i Bulgariens fall, där Victoria varit med och skrivit flera låtar tillsammans med ett gäng okända svenskar, i ett samarbete som verkar fortsätta även efter ESC-äventyret.

    Hittade förresten den här bilden om varifrån de olika ländernas låtskrivare kommer ifrån, lite kul:

    https://www.reddit.com/r/eurovision/comments/mec9u1/a_map_showing_the_nationalities_of_every_2021/

  6. Schlagerpinglan

    @oe, Det var en intressant karta. Jag tackar så mycket. 😀 Roligt att se så tydligt vilka artister som skrivit sina egna bidrag och var det funnits samarbeten över gränserna (samt de som bara köpt in sina bidrag).

  7. Schlagerpinglan

    @Mikaela, Jag skickar vidare tacket till Mr A som var den som gjorde mig uppmärksam på den. Värd att delas. 🙂

  8. Sarah

    1. Bulgarien
    2. Cypern
    3. Irland
    4. Malta
    5. San Marino
    6. Österrike
    7. Sverige
    8. Polen

    Gillar egentligen bara dom två första.

  9. Lukas

    Det ska ju bli intressant att se utvecklingen utav tävlingen framöver.

    Vad beträffar det som oe skrev så var det så att Malta och San Marino använde sig av MF-rejects rätt av (låtarna var tilltänkta att framföras av Dinah Nah respektive Suzi P), medan den låt som tävlade för Polen han aldrig bli klar innan MF:s deadline.

    Det är också anmärkningsvärt hur dåligt det gick för dessa bidrag i år. Förutom det bisarra att det är första gången sen 1995 som inget engelskspråkigt bidrag som nått podiet, så är det också så att ingen låt med svensk draghjälp ens lyckats nå topp 6 i år. Jämför det med förra decenniet där top 3 hade åtminstone en sån låt i sig i 9 av 10 upplagor…

  10. Schlagerpinglan

    @Lukas, Jepp, tävlingen utvecklas ju hela tiden och just nu så ser det ut att gå i en ganska intressant riktning, i alla fall vad gäller tävlingsbidragen. Det finns dock en anledning till att många satsat på “säkra” kort och förmodligen kommer att fortsätta göra det då risken för en felsatsning ökar så pass mycket om man kör på något mer originellt. Förutsättningarna för ett lite speciellt ESC-år är i alla fall goda. 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se