Inför ESC 2021: Sverige – “Voices” – Tusse
2021-04-06 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer den första av 39 presentationer av de bidrag som tävlar i Eurovision Song Contest 2021, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer. (Jag uppdaterar med fler länkar efterhand.)
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Rotterdam. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Sverige i Eurovision Song Contest:
|
2020: | “Move“, The Mamas | (Melodifestivalen 2020) | inställd tävling |
2019: | “Too Late For Love“, John Lundvik | (Melodifestivalen 2019) | 5:a i finalen |
2018: | “Dance You Off“, Benjamin Ingrosso | (Melodifestivalen 2018) | 7:a i finalen |
2017: | “I Can’t Go On“, Robin Bengtsson | (Melodifestivalen 2017) | 5:a i finalen |
2016: | “If I Were Sorry“, Frans | (Melodifestivalen 2016) | 5:a i finalen |
2015: | “Heroes“, Måns Zelmerlöw | (Melodifestivalen 2015) | 1:a i finalen |
2014: | “Undo“, Sanna Nielsen | (Melodifestivalen 2014) | 3:a i finalen |
2013: | “You“, Robin Stjernberg | (Melodifestivalen 2013) | 14:e i finalen |
2012: | “Euphoria“, Loreen | (Melodifestivalen 2012) | 1:a i finalen |
2011: | “Popular“, Eric Saade | (Melodifestivalen 2011) | 3:a i finalen |
2010: | “This Is My Life“, Anna Bergendahl | (Melodifestivalen 2010) | 11:a i semi 2 |
Se även “Sveriges samtliga bidrag i Eurovision Song Contest“ |
Sverige i Eurovision Song Contest 2021:
Sveriges ESC 2021-bidrag: “Voices”, Tusse
Lyssna på Sveriges Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “Voices“ | final-framträdande – studioversion – låttext |
Fler tolkningar: | deltävlings-framträdande – “Nyhetsmorgon”-framträdande “Concert in the Dark”-video / akustisk version |
|
Låtskrivare: | Joy Deb (t&m), Linnea Deb (t&m), Jimmy “Joker” Thörnfeldt (t&m), Anderz Wrethov (t&m) |
|
Semifinal: | nr 4 i Semifinal 1 (18:e maj) | |
Uttagning: | Melodifestivalen 2021: Efter en lång nationell uttagning, bestående av fyra deltävlingar och en Andra chansen, så var det den 13:e mars dags för finalen av den svenska nationella ESC-uttagningen där 8 internationella jurygrupper hade 50% av makten och de svenska tittarna de övriga 50 procenten. Både juryn och tittarna gav sina högsta poäng till Tusse, som därmed vann en överlägsen seger. Läs mer här: “Resultatet: Finalen av Melodifestivalen 2021“. | |
Artist: Tusse (Tousin Michael Chiza) |
(Foto: SVT / Stina Stjernkvist) |
Sociala medier: facebook – spotify – twitter – instagram tiktok – wikipedia – eurovision.tv Snabbpresentation: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) Video-intervjuer m.m.: Interview with Tusse (av ESCXTRA.com) Interview with Tusse (av wiwibloggs.com) Intervju med Tusse (av Melodifestivalklubben) Intervju med Tusse (Malou Efter Tio) Intervju med Tusse (av Eurovoix) |
|
♥ Se: “10 facts about Tusse” (wiwibloggs.com) ♥ Se: “Get To Know Tusse – Sweden” (eurovision.tv) ♥ Se: “Instagram-intervju med Tusse” (eurovision.tv) ♥ Se: “Music First with Tusse from Sweden” (eurovision.tv) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (reaktioner & betyg) |
ESC Bubble-text (betyg & omröstning) |
Wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2021) |
Odds att vinna (2021-04-06): topp-10 (plats 6) av de 39 | |||
Odds att gå till final (2021-04-06): topp-tio (plats 2) av de 16 |
Åsikter och spekulationer om Sveriges bidrag och chanser i Eurovision 2021:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 3 / 5 Betyg: 5 / 10 |
|
När det gäller det svenska bidraget så försöker jag inte ens att vara neutral, utan här är det en landskamp och jag hejar på Sverige oavsett bidrag. Detta gör att jag, trots att jag har minst tio bidrag i den första semifinalen som jag gillar bättre än “Voices”, håller tummarna för att Sverige ska gå vidare till finalen. Personligen hittar jag inte mycket i bidraget som tilltalar mig, utan det är en för mig (tills nyligen) okänd, lite osäker artist som framför en låt jag tycker mig ha hört flera gånger förr på ett sätt som inte berör mig nämnvärt. Jag kommer dock att hålla tummarna för Tusse den 18:e maj och hoppas att övriga ESC-publiken (och juryn) förstår bidragets storhet bättre än vad jag gör. Heja Sverige. 🙂 | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Det har ju blivit väldigt klart de senare åren att även om juryn fortfarande överöser Sverige med poäng (vilket jag tror de kommer att göra även i år) så verkar ESC-publiken ha tröttnat på de svenska bidragen. Jag vill gärna tro att detta inte är något ställningstagande utan att de faktiskt hade belönat oss om de verkligen gillar bidraget. Frågan är dock: gillar majoriteten av tittarna “Voices”? Med tanke på att jag själv aldrig gillade “Heroes” så är jag nog fel person att försöka svara på den frågan. Oavsett om det blir många eller få tittarröster så misstänker jag att det kommer att räcka till final men väl där kan det gå hur som helst. |
För mig fullkomligt obegriplig som nästan allt Sverige ställer upp med.
Lämnar resten till er
Bästa ESC-förberedelserna kommer nu alltså. Pinglans inlägg 🙂
Och så börjas det med moderlandet. Här är jag lite omtvistad dock. Så det får bli två separata betyg – något som inte kommer återkomma:
Artistbetyg: 5/5. Enkelt. Det är en fullpott. Jag har så himla höga tankar om Tusse, både som person (jag skulle verkligen vilja vara hans kompis) men även som artist. Han har en säkerhet, en närvaro och en röst många bara kan drömma om. Tusse får faktiskt idel hyllningar från mig. Årets nästbästa artist i ESC, om ni frågar mig.
Låtbetyg: 3-/5. Inte dålig. Men tråkig. Detta är The Weeknd, fast innan The Weeknd hittade den uspen som gör att han just nu är världens största artist.
Jag tror: Final.
Jag hoppas: Final.
Så ja, jag hyllar Tusse… men rycker på axlarna åt låten. Vem borde vunnit MF då? Jomen, den här såklart. Ni vet ju redan. Jag har skrivit spaltmeter efter spaltmeter om den.
https://www.youtube.com/watch?v=kHBAXcpQHS8
@Adri, Jag har ju ingen direkt egen favorit bland årets svenska bidrag så för mig spelar det mindre roll (även om jag personligen tror att Dotter vore ett bra val) och tycker därför att det ska bli intressant att se hur bidraget tas emot av ESC-publiken. Kanske ligger låtens budskap rätt i tiden och blir ytterligare en svensk succé, kanske uppfattas låten som ointressant och får en mer blygsam placering. Ärligt talat så hade jag inte blivit speciellt förvånad av något, allt är möjligt. (Till skillnad från många andra topp-tio-tippade länder som jag däremot skulle bli väldigt förvånad om de missade finalen.)
Jag skulle bli så nöjd om vi för en gångs skull missade finalen. Men jurygrupperna ska ju alltid fjanta kring de svenska bidragen.
@Nathalie. Förstår hur du känner. Det är det som är det jävliga att det har gått så långt att man hoppas Sverige misslyckas. Skäms nästan när jag säger det men det gör det inte mindre sant för det. Jag använde ordet strömlinjeformat på annan plats i bubblan. Finns inget bättre ställe att använda det på än när man pratar om Sveriges bidrag i ESC.
När jag var så less på MF och hoppade av för nära tio år sedan trodde jag ärligt talat bara det skulle vara något år, att Sverige skulle skärpa till sig. Tyvärr har det gått motsatt riktning och jag har inte ens 1% tanke på att hoppa på igen. Alltså man kan ju bara kolla de tre senaste åren och säga Anna Bergendahl och Clara Klingenström. Behöver man säga mer????????
Jag är hundra på att vi kommer gå till final i år, och jag tycker att Tusse och låten förtjänar det. Men det är inte direkt någon låt jag brinner för utan känns som ännu ett väldigt säkert svenskt bidrag som man vet kommer bli en juryfavorit.
Betyg: 6/10
Jag var okej med att Tusse vann MF, men han var inte en av mina favoriter. Min favorit i hela tävlingen var “Pretender” – Lillasyster men jag förstod att den var lite för smal för att gå riktigt långt, så min favorit i finalen fick bli “Little Tot” – Dotter. Dock glad att Tusse vann och hindrade Eric Saade från att bli vårt bidrag 🙂
Jag tycker detta är ett av Sveriges bättre bidrag senaste tio åren. Den är väldigt välproducerad, bra melodi som sätter sig direkt (förutom en del jag kommer till senare) och en mycket duktig artist, som höjer bidraget.
Minuset, som gör att den inte går hela vägen, är början av refrängen, som jag tycker är något mesig, och tar en för enkel väg till klimaxet. Hade önskat lite mer coolhet just där. Men annars är detta en bra låt, och bör inte ha några problem att ta sig till final.
Jag personligen hade hellre sett ”Jag behöver inte dig idag” eller ”Little Tot” som vinnare, men detta var åtminstone ett betydligt bättre val än vad bland annat ”Every minute” eller ”Dandi dansa” hade varit.
Just nu min 8a och min 4a av de som tävlar i första semin.
Micke: Men det är en väldigt hög ribba att lägga på ett underhållningsprogram att om ens favorit inte vunnit så är det ett misslyckande?
Jag menar… Anna har kommit trea och Clara femma (trea hos tittarna). Det är väl superbra? Framförallt Clara för ingen hade någon aning om vem hon var innan. Så detta genombrott hon fått är väl underbart!
@Adri, inte riktigt det jag pratar om. Jag har ju ingen susning om standard på låtarna i MF sen 2013 men enligt det jag hört ska det definitivt inte ha blivit bättre. Kollar man vinnarna har det ju DEFINITIVT, DEFINITIVT inte blivit bättre.
Men grejen är att även om jorden hade snurrat runt och ett mirakel hade inträffat med ett startfält med 97% bra låtar så hade det inte gjort någon skillnad. Sverige är väldsbäst på märkliga vinnare, vilket ju bevisen visar sen 2011. Eller vad sägs om 2011, 2013, 2015, 2017 och 2018
@Schlagerpinglan, din analys av vad du tror om att Sverige går till final är klockren. Just det här att röstar man för att det är Sverige eller för att man gillar det? Det är där det gnager.
Tyvärr är jag tvungen att instämma i diverse kommentarer här. Jag tillhör själv dom som sedan flera år har ledsnat på MF och tittar aldrig på det. Har faktiskt försökt någon enstaka gång för att se om det har blivit bättre men nej lintresset har inte väckts till liv
I semifinalen blir det inte ens spännande för man vet att dom går vidare till final och det blir inte annorlunda i år. Väl där så blir det höga placeringar oavsett vad vi skickat.
Tyvärr verkar det som att flera länder det senaste åren också anammat den här typen av musikstil och då har man tappat mycket avdet lite annorlunda och underhållningen med ESC.
Intressanta årval där Micke.
2011 var rätt val då tycker jag, men låten har inte åldrats väl.
2013 var inte bra enligt mig, men bäst i ett väldigt ljummet urval.
2015 och 2017 älskar jag.
2018 var också ett rätt dåligt år enligt mig, och därför en ok vinnare, även om Felix Sandman var bättre.
Tycker generellt att Mello hade en guldålder 2011-2015, att 2016-2019 kändes oinspirerade (kanske var SVT mätta på segrar?), och att det 2020-2021 var starka år men att fel låtar vann.
@K2, hej och välkommen tillbaka tjejen. Åtminstone tror jag du är tjej men skit samma. Kul när folk återvänder här 🙂
Tråkigt att du ska känna samma som jag om MF. Hoppas inte att jag på något sätt förstört för dig med det jag sagt om MF.I så fall ber jag om ursäkt.
Men en fråga. Har du hört Clara Klingenströms bidrag i år? Eller har du hört Anna Bergendahls bidrag 2019 och 2020?
@Mikaela
2011 var the final cut för min del. Jag minns inte så mycket men det jag minns var att det fanns flera ok bidrag där. I min skalleekade det bara “Vad som helst bara inte Saucedo eller Saade”. De två hade jag extremt svårt för. När sen då kampen blev mellan de två då rann bägaren bara över för min del.
2013 är en av de 10 nollpoängare jag haft i ESC-historien
2015, är i mina ögon inte värdig Zelmerlöw. Jag gillar honom annars. En helt ok vers som sen tyvärr följs av en död refräng
2017 (se det jag skrev om 2013)
2018, klarar inte av Wahlgrens överhuvudtaget längre. Finns det något de inte skulle göra för pengar? Benjamin är den jag klarar bäst egentligen men tyvärr inte hans falsett
Men du Mikaela…skit i det en knäppgök som jag säger 🙂 Det där är vad jag tycker och känner. Det är ingen regel för hur det är Gillar du låtarna så är det ju det enda viktiga 🙂
@Micke, tack och jo jag är tjej. Du behöver inte be om ursäkt alls för det här har jag kommit fram till alldeles själv för flera år sedan. Nedtrappningen började med att jag bara tittade då det var artister jag var intresserad av. Sedan blev det andra chansen och till sist finalen.
Jag har lyssnat på Clara Klingenström och gillade det. Mycket känsla och inte helt fel att sjunga på svenska heller. Anna är duktig med fin röst. Båda låtarna är bra men föredrar 2019 framför 2020.
Mikaela: Håller faktiskt med dig. Tidigare delen av 10-talet var bra (förutom fruktansvärda 2013). Senare delen av 10-talet var så dött i MF. 2019 var bra, men 2015-2018 var liksom… nej men det var så illa. Nu tycker jag MF har en redemption igen för både 2020 och 2021 har varit riktigt starka år.
Vinner mina favoriter? Tyvärr inte. De hamnar ALLTID – sen 2012 – på plats 2-4. Aldrig utanför topp 4, men aldrig vinner de heller. Lite surt, men vägen dit är kul iaf 🙂
Det är samma sak i ESC, så det spelar det ingen roll för mig. Mina favoriter kommer alltid topp 10. Men vinner så oerhört sällan.
Letade igenom lite för att kolla hur många gånger rätt låt vunnit i Melodifestivalen genom åren. Blev faktiskt lite överraskad att jag faktiskt hittade tio gånger. Hälften på 1900-talet och hälften på 2000-talet:
1963 – “En gång i Stockholm”, Monica Zetterlund
1968 – “Det börjar verka kärlek banne mej”, Claes-Göran Hedenström
1969 – “Judy min vän”, Tommy Körberg
——————————————————-
1980 – “Just nu”, Tomas Ledin
1988 – “Stad i ljus”, Tommy Körberg
——————————————————-
1996 – “Den vilda”, One more time
(En av Sveriges två bästa vinnare)
——————————————————-
2000 – “När vindarna viskar mitt namn”, Roger Pontare
2007 – “The worrying kind” The Ark
(En av Sveriges två bästa vinnare)
——————————————————-
2012 – “Euphoria”, Loreen
2014 – “Undo“, Sanna Nielsen
(Lika bra var “Busy Doin’ Nothin’“, Ace Wilder)
Sen 2003 har jag haft annan vinnare än folket under följande år:
2003 (Jill Johnson)
2006 (såg ej tävlingen, gillade dock inte vinnarlåten)
2010 (Salem al fakir)
2014 (Ace Wilder)
2016 (Wictoria)
2018 (Felix Sandman)
2020 (Dotter)
2021 (Dotter)
Är inget fan av John Lundviks låt 2019, men den var mil bättre än övriga pallplatser.
Själv har det sen 2012 (då min favorit senast vann) sett ut sågär:
2013: Ulrik Munther (3a)
2014: Ace Wilder (2a)
2015: Mariette (3a)
2016: Ace Wilder/Wiktoria (3/4a)
2017: Mariette (4a)
2018: Felix Sandman (2a)
2019: Hanna Ferm, Liamoo (3a)
2020: Dotter (2a)
2021: Dotter (4a)
Som sagt, det är lite slitsamt. Det vore nästan med en favorit som åker ut i Andra Chansen. För nu har jag 9 år i rad hållts på halster tills sista poängen kommer.
Menmen, för varje år som inte slutar i min favör kommer man närmre vändningspunkten! 🙂
Jag gjorde nyligen en lista på fem låtar jag tyckt om från MF sen jag hoppade av. Så här såg den ut..
1. “Behöver inte dig idag”, Clara Klingenström
2. “Ashes to ashes”, Anna Bergendahl – 2019
3. “Kingdom comes”, Anna Bergendahl – 2020
4. “Jag är fri”, Jon Henrik Fjällgren – 2015
5. “Statements”, Loreen – 2017
Ser nu att jag haft en härdsmälta här och glömt ett bidrag. Detta bidraget ska in på tredje plats.
https://www.youtube.com/watch?v=kK4Pzpk643g