Eurovision 2021: ESC 2020-artisternas ESC 2021-bidrag
2021-03-23 (tisdag)Schlagerpinglan: Vilken återvald ESC 2020-artist lyckades bäst med sitt ESC 2021-bidrag? En smaksak naturligtvis. Själv har jag gjort en liten jämförelse mellan artisternas bidrag (både med sina egna och varandras) och presenterar resultatet som min personliga topp-26-lista, se nedan.
(Grönt artistnamn = bättre 2021-bidrag, fetstilt = mycket bättre / sämre)
Ett av de många ESC 2020-artisternas bidrag i ESC 2021:
“Discoteque“, THE ROOP – Litauen
Schlagerpinglans topplista av ESC 2020-artisternas bidrag i ESC 2021 (2021-03-23): | ||||
Land | ESC 2021-bidrag, artist | ESC 2020-bidrag | ||
1. | Litauen | “Discoteque“, THE ROOP | “On Fire“ | |
2. | Estland | “The Lucky One“, Uku Suviste | “What Love Is“ | |
3. | Grekland | “Last Dance“, Stefania | “Superg!rl“ | |
4. | Nederländerna | “Birth Of A New Age“, Jeangu Macrooy | “Grow“ | |
5. | Moldavien | “SUGAR“, Natalia Gordienko | “Prison” | |
6. | Storbritannien | “Embers“, James Newman | “My Last Breath“ | |
7. | Irland | “MAPS“, Lesley Roy | “Story Of My Life“ | |
8. | San Marino | “Adrenalina“, Senhit | “FREAKY!“ | |
9. | Lettland | “The Moon Is Rising“, Samanta Tīna | “Still Breathing“ | |
10. | Australien | “Technicolour“, Montaigne | “Don’t Break Me“ | |
11. | Ukraina | “Shum“, Go_A | “Solovey“ | |
12. | Georgien | “You“, Tornike Kipiani | “Take Me As I Am“ | |
13. | Israel | “Set Me Free“, Eden Alene | “Feker Libi“ | |
14. | Österrike | “Amen“, Vincent Bueno | “Alive“ | |
15. | Belgien | “The Wrong Place“, Hooverphonic | “Release Me“ | |
16. | Nordmakedonien | “Here I Stand“, Vasil | “YOU“ | |
17. | Malta | “Je Me Casse“, Destiny | “All Of My Love“ | |
18. | Azerbajdzjan | “Mata Hari“, Efendi | “Cleopatra“ | |
19. | Spanien | “Voy a quedarme“, Blas Cantó | “Universo“ | |
20. | Tjeckien | “omaga“, Benny Cristo | “Kemama“ | |
21. | Schweiz | “Tout l’Univers“, Gjon’s Tears | “Répondez-moi“ | |
22. | Serbien | “Loco Loco“, Hurricane | “Hasta la vista“ | |
23. | Rumänien | “Amnesia“, Roxen | “Alcohol You“ | |
24. | Bulgarien | “Growing Up is Getting Old“, VICTORIA | “Tears Getting Sober“ | |
25. | Island | “10 Years“, Daði og Gagnamagnið | “Think About Things” | |
26. | Slovenien | “Amen“, Ana Soklič | “Voda“ | |
(Sammanställning: schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Som synes av markeringarna ovan (grön = bättre 2021-bidrag och fetstilt = mycket bättre/sämre) så tycker jag att hela 17 av de 26 återvalda artisterna har lyckats att skicka låtar som jag tycker är bättre än ESC 2020-bidragen, vilket får ses som ett bra betyg. 😀
Den som jag tycker lyckats bäst med sitt ESC 2021-bidrag är Litauens THE ROOP, som inte helt lyckades att övertyga mig med “On Fire“ men som nu skickar “Discoteque“ som passar mig betydligt bättre.
Den största positiva överraskningen för mig måste nog vara Georgiens Tornike Kipiani, vars “Take Me As I Am“ jag inte uppskattade alls medan “You“ visat sig vara förvånansvärt lockande.
Den största besvikelsen tycker jag däremot att Bulgariens VICTORIA är då jag älskade hennes “Tears Getting Sober” medan den nya “Growing Up is Getting Old” inte alls berör mig.
Mer om ESC-ländernas förberedelser inför ESC 2021 hittar ni här: “Eurovision 2021“.
2020 vs 2021:
Litauen: 2021
Estland: 2021
Grekland: 2021
Nederländerna: 2021
Moldavien: 2021
Storbritannien: 2021
Irland: 2021
San Marino: 2021
Lettland: 2020
Australien: 2021
Ukraina: 2020
Georgien: 2020
Israel: 2020
Österrike: 2020
Belgien: 2021
Nordmakedonien: 2020
Malta: 2021
Azerbajdzjan: 2021
Spanien: 2020
Tjeckien: 2020
Schweiz: 2021
Serbien: 2020
Rumänien: 2021
Bulgarien: 2020
Island: 2020
Slovenien: 2021
Så, jag är med dig 🙂 De flesta kom tillbaks starkare!
15 stycken är bättre i år än 2020. 11 var bättre förra året.
Enligt mitt tycke och smak:
Bättre sång 2021:
Litauen
Österrike
Belgien
Estland
Grekland
Moldavien
San Marino
Tjeckien
Rumänien
Sämre sång 2021:
Australien
Ukraina
Israel
Nordmakedonien
Malta
Azerbajdzjan
Bulgarien
Island
Slovenien
Lika bra som förra året:
Storbritannien
Irland
Lika dålig som förra året:
Nederländerna
Georgien
Schweiz
Serbien
Spanien
Lettland
Det är en hel del lite bättre eller lite sämre bidrag mellan åren men det finns bara ett bidrag som är mil emellan i klass. Pratar om Nederländernas underbara, mysiga bidrag från 2020 som ersätts av en smärre katastrof 2021. Det hade jag verkligen inte trott. En smärre chock tyvärr
Micke: Hur kan man vara tänka så likt men olikt på samma gång?
Jag håller med om att Nederländerna är den mest drastiska förändring. Men det är ju en superpositiv förbättring i år.
På andra sidan finns Nordmakedonien som också är ganska drastisk, men där det gick åt fel håll.
@Adri, det är väl inte så konstigt egentligen. Sätt ihop Adri och Micke runt ESC då blir det ju väldigt ofta sånt här 🙂
För mig var förra årets bidrag samlat under ett ord VACKERT. I år är det helt dött för min del, helt utan nyans och känsla.
Fyra länder och artister har haft starka bidrag både 2020 och 2021: Belgien, Bulgarien, Georgien och Ukraina. Georgien ett litet plus 2020. Bulgarien ett litet plus 2020 men hade de tagit “Imaginary friends” hade den varit bättre än allt. Belgien och Ukraina har jämbördiga båda åren.
Hur är det med dig Pinglan? Förhoppningsvis är hon på bättringsvägen???
@Micke, Jo tack, det är på väg åt rätt håll. Orkar allt mer och hoppas kunna vara tillbaka helt inom några dagar. 😀
Pinglan, gott att höra. Välkommen tillbaka då 🙂
Idag vaknade jag med ett bekant hummande på huvudet. Det störde skiten ur mig, då jag inte kunde placera det. Var det “Imaginary Friend”s bekanta hummande? Nä. Och inte heller någon annan Victoria-låt, eller hennes klara inspiration Billie Eilish.
Efter många timmar kunde jag placera hummandet, i en annan låt som inte fick den förtjänta framgången. Och jag ska inte döma röstarna, för jag brydde mig inte heller nämnvärt första gången jag hörde denna låt – men nu efter nån månad så har jag verkligen hittat hem till denna. Melodin och hummandet hittade sin källa.
En man här inne vars namn börjar på M och slutar på icke har ju lagt ut argument om att jag inte kan ta till mig det han beskriver som “flyta iväg”-låtar, men jag vill istället hävda att vi kanske har olika “flyta iväg-låtar”, för det här är en låt jag tänker lämna verkligheten till.
Det blir lätt så när låtar inkluderar ett harmoniskt hummande. Då vill man bara sväva iväg.
En person i kommentarsfältet beskrev det så bra. Hur musiken och hennes röst lyfter varandra, istället för att dränka varandra. På ett sätt som faktiskt är ganska ovanligt i ESC. Imponerande.
Aja. Oklart vad jag vill med denna kommentar. Men jag hittade denna låt långt efter att den fått sin chans, så någon annan kanske också bara behövde tid? 🙂 Jag gillar inte när grymma låtar blir bortglömda – även om jag själv nästan var skyldig här.
https://www.youtube.com/watch?v=vdnlptVP2B8
Nämen gud jag behöver akut nödslaktas. Var är mitt huvud? Det där är såklart fel video.
Här kommer den rätta:
https://www.youtube.com/watch?v=MvhzK1ev8mw
Vad intressant att läsa om din tanke om Litauen, Pinglan. Jag tycker tvärtom, och sörjer att de tävlar med det här bleka ekot av fantastiska On Fire.
Island lyckas inte heller presentera ett bidrag som är i paritet med förra året. Synd, för de hade nog vunnit i fjol.
Georgien gillade jag också bättre förra året, tyckte det var spännande. Årets bidrag har jag svårt att se nåt intressant i.
Montaigne har en mycket bättre låt nu, jämfört med förra bidraget som kändes, tja, clownigt.
Även Grekland lyckas bra. Förra året kändes junior Eurovision, nu är hon med i matchen!
Schweiz är lite speciella. Jag tycker nog egentligen bättre om Répondez-moi, men håller med Adri om att årets bidrag är mognare. En snygg utveckling helt enkelt.
@Adri Tyckte också om Lovad, men till skillnad från dig upplevde jag rösten gapig, vilket förstörde hela låten. En mjukare röst hade gjort låten mer rättvisa, tycker jag.
@Adri, jädrar där var du lurig din jäkel 🙂 Först tänkte jag “Hur i hel….kan han ha uppfattat det som attjag hävdar att han inte är något för flyta bort låtar? Hur kan han plötsligt har börjat övertyda allt jag säger så?”
Sen tryckte jag på länken till låten han pratade om och efter en stund började jag förstå vad det nog handlade om 🙂 Han körde sin grej för att lura mig till att höra på en låt från MF 🙂
@Adri, helt ok låt får jag säga. Är dock lite på Mikaelas linje. Tycker definitivt inte illa om hennes röst men den här låten hade mått bra av en mörkare mer sensuell röst
Mikaela och Micke: Ojdå. Jaså. A man kan väl tycka olika, men som jag sa älskar jag samarbetet mellan musiken, det harmoniska hummandet och hennes röst. Att hennes röst liksom lägger sig på musiken, istället för att dränkas i den 🙂
Och Micke, om det är något jag verkligen vill att du ska lyssna på så ber jag snällt. Som jag gjorde med Dotter 🙂 Här ger du mig för mycket cred. I mean… jag råkade lägga ut en video på en anka som spelar trummor (och skäms ihjäl) så jag är inte den mest kompetenta mannen i Skåne. Som sagt, nödslakt nästa om jag var ett bonddjur.
Och Mikaela: Medan vi kanske håller med om Schweiz, så är vi verkligen inte överens om Litauen. Jag tyckte verkligen aldrig om “On Fire”. Jag tyckte den var så störig och fejk.
“Discoteque” älskade jag från start, men precis som Micke skrivit – tror jag – så har den tyvärr sjunkit lite. Både den och Frankrike presenterades lite FÖR tidigt, och är nu mest lite tjatiga.
@Adri, Se det som dagens goda gärning. Efter de senaste dagarnas deppiga sjukdimma så piggade det upp min kväll rejält. 😀
@Adri, det var ett skämt och det vet du säkert 🙂 Men du tack för att du nämnde det där med Dotter. Det hade jag helt glömt. Sorry. Fixar jag
En helt annan sak. För mig är Irland i egen klass i år av allt som tävlar i maj månad. Många här tycks gilla bidraget men jag vet minst tre här som uttryckt oro över hennes röst. Här kan ni kolla lite och bedöma en annan låt 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=SgsrZ2gOSlg
Micke: I don’t know, alltså. Jag är fortsatt skeptisk tyvärr. Det bara finns en liten skräck där. Hon träffar toner, antar jag. Men hennes röst känns väldigt svag.
Anledningen till att jag varit skraj för hennes röst är att jag tyvärr uppfattat att hon mimar flera gånger jag sett henne. Det är ju inte super-förtroendeingivande.
Men alltså, jag – likt du – gillar låten (om än inte riktigt lika mycket) så jag vill absolut få en käftsmäll! :=
Pinglan: Jamen då vann någon på det i alla fall! 🙂 Då kan jag bjuda på det.
De som framförallt blev mycket bättre är Nordmakedonien, Malta, Irland och Grekland. De som blev en hel del sämre är Nederländerna, Bulgarien, Rumänien och Slovenien. Övriga är ungefär lika bra (eller dåliga) som förra året. OCH med detta sagt är Viktoria fortfarande kvar på topp 15 för mig och Nederländerna i topp 20 för mig men att Irland och Grekland hart lämnat bottenskrapet är absolut det bästa med detta året. Rumänien och Slovenien är i botten 10 (båda var i topp 15 förra året för mig)
Vad gäller Malta så tyckte jag förra årets låt var lite tråkig och generisk medans årets bidrag är fantastiskt och det jag lyssnat allra mest på än så länge trots att det släpptes sist.
och Nordmakedonien som jag då alltså tycker har lyft sig allra mest är runt 25-27 någonstans på min ranking men med tanke på att den låg tio placeringar längre ner förra året så får man kalla den årets raket!
Adri… Till skillnad från dig så har jag inte hört Lesley live tidigare. Råkade ramla på den som jag slängde in och ska man döma efter den känner jag ingen direkt oro
@Adri Verkligen så spännande att både du och Pinglan tycker Discotheque är bättre. Jag försöker verkligen gilla den, men jag tycker den saknar den fantastiska uppbyggnaden som On Fire har. Kul att vi är olika.
Missade ankan på trummor, måste kolla!
Hoppar väl in med en liten åsikt om Litauen 2020 och 2021 jag med då 🙂
Är inget jättefan av någon av dem men det jag känner lite är att The Roop 2020 kom in i tävlingen med en låt. När de sedan skulle göra ett nytt bidrag året därpå tog de delar av året innan och fyllde på med litet annat så det blev lite mer plojbidrag av det.
Ingenting negativt menat med det för jag gillar plojbidrag. En viktig del av ESC. 2020 var mer av ett låtbygge. Ofta när man ska göra uppföljare vare sig det är musik, film or whatever så lyckas man aldrig fylla hela kostymen sas och å gör man utfyllnad byggd på andra ingredienser. Det är absolut inte alltid negativt.
Tycker jag att det är negativt vad de då gjort 2021 Litauen?Helt neutral faktisk. Båda åren ger jag (6/10) MER ÄN GODKÄND Vill jag mer höra en låt väljer jag 2020. Vill jag mer få lite kul väljer jag 2021 🙂
Hmmm. Nu tror jag inte att er bry om mina åsikter är SÅÅ mycket. Men jag måste ändå rätta mig.
Jag står för att Nederländerna gjort en himla drastisk förbättring i år men den mest drastiska av alla är inte Nederländerna – utan det är ju Australien. Hur kunde jag glömma?
Förra året blev jag legitimt arg av ”Don’t Break Me”. Avskydde den så hårt. Tror den fanns på plats 38/40.
I år är samma artists låt ”Technicolor” istället faktiskt på en pallplats. Plats 3 🙂
Har försökt att göra en likadan lista över vilka bidrag som är bättre/sämre. Det visade sig i vissa fall vara väldigt svårt när jag är så ljumt inställd till många bidrag, men så här tycker jag just nu.
Litauen: gillar båda bidragen. 2020 handlade det om en medelålders mans funderingar på livet, 2021 var det samme mans funderingar över vad den j-la pandemin gjort med livet. Båda bra men på olika sätt 🙂
Estland: har insett att jag helt enkelt inte klickar med sångaren. Men årets bidrag är väldigt mycket bättre än 2020.
Grekland, Moldavien, Irland, Serbien, Rumänien är alla bättre än förra året, men inget för mig.
Nederländerna: föredrog helt klart navelskådandet 2020 framför det politiska 2021, men Jeangu gör sin grej bra.
Storbritannien, San Marino, Lettland, Azerbajdzjan, Tjeckien, Bulgarien är ungefär samma som 2020.
Australien: tyckte om 2020 i studioversion. 2021 är lika jobbig i studio som 2020 var live. Hoppas att 2021 istället överraskar positivt live i esc.
Georgien: meh
Ukraina, Schweiz: båda årgångarna är riktigt bra 🙂
Israel, Österrike, Spanien, Island, Slovenien var bättre 2020, gillar ingen av de här.
Belgien: både sångerska och låt är väldigt mycket bättre i år! Håller dock med Adri om att likheterna med Metrics sångerska är svaga. Men det är väl så när man lyssnar på musik, man hör olika saker 🙂
Nordmakedonien: var inget fan av 2020, och tyckte först att 2021 var ungefär lika intetsägande. Nu har jag gett upp och slutat att lyssna på den helt. Livet är för kort för att slösa mer tid här.
Malta, Ryssland: var inte särskilt imponerad 2020, men är desto mer nyfiken på årets liveframträdanden. Kan bli bra 🙂
Engsla: Tack för stödet gällande Hooverphonic vs. Metric. Och Micke som trodde jag bara skämtade när jag inte kunde påtala några likheter 🙂 Nu har jag någon på min sida i alla fall! 🙂
@Adri, vet inte om jag ska säga grattis eller jag beklagar. Hooverphonic vs. Metric likhet eller inte är givetvis hur man tar sig an det hela. Vad en ser ser inte den andre och tvärtom Du får inte ta allt så ordagrant och allvarligt Adri 🙂 Det blir iofs lätt så när man sitter så här och inte ser varandra. Du får komma på någon av våra spelningar längre fram så lär du nog se det jag säger 🙂 Jag är inget speciellt som människa. Har nackdelar och jag har fördelar som alla andra. En fördel är iaf det att jag nästan aldrig blir arg. En gång vart annat år som högst Det är menat som skämt allt jag säger polarn 🙂
Adri, vi uppfattar olika men finns inget rätt eller fel. Samma gäller ju åsikterna om bidragen. Kul att du gillar Australien!
I övrigt måste jag erkänna att jag har börjat gilla Moldavien. Versen är lite för Britney Spears för mig, men refrängen och framför allt den instrumentella biten fångar mig.
Nu när jag börjat lyssna in mig ordentligt har jag börjat uppskatta Georgien. Vet inte om det är Mickes varma rekommendationer eller smygfavorisering av landet sen Midnight Gold. Nån mer som hör lite John Lennon i den?
Micke: Men snälla. Jag är väääldigt sällan seriös i min kränkhet heller 🙂
Bra det 🙂
Minnet är inte det bästa men jag har svårt att tro att det någonsin varit så att jag bara haft åtta bidrag jag tyckt om ett ESC-år. Så är det tyvärr i år och det är givetvis dessa jag lägger fokus på nu fram till maj månad. Sen får ni berätta för mig vad som händer i tävlingarna 🙂
De åtta bidragen är hur som helst:
Topp 8:
1. IRLAND – (9/10) MYCKET BRA
2. GEORGIEN – (8/10) MER ÄN BRA
3. UKRAINA (8/10)
4. BELGIEN (8/10)
5. FRANKRIKE – (8/10)
6. VICTORIA – BULGARIEN (8/10)
7. ITALIEN (7/10) BRA
8. RYSSLAND – (7/10)
@Mikaela, jädrar så kul att du börjar gilla Georgien. Det är definitivt ingen låt man gillar vid första lyssningen. Definitivt lite Lennon. Han är en blandning av många olika. Ah….kul Mikaela. Hoppas fler kan hoppa på tåget genom att lyssna in sig mer på Georgiens bidrag och hitta det som finns där 🙂
jag är väldigt negativ till detta året men det finns en grej som gör mig extremt på gott humör. ÄNTLIGEN visar Irland det de har. Alldeles för lite syntar och annat som brukar locka esc-publik but as if i care. Detta är för mig en doft av det verkliga Irland. Detta serverat i ESC. Chockad och blir så glad för det. Nästan lika glad som jag blir av bidraget. Snacka om glädjepiller 🙂
@Adri, har nu tagit ett gäng lyssningar på en artist du tyckte jag skulle kolla lite på. Snackar ju om Dotter då 🙂 Samma grej förra året så jag har ju hört båda låtarna. Ska man göra sånt här måste det ju grundas på ärlighet, annars har det ju nada intresse som jag ser det. Så det är det allt handlar om nu.
——————————————————————-
BULLTPROOF: När det gäller mitt omdöme om Sveriges sämsta artist, i mina ögon och öron, Carola är det främst två saker jag har svårt med. 1. Äkthet och ärlighet existerar överhuvudtaget inte. 2. Hennes barnsliga röst. Kunde köpa den när hon var tonåring men det är hon inte längre.
Varför nämner jag då detta? Därför att jag har samma problem med Dotter när det gäller Punkt 2. Hennes barnsliga röst. Tyvärr drar den ned Bulletproof för mig och inte blir det bättre med staccatot I’m talking ’bout. Så långt in i låten är jag tyvärr inte på samma planet som du Adri. Något händer dock under refrängen. Plötsligt lyfter låten och bygger upp en helt annan helhet än vad inledningen utlovade
För mig blir betyget därför (6/10) MER ÄN GODKÄND
——————————————————————-
LITTLE TOT: Mitt första intryck blir positivt då jag märker att hon till skillnad från Carola tydligen har utvecklats röstmässigt. Undviker att titta på robotarna som far runt henne för att ge henne och låten ett rättvist omdöme. Extremt tröttande med dutt dutt syntarna i versen men även här lyfter refrängen helheten. Sen kommer då tyvärr You don’t, you don’t, you don’t o lägger krokben för möjligheten till ett bra betyg. Men helheten blir ändå helt ok med plus för 2021 på grund av mer mogen röst.
För mig blir betyget därför (6/10) MER ÄN GODKÄND
Var helt ärlig om allt nu Adri så jag hoppas du inte tog illa upp eller så 🙂
Micke, “skönt” att höra att fler tycker det är ett svagt år. Då känner jag mig inte lika gnällig. Jag har till slut hittat denna topp:
1. Italien
2. Schweiz
3. Belgien
4. Malta
5. Australien
6. Grekland
7. Moldavien
8. Litauen
9. Georgien
10. Tjeckien
Det är egentligen bara topp 5 som jag tycker är bra. Resten är mest okej.
På botten finns Serbien, San Marino, Azerbajdzjan, Danmark och Norge.
@Mikaela, men snälla var har du Irland? Glömde du den? 🙂
Har gett Irland en ärlig chans men den påminner väldigt mycket om Mariettes Shout it out. Inte direkt dålig, men slätstruken och lyfter aldrig, för mig.
Micke: Tack för kommentarerna. Det var väl ungefär vad jag trodde. Skulle kanske gissat att Bulletproof fått ett snäpp högre betyg, och ”Little Tot” ett snäpp lägre. Men de möts på samma plan 🙂 Ändå kul.
Jag har själv inga problem med barnsliga röster. En av mina favoritsångerskor i detta avlånga land är fantastiska Linda Karlsson, aka Miss Li. Och frågan är om det inte är Sveriges barnsligaste röst (som dessutom bara blir barnsligare – en kvinnlig Benjamin Button?) 🙂
Aldrig tänkt på det gällande Dotter dock. Mest bara tänkt vilken himla unik röst hon har. Hon har det som jag kallar för ”en irländsk ton”. Den där lite ”halvfalska” tonen som även Dolores O’Riordan, Sinead O’Connor och Andrea Corr har (med det sagt – vet inte om alla de är irländska… men i mitt huvud är dem). Och precis som som de tre rösterna uppskattar jag hennes ID 🙂
Dotter är ju en artist jag håller väldigt kär. Jag har ju verkligen varit ett fan sen start. När jag började följa henne, så jobbade hon som bartender (tror jag det var) och drömde om att slå igenom och hade någon hundring följare på sociala medier.
Idag är de följarna tiotusentals, lyssningarna på Spotify är uppe i miljonerna. Och hon är inte längre bartender, utan lever på musiken. Jag tror du förstår då hur kul jag tycker det är med hennes genombrott! Att få ha varit med från start – av en ren slump! 🙂
Flera gånger har jag reagerat på hur likt du tycker min padre, men här är det en sak där ni är raka motsatser. För pappa har fått höra ”Bulletproof” många många gånger i mitt sällskap. Och han HATAR den refrängen – och allt tack vare ”ho ho”-ropet efter att låttiteln sjungits. Resten gillar han. Du är på andra sidan. Medan då jag gillar exakt allt.
Jag hoppas jag inte förstör ”Little Tot” ytterligare för dig. Men vet du, jag visste att du inte skulle gilla verserna. Inte bara för att den är syntbaserad. Men musiken i versen är väldigt lik verserna i en låt jag vet att du avskyr – ”I Can’t Go On” (2017). Men med en starkare artist och överlag skarpare! 🙂
Och precis som du sa visar hon en enorm utveckling.
Jag vet inte om du kommer ihåg hennes ”Cry” (2018). För jag vet att du lyssnat på den – på 2018-Adris initiativ. Och du gillade den inte.
Det gjorde inte Sverige heller. Hon blev direkt utslagen och hamnade 26a av 28a. Men hon lärde sig. Kom tillbaks och hamnade EN poäng bakom vinnaren, sen tillbaks som en ännu starkare artist i år 🙂
Jag har ingen data bakom detta. Men jag tror faktiskt aldrig någon haft en förbättring på 24 placeringar mellan två försök på två år förr. Det är ju en DRASTISK förbättring. Och underbart som ett ursprungsfan att se henne äntligen få lite bekräftelse 🙂
Detta året är svårt att ranka. Serbien och Polen är ganska överlägsna i min botten. Men i toppen flyter det runt. Lettland? Australien? Italien? Ah kanske.
Men nu kommer det en liten uppstickare… Norge. Det har länge varit min femteplats, men alltså. Jag tror den kan komma att ta över pallplatser, kanske t.o.m den översta. Inom kort. För helskotta var mycket jag tänker på den låten, vilket leder till lyssning, vilket i sin tur leder till att låten fortsätter växa!
Danmark älskar jag fortfarande, men den står still runt sjätteplatsen. Norge – även om den valdes först – växer i en takt som är onådig!
Adri, vad gillar du med Norge? Jag provoceras av det bokstavliga framträdandet, det känns som gjort för att sågas?
Mikaela: Framträdandet gör väl varken från eller till för mig. Det bara är. Min enda anmärkning då är att man ska inte ha solglasögon inomhus. Men annars inga stora plus eller minus från mig. Det är främst låten jag verkligen älskar! 🙂