Eurovision 2021: Alla bidragen i den andra semifinalen
2021-03-17 (onsdag)Schlagerpinglan: Här nedan ser ni länkar till de 17 bidrag som tävlar i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2021 den 20:e maj, presenterade i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället.
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
Se även: “Eurovision 2021: Alla Big Five-ländernas bidrag”
Ett av bidragen i den andra semifinalen av ESC 2021:
“Øve os på hinanden“, Fyr & Flamme (Danmarks ESC 2021-bidrag)
Schlagerpinglans topplista av bidragen i den andra semifinalen av ESC 2021 (2021-03-17): | |||
1. | Danmark: | “Øve os på hinanden“, Fyr & Flamme | |
2. | Finland: | “Dark Side“, Blind Channel | |
3. | Estland: | “The Lucky One“, Uku Suviste | |
4. | Grekland: | “Last Dance“, Stefania | |
5. | Moldavien: | “SUGAR“, Natalia Gordienko | |
6. | San Marino: | “Adrenalina“, Senhit | |
7. | Albanien: | “Karma“, Anxhela Peristeri | |
8. | Lettland: | “The Moon Is Rising“, Samanta Tīna | |
9. | Georgien: | “You“, Tornike Kipiani | |
10. | Österrike: | “Amen“, Vincent Bueno | |
11. | Schweiz: | “Tout l’Univers“, Gjon’s Tears | |
12. | Tjeckien: | “omaga“, Benny Cristo | |
13. | Polen: | “The Ride“, RAFAŁ | |
14. | Serbien: | “Loco Loco“, Hurricane | |
15. | Portugal: | “Love is on My Side“, The Black Mamba | |
16. | Bulgarien: | “Growing Up is Getting Old“, VICTORIA | |
17. | Island: | “10 Years“, Daði og Gagnamagnið |
Schlagerpinglan: När det gäller den andra semifinalen, där 10 bidrag kommer att gå vidare till finalen den 22:a maj, så är det i nuläget fem bidrag som jag bara “måste” ha vidare medan jag gärna ser att ytterligare fyra får finalbiljetter för att det ska bli ett perfekt resultat.
Tyvärr så känns det som att det finns minst tre “säkra” finalister utanför min favorit-topp-nio-lista och därmed ser det ut som att denna semifinal kan bli den mest spännande av de båda, på gott och ont. 😀
Naturligtvis är detta bara lösa spekulationer då det inte är studioversionerna som kommer att tävla i Rotterdam utan live-framträdanden med (förhoppningsvis) övertygande scenshower som kan få en att ändra uppfattning i flera fall… men detta är ju vad vi har att gå på så här långt. 😀
Mer om ESC-ländernas förberedelser inför ESC 2021 hittar ni här: “Eurovision 2021“.
Väldigt svag standard i semi 2:
1. Georgien – (9/10) MYCKET BRA
2. Bulgarien – (7/10) BRA
3. Albanien – (7/10)
4. Finland – (6/10) MER ÄN GODKÄND
5. Österrike – (5/10) GODKÄND
6. Danmark- (5/10)
7. Schweiz – (5/10)
8. Grekland – (4/10) INTE FULLT GODKÄND
9. Estland – (4/10)
10. Lettland – (4/10)
———-
11. San Marino – (2/10) MER ÄN DÅLIG
12. Island – (1/10) DÅLIG
13. Polen – (1/10)
14. Serbien – (1/10)
15. Tjeckien – (1/10)
16. Moldavien – (1/10)
17. …..
Den klart svagare semi-finalen.
1. Lettland
2. Danmark
3. Bulgarien
4. Grekland
5. Moldavien
6. San Marino
7. Schweiz
8. Finland
9. Österrike
10. Georgien
–
11. Island
12. Estland
13. Tjeckien
14. Albanien
15. Portugal
16. Polen
17. Serbien
@Adri, åtta bidrag gemensamma till final. Helt seriöst…Har det någonsin hänt? 🙂
1: Bulgarien
2: Danmark
3: Schweiz
4: Albanien
5: Finland
6: Georgien
7: Österrike
8: Portugal
9: Island
10: Grekland
———————-
11: San marino
12: Estland
13: Lettland
14: Tjeckien
15: Serbien
16: Moldavien
17: Polen
Väldigt ojämn semi. Här finns dels hela min personliga topp 3 i år, men också 7 av de 8 låtarna jag inte alls klickar med.
Det är egentligen bara Danmark och Lettland jag vill ha vidare här, men Moldavien och San Marino hade varit kul också.
Vänder mig till de två här som man diskuterar med…Adri och Johanna Självklart även Pinglan :-)Skulle andra vilja säga något så är ni mer än välkomna men varför skulle ni vilja det? 🙂
Funderar över de nio länderna där jag kunde ha haft ett segrande bidrag jag tyckt om. Skulle vara intressant om ni tre P.A.J hade slängt in något om vad ni gillade dessa nio
1. “Imaginary friend“,VICTORIA – BULGARIEN
2. “Dieci“, Annalisa – ITALIEN
3. “Rijeka”, Nina Kraljić – KROATIEN
4. “Pourvu Qu’on M’Aime”, Juliette Moraine – FRANKRIKE
5. “Behöver inte dig idag“, Clara Klingenström – SVERIGE
6. “Saudade“, Karetus & Romeu Bairos – PORTUGAL
7. “Everything Is Alright“, Mike Tramp – DANMARK
8. “Kiss Me” – Karl Killing – ESTLAND
9. “Nordlyset”, Maria Solheim – NORGE
@P.A.J..förresten vad ni tycker om ett annat bidrag som jag gillar som skulle varit med i maj nu om landet inte hade backat ur.
“Egyetlen szó”, Kaukázus – UNGERN
Micke, jag tror nog jag uttalat mig om samtliga dessa att du kan hitta spridda åsikter. Men jag kan samla dem här.
”Imaginary Friend”
– En av mina favoriter i Bulgarien. Den eller ”Ugly Cry”. Man får en känsla av att man blir viktlös. Framförallt tycker jag om hummandet efter refrängen. Låten ger en en härlig känslan.
”Dieci”
– Jag tycker detta är en bra låt. Men jag tycker inte den är så utmärkande som du verkar göra. Annalisa är jättebra. Men låten är mest en kompetent ballad. Jag föredrar verkligen ”Voce” i samma kategori. Men hade inte fördömt Italien om denna representerade dem.
”Rijeka”
– Jag tyckte verkligen om denna i februari, men den har inte ”stood the test of time”. Lite tjatig och irriterande. Den är fortfarande inte dålig, men nu är jag verkligen glad att Albina och ”Tick Tock” vann 🙂
”Pourvu Qu’on M’Aime”
– Trist. Någonstans i låten finns ett härligt franskt vemod. Men nä jag är inte så glad i denna låt.
”Behöver inte dig idag”
– Jag står med svenska folket gällande denna låt. Tredje bäst i MF. (Sen har jag inte samma två framför som svenskarna hade, men that’s life). En grym låt. Märker att låten är hämtad från hennes liv. Det berör. Hade inte hatat om något såhär svenskt representerade oss nån gång. Tittarna hade den på tredjeplats, så kanske är det inte såååå avlägset 🙂
”Saudade”
– Ja vad fasen som hände här är oklart. Portugal hade inget annat att komma med, men så blir det så här. Den här låten är som om någon tog ”Telemoveis” (2019) och faktiskt gjorde en fungerande låt av den.
”Everything is alright”
– Nope. Pass.
”Kiss me”
– Vilken fruktansvärd låt-titel. Låten är helt okej. Lite Sheeran-vibbar, fast bättre. Men det var inte min favorit. Men det fanns värre alternativ.
”Nordlyset”
– Mysig som tusan. Men tyvärr var norska uttagningen så pass stark att jag köper varför denna inte gjorde så mycket väsen av sig.
Heja Finland, Lettland och Schweiz!
Micke, ja, varför skulle jag vilja säga något? Tja, nu när jag ändå är här… 😉
“Imaginary friend“ – tycker om flytet i låten och den lite trängtande känslan i den
“Dieci“ – gillar helt enkelt melodin. Inget nydanande här kanske, men den är fin. Och så är jag ju löjligt svag för italienska
“Rijeka” – överlägset bäst av kroaterna i år, men förstår inte alls hur de tänkte när de iscensatte bidraget… Gillar etnokänslan i låten
“Pourvu Qu’on M’Aime” – ge mig en låt man kan dansa vals eller polska till och jag kommer med största sannolikhet att gilla den… Återigen helt enkelt en fin (gammaldags) melodi parad med ett språk jag är svag för
“Behöver inte dig idag“ – gillar Clara. Sedan är låten fin men tyvärr blir texten lite tjatig, önskar att de gjort mer med den (jag tycker bara att det är svårare att bortse från språkliga avigheter när det är på svenska och engelska). Hade hellre sett henne som vår vinnare i år
“Saudade“ – hade den som klar favorit när vi kom till finalen, men väl där kändes låten plötsligt väldigt tjatig. Men jag gillar den rytmiska melodin med gitarren och hade hellre sett den i esc i maj
“Everything Is Alright“ – vid första genomlyssningen tyckte jag att “det här låter ju som trevlig, hemtam, standard 1A country”, men redan vid andra lyssningen hade jag ledsnat. Inte dåligt, det är bara det att jag har hört det förut (och bättre) många, många gånger. (Sedan gillar jag inte när det ska förvrängas med röster i tid och otid i låtar nuförtiden. För mig förstörde samma sak känslan i Iramas låt. Men det är ju såklart en smaksak.)
“Kiss Me” – söt, men funkar inte alls för mig. Känns alldeles för pubertal, och även om jag fortfarande känner mig som en fjortis vid vissa tillfällen har jag för länge sedan passerat tonåren 😛
“Nordlyset” – min favorit i Norges uttagningar, men jag förstår varför den inte gick till esc. Gillar återigen melodin, och texten är jättefin. Tycker om att hon sjunger så stilla och mjukt och att det är lite countrytouch på musiken
Ja. Det var det. 🙂
Engsla du är mer än välkommen att svara på mina frågor 🙂 Det där var bara ett skämt med tanke på att det varit Adri o Johanna som svarat när jag ställt frågor på sistone 🙂 Men stort tack för svaret. Ska ta en koll lite senare
Micke, jäpp, jag gissade att du ville ha så många synpunkter på din lista som möjligt 🙂
@Engsla, självklart ju fler åsikter ju bättre 🙂 Det är väl största anledningen till att jag är här…mitt intresse för vad andra tycker. Vad jag själv tycker vet jag ju redan. Vi har ju en snubbe bland oss här som skriver mycket. Ibland ber han märkligt nog om ursäkt för det. Why????? De som gillar att läsa gör då det, de som inte gillar det låter bli. Inte svårare än så. Du är också en av dem som skriver mer så du är ett mycket välkommet nytillskott här. Bara så du vet 🙂
Jag har haft diskussioner med mig själv om jag ska hoppa av detta året och satsa på 2022 istället. Jag tycker detta är det sämsta året i ESC-historien och i långa loppet blir det tråkigt att skriva så mycket negativt Inte bara för egen del utan än mer för de som läser det. Fortfarande lite svävande men jag blir nog kvar känns det som. Försöker koncentrera mig mest på de få positiva bidrag som finns med i år. Sju bidrag som jag ger minst betyget BRA och ytterligare åtta som jag ger minst betyget GODKÄND. Sen får ni berätta för mig om tävlingarna i maj 🙂 Kommer inte att se dessa.
@Adri, absolut du har uttalat dig om samtliga vid tillfällen. Det har även jag. Mitt minne är lite si och så ibland bara. Blir väl så när man i genomsnitt sover 3-4 timmar per natt. Borde byta jobb men svårt när man stortrivs med det 🙂
Vet du bland mina 10 här finns det några som jag tror kommer att vara mer i våra skallar sedan än vad vinnaren i landet kommer att vara. Exempelvis Bulgarien och Sverige, Finns ytterligare några.
Som jag ofta sagt. Det är jätteroligt när man gillar en låt och det visar sig att även många andra gör det. Dock än mer kul om man gillar något man nästan är ensam om att gilla. Det blir en helt annan kraft i kroppen på något sätt. “Everything Is Alright“, Mike Tramp och “Kiss me”, Karl Killing är bra exempel på det. Den förstnämnde är helt fantastisk att ha i bilen. Där lever den sitt liv. Den sistnämnde älskade jag i min trötthet på allt som lät likadant i årets ESC. Det var så jädra gott med ett totalt avskalat bidrag som kontrast.
Ser att ni båda tycks tycka om “Imaginary friend“, Victoria. Skönt då slipper jag oroa mig över er hälsa 🙂 De två länderna Kro och Por nämner jag inte ens efter katastroferna som inträffade där. “Pourvu Qu’on M’Aime”, Juliette Moraine ÄR!!!!!!! ESC. Djupt ner i landets själ med eget språk.
Jag har hört yra bidrag från årets MF. Två som jag inte alls gillar, varav vinnaren är en av dem. En hyfsad och så då Clara Klingenström.Märker att den växer allt mer även hos folk utanför bubblan. Vad gäller “Dieci“, Annalisa. Denna tjej har nu blivit bestulen på seger två gånger. Det borde vara straffbart 🙂 Slutligen Norges söta låt. Överlägsen för mig men inget för ESC det förstår jag.
Kul ändå Adri och Engsla att ni tycks gilla det mesta av mina nio 🙂 Och finally. Tack för svar 🙂
Micke: Får man fråga vilka bidrag, utöver Clara K och Tusse, som du hört från årets MF? 🙂
Jag hade ju velat höra ditt omdöme om min älskade älskade favorit Dotter. Men jag vill samtidigt respektera din ambition att höra så lite som möjligt.
Du och jag pratar ofta om ESC-bubblan gentemot ens vanliga musik. Och precis som du separeras ofta dem. Men Dotter är ett undantag. För jag har ju varit ett fan av henne i många år nu, sen hon var helt jäkla okänd. När jag började följa henne på Instagram hade hon liksom 600 följare och jobbade som bartender (tror jag det var) och ville slå igenom. Nu är hon ändå ett namn och faktiskt har kunnat sluta på sitt ”vanliga jobb”, och inget gör mig gladare 🙂
Jag känner till det där med att vara ensam om att gilla en låt. Jag trodde jag var det i Danmark, gällande ”Øve os på hinanden”. Men sen gick den och vann. Ibland har fler öppnat ögonen för något än man trodde! 🙂
Den enda av dina nio jag verkligen inte klarar är ”Everything is alright”. Den franska låten är lite trist, men jag köper nåt där ändå. Men ”Everything is Alright” gör mig direkt illa till mods. Jag kanske bara borde skaffa en bil då, kanske.
@Adri, du menar att du inte har bil? Hade jag aldrig klarat 🙂 Yepp Tramps låt är en billåt.
Ärligt talat vet jag inte hur många bidrag från MF jag hört. Försöker hålla mig ifrån men det är ju inte helt enkelt. De två du frågar om är jag dock säker på då det är två av Sveriges hemskaste röster. A.E och E.s. De rösterna går tyvärr inte att ta miste på.
Tycker som sagt jättemycket om Claras låt. Inte alls om Tusses. Låten med A.E är jag glad att jag inte sett live. Ser framför mig allt som rör sig runt honom för att försöka dölja hans brister i röst. Anar att det är något liknande med A.S men där händer något. Tycker låten är hemsk men det stryks lite fernissa över det bedrövliga genom ett besök av en snubbe med “dej da da dej da da da osv.” Jädrigt mysigt faktiskt.
Det är det som JAG VET att jag hört från MF.
Micke: Micke, jag vet inte hur mycket du vet om mig. Men jag kan säga att en bil vore verkligen bortslösad på mig. Jag bor ju ändå i en stad. Har inte ens körkort.
Ah, då vet jag. Jag gillar tre av dem fyra (Anton Ewalds låt gillar jag inte alls), men av de är Clara Klingenström bäst, ja. Röstningssiffrorna släpptes alldeles nyss och Clara’s siffror är väldigt lika de som en annan favorit hos dig – Anna Bergendahl – har. Nämligen att de äldre uppskattar det jättemycket, medan poängen blir lägre och lägre ju yngre röstningsgruppen blir (jag vet inte hur mycket du vet, men i MF ger ju tittarna poäng i olika åldersgrupper) 🙂
Blev däremot jävligt kränkt av att se att ingen åldersgrupp i finalen hade Dotter på mer än en tredjeplats. Dotter borde erbjuda sig till ett annat land, för Sverige har tydligen inte vett att uppskatta henne nog. Hoppas verkligen du får höra “Little Tot” någon gång. Jag tror inte du kommer tycka om den sååå mycket i och för sig, tror du tyckte mer om “Bulletproof” isf. Men jag är en nyfiken jävel.
@Micke, Jag har tyvärr inte kunnat kommentera dina låtar förrän nu (är en aning krasslig) men bättre sent än aldrig. 😀
“Imaginary friend“ – Den enda låt från Bulgarien jag hade varit nöjd med som vinnare när det stod klart att “Ugly Cry” inte var så populär som jag önskat. En stark låt med mycket känslor men likväl lite för seg för min smak, om jag ska vara riktigt petig.
“Dieci“ – Nja… ett perfekt exempel på ett italienskt bidrag som min hjärna säger åt mig att det är “bra” men där jag likväl inte känner något.
“Rijeka” – Här är det tyvärr ingenting som försöker att övertyga mig om att jag borde gilla det, utan låten säger mig inget alls och inte ens under finalen förstod jag riktigt vad som är så speciellt med den. Det finns uppenbarligen något, men jag missar det totalt.
“Pourvu Qu’on M’Aime” – Fransk musik när den är som bäst. Finns något charmigt i denna typ av låtar som verkligen tilltalar mig. Hört många gånger förr och känns knappast nyskapande men jag gillar det.
“Behöver inte dig idag“, Clara Klingenström – Ett av de bästa bidragen i Melodifestivalen 2021. Ingen musikstil jag brukar lyssna på men Clara lyckades på något sätt att göra det intressant även för mig. Enkelt, ärligt och fångande.
“Saudade“, Karetus & Romeu Bairos – Det bidrag som gav mig bäst helhetsintryck. Bra låt som fungerade live och som borde varit den självklara vinnaren (om alla haft samma smak).
“Everything Is Alright“, Mike Tramp – En av mina förhandsfavoriter i Danmark (innan jag föll för vinnarlåten). Mysig låt som jag gillar att lyssna på. Kanske inte så intressant att sitta och titta på ett framträdande med men att ha som bakgrundsmusik är den kanon.
“Kiss Me” – Största överraskningen i Estland som visade sig bli en av mina favoriter efter live-framträdandet. Låtar som jag ibland tycker är lite enkla och tråkiga kan helt plötsligt bli enkla och helt fantastiska.
“Nordlyset” – Som låt tyckte jag att den var väldigt mysig och avslappnande… men jämfört med det i övrigt starka norska startfältet så tyckte jag inte att den stod ut speciellt.
“Egyetlen szó” har jag däremot inte lyssnat på än.
Micke: Kan också säga att jag verkligen, verkligen inte gillar den ungerska låten. Har egentligen inte så mycket att säga, men jag tyckte inte om vad jag hörde.
@Pinglan, ajdå i detta goa vädret när du ska vara ute o ha det gott 🙂 Då får du ta o krya på dig då tjejen.
Tycker det är kul att även du hittade det mysiga i Karl Killings bidrag. Då tar vi det och det är helt enkelt de andras förlust att de inte ser det 🙂 Clara Klingenström har jag faktiskt fortfarande inte hört något illa om överhuvudtaget. Alla tycks gilla den. Det omvända då med “Rijeka” i Kroatien. Synd att du inte ser och hör det jag hör. Verkar som du hittar något i alla mina nio förutom den.
Vad gäller “Everything Is Alright“, Mike Tramp blev jag faktiskt riktigt förbannad för en vecka sen efter ett härdsmältauttalande. Inte ofta jag blir arg men den hjärnan var inte riktigt hemma. Det han sa var: “Fattar inte att folk ens orkar lyssna på den. Gubben är ju för fan 61 år.”
Välkommen till verkligheten säger jag bara. Faktum är att vi lever här på jorden i alla åldrar med samma värde och rättigheter. Jag skiter fullständigt i om artisten är 99 år eller 3 år bara hon/han resterar och har roligt. Alltså min farsa fyller 61 år om några månader Han är själv musiker. Fan det är nog bäst att jag säger till honom att sluta nu då. Han får inte spela när han är så gammal.
Blir så trött på självutnämnda experter som dömer och har sig.
@Adri, jag förstår att du skulle vilja att jag tar lite lyssning på Dotters bidrag. Ok jag lovar att jag ska göra det då. Inte just närmaste dagarna kanske men jag ska lyssna. I promise 🙂
Micke: Som sagt, du ska bara göra det du själv vill, men OM du nu gör det så vill jag rekommendera framträdandet i deltävlingen, framför det i finalen.
Dotter, likt jag, verkar vara lite otursförföljd när det gäller hälsogrejer. Hon drabbades av enorma nacksmärtor inför finalen, vilket jag tycker märks. Jag kände med henne – för just axlar/nacke har jag också återkommande värk i. Det är svårt att prestera då.
Men det är bara ett tips 🙂
I övrigt håller jag med om att åldersdiskriminering är crap. Jag gillar ju själv inte Mike Tramps låt men det har exakt noll med hans ålder att göra. Samma med Eva Rydberg i Sverige eller Ketil Stokkan i Norge. Tvärtom, så är ju alla de grymma – tyvärr utrustade med svagare låtar 🙂
@Adri glömde säga. Det fanns flera bra låtar i ungerska A Dal 2021 till skillnad från ESC i år. Att jag nämnde just den var för att den vann. Jag gillar den som jag så ofta gör med myslåtar. Med såna gäller det bara att lyssna mer 🙂
Ännu en fråga! Kul med så många svar som möjligt. Hade gärna fått lite bättre koll på hur uppfattningen om fyra bidrag är här i bubblan. Vad jag själv tycer kan vi ta senare 🙂
Bidragen är
BELGIEN – “The Wrong Place”, Hooverphonic
NEDERLÄNDERNA “Birth Of A New Age”, Jeangu Macrooy
RYSSLAND – “Russian woman“, Manizha
UKRAINA – “Shum“, Go_A
Nu väntar jag mig minst 20-25 svar 🙂
Micke: Två jag gillar, en jag tycker är helt okej och en som jag verkligen inte gillar.
Om vi börjar tar det från botten:
Ryssland: Jag gillar kvinnans självförtroende. Men det är väl där det tar slut. Gillar inte musiken, gillar inte framträdandet, gillar inte rösten. Botten 5 för mig.
Belgien: Jag tycker den här låten är ligor framför “Release Me” – som jag absolut aldrig gillade. Däremot så finner jag att låten är ganska anonym. Den gör inte mycket liv ifrån sig, men under tiden den pågår så kan jag verkligen uppskatta detta. Jag tror dock jag föredrog deras förra sångerska, men det är verkligen inget jag protesterar för högt mot. Det är min plats 23.
Ukraina: Denna var på stabil väg neråt, men så släppte de den mycket bättre nya versionen av “Shum”. Och nu gick den upp lite igen. Jag gillar allting här. Den är ju Eurovision. Annars hade ju inte jag kommit över denna låten någonstans. Det är sånt här som gör Eurovision kul. Plats 18.
Nederländerna: Jag fattar inte hur det kommer sig att denna är så opopulär. Den är fantastisk ju. Jeangu passar sig bättre i denna låt. Musiken är bättre. Allt är bara ett stort jävla framsteg jämfört med den sirapssega “Grow”. Jag hoppas den belönas i resultatslistan i maj, för det är ju speciellt!
Micke: Av de fyra bidragen du tog upp gillar jag tre av de, medans den fjärde inte riktigt är min kopp te.
Ukraina: Jag fördrar nog originalversionen, men även denna version är riktigt bra. De blandar etno och pop på ett väldigt intressant sätt. Framförallt älskar jag de instrumentala bitarna, hade varit ännu bättre om de la mer fokus på de det. Just nu min 4a.
Belgien: Denna är betydligt bättre fjolårets. Jag gillar att Belgien återigen skickar en låt som i första hand inte är skriven för tävlingen, utan syftet känns mer att de velat skriva en bra låt. Den är kanske inte årets mest direkts låt om man säger så, men den är väldigt mysig att lyssna på. Hade kanske passat bättre i en film. Just nu min 7a
Ryssland: Oj vad förvånad jag blev när jag såg denna skulle representera Ryssland iår. Men jag blev samtidigt väldigt glad. Här snackar vi verkligen attityd. Riktigt cool artist, Manizha är. En rätt rörig låt, med massa konstiga komponenter som på något sätt hänger ihop och bli ganska bra ändå. Just nu min 10a
Nederländerna: Jag är inget större fan av gospel, så detta är tyvärr inget jag går igång på. Den har vissa intressanta inslag, som till exempel biten när han sjunger på Sranan Tonga. Men som helhet ingen låt jag lyssnar på, samtidigt finns det betydligt sämre låtar i år. Just nu min 28a.
@Micke jag hinner inte med någon djuptgående analys av dessa låtar men jag kan säga att samtliga utan den danska skulle ha placerat sig väldigt högt hos mig (jublade när Karl Killing tog sig till final t.ex)
Clara var min favorit i Mello och även om “imaginary Friend” inte var min favorit i BUlgarien (det var “dive into unknown”) så är det en väldigt bra låt det med. Dock börjar jag värma upp lite inför det valda bidraget i den uttagningen med nu.
Sedan då “Nordlyset” Fantastisk låt men tror jag hade 3-4 andra låtar i Norges uttagning före den, däribland TIX som ju faktiskt vann.
I frankrike vann också rätt låt men den du nämner var en god tvåa för mig i den uttagningen.
Kroatien fick total härdsmälta när de inte valde Nina Kraljic så där är jag med dig
Anna-Lisa var inte en av mina favoriter i SanRemo men med det sagt så är ju SanRemo alltid Sanremo så hon hade nog rankats högt av mig o hon fått åka till ESC.
Saudade är lite tråkig faktiskt men ljusår bättre än det de slutligen valde (och det värsta är att jag tror den smörjan mycket väl kan gå till final med) Min favorit var “Por Um TRiz”
Ja lite korta svar iaf!
Min ranking av semi 2
1. Schweiz
2. Österrike
3. Danmark
4. Grekland
5. Bulgarien
6. Finland
7. Moldavien
8. Tjeckien
9. Georgien
10. Island
11. Albanien
12. POlen
13. Estland
14. San Marino
15. Portugal
16. Lettland
17. Serbien
Högt och lågt i denna semi. Hela min botten 3 finns här men även 2 låtar från min topp 5….
Micke, alla fyra låtarna hamnar på översta halvan när jag listar årets bidrag.
Belgien skickar ett klart bättre bidrag än förra året då jag tyckte det var riktigt, riktigt dåligt (är t.o.m. lite, lite glad över att esc 2020 blev inställt så jag slapp se och höra eländet live… okej, inte riktigt, men nästan). “The Wrong Place” är lite knasig men åtminstone intressant, och jag gillar den nygamla sångerskan (verkar ha lite personlighet till skillnad från den förra). Så pluspoäng där.
Nederländerna. Jag älskade Jeangus låt förra året, den slogs med Schweiz och Italien om min förstaplats. Jag gillar att han fortsätter göra sin grej, även om jag inte tycker lika mycket om den här. Men han har berättar en historia, använder musik och språk från sina rötter, och jag gillar den aspekten hos bidraget, också om det finns annat här som jag inte är lika förtjust i.
Ryssland. Jag gillar att det händer så mycket, och sångerskans attityd. “Mässandet” är riktigt fint. Sedan tycker jag att de kunde skippat engelskan.
Ukraina. Den enda av låtarna jag egentligen gillar, även om jag tyckte så mycket bättre om originalet. Trots att den här också är bra så har den tappat lite av det vilda som den förra hade. Men sånt är livet.. Tycker att de blandar nytt och gammalt på ett intressant sätt och gillar de olika instrumenten. Ser fram emot att se dem live 🙂
Pinglan, tråkigt att höra att du inte mår riktigt hundra. Tur att alla bidragen redan presenterats 😉 Krya på dig!
Tack för svar på min fråga om fyra länders bidrag till Adri, Zacke och Engsla Tack även till Johanna för min tidigare fråga om favvisbidrag 🙂
Det märkligaste är att en av er har gett nästan exakt samma svar om dessa som jag själv skulle gjort 🙂 Den jag då pratar om är Zacke. Har tidigare noterat att Zacke och Johanna är de som oftast ligger nära mig i bedömning av bidrag men detta var nästan extremt 🙂
Anledningen till att jag ville kolla extra med just dessa fyra är att de sticker ut för mig på ett speciellt sätt. En av dem är den absolut största växaren. En av dem är min stora besvikelse i år om man går efter vad jag hoppades på innan jag hörde bidraget. De två kvarvarande är de två som är riktigt udda i år.
Om jag då tar det i bokstavsordning:
BELGIEN: Jädrar så den här har växt för mig. Jag vet att jag hade den på plats 24 när 28 länder var klara. Idag är den plötsligt uppe på plats 6 av 39. Jag är väldigt delad på det ni snackar om i jämförelse förra årets sångerska mot årets eller de två bidragen. Jag känner nog ett litet plus för årets bidrag men ett litet plus för förra årets sångerska. Mer personlighet i årets som Engsla sa och inte specialskriven för ESC som Zacke flikade in Inte minst viktigt. Just nu Plats 6 för mig
NEDERLÄNDERNA: Om man då räknar bort dyngbidragen från Kro och Por så är detta min största besvikelse i år. Mest grundat på förhoppningar innan låten släpptes. Precis som Zacke gillar jag inte gospel och precis som Engsla tyckte jag riktigt bra om bidraget han hade förra året. Kul att du ser något bra i det Adri men jag ser baradet jag alltid ser i gospel….ett gäng som mest gapar och skriker i mun på varandra. Just nu Plats 28 för mig.
RYSSLAND: Om man bara ser till ett gäng sekunder i bidraget så är detta min absoluta etta i år. Dock väldigt ojämnt bidrag men det som är bra är riktigt bra. Såååååå mycket ESC. Tyvärr klar från början att detta inte skulle vara något för Adri då det inte följer mallen. De sekunder jag pratar om som är numero uno för mig i år är när det verkligen blir ryskt. Såååååå extremt mäktigt och bra. Detta kommer in två gånger i låten. 1.37-1.55 och 2.34-2.52. DETTA ÄR SÅÅÅÅ ESC!!!!!Sen dock som Engsla säger SKIPPA ENGELSKAN. Just nu på Plats 8 för mig
UKRAINA: Vad finns att säga mer än det ni redan sagt? Helt underbart, vilket får mig att älska ESC än mer och blunda för atta försök att göra ESC till mer av MF. Håller med er alla tre om det mesta. Sen plussar jag nog nya versionen lite….Tror jag 🙂 Just nu på Plats 4 för mig
——————–
Tack då även till Johanna för svar om det tidigare. Som så ofta ligger vi nära i smak. Det är väl bara Italien och Portugal där du inte riktigt hittat mina. I övrigt matchar det. I Bulgarien och Frankrike hade vi samma två i topp och i Kroatien upplevde vi samma härdsmälta
Micke: Ouch. Aj. Jag vet inte hur nice jag tycker sägningen ”…klar från början att detta inte skulle vara något för Adri då det inte följer mallen.” är.
Skulle ju inte säga att det är där låten felar. Men alright.
@Adri, jag menar att du har svårt för plojbidrag och liknande. Inget annat 🙂
@Micke, Jag tackar och skriver lite korta omdömen:
BELGIEN – Mysig låt som balanserar på gränsen till att vara alltför seg. Blir dock bättre för var gång jag hör den och tror att det “sega” kommer att försvinna med tiden.
NEDERLÄNDERNA – Detta är en musikgenre jag normalt brukar ha svårt för, men det är något i kombinationen med rösten som gör att det blir så storslaget. Ett av mina favoritbidrag i år.
RYSSLAND – Nej tack, alltför irriterande sångröst.
UKRAINA – Originalversionen placerade jag i botten av listan, en låt jag inte alls uppskattade att lyssna på. Den nya versionen är däremot en medellåt för mig, fartfylld och intressant. Kanske har låten vuxit till sig, kanske har jag vant mig vid rösten, eller så är den nya versionen så mycket bättre.
@Engsla, Tackar, inte för att man vill bli sjuk men bättre timing än så här hade jag inte kunnat önska mig. 🙂
@Pinglan, hoppas du mår bättre nu och är uppe på benen igen. Tänkte fråga dig en sak om ett bidrag du tydligen tycker illa om. Pratar om Ryssland. Vad är det jag ser som du inte ser och det omvända? Exempelvis det där mäktiga ryska som fyller bidraget under några sekunder 🙂
Nu är det ju så att jag älskar det folkliga. Älskar folkmusik, helst upprockad. Framförallt pratar jag då om irländsk men grekisk, rysk och många fler förgyller min musikaliska tillvaro. Vi spelar ofta upprockad folkmusik på våra spelningar.
Tycker att semi 2 är bättre än förra året, men svagare än semi 1.
Lite svårt att rangordna (speciellt mellan olika genrer) men här är mitt försök:
1. Österrike
2. Portugal
3. Estland
4. Grekland
5. Albanien
6. Moldavien
7. San Marino
8. Island
9. Tjeckien
10. Danmark
11. Polen
12. Bulgarien
13. Schweiz
14. Georgien
15. Serbien
16. Finland
17. Lettland
Hej allihopa 🙂
Pinglan har jag missat ett inlägg med alla bidrag i ESC 2021 semifinal 1? Lr är alla bidrag inte utvalda än och därför finns inte ett sånt inlägg? 🙂
@drai, Hejsan. .) Vitryssland fick sitt bidrag diskat och väntas presentera ett nytt i slutet av mars, är det sagt i alla falll. 🙂