Eurovision 2021: Alla Big Five-ländernas bidrag
2021-03-16 (tisdag)Schlagerpinglan: I går var sista dagen för ESC 2021-länderna att lämna in sina bidrag till Eurovision Song Contest 2021 så det är hög tid att börja ta en titt på de traditionella special-listorna. 😀
Först ut är en personlig topplista av bidragen från Big Five-länderna, d.v.s. de länder som alltid är garanterade en plats i finalen: Italien, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Här nedan ser ni länkar till alla de fem Big Five-bidragen som kommer att tävla i Rotterdam, presenterade i den ordning jag personligen rangordnar dem just för tillfället:
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
Ett av Big Five-ländernas bidrag i ESC 2021:
“Zitti e buoni“, Måneskin – Italien
Schlagerpinglans topplista av Big Five-bidragen i ESC 2021 (2021-03-16): | |||
1. | Italien: | “Zitti e buoni“, Måneskin | |
2. | Storbritannien: | “Embers“, James Newman | |
3. | Frankrike: | “Voilà“, Barbara Pravi | |
4. | Tyskland: | “I Don’t Feel Hate“, Jendrik | |
5. | Spanien: | “Voy a quedarme“, Blas Cantó |
Schlagerpinglan: Något sammanfattande betyg till Big Five-länderna kan jag inte ge detta året heller, då de sin vara trogen skickar bidrag som jag placerar både högt och lågt.
Jag älskar Italiens bidrag, uppskattar Storbritanniens glädjepiller, är ganska ljummen inställd till Spaniens ballad, behöver vara i rätt sinnesstämning för att uppskatta Frankrikes bidrag medan Tysklands bidrag fortfarande splittrar mig något oerhört då jag älskar den (inofficiella) instrumentala versionen men inte gärna lyssnar på originalet.
Med andra ord kan jag säga att Big Five i år bjuder på min personliga 2021-favorit, ett topp-tio-bidrag, ett medel-bidrag och två nära-botten-bidrag. En klart blandad kompott som gör sitt för att ge finalen lite extra variation. 😀
Se även: Samtliga länders ESC 2021-förberedelser och utvalda ESC 2021-bidrag här
5. FRANKRIKE – (7/10) BRA
11. ITALIEN (5/10) GODKÄND
22. TYSKLAND – (3/10) DÅLIG
24. SPANIEN – (3/10)
30. STORBRITANNIEN – (2/10) MER ÄN DÅLIG
@Pinglan, vi känner likadant när det gäller Tyskland. De hade något riktigt bra i rockärmen. Varför vingklippte de den så?
@Pinglan, skrev alldeles nyss under Georgien att jag är jädrigt glad men jädrigt överraskad över att du tycks gilla Georgiens bidrag i år. Det jag lärt känna om dig stämmer inte riktigt med det 🙂 Finns dock en låt där jag är än mer förvånad. Där jag absolut inte att väntat mig att du skulle hylla den. Inget fel i det men det förvånar mig. Pratar om Italiens bidrag
@Micke, Vad gäller Italiens bidrag så är det kombinationen av melodislingorna, kompet och sångarens röst som gör att låten är min i särklass största favorit (för tillfället). Det är något där som gör att jag helt enkelt inte kan sluta lyssna. 🙂
När det gäller Tysklands bidrag så försöker jag att inte tänka så mycket på vad som skulle kunna ha varit. Jag är oerhört besviken och ser fram emot nästa ukulele-bidrag i stället. 🙂
Gillar alla Big 5-länderna hyfsat i år faktiskt.
Rankar de i följande ordning då de tre översta är i min topp 10 men samtliga är i topp 26
1. Frankrike
2. italien
3. Tyskland
4. Storbritannien
5. Spanien
Trodde aldrig det skulle sluta med att jag rankar Spanien så högt som plats 20-22 någonstans men det är mer ett bevis på att de andra är dåliga än att den i sig är jättebra.
1. Italien
2. Storbritannien
3. Frankrike
4. Tyskland
5. Spanien
1: Italien (Återigen dominerar Italien här. Inte deras bästa låt sen comebacken, men ändå riktigt bra. Framförallt sticket och delar av versen.)
2: Frankrike (Vacker och hög kvalité, men berör mig inte så mycket som jag önskar)
3: Tyskland (Delar av låten är väldigt skoj, men väldigt märklig, och lite konstlat, ihopsatt)
4: Spanien (Fin liten ballad, som vacker är bu eller bä. Betydligt bättre än förra årets låt åtminstone.)
5: Storbritannien (Inte alls min kopp te. Kompetent är väl de snällaste jag kan säga)
Italiens bidrag är i mina ögon deras sämsta i detta årtusende. Betyder det att jag tycker det är dåligt? Absolut inte och det visar ju på Italiens styrka och särställning i ESC.
Nu kör vi detta året med ett hyfsat bidrag Italien och sen slår vi till ordentligt igen 2022 🙂
Micke: Nej nu kör du i fel fil, för Italiens sämsta låt sen comebacken är ju ”Fai Rumore” från det förlorade 2020.
Ett förlorat år och ett förlorat bidrag. Helt fantastiskt bidrag
@Adri nä men nu tappar jag snart hakan! “Fai Rumore” är ju typ det bästa Italien skickat sedan comebacken! Var min trea totalt förra året och handen på hjärtat d3n enda förutom Danmark jag fortfarande lyssnar regelbundet på! Fantastiskt bidrag!
Johanna, det var min etta förra året. Vi får nog göra något åt Adri 🙂
Hur ni alla inte har Tyskland överlägset sist förvånar mig, jag har nog aldrig hört något sämre i Eurovisions 65-åriga historia. Den har hård konkurrens av Isis Gee och Evelina Sašenko, men jag tror nog han drar längsta strået.
I övrigt är Blas rätt blasé, Storbritannien skickar något utan nerv eller spänning som vanligt, Italien fortsätter med bidrag jag inte förstår mig på alls, och Frankrike förtjänar sin första vinst sen 1977.
Marcus, har du inte hört Österrike 2012 eller Sverige 2013 och 2017? 🙂 Eller Kroatien i år?
Marcus: Av allt skräp som gått igenom Eurovision så måste jag säga att det är rå-knas att påstå ”I don’t feel hate” är sämst genom tiderna 🙂
Jag menar: Österrike 2012? Slovenien 2003? Belgien 2014?
Det är inte ens nära av att vara Tysklands sämsta låt. Jag har fortfarande inte förlåtit dem för att de tvingade Europa stå ut med ”Sister!” 2019. Eller ”Is it right”, eller ”Wadde Hadde Dudde Da”.
Micke/Johanna: Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att ni drev för att få mig att tvivla på verkligheten. Men nä, jag har förstått att ”Fai Rumore” har sina fans. Och ni är två av dem. Men jag fattar inte vad man kan se i den. Den är för basic. Det är som att den försöker lägga hela behållningen i att den är på italienska. Men så lättmanipulerad är jag inte. Det måste kompletteras med en bra låt också 🙂
Mother hade jag förträngt, den är också där nere, men den är inte ett frontalangrepp på alla mina sinnen som I don’t feel hate är. Den är verkligen rakt igenom vedervärdig. Nanana och Woki mit deim popo är ju medryckande, härliga låtar som jag gillar ganska mycket. Och Tyskland har skickat mycket strunt genom åren, men problemet med dem är att de är för bleka och intetsägande. Jendriks låt är ju så aggressivt och medvetet dålig på ett provocerande sätt, ungefär som Leto Svet eller We Are The Winners. Även Irelande Douze Points är ju ett musikaliskt mästerverk i jämförelse… Nej, usch, nu börjar jag bli bitter här xD