Schlagerpinglans final-poäng i Eurovision 2020
2020-05-16 (lördag)Schlagerpinglan: Här nedan ser ni en lista över hur jag hade fördelat mina röster / rangordnat alla de tävlande bidragen om Eurovision Song Contest 2020 hade ägd rum. Naturligtvis hade de tillhörande live-framträdandena på ESC-scenen kunnat förändra min syn på bidragen… men nu är det som det är.
Rysslands ESC 2020-bidrag: “Uno“, Little Big
Schlagerpinglans ESC-2020-topp-41, 20-05-16 (20-03-13) (20-03-09): | ||||||
1. | (1.) | (ny) | Ryssland: | “Uno“, Little Big | 12 p. | |
2. | (2.) | (1.) | Estland: | “What Love Is“, Uku Suviste | 10 p. | |
3. | (3.) | (2.) | Nordmakedonien: | “YOU“, Vasil | 8 p. | |
4. | (7.) | (6.) | Kroatien: | “Divlji Vjetre“, Damir Kedžo | 7 p. | |
5. | (8.) | (7.) | Bulgarien: | “Tears Getting Sober“, VICTORIA | 6 p. | |
6. | (4.) | (3.) | Italien: | “Fai rumore“, Diodato | 5 p. | |
7. | (16.) | (13.) | Litauen: | “On Fire“, THE ROOP | 4 p. | |
8. | (5.) | (4.) | Storbritannien: | “My Last Breath“, James Newman | 3 p. | |
9. | (17.) | (16.) | Israel: | “Feker Libi“, Eden Alene | 2 p. | |
10. | (13.) | (15.) | Finland: | “Looking Back“, Aksel | 1 p. | |
11. | (6.) | (5.) | Serbien: | “Hasta la vista“, Hurricane | ||
12. | (9.) | (8.) | Frankrike: | “The Best in Me“, Tom Leeb | ||
13. | (11.) | (14.) | Vitryssland: | “Da vidna“, VAL | ||
14. | (10.) | (9.) | Lettland: | “Still Breathing“, Samanta Tīna | ||
15. | (14.) | (10.) | Irland: | “Story Of My Life“, Lesley Roy | ||
16. | (12.) | (11.) | Sverige: | “Move“, The Mamas | ||
17. | (15.) | (12.) | Spanien: | “Universo“, Blas Cantó | ||
18. | (18.) | (18.) | San Marino: | “FREAKY!“, Senhit | ||
19. | (26.) | (25.) | Armenien: | “Chains On You“, Athena Manoukian | ||
20. | (19.) | (17.) | Island: | “Think About Things”, Daði og Gagnamagnið | ||
21. | (23.) | (22.) | Tyskland: | “Violent Thing“, Ben Dolic | ||
22. | (22.) | (21.) | Belgien: | “Release Me“, Hooverphonics | ||
23. | (21.) | (20.) | Ukraina: | “Solovey“, Go_A | ||
24. | (24.) | (23.) | Nederländerna: | “Grow“, Jeangu Macrooy | ||
25. | (28.) | (31.) | Danmark: | “Yes“, Ben & Tan | ||
26. | (27.) | (27.) | Polen: | “Empires“, Alicja Szemplińska | ||
27. | (20.) | (19.) | Österrike: | “Alive“, Vincent Bueno | ||
28. | (25.) | (24.) | Schweiz: | “Répondez-moi“, Gjon’s Tears | ||
29. | (36.) | (33.) | Slovenien: | “Voda“, Ana Soklič | ||
30. | (29.) | (ny) | Malta: | “All Of My Love“, Destiny | ||
31. | (30.) | (ny) | Azerbajdzjan: | “Cleopatra“, Efendi | ||
32. | (31.) | (26.) | Portugal: | “Medo de sentir“, Elisa | ||
33. | (33.) | (28.) | Grekland: | “SUPERG!RL“, Stefania | ||
34. | (34.) | (30.) | Albanien: | “Fall From The Sky“, Arilena Ara | ||
35. | (37.) | (34.) | Rumänien: | “Alcohol you“, Roxen | ||
36. | (32.) | (29.) | Moldavien: | “Prison”, Natalia Gordienko | ||
37. | (35.) | (32.) | Cypern: | “Running“, Sandros | ||
38. | (40.) | (37.) | Australien: | “Don’t Break Me“, Montaigne | ||
39. | (38.) | (35.) | Norge: | “Attention“, Ulrikke Brandstorp | ||
40. | (39.) | (36.) | Georgien: | “Take Me As I Am“, Tornike Kipiani | ||
41. | (41.) | (38.) | Tjeckien: | “Kemama“, Benny Cristo |
Schlagerpinglan: Eftersom det aldrig avgjordes några semifinaler (räknar inte mina egna resultat från semifinal 1 och semifinal 2) så lät jag samtliga 41 länder vara med i finalen och gjorde min slutliga topp-41-lista.
Min personliga vinnare är som synes Rysslands “Uno” med Little Big, som genast blev min favorit när den presenterades den 12:e mars och trots mina farhågor om att jag eventuellt skulle tröttna på den så tycker jag att den fortfarande är överlägsen sina konkurrenter. 😀
Någon riktig ESC 2020-vinnare kommer vi tyvärr aldrig att kunna utse men om jag skulle gissa så tror jag att Ryssland hade kunnat locka till sig många röster (speciellt från öst) men att det hypade (och väldigt populära) bidraget från Island mycket väl kunnat få ännu fler. 🙂
Här är hur jag TROR finalen hade slutat:
1. Island
2. Bulgarien
3. Ryssland
4. Schweiz
5. Rumänien
6. Norge
7. Azerbajdzjan
8. Tyskland
9. Malta
10. Litauen
11. Italien
12. Grekland
13. Lettland
14. Sverige
15. Israel
16. Polen
17. Ukraina
18. Nederländerna
19. Albanien
20. Storbritannien
21. Spanien
22. Serbien
23. Armenien
24. Danmark
25. Frankrike
26. Cypern
Ska jag ge poäng mina poäng så:
12 – Bulgarien
10 – Ukraina
8 – Rumänien
7 – Danmark
6 – Israel
5 – Island
4 – Nordmakedonien
3 – Armenien
2 – Ryssland
1 – Polen
Så här TROR JAG att Topp 10 skulle sett ut:
1. Bulgarien
2. Schweiz
3. Rumänien
4. Italien
5. Island
6. Azerbajdzjan
7. Ryssland
8. Ukraina
9. Litauen
10. Malta
——————————————-
Så här ser mina egna poäng ut
12 = Italien
10 = Ryssland
8 = Bulgarien
7 = Georgien
6 = Ukraina
5 = Belgien
4 = Nederländerna
3 = Portugal
2 = Kroatien
1 = Rumänien
Mina poäng:
12- Bulgarien
10- Schweiz
8- Italien
7- Island
6- Ukraina
5- Litauen
4- Rumänien
3- Irland
2- Nordmakedonien
1- Nederländerna
Går lite utanför en kortis. Tänkte bara kolla en grej här om nån vill svara. Om svaret kommer idag eller om en vecka betyder nada. Vill bara kolla vad folk saknar mest i ESC. Vilken typ av musik får mest slagsida i ESC. För min del är det tveklöst rock. De få bidrag med rock har verkligen slagsida. Känns som det är något släpats ut med katten. Många menar på att varje musikstil får skit här. Att det är dålig variant av allt. Det får stå för dem men för mig stämmer detta verkligen med rocken. De tillhör inte ens division 8 inom rocken. Vill gärna kolla lite detta med slagsida så svara gärna och no hurry 🙂 Tänkte slänga ut 2000-talets största glädjepiller för mig. Blir alltid på gott humör av detta. Inte värsta röjarrocken so do not worry 🙂 Inte bäst inom rock men inget slår den som glädjepiller.
https://www.youtube.com/watch?v=VGUSz5MbcqE
Back to basic: Jag ser rent ut sagt jävligt mycket fram mot sändningen ikväll. Har fått en magkänsla av att Nederländerna kommer att göra något riktigt bra av det här. Ikväll glömmer jag debaclet att det inte är någon ESC-final. Ikväll är det all in för det vi får oss serverat.
@Pinglan, grymt kul att du gillar Rysslands plojbidrag. Hade inte trott det av någon anledning. Sen verkar det som om du och jag är ensamma om Kroatien. Vad är det folk inte förstår? 🙂
@adri, tre gemensamma på Topp 10. Speglar nog ganska bra där vi brukar vara 🙂
@Zacke, av någon anledning marchar vi ofta. Kanske inte verkar så just med bara fem gemensamma men det kunde lika gärna vara sju för Schweiz och Irland är promille från mi topp 10
@Micke, Återkommer i frågan om vad jag saknar i ESC vid ett senare tillfälle (påminn mig gärna om jag råkar glömma det) då det var en intressant fråga. 😀
Vad gäller Rysslands bidrag så föll jag motvilligt pladask för det. Deras musik och humor är inte riktigt något som jag ser som representativt för min smak men har sedan dess hittat ett flertal av deras andra låtar som jag gillar väldigt mycket. Kul när man hittar nya favoriter och ny sorts musik att lyssna på. 🙂
Vad gäller Kroatiens bidrag så förstår jag inte hur så många kan missa hur storslagen låten är och hur bra sångaren framför den. Min enda förklaring är att de flesta ger upp redan i första versen och bara förutsätter att det är ett sömnpiller.
Mina poäng
12 – Italien
10 – Bulgarien
8 – Israel
7 – Ryssland
6 – Kroatien
5 – Belgien
4 – Nordmakedonien
3 – Georgien
2 – Nederländerna
1 – Ukraina
Min topp tio ser ut så här just nu:
12p Nederländerna
10p Italien
8p Island
7p Schweiz
6p Kroatien
5p Ukraina
4p Litauen
3p Bulgarien
2p Ryssland
1p Danmark
Engsla har sju samma som jag men än bättre är K2 som har åtta samma 🙂
1. Island – “Think About Things“, Daði og Gagnamagnið 12 p
2. Norge – “Attention“, Ulrikke Brandstorp 10 p
3. Sverige – “Move“, The Mamas
4. Ryssland – “Uno“, Little Big 8 p
5. Polen – “Empires“, Alicja 7 p
6. Litauen – “On Fire“, THE ROOP 6 p
7. Bulgarien – “Tears Getting Sober“, VICTORIA 5 p
8. Tyskland – “Violent Thing“, Ben Dolic 4 p
9. Estland – “What Love Is“, Uku Suviste 3 p
10. Danmark – “Yes“, Ben & Tan 2p
11. Belgien – “Release Me“, Hooverphonic 1 p
12. Schweiz – “Répondez-moi“, Gjon’s Tears
13. Malta – “All Of My Love“, Destiny
14. Rumänien – “Alcohol You“, Roxen
15. Israel – “Feker Libi“, Eden Alene
16. Irland – “Story Of My Life“, Lesley Roy
17. Grekland – “SUPERG!RL“, Stefania
18. Finland – “Looking Back“, Aksel
19. San Marino – “FREAKY!“, Senhit
20. Moldavien – “Prison”, Natalia Gordienko
21. Frankrike – “Mon Alliée (The Best In Me)“, Tom Leeb
22. Italien – “Fai rumore“, Diodato
23. Österrike – “Alive“, Vincent Bueno
24. Nederländerna – “Grow“, Jeangu Macrooy
25. Spanien – “Universo“, Blas Cantó
26. Storbritannien – “My Last Breath“, James Newman
Antal länder gemensamma på topp 10:
1. K2 = 8
2. Engsla = 7
3. Zacke = 5
4. Pinglan = 4
5. Adri = 3
6. Mr A = 2
Alltid kul att jämföra 🙂
12 p Georgien
10 p Australien
8 p Ryssland
7 p Nordmakedonien
6 p Israel
5 p Italien
4 p Kroatien
3 p Island
2 p Litauen
1 p Danmark
Micke: Här kommer jag dagen efter med en fråga. Har inte vi 4 gemensamma bland våra röster?
Men det var ju Adrian 🙂 Just kiding. Jo du har rätt. Glömde Malta. Den går in och ut på min topp 10. Schweiz och Irland är med där också. Jag har egentligen 12 bidrag
Micke: Just det. Det står olika beroende på om jag skriver från dator eller mobil. Glömmer alltid att ta bort ”-an” när jag skriver från datorn.
Malta? Malta är faktiskt väldigt långt ner på min egna lista. Runt plats 30. Så inte ens nära min topp 10 🙂 Men vi får enas runt Bulgarien, Ryssland, Ukraina och Rumänien! Right? 🙂
Adri… Ok jag kollade på din TRORLISTA. Absolut helt enig med dig om de fyra 🙂
Micke, apropå din fråga om vad jag saknar i esc. Liveorkestern!
Sedan håller jag med om att det behövs mer bra rock (och punk). Det borde inte vara så svårt, det är ju liksom pop är ett väldigt vitt begrepp, så det är väl bara att ösa på. Inte fega ur och mjäka till det 🙂
Bra rap. Av den melodiska typen. Får magsår av rappare som livstrött monotont mest stöter ur sig “öh” och “yeah”. Hade jag fått bestämma skulle Italiens bidrag i år varit en rap, men det blev ju ganska bra ändå 😀
Jazz. Återigen: med melodier. När de mest sitter och klinkar på varsitt håll är inte min kopp te. Fast tre minuter kan jag väl kanske stå ut, för den goda sakens skull 😉
Och så till sist klassikern: mer folkmusik. Gillade hur Ukraina i år blandade nytt och gammalt. De lyckades där Polen missade förra året 🙂 Det behöver inte ens var på annat språk än engelska. Ge mig en svensk slängpolska på engelska! Eller så kan vi väl skicka iväg Lena Willemark med en kulning nästa år? Typ 🙂
@Micke, Det jag saknar mest i ESC vad gäller musiken så kan jag inte säga att det är någon direkt genre, utan bara “bättre” av vad som redan skickas. Det är som att de håller i bromsen när de gör låtar till ESC, som att det inte fungerar med en riktig rocklåt, riktigt poplåt o.s.v. utan det blir ofta mellanmjölkversioner av låtarna, som att det ligger ett filter över som gör dem mer “ESC-vänliga”. Nu är det inget som stör mig speciellt egentligen då jag sänker ribban och njuter av det mesta i ESC-bubblan. 😀
Lite vidare så saknar jag dirigenterna, orkestern (som gärna får kompletteras med inspelad musik om det krävs), ett riktigt bra inför-program med panel… men allt förändras ju och då röstningen hela tiden förbättras så får man väl vara glad för att det händer saker. 🙂
@Engsla, helt enig med dig. Liveorkestern tillbaka är en stor del. Visst vissa låtar kan kanske tappa på det men det är ju inte det som det handlar. Jag tror alla som vill ha tillbaka liveorkestern vet vad det handlar om. Hela grejen med det. Synd bara att de som bestämmer inte fattat grejen.
Rapp håller jag tyvärr inte med dig om. Gillar inte rap men samtidigt spelar ju inte det nån roll All musik ska med. Vad gäller jazz gillar jag soft men har svårare när alla börjar blåsa hej vilt.
Sen då till klassikern som du säger – Folkmusik. Största grejen med hela ESC-grunden. så sätt viktigare även om det för mig personligen är rocken som är viktigast. Men folkmusiken är A och O.
@Pinglan, du sätter fingret på det. Ingenting är egentligen WOW, det bara trampar på i samma spår utan att någon kan ta steget ut och bli det musik i verkliga världen är. Men precis som du säger bryr jag mig ändå inte för det är inte musiken egentligen som är det stora med ESC utan det är ESC självt. Här tolererar jag låtar jag aldrig skulle tolererat irl och det är ju storheten med ESC.
Jag tror dock alla som läst min skit vet att det jag mer än något annat har svårt för är bristen på att bry sig Storländer i musik som Storbritannien och Irland eller bristen på verklighetsförankring typ Sverige och många fler somalltid tror de är bäst och kommer vi inte högt då är alla andra idioter som ingenting förstår.
Hur som helst tack för svar tjejer 🙂
Ohgud. Det finns inget bättre beslut ESC-ledarna tagit än att lägga ner liveorkestern. De förstörde mer än vad de hjälpte. Om någonting borde man isf ha det som i Melodifestivalen: man FÅR spela live, men man måste inte 🙂
Ok, jo. Semifinalerna. Tänk att det inte var så längesedan ESC hade sitt relegering-system. Sverige lär ju blivit avstängda 2010 med vårt fruktansvärda snitt 2005-2009.
Men vad saknar jag? Jag håller med Engsla. Bra rap. Rap är nog den stil som förlorar mest på att framföras i Eurovision så här långt!
Och sen. Detta KAN jag inte sakna, för jag har inte levt med det. Men när man kollat på gamla Eurovision-klipp slås jag av “gala-vibben”. Finklädda män och kvinnor som artigt sitter och applåderar jämnhögt efter alla låtar. Nu för tiden jublar fans mitt i låtar, är utklädda till sina favoritartister, viftar med fjäderboor och när de får riktiga jäkla anfall – jamen då buar de.
Jag vet inte om det hade varit roligare dock. Det tristaste som finns på TV är väl Nobel-middagen? Jag är själv inget fan av gala. Men det är en sån kontrast mot vad Eurovision är idag, så jag hade velat jämföra det svart på vitt! 🙂
Men med det sagt, jag tror nog folkfest är att föredra framför gala.
Ett mycket bra bevis för min del på hur en liveorkester kan lyfta det hela var “Melodi Grand Prix 2015”. My oh my sicket lyft. Att sen tidernas bästa norska låt vann det hela gjorde ju inte saken sämre. När man sen också ser och hör den fantastiska versionen vi bjuds på av vinnarlåten i norska finalen och sedan tar steget över till ESC-finalen och ser och hör versionen med förinspelad musik och inser att låten tappat minst en klass då får man en bra insyn i vad en liveorkester kan betyda för tävlingen
Bara att jämföra om ni så önskar 🙂
Norska finalen
https://www.youtube.com/watch?v=LYMzvVyo0I4
ESC-finalen
https://www.youtube.com/watch?v=vY1FCXDojMU
Micke: We’ve been over this. Jag hör verkligen inte det som du gör.
Kalla mig konstig men jag tycker typ inte om live-konserter. Låtar är sååååååå fruktansvärt sällan bättre live än i studio. Jag har aldrig riktigt förstått mig på konserter. Man ser ofta knappt artisten, personen som sjunger sjunger sällan lika bra live som i studio, mellanprat är ofta plågsamt, musiken är mest oljudd live och, det värsta av allt, när artister “får feeling” och ad-libbar mer än halva låten. Gillar jag en låt vill jag höra den låten live. Jag vill inte höra en “ny tappning” av den. Yuck. Aja, sidospår. Med det sagt går jag ändå på konserter. Men det är ju stämningen jag gillar. Jag gillar att trängas i folkhav.
Men gällande musik: jag vill ha musik proddad i studios där många gett input och tummar upp! 🙂
Adri…det handlar nog en del om att jag är rockare till största delen. Vi älskar äkthet mer än produktion. Sen är jag själv musiker o det är e m jädra stor del i det. Jag vill dra av ett solo på känsla o inte på tillrättaöäggning.
Lite därför jag också har så svårt för program som “Så ska det låta” och “Parlamentet” där ingenting är spontant utan tillrättalagt i efterhand.
Vad gäller konserter så älskar jag det. Dels våra egna med också allt annat från rock till opera. Gissa om den här jädra covid-19 jävlas dubbelt nu. Främst givetvis för sjukdom och död men även för oss på annat plan. Vi har ju fått ställa in alla våra konserter med allt vad det innebär.
Förresten det där med de två länkarna jag slängde ut. Nog fasen måste du väl höra skillnad på framträdandet med live orkester i norska finalen o den med för inspelat i ESC-finalen? Snälla Adri gör mig Inte besviken nu 🙂
Micke: Jag gillar också konserter. Men till 80% bara pga stämningen. Rent musikaliskt är det bara några få guldkorn jag kan tänka på som faktiskt vinner på att framföras live.
Sen tycker jag inte äkthet och prodd nödvändigtvis tar ut varann. För det är ju inte som att all rock (som du beskriver älskar äkthet) är dåligt proddad.
Jag tycker det är alldeles för få artister som respekterar sin publik och framför det publiken vill höra. Jag har en kompis som tre gånger har sett Bob Dylan live. För att hon tycker mycket om honom. Men hon har också varit ärlig med att två av de tre gångerna var han verkligen förkastligt usel. Han gjorde om många låtar till oigenkännlighet (och en gång hade han helt enkelt ingen bry). Sånt där gör mig förbannad. Artister är inga förutom sina fans, så att då gå dit och verkligen slakta allt man har. Det är dumt.
Sen tror jag inte du slaktar ditt material genom att dra ett solo – inte vad jag säger – men jag stör mig på när artister ”får feeling” och går utanför sin låt (lite som Kasia Mos gjorde för Polen 2017, den som var så bra i studion 🙁 )
Vad gäller Norge 2015: ingen skillnad.
Håller med en del av er som vill ha liveorkestern tillbaka. Känns mer ESC på något sätt. Gärna folkmusik, en del försöker ju men mycket annan musik har blivit för “statisk”. En riktigt bra ballad känns helt rätt. Punk och jazz vill jag helst slippa men gärna rockmusik även om det inte är något jag lyssnar på ofta men märker att jag rycks med om jag hör det. Eftersom folk tycker olika, tack och lov, så borde alla musikstilar få plats.
Adri….ta inte detta fel nu men du måste skämta… Ingen skillnad på Norge 2015 i norska finalen o h ztoa finalen?????????? Har känt dig i ett gäng år här och tycker det är askul att diskutera med dig. Men aldrig någonsin har du förvånat mig som nu. Är du säker på att du inte skämtar?
Äkthet går först alla dagar för mig men jag håller med dig om att det finns en del artister som inte ens kan stava till det ordet.
Hade jag gjort en topplista som bara handlar om äkthet är förstaplatsen klar. Ha är inte på min topp 10 musikmässigt men nu handlar det ju om äkthet och då är det ingen som slår Brucan.
Micke: Ja jo. En skillnad. Debrah Scarlett sjunger bättre i ESC än i norska finalen. Men jag anar att det inte var det du syftade på! 🙂
Du gör mig orolig Adri. Musiken har begått självmord i ESC-final. Han gör sin sämsta vokala insats sen den dan han bestämde sig för att bli musiker. Hon???? Är hon med? Jaja mi amigo nu börjar jag förstå TT du gillar Spanien ett visst år 🙂
Micke: Men va? Du kan inte ignorera henne? Utan henne skulle låten självdö. Utan honom med. Det är en duett in the flesh ju. De behöver varandra.
Adri… It was a joke. Trodde du kände mig såpass nu 🙂 Seriös. Liveorkestern leder låten precis som han i den versionen. Hon är ett komplement som följer på ett bra sätt. I stora finalversionen rasar musiken. Han verkar ha svårt för det och timingen är inte där. Hon är åter igen ett komplement som är på rätt plats