Inför ESC 2020: Sverige – “Move” – The Mamas
2020-05-12 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av de bidrag som var tänkt att få tävla i Eurovision Song Contest 2020, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Rotterdam (om tävlingen genomförts). Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Sverige i Eurovision Song Contest:
|
2019: | “Too Late For Love“, John Lundvik | (Melodifestivalen 2019) | 5:a i finalen |
2018: | “Dance You Off“, Benjamin Ingrosso | (Melodifestivalen 2018) | 7:a i finalen |
2017: | “I Can’t Go On“, Robin Bengtsson | (Melodifestivalen 2017) | 5:a i finalen |
2016: | “If I Were Sorry“, Frans | (Melodifestivalen 2016) | 5:a i finalen |
2015: | “Heroes“, Måns Zelmerlöw | (Melodifestivalen 2015) | 1:a i finalen |
2014: | “Undo“, Sanna Nielsen | (Melodifestivalen 2014) | 3:a i finalen |
2013: | “You“, Robin Stjernberg | (Melodifestivalen 2013) | 14:e i finalen |
2012: | “Euphoria“, Loreen | (Melodifestivalen 2012) | 1:a i finalen |
2011: | “Popular“, Eric Saade | (Melodifestivalen 2011) | 3:a i finalen |
2010: | “This Is My Life“, Anna Bergendahl | (Melodifestivalen 2010) | 11:a i semi 2 |
Sverige i Eurovision Song Contest 2020:
Sveriges ESC 2020-bidrag: “Move”, The Mamas
Lyssna på Sveriges Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “Move“ | final-framträdande – studioversion – text |
Fler tolkningar: | deltävlings-framträdande – PrePartyES-at-Home – Eurovision Home Concerts MelFest After Party 2020-liveframträdande – Lets Dance-liveframträdande |
|
Låtskrivare: | Herman Gardarfve (t&m), Melanie Wehbe (t&m), Patrik Jean (t&m) | |
Semifinal: | Semifinal 1 (var planerad att sändas den 12:e maj) | |
Uttagning: | Melodifestivalen 2020: Efter en lång nationell uttagning, bestående av fyra deltävlingar och en Andra chansen, så var det den 7:e mars dags för finalen av den svenska nationella ESC-uttagningen där 8 internationella jurygrupper hade 50% av makten och de svenska tittarna de övriga 50 procenten. Juryn gav The Mamas och Dotter sina högpoängare (vars 65 poäng) vilket även tittarna gjorde, fast med en extra poäng (72 mot 71 poäng) till The Mamas som därmed vann med en poäng. Läs mer här: “Resultatet: Finalen av Melodifestivalen 2020“. | |
Artister: The Mamas Gruppmedlemmar: Ashley Haynes, Loulou Lamotte, Dinah Yonas Manna |
(Foto: Magnus Ragnvid / SVT) |
Sociala medier: spotify – instagram – wikipedia – eurovision.tv Snabbpresentation: “Get to know”-video (av EurovisionBelgium) Video-intervjuer m.m.: Interview with The Mamas (av ESCKAZ.com) Interview with The Mamas (av Alesia Michelle) Interview with The Mamas (av wiwibloggs.com) Interview with The Mamas (av wiwibloggs.com) The Mamas have won Melodifestivalen 2020! (av eurovision.tv) Eurovisioncalls (av NikkieTutorials / eurovision.tv) |
|
♥ The Mamas var bakgrundssångerskor för Sverige i ESC 2019 då John Lundvik kom på en 5:e-plats med “Too Late For Love” ♥ Se: “10 facts about The Mamas” (wiwibloggs.com) ♥ Se: “In the spotlight: The Mamas” (eurovision.tv) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
esc bubble-video (reaktioner & betyg) |
escxtras review-text (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs review-text (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs-video (Wiwi Jury 2020) |
Slutligt Odds (2020-03-18): topp-15 (plats 12) av de 41 |
Åsikter och spekulationer om Sveriges bidrag och chanser i Eurovision 2020:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 3+ / 5 Betyg: 7 / 10 |
|
Personligen hade jag Anna Bergendahl som personlig favorit i Melodifestivalen 2020 medan The Mamas inte ens fanns med på min slutliga MF Topp-10-lista. Detta ska dock inte ses som något underbetyg till “Move” utan snarare ett kvitto på att det fanns ett flertal riktigt bra låtar i årets svenska uttagning. Vad gäller vinnarlåten så kan jag tyvärr inte låta bli att jämföra den med förra årets “Too Late For Love” och därmed hela tiden tycka, trots att det är en svängig, glad låt med suveräna sångerskor, att den inte är riktigt så bra som den skulle kunna vara samt att det saknas något (någon). Likväl, en självklar finalist om jag fick bestämma. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Det är alltid svårt att bedöma sitt eget lands bidrag och när vi även skickar något av ett “repris”-bidrag så blir det ännu svårare att förutse hur publiken skulle ha reagerat. Det finns ju exempel på artister som straffats hårt när de kommer tillbaka med snarlika bidrag (t.ex. Bulgariens Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov) men jag tror likväl att det här hade kunnat fungera. Låten är, trots likheterna, välgjord och framförs så varmt och äkta av tre älskvärda och proffsiga sångerskor som jag tror hade kunnat charma till sig tillräckligt med röster för att nå finalen. |
Sverige i Eurovision Song Contest 2021:
♥ TV-bolaget SVT har avslöjat att Sveriges ESC 2021-bidrag kommer att utses genom den nationella uttagningen Melodifestivalen 2021.
Fler ESC 2020-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2020“.
Den 18e mars 2020 ställdes årets Eurovision in, om jag kommer ihåg rätt.
Trots det så är 7e mars 2020 årets mörkaste dag i ESC-sfären! Finland är skyldig till det. Portugal och Danmark är också det, om än i betydligt lättare grad.
Men skyldigast av alla är Sverige!
MF 2020 var den bästa upplagan jag upplevt. Inte minst pga resultatet. Som jag tidigare nämnt: 16 låtar avancerar från delfinalerna – 15 av dem höll jag med om.
Sen kom AC och fuckade upp lite. Men ändå, oerhört nöjd. Därför kan jag absolut inte bråka med The Mama’s finalplats i MF. Men det var också där det skulle sluta. De skulle inte vara med i någon faktisk slutstrid.
Samtidigt deltog ”Bulletproof”, den bästa Melodifestivalslåten någonsin. Aldrig förr har MF sett en sådan fulländad helhet. Allt tydde på vinst för den. Odds, visningar, lyssningar, buzz… men den förlorar med ett poäng. ETT. POÄNG.
Jag är inte över det. Det enda jag hör när jag hör ”Move” är bara ”Det här är ju inte Dotter eller Bulletproof”. Och det förstör upplevelsen.
Så jag förnekar helt enkelt ”Move”s vinst. För mig är 2020 året då Dotter fick sitt efterlängtade genombrott! Inget mer 🙂
Det märks dessutom att folk verkar hålla med. För trots vinsten så slog ”Move” aldrig riktigt igenom, utan ”Bulletproof” har vunnit mot den i på riktigt all statistik – förutom tv-programmet. Så… well. Dotter fick sitt! 🙂
Vad gäller ”Move” så har den väl nåt. Bra produktion och medryckande. Kan inte förneka sångerskornas talang heller. Allt är okej/bra.
Men deras riktiga ess är glädjen som de två större kvinnorna strålar! Deras glädje smittar av sig! 🙂
Jag står dock för att jag tror eventuellt det hade blivit finalmiss. Vi störtdök i oddsen när ”Move” vann. Sen blev det lite bättre, men ändå. Folk väntade sig mer av oss.
Slutord: The Mamas är det inga fel på. Talangfulla kvinnor med en okej låt som har sina moments! Men det fanns ingen annan än ”Bulletproof” med Dotter! 🙂
Sveriges bästa:
1. ”Euphoria” – 2012
2. ”Den vilda” – 1996
3. ”När vindarna viskar mitt namn” – 2000
4. ”Take me to your heaven” – 1999
5. ”Stad i ljus” – 1988
Sist?
”You” – 2013
Eftersom jag inte tittar på MF och knappt ens har hört vinnarlåten avstår jag mer kommentarer om den än att den är hyfsad.
SVERIGES BÄSTA TOPP 5:
1. “Den vilda”, One more time – 1997
(Jag kan helt enkelt än idag inte fatta att det är Sverige som gjort den mäktiga, vackra låt)
2. ” The Worrying Kind”, The Ark – 2007
(Samma känsla här. Är det verkligen Sveriges bidrag)
3. ” Euphoria”, Loreen – 2012
(Finns väl inget att fylla i)
4. ” En gång i Stockholm”, Monica Zetterlund – 1963
(En av de starkaste kvinnliga röster Sverige haft i sitt land. Oj Carola så mycket din skrikiga röst har att lära av den här)
5. “Just nu”, Tomas Ledin – 1980
(Kunde lika gärna ha varit Stad i ljus från 1988 på plats 5)
SÄMST
Det är egentligen rent för jävligt att de tre sämsta bidragen i ESC-Historien kommer från mina två hemländer. Sverige står för två av dessa men slipper jumboplatsen med liten marginal då Österrikes bidrag från 2012 är en än större fet nolla än Sverige bidrag från 2013 och 2017.
———————————–
Ingen förändrig på topp och botten efter 36 bidrag.