Resultatet: Finalen av Melodifestivalen 2020
2020-03-07 (lördag)På lördagskvällen den 7:e mars avgjordes finalen av Melodifestivalen 2020, den nationella uttagning som utser Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest 2020. “Move“ med The Mamas vann med endast 1 poäng efter en jämn och spännande omröstning.
Resultatet från omröstningarna, med uppdelade jury- och tittarröster, samt länkar till finalisternas finalframträdanden ser ni här nedan:
Se även: “De internationella jurygruppernas röster”
Lyssna på Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest 2020 här:
“Move“, The Mamas
final-framträdande – studioversion – deltävlings-framträdande – eurovision.tv (låttext & info)
(text & musik: Melanie Wehbe, Patrik Jean, Herman Gardarfve)
Slutresultatet: Finalen av Melodifestivalen 2020: | |
1. “Move“, The Mamas | 137 poäng |
2. “Bulletproof“, Dotter | 136 poäng |
3. “Kingdom Come“, Anna Bergendahl | 107 poäng |
4. “Brave“, Hanna Ferm | 94 poäng |
5. “Vem e som oss“, Anis Don Demina | 82 poäng |
6. “Talking in My Sleep“, Paul Rey | 68 poäng |
7. “Boys With Emotions“, Felix Sandman | 67 poäng |
8. “Take A Chance“, Robin Bengtsson | 63 poäng |
9. “Troubled Waters“, Victor Crone | 57 poäng |
10. “Shout It Out“, Mariette | 51 poäng |
11. “Vamos Amigos“, Mendez feat. Alvaro Estrella | 40 poäng |
12. “Winners“, Mohombi | 26 poäng |
Juryns röster: | Tittarnas röster: | |||
1. Dotter | 65 p. | 1. The Mamas | 72 p. | |
2. The Mamas | 65 p. | 2. Dotter | 71 p. | |
3. Felix Sandman | 53 p. | 3. Hanna Ferm | 69 p. | |
4. Anna Bergendahl | 46 p. | 4. Anna Bergendahl | 61 p. | |
5. Mariette | 42 p. | 5. Anis Don Demina | 42 p. | |
6. Anis Don Demina | 40 p. | 6. Victor Crone | 38 p. | |
7. Robin Bengtsson | 35 p. | 7. Paul Rey | 33 p. | |
8. Paul Rey | 35 p. | 8. Robin Bengtsson | 28 p. | |
9. Hanna Ferm | 25 p. | 9. Mendez feat. Alvaro Estrella | 21 p. | |
10. Mohombi | 20 p. | 10. Felix Sandman | 14 p. | |
11. Victor Crone | 19 p. | 11. Mariette | 9 p. | |
12. Mendez feat. Alvaro Estrella | 19 p. | 12. Mohombi | 6 p. | |
(Källa: SVT – Sammanställning av schlagerpinglan.se) |
Schlagerpinglan: Trots att jag sett en eller annan omröstning som vunnits av The Mamas så var jag inte riktigt beredd på detta. Själv satt jag och trodde på Dotter men hoppades på Anna Bergendahl… och har inte riktigt landat i vad jag tycker om resultatet.
“Move” är en väldigt kompetent låt med stora sånginsatser och mycket glädje som jag tror många kan uppskatta (vilket inte minst kvällens tittar- och jury-röster visar.) Jag skickar ett stort grattis till The Mamas och SVT och hoppas att det leder till en riktigt bra placering i Rotterdam. 🙂
Mer om Sveriges förberedelser inför ESC 2020 hittar ni här: “Sverige i ESC 2020” medan de övriga utvalda ESC 2020-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
@Pinglan Det var snällt sagt.
@Mr A, 😀 I övrigt får jag nog sova på saken och återkomma med vad jag tycker när jag fått rätsida på det. 😉
Jag älskade The Mamas och deras låt är skitbra då jag är mycket nöjd och glad att dom vann även fast Dotter var min favorit att vinna så jag glad för The Mamas 🙂
Good luck in Rotterdam
Jag tror faktiskt att gamla “eländigt, skitiga, hemska, förnedrande, fördomsfulla” Jante ligger bakom segern.
Dotter, Hanna och även Anna har av medelsvenssons i stugorna ansetts för glamourösa, sexiga, raffiga, därav det gamla ordet jag har hört halva livet: HON TROR HON ÄR NÅGOT.
Och vad gör då medelsvenssons i stugorna, jo de röstar på tre harmlösa, frodiga, glada matronor, klädda helt i svart och känner att dessa kvinnor, de är som oss, inte de där andra “damerna” som så tydligt tror sig vara förmer än andra.
Jag tror faktiskt att det är en av orsakerna till The Mamas vinst.
Jag minns faktiskt inte när jag senast reagerade över hur totalt olikt jag tycker i jämförelse med majoriteten.
Jag tror nog ändå att Sverige kommer att gå till final med tanke på jurygrupperna. För man måste ju faktiskt erkänna att jurygrupperna FJÄSKAR alltid för Sverige och för Australien.
Jag skulle gissa en topp fem i finalen med jurygrupperna, och en botten 3 när det kommer till tittarrösterna.
Jag hoppas på ett riktigt dåligt resultat det förtjänar de som har ringt in och röstat på detta elände.
@Nathalie och @ Schlagerpinglan jag blev också överraskad av resultatet, men när jag smälte detta något så tyckte jag ändå att det blev bättre än att Dotter skulle vunnit. Och det kommer att gå bra för dem i ESC.
Dotter var helt klart bäst ikväll! ❤️
Sverige har lagt ner Esc för i år, kommer inte funka med en repris från 2019 🙁
Jag skiter i Eurovision nu. Ha ett bra år alla så ses vi igen 2021.
Lite otippat, jag tror att Hanna, Dotter och Anna tog ut varandra.
Jag kommer aldrig mer att kolla på melodifestivalen igen, svenska folket har gjort bort sig en gång för mycket nu. Fyfan.
Jag måste säga att rätt låt vann. Ibland kan jag bli styrd av vad andra tycker och tänker. “Jaha den här ska vara bra för det säger alla”. Men när jag hörde alla låtar samtidigt var det vinnarlåten som berörde och värmde i hjärtat och som gjorde mig glad. Den här lite kyrkliga gospelfeelingen kände jag att jag behövde så här o orons tider med coronaviruset. Jag säger inte att det var därför de vann men så upplevde jag det personligen.
Varför får inte svenska folket skicka den dom tycker är bäst? Svenska folket tyckte bäst om Anna Bergendahl. Varför ska utländska jurygrupper bestämma vilket bidrag vi vill skicka? Nu lägger jag ner hela melodifestivalen efter 55 år. Tack Chriister Björkman för att du förstört hela glädjen med mellot.
Håller helt med Nathallies inlägg. Låt Sverige rösta på den de tyrcker ska representera SVERIGE. INGA JÄVLA JURYGRUPPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sluta Christer Bjökman med dina idiotiska Jurygruppeer!! Vi svenskar vill ha det vi svenskar tcker om och som vi kan vara stolta över!
Hej Marcus!
Kommer inte heller titta på den här skiten!
Detta var den rätta vinnaren i år! Dotter hade inte gjort bättre i ESC.
The mamas har en mycket starkare röst men även sången såklart, den är powerful!
The mamas kommer minst top 10 i finalen ESC.
Dotter hade kommit mellan top 20-10 i finalen ESC.
Sverige röstade fram The Mamas, pga att dom var bäst i finalen, helt enkelt!
@Daniel: det var precis det min dotter tyckte när alla artister var klara med sina framträdanden! Dotter föll på målsnöret och Anna kom på tredje platsen. Och Felix fick bra poäng av juryn men mindre av svenska folket. Mm, så blev det i år! 🙂
@ewa, Jag ber om ursäkt för att det tog så lång tid för dina kommentarer att dyka upp, jag måste godkänna nya läsare manuellt, så det hade inget med dina kommenterar att göra.
Vad gäller Christer Björkman så har han nog inte så mycket att säga till om längre och vad gäller att låta svenska folket bestämma…. det var ju precis det som skedde: svenska folket gav The Mamas högst poäng och de vann. 🙂
På tal om något annat, detta var första gången på 28 år (1992) som startnummer 3 vann. Då hette vinnaren just Christer Björkman och hur det gick i eurovision för honom hoppas jag inte upprepar sig denna gång!
@Schalgerpinglan: Oj, det verkar upprört här av utgången att döma från gårdagen. Vi hade alla våra favoriter och jag blev självv överaskad litegrann då jag trodde Dotter eller Bergendahl var de två aspiranterna på segern.
Nu till min fråga. Kan det vara så att Christer Björkman allt mer släpper greppet kring tävlingen då han snart kanske pensioneras, som gör att vi inte har samma standard sista åren. John Lundvik var ju helt unik förra året, men annars har inte låtarna tycker jag varit riktigt konkurrenskraftiga som tidigare. Det började kännas tydligt när en låt som Dance you off vann 2018 och den kom nästan i botten av folkets röster ute i Europa!? Jurygrupperna räddade helt bidragets slutplacering som till sist blev 7:a.. Vad säger du om mina spekulationer?!
@Josef, Personligen tog jag det hela med lugn då jag visserligen hade en favorit men inte kände att det tvunget måste vara hon som ska vinna, men många andra var lite mer känslomässigt engagerade (vilket jag avundas dem… nåja kanske inte lika mycket nu, men innan finalen). 🙂
Björkman lämnar ju men jag vet inte hur mycket som skiljer i ansvar vad gäller de olika åren men det borde ju ha skett en stegvis ansvarsförflyttning och då kan det ju faktiskt stämma. Det kan även bero på vad de haft att välja mellan av vad som skickats in. Vi får se nästa år, blir lättare att se ett mönster ju fler startfält man har att jämföra med. 🙂
Josef: Dotter är ju min favorit i MF-historien. Och 2020 har varit bästa året på väldigt väldigt länge – kanske någonsin 🙂 Så jag personligen håller inte alls med, MEN… jag tror du har rätt 🙂
Christers sista tävling beräknas väl bli 2021, eller 2022. Hans ersättare är väl mer eller mindre klar: Karin Gunnarsson. Hon har ju absolut haft inverkan på årets tävling. Stått för mycket bakom produktionen.
Så vem vet? Det är kanske sånt här man får vänja sig vid? Inte mig emot. (Men då med bättre slutresultat för helsicke)
Tack Schlagerpinglan och Adri för era svar! 😀 Då förstår jag läget lite bättre. Att du Adri är besviken förstår jag, som haft Dotter som en klar favorit men fick stryk med 1!!! poäng! Måste kännas otroligt surt. Men den här Ewa verkar vara ny på bloggen som jag upplever väldigt aggressiv, hoppas vi alla kan se fram emot ESC 2020!
Och Adri, du behövs på den här sidan, så snälla fortsätt dela med dig avv dina åsikter! 🙂
Josef: Tiden läker alla sår sägs det! Och det här är inte ens mitt sår!
Dotter själv tar denna förlust oerhört värdigt. Jag? Not so much.
Men jag lär återkomma. För som sagt: jag har ett behov av att snacka ESC/MF och det uppfylls ingen annanstans 🙂
Jag blir (förhoppningsvis) snart pleasant igen! 🙂
@Adri: Då kan jag andas ut. 😀 Tack, för vi har varit med om att aktiva och betydelsefulla personer som Micke Pinglan minns väl i Kerstin., bara plötsligt försvann. Man vet inte om det var något någon sa (kanske jag 🙁 ) eller om hon helt enkelt ledsnade att skriva. För även om jag inte är så aktiv som vad Micke och du är så följer jag i princip varje dag inlägg på bloggen, och tycker det är jättespännande att höra hur andra resonerar kring de olika bidragen. Och ingen annan blogg är så pass bra att följa upp och ge viktig info. som Schlagerpinglans blogg! 🙂
Adri…. Vet ju inte ens hur Dotters bidrag låter så jag vet ju inte men försök släng av dig oket. Jag hade ett mot Norge i år av vissa anledningar. Efter lång tid tänkte jag “Vad tusan sysslar jag med. Den enda som förlorar på detta är ju jag själv.” Sen bara släppte det. Gör du detsamma Adri. Du behövs här och framförallt behöver du detta själv 🙂
Josef…. Det sista Kerstin sa här var att hon inte mådde så bra. Jag erbjöd mina två öron men sen försvann hon. Det där sitter fortfarande som en tagg i mig. Kerstin verkade vara en go tjej och jag ville hjälpa men hon är borta från bloggen.
Kerstin om du ser detta så hör gärna av dig. Skulle vara skönt att veta att det är bra med dig
Så Josef det var inget som någon sa utan något gjorde att hon inte mådde bra. Hoppas hon mår bättre nu för tiden
@Micke: Lovar att bara ta upp detta nu och sedan lämna det. Minns du när vi diggade “Alcohol is free” ett grekiskt bidrag från 2013. Då kom jag ihåg att Nerstin tog upp något från sin livshistoria som berörde henne illa i och med det bidraget. Var det då under våren 2013 hon lämnade eller var det senare?! Jag fick en tanke om att hon kanske inte fick den respons hon ville ha och lackade ur. Så det är hemskt bra att du Pinglan och jag försöker trösta Adri så att han vill stanna kvar här. 🙂 Så jag vänder mig till dig angående Kerstin, eftersom du minns allt så otroligt väl.
@Micke. OJ! Du hann läsa mitt svar innan jag ens skickat det! ;-D Tack för svaret min vän!
Josef…. Jo jag minns det där med det grekiska bidraget. Enda gången det blev lite svårare att diskutera med Kerstin. Du och jag gillade ju låten men hon hatade den. Det var hon i sin fulla rätt att göra men hon var annorlunda när vi pratade om den mot annars.
Jag minns inte när hon hoppade men nog tusan var hon väl kvar åtminstone ett år till?
@Micke: Jo, för jag har ett minne av att hon verkligen gillade “You are the only one” med Rysslands Sergei Lazarev. Men kanske det var det sista året hon var aktiv här på bloggen. Men som du säger här ovan så blev hon helt förbytt från sin vanliga glada, pigga sida till en betydligt mer allvarsam och resrverad hållning då ämnet alkohol kom upp.
Josef….vi gör så här.
Kerstin om du läser detta så hör gärna av dig. Vi är två snubbar som hade jävligt kul och trevligt med dig under några år här. Vi vill bara bli lugnade o veta att du har det bra.
Det gör ju inte ont att försöka Josef 🙂 Hoppas bara inte att du tar illa upp Pinglan med att vi går lite utanför
@Micke. Det lät bra tycker jag. Hoppas Kerstin bara kommer att kika in här något, så hon ser att vi saknar henne. 😀
Dotter var min favorit! Och jag tyckte om Anna B låt detta år. Anis Don Demina är väl ingen mello-artist för mig men han har bra energi och säkert många fans därute. Sen är ju alltid Wrethovs låtar speciella!
Hur fan van The mamas deg ör ju bara en kopia på too late for love och tycker att vi inte borde få va med om inte dotter är vinnaren
Det var bara tre BRA låtar! En av dessa borde vunnit om vi skall ha någon chans öht!
2. “Bulletproof“, Dotter 136 poäng
3. “Kingdom Come“, Anna Bergendahl 107 poäng
4. “Brave“, Hanna Ferm 94 poäng
Hur många gånger jag än lyssnar på årets vinnare så lyckas jag inte hitta något i den för mig. Men jag tyckte ju inte om Spirit in the sky heller och de fick ju flest teleröster förra året, så det kanske går bra ändå det här 🙂
Direkt efter finalen tänkte jag att nu blir det respass i semifinal, sen dess har jag nu lyssnat på motståndet i årets Eurovision och nu tycker jag väl ändå att trots den halvdana reprisen från ifjol borde vi ta oss till final. Men jag tror verkligen inte att det kommer dra in massor av tittarpoäng och blir nog juryn som räddar Sverige till final.
Dom funkade inte ifjol bakom John Lundvik och dom funkar inte i år heller med en svagare låt denna gång, och ingen John Lundvik som jag personligen tycker lyfte låten ifjol.
De senaste fem – sex åren måste vara de absolut sämsta i tävlingens historia. Det spelar ingen roll hur resultaten har sett ut för Sveriges del i ESC. Det är bara att titta på en rad artister som har ställt upp tre gånger (Mariette har t o m ställt upp fyra):
Ace Wilder (2014, 2016 och 2017), Felix Sandman (2017 med FO&O, 2018 och 2020), Jon-Henric Fjällgren (2015, 2017 och 2019), Lisa Ajax (2016, 2017 och 2019), Mariette (2015, 2017, 2018 och 2020), Robin Bengtsson (2016, 2017 och 2020), Samir och Viktor (2015, 2016 och 2018) och Wiktoria (2016, 2017 och 2019).
Att låta SVT ha hand om en del av uttagningen av låtarna har visat sig vara ett gigantiskt misstag. Eftersom SVT är vänstervridet så kan jag mycket väl tänka mig att det sitter ett gäng tondöva aktivister, som medvetet ratar dom bästa låtarna på svenska till förmån för te x plojbidrag och förortsrap. Ett underbetyg till hela arrangemanget.