Serbiens Eurovision-bidrag 2020
2020-03-06 (fredag)Söndagen den 1:a mars, efter två inledande semifinaler samma vecka, valde Serbien ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2020 genom finalen av den nationella uttagningen “Beovizija 2020” där 12 bidrag tävlade och vinnaren utsågs av 50/50 jury- och tittarröster.
Slutresultatet och länkar till finalisternas live-framträdande ser ni här nedan medan inför-finalen-infon finns här.
Lyssna på Serbiens bidrag till Eurovision Song Contest 2020 här:
“Hasta la vista”, Hurricane final-framträdande
semifinal-framträdande – officiell musikvideo – eurovision.tv (text + info)
(text och musik: Kosana Stojić, Sanja Vučić, Nemanja Antonić)
Resultatet av Serbiens “Beovizija 2020”, 1:a mars: |
||||
Placering, bidrag, artister | Juryröster | Tittarröster | Summa | |
1. “Hasta la vista“, Hurricane | 12 p. | (19 781) | 12 p. | 24 p. |
2. “Baš, baš“, Naiva | 8 p. | (4 825) | 7 p. | 15 p. |
3. “Ples za rastanak“, Igor Simić | 10 p. | (3 923) | 4 p. | 14 p. |
4. “Oči meduze“, Andrija Jo | 1 p. | (13 582) | 10 p. | 11 p. |
5. “Tajna“, Ana Milenković | 3 p. | (5 710) | 8 p. | 11 p. |
6. “Kolači“, Marko Marković | 6 p. | (4 506) | 5 p. | 11 p. |
7. “Bomba“, Neda Ukraden | 7 p. | (2 965) | 2 p. | 9 p. |
8. “Cvet sa Prokletija“, Bane Mojićević | 2 p. | (4 650) | 6 p. | 8 p. |
9. “Niti“, Milan Bujaković & Olivera Popović | 5 p. | (2 544) | 1 p. | 6 p. |
10. “Sudnji dan“, Thea Devy | 4 p. | (2 153) | 0 p. | 4 p. |
11. “Samo mi kaži“, LIFT | 0 p. | (3 454) | 3 p. | 3 p. |
12. “Trag“, EJO | 0 p. | (2 070) | 0 p. | 0 p. |
(Källa: wikipedia.org) |
Schlagerpinglan: Under finalkvällen var jag allt annat än nöjd då jag egentligen endast ville se “Oči meduze” som vinnare. Jag var så förtjust i studioversionen av låten att jag kunde vara väldigt förlåtande när det kom till live-framträdandet (som var en klar förbättring mot semifinalen) men 50/50 jury- och tittarröst-systemet fungerade och rösterna utjämnades, precis som de är tänkta att göra, och det blev en mer rättvis fjärdeplacering för Andrija Jo.
Som synes av min ESC 2020-topp-30-lista så var jag under finalkvällen inte alls imponerad av vinnarlåten men har sedan dess omvärderat min syn på “Hasta la vista” och håller numera med både tittarna och juryn: det var den bästa helheten. Grattis och lycka till, Hurricane och Serbien. 🙂
Mer om Serbiens förberedelser inför ESC 2020 hittar ni här: “Serbien i ESC 2020” medan de övriga utvalda ESC 2020-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Presenterade ESC 2020-bidrag så här långt: | ||||||
Albanien: | “Shaj“ | Vitryssland: | “Da vidna“ | |||
Spanien: | “Universo“ | Estland: | “What Love Is“ | |||
Tjeckien: | “Kemama“ | Moldavien: | “Prison“ | |||
Australien: | “Don’t Break Me“ | Kroatien: | “Divlji Vjetre“ | |||
Lettland: | “Still Breathing“ | Island: | “Think About Things“ | |||
Italien: | “Fai rumore“ | Grekland: | “Superg!rl“ | |||
Armenien: | “Chains On You“ | Rumänien: | “Alcohol you“ | |||
Litauen: | “On Fire“ | Serbien: | “Hasta la vista“ | |||
Norge: | “Attention“ | Georgien: | “Take Me As I Am“ | |||
Frankrike: | “The Best in Me“ | Israel: | “Feker Libi“ | |||
Belgien: | “Release Me“ | Schweiz: | “Répondez-moi“ | |||
Ukraina: | “Solovey“ | Nederländerna: | “Grow“ | |||
Slovenien: | “Voda“ | Österrike: | “Alive“ | |||
Polen: | “Empires“ | Irland: | “Story Of My Life“ | |||
Storbritannien: | “My Last Breath“ | |||||
Tyskland: | “Violent Thing“ |
Jag förstår inte det här. Jag tycker det är så fruktansvärt basic. Jag fick ganska nyligen reda på att en av tjejerna dessutom är samma som representerade Serbien 2016 med den FANTASTISKA ”Goodbye”.
Hur gick det till? Gå från en grym ballad med viktigt ämne till Pussycat Dolls Light, med ett obegripligt budskap. Okej. Jag kan inte serbiska. Men om titeln är ”Hasta La Vista” så tror jag inte det är nåt viktigt vi har att göra med.
Showen? Duglig. Låten? Har absolut hört sämre, men den är så okreativ bara. Så fruktansvärt basic. Tjejerna har talang, I guess. Inget ont om dem. Men låten… det blir pass för min del. Så här långt om inget annat.
Serbiens final borde vunnits av ”Baš Baš”.
@Adri, Jag hejade också på “Baš Baš” efter att jag (motvilligt) räknat bort min favorit. Själva låten tycker jag är mycket bättre än “Hasta la vista“… men helheten var så tråkig att jag (numera) är helnöjd med resultatet. 🙂
Alltså… Jag har så fruktansvärt svårt för sånt här sexuellt koketterande. Feministen i mig skriker av frustration – varför är det så mycket fokus på att posera och dansa “sexigt”? Nu är det inte bara dessa tjejer, utan det är ett genomgående tema i Serbiens och de runtliggande länderas populärmuisk, på ett mycket mer uttalat sätt än vad vi kanske är vana vid. Jag tänker att tjejer åmar och kråmar sig så oreflekterat, för “det är så man ska göra” som kvinna på scen. Både sång och nummer lider faktiskt av det. Sanja kan sjunga, det vet vi sen gammalt, och jag har sett att de två andra kan det också. Men märks det här? Nej. Det är egentligen samma kritik jag har gentemot Hanna Ferm – man märker att hon är en produkt av amerikanskt inflytande. Det saknas, tycker jag, en medvetenhet om vad det är man gör, vilka stereotypa bilder av kvinnor i populärmusik som man befäster.
Därmed inte sagt att det är fel att spela på sin sexualitet, verkligen inte. Men det finns snyggare och mer över- och genomtänkta sätt.
Låten i sig då? Lite basic, lite gjord… men en helt okej balkanschlager, men som saknar det där lilla extra.
In other news: Dansk Melodi Grand Prix kommer gå av stapeln imorgon utan publik. Mette tycker tydligen att alla evenemang med över 1000 personer i publiken ska skjutas upp eller genomföras utan publik.
Och i ytterligare andra nyheter: jag hade halvt rätt när jag spred vidare rykten om San Marino tidigare i veckan.
Jag fick rätt i att Senhit (2011) ska representera dem, men tydligen INTE med en låt som heter ”Cleopatra” som ryktena sa 🙂
Och nu rapporterar Aftonbladet att SVT kallat till krismöte med Live Nation efter DRs besked.
@. Marcus- Hade det varit bättre för dig ifall sångerskorna burit burqor på scenen? Feministen i mig skriver du. Så kvinnor har alltså inte rätt att slänga med håret och klä sig “sexigt” utan att bli sedda som offer för dig? Låter som ganska mycket fördomar enligt mig.
Jag gillar bidraget. Lite smålarvigt visst, men det är åtminstone inte tråkigt.
Hoppas bara att de håller sig till serbiskan i Rotterdam!
Nathalie, nyckelordet i det jag skriver är “oreflekterat”, och det kanske jag inte tryckte på tillräckligt.
Att äga sin sexualitet, att ge uttryck för den är jag absolut för. Jag menar bara att det är stor skillnad på att vara “sexig” på scen när man är medveten om vad man gör, och när man inte gör det. Att vara sexig för någon annans skull för att det förväntas jämfört med att spela på sin sexualitet för att man själv vill äga den i sitt artistiska uttryck. Vad gäller Hurricanes så ska ingen skugga falla över dem, men jag ser dem i ett större populärkulturellt sammanhang där kvinnliga artister faktiskt i viss mån tvingas till ett visst uttryckssätt på scen. Serbien är i många lägen väldigt konservativt, speciellt i sina uppfattningar om kön och könsroller. Kvinnor framställs deras populärkultur oftare som objekt mer än subjekt eller agenter. Man får inte samma mediautrymme om man inte faller in det förväntade mönstret, och man riskerar till och med ganska negativ bevakning. Ta till exempel Marija Serifovic: inför ESC hade en stor tidning en artikel som gick ut på att “vi ska vara glada att Marija har byxor på scen, för vem vill se en man i klänning?”, syftandes på hennes något androgyna framtoning. Nu kan det hända att jag kanske läser in för mycket, men det är i det sammanhanget som jag ser Hurricane och deras framträdande.
Sen ska man för all del komma ihåg att de stereotypa könsrollerna förväntningarna slår åt båda hållen: Deen fick oerhörd kritik i bosnisk media för sitt “omanliga” sätt att vara övertydligt sexig på scen. Han har också genom åren ändrat sin framtoning och stil en del utefter det.
Sen vill jag ändå nämna att det är imponerande hur ofta ex-Jugoslavien har skickat artister som bryter mot de här mönstren, men jämför man de akter de skickat till Eurovision med vad som syns i större underhållningsprogram på nationell tv så märker man direkt en stor skillnad i hur framförallt kvinnliga artister både framställs och förväntas framställa sig själva.
Jag hoppas jag lyckades vara lite tydligare nu med hur jag tänker 🙂