Eurovision 2020: Rotterdams grafik och logga presenterad
2019-11-28 (torsdag)NPO, NOS, AVROTROS och EBU har i dag presenterat den logga och grafik som hör till årets tidigare presenterade officiella slogan “Open Up” och som kommer att användas under Eurovision Song Contest 2020 i Rotterdam, Nederländerna.
Designen symboliserar firandet av den 65:e årgången av Eurovision Song Contest och de 41 länder som kommer att delta. Tävlingen skapades för att få Europas länder att närma sig varandra genom musiken och under de senaste årtionden så har tävlingen öppnat upp sig för nya länder, nya talanger och ny teknik. För att förstärka detta budskap har en vinjett skapats som hyllar ESC-historien på ett samtida sätt, se nedan.
Grafik och logga för Eurovision Song Contest 2020:
“Open Up: This is the Eurovision 2020 Artwork” (0:45 – Nov 27, 2019)
Loggan är en abstrakt representation av de 41 deltagarländernas flaggor, ordnade efter åren de gjorde sina respektive ESC-debuter. Samtidigt så bygger designen av loggan på de tidigare loggor som Nederländerna stått bakom, se nedan. (Källa: eurovision.tv)
Nederländernas ESC-loggor genom tiderna:
(Grafik: NPO)
Schlagerpinglan: Wow, det här kan man verkligen kalla en positiv överraskning. 😀 Vanligtvis brukar jag lite pliktskyldigt rapportera om grafiken och loggan och är nöjd om det ser någorlunda bra ut, utan att bli speciellt berörd.
Denna gång så anser jag däremot att det är en fenomenal logga och älskar det faktum att de fått in inte bara de deltagande ländernas flaggor utan även deras ESC-debuter i den lilla cirkeln, som dessutom för tankarna till landets tidigare ESC-loggor. En mycket väl genomtänkt logga som verkligen höjer ribban för framtida värdländer. Imponerande gjort, NPO och CLEVER°FRANKE. 😀
Mer om Eurovision Song Contest 2020 och de deltagande länderna hittar ni här.
Lämna en kommentar