Inför ESC 2019: Belgien – “Wake Up” – Eliot
2019-04-25 (torsdag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2019, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Tel Aviv. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Belgien i Eurovision Song Contest:
|
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2018: | “A Matter Of Time“, Sennek | (VRT – internval) | 12:a i semi 1 |
2017: | “City Lights“, Blanche | (RTBF – internval) | 4:a i finalen |
2016: | “What’s The Pressure“, Laura Tesoro |
(VRT – nationell uttagning) |
10:a i finalen |
2015: | “Rhythm Inside“, Loïc Nottet | (RTBF – internval) | 4:a i finalen |
2014: | “Mother“, Axel Hirsoux | (VRT – nationell uttagning) |
14:e i semi 1 |
2013: | “Love Kills“, Roberto Bellarosa | (RTBF – internval / låtuttagning) |
12:a i finalen |
2012: | “Would You?“, Iris | (VRT – internval / låtuttagning) |
17:e i semi 1 |
2011: | “With Love Baby“, Witloof Bay | (RTBF – nationell uttagning) |
11:a i semi 2 |
2010: | “Me And My Guitar“, Tom Dice | (VRT – internval) | 6:a i finalen |
2009: | “Copycat“, Copycat (Patrick Ouchène) |
(RTBF – internval) | 17:e i semi 1 |
2008: | “O Julissi“, Ishtar | (VRT – nationell uttagning) |
17:e i semi 1 |
Belgien i Eurovision Song Contest 2019:
Belgiens ESC 2019-bidrag: “Wake Up”, Eliot
Lyssna på Belgiens Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “Wake Up“ | officiell musikvideo – text |
Fler tolkningar: | “RTBF Auvio”-live-framträdande – “MNM”-live-framträdande live i Amsterdam – live i London – live i Madrid |
|
Låtskrivare: | Pierre Dumoulin (t&m), Eliot Vassamillet (t&m) | |
Startnummer: | nr 10 i Semifinal 1 (14:e maj) | |
Uttagning: | Internval: TV-bolaget RTBF presenterade den internvalda sångaren Eliot den 15:e januari medan hans tävlingsbidrag “Wake Up” presenterades den 28:e februari i form av den officiella musikvideon. Läs mer här: “Eliot för Belgien 2019!” – “Belgiens Eurovision-bidrag 2019“ |
|
Artist: Eliot (Eliot Vassamillet) |
(Grafik: eurovision.tv) |
Sociala medier: eliotmusic.com – instagram facebook – wikipedia – eurovision.tv Snabbpresentationer: “Get to know”-video (av Mr Eurovision) “Get to know”-video (av ESC Russia) Video-intervjuer: Interview with Eliot (av wiwibloggs.com) Interview with Eliot (av wiwibloggs.com) Förfests-intervjuer: se: Amsterdam – London – Madrid |
|
♥ Se: “10 facts about Eliot” (wiwibloggs.com) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
esc bubble-video (reaktioner & betyg) |
escxtras review-text (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs-video (reaktion på bidraget) |
Odds (2019-03-23): Vidare till final (plats 2 av 17) & topp-20 (plats 17) av de 41 | ||
Odds (2019-04-25): Vidare till final (plats 10 av 17) & topp-20 (plats 20) av de 41 |
Åsikter och spekulationer om Belgiens bidrag och chanser i Eurovision 2019:
Schlagerpinglan tycker: Inte till final | Betyg: 3 / 5 | |
Inledningsvis så gillade jag inte alls det belgiska bidraget men det behövdes inte så många extralyssningar innan jag upptäckte en del behagliga partier i låten. Efter det så trodde jag att den skulle fortsätta att växa… men till skillnad från många andra låtar så stannade den där och är fortfarande ett bidrag som jag tycker är helt OK men inte mycket mer.
Beståndsdelarna drar mig åt olika håll då jag både gillar Eliot som artist men inte känner mig övertygad, gillar vissa delar av texten medan andra gör mig fundersam och själva låten är uppbyggd av både underbara melodislingor och partier som jag tycker hackar lite väl mycket. Det är m.a.o. ett bidrag jag gillar delar av men helheten är inte något jag i nuläget vill se i finalen. |
||
Schlagerpinglan tror: Inte till final | ||
Belgiens bidrag är ett av de jag kan argumentera lika start för att de kommer att nå finalen som att de kan missa den men så här inledningsvis (när jag inte sett semifinalsframträdandet) så måste jag ju göra ett “grisen i säcken”-val och av vad jag sett så här långt så tror jag INTE att det räcker till final.
Om det inte vore just Belgien som skickade Eliot så hade jag inte känt mig så kluven, utan tyckt att både låt och artist var lite väl svaga. Nu är det dock RTBF som står bakom valet och deras Blanche 2017 var ju också ett inledningsvis lite osäkert kort som visade sig fungera så bra att det gav en 4:e-plats i finalen (för att inte tala om deras val innan dess: Loïc Nottet 2015 som även han fick en 4:e-plats). Men, men… det är gamla meriter och Eliot har en del att bevisa innan jag faktiskt tror att det når hela vägen till final. Med det inte sagt att jag absolut inte tror på någon finalplats för Belgien – RTBF har ju visat sig kunna göra fenomenala val tidigare och det är mycket möjligt att detta är ännu ett i raden av succéval… men det vet vi ju inte förrän efter de visat sina kort i maj. |
Fler ESC 2019-bidrags-presentationer hittar ni här: “Inför Eurovision Song Contest 2019“.
Är inte detta årets mest anonyma låt så säg! Versen låter som ett intro till en mörk tv-serie, och man sugs in… sen BAM så träffar årets mest intetsägande refräng en. Himla trist.
Belgien är uppskattad hos fans märker jag, men det var de även 2018 och vi vet ju alla hur det gick för dem! Jag misstänker faktiskt att det upprepas i år. Jag är inte det minsta övertygad om en finalplats. I den andra semin hade den varit helt körd. Nu är det i den lättare semin och då är väl inte hoppet ens lite ute, men jag tror inte det blir en allt för skrytsam placering 🙂
Skulle väl sätta den på plats 23 i min topp 41. Helt enkelt en låt som inte engagerar mig allt för mycket. Tippar antingen ett snubbel på den berömda mållinjen till final, eller en finalplats men då botten 10.
—————————————–
Nationella finaler – Plats 10:
https://www.youtube.com/watch?v=LcY9XnNA92A
Gillar jag vinnaren? Absolut. Men det var inte min nummer ett 🙂 Denna upplyftande arenalåten ger mig livslust! 🙂
Ett land som mest gått på tomgång genom ESC-historien. Självklart finns det undantag och ett av dessa inträffade ju 2003 då Belgien gav oss ett av de största glädjepillren genom ESC-historien. Belgien har sen på 2010-talet haft en hel del bra bidrag.
Nu 2019 satte jag mig ned för att kolla in Belgiens internval och möttes av gravallvarliga miner men med en lovande vers som dock bryts tvärt av en refräng som mest låter som någon har fått en jobbig hostattack öh-öh-öh-öh öh-öh-öh-öh. Tog lång tid innan jag kunde acceptera att detta överhuvudtaget var musik men det som räddade situationen var att versen växte alltmer och gjorde det överkomligt med hostattacken i refrängen.
Jag har fortfarande fullt jobb med mig själv för att hitta bidragets rätta plats men just nu i skrivandets stund får den (6/10) Mer än godkänd och en plats 21. Vem som slutligen kommer att gå segrandes ur kampen om Mickes omdöme versen eller refrängen får ju framtiden utvisa.
För Belgiens skull hoppas jag att jag att min magkänsla är käpprätt åt helvete för den säger att Elliot kan vara den artist som kommer att få det jobbigast live. Hoppas jag har fel.
————————————————–
Topplistan över de utslagna bidragen 2019:
PLATS 8:
Det land som jag ser fram mot mest av alla varje år. Kan inte minnas ett enda dåligt bidrag från dem i ESC. Ofta när kanonbidrag från nåt land inte blir deras val blir man extremt besviken dock inte när det gäller detta land för även om någon kanonlåt missar så vinner ett bra ändå.
I år var jag dock beredd att skriva in första dåliga någonsin från landet då jag inledningsvis tyckte direkt dåligt om deras val. Men nu är det på min topp 5. Kanske var jag lite besviken på att det var ovanligt svag standard i år i deras uttagning.
Det är absolut gränsfall om detta bidrag jag nu lägger ut verkligen för mig är bättre än deras vinnare. De är så olika men detta vackra bidrag går nog tyvärr väldigt många miste om då det kräver många lyssningar för att verkligen kliva in innanför bröstet. Hos mig sitter det dock där stadigt nu. Vad säger Pinglan, Adri och andra tro? Har en känsla av att inte så många ens har hört det
https://www.youtube.com/watch?v=qX0Zee7f6u8
@Adri angående din plats 10 på Topplistan över de utslagna bidragen 2019. Tyvärr är det ju så att de som varit stora men droppat lite ibland söker sig till ESC. I 97 fall av 100 har de då oftast låtar långt ifrån den klass de en gång hade. Delvis tycker jag detta även stämmer på den här gruppen. Absolut inget fel på låten, hade vi gjort en topp 25 på utslagna hade den även varit på min lista. Grejen är dock att detta är långt ifrån den klass deras tidigare låtar hade. En bra låt men långt ifrån gruppens topp 10
Jag gillar låten. Men jag trycker förbi den när den dyker upp under aktivt lyssnande på Spotifylista, och det säger väl en del.
Micke: Nej den låten gav mig inget får jag medge. Jag stör mig på att 99 av 100 (grov generalisering jaja…) italiernare låter likadant. Inte låtarna då, men rösterna.
What’s the deal med att alla är typ hesa? Som sagt, föds man med cigg i hand i Italien eller what’s up? 🙂
Sen var det inget fel på låten. Den hade säkerligen växt sig om den vunnit och fortsatt rotera denna säsong 🙂
@Micke, den här låten blev min favorit i Sanremofestivalen. Behövdes bara ett par lyssningar så satt den där. Jag älskar den. Håller med om standarden i Sanremo men ett bidrag har jag blivit besviken på och tycker fortfarande och det är bidraget från 2016. Det går bara inte.
K2: Nej nu jävlar… Italien 2016 var min vinnare ju! 🙂
@Adri, Jag visste att det skulle komma haha, har för mig att att jag läst din kommentar om den i något sammanhang. Hon fick ju representera Italien i och med att vinnaren tyvärr tackade nej. Däremot håller jag med dig om Belgiens bidrag. Anonym är rätta ordet. Den försvinner lite i allt annat och kan ju gå till final från semi1 men inte säkert. Verkar populär på vissa håll men för mig är det bara ett jaha.
@K2, det känns som jag fått tre här nu som ofta har liknande smak som mig 🙂 Johanna och Zackes smak klickar ofta väldigt bra med min egen men nu börjar jag känna att det även stämmer in på dig. I alla fall än så länge 🙂 Välkommen tjejen 🙂
När det sedan gäller bidraget du och Adri snackar om från 2016 från Italien är jag mitt emellan er. Ursprungsbidraget som det lät från början då är jag på Adris sida. Mycket starkt bidrag. Tyvärr sabbade de låten totalt när de slängde in engelskan och det lät mer och mer som ett skämt utan äkta förankring. Men jag är nog ändå mer nära Adri där då bidraget ändå är bra men inte ens i närheten så bra som från början.
@Adri vi har ofta olika åsikt om musik. Vet att du kommer att neka till det nu men så ser jag det. Största skillnaden av allt är nog Italien. För dig allmänt jobbiga känns det som. För mig outstanding bäst när det gäller ESC. Är inte alls på samma vagn som dig när det gäller åsikt om röster. Stor spridning där och även om du hade haft rätt så är allt bättre än falsettröster 🙂
När det gällde detta bidraget kände jag. Om någon här gillar den så är det Johanna. Om någon här inte gillar den så är det Adri 🙂 Minst 50% iaf 🙂 Det där är inte menat som något skämt eller liknande Adri utan bara den magkänsla jag hade
Micke: Jag gillar visst Italien 🙂 De befinner sig oftare än inte på topp 10. Men rent röstmässigt finns det knappt ett mer homogent land.
Och sen ogillade jag inte låten. Men jag fick inga outstanding vibbar av det 🙂
@Adri en fråga. Har du hört annat med Sheppard?
Micke: Nja. De är inte kända för mig som de verkar vara för dig. Men jag gjorde lite research om Sheppard tidigare i år och då gillade jag vad jag hörde – så jag misstänkte från start att de skulle vara mina favoriter i deras nationella finaler 🙂
@Adri jag läste en väldigt märklig grej om Sheppard och deras deltagande i ESC i år. Det jag läste var ett litet anklagande av plagiat av eget material. Det stod att Sheppard helt enkelt gjort om ett gammalt bidrag till ett mer arenaliknande (som du sa) för att få ESC-känsla.
För mig helt obegripligt. Om de kallar det plagiat då är banne all musik plagiat. För min del hade de gärna fått ställa upp med det gamla istället. Finns mycket jag gillar hos Sheppard i synnerhet de mer lågmälda typ det som Pinglan gillade “The best is yet to come.”
Kan du höra något plagiat Adri?
https://www.youtube.com/watch?v=5yqvEXoIPVA
Micke: Nej alltså låtarna hamnar ju i samma kategori. Hade jag varit bekant med Sheppard och hört denna låt hade jag nog kunnat peka ut väldigt snabbt att det var Sheppard som låg bakom låten 🙂
Men plagiat är att ta i 🙂
Sen tycker jag dock att denna låten nästan är mer arenaliknande än den som de faktiskt ställde upp med 🙂 Så det resonemanget köper jag inte heller tbh 🙂
Jag tycker låten är ganska bra, men det känns lite som att den står på startbanan jättelänge, och när den sen väl kommer iväg så blir det bara en avbruten flygning av det hela. Den är i luften tillräckligt länge för att jag ska ge den 6/10 i alla fall.
Adri: tack för att du gjorde mig uppmärksam på att Sheppard deltog i australiska uttagningarna med sin låt, kul att veta att eurovision ger utan att jag är riktigt medveten om det, lol.
Jag gillar denna och tror inte den är uträknad helt alls faktiskt. Finns låtar som är mer anonyma i år med för den delen (Moldavien, Finland för att nämna några) med rätt scenshow kan den här komma topp 5 i seminoch segla till final. DOCK om de inte har en fantastisk scenshow kommer den försvinna helt och stanna på typ en 11te-plats i semin (oförtjänt om du frågar mig då denna semin bara har 7 låtar som borde vari final och denna r en av dem) Jag rankar den på plats 19 totalt och plats 5 i semin