Norges Eurovision-bidrag 2019
2019-03-06 (onsdag)Lördagen den 2:a mars valde Norge ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2019 genom finalen av den nationella uttagningen “Melodi Grand Prix 2019” där tio bidrag tävlade.
“MGP 2019” avgjordes i tre steg där först 50/50 internationella jury- och tittarröster utsåg de fyra bidrag som gick vidare till Guldfinalen. Den avgjordes i sin tur genom två tittaromröstningar där först två guldduell-bidrag sållades fram innan segraren korades. Resultatet samt länkar till finalens framträdanden ser ni här nedan:
Lyssna på Norges bidrag till Eurovision Song Contest 2019 här:
“Spirit in the Sky”, KEiiNO officiell video: final-framträdande – text-video
Melfest Pre-party-framträdande – akustisk live-version – eurovision.tv (samisk/engelsk text) (t&m: Tom Hugo, Henrik Tala, Fred Buljo, Rüdiger Schramm, Alexander Olsson, Alexandra Rotan)
Resultatet av Norges “Melodi Grand Prix 2019” – Finalen, 2:a mars: |
||
Resultatet av Guldfinalen del 2 – Guldduellen: | Tittarröster | |
1. | “Spirit in the Sky“, KEiiNO | 231 937 (58,8%) |
2. | “The Bubble“, Adrian Jørgensen | 162 608 (41,2%) |
Resultatet av Guldfinalen del 1: | ||
Vidare till Guldduellen: | Tittarröster | |
1. | “Spirit in the Sky“, KEiiNO | 98 328 (57,2%) |
2. | “The Bubble“, Adrian Jørgensen | 55 794 (32,4%) |
Utröstade: | ||
3. | “Mr. Unicorn“, D’Sound | 11 123 (6,5%) |
4. | “Holla“, Anna-Lisa Kumoji | 6 718 (3,9%) |
Ute ur tävlingen efter 1:a omröstningen (i startordning)*: | ||
♥ | “We Try“, Chris Medina | |
♥ | “En livredd mann“, Mørland | |
♥ | “Sing for You“, Erlend Bratland | |
♥ | “Feel“, Ingrid Berg Mehus | |
♥ | “Fake It“, Hank von Hell | |
♥ | “Hold Me Down“, Carina Dahl | |
*Fördelningen av internationella juryns 12-poängare (1:a omröstningen) | ||
♥ | “Mr. Unicorn“, D’Sound | |
♥ | “The Bubble“, Adrian Jørgensen | |
♥ | “Holla“, Anna-Lisa Kumoji | |
♥ | “Spirit in the Sky“, KEiiNO | |
♥ | “En livredd mann“, Mørland | |
(Källor: nrk.no och wikipedia.org) |
Schlagerpinglan: När jag lyssnade in mig på bidragen inför den norska finalen så var det främst Mørlands “En Livredd Mann” som föll mig i smaken medan samtliga fyra guldfinlister fanns långt ner på min inledande lista. Därför var jag ganska besviken när jag vidareförmedlade resultatet på lördagskvällen, men då jag inte följde just den finalen live så hade jag fortfarande hoppet om att jag kanske missat något.
Inte ens när jag tittade på vinnar-framträdadandet för att sammanställa min topp-25-lista så blev jag speciellt imponerad utan fortsatte att placera “Spirit in the Sky” långt ner på min lista. Det var inte förrän i dag, när jag tittat på alla final-framträdandena i efterhand, som jag hör låten på ett helt nytt sätt och därmed förstår resultatet betydligt bättre. 😀
Först och främst så måste jag tyvärr skriva att Mørlands låt var bättre i studioversionen då den för mig inte “träffade rätt” live och därför så fanns han inte ens med bland mina egna guldfinalister. Eller… jag hittade faktiskt bara två bidrag som jag ville ha vidare och det var “Fake It” och “Spirit in the Sky“, där den sistnämnda numera (fråga mig inte vad som hänt men något har tydligen “klickat till”) känns som den självklara vinnaren.
Jag avslutar med att skicka ett stort grattis till KEiiNO och önskar både dem och Norge lycka till i Israel. 😀
Mer om Norges förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Norge i ESC 2019” medan de övriga utvalda ESC 2019-bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Relaterad information: Samma dag som “MGP 2019” avgjordes så började NRK att ta emot bidrag till “MGP 2020”, vilket ni kan läsa mer om här. Deadline är satt till den 17:e maj.
Jag begriper inte vad som hände i Norge. Att Mørland inte gick vidare måste ändå vara årets största skräll. Och att internationella juryn sänkte honom så? Jag fattar noll.
Men näst bästa låten vann iaf. Låten är helt okej, men alla tre har lättförglömliga och, vilket bevisade live, svaga röster. Låten och deras glädje kan ta dem en bit på vägen dock. Men de behöver verkligen arbeta med numret! Vad i helskotta skulle det där föreställa? Det såg ut som ett coverband på firmafest som hyrt in Carolas flaggdansare. Nej, det där numret behöver helrenoveras.
För mig var Kjetil Mørland absolut etta i Norge. Ett av de vackraste bidrag jag hört i ESC faktiskt. Tyvärr nog lite “för svårt” för den vanliga röstaren som bara lyssnar en gång. Det där förvånar mig inte ett smack. Mer överraskande då det den Internationella juryn gjorde. Det begriper jag nada av. Satt det bara 2-3 personer i varje? Hur pass mycket experter var de?
Tack och lov hade Norge ett bidrag till som istället fick segern. Tyvärr blev jag dock lite besviken på liveframträdandet. Att tjejen och killen skulle vara lite bleka hade jag redan en föraning om. Att dock den jojkande killen skulle vara så pass svag hade jag inte väntat mig. Var det ens jojk det han höll på med? Kunde de inte hittat nån som verkligen kunde jojka? Kanske Jon Henrik 🙂
Men i det stora hela är jag ändå nöj och räknar in Norges bidrag bland de sex som är lite mer än det andra som blivit klart.
All respekt i världen för dina åsikter Pinglan men jag kan inte ens i min mörkaste mardröm första hur man kan tycka att Kjetil Mørland inte “träffade rätt” live. För mig var han kung av scenen. Han satte varje ton från början till slut till skillnad mot vad de tre artisterna i mitt andraval KeiiNO gjorde. Jisses min vän där måste vi haft två olika liveframträdanden framför oss 🙂
@Micke, Jag tänkte detsamma när jag läste dina och Marcus Mørland-upplevelser 🙂 Det är mycket möjligt att han satte alla tonerna och jag vill inte på något sätt få det att låta som att han gjorde ett dåligt framträdande. Personligen så tyckte jag att det inte blev så känslosamt utan gav mer en “gnällig” känsla… och då tyckte jag ju i grund och botten om låten så det var ju inte p.g.a. för få lyssningar jag valde bort honom. Kanske hade de röstande samma upplevelse? Studioversionen gillar jag däremot väldigt mycket.
Oj. Jag blir förvånad över vad folk skriver om Keiino. Jag tycker också de underpresterade. Men som grupp. Jag fann inte några fel alls i deras röster 🙂 De sjunger bra!
Och låten var överlägsen! Det stod väl mer eller mindre skrivet i stjärnorna att vinsten var deras! Ändå tvivlar man när internationella juryn gjorde som den gjorde.
Mørland var aldrg för mig. Låten är rejält pretentiös. Och tyvärr förhöjdes det av liveframträdandet. Att sen Mørland sjöng ganska irriterande gjorde inget bättre. De borde gått tillbaka till bidragets idestadie och gjort om hela paketet.
Detta är min ÖVERLÄGSNA vinnare hittills. Ett annat bidrag från Norge, och skandalen hade varit ett faktum.
Dock är det visuella framträdandet allt annat än felfritt. De behöver mer samspel, göra sig av med dansarna, investera i en starkare kör och showen borde vara ljusare tycker jag också.
@Adri, helt med dig om att Keiino var rätt vinnare om man med det tänker på att Norge ska ha chans sen i maj månad. Sånt skiter jag dock fullständigt i. Jag letar efter låtar som ger mig det lite extra och där var Mørland TOTALT ÖVERLÄGSEN. I ett helt annat Universum med en låt som flyttar om inom mig och berör från översta hårstrået till yttersta tånageln.
Mørland presterade också live utifrån detta vilket tyvärr inte KEiiNO gjorde. Adri detta ska nu inte missförstås. För mig är Mørland (8/10) med vibbar att gå upp till nio. KEiiNO var för mig en solklar (8/10) vilket den även är efter liveframträdandet men nu med vibbar ned till sju. Killen och tjejen var inget speciellt, ungefär som det brukar vara i ESC. Jojkkillen däremot var nästan ett lite hån mot allt vad jojk är. Om man bara låter bli att kalla det jojk så köper jag hans insats. Ska han dock kallas jojk då är det för mig ett riktigt magplask.
Men än en gång missförstå inte. Detta är ett av de sex bidrag som är klara som jag sätter långt före övriga
Mørland var för mig mest gnäll. Jag blev en sämre person av att lyssna på den låten. Jag skämtar inte ens. Jag har svårt för gnäll i verkligheten och jag har svårt för gnäll i ”konst” också. Jag sa till och med till skärmen ”Men herregud Mørland, gå vidare med ditt liv någon gång istället för att tjata om hur synd om dig det är”.
(Missförstå mig inte, ibland har man rätt att gnälla. Nu är detta dock en låt, med en fiktiv huvudkaraktär. Då skiter jag i vad han gnäller om, I don’t wanna hear it).
Jag kände ingenting. Ah förutom den smygande irritationen.
Och som sagt, jag tycker den var så pretentiös. Den tog sig själv på för stort allvar och trodde den var något som den inte var.
”Spirit in the sky” är inget nytt och helt ärligt… inget speciellt heller. Men de försöker inte agera på att de skulle vara det heller.
Så… ja, i denna kommentarstråd verkar vi ha hört olika saker.
@Adri, Du är nog inne på något där som stämmer in på hur jag upplevde bidraget. Fast för mig så kände jag sympati och drogs med i studioversionen medan jag i live-versionen, precis som du, mest kände att det blev “för mycket”. Intressant… nu måste jag nog lyssna lite mer på båda. 😀
Ok då släpper vi detta helt och hållet Pinglan och Adri. Ni är mil ifrån där jag är när jag lyssnar och ser på det bidraget. Har ni rätt? Har jag rätt? Man har givetvis rätt i det man känner själv. Inte svårare än så 🙂 Finns helt enkelt inget mer att säga för det blir bara löjligt. Ni får bli lyckliga på det ni känner 🙂 Lyssna på
@Micke, Roligt att du i alla fall hittat en pärla att ta med dig från ESC 2019-säsongen. 🙂
@Pinglan, jag har faktiskt hela tre stycken 🙂 Jag brukar inte ha ett enda efter ett år. Jag kan inte ens hitta en handfull genom alla tider i ESC. Nu har jag tre 🙂 “Sub Pămînt“, Che-MD ft Elizaveta Ivasiuk och “Sebi”, Zala Kralj & Gašper Šantl är jag 100% säker på att jag kommer att ha med mig. Jag tror också att det gäller “En livredd mann“, Kjetil Mørland.
Hoppas du förstod att jag inte blev sur eller nåt. Känner bara att varför dra detta gång på gång när man är så långt ifrån varandra. Ungefär som om jag och Marcus skulle tjata om “Sub Pămînt“. Varför? Jag älskar den – han tycker direkt illa om den. Eller som om han och jag skulle tjata vidare om “Telemóveis“, Conan Osíris. Varför? Han älskar den – Jag tycker direkt illa om den. Vad skulle det ge att prata vidare om det för honom och mig. Vi är ju inte här för att bråka 🙂 Självklart kan vi skriva om låtarna men varför ska vi prata med varandra om dem? 🙂
@Micke, Nej jag förstod. I många fall kan man få lite vägledning i en viss riktning men i just det här fallet så står vi nog för långt ifrån varandra. 🙂
@Pinglan bra då vet vi 🙂 Självklart det är ju därför vi är här. För att dela med oss av smak och tycke. Jag vet av egen erfarenhet att jag fått folk här att tycka om låtar de inte gillade först. Precis som jag vet att folk här har fått mig att tycka om låtar jag först inte fattade alls. Exempelvis tror jag att jag i år fått upp ögonen för en del vad gäller “Sebi”, Zala Kralj & Gašper Šantl på samma sätt som jag vet att i år har folk här fått upp ögonen på mig vad gäller “Soldi“, Mahmood som jag först ogillade 🙂
Men som du säger i vissa fall finns det helt enkelt ingen mening och varför då slösa tid med det 🙂
Ett vanligt år skulle den här ha floppat och åkt ut i kvalet. I år kan den komma topp 10
Jag tycker det känns kalkon och är förvånad över hur många – inte bara här – som tycker bidraget är genuint bra. Tur att vi alla är olika =)
Detta har blivit lite av en guilty pleasure för mig. Jag hoppas det kommer gå bra. Jag brukar inte gilla sån här musik men någonting hände (på typ tionde lyssningen) som gjorde att jag hejade stenhårt på den här och jag tror och hoppas att det blir topp 10 för den här i maj!