Moldavien 2019: Lyssna på “O Melodie Pentru Europa”-finalbidragen
2019-02-03 (söndag)För en tid sedan presenterade TV-bolaget TRM 28 bidrag som var intresserade av att få tävla i “O Melodie Pentru Europa 2019“, Moldaviens nationella uttagning av bidrag till Eurovision Song Contest 2019.
I lördags, den 2:a februari, fick de chansen att visa upp sig inför en jury vid en live-sänd audition där max 16 bidrag var tänkta att väljas ut till en semifinal den 2:a mars. Resultatet blev dock att semifinalen ströks och endast 10 bidrag valdes ut till finalen den 3:e mars.
Här nedan ser ni hela finalfältet, inkl. artister, låtskrivare, bidragens titlar samt länkar till studioversionerna samt artisternas auditions-framträdanden.
Ett bidrag som INTE tog sig vidare till “O Melodie Pentru Europa 2019”-finalen:
“Ca Adriano Celentano“, LUME (ett av bidragen som MISSADE finalen) (studioversion)
“O Melodie Pentru Europa2019” – Finalstartfältet – 3:e mars: |
|
Bidrag, Artister, Låtskrivare: | |
♥ | “Stay“, Anna Odobescu – live-audition (Georgios Kalpakidis, Thomas Reil, Jeppe Reil, Maria Broberg) |
♥ | “La cinema“, Aurel Chirtoacă – live-audition (Aurel Chirtoacă, Dumitru Rau) |
♥ | “Virus“, Tinna Gi (Cristina Coșciug) – live-audition (Cristina Coșciug) |
♥ | “Lies“, Diana Brescan – live-audition (Samuel Bugia Garrido, Roxana Elekes) |
♥ | “Olimp“, Siaj (Maria-Mihaela Frimu) – live-audition (Siaj, Victor Nguyen, Ruslan Ciotu, Stefan Postoronca, Dumitru Rusu, Marian Ungur) |
♥ | “GravitTy“, Maria Gospodinova / Lemonique – live-audition (Anton Ragoza, Dumitru Golban, Maria Gospodinova, Sergiu Ionas) |
♥ | “I will not surrender“, Maxim Zavidia – live-audition (Primož Poglajen, Michael James Down, Jonas Gladnikoff, Jernej Dermota) |
♥ | “Meteor“, Marcela Scripcaru – live-audition (Rob Price) |
♥ | “Sub Pământ“, Che MD ft Elizaveta Ivasiuk – live-audition (Michael Smolenko) |
♥ | “Cold“, Vera Țurcanu – live-audition (David Gällring, Karl Sahlin, Vera Țurcanu, Nikos Sofis) |
(Källa: esckaz.com) |
Schlagerpinglan: Hmm… även om det är ett sidospår så vill jag uppmärksamma ett av de bidrag som inte gick vidare från auditionerna och det var min egen personliga favorit “Ca Adriano Celenano“. Om det verkligen är live-sång och rätt artister i det auditionsklipp jag hittat så förstår jag inte riktigt hur juryn resonerade. Men, men… då det kan röra sig så många olika saker så tänker jag inte börja spekulera utan hoppas i stället lite naivt på ett wildcard för Lume till finalen. Hoppet är ju det sista som överger en. 🙂
Vad gäller de tio bidrag som gick vidare till finalen så finns där en del ljusglimtar men ingen som jag kan se som värdig reserv-favorit. Nej, här har jag en hel del extra-lyssnande att göra inför finalen den 3:e mars. 🙂
Mer om Moldaviens förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Moldavien i ESC 2019“.
Se även: “Lyssna på bidragen i de nationella ESC-2019-uttagningarna“
VECKA 6 och de resultat jag hoppas på:
8 FEBRUARI:
STORBRITANNIEN FINAL: (And the winner should be “Bigger Than Us“, Holly Tandy)
———————————————————–
9 FEBRUARI:
AUSTRALIEN FINAL: (And the winner should be “On My Way“, Sheppard)
UNGERN SEMIFINAL 1: (Har inte sett någon semifinalindelning och vet inte heller hur många som går till final. Tyvärr blev jag tvungen att bevittna hur bästa bidraget “Hazavágyom“, Leander Kills blev utslaget av årets överhuvudtaget sämsta bidrag Posztolj“, USNK. Som vanligt har dock Ungern fler starka bidrag. Dessa fyra MÅSTE BARA gå till final:
1. “Kedves Világ!“, Antal Tímea feat Demko Gergő
2. “Az én apám“, Pápai Joci
3. “Kulcs“, Fatal Error
4. “Barát“, Salvus
ISLAND SEMIFINAL: (Här finns egentligen ingenting men får väl välja det enda skapliga då. “Eitt andartak“, Hera Björk Þórhallsdóttir)
ITALIEN SAN REMO: (Litar helt på att Italien får ihop något bra. Det får de ju alltid)
LITAUEN SHOW: (Följer inte dessa)
MONTENEGRO FINAL: (And the winner should be “Ja sam ti san“, Andrea Demirović)
SVERIGE DELTÄVLING 2: (Följer inte dessa)
UKRAINA SEMIFINAL 1: (Har inte ens lyssnat än. Besvikelsen efter att det visade sig att Paul Manandises låt inte var ett bidrag var för stor. Nu har jag en vecka på mig)
———————————————————–
10 FEBRUARI
RUMÄNIEN SEMIFINAL 2: (Jag har fem bidrag jag sätter före övriga. Två av dem försvann i semi 1 och ett av dem gick till final. De övriga två kommer här. Dessa sex vill jag ha till final från Semi 2:
1. “On A Sunday”, Ester Peony
2. “Discrete”, Xonia
3. “Daina”, Letitia Moisescu & Sensibil Balkan
4. “Renegades“, Linda Teodosiu
5. “Dear father“, Laura Bretan
6. “Tears”, Georgy
Missförstå mig inte nu pinglan. Det där med smak och rätt och fel du vet 🙂
Men jag undrar. Tyckte du om Audition som de gjorde LUME?
@Micke, Som audition tyckte jag att det var helt OK (har inga högre krav här egentligen mer än att låten är bra och artisterna ger sken av att kunna leverera den) och tror att de skulle kunna få till ett slutresultat som blir betydligt bättre än de tio som valdes ut.
Jag är helt överens med dig pinglan om att bidraget kunde och borde ha haft en finalplats och där definitivt åtminstone en pallplats. Jag är dock av den åsikten att de slängde bort sina möjligheter i en tom, ihålig och oengagerad audition. För mig kändes det lite som “vi har ett så finalsäkert bidrag ändå så det räcker vi skickar upp dem framför kameran och visar upp dem. Det blir ju final ändå.”
Själv kände jag mest “vad hände?” när jag såg dem “uppträda. Det var lite som fotbollslag i gruppspel i sista omgången ändå är klara att gå vidare att de sparar halva laget. Jag menar lyssna och se framför ögonen vad bidrag låter som. Du kan inte visa upp ett menat shownummer avklätt till en visning framför närmast sörjande.
Oj så de försatte sin chans. Jädrigt synd. De hade kunnat gjort något grymt snyggt av det där om de hade
tagit chansen. Lite som ett alpdoftande bidrag från Schweiz för några år sedan som jag vet både du och jag gillade pinglan. På videon fullt ös, på audition “måste vi gå upp så här tidigt? Vi går ju till final ändå?” Minns du? 🙂
@Micke, Vid vissa auditioner så undanber de scenshow och är endast intresserad av att höra hur bidraget låter live och personligen så tycker jag att det ser ut som att de fått sådana instruktioner eftersom de sjöng låten “rakt upp och ner” så att säga. Nu vet jag inte vad de sagt till vare sig artister eller urvalsjuryn men konstigt är det.
@Pinglan ja och då kommer jury och teleröster än längre ifrån varandras verklighet. Jag köper rätt av att de vill koncentrera sig på låt men det är ju inte direkt det teleröster handlar om. Grejen är dock att de åtminstone kunde ha klätt sig lite så att man fått känsla av bidragets själ.
Men så är det 🙂
På tal om bidraget från Schweiz som gick samma väg av samma orsak. Jag kan inte komma ihåg namnet eller året. Gör du? Du tyckte jättemycket om det precis som jag. Det var en jädra fest i alpstugor och vad det nu var 🙂
@Micke https://www.youtube.com/watch?v=xjxrcWcFpsk
Tack Pinglan 🙂
@Pinglan, det har gått ett par veckor sedan vi skrev här om detta och jag vill rätta till en grej jag sa.
Jag står fast vid det jag sa om att Lume slängde bort bidraget på audition. Det tycker jag fortfarande men inte alls på samma sätt längre. När jag sa detta hade jag inte sett audition för övriga bidrag och faktum är att Lume är nästan de som tappar minst på audition. Fattar inte hur juryn tänkte. Kanske var dei samma bubbla som jag och såg bara detta och hade väntat sig mer utan en tanke på att jämföra med övriga bidrag. Kanske juryn ville ha något nytt med tanke på att Moldavien haft en hel del sånt här på sistone.
Jädrigt synd faktiskt att vi inte fick se vad de hade kunnat få till i finalen med en passande scenshow och allt. Dessutom känns det som tjejen hade en stark röst och det är ju ännu en förlust. Men överhuvudtaget ska man nog inte titta på audition i Moldavien för det blir inte bra. Rösterna ligger högt över musiken och harmonier existerar inte ens. Jag kollade en gång men det blir inget mer. Nu väntar final och gissa vilka jag håller på 🙂
@Micke, Mmm… för att vara audition där man endast kontrollerar om artisternas röster håller live och om de skulle kunna se vilsna ut på en scen eller kan showa så tycker jag att de gjorde ett mycket bra framträdande. Detta var ju en audition, inte en deltävling.
Nu har jag bara läst andrahandsinfo om intervjuer som ska ha gjorts med artiserna och jurymedlemmar efteråt och då verkar det vara andra saker än själva auditionen som avgjort, vilket är väldigt synd om det skulle visa sig stämma, men som sagt, det var andrahandsuppgifter. Förhoppningsvis hittar man en tillförlitlig källa så att man kan få reda på vad som egentligen hände.
Jag gillade “Stay“, Anna Odobescu
(Georgios Kalpakidis, Thomas Reil, Jeppe Reil, Maria Broberg)