Sverige Schlagerpinglan: Fram t.o.m. den 31:a januari (då vi får premiär-lyssna på lite av de första MF-2019-bidragen) kommer jag här på bloggen att presentera ett klassiskt Melodifestivalen-bidrag per dag.

Gemensamt för alla 25 är att de tävlade i finalen men (otroligt nog) inte vann:

Nedräkning till Melodifestivalen 2019! – Plats 18 av 25:

As I Lay Me Down” – Wiktoria (6:a av 28 tävlande bidrag i MF 2017)
(t&m: Justin Forrest, Jonas Wallin, Lauren Dyson)

Schlagerpinglan: På plats nummer 18 på listan över bidrag som deltog i, men inte vann, sina respektive MF-finaler har jag placerat “As I Lay Me Down” med Wiktoria från 2017.

När det väl begav sig så hittade jag inget bidrag i MF 2017 som jag kände det där lite extra inför (om man inte räknar “Road Trip” med De Vet Du och “Gotta Thing About You” med FO&O, men där var/är känslorna så delade att det snarare är tal om guilty pleasures än personliga favoriter). 🙂

Överst på min MF 2017-lista placerade jag dock Wiktoria men det gjorde jag nog mer p.g.a. artisten än själva låten, som jag uppfattade som lite för country-aktig. Men, men… precis som många andra låtar så har “As I Lay Me Downvuxit till sig och numera tycker jag att det är en riktigt energigivande och glad låt som jag bara måste ha med i denna MF 2019-nedräkning. 😀

Vad gäller vinnarstriden så stod jag helt på juryns sida, då jag visserligen hade väldigt svårt för Robins bidrag men inte heller kände något speciellt för Nanos bidrag. I brist på något bättre så tyckte jag “I Can’t Go On” hade den bästa helheten vad gäller kombinationen av show och lättlyssnad musik… och det slutade ju trots allt väldigt bra med en imponerande femteplats. 😀

Melodifestivalen 2017 – Resultatet:

Placering, Bidrag, Artist Juryröster Teleröster Summa
1. I Can’t Go On“, Robin Bengtsson 96 p. 50 p. 146 p. (5:e-plats
i ESC 2017)
2. “Hold On”, Nano 76 p. 57 p. 133 p.
3. “En värld full av strider (Eatneme
gusnie jeenh dåaroeh)”, Jon
Henrik Fjällgren feat. Aninia
56 p. 49 p. 105 p.
4. “A Million Years”, Mariette 62 p. 37 p. 99 p.
5. “Good Lovin'”, Benjamin Ingrosso 54 p. 33 p. 87 p.
6. As I Lay Me Down“, Wiktoria 29 p. 51 p. 80 p.
7. “Wild Child”, Ace Wilder 35 p. 32 p. 67 p.
8. “Her Kiss”, Boris René 35 p. 31 p. 66 p.
9. “I Don’t Give A”, Lisa Ajax 16 p. 30 p. 46 p.
10. “Kiss You Goodbye”, Anton Hagman 6 p. 37 p. 43 p.
11. “Gotta Thing About You”, FO&O 7 p. 34 p. 41 p.
12. “Boogieman Blues”, Owe Thörnqvist 1 p. 32 p. 33 p.
(Källa: sv.wikipedia.org)

Se hela topp-25-listan: “Nedräkning till Melodifestivalen 2019!
Mer om Sveriges ESC 2019-förberedelser: “Sverige i ESC 2019

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


7 kommentarer till ““As I Lay Me Down” – Wiktoria (MF 2017)”

  1. Adri

    Melodifestivalen 2017 var en av de starkaste upplagorna i modern tid: Adrijana, Ace Wilder, Mariette (såklart!), Lisa Ajax, Jon Henrik Fjällgren, Loreen, Jasmine Kara, Robin Bengtsson, Alice…

    Och så då Wiktoria 🙂 Hon är absolut med på anledningar till varför MF 2017 var så bra som det var! Jag vet inte riktigt om jag föredrar ”Save Me” eller ”As I lay me down”. Det är sällan en artist kommer med låtar som är så lika varann.

    För övrigt är jag med på din sida att mellan Nano vs. Robin var det helt rätt att Robin Bengtsson tog vinsten.

    Men to be honest… ingen av dem borde varit vinnare. Vinnaren borde ju varit Mariette. Menmen, två år sen nu, man kanske bara borde gå vidare! 🙂

  2. Zacke

    2017 var framförallt en jämnstark final med många bra bidrag. ”A million years”, ”Hold on”, ”I en värld full av strider” och även ”As I lay me down (även om jag föredrar Save me) är mina personliga favoriter men det var överlag bra kvalité på bidragen. Tyvärr hjälper inte det, när den absolut sämsta låten (i mina ögon) vinner. Jag ogillar ”I can’t go on” skarpt, med en väldigt monoton refräng, tråkig melodi och Robin Bengtsson var betydligt bättre året innan.

    Nej, jag kan fortfarande inte alls förstå juryns val, men men… Den kom 5:a i ESC, så det kanske var ett bra val trots allt.

  3. Marcus

    Mariette var den moraliska segraren detta relativt starka år! Robin är jäkligt bra den med, så det var en god tvåa hos mig. Sen är jag mest nej med att Nano INTE vann – starkare antipatier mot en låt och artist har jag sällan haft (som ni som var med då säkert minns. Det är nog han och Kate Ryan.

    Vad gäller Save Me så är jag liten kluven. Wiktoria är bra, låten är verkligen inte oäven. Jag tror att det är bristen på dynamik som skaver, den startar i 110 direkt och sen kör den bara på. Jag tror den hade kunnat vara en riktig favorit hos mig om det funnits lite mer nyanser i låten.

  4. Johanna

    Jag väljer att inte kommentera mer än att jag fortfarande är arg för att Robin vann detta året. Han var inte bara sämst i finalen det året utan även det sämsta vi hittills har skickat till ESC. Bedrövligt. Nano skulle vunnit, Wiktoria skulle kommit tvåa (om man bara gick efter studioversioner skulle Wiktoria vunnit) Trea skulle Jon-Henrik ha varit…..(hans låt 2015 gillade jag inte men den detta året gillade jag. Bedrövligt resultat som jag helst vill glömma…

  5. Adri

    Marcus: Jag är faktiskt beredd att hålla med dig om Nano. Jag är smått allergisk mot när tävlanden ska ta upp sitt förflutna som ett sätt att väcka sympatier (lite därför jag satte Tyskland 2018 i botten + faktumet att låten helt enkelt inte dög. Låten är naturligtvis i fokus). Med ytterst få undantag så reagerar jag med att stänga av ljudet.

    Och när då ens förflutna som ska väcka sympatier är att man once upon time satt i fängelse så känner jag mest bara ”Jaha? Ok.” så redan från start var jag anti där faktiskt.

    Sen var låten ”Hold on” inte rent ut sagt dålig (jo; refrängen var det) men den var allt för vanlig. Jag spenderar stora delar av mina dagar med radion på. Jag vill inte bombaderas med radioskval i tävlingen. ”Hold on” och låtar som den spelas liksom fem gånger i timmen på P3… så jag var inte allt för positiv.

    Och sen borde personen som skrev låtens refräng skämmas… nej det var hårt. Men vem tyckte att den refrängen var en bra idé? Skrika låttiteln och sen… bara tar den slut.

    Håller även med dig om att Mariette borde vunnit. Hon kom fyra, det är bra. Men det är fortfarande en rejäl underskattning som nästan, nästan gjorde ont!

  6. Micke

    Jag har alltid haft en regel som jag hållit stenhårt på. Regeln att om någon tycker om en låt då tjatar man inte emot den personen. Det handlar om respekt och även det faktum att vem fan är jag som tror mig veta bättre än andra. Det har varit flertalet i mina ögon och öron extremt dåliga bidrag. Den här regeln har jag lyckats hålla på under alla år i ESC och MF.

    Dvs fram till 2012 då det plötsligt dök upp ett bidrag som var så extremt dåligt att det var övernaturligt. Bidraget kom från mitt andra hemland Österrike vilket inte gjorde det lättare att ta. Woki mit deim popo gastade de och jag bara satt med öppen mun och tänkte “det här händer inte. Jag måste drömma.” För första gången hade jag svårt att hålla på den regel jag hållit så stenhårt på genom åren. Försökte skaka det av mig genom att säga att det här kommer aldrig att hända igen. Tänk så fel man har ibland.

    Nu sitter vi och väntar in ESC 2019 med förväntningar och förhoppningar. Det jag mest hoppas på är att de tre gånger bidrag fått mig att gå utanför min regel inte ska upprepas igen. För efter Österrikes fullständiga monster till låt så har det tyvärr hänt ytterligare två gånger. Vad värre är så har det varit Sverige båda gångerna. Först 2013 med en “låt” som inte går att beskriva och ändå ha mänsklig trovärdighet kvar. Fyra år senare 2017 hände det igen. Jag skulle vilja utveckla vad jag tycker om de som segrare i MF men jag avstår. Jag ligger förkyld just nu och mår skit och jag vill inte må ännu värre.

    Johanna här tycks känna likadant om bidraget 2017. Ett skämt är väl ett mycket snällt sätt att uttrycka det hela. Personligen bryr jag mig inte ett skit om saker och ting runt “Hold on” låten och artisten. Spelar ingen roll hur de hade gjort den låten den hade ändå varit bättre än skämtet “I cant go on.”

    “Skämmas” var ett ord som användes här. Det kan aldrig användas bättre än om bidragen 2013 och 2017. Problemet är egentligen inte att någon kommer på såna här låtar, inte heller att de kan med att visa upp dem för de som ska få ut deras låtar. Nej problemet är att just dessa inte hade bättre omdöme och helt enkelt bara säga nej.

    Förhoppningsvis ska ni aldrig mer få höra något sånt här från mig för jag håller stenhårt på den regel jag pratade om i början. Jag tror helt enkelt inte det är möjligt att det någonsin mer kommer så usla bidrag som Österrike 2012, Sverige 2013 och 2017

    Nej nu går jag tillbaka till mitt vanliga sätt. Troligen kom detta också ifrån att jag mår skit just nu. Hatar förkylningar

  7. Schlagerpinglan

    @Johanna, Ibland kan en utebliven kommentar säga mer än en aldrig så väl genomtänkt kommentar. 😀

    Själv känner jag fortfarande ett ganska stort agg från något så långt tillbaka i tiden som MF 2007 men vårdar det agget ömt då det trots allt är en lyx att kunna irritera sig på något så (i många ögons) så trivialt som ett MF-resultat. 😀

    Tillägg: För att inte någon ska tro att jag nu avslöjat något i förväg angående min lista så var det Magnus Carlssons missade finalplats jag menade med irritationen över MF 2007-resultatet. The Ark som slutsegrare är jag däremot helt OK med efter omständigheterna. 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se