Eurovision 2019: Ryssland bekräftar deltagande
2018-11-04 (söndag)TV-bolaget VGTRK (RTR) har bekräftat att Ryssland kommer att delta i Eurovision Song Contest 2019 i Tel Aviv. Direkt efter att kanalen Russia-1 är klar med de viktiga nyårssändningarna kommer de att påbörja förberedelserna inför ESC 2019.
Detta betyder att VGTRK (som återigen har hand om det ryska bidraget efter att Channel One Russia haft ansvaret 2017 och 2018) ännu inte bestämt sig för hur de ska utse sitt tävlingsbidrag. De senaste två åren har de skickat internval skrivna av Philipp Kirkorov, Dimitris Kontopoulos, John Ballard och Ralph Charlie. Kan det bli ett tredje år i rad?
Philipp Kirkorov har redan meddelat att han ser fram emot att ge Eurovision ytterligare en chans, efter att ha varit delaktig i både Moldaviens och Azerbajdzjans 2018-bidrag. Frågan är om det är Ryssland som Kirkorov och hans “Dream Team” tänkt låna en hjälpande hand till inför ESC 2019. (Källa: escxtra.com)
Snabbfakta: Rysslands deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1994 – deltagit 21 gånger – vunnit 1 gång: 2008 |
Rysslands ESC 2018-bidrag:
“I Won’t Break“, Julia Samoylova (live i Lissabon)
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2018: | “I Won’t Break“, Julia Samoylova |
(Channel One Russia: Internval) | 15:e i semi 2 |
“ |
(Channel One Russia: Internval) | Yulia stoppad av Ukraina |
|
2016: | “You Are The Only One“, Sergey Lazarev |
(RTR: Internval) | 3:a i finalen |
2015: | “A Million Voices“, Polina Gagarina |
(Channel One Russia: Internval) |
2:a i finalen |
2014: | “Shine“, Tolmachevy Sisters | (RTR: Internval) | 7:a i finalen |
2013: | “What If“, Dina Garipova | (Channel One Russia: Internval + The Voice, Golos-vinnaren) |
5:a i finalen |
2012: | “Party For Everybody“, Buranovskiye Babushki |
(RTR: Nationell uttagning) | 2:a i finalen |
2011: | “Get You“, Alexej Vorobjov | (Channel One Russia: Internval) |
16:e i finalen |
2010: | “Lost And Forgotten“, Peter Nalitch & Friends |
(RTR: Nationell uttagning) | 11:a i finalen |
2009: | “Mamo“, Anastasia Prikhodko |
(Channel One Russia: Nationell uttagning) |
11:a i finalen |
2008: | “Believe“, Dima Bilan | (RTR: Nationell uttagning) | 1:a i finalen |
Schlagerpinglan: För en tid sedan presenterade jag “Rysslands tio bäst placerade Eurovision-bidrag (1994-2018)” där jag även bjöd på min egen topp-tio-lista, så vad jag tycker om de ryska ESC-bidragen så här långt tycker jag mig redan ha avslöjat.
Vad gäller önskemål inför 2019 så håller jag fast vid samma önskan som inför 2018, d.v.s. en uptempo-duett med Sergey Lazarev och Polina Gagarina signerad Kirkorov / Kontopoulos / Evangelinos, även om den känns alltför detaljerad för att slå in helt… men kanske delar av den? 😀
Mer om Rysslands förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Ryssland i ESC 2019“.
Relaterad information: Enligt wikipedia är det nu återigen 40 länder som mer eller mindre preliminärt bekräftat sitt ESC 2019-deltagande. Se en sammanställning av deras planer här: “Eurovision Song Contest 2019“.
Nu är det två länder från 2018 som hållt tyst: Moldavien och San Marino.
Min magkänsla säger att S.M drar sig ut. Och no offence, det känns inte som en stor förlust! Men med det sagt så står jag ju för ”the more the merrier” 🙂
Moldavien bara räknar jag kallt med att de är på! De är, om jag inte missminner mig, alltid sena att ge sig på tåget! Men nu när de har framgång så ska de väl ändå ha lite hype! 🙂
@Adri, Moldavien borde ju vara ett säkert kort (så länge ekonomin inte sätter käppar i hjulet) medan, precis som du påpekar, San Marino känns lite mer osäkert. Att de inte har överdrivet mycket pengar att lägga på ESC är ju välkänt och när resultaten inte heller blir så uppmuntrande så hjälper det knappast för att locka fram ett deltagande.
Jag hoppas dock att de lyckas få till en överenskommelse med 1in360 så uttagningen kan få chansen att rätta till alla de fel som blev så synliga 2018. Med rejäla regeländringar och lite finjustering så skulle det kunna bli riktigt bra.
Vad jag däremot inte vill se är rubriker om att San Marino drar sig ur. Nej, även om det innebär att de får skicka Valentina Monetta med ytterligare en Ralph Siegel-låt så föredrar jag det framför inget bidrag alls. 🙂
@Pinglan & Adri, enligt vad jag läst mig till skulle producenterna till 1in360 ha gjort en del förändringar i sitt programkoncept som eventuellt kunde påverka när det kunde hållas igen. De själva uppgav på sin officiella facebooksida att dessa förändringar ursprungligen skulle stå klara först 2020 vilket skulle ha lett till att San Marino skulle dra sig ur och komma tillbaks, men samtidigt har de hintat att hela processen nu gått snabbare än väntat och att det eventuellt kan bli färdigt redan nästa år…
Än är det sista inte sagt där, givetvis
@Lukas, Jag tackar för infon. Man får väl se det som positivt att det verkar röra på sig i alla fall, vare sig det resulterar i något eller ej. 😀
På tal om en helt annan sak men ändå om ett av de länder som det snackas om här. Fick för ett tag sedan en fråga som löd: “Säg ett band eller artist du gillat med ett bidrag som år senare återkommit med ett annat bidrag och du mest känt why the hell”,
Funderade på frågan och ett band jag minns som stämmer in på detta kom från Moldavien och tävlade första gången 2005 med ett riktigt glädjepiller. Sex år senare 2011 dök de upp igen och man önskade man haft makt i Moldavien så man hade kunnat stoppa eländet.
Bidraget från 2005 som jag gillade var denna
https://www.youtube.com/watch?v=mVhtWfC7RF4
Bidraget från 2011 vill jag inte ens röra vid så det lägger jag inte ut
Angående årets tävling så vore det ju själve fa……………. om Moldavien hoppar av. Visserligen väljer de oftaste fel bidrag men deras uttagningar har ofta ett väldigt bra utbud
Micke: Personligen gillade jag inget som det bandet kom med. Med det sagt så är ju 2005 många gånger bättre (även om den var GRAVT överskattad 2005 – jag hade inte ens satt den i final, men jag älskar 2005. Det var ett grymt år i tävlingen 🙂 ).
Men den har en kompenserande faktor, nämligen farmorn i fråga. Hon var så fin ju 🙂
Låten från 2011 var fullständig urusel. Jag vill aldrig veta av den igen. Och den gick till final.
Moldavien är ett land jag gillar i tävlingen men 2011 missade de målet så mycket så jag på riktigt gick från rummet när den spelades upp. 2015 var också dålig, men efter låten från 2011 hade jag gärna gjort den till min ringsignal (vilket inte säger mycket, för jag har aldrig på ljudet på min telefon ändå).
Men vad gäller huvudfrågan med artister man en gång gillat i tävlingen, men som sen sjönk så finns där massor (och ännu fler i nationella finaler):
– Dana International
– Dima Bilan
– Omar Naber
– Elitsa & Stoyan
– Kaliopi (troligtvis det största fallet av de alla)
Micke och Adri: Själv gillade jag båda låtarna med Zdob si Zdub. På min femgradiga skala fick båda låtarna varsin femma. De två låtarna är exempel på hur Moldavien har en paradgren som de verkligen kan lyckas med, skicka underhållande låtar som ändå har touch av lokalt sound.
Men om jag återigen ska hålla mig till ämnet…
– Omar Naber
Älskade “Stop”, en välskriven låt med mycket dramatik och som är desto mer underskattad än många andra. Omar gjorde flera försök efteråt att få tävla för Slovenien igen, med en del rockiga nummer, och sen när han till slut vann blev det med en nästan deprimerande ballad där 2017. Jag led verkligen för hans skull. Förvisso var “On My Way” inte dålig egentligen enligt mig, men jämför man den med “Stop”…
– Poli Genova
Nu gör jag mig impopulär här igen. “Na Inat” var okej, lite röjigare poprock på bulgariska, som jag ändå tyckte passade Poli. Och så har vi “If Love Was a Crime”… och jag måste säga, dess popularitet övergår verkligen mitt förstånd. Förutom att kompositionen är så himla artificiell som nästan all popmusik är idag så känns texten som ett hopsläng av varenda tänkbar kärleksklyscha… “If love was a crime we would be criminals”. You don’t say? Näe, Bulgariens låt 2016 var verkligen ett sammelsurium av allt det där som var fel med dagens populärmusik om man frågar mig, det är tråkigt, ingen känsla, och helt dött. Och då hjälper inte en textrad på hemspråket heller.
Det här är vad jag kom på i nuläget.
@Adri, det var som…….. själv tycker jag 2005 var ett ganska svagt år i ESC. Men jag vet att du även gillar 2009, bästa året någonsin, så du är förlåten Adri 🙂 Jag vet också att du till skillnad från mig inte direkt uppskattar lite mer humoristiska inslag. Jag gillar ju blandningen av allt. Sen är det ju givetvis olika hur man ser på olika humorinslag. Två bidrag som ofta nämns när det gäller mer plojlika bidrag är ju Österrike 2003 (I just love it) och Ukraina 2007 (Klarar varken att se eller höra på den)
Vet du något som jag tycker är jädrigt kul Adri? Det är när man hittar ESC-låtar man aldrig hört tidigare och när man dessutom tycker jädrigt bra om dem. Än mer när de kommer från år långt innan man plågat sin fantastiska morsa med nio månaders påhäng med medföljande omänskliga smärtor.
Förra året fick jag uppleva detta då jag hittade ett bidrag från 1968 som jag direkt tog till mig. Nu har samma sak hänt igen och nu från 1969 som jag redan såg som 60-talets starkaste år 🙂 Bägge dessa fick mig att göra om mina listor 1956-nutid som jag har gett namnet “De verkliga vinnarna från 1956 till nu”.
På tal om det vi först pratade om kan jag ju lägga ut åren 2000-2009 så du får se hur jag ser på bidraget vi pratade om. Lite också hur jag ser på det året överhuvudtaget. Dessa borde ha varit vinnarna under dessa 10 år 🙂
2000 – “My star”, Brainstorm – LETTLAND
2001 – “Je Na’i Que Mon Âme”, Natasha Saint-Pier – FRANKRIKE
2002 – “Il faut du temps”, Sandrine Francois – FRANKRIKE
2003 – “Sanomi”, Urban Trad – BELGIEN
2004 – “Lane moje”, Željko Joksimović – SERBIEN OCH MONTENEGRO
2005 – “Boonika Bate Doba”, Zdob și Zdub – MOLDAVIEN
2006 – “Hard Rock Hallelujah”, Lordi – FINLAND
2007 – “Molitva”, Marija Šerifović – SERBIEN
2008 – “Senhora Do Mar”, Vânia Fernandes – PORTUGAL
2009 – “The Highest Heights”, Lovebugs – SCHWEIZ
@Lukas, vi är på samma tåg sas när det gäller underhållande låtar med lokalt sound. Men självklart kan man ha 9olika smak och tycke inom detta. Jag såg och ser aldrig det du ser i Moldaviens bidrag. För mig enbart en besvikelse då jag hade hoppats på något liknande som 2005
Lukas: Oj vad vi inte är överens om Poli Genova. ILWAC var länge min silverplats 2016 (som jag redan anser vara det starkaste året detta årtionde, och tror många håller med där). Nu på sistone har den glidit ner till kanske plats 5-6. But still… AJA, jag får vara glad att den genomsnittliga européen ändå höll med mig! 🙂 Men med det sagt, jag gillade ”Na inat” 2011 också och hade mer än gärna sett den i final! (2011 var dessutom ett löjligt svagt år, så dess finalmiss är desto större mysterium tycker jag! 🙂 ).
Håller helt med om Omar Naber. Definitivt en av de mindre värdiga comebacksen i tävlingen. Aja, så länge Omar är nöjd…
Micke: Jag skulle kalla 2005 för ESCs återkomst. Efter en svag period 1999-2004 så fann bra och roliga låtar tillbaka.
Israel, Albanien, Frankrike, B&H, Kroatien, Schweiz, Rumänien, Grekland, Ungern & Slovenien… bara exempel på grymma låtar som jag ännu kan få på hjärnan!
Och vad gäller humorlåtar så är det fine så länge humorn inte överskuggar låten. Därför föredrar jag låtar med humor med lite mer ”neutrala” stagings (Moldavien 2017, Rumänien 2017 & B&H 2005 till exempel).
Annars kan jag inte komma på nån endast humorlåt i tävlingen jag gillat, men jag låter ju för jäkla tråkig när jag skriver så så jag hoppas där finns någon långt bak i hjärnan. (Framför allt eftersom jag ofta gillar humorlåtar utanför tävlingen 🙂 )