Eurovision 2019: Grekland bekräftar deltagande
2018-09-17 (måndag)TV-bolaget ERT har bekräftat att Grekland kommer att delta i Eurovision Song Contest 2019. Hur de tänker utse sitt bidrag har de däremot ännu ej avslöjat. (Källa: eurovoix.com)
Snabbfakta: Greklands deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1974 – deltagit 39 gånger – vunnit 1 gång: 2005 |
Greklands ESC-2018-bidrag:
“Oneiro Mou“, Yianna Terzi (live i Lissabon 2018)
Greklands ESC-bidrag och resultat sedan
|
|||
2018: | “Oneiro Mou“, Yianna Terzi | (Enda kvarvarande bidraget efter en planerad nationell final) |
14:e i semi 1 |
2017: | “This Is Love“, Demy | (Internvald artist + Nationell final) |
19:e i finalen |
2016: | “Utopian Land“, Argo | (Internval) | 16:e i semi 1 |
2015: | “One Last Breath“, Maria-Eleni Kyriakou |
(Eurosong 2015 – NERIT & MAD Show) |
19:e i finalen |
2014: | “Rise Up“, Freaky Fortune feat. Riskykidd |
(Eurosong 2014 – a MAD show) |
20:e i finalen |
2013: | “Alcohol Is Free“, Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis |
(Eurosong 2013 – a MAD show) |
6:a i finalen |
2012: | “Aphrodisiac“, Eleftheria Eleftheriou |
(Ellinikós Telikós 2012) |
17:e i finalen |
2011: | “Watch My Dance“, Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike |
(Nationell final) | 7:a i finalen |
2010: | “OPA“, Giorgos Alkaios & Friends | (Nationell final) | 8:a i finalen |
2009: | “This Is Our Night“, Sakis Rouvas | (Internvald artist + Nationell final) |
7:a i finalen |
2008: | “Secret Combination“, Kalomira | (Nationell final) | 3:a i finalen |
Schlagerpinglan: Att påstå att Grekland är inne i något av en ESC-svacka är knappast en överdrift. Landet som 2004-2013 placerat sig i topp-tio 9 av 10 gånger har de senaste fem åren fått nöja sig med 19/20:e-platser och två finalmissar.
Därför är det oerhört glädjande att se att ERT inte har några planer på att kasta in handduken. Förhoppningsvis får de till den nationella final de tänkt arrangera 2018 (men fick avstyra då det till slut endast fanns ett bidrag som uppfyllde kraven) samt att det leder till ett 2019-resultat de kan vara nöjda med. Lycka till, Grekland! 😀
Mer om Greklands förberedelser inför ESC 2019 hittar ni här: “Grekland i ESC 2019“.
Under 2018 var det nog just Grekland där jag och det gemene ESC-fanet skilde sig mest. Många hade denna bland sina favoriter i försäsongen, och jag förstod aldrig.
Jag gillade inte produktionen, hennes röst väckte misstankar om att inte hålla, etnon verkade “inslängd” i efterhand bara för att få en liten krydda och främsta problemet: det fanns inget djup i musiken. Jag har sagt det förr och säger det igen: det låter som musiken i tv-spelen från barndomen.
Men många hade den på topp 10 öht, ännu fler topp 10 i sin semi, så jag tänkte väl att detta skulle bli en låt jag fann väldigt överskattad. Så därför var jag “nöjd” när den åkte ut.
Eller det är fel uttryckt, för man ska inte bli glad över andras fiaskon. Men om man säger så här: jag blev glad över att det var 10 bättre låtar som tog sig till final, och jag saknade aldrig Grekland sen i finalen 🙂
Det var längesen jag imponerades av Grekland i tävlingen faktiskt. Inte varit bland favoriterna sen 2006.
1. “I would die for you”, 2001
2. “Horepse”, 1997
3. “Everything”, 2006
4. “My number one”, 2005
Dessa fyra är grymt bra 🙂 Jag fick inte en topp 5 eller topp 10 av Grekland, men denna topp fyran är låtar som är grymma! 🙂
Sämsta grekiskan då?
“Aphrodisiac” från 2012 tror jag.
Genren “snygg tjej med plastig medelhavspop” är väl bevandrad i tävlingen. Ibland görs det rätt, som “Fuego” i år. Den var topp fem i våras för mig (och IRL). “Aphrodisiac” gjorde ALLTING fel.
Jag tillhörde den skaran som hyllade “Oniro Mou” till skyarna och är faktiskt fortfarande konfunderad över att den kunde bomma finalen med tanke på dels vad den åkte ut mot och vad som lett Grekland till final tidigare. Ljudlandskapet var mycket vackert + att grekiska tycker jag är ett vackert sångspråk. Jag hoppas bara inte att Grekland avskräcks från att skicka låtar på sitt egna språk pga fiaskot…
Det jag märkt är att många av mina favoriter från Grekland råkar vara just de som sjungs på modersmålet. Mina favoriter…
1. Alcohol is Free, 2013 (Enda “sommar”-låten jag har genuin glädje för)
2. Oniro Mou, 2018
3. Mathima Solfege, 1977
4. Panagia Mou, Panagia Mou, 1976
Däremot var det många låtar i Greklands historia som jag tyckte var riktigt risiga. Genren, som Adri kallar det, “tjej med plastig medelhavspop” (den term som jag får använda här) går i princip aldrig hem hos mig har jag märkt. Antingen pga “tvångsglädjen” jag får utav det, eller hur det flashas onödigt mycket med artistens sex appeal, som tar all uppmärksamhet från låten, vilket också stör mig mycket. Det finns flera låtar jag verkligen inte kan lyssna på av just det skälet. “My Number One”, “Secret Combination”, “Aphrodisiac” för att ta just de exempel som Grekland skickat (det finns fler länder som gjort sig skyldiga)
TOPP 5 för Grekland:
1. 2013 – “Alcohol is free”, Koza Mostra & Agathonas Iakovidis
2. 2018 – “Oniro Mou”, Yianna Terzi
3. 1995 – “Pia Prosefhi”, Elina Konstantopoulou
4. 2001 – “Die for You”, Antique
5. 1979 – “Sokrati”, Elpida
Pratade för ett tag sedan här med en person om hur jädra mycket mer det ger att gilla sånt som man är ganska ensam om att ta till sig än att gilla sånt som alla tar till sig. Går inte ens att jämföra. Ett av dessa fem slänger jag in i den kategorin. Blir alltid glad av den här. Tvivlar på att jag hade blivit det om alla gillat den. Här är bidraget jag yrar om
https://www.youtube.com/watch?v=uijNKsp4i6k
Så ska jag då hitta ett bidrag som jag ser som sämre än övriga. Ganska lätt för här är det bidraget. Usch är bara förnamnet.
Sämst: 2004 – “Shake It”, Sakis Rouvas
@Lukas @Micke får man fråga er vad ni tycker om ”Horepse” från 1997? Ni båda verkar uppskatta grekiska toner och grekiska språket. Jag skulle säga att man hittar båda i ”Horepse”, men den verkar ändå tyvärr blivit overlooked av er 🙂
https://m.youtube.com/watch?v=DvVzgDYrsi0
Hade verserna varit lite starkare och hela låten kanske… 5% snabbare så hade den nog varit Greklands bästa för mig. Men i nuläget slås den av ”I would die for you” – en låt som saknar grekiska språket, men som åtminstone bjuder på grekiska toner 🙂
Och på tal av er favorit, ibland finns det en, EN enda, sak som förstör allting. Och i ert fall är det den där mannen som skriker nåt så förfärligt i ”Alcohol is free”. Visst, låten var inte bra innan dess tycker jag heller. Jag blir rätt så stressad. Men jag kunde åtminstone uppskatta instrumenten och den gamle gubben är härlig. Men alltså den skrikande mannen… jag har inga ord alls där som räcker för att beskriva hur störd jag blev… hans bidrag där gör så att låten inte ens kan bli topp 30 av de 39 som deltog i ESC 2013.
@Adri, nu gjorde vi ju Topp 5 listor. Hade vi gjort Topp 10 så hade ”Horepse” varit med på den. “Die for you” finns på grekiska Adri och i mina ögon och öron är den än bättre då.
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska säga om din åsikt om ”Alcohol is free”. Du har all rätt i världen att tycka så men jag är långt ifrån din åsikt min vän. Det här är vad jag gillar med ESC. Ett seriöst bidrag men samtidigt med glimten i ögat. Alltså båda ytterligheterna allvar och skämt. Sångaren tycker jag jättemycket om bara så du vet 🙂
Har en känsla av att Lukas just i detta fallet är på min sida 🙂 Men jätteintressant att höra dina åsikter om detta. När man hört negativa saker om bidraget har det annars oftast varit “hyllningen till alkohol” (vilket det inte ens är) eller just “gubben” som du nämner. Jag väljer att bli underhållen och det blir jag verkligen av detta bidraget.
Micke: Jo jag vet att den finns på grekiska också, men oftast är orginalversionen bättre. Och där är det (likt typ Island 2016) så uppenbart att den engelska skrevs först så jag tycker ändå den engelska versionen är bättre. Den grekiska versionen är dessutom ganska lat, då titeln inte översätts med allt annat görs, vilket gör så att låten rimmar ju inte längre på grekiska.
Och på tal om ”Alcohol is free”, så är det inte alls bara den låten som blivit lidande av en skrikande man (det är verkligen bara hjärnsläppet vid 2.30-2.45 någonstans som skaver så in i helskotta).
”One more day” (Georgiens låt 2011) hade for real kunnat vara min vinnare det året om det inte vore för den skrikande mannen som återkommer i bakgrunden. Istället blev det typ min femteplats det året. Fortfarande bra, men det kunde ju varit min vinnare.
Jag ogillar skrik helt enkelt. Och låt oss inte blanda ihop skrik och ”högljudd sång” nu. Albanien 2012, Albanien 2017 och Ungern 2018 är ganska ”skrikiga” låtar, men det är iaf kontrollerat och uttänkt. Det låter bra (även om sen ”Suus” aldrig var en låt för mig).
Men att bara skrika rakt ut i micken, utan uppenbart syfte än att skapa huvudvärk – det är nåt man inte ska göra om man vill ha beröm från mig.
@Adri, innan jag säger något mer om just en sak så vill jag ge dig en fråga. 2.23-2.35 i detta bidraget. Vad har du för åsikt om det?
https://www.youtube.com/watch?v=FSueQN1QvV4
Victor: Alltså det är ju bidragets absoluta botten, men det är ju inte dåligt. För än en gång, det är sång – inte skrik. Det är väldigt passande, kontrollerat och bidrar med både drama och känsla. 🙂
Vem f*n är Victor? Svaret ovan var till Micke. Inte Victor.
Hej Adri det är Victor 🙂 Nej du grabben där är vi absolut inte överens 🙂 Hela bidraget är mäktigt men mellan 2.23-2.35 lyfter det sig än mer