Alla Nordens bidrag i Eurovision Song Contest 2018
2018-03-19 (måndag)Schlagerpinglan: Varje år samlar jag ihop de tävlande ESC-bidragen i olika kategorier och rangordnar dem sedan efter hur bra jag tycker att de är för tillfället. I år börjar jag med Nordens bidrag i Eurovision Song Contest 2018:
(Klicka på flaggorna nedan för information om hur länderna valde ut sina bidrag.)
“Higher Ground“, Rasmussen – Danmark
Schlagerpinglans topplista av Nordens bidrag i ESC 2018 (2018-03-19): | |||
1. | Danmark: – “Higher Ground“, Rasmussen | (semifinal 2) | |
2. | Island: – “Our Choice“, Ari Ólafsson | (semifinal 1) | |
3. | Sverige: – “Dance You Off”, Benjamin Ingrosso | (semifinal 2) | |
4. | Norge: – “That’s How You Write A Song“, Alexander Rybak | (semifinal 2) | |
5. | Finland: – “Monsters“, Saara Aalto | (semifinal 1) |
Schlagerpinglan: Precis som 2017 så är det i år Danmark som toppar min nordiska topp-fem. Sverige var etta 2016, 2015 och 2012 medan Finland tog förstaplatserna 2014 och 2013.
Som synes av min ESC 2018-topp-43-lista så är det endast Danmark som ställer upp med ett bidrag som jag tycker riktigt bra om medan de övriga är helt OK men saknar det där lilla extra som berör mig. När det kommer till semifinalerna så vet jag dock att jag kommer att hålla tummarna för alla fem för även om de inte riktigt når hela vägen fram så är det trots allt något visst med dem allihopa. Heja Norden. 😀
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Norden, topplista
13. Danmark (8/10) = Mer än bra
40. Island (1/10) = Mycket dålig
41. Finland (1/10)
42. Norge (1/10)
43. Sverige (1/10)
Norden är riktigt svaga i år. Vad är det här? För bara fyra år sedan hamnade alla på topp 15 (IRL, inte för mig direkt) men i år är det OMÖJLIGT.
Sverige och Danmark kanske hamnar där. Norge ska absolut inte hamna där om inte hela världen is insane. Finland… svårtippad men jag tror inte det. Island? Driver dem? Den kommer kämpa för att inte komma sist i sin semi.
Men min personliga smak då:
20. Finland – Denna låt har sjunkit sen den faktiskt valdes. Jag gillar texten, jag gillar hennes röst. Överlag. 100% godkänt.
25. Danmark – Det ligger något som kan liknas vid ett töntigt täcke över denna låt. Det är för mycket teater och tema på låten. Inget för mig. Låten är precis i gränslandet mellan bra och ok. Detta är dock den nordiska låt som jag tror mest på.
27. Sverige – Benjamin borde inte vunnit. Men nu blev det som det blev. Låten är halvt godkänt, om han kunde slopat falsetten och ha ett framträdande som mindre förlitar sig på “pretty lights”. Menmen… jag får se nåt bra här, jag är bra på att hitta det positiva. Och här så kan jag väl i alla fall säga att jag är glad att det inte blev Rolandz i alla fall. Man tar det lilla man får.
42. Island – Inget håller här. Det finns knappt någonting att kommentera. Det finns en låt, men den är så personlighetslös så det hade inte gjort någon skillnad om Island hoppar av nu. Det finns en röst, men den är totalt totalt intetsägande. Och jag tänkte inte på det först, men efter att Micke har pointed it out så inser jag att den här texten är låååångt från vad jag vill ha (men på nåt sätt ändå en bättre text än Danmark, men där kompenserar andra faktorer).
43. Norge – Okej… jag har försökt tänka ut ett sätt som jag kan förklara mina känslor för denna låt utan att någon ska känna sig träffad. Jag ger det ett försök. Ni vet den känslan när man äter sen frukost och bestämmer sig för att lyxa till det med bacon&cheddar-våfflor? Och när man till slut får äta sin nygräddade brunch-våffla med lite uppvärmd lönnsirap på. Det är oerhört tillfredsställande, nåt av det mest tillfredsställande jag vet.
Känslan när jag lyssnar på Norges låt? Den exakta motsatsen till det. Det är oerhört otillfredsställande. Jag känner mig bara smutsig när den låten spelas.
Tycker också Norden är svaga i år.
1. Danmark – Refrängen har något, men det är för outvecklat. GoT-flörten både uppskattas och irriterar mig lite.
2. Sverige – Godkänd men inte mer.
3. Finland – Alldeles för generisk. Men visst, låten är lika ok som Sverige, och jag hoppas Finland (som verkligen varierar sina genrer men sällan får något bra resultat) hamnar bra.
4. Island – Tråkigt och godmodigt, känns på gränsen till religiöst. Gillar det inte.
5. Norge – Jag känner mig som jag är tonåring och Rybak är min pappa. Förlåt Norge, men det är så pinsamt.
1. Danmark- Den enda av de Nordiska bidragen som är godkänd. Jag var så besviken när den vann i Danmark men inte visste jag då att jag skulle ranka den högsta av alla Nordiska länder i år….
2. Island- garanterat helt chanslös och mycket bättre på isländska men ändock en bra röst åtminstone
3. Sverige. Benjamin är inte min favorit och låten är egentligen typ 30 sek lång och går på repeat 6 ggr men ändå är den ljusår bättre än förra årets bidrag och därför godkänd…
4. Finland- Finns ingenting jag gillar här. Verkigen ingenting
5. Norge. Pinsamt. Jag gillade aldrig Rybak förra gången han var med heller men det här är helt olyssningsbart för mig…..
@Mikaela, jag är tyvärr precis tvärtom mot dig när det gäller Finland. Detta land har tillsammans med Island varit mina länder i Norden. De har alltid för mig varit lite som Portugal som vägrar sälja sig. Nu är detta på två olika plan iofs men med Finland och Island har man aldrig varit säker på vad som ska komma. Visst det är för mycket att allt från Sverige, Danmark och Norge låter likadant, att de ställer upp med samma låt varje år. Kanske att driva det väl långt men man kan åtminstone driva det så långt att man åtminstone aldrig blir överraskad av de som kommer ut. Man behöver aldrig fundera för mycket.
Nu gör Finland dock en riktig dipp och därför kan jag inte hoppas på den. Mest för att det ofta hänt i ESC att när något funkat för ett land då kör de vidare så och det vill jag verkligen inte Finland ska göra. Danmark överraskar dock positivt i år och är för mig fullständigt outstanding i Norden 2018. Samtidigt är det lite tråkigt att säga som om ett bidrag man rankar på plats 13 av allt.
Jag har nu verkligen försökt att ta till mig de övriga i ett otal lyssningar men det finns tyvärr ingenting där. Möjligen att Island kan hoppa upp på betyget (2/10) men det är gränsfall. Finland har jag gett flest chanser men det finns inget där. Norge spelade jag och tog bort de fruktansvärda gitarrerna och plötsligt lät det lite bättre. Grejen är ju dock den att gitarrerna är med och det kan jag inte göra något år. Sverige slutligen kommer jag inte att lyssna på mer nu. Klarar helt enkelt inte av det med den där falsetten.
Hmmm…
1. Danmark – Överlägset. Tycker man fått till det riktigt bra med ljudbilden på låten, en väldigt maffig produktion. Låten har även ett riktigt bra driv vilket inte brukar vara vanligt i en 3/4-taktare. Man vill stampa med i varje taktslag. Trodde inte Danmark skulle skicka det här, än mindre att den skulle vara skriven av svenskar (ni vet ju vad för mallar svenska låtskrivare ofta går på, det där soundet från andra sidan Atlanten…).
2. Island – Har nog denna lite högre upp än många andra. Jag håller med om att balladen inte är särskilt het och att den känns lite letargisk, men jag tycker ändå Ari gör ett hyfsat jobb som sångare. Han har en bakgrund som musikalartist och det märks i hur han sjunger. Godkänd insats.
3. Finland – Nu börjar jag bli hård jag med. Jag var redan från början skeptisk till att Finland skulle internvälja Saara Aalto, och när jag hör låten var jag desto mer säker på min sak. Generisk, amerikaniserad pop som inte säger mig någonting egentligen, plus att jag känner att jag inte vill se Saara för att hon utstrålar sån “pop-divighet”. När jag bedömer låtarna brukar jag inte fokusera på musikvideos, men jag måste påpeka att hon själv nästan framstår som ett monster när hon skrider fram med monstren bakom henne. Eller kanske en vampyr.
4. Sverige – Några timmar efter det var klart att Benjamin skulle tävla för oss övervägde jag att sätta en nolla, men jag ska nog inte göra det. Det här är inget att hänga i julgranen, men om det fanns någon positiv sak är det väl att basgången i refrängen ändå är ganska habil.
5. Norge – Låt oss vara ärliga, om det var någon som hade allt att förlora på att komma tillbaks var det Alexander Rybak. När låten dessutom luktar audition till en inte så bra adaption av en Sesame Street-musikal blir det bara än mer konstigt.
Eftersom det verkar som att jag i jämförelse med många andra rankar de nordiska bidragen relativt högt i år (trots att de, som sagt, inte riktigt träffar rätt) så skriver även jag lite mer utförligt om mina åsikter om bidragen:
1. Danmark – Ett av mina tio favorit-bidrag i årets ESC där framträdandet verkligen talar till mig och jag känner gåshuden komma krypande. Melodislingor, rösten, hela “röda-tråden” med vikingareferenserna och scenbilden gör att jag njuter av att se detta bidrag framföras och hoppas på en riktigt bra placering för Danmark i år. Nordens stolthet 2018.
2. Island – Om de skickat den isländska versionen av låten till ESC så hade den förmodligen hamnat uppe i nivå med Danmark, då jag gillar både melodislingorna och Aris röst. När jag nu förstår texten (och upplever den alltför klisché och nästan frikyrklig) så är jag fast i ett läge där halva mig gillar det jag ser och hör och gärna vill se Island med i finalen och halva mig kämpa frenetiskt för att inte ta in texten, som stryker mig rejält mothårs. Inget fel med fred och rättvisa och allt sådant… men ytterst få artister har lyckats leverera detta budskap utan att det skaver och Ari är för mig någonstans i mitten.
3. Sverige – Jag gillar falsettsång och låtar som det svänger om och även om jag känner att jag inte tillhör målgruppen här (och ärligt talat inte lyssnar på låten “privat”) så kan jag tycka att det finns något här som i alla fall skulle kunna fungera på dansgolvet. Inte riktigt min typ av musik men inget jag stänger av om det skulle råka dyka upp.
4. Norge / 5. Finland
Jag gillar studioversionerna av både “That’s How You Write A Song” och “Monsters” och upptäcker att de båda dyker upp lite då och då när jag lyssnar på musik “utanför bubblan” och därmed måste de ju anses ha fått en OK-stämpel av mig. Att de hamnar i botten av min Norden-lista beror helt och hållet på de live/show-versioner jag så här långt sett och som inte imponerat nämnvärt på mig. Jag håller tummarna för att de finslipar det hela till ESC så att jag kan placera dem högre än jag har nu men allt räknas ju in i helheten och om slutprodukten inte blir intressant (dras ner flera nivåer) så spelar det (ibland) ingen roll hur bra låten än är.
@Micke Jag tror inte vi tycker så olika om Finland som du tror! Min poäng var precis som din: Finland skickar alltid olika musikstilar, vilket är bra. Årets låt är inget vidare, men den har tagits emot relativt bra i Europa och DET tycker jag är positivt. Att Finland har en chans att hamna på en hyfsad placering.
Norden är riktigt svagt i år, endast en ligger i närheten av topp 15, medan resten ligger längre bak.
1. Norge – Ser att jag är i klar minoritet här, men jag tycker ändå Rybak bjuder på en kul show och en låt som sticker ut åtminstone. Är inget mästerverk, tvärtom, men den ger mig ett leende åtminstone och det är mer än vad de andra nordiska låtarna gör.
2. Sverige – Har mycket potential och showen är snygg, men det är nåt som saknas för mig. Kanske är det för överproducerat. Kanske är det lite för tråkigt. Kanske har det med att Benjamin är medlem i en familj som jag har otroligt svårt för och det påverkar mig på nåt sätt. Jag vet inte riktigt, men tvåa i norden är den 2018 i alla fall.
3. Finland – Den är catchy och så, men är också saker som saknas här. Vill låta mer än vad det är och har svårt och se att Saara ska kunna lyfta det här mer live. Tror den ligger på gränsen att kunna gå vidare eller inte.
4. Danmark – Ett av Danmarks bättre bidrag, men jag blir bara uttråkad av detta. Låten har en relativt okej refräng, men det händer ju ingenting annars, var är elden, var är kitschen, var är urkraften? Det finns ingenting i den som håller så, nej, Danmark är i botten på norden-listan igen för mig.
5. Island – Det här är så provocerande tråkigt att jag inte ens kan kommentera det, usch vilket pekoral Island, skäms!
@Mikaela, nej jag förstod hur du menade. Jag känner bara att jag kan inte hoppas på detta. Dels för att jag tycker illa om låten och i förlängningen då för risken att de ska återupprepa den här stilen igen om det skulle gå bra.
Jag rankar Norge och Sverige sämre än Finland men om man ser på helheten så är Finland min jumbo. Bara det som sagt att gitarren i Norge och Falsetten i Sverige går utanför alla kända lagar och en dom för förargelseväckande beteende är uppenbar 🙂
@Johanna, ser att du skriver att Sverige 2018 åtminstone är bättre än 2017. Hur skulle det ens kunna vara möjligt att det inte var så? 🙂
@Adri, sorry om jag sabbade det för dig med Island. Säger som en av tjejerna här gjorde nyss: “texten, som stryker mig rejält mothårs.”
1. Finland – överlägset bäst
2. Sverige – gillar låten
3. Norge – inte min melodi, men han säljer den klockrent på scen
4. Danmark – nä lite för billiga poäng och en låt som känns halvfärdig
5. Island – får rysningar av detta religiösa bidrag
Micke: Nja jag skulle inte säga att du sabbade det direkt. Låten låg 42a innan, den ligger 42a nu. Men du fick mig att se ytterligare ett lager av låten som satte spiken i Island där på 42a:platsen. Jag brukar ju bedöma texten, men jag bedömer texten “utanför” listan så att säga. En dålig text förstör inte en bra låt tycker jag, och en bra text räddar inte en usel låt. Det är bara bonusar 🙂 Säg att det hade varit en fantastiskt nyskapande och spännande text, den hade ändå varit där på 42a plats, men hade åtminstone haft lite mer av en silver lining så att säga 🙂
Sen håller jag inte med om Sverige 2017 vs. 2018. Men who am I? Förhoppningsvis har jag Europa på min sida och Benjamin får inte komma upp på samma femteplats som Robin nådde ifjol 🙂
@Adri, jag ber om ursäkt. Såg nu att jag missat svara på en tidigare fråga från dig. Jag berättade att ett svenskt bidrag från i år har växt allt mer. Av de få jag hört så var Mariette överlägset bäst men nu delar hon på den platsen. Återkommer till det.
Tänkte ta de “verkliga” vinnarna i Norden 2018:
DANMARK:
(Rätt låt vann. Starlight hade kunnat utmana men live märkte man att det inte höll)
NORGE::
(Totalt fel låt vann. Rätta vinnaren var “Who We Are“, Rebecca. Hade även godkänt “You Got Me“, Stella og Alexandra)
ISLAND:
(Totalt fel låt vann. Fanns inga jättebra men två bidrag hoppades jag på “With You“, Þórir Geir Guðmundsson & Gyða Margrét Kristjánsdóttir och “Battleline“, Fókus hópurinn)
FINLAND:
(Totalt fel låt vann. Rätta vinnaren var! Fanns det nån? Måste jag välja så “Domino“, Saara Aalto. Jag och Lukas har ganska ofta samma smak. Tråkigt dock att vi har det i detta han skriver för jag lägger nästan min signatur på det )
SVERIGE:
(Ok då var vi där Adri . Totalt fel låt vann. Rätta vinnaren var Mariette är ju solklart men nu har hon alltså en konkurrent i ett bidrag som bara växt. Fattas en grej för mig för att den skulle vara ensam etta i Sverige)
https://www.youtube.com/watch?v=NbOdarG9jo4
@Adam jag håller fullständigt med dig om både Norges och Sveriges bidrags beskrivningar, jag kunde inte gjort det bättre själv. Jag har slutat ranka bidragen i ESC och därför har jag dessa två plus Danmarks bidrag bland mina favoriter, inte de stora favoriterna utan de andra favoriterna 🙂 Det är låtar jag lyssnar gärna på då och då. Däremot är inte Islands och Finlands musikaliska skapelser något jag kommer att bry mig om i framtiden och dessutom tycker jag som dig och @Adri när det kommer till Islands bidrag. Jag säger OMG, hur kunde de göra så? Det är inte bra någonstans! Det har säkert sina förklaringar men jag tänker inte gå in på det mer utan säger bara att de borde ta exempel och inspireras av de länder som lyckas skicka skapliga låtar, artister mm. Eller sluta.
Micke: Okej, det var faktiskt det bidraget jag kände på mig att det skulle vara 🙂 Det var min sjätteplats i MF och med tanke på att det i slutändan av finalen stod mellan den och Ingrosso så hejade jag på den! 🙂 Men Mariette är etta av MF i år för mig! 🙂
Jag snor din idé och drar igenom de rätta vinnarna:
Danmark: “Boys on girls”, Sannie – Underbart 90-taligt. Väldigt svag för visselhooken! 🙂 Oj vad högt denna hade varit på min lista om den valdes!
Finland: “Monsters” eller “Queens”… jag väljer nog “Queens” – För även om jag nog skulle säga att “Monsters” är högre kvalitet så var “Queens” mer annorlunda och det gillar vi! 🙂
Island: “Battleline” – Även här kommer min kärlek för 90-talet fram (jag har inte mycket minnen, om nåt, från 90-talet men jag älskar kulturen jag sett i populärkultur över åren). Denna hade så varit en vinnare på 90-talet. Den låter som en något tyngre version av “Sommaren i City 1990”-låten. Det gör mig glad! 🙂
Norge: “Who we are” – Grym låt, framför allt har låten ett riktigt snyggt klimax med trummor, klockor och kör. Gillade också “Scandilove” tills liveframträdandet visade hur lite Ida Maria brydde sig.
Sverige: “For you” – Mariette hade antagligen varit min vinnare om hon så sjöng den gamla barnlåten (eller ur min synvinkel, plågan) “Tigerjakt”. Hon är en stjärna. Hade några andra acceptabla, däribland din andra favorit också… men Mariette är en 10/10 + låten var riktigt snygg! 🙂
Jag snor också Mickes idé och visar hur den nordiska topplistan blivit om jag själv fått utse vinnarna i de nordiska uttagningarna:
1. Norge – “You Got Me“, Stella & Alexandra
2. Danmark – “Higher Ground“, Rasmussen
3. Sverige – “My Turn“, John Lundvik
4. Finland – “Domino“, Saara Aalto
5. Island – “Our Choice“, Ari Ólafsson (helst “Heim” men det alternativet fanns ju inte)
Skulle någon kunna ta någon minut och svara på en fråga jag har? Jag har lyssnat på Sveriges bidrag i ESC sedan 2010 hittills och jag kom på att jag aldrig riktigt förstod varför Anna Bergendahl inte kvalificerades vidare till final! Jag minns väldigt väl att jag blev väldigt förvånad och med mig även Edward af Sille’n som jag minns presenterade ESC. Det var enligt min smak inte alls dåligt på något sätt! Jag minns också att den sista platsen knäpptes av en sångerska från Ryssland eller Vitryssland, hon hade ett rockigt bidrag som jag personligen avskydde! Några kommentarer då ni övriga här på tråden verkar vara insatta i mysik på ett annat sätt än jag, jag skulle uppskatta det, man lär dig hela tiden något, Tack på förhand! 🙂
Daniela: Jag tror hon åkte ut pga anonymitet. Jag tror inte hon åkte ut för att många tänkte ”Nej det här var inte bra” men jag tror alldeles för få hade henne som number one också så att säga! 🙂 Hon blev ett mittenbidrag för många och det är inte bra.
Jag minns att sista finalplatsen gick till Danmark och deras extreeemt menlösa duett. Står det mellan de två så förtjänade Sverige den mer i mina ögon faktiskt.
Sångerskan som sjöng en rocklåt är jag osäker på vem du menar. Kan ha varit Ukraina isf 🙂 Både Ryssland och Vitryssland skickade lugna låtar utan rock och var i den första semifinalen, Sverige i den andra 🙂
Ukraina ropades dock upp som finalist nummer två redan, så lite osäker på den punkten. Men tror det är den låten du syftade på. Tror. 🙂 Och mellan Ukraina och Sverige tycker jag faktiskt Ukraina var ljusår bättre! 🙂
@Daniela, kanske bara jag som är dum men jag förstod aldrig vad det är du vill ha svar på. Kan däremot säga att även jag blev förvånad. I synnerhet blev jag äcklad efteråt av all skit tjejen fick över sig för att ha missat finalen. Som om det var hennes fel. Ett av ytterst få svenska vinnare under 2010-talet som jag kan lyssna på. 2011, 2013, 2017, 2018 och refrängmässigt 2015 skulle jag inte lyssna på om jag så fick betalt för det. 2010, 2012, 2014 och 2016 är överlägsna för mig.
Jättetråkigt det som hände Anna. Duktig tjej med väldigt bra röst. Sen spelar det ingen roll om hon var bra eller dålig för man behandlar inte en ung tjej på det sättet som media gjorde efter hon missade finalen. En stor svart fläck i media när det gäller ESC. Ursäkten som hon är värd lär hon aldrig få. Småmysigt bidrag som jag såg det
@Adri och @Micke, tack så mycket för era svar! Tusen tack! Adri, det var Ukraina som du sade och jag minns också tydligt att Edward hade en spontan replik där om Ukraina inte om Danmark! Jag har inte tittat på semifinalen utan enbart på Annas framträdande på youtube, resten I just recall it in my mind! Och @Micke, du förstod vad jag var ute efter för svar, det var om bidraget var så dåligt att det inte förtjänade en plats i final! För som jag skrev ni verkar vara kunnigare i att bedöma musik, det är inte jag utan för mig är mer helheten utifrån det konstnärliga konstrukten och känslan det framkallas med hjälp av musiken och artistens talang och karisma! Jag kan inte särskilja på instrumentens takter utifrån renodlad musikalisk kunskap. Jag kan inte helker spela utan jag sjöng i kör när jag var yngre. Hoppas jag blev något tydligare nu. Jag tyckte om Annas hela nummer, dessutom var hon väldigt ung och jag vet för jag har läst under åren om henne, att hon gjorde karriär i USA. Hon var då en liten rara avis, Anders Bagge sa redan under Idol att hon skulle få det svårt att bli förstådd som artist i Sverige. Hon har inte heller varit ensam om att slå igenom först någon annanstans än på hemma plan! Vårt kära land är på många sätt en svår nöt att knäcka! Men men…Tack så mycket ännu en gång för era svar! jag följer era kommentarer här även om jag själv inte skriver så mycket! Låt oss önska stort lycka till Norden i årets ESC, vi får väl se hur resultatet blir! Spännande! 🙂
Daniela: Jag minns också att Edward kommenterade Ukraianas finalplats (tror det var när alla finalister skulle spelas upp och Anna officiellt var ute, eller precis när Ukraina gick vidare. Mitt minne är ganska bra, men vad gäller tidpunkten för hans kommentar sviker det lite 🙂 ) och tyckte den var märklig när Sverige åkte ut.
Jag minns att jag blev lite småirriterad då för Af Sillén ska ju ändå vara påläst och så och Ukraina var absolut tippad till finalen så jag förstod aldrig riktigt hans perspektiv där!
Vad gäller personlig åsikt om Anna så tyckte jag hon skulle till finalen framför Danmarks MF-reject (det finns en anledning till att den blev rejected tycker jag) eller Irlands tråkiga ballad. Men jag minns att det som stannade kvar mest av allt var inte Sveriges finalmiss, utan Kroatiens i samma semifinal. Ojojoj vad besviken jag blev där! Bredvid det fiaskot var Sveriges misslyckande ganska lätt att hantera.
@Adri, tack! Ska lyssna nu med det samma på Kroatiens för jag har tyvärr inget minne av det bidraget! Tack!
@Daniela, Jag ser att du redan fått svar på din fråga men jag slänger in min egen uppfattning av final-missen i alla fall:
Personligen så tyckte jag att låten var alldeles för anonym för att skickas till ESC (i mina öron en typisk radiolåt som man inte märker av utan bara susar förbi utan att göra något intryck) och jag blev därför inte alls förvånad när den inte tog sig till final. Ingen skugga över Anna dock som gjorde ett mycket bra framträdande, utan om någon måste “beskyllas” så är det MF-publiken som röstade fram henne (trots att internationella jurygrupperna i MF inte gav henne en enda 12:a) och sedan inte stöttade henne efter att det gick som det gick.
Hur som helst så är det roligt att se att det finns de som gillar hennes låt. 🙂 Själv har jag, som sagt, aldrig riktigt förstått hur den kunde vinna i MF och bara förutsatt att man behövde ha följt talangtävlingen hon deltagit i för att förstå charmen.
@Adri, Jag älskar Edwards kommentatorsfärdigheter och han har gottgjort för denna miss tusenfalt efterråt men just den där Ukraina-incidenten har rotat sig fast även hos mig. Intressant hur vissa känslor är lätta att återskapa. 🙂 Att man kan råka säga fel en gång är förståeligt, men att upprepa att det skulle vara förvånansvärt att en av förhandsfavoriterna tar sig vidare till final är något som (konstigt nog men helt sanningsenligt) irriterade mig mer än Sveriges finalmiss. 🙂
Hur svensk jag än är så kan man ibland nästan få skamkänslor för det omvända. Alltså när Sverige går till final med låtar som går över gränsen för vad mitt musiköra överhuvudtaget kan härda ut. Åren 2013 och 2017 minns jag som år då jag knappt ens klarade att erkänna att jag är svensk när folk ville prata ESC med mig. Många tycks för alltid minnas Sveriges finalmiss 2011 för mig är det ingenting mot skammen jag känner än idag över vad vi skickade 2013, 2017. Det lär nog aldrig ramla ur mitt minne tyvärr
@Micke, På den punkten är vi ganska olika. Även jag placerar Sveriges 2017-bidrag ganska långt ner på min personliga lista men vad gäller ESC så är jag nöjd över att vi valde “rätt” bidrag i MF och att det resulterade i en imponerande femteplats i tävlingen. 🙂
Jag vet inte hur det gått till, men jag har inga minnen alls av att Anna hånades i media el nåt. Men jag säger inte att det inte hände. Jag minns det bara inte. Jag minns att min umgängeskrets ogillade hennes röst och låten starkt. Deras reaktion var bara ”haha I told you so” när hon åkte ut (till mig då, de skrev inte det till henne. Det hade vart himla smaklöst).
Men jag skäms inte över henne som representant för in the end of the day så tyckte jag om låten iaf 🙂 2011 och 2013 var betydligt sämre. Två ganska kassa låtar, 2011 en man som inte kan sjunga och 2013 en man som nästan var genomskinlig så lite karisma han hade.
Usch usch.
Jag tycker ju det bästa av allt är när vi skickar en bra låt som det sen går bra för, som 2012, 2015 eller 2017. Men annars föredrar jag en bra låt som inte presterar, framför en dålig låt som får alldeles för bra resultat (2011 exempelvis då).
Men jag är också en tävlingsmänniska, så även om Ingrosso faktiskt är först på 12e:plats i min topp 18 i sin semifinal så vill jag självklart ha honom i final, men det beror ju på vem som det går ut över.
Finlands är ju bäst i Norden!
Vill också lägga in en kort kommentar om 2010 och Anna Bergendahl. Jag håller med om att hon kanske hade en något anonym låt, sen hade hon otrolig otur med startordningen, hade nummer 6, direkt efter en paus, och efter kom två otroligt starka ballader i Azerbajdzjan och Ukraina, som nog dödade Annas chanser en hel del. Jag förstod inte heller vad Edward menade med Ukraina, för mig är den ett av de bästa låtarna landet haft och topp 3 2010 för mig, en självklar finalist. Jag tycker däremot att det är ett rån att Irland tog Annas plats, en gammeldags, trist ballad sjungen av en glömd vinnare av tävlingen ska bara inte ta sig till final…
När jag sa adjö till MF efter 2012 så var det inte för att jag ville utan mer för att jag klarade inte mer av det här bara. Jag hade under flera år bevittnat förfallet på alla plan. Tar inte upp allt det igen. Men sen kom 2011 o då var måttet rågat lindrigt sagt. När jag under röstningen finner mig själv hålla på ett bidrag som har allt jag ogillar och en artist som knappt ens kan stava till sångröst, då liksom jag tittade på mig själv och tänkte “Vad fan håller jag på med. Varför slösar jag tid på det här. Så varför höll jag då på det där bedrövliga bidraget? Därför att bidraget det kämpade om segern med var än värre. Erik med sitt usla bidrag och Danny med sitt övermänskligt dåliga bidrag och deras kamp fick mig att inse att detta varinget kul längre.
Sedan kom 2012 med 30 usla bidrag och sen sade Micke bye bye, men med handen på hjärtat så trodde jag det bara var ett kortare break. Lyssnade inte på nåt men sen gav några polare vinnaren till mig. Trodde på fullt allvar att de skämtade med mig. Robin S blev den första nolla jag någonsin delat ut till en svensk representant i ESC. Inte blev det bättre när jag senare insåg att det hade funnits bra bidrag ”Tell the World I’m Here”, Ulrik Munther. Där och då beslutade jag mig för att aldrig återvända. 2017 och Robin B visade vilket bra beslut det var 🙂
@Adri jag kommer nog snart att göra dig besviken. Har lyssnat en hel del nu Norges bidrag utan de vansinniga gitarrerna. Inser allt mer att så jädra usel är inte låten om man bara kan ta bort gitarrerna. Kan inte ringa Alexander och övertala honom att ta bort dem från låten. Hade han gjort det hade den inte längre varit (1/10) utan ettan hade ersatts med tre eller fyra. Finland har inga såna ursäkter utan är helt enkelt bedrövlig. Även utan videon är den nästan lika hemsk. Finlands sämsta bidrag tillsammans med 2001.Island rasar ju med texten.
Micke: Jag tycker låten, Norges, är riktigt dålig även om man hade tänkt bort gitarrer. För kvar finns då Alexander och han är kass. Och det finns ett ”funk-beat” eller vad tusan den musiken är, och den är usel. Fiolen är halvt godkänd. Sen finns då texten, och den är usel.
Inte ens i text-avdelningen presterar Norden. Man vet att det är illa när ”Dance you off” har Nordens bästa låttext. Eller ”Monsters”.
De andra tre texternas alla textförfattare borde inte vara stolta. Minst av allt Danmarks textförfattare. Den får en annan dansk låts text, ”Barbie Girl”, att framstå som djup och fin poesi. Det är lite av en bedrift i sig.
På tal om att hoppa av MF. Det kommer nog inte hända mig. Jag har medvetet missat MF-sändningar, om annat funnits tillgängligt. Men hoppat av har aldrig rört mina tankar. Jag har EXTREEEMT svårt att bryta traditioner, även om jag ogillar det (exempel: Kalle Anka på jul. Snark.) Men närmst var det ju i år. Under finalen hade jag teven på, ljudet av under allt förutom fyra av tolv låtar. T.o.m röstningen tbh…
Menmen… musiken har aldrig varit mitt problem. Efter skamåret 2013 har det bara gått uppåt. Jag tror ingen minns MF 2013 med värme. Där fanns inget bra. Det fanns godkända, mediokra och inte godkända. MF 2012 minns jag som ganska bra, det där med 27-30 usla är inget jag minns. Men att vi tycker olika är old news 🙂 Annars hade det nog inte funnits lika mycket att diskutera som vi gjort tänker jag…
@Adri, jag var såååååååå less på MF under 2012 efter den “fantastiska kampen” mellan Erik och Danny 2011 att jag nästan hade skygglappar på inför varje bidrag av rädsla att det skulle nå samma “standard” som främst Danny men även Erik. Möjligen gjorde det att allt blev dåligt. Men det kändes i alla fall då förutom Loreen och Lisa Miskovsky.
Får jag säga en sak utan att du blir arg Adri? Hoppas det så jag chansar. Försök att släppa det här agget du har mot Rybak. Det här ska ju trots allt handla om minst 80% låtarna och högst 20% artisterna. Tror du är fullt medveten om vad jag tycker om Carola. Men jag lovar dig rakt av. Skulle hon dyka upp här med ett riktigt bra bidrag då skulle jag hålla på det bidraget 🙂
@Micke: Micke, du brukar nämna att du sällan blir arg så man behöver inte försäkra sig. Jag säger detsamma. Jag blir inte arg 🙂 (eller ok, jag blir arg hela tiden faktiskt, men nästan bara på saker 🙂 extreeeemt sällan på andra människor).
Absolut. Men Rybaks låt har inget heller. Precis i skuggan av vinsten 2009 hörde jag någon låt han hade. Den var fullt godkänd. Kommer inte ihåg vad den hette, för så bra var den inte. Men helt ok. Nåt med ”wind” tror jag. Det finns två saker som stör mig än mer med årets låt. Det första är att låten rör sig i det där awkward utrymmet där det inte är allvarligt, men fortfarande inte kul nog för att vara en legitim skämtlåt. Och sen är det ju nån konstig pop- &funkhybrid. Och jag har så svårt för ”funky” musik i 7-8/10 fall. Det behöver vara alldeles extra för att funka för mig. Och det är inte Rybaks låt.
@Adri, då kanske du förstår då vad jag menar när jag säger att jag har så svårt för gitarren i den här låten. Jag älska gitarrer. Det är numero uno inom musik men snubben som hittade på funk borde straffas för att h*n mördar gitarren i sättet det framförs i funk. Låter som ett barn som för första gången sammanförs med en gitarr
3. Danmark 10/10 Känns rätt så överlägsen i norden. Älskar vikingvibbarna.
23. Sverige 4/10 Vårt kära land representeras av en medioker sångare med en medioker låt. Inget särskilt spännande men ändå helt okej
28. Finland 2/10. Gillar musikvideon och refrängen men resten känns barnsligt bara.
32. Norge 1/10, Likt Finland är bidraget barnsligt och Rybak känns som en pappa som försöker vara en hans son gäng, det blir bara awkward
42. Island 0/10, Genomtråkig låt men en helt okej röst