Kroatiens Eurovision-bidrag 2018
2018-03-06 (tisdag)Efter att TV-bolaget HRT den 13:e februari avslöjat att Franka Batelić internvalts att få representera Kroatien i Eurovision Song Contest 2018 så släpptes en tid senare ett smakprov på hennes tävlingsbidrag “Crazy“.
I dag, den 6:e mars, presenterades då till slut fullversionen av det kroatiska ESC-bidraget i form av den officiella viden, se nedan.
Lyssna på Kroatiens bidrag till Eurovision Song Contest 2018 här:
“Crazy”, Franka Batelić officiell musik-video (text & musik: Franka, Branimir Mihaljević)
Schlagerpinglan: När jag lyssnade på det lilla smakprovet som släpptes för en tid sedan så hade jag (fullt förståeligt) väldigt svårt att få grepp om den men tyvärr så kan jag inte säga att jag nått någon större klarhet nu, även efter flertal genomlyssningar av fullversionen.
Det positiva är att jag märker (speciellt när jag bara lyssnar på låten och inte tittar på musikvideon) att det finns något här som tilltalar mig, något svalt och behagligt som kanske skulle kunna “klicka” någon gång i framtiden men då greppar jag efter halmstrån.
För tillfället upplever jag “Crazy” som en ganska förvillande sammansättning av alltför släpig musik och talsång… men vem vet, efter ytterligare lyssningar och tillsammans med en imponerande scenshow så kan det kanske fungera? Jag önskar både Franka och Kroatien lycka till i ESC 2018 och ser med stor nyfikenhet fram emot slutresultatet.
Mer om Kroatiens förberedelser inför ESC 2018 (samt deras senaste ESC-bidrag och resultat) hittar ni här: “Kroatien i ESC 2018“ medan länk-samlingen till de övriga utvalda bidragen samt ländernas ESC-förberedelser finns här.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Kroatien, HRT, Franka
Jag tycker den här låten är väldigt förvirrande. Det finns ingenting att greppa tag i. Jag tycker verserna, och bryggan, är betydligt starkare än refrängen också.
Jag vet inte. Väldigt nytt för mig. Men än så länge blir det bara en stark 2a. För den är acceptabel helt enkelt. Men inte bra. Inte än i alla fall.
Men alltså, pratsång? nej, det förstörde hela helhetsintrycket för mig. Synd på en annars ganska bra låt faktiskt. Men tror den kan gå samma öde till mötes som jag misstänker att alla, eller nästan alla de andra balkan-länderna i år, dvs att den stannar i semin (personligen hade jag dock hellre lämnat Finland, Cypern och Tjeckien i semin till förmån för den här)
Adri min vän du brukar säga att du känner att du lärt dig hyfsat känna av vad vi här gillar och inte gillar. Känner likadant och tar en chansning här. Det här ingenting för Johanna men däremot tror jag faktiskt att Josef kan ta till sig den om jag minns hans smak rätt. Har några känningar till om några av er här men jagill inte göra bort mig alltför mycket 🙂
Har nu hört den här fyra gånger och precis som jag kände så växer den.
Efter 7-8 lyssningar så är det enda jag minns “Lo-o-o-ove”-hooken. Låten känns lite onödigt krånglig. Inte bara “Eurovision”-krånglig, utan jag skulle tycka det här var en himla svår låt även utanför om jag hörde den på radion.
Men ja, vid första intrycket brukar reaktionerna, oavsett positiva eller negativa, vara extra starka så jag ska absolut låta låten få några chanser och tid att sjunka in 🙂 Men första intrycken säger att denna låt kommer gå sämsta ödet till mötes av de tre “dramatiska film”-låtarna hittills. Belgien känns helt enkelt mer spännande än det här, och Lettland har en refräng som fäster sig betydligt bättre. Där finns det en hook att tala om (för mig iaf, och jag gissar att jag inte är ensam).
Micke: Nu kom jag faktiskt på en sak jag tänkte fråga dig. För en låt som valts som jag faktiskt inte sett dina åsikter om är Azerbajdzjans låt. Och min magkänsla säger att du bör inte tycka om den. MEN, så kommer hjärnan in, och kommer på att du gillade faktiskt “I won’t cry” i Vitrysslands final. Och jag kanske är totalt ensam, men jag tycker låtarna påminner om varandra. Därför är det också lättare att acceptera att Gunesh inte vann i Vitryssland nu när Azerbajdzjan deltar med liknande låt. Men jag kan såklart inte veta om någon håller med mig 🙂 Så jag undrar bara, vad tycker du om den? (Behöver inte svara långt, om fokus ska behållas på Kroatien 🙂 )
1. Italien (9/10) = Mycket bra
2. Serbien (9/10)
3. Nederländerna (9/10)
4. Grekland (9/10)
5. Albanien (9/10)
——————————————-
6. Estland (8/10) = Mer än bra
7. Belgien (8/10)
8. Ungern (8/10)
9. Danmark (8/10)
10. Kroatien (8/10)
11. Portugal (8/10)
12. Azerbajdzjan (8/10)
13. Lettland (8/10)
14. Rumänien (8/10)
——————————————-
15. Moldavien (7/10) = Bra
16. Tyskland (7/10)
17. Frankrike (7/10)
Det är väl svar på din fråga Adri 🙂 Jag har märkt att en del här (inte du Adri) tycks känna att det enda uptempo jag gillar är rock. Inget kan vara mer fel. Jag älskar up-tempo lika mycket som det motsatta. Det dock lätt att identifiera up-tempo som jag inte gillar. Lyssna efter dutt dutt syntar 🙂
“Lo-o-o-ove”-hooken är tyvärr den i mina ögon svaga länken i Kroatiens bidrag
Ännu en tråkig, släpande ballad i ESC 2018. Nä- Teasern lovade mycket mer än det här!
Säger inte så mkt kanske men här:
1. Margaret 1.7 million views (On Yt 3 weeks)
2. Samir och Viktor 1.1 million views (On Yt 1 week)
3. Rolandz 645k (1 week)
4. Mendez 537k (2 weeks)
5. Renaida 462k (1 month)
6. Benjamin 384k (1 week)
7. Felix 272k (1 week)
8. Mariette 209k ( 1 week)
9. Jessica 144k (1 week)
10. John Lundvik 122k (1 week)
11. Liamoo 121k (1 week)
12. Martin Almgren 64k (1 week)
DESSA TIO VÄNTAR VI PÅ:
NATIONELL FINAL:
SVERIGE: Tre av bidragen har jag hört på grund av ett illa valt löfte till Adri. Men man får stå för sina misstag :-)Ett bidrag till har jag hört av misstag. Får väl säga något om dessa fyra då. Ett sällsynt instick i MF från mig 🙂 MARIETTE: är en positiv vändning känner jag. Kul med nåt bra i MF. Hade verkligen varit kul med ett svenskt bidrag i ESC man inte behöver skämmas över. ROLANDZ: är en kul grej och jag tycker med handen på hjärtat synd om dem som inte kan ta till sig lite kul också. FELIX SANDMAN: pussel-MF är ett stort problem. Detta med 5-9 låtskrivare där de har sina pusselbitar och sedan sammanfogar var sin del. Här har vi en låt som verkligen får lida för detta. Vet inte vem/vilka av alla dessa låtskrivare som gjort refrängen men de borde gjort hela bidraget. En riktigt fin refräng som verkligen tar tag är värd ett bättre öde än en lite haltande vers. Tycker absolut inte att versen är dålig. NO WAY. men den matchar inte refrängen. Synd. BENJAMIN INGROSSO: Säger bara Usch, vilket är med extremt stora bokstäver. Nöjer mig med det med respekt för er som gillar detta.
NORGE: Har två bidrag jag tycker om. Dessa är “Who We Are“, Rebecca och “You Got Me“, Stella og Alexandra. Tyvärr tar det positiva slut där och ersätts av, i mina ögon, årets svagaste startfält. De övriga sju bidragen består av ett halvhyfsat, fem dåliga och ett extremt dåligt. Om det sistnämnda skulle chocka och vinna så blir det för min del tidernas åttonde nolla i ESC historien. Bidraget är “I Like I Like I Like“, Tom Hugo
LITAUEN: Har fortfarande inte hittat något speciellt här. Är dock på Adris och Johannas linje om att det absolut bästa valet är “When We’re Old“, Ieva Zasimauskaitė. Jag har också två mardrömsvinnare här vilka är “1 2 3“, Paula och “That Girl“, Kotryna Juodzevičiūtė. I synnerhet den förstnämnda.
INTERNVAL:
Österrike
Israel
Makedonien
Bulgarien
Georgien
Irland
Ryssland
Vad hoppas jag på detta då? Givetvis bra bidrag. Vad gäller Österrike har jag ganska bra grepp redan. Irland drömmer jag varje år om att de äntligen ska ta detta på allvar och placera sig där de är i övriga musikvärlden. At the top. Tyvärr är jag van vid att det istället blir en mardröm och har nu gett upp. Georgien är jag spänd på att se vad de kan få ut av gruppen de valt. Känns som det kan bli både hur bra som helst och hur dåligt som helst. Israel har tappat i sin äkthet men får gärna återvända. Bulgarien har gått omvänd väg. Makedonien är väl sista lilla hoppet om en mäktig balkan-ballad även om det är från fel håll. Ryssland är jag lite sur på. Ja inte Ryssland utan den ärthjärna som på Youtube slängde in en låt som h*n påstod vara Rysslands bidrag 2018. Skaffa dig ett liv säger jag till personen. Jädrigt synd för låten var bra
Jag ber om ursäkt för det extremt röriga inlägg som av misstag blev publicerat, det var naturligtvis INTE mitt San Marino-inlägg. Det var en mix av gamla inlägg och nya noteringar som till slut ska bli San Marino-inlägget och var inte menat att nå andras ögon förrän det var klart. Jag misstänker att det var ganska uppenbart men vill likväl förtydliga. 😀 På återseende lite senare med ett förhoppningsvis mer sammanhängande inlägg. 😀
—
Det inlägg som nu är postat är det riktiga. 🙂
Wow, jag älskar Kroatiens bidrag! Tycker låten är jätteskön och när love-hooken kommer så ryser jag av välbehag! Oväntat och kul för min del!
@Micke. GULP. Har du Azerbadjan på en 12:e plats?! Jag vet när jag nämnde dig här på bloggen angående det bidraget var det lite ironiskt menat eftersom jag tänkte du skulle ranka bidraget i klass med “I can’t go on” utan att nämna artisten! 🙂
@Josef med risk för att bli tjatig. Du kanske inte har hört det på ett tag eftersom du inte har varit här på ett tag men de andra här har garanterat gjort det 🙂 Jag gillar egentligen all sorts musik, vilket även innebär uptempo. Precis lika mycket som annat men jag har dutt dutt synt fobi. Börjar klia och ha sig direkt 🙂 Den här som du pratar om har inga dutt dutt syntar. Tack och lov 🙂 Är låtar befriade från det så är det mycket oftare att jag gillar dem än tvärtom. Jag är fullkomlig idiot när det gäller musik. Har på musik vad jag än gör. Spelar med mitt band ofta och om jag får tid över så sitter jag med gitarren eller trummorna själv 🙂
Tro mig Josef utanför bubblan kommer jag inte att lyssna en minut på Azerbajdzjans bidrag men nu är vi här och då tycker jag det är ett litet glädjepiller. Visst det där ah ah ah ah är inte riktigt min grej men det händer att även sånt fastnar. Det där (8/10) jag ger den är i bubblan. Utanför hade det varit (6/10). Jag bedömer utifrån att jag är i bubblan. Jag vet jag är knäpp men en glad sån:-) Vad är det som gnager i dig är du hör den Josef?
Tror det var Adri som en gång frågade vad jag menar med dutt dutt syntar. Eller kanske nån annan. Här är ett bra exempel från ett av årets bidrag som verkar vara väldigt populär, dock inte hos mig. Jag kallar dutt dutt syntarna för en tre vägs fas. I den här finns två. Den tredje och värsta kan vi ta ett annat århundrade 🙂
Efter 0.25 dyker”floating” up. Efter 0.46 dyker “hammer” upp
https://www.youtube.com/watch?v=syjrB5lVIQI
Inte 0.46 utan 0.56 🙂
@Micke. Men där är vi helt överens! 😀 Monsters tycker jag påminner om en dålig kopia av Glorius med Cascada som jag för övrigt inte heller gillade speciellt. https://www.youtube.com/watch?v=Y77A9-hQAp0
Azerbadjan är faktiskt bra men inte samma riktiga glädje som denna! https://www.youtube.com/watch?v=_AfrOZersNk
@Josef välkommen tillbaka säger jag än mer nu 🙂 Länken du lade ut är till ett av de största glädjepillren i ESC-historien enligt mig. Tyvärr fick jag inte med mig så många på den här bloggen men alla har ju sin smak. Ok då var vi i alla fall två här som gillade det bidraget hela vägen. Många missförstod tyvärr bidraget som att det var en hyllning till fylla och liknande. Grejen är bara den att det var precis tvärtom enligt låtskrivare och alla runt dem.
Angående “Monsters” kul att du också hittade likheter mellan den och bidraget du nämnde. Faktiskt ett av de bidrag jag tycks mest illa om av allt i bubblan. I synnerhet för den uppenbara Copycat när det gäller ett visst svenskt bidrag som vann ESC.