Albaniens Eurovision-bidrag 2018
2017-12-24 (söndag)Efter två semifinaler, där 14 bidrag av totalt 22 kandidater tog sig vidare, var det i går, lördagen den 23:e december, dags för Albanien att välja ut sitt bidrag till Eurovision Song Contest 2018 genom finalen av “Festivali i Këngës 56“.
Vinnaren utsågs med hjälp av 100% juryröster och resultatet ser ni här nedan, tillsammans med länkar till artisternas framträdanden i finalen, medan all inför-info finns här.
Lyssna på Albaniens bidrag till Eurovision Song Contest 2018 här:
“Mall” , Eugent Bushpepa final-framträdande – studioversion – låttext
(text & musik: Eugent Bushpepa)
Resultatet av “Festivali i Këngës 56”-finalen, 23:e december: |
|||
Topp tre: Placering, Bidrag, Artist: | |||
1. “Mall“, Eugent Bushpepa | |||
2. “Ekziston“, Redon Makashi | |||
3. “Piedestal“, Inis Neziri | |||
Övriga Bidrag/Artister (i startordning): | |||
♥ “Tjetër jetë“, NA & Festina Mezini | |||
♥ “E pamundur“, Voltan Prodani | |||
♥ “Zemër ku je“, Denisa Gjezo | |||
♥ “Orë e ndalur“, Tiri Gjoci | |||
♥ “Ngrije zërin“, Orgesa Zaimi | |||
♥ “Ra një yll“, Rezarta Smaja & Luiz Ejlli | |||
♥ “E dua botën“, Artemisa Mithi | |||
♥ “I njëjti qiell“, Manjola Nallbani | |||
♥ “Sytë e shpirtit“, Bojken Lako | |||
♥ “Unë“, Mariza Ikonomi | |||
♥ “Fjalët“, Elton Deda | |||
(Källa: rtsh.al) |
Schlagerpinglan: Så här i efterhand, när jag märkte hur jag imponerades av Eugent Bushpepas liveframträdande i den första semifinalen och hur mina egna favoriter i den andra semifinalen inte höll måttet live, så borde jag kanske redan när semifinalsresultaten meddelats anat vart det lutade. Det var dock inte förrän jag insåg att Tiris finalframträdande inte räckte till medan Eugent briljerade i sina nya, mer passande, scenkläder som jag blev övertygad om att “Mall” var den enda tänkbara vinnaren av FiK 56. Bättre sent än aldrig. 🙂
Jag tycker fortfarande att “Orë e ndalur” är den klart bästa låten, men när hela paketet ska tas i beaktning så är jag väldigt nöjd med slutresultatet. Än lär dock inte sista ordet vara sagt i frågan då det mycket väl kan komma en ny version av låten innan den når Portugal. Så här långt så ser det i alla fall bra ut. Lycka till Eugent Bushpepa och Albanien! 😀
Mer om Albaniens förberedelser inför ESC 2018 hittar ni här: “Albanien i ESC 2018“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Albanien, Eugent Bushpepa
Bästa låten segrade! Rättvist
Right on target Robban 🙂
Jag skulle säga att den sämsta AV DE BÄSTA vann. Så även om det fanns bättre låtar för mig, så vore det ju både dumt och tråkigt att klaga!
Så det gör jag inte. Jag är glad! Det blev en bra låt och jag önskar Albanien lycka till! 🙂
Inget dåligt val av Albanien men refrängen känns lite oproffsigt konstruerad, dock gillar själva känslan i låten samt att Eugent sjunger riktigt bra! Skulle jag sätta betyg nu så skulle jag sätta 5/10 – den behöver växa lite till 🙂
Supernöjd med resultatet men är försiktigt avvaktande tills slutresultatet av denna låt kommer. Den kommer nämligen vara mycket sämre på engelska i vanlig ordning….
OK läste nu att den ska vara på albanska och om det stämmer är det en mycket bra start på den här ESC-säsongen!!!
@Johanna, det är en bra start på ESC oavsett vilket med tanke på att det är en bra låt. Köper dock helt det du säger om oron över att de ska haverera som varje år med att översätta till engelska. Skillnaden är väl att tidigare tycker jag inte att Albanien haft bra bidrag till ESC men nu har de det.
En fråga Johanna. Minns inte vilka du håller på i Lettland och Estland i år
@micke Har inte hunnit lyssna på alla låtar i EStland än men minns att jag gillade “Laura” och “la forza” iaf!
I Lettland gillar jag Lauris Valters, Madara, Monta och Rahu the fool bäst men finns flera andra som har potential men kräver lite fler lyssningar.
Och vad gäller Albanien så håller jag med dig om att budraget i år från början är mycket bättre vad de 4-5 senaste årens har varit, ändå mycket glädjande att det verkar stanna på Albanska:-)
Jag håller med föregående två, dvs Johanna och Micke, om att detta är Albaniens bästa bidrag på många år! Men Albanien var under deras första år i tävlingen mitt favoritland faktiskt. Jag saknar lite de dagarna. Och även om ”Mall” är en bra låt på alla plan så når den inte upp dit (men än en gång… grym låt som är lååångt bättre än exempelvis ”One night’s anger” eller ”Identitet”)
2004, 2005, 2008, 2009 och 2010 var Albanien med på min topp fem alla de åren! Min personliga vinnare både 2004 och 2008, min andraplats 2005.
Även 2015 var en gryyyym låt, men fortfarande inte i samma liga som de ovan nämnda. ”I’m alive” och ”Mall” hamnar i samma liga där: ”grymma låtar, men inte i samma klass som under Albaniens klassdagar”.
(Gillade även ”World” förra året men h*n som ansvarade för luveframträdandet borde ju fått sparken på sin första dag. Snacka om att förstöra allt. För att jo, det visuella spelar roll.)
Hoppas detta är början på en rejäl uppsving för Albanien igen! 🙂 (jag vill mest av allt bara ALDRIG behöva höra nåt som ”One night’s anger” igen… ugh!)
@Johanna, ser ut som vi fortsätter att klicka nästan löjligt bra esc-mässigt 🙂 Jättenöjda båda två med vinnaren i Albanien och det ser riktigt lika ut även vad gäller Lettland och Estland. Jag har tre bidrag före övriga i båda länderna.
Lettland:
1. “Just fine”, Sudden lights
2. “Esamība“, MADARA
3. “1000 Roses“, Monta
De andra två du nämner minns jag inte just nu.
Mardrömsvinnare: “You Are My World“, Agnese Stengrevics
Estland:
1. “Laura“, Vajé
2. “La forza“, Elina Nechayeva
3. “Külm“, Etnopatsy
Mardrömsvinnare: “Show A Little Love“, Rolf Roosalu (Detta är så fruktansvärt skämmigt och uruselt att ord inte räcker till. Låter nästan omöjligt men fan vet om det t.o.m inte är sämre än Robin Bengtsson förra året. Frågan är om det ens gå att bli värre. Självklart Österrike 2012 och möjligen våra två Robin 2013 och 2017 men i övrigt går det troligen inte. Dessutom är det ett gränsfall till plagiat men jag ska låta er fundera på det :-))
“Adri, en liten kommentar till en grej vi pratade om tidigare. Skillnaden mellan skämt och humor. Pratar nu utifrån hur jag känner det och inte utifrån hur det absolut är. vi pratade om bidraget med Ravilliac eller vad de hette. Du hatade det för du gillar inte sånt då du kände det driver med tävlingen. Jag tyckte det var ett roligt humorbidrag just för att det var det som det handlade om. En extra krydda för mig var också att Sveriges bidrag till ESC det året var ett riktigt skämtbidrag. Något som tar sig själv på allvar men som för mig är ett stort skämt. Vet inte om du förstår hur jag menar. Det är alltid lättare att ta något som något kul när det är syftet än när det tar sig själva på allvar
@Pinglan, jag gick lite över gränsen här. Jag brukar vara så jädra noga med det här att respektera och respekteras men när det gäller de här sju nollpoängarna som varit 1956-2017 så är de så extremt usla i mina ögon att jag tappar det som normalt är så viktigt för mig. Nu finns det ett bidrag i den lettiska uttagningen som kan bli det åttonde och jag lost it. Du får mer än gärna radera det jag skrev under Mardrömsvinnare Lettland och Rolf Roosalu om det är något du själv vill. Ber om ursäkt att jag tappade bort mig lite där
Micke: Jag tycker det är himla svårt att diskutera mina tankar om skämtbidragen, för det känns inte riktigt som att mina ord kommer fram ordentligt. (Menar inte att du missuppfattar medvetet eller så, utan menar mer att det är svårt att skriftligt uttrycka vad jag tycker om skämtbidrag. I en verbal diskussion tror jag det hade varit lättare.)
Men jag hatar inte skämtbidrag om du tror det. Men majoriteten av dem, i tävlingen men också överhuvudtaget, är rätt eller rejält kassa. Men som jag skrev då så gillar jag ju ”Barbie Girl” och ”Blue da ba dee” så man kan göra ordentliga skämtlåtar rätt också 🙂
Men om vi åter kommer till Ravaillacz så var det så himla mycket som strök mig mothårs där.
Texten kändes som ett hån, artisterna var inte intresserade utan mer ”råkade hamna där” (något de även sagt själva och då tycker jag ytterligare att det är förolämpande), de ville inte vinna, de behövde inte ens vara där. De var fyra välkända män, folk vet vilka de är utan ”En riktig jävla schlager” eller vad låten nu hette.
Det fanns liksom ingen riktig anledning för deras deltagande. Hade det vart exempelvis Perrelli eller Philipsson som sjöng låten hade jag nästan ursäktat det mer, för de lever via tävlingen. När de inte deltar i Melodifestivalen, så glöms de bort ganska snabbt och gör inte mycket väsen av sig. Men just dessa fyra herrar behöver inte MF för att hålla sig aktuella eller kända.
Det finns ”förlåtande” och det finns ”förvärrande” omständigheter runt bidrag, och runt detta specifika bidrag var det nästan bara förvärrande.
Låten i sig var nästan det minst dåliga i hela cirkusen. Men det var så tydligt alltihop. De ville inte vinna, de ville knappt vara där, det var ett skämt för dem. Då tycker jag det lite mer hederliga hade vart att hoppa av och lämna platsen till någon genuint intresserad.
(Och ovan så kanske det låter som att jag dissar både Perrelli och Philipsson men det är inte min mening. Har inget emot någon av dem. Jag tycker t.o.m Lena PH är genuint rolig. Men som sagt… de är ju sångerskor som verkligen bara kommer till rampljuset när det handlar om MF)
@Adri grejen är att vi pratar runt varandra åter igen 🙂 Jag förstår mycket väl vad du menar men jag har hela tiden känt att du kanske inte förstår vad jag menar. Jag har koll på vad du menar med skämtbidrag och hur du ser på det. Felet jag gjorde första tillfället var att jag kallade det skämtbidrag. Jag menade humorbidrag. Tror du förstår skillnaden för mig nu 🙂 Bidrag som tar sig på fullt allvar när det egentligen är ett stort skämt 🙂
Det som dock skiljer oss åt Adri är att jag anser humorbidrag vara viktiga i ESC för jag vill inte att ESC ska utvecklas till MF där allt ska vara gravallvarligt och med en touch av att man tror sig vara hela världens musik. Allt annorlunda är förbjudet. Om en artist är över 35 är det “skandal” att de överhuvudtaget får ställa upp i MF. Visst en del ställer upp men hur går det för dem. Har sagt det förut, något om ålder på de som röstar 🙂
Jag vill ha allvar, lekfullhet, improvisation, mångfald, etniskt ja allt. Inte minst röjig rock 🙂 Jag vill ha gammal musik, ny musik, tonåringar som vinner om de är värda det, äldre som vinner om de är värda det. Återigen JA ALLT 🙂
Micke: Ok, då fattar jag grejen. Skämtbidrag och humorbidrag är två olika grejer för dig. Känner även igen det där med att vissa låtar tar sig på för stort allvar så det blir komiskt (Belgien 2014 är bästa exemplet där. Herrrrrrregud vad jag nästan drog fram skämskudden när den deltog. Den var som ett skämt, ett ganska dåligt skämt tyvärr).
Sen håller jag inte med dig om MF. Varken om deltagarna, bidragen eller åldrarna på röstarna eller deltagarna. Men det har vi redan diskuterat, så let’s not go there haha! 🙂
Sen vill jag också ha mycket. Men dansband kan vi skippa right? Och skämtbidragen kan väl höja sig? Jag begär inte såååå mycket faktiskt 🙂
Skrivet främst till Adri som inte ger sig utan fortsätter att försöka övertyga mig om storheten i MF 🙂 Kör på bara Adri vem vet nån dag kanske det händer men tills dess några exempel på varför jag skiljer ESC och MF så otroligt.
Efter det att jag lyssnat på alla bidrag från Albanien, Estland och Lettland har jag hittat sex bidrag jag tycker riktigt bra om. I Albanien hittade jag ett bidrag som för mig slår allt som överhuvudtaget deltog i ESC 2017 och se på fan bidraget vann dessutom 🙂
I Estland är det Laura och La Forza som jag klickat grymt med. I Lettland var det de två bidragen som Sudden lights deltog med Just fine och Easy. Den senare är redan borta tyvärr. Den tredje är Esamiba.
Ok ta en titt på dessa sex Adri. Detta visar med tydlighet skillnaden på ESC och MF. Skillnaden i bredden i genre är otrolig. Minst tre av dessa hade aldrig någonsin kunnat vara med i den lilla box som är MF. Albaniens vinnarlåt och de La forza från Estland och Esamiba från Lettland skulle inte ens vara tänkbara att delta i MF. I min syn helt enkelt för att de är för bra och vida överlägset allt i MF. Delvis gäller detta även de övriga tre men inte lika solklart.
En annan sak. Ett bidrag som jag inte tänkte så mycket om har faktiskt växt och är nu ny på min topp 10. Home med Stig Rästa har växt en hel del.l
Micke: Nja. Nu blir jag nästan (bara nästan) lite förolämpad haha 🙂 Du ska veta att mitt syfte är ALDRIG att på nåt sätt övertyga dig att MF är bäst och att du borde kolla på det (tycker inte ens så själv ska du veta 🙂 ).
Har sagt det förr, men det tål att upprepas. Ditt ”titta eller inte titta” på MF påverkar ju mig noll. Det påverkar inte ens mitt egna tittande 🙂 Så mitt syfte är inte övertyga dig att MF är ”det rätta”.
Jag kommer bara i MF’s försvar, först om du sagt nåt negativt om MF. Som en slags motpol så att säga 🙂 Sån är jag med allt här i livet. Dissar någon nåt eller nån som jag tycker om så är jag den snabbaste att försvara 🙂 Så än en gång… tolka inte mitt syfte fel 🙂 Vill du inte kolla på MF så ska du inte göra det. Svårare än så är det inte 🙂
Sen tittar du ju faktiskt inte på MF så jag (men detta är 100% bara jag!) tycker nog din uppfattning inte stämmer helt heller. Den låter mer som MF från 2008-2013dagarna. Det har förändrats. Det förändras hela tiden. Lite därför jag också försvarar, för jag helt enkelt inte skriver under på vad du säger 🙂
Men återigen… tro inte att jag försöker övertala dig! Det blev som en liten ögonöppnare nu, för jag vill absolut inte bli uppfattad så! 🙂 Jag låter ju inte jättesympatisk när du skriver så 🙂
Sen angående låtar som kan eller inte kan delta i MF så håller jag inte heller med. Vi har ju inte hört låtarna än, men t. ex ska Emmi Christensson (tror jag hon heter iaf) delta 2018 och hon är ju operasångerska som hittills sjungit låtar i stil med ”La forza” och dylikt (varje gång jag sett henne iaf, sen kanske hon har en stor bredd. Vad vet jag!) så vem vet? Kanske redan nu 2018 får vi se nåt i den kategorin 🙂 Time will tell!
Och sen för att avsluta så hoppas jag du läser det här i glad ton 🙂 För när jag läser igenom det själv tycker jag att jag låter ganska vass och sur. Det är jag ABSOLUT inte! 🙂
Micke: Sen håller jag inte ens 1% med om att ”Laura” inte hade fått delta 🙂 ”Laura” är ju extremt mainstream radiopop (inget negativt alls. Jag tycker själv om den! 🙂 ), så den tror jag hade fått vara med typ överallt förutom Albanien och Portugal kanske som ofta kör på lite inhemskare influenser 🙂
@Adri alltid lika kul att skoja lite med dig 🙂 Nej då jag tror inte du har något mission att omvända mig till att gilla MF. Tänk inte ens tanken. Men varje gång vi pratar om det försvarar du MF och det ska du givetvis göra om du tycker om det och anser det som du säger. För mig känns dock MF som en flydd tid eller vad man ska kalla det. Förstår att det är så när jag känner mer Connection med de som hånar företeelsen än de som älskar den. Håna är dock inget jag vill syssla med. Det får andra syssla med. Jag lägger dock fram varför jag inte gillar MF men fortfarande älskar ESC.
Som jag sa Adri i MF vet man vilka sorter av musik som har chans. Det vet du inte på långa vägar på samma sätt i ESC. Ta operagrejen som exempel. Självklart kan det lyfta i båda om det är extremt bra bidrag som slår hos alla. Men är det samma nivå som andra musikstilar då vet man att det är chanslöst i MF men har chans i ESC. Angående Laura tänkte jag mest på att det i mina ögon är ett för bra bidrag för MF med tanke på vad som brukar vara d
Micke: Det var ju det jag sa. Det är ju inte så att jag går runt och hyllar MF out of the blue! Utan bara som en motpol av dig! 🙂
Sen skriver jag helt enkelt inte på resten du tycker 🙂 men där får vi nog agree to disagree. 🙂 Visst jag kan säga att MF är mer förutsägbart än ESC, absolut! Men inte alls så självklart som du verkar tycka!
Varken Frans eller Robin B som vunnit de senaste åren var ju vidare fördelaktigt tippade från början. Robin tippades inte ens vinna EFTER att låtarna spelats.
Ace Wilder 2014 tippades komma på plats 7 av 8 i sin semifinal, t.o.m efter att låten avslöjats. Istället kommer hon tvåa i finalen, endast två poäng från segraren!
Så även om jag är med dig på att det är MER förutsägbart, så skulle jag inte säga att det är som att man har ett facit framför sig så fort låtarna spelars 🙂 absolut inte. Hade det varit så så hade det ju aldrig skett några oväntade genombrott i tävlingen. Men det har skett med jämna mellanrum 🙂 Ace Wilder från 2014, Wiktoria förra året och Nano nu tidigare i år är bara några exempel! 🙂
Vem vet? Kanske blir operasångerskan Emmi *efternamn* nästa större genombrott? Tror redan hon är nån på musikalscenen. Och helt ärligt gillar jag inte henne så jag hoppas inte det (förrän låtarna spelats. Är hon bäst ska hon belönas för det såklart! 🙂 ) Men man vet inte. Hon har ännu lika stor chans som vem som helst 🙂
Men som sagt, vill du inte kolla så kolla inte 🙂 Herregud, du vet ju bäst vad du gillar 🙂
Dock verkar Christer Björkman nästan vara mer på din sida sa han inför 2018. Han sa nåt i stil med ”2017 var ett jättebra år MUSIKALISKT för Melodifestivalen, men det var inte kul” och därför valde han lite mer outside tje box och mer ”spejsiga” akter inför 2018. Vad detta innebär får vi svaret på i vår 🙂
En sak bara för att förklara helt. De två värsta artisterna jag vet i Sverige är Carola och Christer Sjögren. En som överagerar och en som underagerar 🙂 Glömmer aldrig en jul för ett antal år sedan då vi på jobbet fick en “fin julklapp” att gå och kolla Sjögren när han avrättar Frank Sinatra. Just den kvällen var Carola gästartist. Gissa om jag gick på det där 🙂 Tog minst två dagar innan jag hade skrattat färdigt över julklappen 🙂
Men grejen är Adri, och nu är jag 100% ärlig (som alltid iofs) om någon av dessa två plötsligt skulle dyka upp med nån kanonlåt i MF då hade jag hållit på den stenhårt. För mig är ESC och MF inte artister utan låtar. När det kan sättas odds på bidrag redan innan någon överhuvudtaget hört låten då är jag mil ifrån detta. Helt obegripligt för mig. I mitt vanliga musikliv styrs jag 50-50 av artist/låt men definitivt inte i ESC och MF. Det äru för tusan en låttävling även om det tyvärr har kraschat en hel del.
Micke: Jag är helt med dig. Båda är låttävlingar, och det är löjligt att man nu kan betta på tävlingarna. Melodifestivalen bettar ju folk ännu bara på artister, och i ESC bettar folk än bara på länder (Sverige tippas vinna hittills iaf). Men det är ju löjligt. Båda de fallen 🙂 Så jag är helt med dig!
Och sen för det är roligare att enas än att splittras så kan väl även jag säga att Christer Sjögren är en av de värsta inom svensk musik för min del också… och på nåt sätt har jag ändå lyckats se honom live två gånger. En gång på Allsång på Skansen, och en annan gång i MF 2008 (med en av tävlingens sämsta låtar någonsin). Han är fruktansvärt monoton. Och nu i juletid är det värre än nånsin eftersom mamma har hans nasty dansbandsversion av ”Ser du stjärnan i det blå?” som favoritjullåt så den går varm över juldagarna när jag återvänder hem. Mamma tycker generellt inte om musik, och när hon väl lyssnar på musik så är det den låten hon väljer. Det är fan ganska illa. Att lyssna på Christer Sjögren är typ glädje för henne kring julen, men för mig är det ungefär lika mycket glädje som att vakna upp med ryggskott samma dag som man lovat att hämta systern på flygplatsen. Inte vidare trevligt med andra ord.
Carola är lååååångt från en favorit, men inget hatobjekt heller. Hon är helt enkelt bara ”tolerable” för min del. Varken mer eller mindre.
@Adri, Christer Sjögren är hemsk i sig själv men frågan är om det går att bli värre än när han massakrerar Sinatra. Är inget större fan av Sinatra men något han hade var känsla och röst. Vet inte om Sjögren ens kan stava till det 🙂 Jag vet vad du anser om dansband Adri och inte heller jag ä100 inför det men nog tusan hör jag Sjögren sjunga dansbandslåtar än Elvis, Sinatra och julsånger 🙂 Men trots detta. Om någon tvingade mig att välja mellan att se honom eller Carola då hade jag valt honom. Vill dock förtydliga en sak. Varken Sjögren eller Carola är några hatobjekt för mig. Hat lägger jag bara på folk som utför våld och sexbrott mm.
Vill dock förtydliga en sak till. Det är egentligen inget fel på Sjögrens röst. Ganska bra pipa egentligen men ack så uttryckslös. Det händer ju ingenting. Låter likadant från intro, vers, refräng or whatever
Men Adri varför ska vi egentligen koncentrera oss på detta 🙂 ESC har börjat kanon. Ett land har klart med sitt bidrag och i mina ögon absolut rätt vinnare som dessutom slår allt annat från 2017. Hade väntat mig en reaktion att jag lessnar men den bara fortsätter växa. Skulle sedan någon av Laura eller La Forza vinna i Estland så jädrar. Rolf Roosalu är jag inte ens rädd för. Den kan omöjligt vinna. Just fine eller Esamiba från Lettland. Bara det inte blir You are my World
Det blir förhoppningsvis ett bra ESC 2018 🙂