Inför ESC 2018: Makedonien – “Lost And Found” – Eye Cue
2018-04-28 (lördag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Makedonien i Eurovision Song Contest:
|
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2017: | “Dance Alone“, Jana Burčeska | (Internval) | 15:e i semi 2 |
2016: | “Dona“, Kaliopi | (Internval) | 11:a i semi 2 |
2015: | “Autumn Leaves“, Daniel Kajmakoski |
(Skopje Fest 2014) |
15:e i semi 1 |
2014: | “To The Sky“, Tijana | (Internval) | 13:e i semi 2 |
2013: | “Pred Da Se Razdeni“, Esma & Lozano |
(Internval) | 16:e i semi 2 |
2012: | “Crno I Belo“, Kaliopi | (Internval) | 13:e i finalen |
2011: | “Rusinka“, Vlatko Ilievski | (Skopje Fest 2011) |
16:e i semi 2 |
2010: | “Jas Ja Imam Silata“, Gjoko Taneski |
(Skopje Fest 2010) |
15:e i semi 1 |
2009: | “Neshto Shto Ke Ostane“, Next Time |
(Skopje Fest 2009) |
10:e i semi 1 |
2008: | “Let Me Love You“, Tamara, Vrčak & Adrijan |
(Skopje Fest 2008) |
11:a i semi 2 |
Makedonien i Eurovision Song Contest 2018:
Makedoniens ESC-2018-bidrag: “Lost And Found”, Eye Cue
Lyssna på Makedoniens Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “Lost And Found“ | officiell musikvideo – text |
Fler tolkningar: | live i Tel Aviv – live i Amsterdam – live i Madrid – akustisk version | |
Låtskrivare: | Bojan Trajkovski (t&m), Darko Dimitrov (m) | |
Startnummer: | nr 11 i Semifinal 1 (8:e maj) | |
Uttagning: | Läs om internvalet här: “Eye Cue för Makedonien 2018!” – “Makedoniens Eurovision-bidrag 2018“. | |
Artister: | Eye Cue | Bojan Trajkovski (gitarr, sång), Marija Ivanovska (sång) [ibland även Ivo Mitkovski (trummor)] eyecueofficial.com – youtube – twitter – instagram – facebook – wikipedia – eurovision.tv |
Video-intervjuer: |
“Israel Calling 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Israel Calling 2018”-intervju (av esckaz.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av ESC Bubble) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av eurovoxx) “Eurovision Spain Pre-Party 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) |
|
Snabb-presentation: | “Get to know”-video (av Eurovision Belgium) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
escxtra.com (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs-video (reaktion på bidraget) |
Odds (2018-04-28): Ej vidare till final (plats 15 av 19) & botten-15 (plats 30) av de 43 |
Åsikter och spekulationer om Makedoniens bidrag och chanser i Eurovision 2018:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4+ / 5 | |
( – – – ) | ||
Schlagerpinglan tror: Inte till final | ||
( – – – ) |
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Makedonien, Eye Cue, MKRTV
Det här är ju en av de mer unikare låtarna som året har att erbjuda. Jag älskar det här, och tycker sångerskan har en fruktansvärt skön röst (i studion). Jag hoppas så att låten får ett bra liv även live. Låtens beståndsdelar är väldigt olika, men de får det ändå till en riktigt snygg och välfungerande helhet. Reggae, EDM och poprock… this song has it all!
På min personliga lista blir det en femteplats 🙂 I verkligheten? Gränsfall till finalen tror jag. 11a gissar jag bara för det.
MAKEDONIENS BÄSTA GENOM TIDERNA:
– Hmm… “Crno i belo” från 2012 med Kaliopi. Underbar stråk-ballad i början, midtempo-rock och ett ikoniskt skrik! I love it! <3
MAKEDONIENS SÄMSTA GENOM TIDERNA:
– Det blir nog fan Kaliopis andra bidrag. Fy faaaan vad jag avskydde denna låt. Den är ju horribel. Tittarna ville ha den i final. Hur tusan tänkte de där? "Dona" är fruktansvärd verkligen.
MAKEDONIENS GLÄDJEPILLER:
– "Dance Alone" från 2016 med Jana Burceska. Blev så glad över mixen av 80-talet och det moderna. Och att man äntligen fick ta Makedonien som en seriös deltagare igen! 😀
Det här är det bidrag där jag har svårast att förstå kritik som en del ger. Om man gillar bidraget eller ej är upp till var och en men när kritiken handlar om att det är växlingar i tempo mm i bidraget då är jag inte alls med.
För mig är det största glädjen med musik, detta med växlingar i låtarna. Det behöver definitivt inte vara så i låtar för att jag ska gilla musiken. Jag älskar exempelvis Melissa Horn och där är ju inga superväxlingar men det är iofs inte det hennes musik handlar om. Hon gör bara grymt bra och mysig musik.
Tänk tanken att kampen kommer att stå mellan denna och Israel. Har redan läst en hel del kommentarer om just detta. Många så långt från jordnära man kan komma tyvärr. Nu är det ESC och då bryr jag mig inte om sånt och jag kan lugnt säga att jag skulle bli besviken om detta missar final.
Detta är en av mina sju bidrag på topp. Så underbart att höra låtskrivare som tänkt till och matchat ihop olika typer av musik till en helhet. Visst sånt kan man ofta höra, inte minst i MF när jag kollade på det men då förstår man att det är många låtskrivare som försökt limma ihop delar men uppenbarligen har limmet inte matchat ihop speciellt bra.
Jag gillar verkligen det här men i motsats till de flesta som gillar det så är det varken refrängen eller reggaen jag sätter högst utan det är det lugna partiet jag tycker är allra bäst sedan riktigt bra matchat av det övriga.
Betyg (9/10)
Tidernas bästa Makedonska:
ESC och i synnerhet MF får ofta kritik för andrasortering när det gäller artister i sina tävlingar. Ofta kan jag hålla med men jag gillar ESC ändå 🙂 Men så händer det ibland att det dyker upp artister som tar över helt och lyfter bidragen på egen hand så att man efteråt undrar “hur bra är själva bidraget egentligen? Är det så här bra som det verkar eller är det den här fantastiska artisten som gör det till det som den är”?
Än idag vet jag ärligt talat inte hur bra bidraget är. Det jag däremot bevittnar är ett fullblodsproffs till kvinna som äntrar scenen och totalt får oss att glömma att det finns andra på scenen med henne, att det finns fler låtar i tävlingen, ja att det överhuvudtaget pågår en tävling. Hon tar över totalt med sin karisma och mäktiga röst. Det här bidraget är inte på min topp 10 genom alla tider men den här kvinnan får en att på fullt allvar för en kort stund tro att kvinnor och män inte är jämlika, att kvinnan är vida överlägsen oss män. Ja jisses den här kvinnans framträdande är ett av de största ögonblicken i ESC-historien.
https://www.youtube.com/watch?v=rydVezxCoW8
Tidernas sämsta Makedonska:
Redan långt innan jag gick på musikskola visste jag att syftet med att ställa ett gäng artister på scen för att sjunga tillsammans är att deras röstprestationer ska matcha varandra. Detta är något Makedonien uppenbarligen missade detta år då dessa tjejer ställdes upp framför kameran och presterade……… Eller gjorde de inte det. Ledsen tjejer men det låter verkligen inte bra men till er ursäkt kan jag säga att materialet ni fick sannerligen inte höll någon högre klass. Bidraget är 100% te ljubam”, XXL från 2000
Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
I brist på annat väljer jag ett bidrag som mest handlar om glädjen av att återse en artist som lyst upp de flesta ljus under sina besök i ESC. Tack för återkomsten även om bidraget inte var i klass med förra besöket. Bidraget är “Dona”, Kaliopi från 2016
Borde ni ha skickat i år:
Internval så något val fanns inte men ett riktigt bra val