Inför ESC 2018: Ungern – “Viszlát Nyár” – AWS
2018-04-17 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Ungern i Eurovision Song Contest:
|
Ungerns ESC-bidrag och resultat sedan
|
|||
2017: | “Origo“, Pápai Joci | (A Dal 2017) | 8:a i finalen |
2016: | “Pioneer“, Freddie | (A Dal 2016) | 19:e i finalen |
2015: | “Wars For Nothing“, Boggie | (A Dal 2015) | 20:e i finalen |
2014: | “Running“, András Kállay-Saunders | (A Dal 2014) | 5:a i finalen |
2013: | “Kedvesem (Zoohacker Remix)“, ByeAlex |
(A Dal 2013) | 10:a i finalen |
2012: | “Sound Of Our Hearts“, Compact Disco |
(A Dal) | 24:a i finalen |
2011: | “What About My Dreams?“, Kati Wolf |
(Internval) | 22:a i finalen |
2010: | – – – | – – – | – – – |
2009: | “Dance With Me“, Zoli Ádok | (Internval) | 15:e i semi 2 |
2008: | “Candlelight“, Csézy | (Eurovíziós Dalverseny 2008: Magyarországi döntő) |
19:e i semi 2 |
Ungern i Eurovision Song Contest 2018:
Ungerns ESC-2018-bidrag: “Viszlát Nyár”, AWS
Lyssna på Ungerns Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “Viszlát Nyár“ | final-framträdande – officiell musikvideo – ungersk/engelsk text |
Fler tolkningar: | semifinal-framträdande – live i Amsterdam – akustisk version engelsk version: “Summer Gone” |
|
Låtskrivare: | Örs Siklósi (t), Bence Brucker (m), Dániel Kökényes (m), Áron Veress (m), Soma Schiszler (m) | |
Startnummer: | nr 13 i Semifinal 2 (10:e maj) | |
Uttagning: | Totalt 30 bidrag tävlade i Ungerns nationella ESC-uttagning som bestod utav tre kvartsfinaler, två semifinaler samt en avgörande final den 24:e februari. I finalen fick en jury välja ut fyra superfinalister bland de åtta finalisterna innan det var upp till tittarna att utse vinnaren. Läs mer om finalen av A Dal 2018 här: “Ungerns Eurovision-bidrag 2018“. | |
Artister: | AWS | Bence Brucker – Dániel Kökényes – Örs Siklósi Áron Veress – Soma Schiszler youtube – instagram – facebook – wikipedia – eurovision.tv |
Video-intervjuer: |
Profile Video (av eurovision.tv) “Efter nationella finalen”-intervju (av ESC Bubble) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av esckaz.com) |
|
Snabb-presentation: | “Get to know”-video (av Eurovision Belgium) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
Escxtras Review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs Review-video (inkl. teamets betyg) |
Odds (2018-04-17): Ej vidare till final (plats 12 av 18) & botten-15 (plats 29) av de 43 |
Åsikter och spekulationer om Ungerns bidrag och chanser i Eurovision 2018:
Schlagerpinglan tycker: |
Betyg: 3 + / 5 | |
Vissa bidrag behöver man vara på exakt rätt humör för att kunna uppskatta fullt ut och det här är ett sådant för mig. Vissa dagar så tycker jag att detta är riktigt melodiöst och energigivande medan jag andra dagar önskar jag att sångaren kunde hålla igen lite. Hur som helst så är det ett välkommet inslag i startfältet och jag hade gärna sett AWS i finalen, om det funnits plats för dem där. I nuläget är de på min 11:e-plats i semifinalen och missar den därmed precis men inget är hugget i sten.
Uppdaterat 2018-04-25: När jag idag skriver om Serbien, som länge varit min 7:a i semifinal 2, så märker jag att det inte längre är något bidrag jag vill ha i finalen utan i stället så finns det nu plats för Ungern. Ibland löser det sig på oväntat sätt. |
||
Schlagerpinglan tror: Inte till final | ||
I den andra semifinalen finns det ett antal bidrag där jag lika gärna kan se dem ta sig vidare till finalen som att de missar den med en hårsmån och “Viszlát Nyár” är ett av dessa.
Landet har visserligen tagit sig vidare till finalen varje år sedan ettårspausen de tog 2010 men inledningsvis så var jag likväl lite skeptisk till AWS:s chanser att tilltala en tillräckligt bred publik för att fortsätta den positiva trenden. Detta baserade jag på det faktum att de trots allt var juryns sistaval i den ungerska superfinalen. Efter lite efterforskningar så visar det sig att detta även skedde 2013 och då blev det en topp-tio för “Kedvesem” i ESC, så där föll den teorin. Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte komma fram till något annat än att det borde bli finalplats för Ungern i år. Trots detta så gissar jag det motsatta då min magkänsla i det här läget (utan att ha något att backa upp det med förutom misstanken om att genren kan vara alltför smal) vägrar lyssna på argument. |
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Ungern, AWS, MTV
Ungern 2018 hade faktiskt så många som åtta bidrag som jag tyckte om. Vinnarbidraget är ett av dem även om jag ibland känner att det luktar lite väl mycket “vi har lånat föräldrarnas garage” över både bandet och låten. Problemet för mig är att jag ibland när jag ser detta live undrar lite om killarna någonsin sett rocklåtar framföras tidigare. Ser lite väl mycket pojkrumsaktigt ut när det gäller framträdandet emellanåt.
Men vad tusan rock är numero uno i musikvärlden och när man nu serveras det även i ESC får man blunda för sånt och ta emot det med öppen famn. Härligt med rock i ESC och i det stora hela är detta mellan det odammade riktigt bra. Älskar introt även om jag helst gör det med förbundna ögon så jag slipper se killarnas “dansanta” rörelser. Går absolut igång på det här även om jag önskar gitarrerna hade fått vara de mer “skrikiga” än sångaren. Tona ned honom lite och det hade blivit än bättre
Har hört en del önska att den hade framförts på engelska istället. No way säger jag. Är helt övertygad om att bristerna fått fritt space i så fall och dessutom älskar jag ungerska. Oh vad jag önskar att fler länder vågade satsa på sitt eget språk. Sämst av alla är ju tyvärr vi i Norden. Men Ungern vågar och skickar ett annorlunda jädrigt uppiggande bidrag. Tack för det:
Betyg (8/10)
Ungerns bästa genom tiderna:
Oh vad det är gott ibland att slippa överproducerade produkter och bara få sig till livs en akustisk gitarr med en söt melodi och dito sångerska med mysig röst. Bidraget var Ungerns första försök “Kinek mondjam el vetkeimet”, Friderika från 1994
Ungerns sämsta genom tiderna:
Ser alldeles för mycket sånt här yrkesmässigt och vill inte se mer av det i ESC. Bidraget är “Running”, Kállay-Saunders från 2014.
Ungerns bästa glädjepiller:
Så härligt avskalat och mysigt. Blir glad bara jag tänker på det. Bidraget är “Kedvesam”, ByAlex från 2013
Ungerns bästa bidrag 2018:
Fanns flertalet bra bidrag i det ungerska startfältet bl.a vinnarlåten men bäst var:
https://www.youtube.com/watch?v=u6ajlb3kLDI
Detta är en av de som förvånar mig. För jag tycker faktiskt om det här. Åtminstone i studioversionen.
Det är väl främst melodin som jag uppskattar här. Den är helt underbar.
Liveversionen har jag inte så mycket varma känslor för. Snubben låter ju nästan döende. Hade någon låtit så i närheten av mig hade jag nog ringt en ambulans. Man ska sjunga med känslor, men känslorna ska inte ta över allt.
För min del blir det en 17e plats 🙂 Och ska jag gissa var den hamnar IRL så tror jag det blir en plats mellan 11-15 i finalen 🙂
Det baserar jag på att youtube-snittet ger den en plats runt 20e platsen. Men… kollar man antalet förstaplaceringar har Ungern en hel del. Sen tror jag att juryn sinkar den. Och då kanske en plats på 14-15 är trolig 🙂
Några ungrare värda att nämna? Jadå…
Bästa:
– ”Forogj Vilag”, 2005. Detta gör mig så glad. Framför allt älskar jag verkligen verserna och scenframträdandet.
Hedersomnämningar:
– ”Kedvesem”, 2013. Jag tror detta var en låt som många barn uppskattade då jag har yngre släntingar etc i min släkt som väldigt många hade denna som favorit. Om barnen gillar nåt brukar jag nästan se det som ett varningstecken. Men här förstår jag den helt och hållet. Så fruktansvärt kul och mysigt bidrag 🙂 Håller dock med om det någon (gissar på Micke) skrev back then om att sången fungerar dock som allra bäst om körsångerskan är med 🙂
– ”Pioneer”, 2016. Hesa röster kan gå either way för mig. Här funkade det PERFEKT med låten. Låten var en käftsmäll likt vad man kan vänta sig av Imagine Dragons. Bara bra i min lilla bok 🙂
Sämsta från landet då:
– ”Dance with me”, 2009. Inget fan av låten i sig ens. Bara tråk-disco. Men sen med liveframträdandet så är det ju nästan ett gränsfall till nollan.
Borde vunnit i år:
Jag är en snubbe som har enkelt att acceptera förluster när mina favoriter inte vinner. Och jag gillar ju årets låt från Ungern trots allt. Men ändå är det ungerska resultatet ett av dem jag vill ifrågasätta mest av allt. Pga systemet. Jag visste inte hur deras system såg ut. Men nu vet jag det, och jag är chockad över att det ens finns en person som tycker det är ett bra alternativ.
För jag är ÖVERTYGAD (nej, jag tror inte bara. 100% övertygad) om att tittarnas etta i hela finalen var ”Meggyfa” med Tamas Horvath. Så vad händer? Juryn tar bort möjligheten att ens rösta på den.
Folk brukar säga (ibland t.o.m jag med) att juryn avgör i MF, men det är inte helt sant för tittarna får fortfarande rösta på alla och kan förändra om vi bara hanterat apparna bättre (vårt ansvar, inte SVTs), men i Ungern så bestämmer fyra personer ensamt att hälften av startfältet ska åka ut.
Och däribland den låten som visat sig vara oerhört populärt bland fans och Ungerns egan tittare, ”Meggyfa” med Tamas Horvath.
Så ja… jag har respekt och en del stöd till AWS (inte deras fel ju att systemet är som det är ju), men vem som helst inser ju att det borde varit ”Meggyfa” som skulle stått på scenen där i maj 🙂
Illa, Ungern.
INFÖR EUROVISION 2018 – UNGERN:
A dal är inte den lättaste uttagning att vinna. Tre deltävlingar, två semifinaler och två röstningsronder i finalen.
Det här låter väldigt autentiskt när det dessutom sjungs på nationspråk. Jag tror att sångaren behöver ta med flera boxar med ingefära till Lissabon och en stora låda mynta-te. Jag tycker ungerskan adderar lite mystik och ton samt tillför ett annat riv och atmosfär en vad det engelskan skulle ha påverkat. Den här låten är fyll av ilska, aggression och intensitet. Tack Ungern att ni sänder en sådan här låt till ESC, att de inte bara gör den här tävlingen underhållande till välkammad-popmusiks älskare utan också till människor som gillar musik som inte är helt inom ramen. Dem är råa och tydliga och det kommer gå hem och med tanke på så många besvikelser jag fick den kvällen som Ungern valde sin låt så tycker jag att det är en riktigt stark låt. Jag går kanske inte helt igång på metall-temat men han hunger utav helvete och låten är väldigt välskriven. Jag tror att den här rasar till final för att den här kommer explodera på scen och kännas väldigt “här och nu”. De säljer sin produkt och jag köper den. Tummen upp från Polen era bröder!
BETYG: 7/10
@Adri, ”Meggyfa” var definitivt en av mina favvisar i Ungern i år men jag är trots allt nöjd med att den inte vann. Ett bra bidrag men oj så många gånger jag har hört det förut.
Micke: Ja. Alltså problemet är ju inte att ”Meggyfa” förlorade. Utan sättet bidraget förlorade på.
Att juryn på 4-5 man ensamt bara bootar ut den uppenbara tittarfavoriten är ju sjukt. Hade det varit en ”fair” omröstning och det helt enkelt inte höll hela vägen hade vart ok.
Men det är så uppenbart taktiskt från juryn så det är helt sjukt.
Förstår din irritation Adri men tyvärr kommer vi alltid att få dras med sånt där. Rättvisa all over kommer vi aldrig att få uppleva. Jag kan ta mängder med exempel men ärligt talat orkar jag inte med det. Sen finns det också flera orättvisor jag hört talas om men inte engagerat mig i. Exempelvis att Måns seger egentligen var Italiens, att Robin B segern egentligen var Nanos och liknande. Jag förstår att folk engagerar sig men till slut tröttnar man. Åtminstone jag 🙂
Micke: Nja. Jag tycker det faktiskt finns skillnad mellan fallen du tar upp ”Måns vs. Italien” eller ”Robin B vs. Nano” för i båda de fallen fanns det inte direkt någon maktlöshet från vakten tittarna eller juryn. Tittarna var med i besluten, även om de inte höll med så att säga 🙂 Nano hade ANTAGLIGEN vunnit om tittarna lärt sig hantera appen ordentligt. Och Måns vinst’ var också rättvis då hans snitt var högre än Italien’s 🙂 Jag förstår de som inte håller med, men jag tycker inte riktigt det är samma sak.
Jag tycker det är mer att likna med Sandra Nurmsalu’s tidiga utgång i estniska finalen 2014. Hon var sån uppenbar favorit bland fansen, men juryn gav henne en tvåa för att halta ner henne. Det fallet är dock lite värre då det visade sig att den eventuella vinnaren Tanja hade släktmedlemmar i juryn som saboterade Sandra. Men det är lite samma effekt tycker jag. Skillnaden mellan fallen du tar upp och dessa två fall är att det i de sistnämnda inte spelar roll vad tittarna gör. Juryn har redan dömt dem till misslyckanden. Tråkigt tycker jag.
Men ja… det är ESC och det finns en gräns för hur långsiktig man kan vara. Som sagt, AWS är bra! Men en del av mig vill nästan se de misslyckas för att skicka ett budskap till MTV (Ungerska bolaget, inte musikkanalen som var poppis förr). 🙂
Right on target 🙂 Jag tog upp två fall jag vet absolut NADA om. Det med Måns och Robin B. Som jag sa är det något jag alltid fått höra om men vet ingenting om. Har inte orkat engagera mig. Du behöver alltså inte “försvara” de två fallen. De har ingenting med mig och vad jag tycker att göra. Men Sandra Nurmsalu’s tidiga utgång i estniska finalen 2014 är något av de största och märkliga nerköpet någonsin. Sättet det gick till på var bara för mycket. Sen blir det ju än värre givetvis när bidraget som får segern som gåva är det bidraget man tycker minst om av alla.
Med tanke på motståndet så framstås låten som ett mästerverk
Jag tror att Ungerns bidrag är den rocklåten som rock-fans har längtat efter och blir mäktigt att se den i final. 😉
Min överlägsna favorit! Den här låten har träffat rätt på i princip alla punkter hos mig. Kompromisslöst slagkraftig från början till slut, framförs i precis det snabba tempo jag vill ha, men har ändå en tydlig melodi och en lika tydlig refräng som verkligen griper tag. Och så det som låten handlar om, vad sångaren kände när hans pappa gick bort förra sommaren. Man kan känna hans ilska, uppgivenhet och frustration. Jag har märkt att två av mina fem favoriter i år råkar vara låtar som handlar om en bortgången pappa (denna och Tyskland). Vet inte om det är en slump att det blir så eftersom det drabbat mig med.
A Dal var en av flera uttagningar jag följde i år och jag fastnade direkt för Viszlát nyár men vågade aldrig tro att den skulle vinna, och jag blev verkligen chockad när de ropade upp AWS. Jag kunde inte plussa ihop “eurovisionslåt” med “Viszlát nyár”. Nu kan jag göra det, gladeligen. Jag tror inte den vinner men jag vill se den i final!
Ungerns bästa låt? Tidigare var det “Running” (2014), men årets låt slår den med råge.
Sämsta låt? Skulle nog vara “Wars for Nothing” (2015). Urbota trist fredspekoral som jag fortfarande är förundrad hur den kunde gå till final.
Glädjepiller? “Forogj, Világ!” (2005). Vilken comeback Ungern gjorde efter fem års frånvaro. Fortfarande tycker jag att det är en fin pjäs som är ett skolexempel på vad jag vill ha i Eurovision, låtar skrivna av inhemska låtskrivare, lokalt förankrat sound på det inhemska språket.
Klassiker? “Kedvesem” (2013). En antipod mot vad som florerade år 2013 och flera år framöver, när många låtar var upp till dans och massvis med ljus hade vi en indiekille med gitarren. En annan sak som gjorde att denna låt lämnade mest avtryck förutom de jag lyft i ljus dager var att ByeAlex ville även sjunga sista refrängen på svenska (det finns en inspelad version på det!)
Wow Ungern. Nu snackar vi Rock. Oerhört stark och slagkraftig låt. Dessutom känns allting på riktigt, både låtmässigt och textmässigt. Hoppas verkligen den kommer till final men är orolig att gemene man inte kommer rösta på den och är tveksam att det finns tillräcklig med rockfans att ta den dit.
Bruka sällan ge betyget 10/10, men då jag känner just nu att det nästan inte finns någonting som skulle göra låten bättre så det får bli det betyget. Bästa rocklåten som någonsin tävlat i tävlingen i detta stadie enligt mig och kanske till och med topp 10 genom alla tider och alla låtar i tävlingen (får se hur det låter live med) Min tvåa i år, men börjar fundera på att denna kanske är bäst.
Bästa; Ungern tillhör ett av mina favoritländer i tävlingen med många riktigt bra låtar som ”Kedvesem”, ”Unsubstantial Blues” ”Kinek mondjam el vétkeimet?”, “Új név a régi ház falán”. Dock är årets låt så bra att den går in som etta för min del.
Sämsta; ”Dance with me” 2009. Har väldigt svårt för den här genren, tycker mest det är larvigt och den här låten är inget undantag.
Glädjepiller; ”Kedvesem” 2013. Väldigt kul med artister som verkligen gör sin grej och att det dessutom blev så här bra.
Lukas och Zacke: Även andra kanske. Ta nu inte detta fel för allt i världen. Det är bara en enkel fråga och jag tycker själv jättebra om Ungerns bidrag. Ser att du Zacke ger bidraget en tia och vet att du Lukas i stort dyrkar bidraget. Tycker ni att detta är något som kan tävla med de stora rockbanden i världen, både bandmässigt och låtmässigt?
Jag bara funderar lite “var jag har er” 🙂 Jag har själv sju bidrag jag ger en nia i årets ESC men om jag ska jämföra med de stora i varje genre av dessa sju då är de mil ifrån. Som sagt ta inte detta fel nu. Jag försöker bara sätta mig in i hur ni tänker
Zacke fy fan va kul att du gillar ”Kinek mondjam el vétkeimet?”, Så fullständigt befriad från allt påklistrat och efterapat. Bara så jädra mysig rent ut sagt 🙂 Nån mer som gillar den kanske? Pinglan eller nån? 🙂
Micke; kan bara tala för mig själv, men jag rankar esc-låtar och låtar utanför ”bubblan” på olika sätt. I eurovision har man bara tre minuter på sig och dessutom ska låten helst sätta sig på samma gång. Med tanke på det tycker jag den här låten gör det absolut bästa av de tre minuterna. Sen kanske bandet inte håller den kvalitén som de största rockbanden gör men för min del gör det inte så mycket då jag tycker låten är riktigt riktigt bra och jag gillar sångarens röst.
Sen Appropå ”Kinek mondjam el vétkeimet?” så är jag helt med dig på att det är skönt med något som inte är överproducerat. Tycker det är en bra trend i år, mer avskalade låtar än man brukar höra. Gissa att mycket bero på Salvador.
@Zacke, tack för svar. Ok då vet jag var jag har dig 🙂 Jag blir alltid lite konfunderad när folk ger (10/10) och funderar lite över hur de tänker och så. Men då har jag koll på det då när det gäller dig 🙂 Jag tycker alltid det är så svårt att säga att låtarna i ESC är inte i alls i samma klass som de jag lyssnar på normalt. Jag vet ju vad jag själv menar men andra kan ju missförstå och tro att jag ser ner på låtarna i ESC. Inget kan vara mer fel i så fall. Om jag hade gjort det hade jag ju inte lagt tid på det här överhuvudtaget. Jag älskar ESC men på ett annat sätt än det jag lyssnar på utanför bubblan.
Jag är kanske en knäppskalle men för mig är det jädrigt viktigt med betygsättning. Det är därför 10-skalan är så mycket bättre än 5-skalan. Den säger ju så mycket mer. I årets ESC har jag sju jag ger betyget (9/10) Hade jag hört dem utanför bubblan hade de bara varit (8/10) Men vad tusan nu är det ESC och då får man se det på ett litet annat sätt.
Har tyvärr lite dålig koll på vad du tyckt om olika bidrag i år men det fylls väl på 🙂 Kul med lite mer nya namn här hur som helst. Kul även med de som varit här länge men aldrig fel när det fylls på. Jag har 20 bidrag jag gillar i år och bara 8 jag inte gillar så det mesta kommer att bli positivt. Om du gillar Finland, Irland och Sverige ska du dock kanske låta bli att läsa mina hieroglyfer för de lär inte bli positiva då 🙂
@Micke, Njae… ”Kinek mondjam el vétkeimet?” var aldrig någon favorit här utan det är snarare “Forogj Világ” som är min ungerska favorit genom tiderna.
Vad gäller betygskalan så har även jag en tendens att betygsätta låtarna på ett lite mer förlåtande sätt än om det skulle gälla musik utanför bubblan. Likväl så ska det mycket till för att jag ska ge en full 5:a (av fem) / 10 av 10 till någon då jag förmodligen, hur mycket jag än gillar något, alltid har en förhoppning om att det skulle kunna göras ytterligare lite bättre. 😀
@Micke, oooh det här är en svår fråga. Som sagt, i och med att det här är post-hardcore som AWS bjuder på så är det ju i Eurovisionssammanhang örongodis för mig som rockräv.
Men, samtidigt vet jag inte om jag hade upptäckt låten eller artisten om de inte skulle tävla i A Dal. För när jag lyssnade på det som mest, då kunde det vara på väg mot extremmetal. Exempel på det, Cradle of Filth och Watain. Det blir lite att jämföra äpplen och päron.
Nu har jag dock tappat lite gnista för hårdrocken som subkultur (musiken är förtfarande bra) pga den gatekeeper-mentalitet som florerar (tro mig, det är bra mycket värre där än i Eurovisioncommunityt). När jag började lyssna på hårdrock/metal under högstadietiden (mitten/sent 00-tal) var hårdrocken en symbol för anti-status quo. Ett kollektivt långfinger mot de som sparka ner. Idag är det helt annorlunda…
Och det kanske är därför Viszlát nyár sticker ut så himla mycket för mig. Grabbarna i AWS skämtade dessutom i en intervju att deras bandnamn stod för ”Anti-White Sheep”. Det ligger nåt i det ändå eftersom en hårdrocklåt i Eurovision dessa dagar blir det där svarta fåret, som konservativa hårdrockare vänder ryggen till och gatekeeper-popsnörsfalangen i Eurovisioncommunityt förfäras av.
Nu till min ställning i ämnet betyg. Till skillnad från de flesta håller jag mig till skalan 0-5, eftersom jag gärna ser att det blir möjligt för flera låtar att nå ett toppbetyg samt att det vanligen är så för mig att många låtar skulle stå och väga alltför mycket mellan två betyg om jag gick på 0-10.
En femma för mig = ”Utmärkt” i min skala. Om det är nåt jag lärt mig genom åren är att det är i princip omöjligt att hitta en låt som är 100% fulländad.