Inför ESC 2018: Bulgarien – “Bones” – EQUINOX
2018-04-23 (måndag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2018, inklusive länkar till bidraget i olika versioner, låttexten, intervjuer, snabbpresentationsvideo, relevanta infosidor, olika reaktioner på bidraget och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Portugal. Se samlingssidan för hela sammanställningen med betyg och länkar till de övriga ländernas presentationssidor.
Bulgarien i Eurovision Song Contest:
|
Bulgariens ESC-bidrag och resultat sedan
|
|||
2017: | “Beautiful Mess“, Kristian Kostov |
(Internval) | 2:a i finalen |
2016: | “If Love Was A Crime“, Poli Genova |
(Internval) | 4:a i finalen |
2015: | – – – | – – – | |
2014: | – – – | – – – | |
2013: | “Samo Shampioni“, Elitsa Todorova & Stoyan Yankoulov |
(Internvalda artister + Nationell final) |
12:a i semi 2 |
2012: | “Love Unlimited“, Sofi Marinova |
(Nationell uttagning) | 11:a i semi 2 |
2011: | “Na Inat“, Poli Genova | (Nationell final) | 12:a i semi 2 |
2010: | “Angel Si Ti“, Miro | (Internvald artist + Evrovizija 2010) |
15:e i semi 2 |
2009: | “Illusion“, Krassimir Avramov | (Be A Star + Bulgarian Song for Eurovision 2009) |
16:e i semi 1 |
2008: | “DJ, Take Me Away“, Deep Zone & Balthazar |
(EuroBGVision 2008) | 12:a i semi 2 |
Bulgarien i Eurovision Song Contest 2018:
Bulgariens ESC-2018-bidrag: “Bones”, EQUINOX
Lyssna på Bulgariens Eurovision-bidrag & lär känna artisterna:
Bidrag: | “Bones“ | officiell musikvideo – text |
Fler tolkningar: | live i London – live i Amsterdam (feat. Kristian Kostov) | |
Låtskrivare: | Borislav Milanov (t&m), Joacim Persson (t&m), Brandon Treyshun Campbell (t&m), Dag Lundberg (t&m) – d.v.s. ett av årets många “svensk-bidrag“ | |
Startnummer: | nr 10 i Semifinal 1 (8:e maj) | |
Uttagning: | Efter att BNT tagit emot runt 13 potentiella Eurovision-projekt så presenterade de sitt internval den 12:e mars, vilket visade sig vara “Bones” med gruppen Equinox. Precis som vid de bulgariska ESC-succéerna 2016 och 2017 så är det låtskrivarteamet Symphonix International som står bakom bidraget. Läs mer om internvalet här: “Bulgariens Eurovision-bidrag 2018“ | |
Artister: | EQUINOX | Zhana Bergendorff, Georgi Simeonov, Johnny Manuel, Trey Campbell, Vlado Mihailov eurovision-bulgaria.tv – youtube – twitter – instagram facebook – wikipedia – eurovision.tv |
Video-intervjuer: |
Profile Video (av eurovision.tv) “First interview with the singers from Bulgaria” (av eurovision.tv) “London Eurovision Party 2018”-intervju (av esckaz.com) “London Eurovision Party 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av wiwibloggs.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av esckaz.com) “Eurovision In Concert 2018”-intervju (av eurovoxx) |
|
Snabb-presentation: | “Get to know”-video (av Eurovision Belgium) |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
Escxtras Review-text (inkl. teamets betyg) |
Wiwibloggs Review-video (inkl. teamets betyg) |
Odds (2018-04-23): Vidare till final (plats 3 av 19) & topp-två (plats 2) av de 43 |
Åsikter och spekulationer om Bulgariens bidrag och chanser i Eurovision 2018:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4 / 5 | |
“Bones” är nog den låt som “förvandlats” mest för mig över tiden så här långt. Inledningsvis så upplevde jag den som intressant, men irriterande anonym, då den lovade så mycket men aldrig riktigt lyfte. Efter väldigt lång tid så kom dock den efterlängtade aha-upplevelsen och numera hör jag låten med helt andra öron.
Det visade sig att låten, för mig, inte är så mycket en bra truddelutt som fastnar i huvudet utan mer en känsla som växer fram under låtens gång. Visst gillar jag refrängen och ett flertal av de vackra melodislingorna som bygger upp det hela, men på något sätt så är det nog helhetsupplevelsen som jag uppskattar mest här. Detta gör att jag är väldigt nyfiken på hur de väljer att presentera sitt bidrag i Lissabon, för jag misstänker att det kan höja sig ytterligare ett snäpp där. Hur som helst har Bulgarien en av mina säkra finalplatser. |
||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Bulgarien står för en av de mest häpnansväckande omstarterna i tävlingens hinstoria: Efter att ha missat samtliga finaler sedan tvåsemifinalssystemet infördes 2008 så gjorde de en paus på två år och har sedan dess fått en fjärdeplats (2016) och andraplats (2017) i finalen. När de nu återigen anlitar samma team, och de befinner sig i topp-fem både vad gäller OGAE-omröstningen och oddsen, så kan man väl säga att allt tyder på att det blir en finalplats för Bulgarien även i år.
Det enda negativa jag kan hitta här är att låten har varit så svårstartad för mig och kanske kräver ett antal lyssningar innan den kommer till sin rätt. Jag misstänker dock att detta kan vara något som endast gäller studioversionen. När gruppen väl ställer sig på scenen i Portugal och låten presenteras som det är tänkt så kan helheten mycket väl wow:a en stor del av publiken omgående. Frågan är nog inte om det blir final utan hur långt det kan räcka i finalen, men den diskussionen är nog enklare att föra efter semifinalskvällen. 🙂 |
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Bulgarien, EQUINOX, BNT
Så har vi då kommit fram till ett av de sju bidrag jag sätter före övriga. Dock ett av de svagare av dessa sju. Det här är ett av de bidragen som mer än andra växt sig starkare med tiden. Jag har inte sett några liveframträdanden med gruppen men känslan är att det här håller mer än väl även live.
Jag gillar rösterna som harmoniserar perfekt med varandra och låten förutom en sak. Den sak som jag fått jobba mest med när jag lyssnat på den och det är som så många gånger förut det här jädra påhittat att killar ska sjunga i falsett. Fy fan rent ut sagt. Finns ingenting värre inom musik men här smälter det så väl in i det övriga i bidraget och framförallt dominerar det inte som exempelvis i Ingrossos bidrag. Dessutom gillar jag låten så det är många delar som gör att jag står ut med falsettdelen. Just nu rankar jag den som sexa men utan falsettskiten hade den varit klart högre.
Betyg (9/10)
Bulgariens bästa genom tiderna:
Detta land har genom åren haft svårt att imponera på mig men kanske såg vi en vändpunkt 2016. Ska jag ta ut de tre bästa från Bulgarien så blir det från 2016-2018. Självklart är därför deras bästa ifrån dessa år. Bidraget jag sätter högst är årets bidrag
Bulgariens sämsta genom tiderna:
Oh my oh my vad jag älskar den här typen av bidrag med en genomarbetad refräng uppbackad av fantastiska “dansare” och liknande 🙂 Att detta bidrag inte haft mördande konkurrens om titeln sämst kan man ju lätt förstå. Det här är så dåligt och tyvärr en mall för det som försöker förstöra ESC på samma sätt som det gjort med en annan tävling. Att sen i allt detta behöva bevittna karlar med nakna insmorda överkroppar kråla runt lite överallt gör ju inte min lockelse till bidraget större direkt. Åh åh åh åh åh åh åh på er alla här. Wow, vilken refräng. Nobelpriset i litteratur nästa 🙂 Bidraget var “Angel si ti”, Miro från 2010
Bulgariens största glädjepiller:
Oj så jag gillade detta när det kom. Ett starkt år överhuvudtaget och inte minst i Norden där Island, Finland och Sverige tävlade med bästa bidragen någonsin. Med åren har väl fascinationen över det bulgariska bidraget minskat avsevärt men det är fortfarande ett glädjepiller. Bidraget är “Water”, Elitsa & Stoyan från 2007
Bulgariens bästa 2018:
Internval så det fanns inget val
Jag instämmer helt med både Schlagerpinglan och Micke.
Detta kan vara en kandidat till segern om folk bara hör det vi hör! 😀 Men jag är helt med dig Schlagerpinglan om att den kan vara en rejäl nypa svår för förstagångslyssnare. Det ska bli jättespännande hur de scensätter “Bones”!?
Jag vet inte om jag någonsin sett en mer orättvisare fördelning av semifinalerna.
Alla tycker naturligtvis eget, men de allra, allra, allra flesta verkar hålla med mig när jag säger att första semifinalen är ett blodbad, och i jämförelse är andra semifinalen typ ett litet barslagsmål för att komma till finalen. Hade jag deltagit i tävlingen somehow, och blivit tilldelad första semifinalen hade jag varit asrädd nu… t.o.m om jag var segertippad som Israel. Jag tror årets första semifinal mycket väl kan vara den starkaste någonsin sen tvåsemifinalssystemet infördes. 6 av min topp 8 finns där bland annat.
Och då tänker ni säkert “Men Adri, din åsna, varför tar du upp det nu under det här inlägget?”
Jo, det är för att Bulgarien är ett land som rimligtvis bör komma till finalen. Och ska jag tippa så tror jag de gör det också. Men jag blir liksom inte överförvånad om de misslyckas. Jag kommer inte ramla av stolen. Och saken är att jag kommer också vara lite okej med det. För jag gillar Bulgariens låt i år, ganska mycket t.o.m men de är faktiskt ändå “bara” en av tre låtar som kämpar om den sista finalplatsen hos mig (tillsammans med Finlands “Monsters” och Österrikes “Nobody but you”). Så trots att jag nästan bara har positivt att säga om låten, jag kommer till det, så är låten faktiskt bara en gränsfall-finalist i mina ögon.
Vad tycker jag om låten då? Den har ju växt som attan. Det som jag i början bara tyckte var onödigt svårt, är istället nu härligt mystiskt. De fem sångarna kan sjunga. Jag hoppas de kommer göra något live, för det jag sett vid förhandseventen har varit “meh” men än är inget slutet 🙂
Jag tror inte den vinner. In fact så tror jag det blir deras sämsta placering sen comebacken. Men det säger inte så mycket då deras ribba ligger vid fjärdeplatsen 🙂 Min magkänsla säger att juryn sätter dem trea, och tittarna sjua-nia. Vilket gör rimligtvis så att Bulgarien får en 5e eller 6e plats i slutändan 🙂 Men som ovan nämnt, det kan mycket väl sluta med en shock-eliminering.
Den bästa delen av låten är ju lätt bryggan, “What is life if it’s just of the earth…” etc etc. Men på tal om det… textförfattaren borde skämmas.
Tar en titt på historien då 🙂
Bulgariens bästa?
– “If love was a crime”, 2016
Bulgariens sämsta?
– “Angel si ti”, 2010
Bulgariskt glädjepiller?
– “Water”, 2007
@Adri, mycket märkligt har jag hört från dig genom åren men undrar om du inte slagit alla rekord nu. Hur du kan jämföra Bulgarien och Finland???????? Jisses Adri 🙂
INFÖR EUROVISION 2018 – BULGARIEN:
Den här låten är syster till Loreens “Statements”, vilket jag är väldigt glad över. Den här låten har en väldigt bra melodi. Den är unik. Fem stycken karismatiska och snygga röster sammansmälta till ett och den bulgariska folktron motiverar mig att blåsa mig själv in i hjärtat. Jag har himmelsvida förväntningar för scenprestandan i Lissabon. Jag hoppas t.o.m. att deras framgång som Bulgarien har haft de senaste åren även avspeglas här med Bones och kanske framgångsrik till ännu högre skalor. Varför inte vinst? JA!. Den här låten är gjord för de större scenerna och den kommer vara farlig när vi väl kommer till finalen.
BETYG: 8/10
Bästa Bulgariska bidrag enligt mig: Bulgarien har ändå en hel del bidrag som jag är lite förtjusta i även om vi tittar 2016 bakåt. Angel Si ti är utmärkt. Sofi Marinovas bidrag i Baku 2012 var en av mina favoriter det året och även Illusion som var toppen.
Sämsta Bulgariska bidrag enligt mig: Bulgarien 2017: En väldigt slö, tråkig ballad med en stört irriterande artist. Kvalité och handlag fanns där men inte hjärta. Därför vann Salvador Sobral istället.
Micke: Men Micke, nu jämför jag faktiskt inte de tre nämnda låtarna 🙂 Men det är fyra låtar där på plats 9-12 i semin som hos mig tävlar om de sista finalplatserna från första semifinalen. Belgien, Bulgarien, Finland och Österrike. I skrivande stund är det nog Belgien och Bulgarien som jag skulle skicka till finalen medan Österrike och Finland tyvärr lämnar för min del.
Men det är mycket troligt att jag kommer ha raka motsatsen imorgon bland de fyra 🙂 Så dessa fyra är sådana låtar som lever i gränslandet.
Men jämför gör jag inte, det är väldigt olika låtar allihopa 🙂
Och inte för att klaga, men du har pekat “märkliga” saker i mina kommentarer så pass många gånger att det nog förlorat sin kraft 😉
Men pinglan. Alla presentationer måste väl vara klara innan repen?
@Adri, it was just a joke men det borde du förstå vid det har laget 🙂 Men i min värld lever Bulgarien och Finland helt olika musikliv i ESC 2018. Visserligen får de (10/10) i betyg men Bulgarien står då för nio av de tio poängen 🙂
@En polack, Från början var tanken att alla presentationerna skulle vara klara innan söndag, sedan hände (naturligtvis) något som gjort att jag inte har kunnat sitta vid datorn så mycket som jag önskat. Plan B är därför att alla semifinal 1-bidragen ska vara klara innan semifinal 1-repen börjar, semi 2-bidragen innan deras rep börjar och detsamma med finalbidragen.
Micke: No worries, friend 🙂 Du vet att jag förstår att du skämtar. Förhoppningsvis fattar du också när jag är allvarlig och när jag skämtar! 🙂
Med det sagt så ligger alla ovan nämnda fyra i samma läger 🙂 Överlag bra, till och med över bra, men med ändå små men störiga brister 🙂 If that makes sense to you.
@Adri jag hoppas verkligen att det du dkrev blir också en verklighet! Jag gillar definitivt inte detta bidrag, för mig blev det exakt som det blev med Finlands Monster, lyssnade några sekunder sedan stänge jag av och ville aldrig mer lyssna! Usch! Men jag är rädd att det blir ett hotande bidrag i slaget om vinnande platsen mellan Israel, Bulgarien och eventuellt Frankrike. Om den tar sig till final vilket jag inte hoppas.
Gillar den här låten väldigt mycket. Framförallt stämningen och den starka refrängen. Dessutom matchar rösterna varandra väldigt bra. Jag ger betyget 9/10 och börjar mer och mer tror att detta är vinnaren v eurovision 2018. Tror detta kommer vara låten som både juryn och tittarna kommer omfamna. Mycket på grund av att det inte riktigt finns en klar vinnare plus att övriga seger-kandidater har mer som talar mot dem.
Bästa: Bulgariens samtliga tre bidrag sedan comebacken, har haft väldigt hög kvalite men jag väljer ”IF love was a crime”. Gillade den inte sä mycket innan eurovision men den växte enormt under tävlingen och framförallt senaste åren.
Sämsta; ”Angel si ti” 2010. Extremt kreativ refräng det där…. textraden ”oh oh oh oh” talar verkligen till mig. Nä verkligen ingen höjdare.
Glädjepiller; ”Samo shampioni” 2013. Kunde valt deras låt från 2007 med, men jag tycker nog denna är bättre. Alltid härligt med folkmusik.