Inför ESC 2017: Israel – “I Feel Alive” – IMRI
2017-05-09 (tisdag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2017, inklusive länkar till bidraget, låttexten, intervjuer, relevanta infosidor och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Kiev. Se samlingssidan för hela samlingen med alla de övriga ländernas presentationssidor:
|
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2016: | “Made Of Stars“, Hovi Star | (HaKokhav HaBa L’Eirovizion) |
14:e i finalen |
2015: | “Golden Boy“, Nadav Guedj | (HaKokhav HaBa + Internvald låt) |
9:a i finalen |
2014: | “Same heart“, Mei Finegold | (Internvald artist + Kdam Eurovision) |
14:e i semi 2 |
2013: | “Rak Bishvilo“, Moran Mazor | (Kdam Eurovision) | 14:e i semi 2 |
2012: | “Time“, Izabo | (Internval) | 13:e i semi 1 |
2011: | “Ding Dong“, Dana International | (Kdam Eurovision) | 15:e i semi 2 |
2010: | “Milim“, Harel Skaat | (Internvald artist + Kdam Eurovision) |
14:e i finalen |
2009: | “There Must Be Another Way“, Noa & Mira Awad |
(Internvalda artister + Kdam Eurovision) |
16:e i finalen |
2008: | “The Fire In Your Eyes“, Boaz | (Internvald artist + Kdam Eurovision) |
9:a i finalen |
Israels ESC-2017-bidrag: “I Feel Alive”, IMRI
Lyssna på Israels Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “I Feel Alive“ | officiell video – text |
Fler tolkningar: | DJ PM & Tomer Maizner Remix – live i Tel-Aviv live i Amsterdam – live i Madrid |
|
Artist: | IMRI | (Imri Ziv) facebook – twitter – youtube – instagram – wikipedia – eurovision.tv |
Video-intervjuer: | Intervju av esckaz.com (2:23 – 3:e maj) Intervju av Eurovision Radio International (3:38 – 4:e maj) Intervju av Eurovision Radio International (3:01 – 27:e april) Intervju av Songfestival.be (4:15 – 9:e april) Se intervjuer av wiwibloggs och esckaz vid förfesterna i: Tel-Aviv, Amsterdam och Madrid |
|
Snabb-presentation: | “Get to know”-video (av Eurovision Belgium) “Profile video” (av Eurovision.tv) |
Startnummer: nr 18 i Semifinal 2 (11:e maj) |
Låtskrivare: Dolev Ram (t&m), Penn Hazut (t&m) |
Uttagning: Återigen bestämde sig TV-bolaget IBA för att låta vinnaren av talangtävlingen “The Next Star” få representera Israel i ESC. Efter 8 inledande shower så var det den 13:e februari dags för finalen där fyra artister tävlade i olika dueller med covers på kända låtar. En jury hade lite att säga till om men det var tittarna som fick göra det avgörande valet. Imris ESC-bidrag presenterades en månad senare i form av dess officiella video. Läs mer om finalen av HaKokhav HaBa L’Eirovizion och internvalet här: “Imri Ziv för Israel 2017!” – “Israels Eurovision-bidrag 2017“ |
Reaktioner på bidraget (på engelska) & Odds:
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
escxtra.com (inkl. teamets betyg) |
wiwibloggs-video (reaktion på bidraget) |
Odds (2017-05-09): Vidare till final (plats 7 av 18) & botten-19 (plats 24) av de 42 |
Åsikter och spekulationer om Israels bidrag och chanser i Eurovision 2017:
Schlagerpinglan tycker: Till final | Betyg: 4- / 5 | |
Klassisk dansant pop med lite mellanöstern-inslag som är både medryckande och humörhöjande, självklart vill jag ha detta vidare till finalen. Konstigt nog så var det inte förrän ganska nyligen som jag förstod exakt hur mycket jag gillar att lyssna på “I Feel Alive” och det är nog tur för på bara några dagar nu så har jag nästan spelat sönder den. Nu hoppas jag på ett riktigt säkert framträdande där IMRI antingen briljerar sångmässigt eller bjuder på något annat som kan tänkas uppskattas av både tittare och jurygrupper, vad som helst som ger Israel en av de tio finalplatserna. | ||
Schlagerpinglan tror: Till final | ||
Israel bröt sin fyra år långa finalmiss-period när Nadav Guedj 2015 charmade publiken med sin “Golden Boy” och även Hovi Star lyckades ta sig till final året efter med “Made Of Stars“. Ska det gå lika bra för årets solo-kille, som dessutom var med både 2015 och 2016 som bakgrundssångare? “Vanliga” poplåtar som inte har något uppenbart djupt budskap verkar ibland ha lite svårt att övertyga juryn, så även om det finns lite intressanta inslag så gäller det att IMRI har ett imponerande framträdande att bjuda på i semifinalen. Om han har det, vilket jag tror han har, så ska det nog kunna generera tillräckligt med röster från både juryn och tittarna för ännu en finalplats till Israel. | ||
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Israel, IMRI, IBA
Jag både tror och hoppas på en finalbiljett för denna! 🙂
Låten är årets växare för mig 🙂 Från att hållt hus någonstans runt plats 25-28 på min lista är den nu strax utanför min topp 10 🙂
Låten är härligt medryckande, texten lite harmlös och Imri verkar så genuin och likaså verlar hans glädje väldigt äkta. Imri och franska Alma är verkligen symbolerna för musikglädje från årets eurovision tycker jag! Man märker att de älskar vad de gör!
Låten hamnar nog någonstans runt plats 12-13 i finalen gissar jag. 🙂
Bästa från Israel: Detta är himla svårt. Israel är ett land som har två bidrag på min topp 10-lista någonsin i ESC! Båda får faktiskt en mention här för något annat vore inte rättvist. De två jag snackar om är: “Hasheket shenishar” från 2005 och “There must be another way” från 2009. Otroligt vackra låtar båda två! Kan verkligen inte bestämma mig.
(Med det sagt har verkligen Israel mycket att erbjuda. Så många guldkorn från detta land. Israel är ett land jag absolut inte vill förlora från tävlingen!)
Sämsta från Israel: “Happy birthday” från 1999. Bara en ettrigt melodi. Extremt överraskad.
Israelskt glädjepiller: ENKELT. “En davar” från 2001.
Äkthet är något jag värderar enormt högt inom precis all. Jag ska inte döma den här snubben för jag vet inte hur pass äkta han egentligen är men om jag bara går på känsla så är detta kanske årets mest oäkta bidrag. För mig finns det ingenting som är äkta i det här bidraget från första till sista sekund.
Det här är ett av de fyra bidrag jag tycker riktigt illa om i år. Ska jag säga något plus så är det i så fall att det är det bidraget av de fyra jag har minst svårt för. De andra tre bidraget har något i både framförandet och i själva bidrag som skaver i mig något enormt men i Israel är det bara själva bidraget.
Det är en av de största tragedierna i ESC tycker jag när dessa länder som egentligen borde komma fram med något udda när de istället kommer fram med enkel MF-musik. Nej stor besvikelse Israel. Plats 39 och betyg (2/10) vilket betyder Mer än dåligt.
Tidernas bästa Israeliska:
År ut och år in dras politik in i ESC vilket jag skiter fullständigt i. Just detta bidrag är jag dock helt övertygad om att det fick stryka på foten av just den anledningen. Helt obegripligt behandlingen av detta. En annan sak sedan. Bidraget är minst en klass bättre på hebreiska men jag hittar inte det nu. Men lyssna bara på de sekunder hebreiska som är med här mellan 1.06-1.52. Snacka om att det blir helt annan kraft i bidraget.
https://www.youtube.com/watch?v=_uB4JMw4ctc
Tidernas sämsta Israeliska:
Märkligt egentligen. ESC startade 1956 och i över 40 år klarade de sig helt utan anskrämliga bidrag, förutom Storbritannien 1990, hela århundradet ut. Men under det nya århundradet har det redan dykt upp fyra bedrövliga bidrag. Det första av dem drabbade förutom Israel även hela Europa med detta “glada” bidrag. Usch och fy är lindriga uttryck för att beskriva det här.
https://www.youtube.com/watch?v=3uNfhj66GOo
Tidernas tack för att ni fick mig på gott humör:
Luffarnas paradmarsch har detta ibland beskrivits som. Jag kan inte hebreiska så jag kan varken bekräfta eller dementera det. Vad jag däremot kan slå fast är att jag blir på gott humör av det här. Ett härligt avbräck mot allt gravallvar 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=L2oOiI55-g4
Borde ni ha skickat i år:
Internval så något val fanns inte
En av mina favoriter i år, en solklar finalist!
Micke: Jag ska inte klanka på något du skriver 🙂 men kommer du ihåg liveframförandet av “Same heart” 2014?
Jag tror snarare faktiskt det var det som var anledningen. Mei sjunger bra, men allt som ögonen såg under framträdandets tre minuter var nästan ren och skär skämskudde för mig. Jag hade velat ta ett låååångt snack med h*n bakom framträdandet och fråga “ursäkta, men vad tänkte du nu egentligen?”
Det är ett av de mest märkbara exemplena på ett visuellt framträdande som DÖDADE en bra låt. Redan efter första refrängen under sändningen strök jag Israel från min finallista det året. Och jag fick rätt, och helt ärligt tycker jag nog det var helt rätt också.
Det är i sådan tider jag önskar att ESC var en radiotävling. Så att Mei inte hade behövt åka ut för att hennes team anställt en koreograf som var helt fel ute.
Min teori är i alla fall att liveframträdandet blev fel på alla plan och det skrämde bort både jury och tittare. Tror inte politiken låg bakom faktiskt.
@Adri jag är ingen expert. Du kan mycket väl ha rätt men min magkänsla då och nu var/är att Israel fick kliva åt sidan just för att de var Israel. Men som sagt: Vad vet jag 🙂
Vad gäller hennes framträdande tycker jag väl inte att det var det bästa jag sett men för tusan detta är ESC och där är man van vid det mesta faktiskt. Hade jag rankat alla framträdanden jag sett genom alla tider i den här tävlingen hade hon i alla fall lätt kommit på övre halvan.
Ärligt talar Adri så förstår jag inte vad det är du hakar upp dig på i det framförandet
Micle: Jag har en annan teori om varför det gick som det gick för “Same heart”, som jag dock inte känner lika mycket för. Kan ju också vara så att många hade henne på sin topp 5, men folk röstar ju oftast bara på sin vinnare eller kanske topp två-tre 🙂
Jag tycker det börjar ganska bra när Mei är ensam på en ganska mörk scen fram till bryggan. De riktiga problemen börjar när scenen börjar sticka i ögonen i gul/röda färger och två tjejer som aldrig sett ut att dansat förr kommer in på scenen. Bakgrundstjejerna är väl egentligen det största problemet i framträdandet. Osynkade och märkbart mer nervösa än Mei själv. Jag undrar helt hur lång tid de övat.
Sen tycker jag att de borde gjort framträdandet antingen mycket mindre genom att låta Mei vara ensam på scen hela showen igenom, eller så mycket större genom att utnyttja att man ändå får vara sex personer på scenen.
Jag ger Mei och hennes röst bra betyg, låten likaså. Men framträdandet får verkligen underkänt av mig.
Jag gillar Israels bidrag även om det finns några delar i låten som jag gillar mindre men som helhet är det en bra låt. Musik behöver inte vara mer komplicerat än så här, en glad poplåt som framförs av en artist som verkar gilla att stå scenen. Jag vill gärna ha detta i finalen. Betyg 3+/5.