Oddsen inför finalen av Eurovision Song Contest 2017
2017-05-12 (fredag)Schlagerpinglan: Jag har gjort en del stickprov på oddsen vad gäller vinnaren av Eurovision Song Contest 2017 under hela försäsongen (när bidragen precis presenterades, precis innan de avslöjande repen började och när finalveckan inleddes) så är det nu dags att ta en sista titt på hur det står till på oddsfronten.
Här nedan ser ni vad oddsen säger om de olika ländernas chanser vinna finalen av Eurovision Song Contest 2017 så här dagen innan allt ska avgöras, allt enligt Oddschecker.com:
Uppdaterat: Portugal har nu gått om Italien och ligger nu överst på oddslistan och är därmed det land som anses ha störst chans att vinna ESC 2017. Det blir nog till att ta en titt på oddsen i morgon också, då det uppenbarligen händer saker in i det sista.
Uppdaterat: “Eurovision 2017: Oddsen på finalmorgonen”
Vem vinner Eurovision Song Contest 2017?: enligt odds 12/5 (8/5) (30/4) (19/3) | ||||||
1. | (1.) | (1.) | (1.) | → | Italien – “Occidentali’s Karma“, Francesco Gabbani | |
2. | (2.) | (4.) | (5.) | → | Portugal – “Amar Pelos Dois“, Salvador Sobral | |
3. | (4.) | (2.) | (3.) | ↑ | Bulgarien – “Beautiful Mess“, Kristian Kostov | |
4. | (13.) | (5.) | (4.) | ↑ | Belgien – “City Lights“, Blanche | |
5. | (3.) | (3.) | (2.) | ↓ | Sverige – “I Can’t Go On“, Robin Bengtsson | |
6. | (11.) | (17.) | (16.) | ↑ | Storbritannien – “Never Give Up On You“, Lucie Jones | |
7. | (6.) | (9.) | (9.) | ↓ | Rumänien – “Yodel It!“, Ilinca feat. Alex Florea | |
8. | (27.) | (21.) | (26.) | ↑ | Kroatien – “My friend“, Jacques Houdek | |
9. | (15.) | (11.) | (10.) | ↑ | Frankrike – “Requiem“, Alma | |
10. | (5.) | (7.) | (7.) | ↓ | Armenien – “Fly with me“, Artsvik | |
11. | (18.) | (33.) | (32.) | ↑ | Moldavien – “Hey Mamma“, Sunstroke Project | |
12. | (8.) | (18.) | (28.) | ↓ | Nederländerna – “Lights and Shadows“, OG3NE | |
13. | (10.) | (12.) | (15.) | ↓ | Danmark – “Where I Am“, Anja | |
14. | (17.) | (14.) | (20.) | ↑ | Ungern – “Origo“, Pápai Joci | |
15. | (7.) | (8.) | (8.) | ↓ | Azerbajdzjan – “Skeletons“, Dihaj | |
16. | (12.) | (6.) | (6.) | ↓ | Australien – “Don’t Come Easy“, Isaiah | |
17. | (20.) | (22.) | (23.) | ↑ | Israel – “I Feel Alive“, IMRI | |
18. | (21.) | (26.) | (31.) | ↑ | Tyskland – “Perfect Life“, Levina | |
19. | (16.) | (10.) | (14.) | ↓ | Grekland – “This Is Love“, Demy | |
20. | (28.) | (23.) | (29.) | ↑ | Norge – “Grab The Moment“, JOWST | |
21. | (25.) | (30.) | (33.) | ↑ | Österrike – “Running On Air“, Nathan Trent | |
22. | (22.) | (28.) | (17.) | → | Polen – “Flashlight“, Kasia Moś | |
23. | (26.) | (20.) | (25.) | ↑ | Ukraina – “Time“, O.Torvald | |
24. | (23.) | (35.) | (24.) | ↓ | Vitryssland – “Historyja majho zyccia“, Naviband | |
25. | (33.) | (34.) | (30.) | ↑ | Cypern – “Gravity“, Hovig | |
26. | (31.) | (29.) | (39.) | ↑ | Spanien – “Do It For Your Lover“, Manel Navarro | |
(Källa: oddschecker.com) |
Schlagerpinglan: Italien, som har haft förstaplatsen på oddslistorna sedan bidragen presenterats, är fortfarande tippad att vinna tävlingen men då Ryssland var i samma position förra året (och vi alla vet att det inte hjälpte) så vågar jag inte dra för stora slutsatser av ovanstående sammanställning.
Jag tycker likväl att det är roligt att se hur förtroendet har skiftat för de olika bidragen under säsongens gång, men det är nu i kväll (då juryn röstar) och i morgon kväll (då tittarna röstar) som det hela kommer att avgöras. Vem som till slut vinner är m.a.o. fortfarande vara väldigt öppen fråga. 🙂
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, favoriter, odds
Jag tror inte att Italien vinner Pinglan. Missförstå inte nu jag tycker den är överlägset bäst men det är just det som får mig övertygad om att den inte vinner. När någon väntas vinna så “glömmer” folk att rösta på den och röstar på andra istället för att få bättre placeringar för dem.. Vi har sett det fenomenet gång på gång inom det mesta och tyvärr tror jag detta blir Francesco Gabbanis fall. “Han vinner ju ändå så varför rösta på honom” tänker tyvärr många.
@Micke, Hur mycket jag än skulle vilja argumentera mot dig där så är jag själv inne på samma spår. Det kan mycket väl sluta med en italiensk vinst men om några inte röstar, andra har hittat andra favoriter och juryn röstar ner Italien så finns det många tänkbara vinnare. Alldeles för många egentligen då det inte ens är säkert att vare sig juryn eller tittarnas favorit vinner, om de visar sig vara oense, utan det kan mycket väl bli minsta genemsamma nämnaren som vinner… vem det nu må vara.
NU har POrtugal gått om Italien i oddsen. att se POrtugal högst upp på odds-listan gör mig glad i mitt schlager-hjärta. Jag gillar fortfarande Italien och bBugarien mer men oavsett vad så om någon av de tre favoriterna vinner skulle det vara första gången på 10 år en låt jag har i min personliga topp 10 vinner.
Och är det något land som förtjänar lite framgång i den här tävlingen är det bannemig Portugal1
För övrigt så tror jag nog ändå att Bulgarien tar hem det hela. Känns som den av de tre favoriterna som kan locka mest tittarröster och samtidigt höga jury-poäng. Ska bli otroligt kul och spännande att se hur detta slutar.
(för övrigt bra att Grekland fick startnummer 15, lite sådär miott i och lagom tid för kisse-paus!)
@Johanna
“Och är det något land som förtjänar lite framgång i den här tävlingen är det banne mig Portugal”
Gissa om jag skriver under på det. De står för kropp och själ i ESC
Även jag tror att Bulgarien tar hem det här. Precis som Australien gick hem hos juryn ifjol kommer en satsig P4-ballad att locka höga jurypoäng, och deras sena startnummer kommer definitivt gagna dom i telerösterna.
Nästa år skulle bli en långtråkig smörja av dussinballader i såna fall, så jag hoppas verkligen att Italien tar hem det här.
@Micke Fast favoriter har hållit förut. Rybak, Loreen, Emmelie dF mfl. Så Italien har visst god chans. Men Bulgarien eller Portugal vore roligare.
@Johan, varför tror du att jag kommer att hoppa av ESC om det skulle gå så chockerande illa att Sverige vinner?
Sluta läs nu ni som gillar Sverige och MF.
ESC och främst MF är ju inte direkt känt för nytänkande från år till år. Tvärtom verkar hjärnorna ha stått still och de flesta koncentrerar sig på vilken typ av bidrag som vann året innan. Vi ser det år efter.
MF hoppade jag av för fem år sedan då jag var så less på att knappt ett bidrag kunde tävla utan att det sprang runt en massa robotar med märkliga rörelser runt artisten. En seger för Robin och hans mänskliga robotar skulle vara dödsstöten för mig och ESC. Gissa om jag skulle följa ESC 2018 då alla länder i sin idefattigdom försöker kopiera förra årets vinnare.
Jag förstår din tanke Johan och ur samma tanke grundar sig mitt beslut att hoppa ESC i så fall
@Mikaela, absolut jag är helt med dig om att favoriter har hållit förut. Ville bara ta upp en väldigt stor risk som är väldigt vanligt förekommande
Skrev denna kommentar innan, men under fel inlägg:
Ska jag försöka dela upp finalfältet så tror jag det kommer bli såhär:
(OBS! Inte i rangordning, utan nu skriver jag bara vilka jag tror kommer tillhöra vilka grupper)
TOPP 10:
Azerbajdzjan
Israel
Italien
Belgien
Frankrike
Armenien
Portugal
Sverige
Bulgarien
Ungern
11-15:
Ukraina
Storbritannien
Australien
Kroatien
Norge
16-20:
Nederländerna
Danmark
Rumänien
Grekland
Moldavien
21-26:
Vitryssland
Tyskland
Spanien
Cypern
Österrike
Polen
Jag ser hellre en tävling med vad Johan kallar dussinballader än en tävling med Robin Bengtsson/Imri Ziv/Demy kopior. Det skulle faktiskt kunna vara dags för en riktigt bra ballad att vinna. (För enligt mig har inte det hänt sedan Molitva vann)
@Micke, jo jag förstår helt ditt resonemang men även om Bulgarien nu skulle vinna och nästa år skulle bestå av 90 % ballader så kommer jag ändå titta. Jag skulle bara bli så fruktansvärt trött då jag tror att juryn är på väg att göra ESC till melodifestivalen. Jag vill inte se en tävling med bidrag som lika gärna kunde gå på P4 i vilket annat sammanhang som helst. Jag vill se kulturella skillnader, inhemsk tonalitet och språk, genremix. Balladvinster tycks ha en extra stor effekt på nästkommande års bidrag. När Azerbajdzjan vann 2011 följdes ett balladtungt år, år 2014 följdes av ett balladtungt år efter Conchita vann, och även årets startfält är mer eller mindre bara ballader efter Ukrainas vinst ifjol.
Fanns ingen Rybak-effekt, det fanns ingen De Forrest-effekt, det fanns ingen Lena-effekt. Måns bidrog till att allt fler ville använda sig av projektioner, men genremässigt kan jag inte påstå att han påverkade så mycket. Därför tror jag inte att en Robin-vinst skulle innebära 90 % Robin-kopior nästa år.
@Johan: Helt med dig 🙂 Det är nästan bara när det gäller ballader som jag sett dessa vinnar-effekter!
Och det deltar MER ÄN tillräckligt med ballader redan innan en av dem går och vinner. I år var det nästan skrattretande många.
Det var däremot en Lordi-effekt efter deras vinst kom jag på nu. Men annars är det nästan bara balladerna som verkar ha den påverkan
@Johan tar en kortis nu bara men fyller nog på mer sen. Euphoria 2012. Kolla bidragen 2013 🙂 Tyskland inte minst
@Adri, Lordi-effekten var att det blev ett par-tre rocklåtar de följande åren, inte att 90 % av bidragen blev hårdrocksnummer.
@Micke, Vad är det för likhet mellan Cascadas bidrag och Euphoria förutom en hint av melodin? Varken produktionen, framträdandet, temat eller något var ju i närheten av varandra. 2013 var ett ganska brett år, kunde inte direkt se någon trend bland bidragen. Finns det något mer bidrag från 2013 som följde i Euphorias fotspår?
Mer eller mindre bara ballader i år. Det är 13 stycken ballader sammanlagt i år. I finalen är det 7 stycken av 26 jag skulle kategorisera som ballader (och Jamala hade för övrigt ingen ballad heller när hon vann förra året, hade däremot Australien vunnit förra året, herregud vad tråkigt detta året hade varit då)
Alla låtar som inte är typ lika mycket upp-tempo som Sverige är faktiskt inte ballader. (kände bara att det behöver sägas igen)
En annan sak är att vi vill nog de flesta av oss ha mer kulturell bredd i den här tävlingen och att alla låtar med lite kulturell färg tog sig till final säger ju en del om att det kan utvecklas åt rätt håll:-) Det är ju delvis detta som gör att detta året är så himla fantastiskt i mitt tycke!
Johanna: Vi har snackat om detta innan tror jag och vi ser ballader lite olika.
Jag får det till 15 ballader i år, varav 8 har lyckats knipa finalplats.
15 är en ganska stor del ju. Och jag vill verkligen inte utrota balladerna. Gud nej, många av dem är bra (Albanien, Polen, Finland… mycket bra).
Och jag vet att det inte är ballader bara för det inte är mainstream pop som Sverige eller Makedonien.
Men 15/42 är för mig väldigt väldigt många om man nu ska ha råd att ha en väldig bredd i tävlingen 🙂
Vill verkligen unna Portugal vinsten i år, ser precis som Johanna att Portugal gått om Italien och tippas vinna. Tycker inte att den är bäst, men efter så många, många år av tappra försök och modet att skicka ett udda bidrag till tävlingen vore det väldigt roligt att se Salvador ta emot segern. Italien kan absolut ta det, och det är nog mellan dessa två som den verkliga striden står emellan. Tror juryn ger mer några fler poäng till Portugal, folket är det nog en öppen fråga om vem som tar det.
Belgien och Sverige ser jag som rätt chanslösa att ta striden. Möjligtvis att det kan bli Bulgarien, om det blir som det blir förra året, att folket och juryns röster är så splittrade mellan Portugal och Italien att Bulgarien kommer in bakom och tar hem segern. Blir m.a.o en spännande final imorgon! 🙂
Johanna: Och sen skulle jag absolut kalla Jamalas 1944 för ballad 🙂
Men det är bara jag det!
@M “efter så många, många år av tappra försök och modet att skicka ett udda bidrag till tävlingen vore det väldigt roligt att se Salvador ta emot segern.”
Du är mitt i prick. Jag känner just så.
@Adri, jisses Jamala 1944 en ballad. Ja vi ser verkligen lite olika på det här med ballad 🙂
@Adri Du har rätt. 8 ballader i finalen stämmer. Jag räknade fel:-) Och ja vi har pratat om detta innan och jag personligen tycker inte att det är en stor del när det är (enligt mig då) inte ens en tredjedel som är ballader:-) Men man ser ju lite olika på saker, och tur är väl det för annars hade det varit bra tråkigt här i livet!
@Pinglan och @Micke, jag skrev det förut på bloggen ovh nu när jag läst ers kommentarer kommer dennrädddkan igen: tänk om Azerbajdzjan vinner!!! NEJ, NEJ, NEJ säger jag bara, Gud bevare mig och ESC! Hoppas verkligen stt Francesco duppsr golvet med de andra konkurenterna genom ett klockrent framträdande! Heja Francesco! ❤️
Den räddslan
att Francesco sopar golvet
Mina tre tänkbara scenarior inför imorgon är följande:
1) Italien håller sin favorittippning och lyckas med såväl juryn som folket att skramla ihop poäng till en seger.
2) Portugal, som har varit youtubes lilla raket efter semifinalen, charmar till sig segern. Är faktiskt inte säker att juryn är den som bär detta längre, utan tror han charmat till sig folket.
3) Bulgarien vinner på att folk som vanligen inte ser ESC röstar för att det är en snygg proddad och igenkännlig låt, att juryn går på samma kvalifikationer som Australien ifjol, eller att juryn och folket är så pass skilda i sina åsikter om Portugal och Italien att Kristian i slutändan står med flest poäng.
Jag hoppas verkligen på att Italien tar hem det här, för om något land är värda en seger så är det dom. De har presterat utmärkt mer eller mindre varje år sedan de återkom till tävlingen 2011.
@Johan du har så rätt så rätt i det du säger och liksom du tycker jag att det är Italien som förtjänar att kronas som vinnare imorgon kväll! Åh! Pirrigt, Pirrigt, Pirrigt! ☺️
@Johan det där med Cascada var bara ett exempel på att efterapning är vanligt, inte att hela produktionen är/var det.
“Jag vill inte se en tävling med bidrag som lika gärna kunde gå på P4 i vilket annat sammanhang som helst. Jag vill se kulturella skillnader, inhemsk tonalitet och språk, genremix”.
Detta har jag tjatat om sedan dag ett jag kom in här på bloggen. Detta och det faktum att ESC varit det enda ställe där alla generationer kan diskutera musik. Det är ju detta hela ESC handlar om. Spridning på musik och inget generationstänk. Vad ska vi annars ha ESC till.
Har sagt det så många gånger. ESC är egentligen inte alls min musik egentligen men hela detta tänket gör det ändå till min grej. Jag har lyssnat på all musik från ESC både under min levnad och sådant innan jag satte näsan i vädret. Jag har favvismusik från alla årtionden. Kanske inte så mycket från 50-talet men 60-talet till nutid. En av mina toppar är i år 50 år sedan den ställde upp i ESC. Who cares detta är ESC och då hittar jag godbitar i all musik.
Tycker det är underbart att höra när folk som Johan, Johanna och andra delar detta tänket med mig. Finns definitivt fortfarande hopp för ESC. Önskar fler kunde tänka så här. Visst det kanske inte är ens absoluta favvismusik men so what. Man måste ha ett annat tänk i ESC än i vanliga musiklivet.
Kan tänka mig att en del tror att jag är irriterad på att Robins bidrag får ställa upp här då jag tycker den är så dålig. Inget kan vara mer fel. Robin är så välkommen så precis som all annan musik. Det finns bara en sak som irriterar mig i ESC och de är de som vill göra detta till vanlig topplista på radio och liknande. Vad gör ni här överhuvudtaget. Ni har er grej. Håll er till den och låt oss få ha vårt kvar.
Tack för ordet 🙂
Läser utlåtanden om att Italien verkar ha sumpat repet idag, men det kan ju också vara den klassiska “klanka ner på favoriten”-snack. Hoppas verkligen de har fel.
@ Daniela Tror Azerbajdzjan är chanslösa. Fast, det trodde jag 2011 också. Men då fanns inga superfavoriter vad jag minns
@Johan, Esckaz.com skriver “Italy: Francesco gives a charismatic and fun performance. Arena audience participates in choreo.” på Twitter. Förhoppningsvis stämmer detta bättre… men sedan vet man ju aldrig hur juryn har uppfattat det. Det som är karismatiskt och roligt för en person kan vara flamsigt och fånigt för en annan. Hoppas jurymedlemmarna gillade det i alla fall.
Micke: Jag fattar inte riktigt, trots att vi pratat en hel del om det hur du känner kring Sveriges deltagande.
För du skriver att du, trots dina egna personliga känslor, tycker att Sverige och Robin B är välkomna “precis som all annan musik”, men senare i samma stycke skriver du “vad gör ni här överhuvudtaget. Ni har er grej. Håll er till den”? Säger inte det lite emot sig eller har jag kanske helt missuppfattat? 🙂
Är den typen av musik (“radiopop” I guess) välkommen eller inte tycker du? 🙂
Adri, läs igen.
“Robin är så välkommen så precis som all annan musik. Det finns bara en sak som irriterar mig i ESC och de är de som vill göra detta till vanlig topplista på radio och liknande.
Jag pratar alltså om de som inte fattar vad ESC är. ESC ska inte vara en vanlig topplista. Jag och Johan har skrivit om det här. De som bara vill ha en vanlig radiotopplista och spyr galla över allt annat vad gör de här? De har ju redan sin grej. Varför ska de försöka sno vår grej. Jag tycker definitivt inte om Robins låt men han är lika välkommen som vilken annan artist och musikstil som helst. Förstår du vad jag menar Adri?
@Adri jag ska ge dig ett exempel från ett år då de flesta av oss här inte ens var födda. Den här damen från Spanien har fullständigt förtrollat mig med sin udda sång och stil. Jag älskar den här damen och bidraget. Men grejen är Adri tror du ens jag skulle fundera en sekund över att lyssna på den här utanför bubblan? Finns inte ens i min fantasi men här dyrkar jag damen 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=B3-0DLbQP2E
Micke: Jamen då fattar jag 🙂 Missförstod och ber om ursäkt! 🙂
@Adri du har ingenting att be om ursäkt för.
Men tvivla aldrig på det Adri att jag välkomnar all musik hit. Det är det som är hela grejen oavsett vad jag tycker om bidragen. Jag har ingen fullmakt att bestämma allt 🙂
Förhoppningsvis förstår du nu också lite av varför jag har det så djupt i hjärtat att länderna ska sjunga på eget språk
Micke: Det har jag alltid förstått faktiskt 🙂 men jag håller fortfarande inte med om språken 🙂