De Eurovisa (Eurovision 2017): Del 2
2017-04-15 (lördag)Schlagerpinglan: I kväll klockan 20:00 är det dags för det andra avsnittet av det finska TV-bolaget YLE:s Inför Eurovision-program “De Eurovisa” som leds av Eva Frantz och där Johan Lindroos är ständig gäst.
I det andra avsnittet behandlas 3 bidrag från den första semifinalen (Montenegro, Finland och Slovenien) och 11 bidrag från den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2017 och panelen kompletteras av Janne Hyöty (låtskrivare, producent) & Ellen Strömberg (bloggare).
För att inte förstöra spänningen för er som eventuellt vill se programmet så väntar jag tills senare i kväll innan jag lägger ut resultattavlan. Tills vidare nöjer jag mig med att meddela vilka länders bidrag de går igenom samt tipsar om direktlänken till yle.fi där ni kan titta på det andra avsnittet.
Titta på “De Eurovisa 2017 – Del 2” här:
♥ De Eurovisa – Avsnitt 2 (1:28:00 – areena.yle.fi)
♥ De Eurovisas poäng i del två (poängtavla – svenska.yle.fi)
Se även: “De Eurovisa (Eurovision 2017): Del 1”
Resultatet av “De Eurovisa 2017 – Del 2”: |
||||||
Bidragen i den ordning de presenterades |
Johan | Eva | Janne | Ellen | Summa | |
Israel – “I Feel Alive“, IMRI |
7 p. | 6 p. | 6 p. | 7 p. | 26 p. | |
Malta – “Breathlessly“, Claudia Faniello |
5 p. | 2 p. | 8 p. | 8 p. | 23 p. | |
Ungern – “Origo“, Joci Pápai |
8 p. | 8 p. | 6 p. | 4 p. | 26 p. | |
Danmark – “Where I Am“, Anja |
7 p. | 6 p. | 9 p. | 10 p. | 32 p. | |
Montenegro – “Space“, Slavko Kalezić |
7 p. | 8 p. | 3 p. | 10 p. | 28 p. | |
Österrike – “Running On Air“, Nathan Trent |
8 p. | 5 p. | 7 p. | 1 p. | 21 p. | |
Makedonien – “Dance Alone“, Jana Burčeska |
10 p. | 8 p. | 8 p. | 6 p. | 32 p. | |
Finland – “Blackbird“, Norma John |
9 p. | 10 p. | 10 p. | 8 p. | 37 p. | |
Rumänien – “Yodel It!“, Ilinca ft. Alex Florea |
1 p. | 3 p. | 1 p. | 3 p. | 8 p. | |
Slovenien – “On My Way“, Omar Naber |
2 p. | 2 p. | 2 p. | 5 p. | 11 p. | |
Nederländerna – “Lights and Shadows“, OG3NE |
5 p. | 5 p. | 7 p. | 3 p. | 20 p. | |
Serbien – “In Too Deep“, Tijana Bogićević |
7 p. | 5 p. | 7 p. | 8 p. | 27 p. | |
Irland – “Dying to Try“, Brendan Murray |
7 p. | 6 p. | 8 p. | 9 p. | 30 p. | |
Ryssland – “Flame Is Burning“, Yulia Samoylova |
6 p. | 5 p. | 7 p. | 8 p. | 26 p. |
Schlagerpinglan: Som sagt, för att inte avslöja för mycket så återkommer jag senare i kväll med resultatet och lite åsikter. På återseende.
Uppdaterat: På förhand var jag mest nyfiken på hur panelen såg på bidragen från deras eget land Finland, som jag placerar i botten-sex, samt mitt personliga jumbo-bidrag från Montenegro.
Om det inte vore för att en del här på bloggen förberett mig på att man faktiskt kan uppleva “Blackbird“ som otroligt vacker så hade jag lutat åt att tro att de gav sitt eget land omotiverat höga poäng, men det finns uppenbarligen något riktigt speciellt här som många uppskattar. Intressant… men än så länge inget jag själv kan skriva under på. Sedan har vi då “Space“, som helhetsmässigt blir ett stort no-no för mig, och där var det riktigt intressant att återigen ta del av så många åsikter som går stick i stäv med mina egna. 🙂
Om vi i stället övergår till bidrag som jag själv rankar högre än panelen så är det främst två bidrag som står ut och det är Rumänien och Slovenien. “Yodel it!” innehar sjätteplatsen på min ESC-2017-topplista så jag har lite svårt att se hur man kan reagera på låten med ett skratt, vare sig det är menat som ett glatt skratt eller något mindre snällt. Personligen tycker jag att det är en medryckande och glädjespridande mix av stilar som jag regelbundet lyssnar på. Även den underbara “On My Way“ har riktigt hög speltid här men där kan jag i alla fall förstå de fyras reaktioner. 🙂
Sammanfattningsvis så tycker jag att även detta avsnitt var sevärt och underhållande. Om jag ska peka på något som skulle kunna förbättra programmet ytterligare så vore det nog att de informera gästerna lite tydligare om vad som krävs för att ge ett bidrag 10 poäng så att de slipper hamna i Ellens omöjliga situation där betygskalan tar slut. Som synes en petitess, men när något är så bra som jag tycker att “De Eurovisa” är så får man gå in på detaljer för att förbättra det. 🙂
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, YLE
Har kollat igenom alla avsnitten och måste säga att årets “De Eurovisa” är riktigt, riktigt bra. Genomgående bra analyser, kritik utan att mobba, och en trevlig skara gäster med genuint intresse för vad de bedömer. Men, Tomas saknas fortfarande. Har förresten för mig att De Eurovisa-Johan har varit här och kommenterat vid tillfällen förut?
@Johan, jag kan ha totalt fel men tänker du inte på Eva från programmet. Jag har för mig att jag själv har pratat med henne här.
Såg en sak på min ranking av de 42 bidragen som jag inte tänkt på. De fem bottenplaceringarna hålls av uptempolåtar. Betyder det att jag inte gillar såna. Inte alls jag har precis lika lätt för att ta till mig dem som lugna men däremot är det lättare att dissa uptempolåtar. Det är väldigt sällan som jag hör lugna låtar som jag tycker är totalt värdelösa. Riktigt dåliga javisst men inte totalt usla. Däremot uptempo hittar man mycket lättare totala brister.
Nån som håller med eller är tvärtom? 🙂
@Micke, jag håller halvt med. Det är sällan att jag nollat en ballad, tror inte jag gjort det sen Malta 1998. Däremot är det vanligare att jag nollat midtempo-låtar (de där mellan 100-120 bpm, inser jag), samtidigt som vissa upptempolåtar kunnat bli favoriter om de ligger högre än 140.
@Micke, Där får jag nog gå helt emot dig, då jag älskar bra ballader men har väldigt svårt med de som inte fångar in mig efter några lyssningar. Nog för att det ska mycket till för att jag ska 0:a ett bidrag, men jag tror att jag har lättare för att göra det om jag blir uttråkad och bidraget inte bara låter bli att ge mig något utan även får mig att känna det som att jag slösar bort tiden. En uptempo-låt brukar däremot alltid ha något värt att ge poäng, om inget annat en trevlig takt. 🙂
@Micke, Jag minns också att Eva Frantz var här på bloggen för något år sedan
Men jag håller med @Johan, SVT kan lära sig mycket av detta, så kan de bjuda in Tomas Lundin igen. Jag tror att många av de som tittar Inför ESC lyssnar mer på låtarna än på kommentarerna, samt att SVT vill ha med kändisar, på grund av utbudet av kändisar, och efterfrågan från tittarna om kända ansikten i TV. Men vi som redan hört låtarna tycker att det är intressant att se ur fler perspektiv, alltså programledarnas och gästernas, och precis som i “De Eurovisa” ska gästerna och programledarna vara intresserade av tävlingen och respekterande mot alla inblandade i tävlingen. Och De Eurovisa-avsnitten har redan nu tusentals visningar, så det tyder på att konceptet har lyckats. Hoppas att SVT inser detta och att Inför ESC får en rejäl reform nästa år.
Micke och Lukas: Jag nollar överhuvudtaget väldigt sällan då jag hittar ljusglimtar, om än extreeeemt små, i de flesta låtar.
Men jag kan inte direkt säga att jag håller med någon av er. Jag kan inte direkt se några tendenser bland de låtar som dissats av mig, inte heller bland de låtar jag hyllat ser jag några tendenser. 🙂
Jag kan ju inte definiera min musiksmak. Jag är ju ingen rock-kille, synt-kille, jazz-kille eller verkligen inte dansband-kille (dansband är väl enda genren jag egentligen dissar innan jag ens hört låten det handlar om… jag vet, dåligt av mig). Men utöver dansbanden är jag en riktig musikalisk allätare.
Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med denna kommentar egentligen är. Om jag skriver en lista över några av bidragen de senaste tio åren som nollats totalt av mig, och jämför med mina personliga vinnare så kan jag faktsikt inte se några tendenser på att jag dissar ballader, upptempo eller midtempo mer än någon annan.
Här är ett exempel på låtar jag verkligen inte vill höra i mitt liv fler gånger, som jag nollat från de senare åren:
– Spanien 2017 (Do it for your lover)
– Finland 2015 (Aina mun pitää)
– San Marino 2015 (Chain of hearts)
– Litauen 2014 (Attention)
– Estland 2014 (Amazing)
– Makedonien 2013 (Pred da se razdeni)
– Österrike 2012 (Woki mit deim popo)
– Norge 2011 (Haba haba)
– Norge 2010 (My heart is yours)
– Belgien 2009 (Copycat)
– Ryssland 2008 (Believe)
– Turkiet 2007 (Shake it up Shekerim)
Om man jämför med vinnarna:
– Frankrike 2017 (Requiem)
– Armenien 2016 (Lovewave)
– Estland 2015 (Goodbye to yesterday)
– Finland eller Spanien 2014 (Something better/Dancing in the rain)
– Nederländerna 2013 (Birds)
– Sverige 2012 (Euohoria)
– Georgien 2011 (One more day)
– Armenien 2010 (Apricot stone)
– Estland 2009 (Rändajad)
– Albanien 2008 (Zemrën e lame peng)
– Moldavien 2007 (Fight)
Jag kan som sagt inte se några speciella tendenser bland bidragen som vare sig hissats eller dissats av mig. Det är en bra blandning av ballader, upptempo, rock, pop etc på båda sidor! 🙂
Och angående balladerna håller jag nog mer med Pinglan. Jag har inte nollat en enda låt i ESC de senaste åren, men det är nog större sannolikhet att jag någonsin skulle nolla en ballad som inte står ut än en mindre bra uptempolåt
Tack för era svar. Tror dock ni missförstod lite av det jag menade men det är ok. Eller helt enkelt jag som var dålig på att förklara. Ska förklara en annan gång. Har en annan grej jag tänker slänga in längre fram och då klarnar det där 🙂
Men adri jag tror du skrev lite fel på siffrorna där. Spanien 2017. Du menade ju givetvis 2016 🙂
Angående De Eurovisa. Jag är den första att skriva under på det där med respekt och allt annat men tyvärr tappade de lite av det för första gången i del 2. Angående ett av bidragen blev det tyvärr lite hånskratt och tappad koll. Visserligen ett bidrag jag gillar men det har nada betydelse. Hade reagerat likadant även om det varit ett bidrag jag inte gillat. Men i det stora hela ett mycket bra program precis som vanligt
Micke: Detta kanske låter heeeeelt crazy men jag gillade Spanien 2016 😀
Spanien 2017 är lite av ett musikaliskt… “kräkmedel”.
@Micke, var det Rumänien må hända?
@Johan! Yepp men jag ville inget säga ifall någon inte sett programmet än 🙂 Tyckte faktiskt att de tappade lite där. Men som man säger “en gång är ingen gång” 🙂
@Adri jo jag vet men det är kul att skoja lite 🙂 Jag är inget fan av årets spanska bidrag men det du ser kan jag tack och lov inte se. Just det du ser kan jag bara se i ett bidrag i år även om ytterligare tre är nära
@Pinglan det är just det jag tjatat om så många gånger här. Det där som Ellen sysslade med i De Eurovisa. Nu var detta skalan 0-10 så visst kan det hända även där även om risken är mycket mindre där än i 0-5. Blir så trött på alla utslängda toppfemmor i ena systemet eller topptior i det andra. I 0-10 skalan ska 0 och 10 knappt ens användas överhuvudtaget. Jag har som sagt aldrig någonsin delat ut någon tia i ESC och blott fem nollar på alla år.
En annan jobbig grej är att många inte tycks fatta vad skalorna handlar om oavsett vilken de använder. I 0-10 tycks många tro att siffran 7 är detsamma som godkänd, åtminstone de vi ser i De Eurovisa. Vet inte hur många gånger man hör deras diskussion om hur hyfsat bidraget är och sen kommer hmmmmm ja den får en sjua. Jisses om 7 är godkänd då jädrar finns det många nivåer mellan totalt värdelös och godkänd och bara tre som visar mer än godkänd. Det finns elva nivåer i systemet och då kan ingenting annat än en femma vara godkänd. Än värre i 0-5 för där finns det inget mittenbetyg och alla tycks ha olika regler om vad som betyder godkänd.
Jag ser allt oftare 0-10 tack och lov men även bland de som föredrar 0-5 används mer ett 0-10 system då de slänger ut 3+, 3-, 2+, 2- und so weiter. Tror mycket handlar om att man trivs i det man är van vid även om annat skulle vara bättre. Är själv likadan i många saker 🙂
Men det här är bara smågrejer så sätt för i det stora hela är De Eurovisa fantastiskt bra. Snubben som var gäst i del 2 ser jag gärna igen i liknande program. Kunnig, påläst, intresserad och respektfull
Glömde! Jag hoppas du lyssnade på dem när de beskrev det finska bidraget Pinglan. De beskrev väldigt bra hur det ska tas emot och uppfattas för att se det vackra i det. Blev dock lite förvånad över Evas utlåtande om studioversion vs liveversion. Den förstnämnda är överlägsen för mig och jag är orolig för hur det ska se ut i maj. Eva gick dock på som tusan om hur fantastiskt vackert det var live och dissade studioversionen. Det jag sett live matchade inte alls hennes åsikt men förhoppningsvis har hon sett något nyare live där de börjat få till det. Wow om det kunde vara så väl ändå
@Micke, Själv använder jag 0-5 med + och -. Bl.a. så blir det lättare rent grafiskt med fem i stället för tio hjärtan när jag bloggar men även för att jag känner mig bekväm med skalan där jag vet precis vad jag menar. T.ex. så ser en 2+ och 3- likadant ut men för mig är det en viss skillnad. Alla gör dock som de själva vill det viktigaste är ju att man har roligt och engagerar sig inte känner sig hämmad av rädsla för att “göra fel”. 🙂
Vad gäller det finska bidraget så blev jag lite förvånad över att de hyllade liveversionen (där de ev. menade UMK-spelningen) framför videon, vilket i och för sig bådar gott för bidraget i Kiev… men njae… jag hör vad jag hör och kan inte skriva under på vare sig din eller Evas uppfattning. Skulle många hålla med er i ESC så är jag i alla fall glad för Finlands skull, och det är ju inte illa bara det. 🙂
Jag ser att Irlands bidrag har fått 30 poäng totalt vilket gör mig väldigt glad eftersom det är den balladen som har växt sig starkt hos mig under tiden och som jag har nu på min egen top 3. Min egen top 3 just nu är:
1) Irland
2) Italien
3) Sverige