“Etymon” – Sonya (MF 2006)
2017-01-16 (måndag)Schlagerpinglan: Fram t.o.m. den 2:a februari (då vi får premiär-lyssna på lite av de första MF-2017-bidragen) kommer jag här på bloggen att presentera ett klassiskt Melodifestivalen-bidrag per dag.
Gemensamt för alla 25 är att de (otroligt nog) missade att ta sig vidare till finalen:
Nedräkning till Melodifestivalen 2017! – Plats 18 av 25:
“Etymon” – Sonya (5:a i deltävling 2 i MF 2006)
Schlagerpinglan: Sonja Aldéns (så här långt) största framgång som solo-artist i Melodifestivalen kom 2007 då hon blev 6:a i finalen med den finstämda balladen “För att du finns” men personligen så tycker jag att “Etymon” (av Ingela “Pling” Forsman, Bobby Ljunggren och Henrik Wikström) förtjänade ett minst lika bra resultat i Melodifestivalen 2006, då hon tävlade under artistnament Sonya.
Som lite extra-info kan även nämnas att den spanska artisten Rosa López (7:a i ESC 2002 med “Europe’s living a celebration“) spelade in den spanska versionen “Etymon es el Rey” 2006… men personligen föredrog jag originalet. Trevligt dock att det fanns andra som såg storheten i denna vackra låt. 🙂
Se hela topp-25-listan: “Nedräkning till Melodifestivalen 2017!”
Mer om Sveriges ESC 2017-förberedelser: “Sverige i ESC 2017”
Se även: “Eurovision Song Contest 2017”
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Sverige, Melodifestivalen
Minns att jag tyckte denna skulle till final då 2006. Men nu inser jag att det är en ganska svag låt!
Sonja är fortfarande väldigt bra dock! Men hennes 2007 års bud är betydligt starkare! 🙂
Jag tog faktiskt din idé rakt av och gjorde en egen lista med låtar som, av någon anledning, aldrig fick se ljuset av en melodifestivalsfinal! 🙂 skillnaden är att det blev en topp 35! I min rangordning har jag inte bara i åtanke vad jag tycker om låtarna, utan också hur blrtglömda jag anser att låtarna blivit 🙂 för jag tycker alla dessa låtar förtjänar att bevaras i folks minne! 🙂
Jag lämnar inga länkar för då skulle jag nog ta upp lite väl mycket plats, men förhoppningsvis koms låtarna ihåg om detta ses som en påminnelse 🙂
35. Emelie Irewald – Där och då med dig (2015)
34. Jessica Andersson – Kalla nätter (2006)
33. Cookies n Beans – What if (2009)
32. Caroline Wennergren – Black swan (2015)
31. Pay TV – Refrain refrain (2005)
30. Kayo – Innan natten är över (2006)
29. Erik Segerstedt & Tone Damli – Hello goodbye (2013)
28. AnnaMaria Espinosa – Innan alla ljusen brunnit ut (2010)
27. Nanne – Evig kärlek (2003)
26. Carolina Wallin Perez – Sanningen (2012)
25. Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng – Killing me tenderly (2009)
24. Ellen Benediktson – Insomnia (2015)
23. AnneLie Rydé – Säg att du har ångrat dig (2004)
22. Pauline – Sucker for love (2010)
21. Roger Pontare – Silverland (2006)
20. Bubbles – Blow the spot (2004)
19. Rickard Söderberg & Elize Ryd – One by one (2015)
18. Janet Leon – Hollow (2014)
17. Outtrigger – Echo (2014)
16. Suzzie Tapper – Visst finns mirakel (2008)
15. ISA – I will wait (2016)
14. Autolove – Bulletproof heart (2004)
13. Caroline Af Ugglas – Tror på dig (2007)
12. Crucified Barbara – Heaven or hell (2010)
11. Elysion – Golden star (2006)
10. Caroline Af Ugglas – Hon har inte (2013)
9. Loreen – My heart is refusing me (2011)
8. Abalone Dots – På väg (2012)
7. Pernilla Andersson – Desperados (2011)
6. Kristin Amparo – I see you (2015)
5. Therese Andersson – When you need me (2008)
4. Jennifer Brown – Never been here before (2009)
3. Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller – God Morgon (2007)
2. Cookies N Beans – Burning flags (2013)
1. Amanda Fondell – Dumb (2013)
Märks att 2013 inte var mitt Melodifestival-år. Kommer ihåg att det var oerhört låg kvalité och av de fem bra låtarna åkte tre stycken ut i andra chansen, medan den bästa kom NÄSTSIST i sin delfinal. Den femte bra låten (Ulrik Munther – Tell the world I’m here) kom i alla fall trea, men det var en svag tröst.
I min djupdykning i MF-historian för att göra ovanstående lista hittade jag även åtta låtar som faktiskt tog sig till final, men som ändå blivit totalt oförtjänt bortglömda. Tycker också de förtjänar hedersomnämningar 🙂
8. Marie Lindberg – Trying to recall (2007)
7. Sofia – Alla (2009, inte så konstigt att den glömts bort så tittarna aldrig ville ha den i final. Var juryn som tog dit den ju.)
6. Jessica Andersson – I did it for love (2010)
5. Lisa Miskovsky – Why start a fire? (2012)
4. Sara Varga – Spring för livet (2011)
3. Sonja Aldén – För att du finns (2007)
2. Sibel – That is where I’ll go (2008)
1. Sara Löfgren – Som stormen (2004)
Tyvärr hittade jag även tio låtar som jag gärna hade fortsatt glömma bort, men i denna djupdykning kom dessa tio fram igen. Jag känner människor som bara kollar MF men inte ESC. Och så känner jag vissa människor som bara kollar ESC, men inte MF och när jag hörde dessa tio låtar igen förstår jag deras tankesätt.
10. Dilba – Try again (2011, mest pga framträdandet)
9. The Nicole – Razborka (2008, halvknasig text med total falsksång)
8. Hanna Lindblad – Manipulated (2010, hennes 2012 års “effort” var också en etta i betyg)
7. Dr Alban & Jessica Folcker – Around the world (2014, jag som älskar 90-talskultur borde älska detta. Men det gör jag inte. Inte ens litegrann.)
6. Pandora – Runaway (2004)
5. Rasmus Viberg – Social Butterfly (2011)
4. Frispråkarn – Singel (2010)
3. Kwanzaa – Lovin your feen (2005, börjar lite spännande. Men oj vad det snabbt går neråt.)
2. Addis Black Widow – Clubbin (2007, låt oss bara säga att jämfört med dessa sjunger The Nicole ovan som Whitney Houston. Låten är seg som sirap också)
1. Pink Pistols – I am somebody (2014, ofta brukar jag bara hoppas att den sämsta inte vinner men annars är jag nöjd. Men när denna låt deltog var första gången jag aktivt hoppades att en låt skulle komma sist. Enda gången jag kallar en nästsista plats för “överskattad”. Jag kan inte definiera vad detta är för något. Inte bra i mina öron i alla fall. Sorry om någon gillar detta.)
@Adri, Roligt att se att jag kunde inspirera till ett djupdyk, samt väldigt intressant att läsa resultatet. 😀
Jag vill även tacka för att du påminde mig en personlig final-miss-favorit som jag inte lyssnat på på väldigt länge. Visserligen är det inte den “Heaven or hell” du menade (MF 2010 med Crucified Barbara) utan Osmo Ikonens missade finalplats i den finska uttagningen samma år, vilket var mer i min stil. 🙂
Jag tar dock med båda länkarna:
Crucified Barbara: https://www.youtube.com/watch?v=UY7Ee1kC_SI
Osmo Ikonen: https://www.youtube.com/watch?v=mvJ6pquKgiI
(video: https://www.youtube.com/watch?v=sg3kOSIOwfU )
@Adri. Nu jädrar fick du min respekt 🙂 Ser att du gillar mitt favvisbidrag från MF. Pratar om Suzzie Tapper från 2009. Du kanske inte har så dålig smak trots allt 🙂 Just kiding my friend. Nej men den är för mig numero uno. Dels för låtens skull och dels för hennes. Försökte kolla över om jag kunde hitta fler bidrag som jag gillat bland dina men jag kan ju inte MF efter 2012. Men jag ser i alla fall Pernilla Andersson från 2011.
Bland de åtta du nämner som tog sig till final hittar jag ett unikum. Vad menar jag med det? Sista året jag tittade 2012 fanns det för mig två bra bidrag och trettio urusla. Ett av de bra vann tack och lov och det andra finns bland de du nämner Lisa Miskovsky
Jag fick en fråga förra året om varför jag säger MF och inte Mello. Det har väl bara blivit så. I mina ögon har tävlingen blivit allt mer teenager och inte blir det bättre med ordet Mello 🙂
@Pinglan, av de bidrag du hittills lagt ut från din 25-lista står ett ut kraftigt hittills och det är bidraget med BWO. Deras i mina ögon överlägset bästa. Tänkte på en helt annan sak. Jag sa till dig tidigare att vi ganska ofta har samma smak. Måste nog förklara vad jag menar med tanke på att vi bara har sex bidrag tillsammans av de 20 på våra bäst-listor hittills 2017.
När man ser på hur ofta du hyllar bidrag med dansande robotar och hur ofta jag hyllar bidrag som hämtas ur folkrötterna kan man undra hur tusan jag kan tycka att vi ofta har samma smak. Jag gillar nästan aldrig låtar med robotar runt artisten och du nästan aldrig låtar i folkrötterna.
Så vad tusan yrar jag om då?
Det jag tänker på är det övriga. Kolla på det får du se. När det är musik av annan sort än just dessa så ligger vi förvånansvärt ofta väldigt nära i smak. Har själv blivit förvånad över det 🙂
Micke, aa du gör vad du vill men jag rekommenderar ändå att du ger låtarna från listan du inte hört en snabb genomgång (såklart jag gör, det är ju några av de absolut bästa låtarna som erbjudits).
I alla fall låtarna från topp 10 för jag är speciellt nyfiken vad folk tycker om första platsen (Amanda Fondell – Dumb) då Amanda Fondell är en väldigt speciell artist. Vissa älskar henne och allt hon gör, medan vissa anser att hon är helt jäkla talanglös. Jag personligen tycker hon är helt fantastisk.
Med tanke på att hon, sin speciella stil till trots, lyckades vinna en såpass mainstream tävling som “idol” trodde jag MF skulle vara lätt som en plätt för henne och hon var en stor favorit innan tävlingen, men det blev bara plats 7/8 i delfinalen.
@Adri Jag personligen älskade Amanda i Idol, dock sjöng hon ju falskare än en siren i Melodifestivalen, vilket var synd på en riktigt bra låt. Gillar i övrigt i stort sett alla på din topp 10.
Sedan är ju inte Sonja Aldens låt från 2007 direkt bortglömd…spelas flitigt i mina icke-mellointresserde kretsar, dock är man väl i en ålder då man går på mycket bröllop och den spelas på en stor majoritet av dem:-)
@Johanna: Ja, asså Amanda Fondell är väldigt speciell på det viset. Hon tar ut vissa toner där det egentligen kanske inte passar, men det är lite det jag gillar med henne.
Hennes “screw this”-attityd och hon kör sin egna väg.
Jag har sett henne flera gånger live då vi kommer från samma ställe och hon spelar ofta på festivaler i Skåne och man kan garanteras en sak: även om hon kanske kör samma låtar så kommer låtarna aldrig någonsin låta likadana. Vissa gånger låter hon som i studioversionen, andra gånger svänger hon ut vartannat ord (överdrivet kanske… men du förstår vad jag menar).
Sen kan jag inse att Melodifestivalen kanske inte är rätt sammanhang/forum för denna typ av självständiga approach till sång, men sjua av åtta??
Jag tycker alla 35 nämnda där uppe blev underskattade men hennes placering var nästintill kriminellt underskattad. Jag hade mina aningar om att det kanske inte skulle gå vägen, men hon borde MINST gått till andra röstningsomgången tycker jag 🙂 speciellt med tanke på vilket svagt MF-år 2013 var och vilket (ursäkta ordvalet) crap hon fick möta! Jag satt verkligen som en fågelholk när resultatet lästes upp. 🙂
Sen kan jag inte yttra mig om den frekventa användning av “För att du finns” på bröllop. Jag har inte gått på såå många bröllop, men av dem jag gått på har den låten aldrig spelats. Alla bröllop jag varit på de senaste tre-fyra åren har istället valt att spela Kent. 🙂
Men kan dock tänka mig att “För att du finns” är en passande bröllopslåt.
@Adri jag hinner inte lyssna igenom alla dessa men eftersom du ber mig lyssna speciellt på Amandas låt så ska jag göra det. Det enda jag kan säga om året 2013 var att efter att ha hört vinnarlåten så skrek hela min kropp rakt ut “Jädrar snacka om att du tog rätt beslut när du hoppade av MF Micke. Jag var less på MF och allt där och anade att det skulle bli än värre. Men att det skulle bli så övermänskligt dåligt som det blev hade inte ens jag kunnat drömma mardrömmar om. Vinnarlåten med Robin är hur märkligt det än låter sämre än något annat som någonsin visat sig i MF. Skulle kunna hålla på tre dagar i rad för att beskriva det usla men jag avstår.
Jag var så jädra nöjd med mitt beslut att hoppa av. Var i Österrike under tiden för MF så det var lätt att hålla sig undan. Väl hemma skulle det dock bli svårare utan att jag visste om det. En dag fick jag höra en låt med Ulrik Munther på radion och skrattade för mig själv. Sa till polarn “En sån låt skulle han ställt upp med i MF istället för den han hade för nåt år sen.” Polarn bara kollade på mig och sa “Men den tävlade han med i år.” Trodde han skämtade först för i min värld, nja inte ens i en låtsasvärld, skulle den låten kunna åka på däng mot Robins plågoris tänkte jag. Nu visade det sig att “Tell the world i´m here” hade förnedrats med en tredjeplats efter en tondöv snubbe som bara ylar you ou ou i halva sin låt. Snacka om att jag blev än mer övertygad om att MF var över för mig.
Nej jag ändrar mig inte på det Adri men jag ska lyssna på Amandas låt under dagen det lovar jag dig. Återkommer med ett omdöme sen 🙂
Ja, när jag tänker på usla MF-år är 2013 det första jag tänker på.
Som jag skrev ovan: fem bra låtar (Amanda Fondell – Dumb, Caroline Af Ugglas – Hon har inte, Cookies n Beans – Burning flags, Erik & Tone – Hello goodbye, Ulrik Munther – Tell the world…) varav fyra åkte ut.
Den femte var faktiskt Ulrik Munther, så där har vi en sak gemensamt. Att den fick fick se sig slagen av Yohio och framför allt Robin Stjernberg kommer för mig förbli ett mysterium.
2013 är ett år jag till stor del helst vill glömma, både inom MF, ESC och överhuvudtaget.
Får man ta en sväng utanför bubblan en kortis pinglan? Om inte så ta bara bort det. Lovar dig på min egen framtida grav att jag inte kommer att bli det minsta sur.
Tänkte bara ta en kortis om en snubbe som följt mig hela mitt liv och påverkat mig som få. Han slog igenom i en tid då Micke inte ens satt upp sin näsa i världen men redan som liten fick jag honom lika naturligt som modersmjölken. Nu dock inte från morsan utan från farsan. Jag kan knappt minnas en tid utan skivor och konserter med honom.
Han är definitivt inte min favvisartist men de som aldrig sett honom live vet inte vad de går miste om. Han är fullkomlig kunf när det gäller konserter och har en scennärvaro och publikkontakt som ingen annan. En mer äkta artist får man leta efter. Än idag vid 67 års ålder reser han runt och gör konserter överallt. Han vägrar köra halvfärdiga konserter och känna att han inte gjort allt för sina fans. för honom är det dessa som räknas så därför blir konserterna fyra timmar långa. Han vill ge allt. Minns konserten i Göteborg i somras som jag var på. Jag trodde han skulle tuppa av det sista. Det fanns ingenting kvar i honom men han hade gett allt för oss fans och det är det som gäller för honom.
Konserterna är fantastiska där finns alla åldrar från skolåldern till pensionärer. Mina föräldrar var med på konserten i somras. Det var länge sedan jag såg min farsa så jädra lycklig när han varit ute på något. Jag var minst lika lycklig och på väg ut från konserten kom farsan i snack med en tonårig tjej. Jädrar så de gick och pratade om konserten. Vi kunde knappt slita dem ifrån varandra.
Det är detta jag saknar i MF idag som blivit något for teenagers men tack och lov finns det hyfsat kvar i ESC.
Jag var också på en konsert med den här snubben i Barcelona i år och från den kommer det här ett klipp. Adri och ni som är lite yngre än mig ta er gärna en koll. Ja även ni andra. Här är kungen av konserter och publikkontakt. Inte min favvisartist men den absolut mest äkta. Hans namn är Bruce Springsteen
https://www.youtube.com/watch?v=YIOL_d4whOY
@Micke: Jag har också blivit uppvuxen med denna Bruce Springsteen då mina föräldrar är hardcore fans av honom.
De kan inte längre räkna hur många gånger de sett honom… jag skämtar inte ens. Har han en spelning någonstans “affordable” ungefär kring deras bröllopsdag är det tveklöst så de spenderar den. På hans spelning. Pappa har även fått intervjua honom någon gång innan jag föddes och kallar det för en av sina absoluta höjdpunkter i karriären än idag.
Jag skulle dock inte kalla honom för min “kopp te”. Han är en fantastisk liveartist och låtskrivare, det kan ingen ta ifrån honom oavsett vad man tycker om hans musik.
Jag tycker inte det finns en dålig låt han gjort, men det är väldigt få av hans låtar som jag skulle sätta på i mina hörlurar frivilligt. Undantaget är “Streets of Philadelphia” som är en väldigt “soft” låt att lyssna på när man inte vill anstränga sig för mycket (om det låter logiskt för någon) och “Born to run” när jag är ute och springer.
Men sen slutar faktiskt min lust att lyssna på honom.
Så överlag; fantastisk låtskrivare och liveartist. Men inte direkt någonting jag priorterar så högt i mina spellistor.
Jag hörde att han blivit utsedd till världens nästbästa live-akt (vad gäller musik då) efter AC/DC och av dem två tar jag faktiskt AC/DC alla dagar i veckan! Både i studio- och liverversion!
@Micke, Det går hur bra som helst att ta ut svängarna lite. Så länge grundläggande hyfs används så är det bara roligt att läsa kommentarer om olika ämnen, speciellt de dagar då det inte händer så mycket på bloggen. 🙂
På tal om annat så har jag givit “Vége van“ med The Couple (som du tidigare frågade om) några extra lyssningar… men inget händer. Den är helt ok så länge den pågår, men det känns som att jag hela tiden väntar på något som inte kommer. “Ett långt intro som jag sedan har svårt att komma ihåg”, skulle man även kunna beskriva den. Helt förståeligt att man kan falla för den, för det finns något där som är väldigt behagligt… men personligen skulle jag vilja att den hade ytterligare några växlar att lägga till. 🙂
@Pinglan tack för att du försökte i alla fall 🙂 “Vége van“ är ingen låt där det ska hända något Pinglan. Det som händer är inom mig. Väldigt mysigt bidrag som får mig att komma in i härlig stämning. Om något skulle “hända” skulle det förstöra hela känslan för min del.
Angående hyfs. Jag vet vad respekt är Pinglan. Det finns egentligen bara två bidrag genom alla tider där jag har svårt att hålla mig inom respektens mallar. Där jag får kämpa med mig själv. Det är Sveriges sämsta bidrag genom alla tider “vår” representant 2013 och det är det sämsta bidraget genom alla tider Österrike 2012.
Angående Ungern. Lite besviken hittills. Inte lyssnat så mycket iofs men känslan är ett svagare år än vanligt. Min favvis vet du men jag kan väl också nämna det omvända och det är Mrs Colombo
@Adri så då har vi Brucan i oss från första början båda två då 🙂 Skillnaden är väl att jag beundrar honom väldigt. Inte minst för hans jordnära person. Jättekul att du nämner “Streets of Philadelphia” det är en av mina favvisar. Samma känsla lite som Ungerns “Vege Van” här som jag pratat om. Inte alls samma så sätt men jag pratar om myseffekten som får en att sväva bort och bara allmänt må gott. Den är definitivt topp fem för mig med honom.
Ok Amanda då! Har gett henne en chans här nu med att lyssna en hel del på den under dagen. Så vad blir omdömet. Vet du vad? jag gillar låten. Ingen kanonlåt men för att vara MF är den riktigt bra tycker jag. Men jag förstår också Johanna i hennes omdöme om Amandas röst. Har lyssnat på både studioversionen och liveversionen och för mig är det en väldig skillnad. Den speciella röst hon förmedlar i studioversionen klarar hon inte riktigt att få uttryck för live känner jag. Men visst låten är överraskande stark som jag ser det
@Micke: Jag hoppas för övrigt att du inte trodde att jag försökte “omvända dig” till att kolla på MF när du skriver “Nej jag ändrar mig inte på det Adri” för det var inte mitt syfte. Det hade varit lite oskönt av mig isåfall. Du vet bäst själv vad du gillar och om du inte tror MF är något för dig längre så är det väl inte det. Då får jag respektera det (och jag påverkas ju inte alls av det beslutet så det kan jag lätt hantera oavsett mina åsikter 🙂 )
Jag ville bara höra åsikter om just dem specifika låtarna jag gillade som du kanske missat, och då syftade jag som sagt mest på Amandas “Dumb”.
Kul att du ändå verkar uppskattat den till någorlunda grad 🙂 Jag tycker ju väldigt mycket om henne. Idol är egentligen alldeles för “popstjärnigt” för mig, men när jag zappade förbi det då 2011 och såg henne så var jag fast för säsongen och när hon sen gick och vann (framför “You”-Robin Stjernberg) så belv jag glad över att en så annorlunda artist kunde vinna en så tonårspop-dominerad tävling som idol.
Därför hade jag ganska mycket hopp när hon sen ställde upp i MF. Jag älskar som sagt låten. Typiskt för låtar i MF och ESC överhuvudtaget är att refrängen oftast inte håller vad versen byggt upp. Men “Dumb” är jämn hela vägen och då även riktigt jäkla bra i mina öron.
Jag föredrar precis som du och Johanna studioversionen men jag ser ändå inga större fel med live-framträdandet. Det passar låtens mystiska/mörka sound och hennes röst var inte på topp, jag har hört henne låta bättre, men fortfarande helt klart ett bidrag värdigt att avancera!
Jag tror egentligen inte det var hennes röst som “skrämde bort” så många röstare (även om den säkert bidrog) utan jag tror till stor del hennes “flopp” till resultat beror på hennes artisteri. Hon spelar ju över något fruktansvärt, vilket hon också är medveten om. Hon tror ju själv inte hon beter sig naturligt. Och den typen av scen-personlighet tror jag kan ha avskräckt några från att rösta på henne. Jag har tex hört flera som trodde det var en parodi på just de överdramatiska låtar, alltså att det var ett skämt-bidrag och Aftonbladet skrev något i stil med “jämfört med Amanda Fondells framträdande är ju Dramaten värsta barnprogrammet” så folk har ju verkligen åsikter om hennes röst och artisteri.
Jag älskar både hennes röst och artisteri. Men som jag nämnde ovan så är hon en artist som man oftast antingen verkligen gillar eller som inte passar en ALLS.
Jag säger såhär: hade det varit en radiosänd tävling där man inte såg detta vattendelande framträdande; då tror jag definitivt hon gått till andra chansen i alla fall. Men nu är det ju TV och då ska man både underhålla och låta bra. Jag tycker hon lyckades, men tydligen är jag minoritet.
Nåja, snart har fyra år gått… jag har gått vidare i livet trots detta chockerande (för mig) resultat.