Malta 2017: PBS söker bidrag till MESC 2017
2016-11-03 (torsdag)TV-bolaget PBS har avslöjat att “Malta Eurovision Song Contest 2017“, den nationella uttagning som ska utse Maltas representant i Eurovision Song Contest 2017, kommer att hållas i februari 2017. Här är vad som gäller inför uttagningen:
Korta fakta om “Malta Eurovision Song Contest 2017”: | |
♥ | Nytt för denna gång är att PBS slopat semifinalen och låter en ensam final utse vinnaren. |
♥ | Utländska låtskrivare är välkomna med sina bidrag men artisterna måste vara från Malta. |
♥ | PBS tar emot bidrag till MESC 2017 den 30:e november. Bidragen ska överlämnas till PBS i Gwardamanġa i ett förseglat kuvert. Mer information kan man få genom att mejla mesc2017@pbs.com.mt. |
♥ | I december 2016 avslöjas vilka 16 bidrag som tagits ut till finalen av MESC 2017. |
(Källa: esctoday.com) |
Snabbfakta: Maltas deltagande i Eurovision Song Contest: |
debutår: 1971 – deltagit 29 gånger – vunnit 0 gånger |
två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2016: | “Walk On Water“, Ira Losco | (Malta Eurovision Song Contest 2016) |
12:a i finalen |
2015: | “Warrior“, Amber | (Malta Eurovision Song Contest 2015) |
11:a i semi 2 |
2014: | “Coming Home“, Firelight | (Malta Eurovision Song Contest 2014) |
23:a i finalen |
2013: | “Tomorrow“, Gianluca | (Malta Eurovision Song Contest 2013) |
8:a i finalen |
2012: | “This Is The Night“, Kurt Calleja | (Malta Eurovision Song Contest 2012) |
21:a i finalen |
2011: | “One Life“, Glen Vella | (Malta Eurosong 2011) | 11:a i semi 1 |
2010: | “My Dream“, Thea Garrett | (The GO Malta Eurosong 2010) |
12:a semi 1 |
2009: | “What If We“, Chiara | (GO Malta EuroSong 2009) |
22:a i finalen |
2008: | “Vodka“, Morena | (Malta Song for Europe 2008) |
14:e semi 2 |
Schlagerpinglan: Jag får väl erkänna att min instinktiva reaktion när jag såg att de dragit in semifinalen och endast tänker låta finalen få avgöra Maltas ESC-val var allt annat än positiv. Att se en av mina favorituttagningar minskas ner till en ensam show fanns inte med på min önskelista, om man säger så. Nu när det sjunkit in lite så är jag däremot lite mer förstående. En lite mer kompakt uttagning med färre bidrag kan eventuellt hjälpa till att höja lägstanivån ett eller ett par snäpp. 🙂
Hur som helst så ska det bli intressant att se om ryktena som säger att juryn slopas inför MESC 2017, och att tittarna själva därmed får utse sin vinnare, visar sig vara sanna. Tidigare har ju juryn haft största delen av makten och såg t.ex. till att Firelights “Coming Home“ vann i stället för tittarfavoriten “Hypnotica” med Jessika 2014. Eftersom jag det året hade Firelight som favorit så har jag svårt att se det som något positivt att helt ta bort juryn… men den frågan får jag återkomma till om det blir aktuellt.
Mer om Maltas förberedelser inför ESC 2017 hittar ni här: “Malta i ESC 2017“.
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, Malta, PBS
Tack och lov för juryn som tog fram Firelights istället för Jessica 🙂 Synd bara att de försämrade bidraget sedan genom att lämna det spontana som var det starka med bidraget och istället försökte göra bidraget “perfekt”, vilket man ju vet hur det alltid slutar. Ändå hyfsad om än inte så bra som från början.
Jag säger som jag alltid gjort pinglan. Att lämna avgörandet helt till lyssnarna/tittarna leder bara till katastrof med småflicksröstning på söt gosse eller liknande. Jury är att föredra men inte som det är nu med ett fåtal personer. Det är samma katastrof det. En jury ska vara en JÄTTEJURY i olika åldrar som verkligen ger utslag åt alla håll
Jag tycker Malta har varit ett av tävlingens svagaste länder faktiskt, med undantaget i år… men sen tar dem bort den fantastiska vinnarlåten till förmån för en låt som visserligen hade väldigt bra verser och “brygga/för-refräng” men som sen i refrängen dog totalt. Men fortfarande värdig placeringen den fick tycker jag.
Just i Malta tycker jag att de haft ett väldigt konstigt system med att juryn haft så mycket makt och tittarnas makt har varit näst intill helt onödig, men att skrota juryn helt tror jag inte är rätt svar. Eller man får ju testa för att se hur det går med resultatet, men jag förespråkar i alla fall ett 50/50 system.
Vi har det i Melodifestivalen och det funkar ju kanon med tanke på att Sverige verkligen presterat de senaste åren, efter att åren 2005-2010 verkligen var en enda stor svacka. Och ända sedan Eurovision fick ett 50/50-system så verkar tävlingens rykte skärpt upp sig ganska rejält.
Så jag tror på 50/50. Blir det 100% telefonröstning så finns det väldigt mycket som kan gå fel, främst är det grannröstning på hög nivå men även som Micke säger så finns det risken att folk röstar på grund av helt irrelevanta saker. Jag tycker man ska rösta på helheten (bästa kombon av röst, låt och även visuellt framträdande. Och sen vet jag hur viktigt texten är för vissa. Men att rösta på någon snygg, men högst medioker sångare gynnar ingen).
Blir det å andra sidan 100% jury tror jag att jag och även ganska många snabbt skulle förlora intresse om man verkligen inte har något att säga till om (sen är ju för den delen verkligen inte juryn så opartisk som det sägs att den ska vara, med tanke på att Armenien och Azerbajdzjan än fortsätter vägra rösta på varann och samma sak gällande Litauens relation till Ryssland i tävlingen).
Jag håller dock verkligen med Micke att det vore mycket, mycket bättre med en jättestor jury representerad av alla åldrar och kön som det bara kan, för jag tycker inte att det är helt rätt att 5 personer kan påverka lika mycket som ett helt land.
Det där med formsvacka hela perioden 2005-2010 stämmer ju inte helt, då Carola kom 5:a. Dessutom så älskar jag många av Maltas bidrag och deras uttagning likaså 🙂
@Adri det jag säger om teleröstning ska inte missförstås. Jag är egentligen inte alls emot det men tyvärr slår det ju fel då röstning blir på person och jag vet inte alls. Handen på hjärtat här. Ni som läst min svada här vet säkert vid det här laget att Carola definitivt inte är någon favvis för mig. Men vad jag tycker om henne är inte relevant. Om jag fortfarande hade kollat MF och om jag hade teleröstat kan jag garantera en sak. Om Carola plötsligt skulle dyka upp med ett kanonbidrag och om hon hade kunnat få till rösten lite mer moget så hon inte låter som en tonåring då hade jag definitivt röstat på det bidrag.
Det är just detta jag hoppas och tror att en jättejury i alla åldrar skulle vara bättre på. Jag vet för ett antal år sedan när Erik Saade vann MF gjordes en större undersökning på hur folk röstar. Det visade sig att ett skrämmande stort antal röstat på det bidraget för att “han var så söt”. Det säger en del
Nej 50/50 röstning med ett bättre kontrollerat teleröstningsystem och en jättejury i alla åldrar
Har inget med saken att göra men jag måste erkänna en sak. Intresset för ESC gör definitivt ner några steg när jag plötsligt får höra att Dropkick Murphys släpper nytt material. Det är annat det 🙂 Men inget för er kanske
https://www.youtube.com/watch?v=J8Gp00IFwbI
@micke Det var det bästa jag läst idag. Dropkick Murphys alltså:-) Dock är mitt intresse för ESC alltid stort men som jag alltid sagt : Inte nödvändigtvis för att jag gillar alla låtar utan för hela grejen i sig:-)
Och ja angående Firelight så är det Maltas bästa bidrag på…ja kanske någonsin. Gilade också Gianluca 2012…de senaste åren har Malta mest varit radio-blaha för mig. lldeles för mainstream och tillrättalagt alltså
Vad gäller bidragen som Malta valt ut på sistone så är det endast “Coming Home“ som jag tyckt riktigt bra om. När jag hyllar Malta som ESC-land så är det inte deras tävlingsbidrag jag menar utan deras uttagning, som jag tycker är väldigt lättsmält och underhållande. Ville bara klargöra så att det inte blir några missförstånd. 😉
Hej Johanna! Kul att se dig här igen och kul att du uppskattade mitt lilla inhopp med Dropkick Murphys 🙂 Blev lite överraskad över att få en kommentar på ett av mina få inlägg som inte har med ESC att göra. Det har nog aldrig hänt förut. Här är det bara ESC som gäller till 100% 🙂 Självklart ska det vara prio ett men ibland kan det vara kul att göra lite andra instick också.
Jaså du gillar också Dropkick Murphys. Ja då kan du som jag glädja dig över en ny skiva 6 januari. Glad, medryckande, upplyftande musik to say the least. Rock blandad med folkmusik blir väldigt sällan fel 🙂
Det du säger om ESC skriver jag under på. Det stora är inte låtarna (ofta faktiskt riktiga lågvattenmärken) utan det stora är hela grejen.
Lär inte få något svar på det här men det är skit samma. Tänkte bara visa lite av det jag menar med att jag inte klarar kompositörer som letar världshits i MF och ESC, vilket det ju ändå inte blir. För mig är det som sagt nationernas doft som är det som lockar mig mest. Här är ett exempel som verkligen doftar Sverige med modern touch ändå. Gissa om jag skulle bli glad om en sån här skulle få representera Sverige i ESC. Det är inget jag kommer att fortsätta att lyssna på men däremot älskar i den här ballongen vi har varje år sedan 1956
https://www.youtube.com/watch?v=3HVjH-ojCck
@Micke, Ett bra exempel på en modern låt med etnisk touch som säkert hade fått större plats i Melodifestivalen om det inte vore för att det “gamla vanliga” fungerar så bra. Det är inget som jag lyssnar på i vanliga fall, men inget jag stänger av heller om jag springer på det. 😀 Detsamma gäller den andra låten du lade upp och som visade sig vara förvånansvärt bra. Jag borde helt klart lyssna på lite mer varierad musik och inte bara ESC-bidrag, då jag trots allt är en allätare när det gäller musik. 😛
@pinglan, varför säger du så? Det finns inget “borde” när det gäller musik. Det som är rätt för Lotten är rätt för henne och det som är rätt för Espen är rätt för henne. Behöver jag ens säga det? 🙂 Det som är rätt för Pinglan är rätt för henne och det rätta för Micke är rätt för honom. As simple as that
Musik är individuellt. Det är ju det jag tjatat om hela tiden att jag tycker är så tråkigt med främst MF. Variationen är borta. Allt är en enda smet och hela generationstänket är borta och därför är också jag borta för det där var grejen med hela den här ballongen för mig. Än så länge finns det dock kvar i ESC även om det naggas på mer och mer för varje år.
Angående de två låtarna jag lade in. Dropkick Murphys låt är en typ av musik jag lyssnar på överhuvudtaget. Den hade dock gärna fått vara med i ESC också 🙂 Garmarnas låt älskar jag inom den här ballongen. Den luktar Sverige lång väg och kan tilltala flera generationer. Visst jag kan lyssna på den även utanför om den kom på men det är här jag älskar den.
Jag hatar musik typ Norges vinnare 2011 och Sveriges 2013 men det har inte jag med att göra. Den typen av musik är lika välkommen som den musik jag älskar. Det är det som är grejen med den här ballongen, vilket många idag inte får med sig i modersmjölken tyvärr. Blir så trött på folk som exempelvis de som gav sig på Nederländernas countrybidrag förra året och kallade den gammal skåpmat och liknande. Oftast människor som inte ens hamnat i puberteten ens eller som inte vuxit upp efter dess intåg.
All musik gammal som ung ska ingå i detta. Det är ju för tusan variation som är hela grejen. Jag vet inte om de ens kan stava till det ordet inom MF idag.
Så då har en förkyld, nedbäddad Micke fått gnälla av sig lite här. Nu blir det snart positivare tongångar igen 🙂
@Micke, Det jag menar med att jag “borde” lyssna på lite mer icke-ESC-musik är att jag missar så mycket bra annan musik, inget annat. Tiden är dock begränsad och då jag, av eget val, prioriterar ESC-bubblan så blir det som det blir. Dock uppskattar jag de lite “orelevanta” bidragen som dyker upp här i kommentarsfältet lite då och då och som ger en inblick i vad som finns “där ute”. 😀
(Tro inte att jag är någon grottmänniska som inte har en aning om vad som spelas på listorna o.s.v., så illa är det inte, det är bara det att det finns så mycket ytterligare, smal, musik som man inte hinner att njuta av.)
Måste be Stella Mwangi från Norges bidrag 2011 om ursäkt. Det var givetvis inte dig jag menade när jag sa mig tycka illa om bidraget utan 2012 med Tooji. Robin Stjernberg, Danny Saucedo, Tooji, Anton Ewald, Erik Saade och liknande är ju inte riktigt artister och bidrag jag jublar över too say the least 🙂
Nej varför skulle jag tro att du är en grottmänniska pinglan? 🙂 Du har ditt stora musikintresse i ESC och lägger mest tid där. Det är enbart din sak och det ska jag och andra skita fullständigt i. Du har dock gjort något som ingen annan lyckats med. Detta att förlänga mitt intresse för ERS. För var det när MF började till ESC tog slug och däremellan nada. Nu sitter jag och pratar ESC i november. Fanns inte ens på kartan 85% av mina vänner hatar hela den här ballongen och tycker jag är en tönt som lägger tid på det. De får tycka vad det vill det är bara jag som bestämmer vad jag lägger tid på. “Men det är ju inte din typ av musik” får jag ständigt höra. Ligger lite i det även om jag gillar nästan allt mellan hårdrock till opera. Men de förstår som sagt inte hur jag ser på ESC. Generationstänket, särart mm.förr 🙂
Förresten såg att Lukas dök upp här då kom jag på en sak. Du gillar ju rock säger du. Skulle vara kul att höra vad du tycker om Dropkick Murphys 🙂
@Micke Kul att du frågar. Keltisk punk i allmänhet brukar gå hem (mest Flogging Molly). Just Dropkick Murphys tycker jag blandar och ger en del, men bästa låten från dem är “Famous for Nothing” i mitt tycke.
@Lukas, Och jättekul att du svarar 🙂 Ska inte göra detta till någon längre grej för det här är och ska vara främst för ESC och i synnerhet så är det pinglans blogg. Det är hon som styr 🙂
Tänkte bara ge ett svar på det du säger. Yepp vi är överens, Flogging Molly är högre på min piedistal eller vad tusan man ska säga. Jag har dock annan favvis än dig från Dropkick Murphys. Har egentligen två som jag inte kan skilja åt. En rockig och en lugnare. Tar dem här då om det är ok för pinglan. Främst refrängen på båda som jag älskar.
https://www.youtube.com/watch?v=AQfGTDyjVSE
https://www.youtube.com/watch?v=9d8SzG4FPyM