Eurovision 2016: Misstänkt juryröstande på många ställen
2016-05-17 (tisdag)Schlagerpinglan: I väntan på att jag ska kunna formulera mina ord om Eurovison Song Contest 2016 på ett sätt som jag kan stå för så ser ni här nedan ett (av tyvärr väldigt många) exempel på varför jag har svårt att se det professionella i juryns arbete i år.
Jurymedlemmar har vissa riktlinjer att gå efter och vad jag vet så förändrades de inte mellan semifinalen och finalen, men tydligen var det något som hände under dessa fyra dagar då bedömingen av speciellt Rysslands bidrag förändrades drastiskt för bl.a. den ungerska juryn:
Hur Ungerns jury röstade i Eurovision Song Contest 2016: | ||||||||
Semifinal 1 – 10:e maj | Finalen – 14:e maj | |||||||
12 p. Malta | 12 p. Australien | |||||||
10 p. Ryssland | 10 p. Malta (semi-1-bidrag) | |||||||
8 p. Tjeckien | 8 p. Lettland | |||||||
7 p. Azerbajdzjan | 7 p. Azerbajdzjan (semi-1-bidrag) | |||||||
6 p. Nederländerna | 6 p. Nederländerna (semi-1-bidrag) | |||||||
5 p. Armenien | 5 p. Spanien | |||||||
4 p. Finland | 4 p. Sverige | |||||||
3 p. Kroatien | 3 p. Litauen | |||||||
2 p. Cypern | 2 p. Tjeckien (semi-1-bidrag) | |||||||
1 p. Island | 1 p. Armenien (semi-1-bidrag) | |||||||
– – – | ||||||||
– – – | ||||||||
Ryssland | ||||||||
(Källa: eurovision.tv) |
Schlagerpinglan: Hur jag än försöker så kan jag inte se någon rimlig förklaring till ovanstående röster. Detta är tyvärr inte den enda jury som verkar ha glömt bort att de förväntas rösta som proffs och vara en motvikt till tittarna, som är fria att rösta hur de vill. Ni har säkert läst om den svenska juryn (se aftonbladet.se) som anklagas för kompisröstande. Jag vet inte hur det ligger till med den saken, men något fick dem i alla fall, i fyra fall av fem, att ge omotiverat låga final-poäng till Ryssland i förhållande till deras ursprungliga bedömning i semifinalen.
Hur Sveriges jury bedömde Rysslands bidrag i ESC 2016:
♥ Karin Gunnarsson:
Bedömde att Ryssland var värd en 2:a-plats i semifinalen men endast en 7:e-plats i finalen. (Helt plötsligt fick bidragen från både Malta och Tjeckien högre poäng än Ryssland.)
♥ Lisa Ajax:
Bedömde att Ryssland var värd en 2:a-plats i semifinalen men endast en 6:e-plats i finalen. (Helt plötsligt fick bidragen från både Armenien och Malta högre poäng än Ryssland.)
♥ Anton Ewald:
Bedömde att Ryssland var värd en 3:e-plats i semifinalen men endast en 8:e-plats i finalen. (Helt plötsligt fick bidragen från både Azerbajdzjan och Armenien högre poäng än Ryssland.)
♥ Rickard Keilor:
Bedömde att Ryssland var värd en 2:a-plats i semifinalen och en 4:e-plats i finalen. (Stod fast vid sin övertygelse om att Azerbajdzjan förtjänade högre poäng än Ryssland. Konsekvent i sitt röstande.)
♥ Anderz Wrethov:
Bedömde att Ryssland var värd en 2:a-plats i semifinalen men endast en 8:e-plats i finalen. (Helt plötsligt fick bidragen från både Azerbajdzjan och Kroatien högre poäng än Ryssland.)
Schlagerpinglan: En teori till detta är att Sergey Lazarev bjöd på ett misslyckat framträdande vid juryrepet och att det är anledningen till att jurymedlemmarna omvärderade sina ursprungliga åsikter. En annan teori är att majoriteten av jurymedlemmarna inte vill se Ryssland som vinnare och därför var tvungna att ge extra låga poäng till Ryssland för att inte tittarnas höga poäng skulle få avgöra. Jag vet inte hur det ligger till men då jag tycker att det är ett så pass anmärkningsvärt röstningsmönster så kunde jag inte bara låta det vara.
Det som talar mot den första teorin är bl.a. juryrösterna från San Marino som tydligt visar att deras jurymedlemmar tvärtom bedömer det ryska finalrepet som väldigt imponerande och värt hela 7 poäng. Detta är anmärkningsvärt då de endast fyra dagar tidigare ansett att Nederländerna, Cypern, Azerbajdzjan, Malta och Tjeckien alla hade bättre bidrag än Ryssland, som de då endast gav 3 poäng till. Förklara det professionella i det, den som kan.
Hur det än ligger till med juryfrågan så är det uppenbart att det i oförsvarbart många fall inte är vad som händer på scenen som avgör hur jurygrupperna fördelar sina röster. Personligen kan jag inte acceptera detta då jag vill ha en rättvis tävling, men jag misstänker att det är tillräckligt många som är nöjda med utgången och att det därför kan ses mellan fingrarna med lite oegentligheter.
Om det inte vore för att jag tycker att det är så tragiskt så kan jag nästan se det komiska i att det är just ESC-publiken som tillämpar tankesättet “Varför gnälla över orättvisor om de inte drabbar en själv?“. 😉
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, final, resultat
Ursäkta mig pinglan men det känns ibland inte så roligt att säga “vad var det jag sa”, Inte för att framhäva mig själv men jag sa vid flertalet tillfällen att Ryssland inte kommer att vinna. Fick väldigt mycket “mothugg” för det från olika håll men “vad var det jag sa” 🙂
@Micke, Mmm…. som sagt, jag trodde att det skulle balansera upp sig till slut och att de inte skulle tillåta juryn att vara alltför öppet ryss-fientlig. Jag hade fel.
Jag har varit tolerant till juryn innan men innerst inne hoppats på en jury med upp till 30 personer per land och kanske att man inte avslöjar jurymedlemmarnas namn föränn efteråt för att undvika spekulationer.
Så var det fram till i lördags, då juryn inte gjorde sitt jobb. Det var inte bara det du tog upp, utan även att Azerbajdzjan och Armenien röstade tummen ner på varandra(med undantag för Erik Karapetyan, tack så mycket för att du gjorde tävlingen mindre politisk). Ryssland och Ukraina placerade varandra i botten (juryn) för den delen. De mesta av jurymedlemmarna kunde bytts ut mot politiker och resultatet hade sett likadant ut.
Ni kanske även hört om den danska jurymedlemmen som röstade precis tvärtom mot hur hon egentligen skulle göra, men det var ett litet misstag som inte avgjorde så mycket. Jag tycker inte att vi ska klandra Hilda, med tanke på hur resten av juryn var politisk, hon gav ju faktiskt Ryssland en tredjeplats(inte som det står på eurovision.tv, utan som hon egentligen tyckte). Men i framtiden ser jag bara 2 alternativ, 30-personsjury eller 100% telefonröstning.
Nåja, det är troligtvis ändå wiwivision snart, där inte juryn(förhoppningsvis) är lika politisk. Förra sommaren hölls det för första gången och då hittade låtar som jag lyssnar på än idag, “Mary Joe”(Ungern), “Wrapped up”(UK) och “Love is a drug” (Irland).
@hej, Mmm… jag plockade bara ut tre jurygrupper ur högen av alla de som röstat misstänkt, finns många, många fler som tyvärr följer samma mönster. 🙁
Ett problem med juryn är att medlemmarna inte är slumpmässigt utvalda. Även om det skulle vara 30 jurymedlemmar per land så kan varje lands tv-bolag påverka resultatet genom att välja ut “rätt” personer till juryn.
Vet inte orsaken till deras ändring, men det är möjligt att man påverkas av sin omgivning och ändrar uppfattning. En del låtar blir bättre efter några lyssningar och några kanske blir sämre.
Skrev om detta redan dagen efter ESC-finalen. Absolut skandal med den svenska juryns “kompisröstande” på Azerbajdzjan och Malta. Juryns agerande är inte trovärdigt och det är bara att hoppas att SVT tar till sig av kritiken som nu förs fram.
/martin
http://escsverige.blogspot.se/2016/05/juryn-och-folket.html
Skönt att fler hoppar på tåget om att juryn är det som gör tävlingen politisk! Visst, med 100 % telefonröster kanske vi inte får någon 12a mellan ukraina och ryssland, eller mellan Azerbajdzjan och Armenien, men kom igen? Nog litar jag hellre på 20 % av ett lands befolkning än på Lisa Ajax.
Vill bara säga Schlagerpinglan att jag delar din besvikelse. Jag kände under hela röstningen att juryn höll nere Rysslands poäng. Det är min känsla och min övertygelse. Det var dock kul att folket gav högsta poäng till Ryssland. Men oj så jag led med Sergey. Han hoppades så innerligt att poängen skulle räcka för vinst och även alla vi här hemma. Tragiskt att en så duktig och fin artist ska få komma i kläm. Nåja jag vill inte starta någon diskussion utan bara uttrycka mina tankar och känslor en sista gång innan jag lägger detta ESC bakom mig.
Hoppas åter igen du har kvar bloggen.
Väldigt mycket dystert om mygel i röstning och listor. Tänker därför presentera en egen lista. En som definitivt är helt befriad från fusk och mygel. Det är min egen topp 15 på 2010-talet. Det är 16 bidrag med eftersom jag inte kunde skilja på tre som delar plats 14. Det här är en lista befriad från ytterligare ett elände som genomsyrar tävlingarna. Inte så mycket ESC men definitivt MF. Pratar om robotdansare som har lyser med sin frånvaro 🙂
Börjar då med ett av de tre bidrag som delar plats 14. Det är ett bidrag från ett av våra grannländer. Hade egentligen ett annat favvisbidrag i deras uttagning men den här duger mer än väl 🙂 En del som känner mig har blivit förvånad över att jag gillar den här med förprogrammerade syntar och sånt men det är en annan sak som talar till mig. Bidraget genomsyras av rockpuls och så älskar jag trummorna.
https://www.youtube.com/watch?v=gjm-kCOMaPY
@Kerstin, Jag hade tänkt strunta i det först, men kände att jag nog behövde skriva något i alla fall. Dels för att så småningom kunna lägga det bakom mig men även för att det är irriterande att se hur vissa andra sidor väljer att visa upp en helt annan bild av hur ESC 2016 slutade.
Återigen, ha en trevlig sommar… sedan får vi se. 😀
Du får ta bort det här pinglan om du vill om det är för mycket.
Men jag bara avskyr allt med henne. Rösten, stilen, rörelserna. Jag förstår att hon ska föreställa en Ukrainsk version av våran “laleh” dvs väldigt egen, ja ni förstår vad jag menar. Men hennes röst är ju inte ens bra. Kolla bara på när hon “hedrer” Micheal Jackson (det enda hon gör där är förnedrar honom) är det där ens musik? eller när hon sjunger låten “smile” Vill typ slänga min dator i väggen när jag hör henne.
Vem som helst kunde ha vunnit men inte hon. Detta är för det första politiskt antirysk 100% men det är inte vad jag bryr mig om egentligen, det är att hon inte är en värdig vinnare. Visst det är fortfarande enligt mig. Och det handlar om min smak. Men detta är bland den värsta vinnaren någonsin enligt mig.
Jag kan inte förstå att hon till slut stod som segrare mot Ryssland, mot Australien, mot Polen, Armenien och Frankrike. Kommer aldrig glömma detta sjuka resultat. USCH att behöva lyssna på henne nästa år igen!
Har redan lagt detta spektakel bakom mig men vill ändå uttrycka min besvikelse över det som hänt men är dock inte förvånad egentligen. Vem i hela världen kan man lita på? Har länge varit emot att svenska låtskrivare ska skriva åt andra länder och det här är bara en anledning . Det andra är att det mest börjar bli en “svensk” tävling. Känns som att dom bara blir fler men jag kan ju ha fel.
Fast en värdig vinnare var hon ju ändå och jag hoppas att hennes vinst gör att nästa år blir lite mer sofistikerat vad gäller musiken , alltså lite mer jazzigt, mer funkigt och förhoppningsvis vågar fler sjunga åtminstone en del av låten på sitt eget språk. (jag rankade själv Jamala som 24/26 så var absolut ingen favorit men nu får det ändå vara nog med att hon inte skulle vara en värdig vinnare)
@Johanna du får tycka vad du vill. jag står fast vid att detta är en av de sämsta någonsin att vinna. Att hon inte är en värdig vinnare. Svårt att tycka att en person är värdig en vinst i eurovision när man hatar rösten, låten och stilen.
Det finns olika åsikter om vinnarbidraget och dess sångerska, vissa älskar det, andra klarar inte av det. Vad man än tycker så går det inte att komma ifrån att Ukraina gjort allt rätt och får därmed räknas som en värdig vinnare, även om det känns fel att tala om något värdig med en tävling där inte allt går rätt till. Det är trots allt inte Jamalas fel att juryn inte röstade enligt de officiella instruktionerna.
@Alex
Ingen kommer tvinga dig att gilla Jamala. Jag själv älskar 1944 och är överlycklig att den vann! Tycker den är helt magisk! Av de 10 senaste vinnarbidragen (2007-2016) så ligger den på en tredje plats efter Euphoria och Molitva enligt mig!
@Alex jag menade ju mest att trots att jag tycker ungefär som du så anser jag att hon är en värdig vinnare iaf:-)
@Alex under inga omständigheter får du nu ta detta fel på något sätt. Först och främst så är jag helt på din sida angående det du säger om Jamalas “sånginsatser” när hon ska “hedra” Michael Jackson och insatsen i ESC med låten smile. Det är blend det värsta jag någonsin har hört. Än värre är det faktum att detta inte är några undantag. Det händer gång på gång med Jamala och hennes “sång. Säger bara en sak: Ta ni och leta upp klippet där hon sjunger en hel bunt låtar med några kändisar. My oh my är allt jag säger. Detta om detta men Alex det är inte detta det hela handlar om och jag tror inte heller att det är det du menar. Men jag vill ändå förtydliga.
Jamala har ingenting att göra med eventuella felaktigheter som drabbat röstningen i ESC. Hon ska inte ha minsta skuld i detta och ska inte ens nämnas i samma andetag. Det här är samma skit som hände de två stackars ryska systrarna som blev så grymt utbuade så fort de visade sig på scenen. Det där var en av de största skamfläckarna i ESC-historien och mitt hjärta blödde för de stackars systrarna. Det jag önskar nu är att Jamala hålls utanför allt det som nu dras upp och debatteras. Hon har ingen som helst skuld i detta och ska inte dras in i skiten.
Sen måste jag faktiskt ge Jamala lite beröm också trots allt vad jag sagt om hennes röst. Hon har skrivit ett väldigt udda och vackert bidrag och jag önskar folk kunde plussa henne för det lite också. Önskar bara hon hade haft så pass mycket brain att hon givit bort låten till en annan kvinna och jag vet vem. Nog där 🙂 Sen vill jag också plussa henne för ytterligare en sak. I mina öron låter hon bedrövlig på allt man hittar på henne därför är det fantastiskt att hon inte låter lika bedrövlig i bidraget 1944. I vissa partier låter hon faktiskt riktigt bra märkligt nog och det är mest när hon släpper engelskan. Det är bara i vissa delar hon inte klarar att tämja rösten och då faller hon tillbaka i det vanliga bräkandet. Synd. Men snälla låt Jamala vara hon har ingen skuld i allt det här.
Fortsätter larva mig med min topp 15 under 2010-talet. Hade tre på plats 14, en har jag lagt ut och här kommer nästa. En av de två gånger under hela 2000 som jag tycker rätt låt vann. Just detta året fanns det ett bättre bidrag men det åkte redan i semifinalen. Den andra gången rätt låt vann var med ett kanonbidrag från 2007 Molitva, Serbien. Nu till mitt andra bidrag på plats 14. Ett nysigt bidrag med en sångerska med speciell sångstil:
https://www.youtube.com/watch?v=esTVVjpTzIY
Tar mitt tredje bidrag på plats 14 direkt. Ett väldigt udda men jädrigt skönt bidrag. Måste erkänna att jag var väldigt långt bort ifrån det i början och sa säkert något negativt också. Men jag hade fel och bidraget växte så in i………… Tredje och sista på plats 14 är:
https://www.youtube.com/watch?v=G48p8eNhnd8
Det kan delvis bero på att en låt växt, för mig växte Georgien och Nederländerna före Ryssland och Italien innan finalen. Men när Ryssland sjunker så mycket så snabbt blir jag liiite misstänksam.
@hej, Som tittare så kan man ta sådana saker i beaktande, ja, och det är ju det som har varit så roligt med tävlingen. 😀
Jag var dock av uppfattningen att en jurymedlem hade andra saker de skulle bedöma och att personlig smak inte var en av dem. Därför oroade det mig när jag läste Lisa Ajax svar på kritiken där hon bl.a. skriver “Jag anser mig att ha rätten att få tycka precis vad jag vill…” då det var precis det jag inte tyckte att hon hade. Jag trodde att hon skulle göra ett jobb, inte tycka. SVT står dock bakom juryns agerande och anser inte att de gjort något fel. Det är m.a.o. så här tävlingen är tänkt att fungera. Jag önskar bara att de var tydligare med det från början. 🙁
Alltså det blir ju bara tydligare hur det egentligen var med juryrösterna när man kollar på poängen såhär, i alla fall i mina ögon. Detta gör mig bara mer övertygad om att det var politisk röstning inblandad från juryn. Kan inte låta bli heller att dra tanken vidare och tänka om det finns någon mer bakomliggande orsak till att Jamala faktiskt FICK ställa upp med sitt bidrag, trots att de är politiskt, när flera andra bidrag tidigare år inte fått ställa upp alls eller också blivit motsagda sina politiska bidrag… Tror inte det är såhär, och vill verkligen inte tro att det är så, men tanken poppade upp i huvudet och kändes inte helt otrolig… Men det kanske är enbart för att allting med årets tävling och avslutet på det just nu känns ganska så jobbigt på flera sätt.
Det verkar också som att jag inte är den enda som tycker att avslutet känns jobbigt. Det har gjorts en protestlista/namninsamling mot årets vinnare, och att vinnaren borde ändras… Listan har fått sjukt många underskrifter, och jag tycker delvis att det är fel, dock skulle jag gärna vilja se en lista mot att ta bort juryn i tävlingen hela och hållet.
Vill inte på något sätt vara otrevlig mot någon här men jag tackar för mig just nu. Det är för mycket neggo här just nu för min smak. Ser verkligen fram mot att du får blodad tand igen pinglan och jag är helt övertygad om att du kommer att få det. Därför säger jag inte adjö utan på återseende. Jag kommer att titta in emellanåt för att ha koll på vad som händer här. Återvänder definitivt igen när det börjar pratas musik här igen som jag tror syftet var 🙂 För att visa att jag verkligen tror på dig avslutar jag med att lägga ett bidrag till på min topp 15 under 2010-talet. Topp 12 sparar jag till den dagen då du fått tillbaka glädjen och vi alla sitter och pratar musik här. Alltså på plats 13 på min topp 15 under 2010-talet ligger:
https://www.youtube.com/watch?v=Pfo-8z86x80
Ha det gott alla här. vi hörs igen när musik står på tapeten igen och inte neggogrejer. See ya 🙂
@Micke, Detta var det sista inlägget i frågan, kände bara att jag behövde få det ur mig för att kunna lägga det bakom mig. Nu återstår det endast ett litet uppehålls- (eller avslutnings-)inlägg innan jag tar ett långt, trevligt sommarlov, så du missar inget ESC-relaterat. Jag tackar för allt och önskar dig en trevlig sommar. 😀
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=6xivfN-MCjQ
Ukrainas låt framför för ett är sen???
Tack Schlagerpinglan och samma önskan om en trevlig sommar skickar jag till dig och din familj.
Jag vill avsluta med en sak till med Jamala med en fråga. VARFÖR I HEL…….. GÖR TJEJEN SÅ MED SIG SJÄLV OCH SIN RÖST??????
Jag menar ingen kommer någonsin att få mig att tycka att hon har en bra sångröst. Men ingen kommer heller någonsin att få mig att hon har en konstant urusel röst. Visst det låter rent ut sagt för jävligt för det mesta men hon visar ju stundtals att hon kan hyfsat. Det visar hon i 1944 i de partier som inte är engelska och det visar hon i det här klippet fram till 2.18 då hon drar ned rullgardinen totalt och stänger in sig bland getterna. Jag begriper inte vad hon håller på med och än mindre de bravo hon får efteråt. Har de inte öronläkare i Ukraina som kan ta sig en titt på dem?
https://www.youtube.com/watch?v=ggxUcJl9EAY
Vi hörs igen. Kommer som sagt att hålla ett öga på bloggen. Förhoppningsvis blir du kvar annars får vi greja till nåt annat.
Ha det riktigt gott
@Fredrik, Mycket märkligt! Nu har det klippet du länkat till lagts som “privat” men jag hittade en annan uppladdare. Det här kan ju faktiskt leda till en sen diskvalificering om det uppdagas av EBU.
https://www.youtube.com/watch?v=4SjZA3niN_4
@Johan, I Ukrainas nationella uttagning tävlade flera bidrag som redan låg ute på youtube. “Love Manifest”, som kom trea, fick t.ex. klartecken då de ansåg att den hade så få antal visningar att den inte ansågs vara utgiven. Så även om det skulle visa sig att “1944”-klippet är äkta så kan de komma fram till att det inte spelar någon roll.
http://www.schlagerpinglan.se/blog/2016/02/20/ukraina-2016-allt-infor-den-nationella-finalen/
1944 i acapella. Lyssna från 2.31, man känner med i hennes smärta
Länken: https://m.youtube.com/watch?v=cSNpfcNHTds
Jag vet att bloggen och alla läsare har tagit en paus, men det känns kriminellt att inte påminna om att Wiwivision är snart. Wiwivision är då wiwibloggs alternativa tävling, där jag förra året hittade låtar som jag lyssnar på än idag, särskilt Freddies låt Mary Joe, här är en länk till Wiwivision: http://wiwibloggs.com/2016/06/06/introducing-wiwivision-2016-alternative-song-contest/143569/
Hej till er alla som inte är här 🙂 Var tvungen att gå in och skriva en grej för jag har precis hört en grej från ett år i ESC som chockade mig och förklarade hur det kunde gå så totalt omvänt mot alla rankingar mm. Det handlar om Estlands uttagning i “Eesti laul” finalen 2014.
SANDRA NURMSALU “Kui tuuled pöörduvad”. Var skyhög favvis inför deras final. Det handlade om en ren promenadseger men något gick fel. Hon fick mest tittarröster som alla visste men hon fick märkligt nog lägst från juryn. Vann gjorde istället TANJA “Amazing”. Jag har aldrig fattat det där men nu gör jag det. I den lilla estländska juryn satt bl.a Tanjas make och hennes kusin. Där fanns också folk som hon spelat tillsammans med.
Alltså allvarligt talat. Jag är för jury men då ska det vara experter och dessutom en stor jury. Det ska vara folk med känsla för att göra rätt för sig. Inte nykomlingar som typ Lisa Ajax och anton Ewald. Hur löjligt som helst.
SANDRA NURMSALU nu vet jag varför du inte vann trots att alla visste och trodde du skulle göra det. Skandal är väl bara förnamnet till detta. Dessutom gick det dåligt för Tanja så det kändes nog för jävligt för Sandra och ärliga människor
Jag lyssnade precis lite på bidraget, och det Micke just nämnde var TAKTIKRÖSTNING, det finns inget annat alternativ, Sandra bör få revansch snarast
Men över till något annat, jag har ett speciellt “drömpoängsystem” där det går till så här:
• Om det till exempel hade vart i semifinal 1 hade bara den på plats 18 och 17 fått 0 poäng, den på plats 16 får 1 poäng, plats 15 får 2 poäng osv upp till 16 poäng.
• Länder med “Invalid”(Det engelska ordet, men vad heter det på svenska?) jury/telefonröstning röstar med 100% av det motsatta istället för ett kalkylerat ersättningsresultat, till exempel San Marino har 100% juryröstning.
Men så här hade resultatet i årets semifinal 1 sett ut under detta system:
1. Ryssland 541 points(=)
2. Armenien 467 points(=)
3. Malta 428 points(=)
4. Ungern 422 points (=)
5. Nederländerna 400 points (=)
6. Tjeckien 387 points (+3)
7. Cyprus 382 points (+1(Istället för minus one, lol))
8. Azerbajdzjan 371 points (-2)
9. Österrike 366 points (-2)
10. Kroatien 356 points(=)
11. B&H 248 points (=)
12. Island247 points (+2)
13. San Marino 225 points (-1)
14. Finland 191 points (+1)
15. Estland 185 points (+3)
16. Moldavien 184 points (+1)
17. Grekland 158 points (-1)
18. Montenegro 150 points (-5)
@hej: Hur ser det ut i finalen med ditt poängssystem? Också sista två som inte får poäng? Eller är det fler då? 🙂
Det är också sista två som inte får poäng och det blir upp till 24 poäng, plus att Danmarks teleröster och San Marinos juryröster dubblas, pga jurymisstaget i Danmark samt det fär lilla antalet invånare i San Marino. Jag har varken kalkylerat för hur det ser ut i andra semifinalen eller finalen. Kanske gör jag det, kanske inte.
Jag har förresten hört alla låtar i Wiwivision nu, och det var egentligen bara två låtar där som jag verkligen gillade(för tillfället). “Nocna Patrola”(stavning?) som representerar Bosnien och Herzegovina samt “Mr. Presley” som representerar Lettland. Man kan hitta låtarna samt röstningarna här:
http://wiwibloggs.com/2016/06/09/wiwivision-2016-vote-now-second-semi-final/143696/
Och här:
http://wiwibloggs.com/2016/06/07/wiwivision-2016-vote-now-in-semi-final-1/143580/
Eller, jag skrev en kommentar med länkar, kanske tar lite tid innan den blir kontrollerad, så jag skriver om det utan länkar
Det är också sista två som inte får poäng och det blir upp till 24 poäng, plus att Danmarks teleröster och San Marinos juryröster dubblas, pga jurymisstaget i Danmark samt det fär lilla antalet invånare i San Marino. Jag har varken kalkylerat för hur det ser ut i andra semifinalen eller finalen. Kanske gör jag det, kanske inte.
Jag har förresten hört alla låtar i Wiwivision nu, och det var egentligen bara två låtar där som jag verkligen gillade(för tillfället). “Nocna Patrola”(stavning?) som representerar Bosnien och Herzegovina samt “Mr. Presley” som representerar Lettland.
http://www.wiwibloggs.com/category/news/wiwivision/
På tal om alternativa tävlingar, OGAE second chance pågår, och “Mystery of a blood red rose” är med
Det var ett tag sedan jag var inne här, men jag har haft väldigt mycket jobb att göra men nu är jag här igen (även om det verkar vara sommaruppehåll)
Jag är en mycket stor supporter av det systemet som används nu med 50% jury och 50% telefonröster. Jag gillar också personerna som väljs in i juryn, det enda kravet jag har är att människorna ska jobba inom musikindustrin. (Sen föredrar jag dock systemet som användes 2009-2015 som slog igenom och gjorde en gemensam topp 10, istället för så som det är nu där alla presenteras var för sig.)
Sen apropå något helt annat, Ovidiu Anton som skulle representerat Rumänien i år har meddelat att han vill aldrig höra talas om ESC igen och tänker alltså inte delta ett annat år.
Jag personligen bryr mig inte jättemycket då jag AVSKYDDE hans låt i år (den sämsta av alla 43) och tyckte det var rättvist att han diskades.
(OBS! Känner fortfarande sympati för Ovidiu men regler är regler och följs de inte så ska de få konsekvenser).
Vet att många här på bloggen ville att han skulle få ett fripass in i tävlingen nästa år, men det lär ju inte hända då.
Adri, jag håller med om att man ska följa reglerna, men jag är fortfarande arg på TVR och EBU, TVR tänkte inte på konsekvenserna av ett deltagande med alla dessa skulder, men sedan kunde EBU ha tänkt på sannolikheten av att TVR ska betala tillbaka 14 miljoner Schweiziska Franc (var det så höga skulder?) inom loppet av några månader, och diskvalificerat Rumänien senast i typ Februari, annars kunde de väntat med att diskutera diskvalificering fram tills nu, så inte stackars Ovidiu hade blandats in. Men att vi tycker olika kan bero på att vi tyckte olika om låten, den var i min topp 10. Men jag förstår Ovidius anledningar, han har blivit illa behandlat och fått intrycket att Eurovision är en politisk och ekonomisk tävling, och inte en musiktävling. Hoppas inte EBU eller TVR eller något annat TV-bolag *host-host*Grekland, Moldavien, Bosnien med mera*host-host* gör ett liknande misstag någonsin.
Och så blev tävlingen ironisk med “Come together” sloganen, jag kommer nog aldrig någonsin förstå poängen med detta.
Dessutom nämndes inte ens Ovidiu av EBU när PRO TV fick ett nej till att delta.
Sedan Ovidiu Anton har uteslutit framtida Eurovisiondeltagande, har även Alexandra Stan och Vanotek uteslutit eurovisiondeltagande. EBU skäms nog som allra mest nu över diskningbeslutet som skedde i sista minuten. Det finns ett budskap i denna händelse som EBU bör ta till sig. Skjut inte upp något i onödan!
Är det bara jag som tycker det känns oroväckande att Pinglan inte varit aktiv sen maj? Jag vet att det är lågsäsong och så kallat post-eurovision-depression-eran. Men jag har för mig att under denna tid åren innan har Pinglan varit snabb med att rapportera om länder som bekräftat deltagande eller ej.
Om det verkligen är så att Pinglan lämnat bloggen efter Eurovision 2016 är det verkligen illa…
Nej Lukas, det är inte bara du. Jag känner till flera platser där man kan diskutera, men den här tar alla priser, eftersom man inte behöver oroa sig över att ett bråk ska förekomma på bloggen. Men det är nog bra att ta en paus, så pinglan kan skriva med eurovisionglädjen tillbaka, så länge inte bloggen blir bortglömd. Jag började nästan tro att jag var den enda som åtmindstone tittade någonsin längre, men när jag såg att du var tillbaka blev jag väldigt lättad. Jag ska titta oftare ifall pinglan och detta fantastiska community kommer tillbaka!
@Lukas & hej, Trevligt att se att bloggen inte blivit helt bortglömd, trots min ovanliga frånvaro. 🙂 Det lär nog dröja ett tag innan bloggen är tillbaka på full fart igen (om det händer över huvud taget), men för att inte komma för långt efter så har jag beslutat mig för att dra igång den på halvfart nästa vecka. Det blir då ett inlägg per dag, där jag startar med ett sammanfattande inlägg och sedan betar av länderna ett i taget med den info vi vet om deras 2017-planer så här långt och eventuella nyheter som dyker upp. Sedan får vi se vad som händer. 🙂
@schlagerpinglan Det glädjer mig att du startar igen. Jag har varit inne varje dag och hoppats på det. Välkommen tillbaka!
@Pinglan, håller med det som Johanna skrev, skönt att du är tillbaka. Även en mjukstart som du säger med ett inlägg per dag är ändå en bra väg för att visa att det fortfarande finns liv.
Jisses! Har inte tittat in här på jättelänge och just jag gör det ser jag att andra dykt upp bara dagar innan 🙂 Kul att se ditt namn här igen under något skrivet Pinglan. Förhoppningsvis har din besvikelse lagt sig nu. Man ska aldrig gå och älta sånt där då det bara är en själv som förlorar på det.
Men ok då kanske jag checkar in här emellanåt då. Bara för att visa att musik ska vara något som gör en på gott humör så slänger jag in en låt här som jag nyligen hittat. Från början av 2000-talet tror jag. En glad rocklåt som gör mig på rent ut sagt för jävla gott humör.
Ha det gott Pinglan, Hej, Johanna, Lukas och alla ni andra. Vi hörs 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=W3m7Uz7hF-s
@Johanna och Lukas, Tråkigt att jag inte kunnat bjuda på något att läsa under sommaren, men den som väntar på något gott… 😉 Det är i alla fall roligt att se att det verkar finnas intresse från en del läsare även nu i lågsäsongstider. 🙂
@Micke, Eftersom det tillhör vanligheterna att mina favoriter förlorar så var den besvikelsen endast en liten del av det hela och aldrig något riktigt problem. Däremot har jag fortfarande stora problem med ett flertal av EBU:s beslut, för att inte tala om andra saker som eskalerade under ESC 2016. Här kör jag dock struts-tekniken och ignorerar saken så länge jag kan. Jag har ett flertal ESC-uttagningar att följa och skjuter alla tråkiga frågor på framtiden. 🙂