Eurovision 2016: Några tankar om den andra semifinalen
2016-05-13 (fredag)Schlagerpinglan: I går avgjordes den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2016, se resultatet här. Precis som efter den första semifinalen så kommer här några korta åsikter om (och mina personliga betyg till) de 18 bidragen efter den andra semifinalens live-sänding:
ESC 2016 – Semifinal 2 – De 18 semifinalbidragen i startordning
1. Lettland – “Heartbeat“, Justs | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 3/5] | |
Schlagerpinglan: Inte helt oväntat så gick Justs direkt till final med sin “Heartbeat” och jag är helt OK med det. En mysig låt där Justs faktiskt fick till rösten riktigt bra, även om jag tyckte att han verkade lite väl övertänd på scenen. Dessutom, trots att scenfärgerna mest gick i svart, så kändes det hela alldeles för ljust. Jag tror att bidraget hade gjort sig bättre på en mindre, dunklare scen då det är svårt att få den rätta intima känslan på denna jättescen. Lite väl många saker att anmärka på m.a.o. för att det ska bli annat än ett medelbetyg men en finalist är det likväl, även enligt mig. | ||
2. Polen – “Color of Your Life“, Michał Szpak | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 4+5] | |
Schlagerpinglan: Här har vi min absoluta favorit i den andra semifinalen och lyckligtvis så var jag inte ensam om att smälta rejält för denna underbara ballad. Förutom de behagliga melodislingorna och texten så räknar jag in Michałs röst, charmiga brytning och artisteri på scenen bland det som hjälpte till att höja upp bidraget. Vissa artister behöver mängder med distraherande saker för att hålla publikens intresse uppe, här räckte det med lite stråkinstrument i bakgrunden, för att förstärka känslan av dem, allt annat stod Michał för med sin känslofyllda blick i kameran och dramatiska armrörelser. En vacker helhet som jag hoppas får en bra placering i finalen. | ||
3. Schweiz – “The Last Of Our Kind“, Rykka | ||
[Betyg: 3/5] | ||
Schlagerpinglan: Rykka har testat lite olika stilar i jakten på det perfekta semifinal-framträdandet och jag får väl säga att hon halv-lyckades. Lila hår och lite intressanta kläder gav verkligen helheten ett jättelyft uppåt, även om jag föredrog håret när det inte var så vågigt. Hur som helst så var det knappast håret som fällde henne utan snarare det infernaliska nigandet. Jag kan tänka mig att det var ett sätt att få lite mer liv i showen men jag tyckte mer att det satte käppar i hjulet då det tog över alltför mycket. När jag väl börjat tänka på det så gick det inte att sluta, vilket betydde att låten hamnade i skymundan. Synd, för låten i sig var det inget fel på utan den hade tjänat på att få stå i centrum. | ||
4. Israel – “Made Of Stars“, Hovi Star | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 3/5] | |
Schlagerpinglan: Hur något som var så lovande kunde gå så fel förstår jag inte riktigt. Låten, precis som sceninramningen, var ju väldigt vacker och Hovi visade att han hade rösten för att kunna leverera låten live. Likväl så var det aldrig ens i närheten av någon gåshud för mig här. Kanske hade de som gjorde numret det på känn då de tyckte att det behövdes något snurrande brevid Hovi för att göra det mer intressant. Eller så var det det just det som förhindrade magin från att infinna sig. Ett annat alternativ kan vara att jag inte känner att jag får någon “kontakt” med Hovi utan han har en lite för aggressiv framtoning. Jag är trots det glad över att låten gick vidare, även om helheten var en liten besvikelse. | ||
5. Vitryssland – “Help You Fly“, Ivan | ||
[Betyg: 3+/5] | ||
Schlagerpinglan: Med tanke på antalet PR-videor och andra inför-saker Vitryssland presenterat inför ESC så var det inte helt oväntat att de satsade fullt ut även i framträdandet. Jag förstod inte riktigt meningen med allt som dök upp men jag uppskattade trots allt vad jag bevittnade, på något barn-på-cirkus-aktigt vis. Jag gillade vargarna och när han kompade sig själv medan resten egentligen mest var stora frågetecken som tog fokus från låten, som jag fortfarande har med bland årets 15 främsta. Tyvärr så blev det ingen finalplats för Ivan, men det var kanske lika bra. Ett alltför överdrivet och omotiverat användande av teknik bör nog inte uppmuntras alltför mycket. | ||
6. Serbien – “Goodbye” (Shelter)“, ZAA Sanja Vučić | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 3/5] | |
Schlagerpinglan: Avslutningen påminde mig, rent visuellt, väldigt mycket om “Molitva” och det var kanske inte helt lyckat då tankarna genast började gå i riktning mot “någon Molitva är det ju inte”. Sanja sjöng riktigt bra och hon höll sina överdramatiska tendenser i styr och levererade ett imponerande nummer. Bidragets budskap (mot kvinnomisshandel) förstärktes med den talande, men ändå ganska avskalade, koreografin. Det kändes dock hela tiden som att det var något som saknades, det där “lilla extra” som vissa bidrag har. Jag gissar att det hade fungerat bättre på serbiska… men med tanke på årets röstningsmönster så hade den förmodligen missat finalen om de förstökt sig på det. Tävlingen verkar tyvärr vara på väg åt fel håll, om ni frågar mig. | ||
7. Irland – “Sunlight“, Nicky Byrne | ||
[Betyg: 3+/5] | ||
Schlagerpinglan: Precis som jag misstänkte så lät jag mig charmas av detta lättsmälta bidrag och hoppades in i det sista på att få se den f.d. Westlife-sångaren i finalen. Visst fanns det en del svagheteter, som att både sången och låten i stort framstod som lite väl tama i sammanhanget och att texten inte var någon höjdare, men när man gillar något så har man tydligen en ganska hög toleransnivå mot sådana saker. De som röstade verkade dock sätta större vikt vid detaljerna och därmed blev finalen med ens lite tråkigare. | ||
8. Makedonien – “Dona“, Kaliopi | ||
[Betyg: 4/5] | ||
Schlagerpinglan: Kvällens största (men väldigt väntade) besvikelse var helt klart att Kaliopi inte gick vidare till finalen. Precis som många ESC-fans så är jag väldigt förtjust i henne, både vad gäller röst, artisteri och den personlighet hon visar i intervjuerna och därför höll jag en extra tumme för henne. Även om jag själv hade “Dona” bland mina 15 främsta låtar så tycker jag att den kändes som en lite mindre intressant version av “Crno I Belo“ från 2012 och kan därför förstå dess svala mottagande. När juryn dessutom hade många andra artister med imponerande röster (och bättre låtar) att välja bland var det egentligen inte mycket som talade för att Makedonien skulle gå vidare. Tråkigt för tävlingen då man lätt kan få för sig att hon åkte ut för att hon inte sjöng på engelska… vilket jag hoppas inte var fallet. | ||
9. Litauen – “I’ve Been Waiting for This Night“, Donny Montell | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 3/5] | |
Schlagerpinglan: Ljusshowen och scenen var imponerande och det var väldigt trevligt att återse Donny i tävlingen… men i mina ögon hade han inte någon låt som motivierade ännu en finalplats för honom. 2012 var jag väldigt förtjust i hans “Love Is Blind” och såg hans lilla snurr som en extra krydda till bidraget. Årets snurr kändes däremot väldigt fel och gav inget förutom frågetecken. Roligt för Donny att han gick till final, men jag tycker att just den finalbiljetten borde ha gått till någon annan. | ||
10. Australien – “Sound Of Silence“, Dami Im | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 4-/5] | |
Schlagerpinglan: Vad hände här? Jag var helt säker på att Australien satsade stenhårt på ESC med tanke på att de valt ut en väldigt duktig artist och en låt som inledningsvis gav mig enorma wow-känslor. Sedan slutar det med att Dami mest sitter still på en pedestal och ser oengagerad och vilsen ut. Dessutom så verkade inte specialeffekterna var helt perfekt timade, vilket i och för sig inte gjorde något då de inte var speciellt imponerande. Njae… jag blev faktiskt rejält besviken här och känner, precis som i fallet med Israels Hovi, att man aldrig fick någon kontakt med artisten. Frågan är om det var nerver eller om de medvetet satsat på ett otroligt kallt nummer. Då låten fortfarande är riktigt bra så ser jag bidraget som en finalist, men absolut inte som någon vinnar-kandidat… inte om de väljer att presentera den på samma sätt i finalen. | ||
11. Slovenien – “Blue and Red“, ManuElla | ||
[Betyg: 2+/5] | ||
Schlagerpinglan: Jag hade inga större förhoppningar på detta bidrag då varken artisten eller låten stryker mig medhårs. ManuElla kändes lite för robotaktig i sina rörelser och låten hade, som jag påpekat tidigare, alltför mycket country-plink för min smak. Till en början ställde jag mig även frågande till varför det skulle flyga runt en akrobat bredvid henne men så här i efterhand tycker jag att det var ett bra val. Det visade sig vara en trevlig liten distraktion som fick mig att gilla framträdandet bättre, men inte så pass mycket att jag såg en finalist i det. | ||
12. Bulgarien – “If Love Was A Crime“, Poli Genova | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 4/5] | |
Schlagerpinglan: Precis som väntat, när det är fråga om en artist man gillar och en personlig topp-tio-låt, så blev det ett högt betyg till Bulgarien när de nu kom tillbaka till tävlingen efter två års frånvaro. Jag hade dock gärna sett lite mer av Poli och hennes härliga attityd. Nu kändes det som att hon gömde sig bakom några inövade danssteg, som dessutom blev lite väl enformiga efter ett tag. Nåja, ett land som aldrig tidigare tagit sig vidare från semifinalerna ska man kanske inte döma alltför hårt, även om valde att tävla med en “svensk-låt”. Lyckligtvis så hade de den goda smaken att låta en liten refrängbit sjungas på bulgariska och det tackar jag för. | ||
13. Danmark – “Soldiers of Love“, Lighthouse X | ||
[Betyg: 3+/5] | ||
Schlagerpinglan: Efter en, i mitt tycke, lite skakig inledning så tog det sig och den danska trion bjöd på en lättsmält och glad låt som jag väldigt gärna hade unnat en finalplats till. 2016 verkar dock inte vara Nordens år och inte heller Danmark tog sig vidare. Visserligen får “Soldiers of Love” räknas som en relativt enkel låt som knappast fick några poäng för nytänk, men jag tycker likväl att de hade gjort finalen lite trevligare. | ||
14. Ukraina – “1944“, Jamala | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 2/5] | |
Schlagerpinglan: För ovanlighetens skull så har ett av mina favorit-ESC-länder lyckats med konststycket att befinna sig i botten av mina personliga listor under hela försäsongen. Nu när det var “upp till bevis” så kan jag glädjande nog höja betyget lite, men någon större skillnad gjorde det inte. Melodislingan i refrängen är lyssningsbar och scenen och dess inramning är otroligt vacker… längre än så kan jag inte sträcka mig. En låt som beskriver krigets fasor och levereras halvskrikande av en artist som jag aldrig varit så förtjust i tilltalar mig inte alls. Jag hoppas innerligt att den inte får en alltför framskjuten placering i finalen då det annars finns en risk att det får en fruktansvärd effekt på framtidens bidrag och tävlingen i stort. | ||
15. Norge – “Icebreaker“, Agnete | ||
[Betyg: 3+/5] | ||
Schlagerpinglan: Alltsedan jag hörde “Icebreaker” för första gången så har jag haft svårt för dess berömda tempo-växling. Därför var jag rejält förvånad när jag, efter låtens slut, kom på att jag inte reagerat på den utan suttit och tyckt att Agnete gjort ett vädligt bra framträdande, rakt igenom. Jag vande mig m.a.o. vid låtens uppbyggnad precis i tid för att se den åka ut. Det hela känns lite orättvist då Norge egentligen hade “hela paketet”. Bra låt, starkt budskap, vacker och passande imramning samt en artist som levererade när det gällde. Man får verkligen kämpa hårt för att inte börja tro på konspirationsteorierna om att övriga Europa fått nog av Nordens kompisröstning och framgångar och nu straffar ut oss. Hur det än är med den saken så är Sverige ensamt nordiskt land i finalen i år. Fortsättning följer…. | ||
16. Georgien – “Midnight Gold“, Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz |
||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 4/5] | |
Schlagerpinglan: Från att ha avfärdat “Midnight Gold” som “oorganiserat oväsen” och inte ens fått ihop det till en riktigt låt till att jubla över att den gick vidare till final är ingen liten resa, men så kan det gå ibland. Med tanke på att jag var tvungen att ge låten väldigt många lyssningar innan jag fastnade för den så är jag förvånad, men väldigt glad, över att den gick vidare. Tydligen fanns det de som fattade tjusningen direkt. Numera märker jag ju att det är något speciellt med känslan i låten och att den förstärks av det väldigt effektfulla sätt som bidraget presenterades på. Inget var väl jätteimponerande var för sig, men tillsammans så blev det tre riktigt omtumlande minuter. G:son har därmed två färgstarka rockbidrag med i finalen. Grattis till honom (och till oss som får njuta av dem ytterligare en gång). | ||
17. Albanien – “Fairytale“, Eneda Tarifa | ||
[Betyg: 2/5] | ||
Schlagerpinglan: Jag försöker ju att hitta guldkorn i alla bidragen, även om jag egentligen inte känner så mycket för dem, och i detta fall så var det ganska enkelt. Jag har en liten svaghet för glänsande saker och då hela scenen och Eneda själv var guldglänsande så tyckte jag, inte helt oväntat, att det var ett oerhört snyggt bidrag och det “lurade” mig att få ganska positiva känslor av vad jag såg. Även om jag fortfarande uppfattade låten som väldigt anonym och intetsägande så höll inramningen fast mitt intresse för bidraget hela låten ut. Ganska imponerande faktiskt… men bidraget är likväl inget för mig. | ||
18. Belgien – “What’s The Pressure“, Laura Tesoro | ||
[Gick vidare till finalen] | [Betyg: 3/5] | |
Schlagerpinglan: Kan man ge ett godkänt betyg till en låt man egentligen inte tycker om? Ja, tydligen kan man det om den presenteras på ett smart sätt med mängder av glitter, sprudlande dansglädje och en showande solstråle till artist. Jag skulle aldrig få för mig att sätta mig ner och bara lyssna på låten, för den ger mig inget, men när man ser helheten så blir det helt annorlunda. Jag kan inte se “What’s The Pressure” vara med och tävla om några högre placeringar men är likväl glad över att Laura är med och höjer temperaturen i finalen. Eurovision är ju trots allt, i alla fall än så länge, huvudsakligen en festlig tillställning. |
Schlagerpinglan: Precis som efter den första semifinalen så känner jag mig överlag väldigt nöjd med resultatet. Till plussidan räknar jag det faktum att Polen, Georgien och Bulgarien gick vidare medan Makedoniens och Nordens final-missar var några rejäla humörsänkare. Men, men… det är inte ofta allt går ens väg utan man får vara nöjd så länge man har något att se fram emot. Just nu ser jag fram emot finalen, som jag tror kommer att bli en rejäl nagelbitare. 😀
Andra bloggar om: Musik, Eurovision Song Contest, semifinal
JAg blev jätte besviken på Australien jag med! Rösten darrade och showen var hur tråkig som helst. det var liksom inte roligt. Intressant. Jag tror att man kunde ha gjort det så mycket bättre. Hur har jag inget svar på.
Omöjligt att den vinner över Ryssland. och skulle den göra det är det inte rättvist enligt mig. och då placerade jag denna i topp 3. Får se till finalen om det känns bättre men tror inte det.
Mina åsikter om gårdagens semi.
1. Lettland- Betyg 4+/5. Jättebra sånginsats. Jag har lite svårt för övertända artister men i det här fallet så känns det mer som om det är Justs sätt att vara på en scen. Gillar låten och killen.
2. Polen- Betyg 3/5. Stabilt och bra men den känns fortfarande lite seg för mig. Han däremot är väldigt bra.
3. Schweiz- Betyg 2+/5. Det kändes som om det pågick ett motionspass i knäböj. Inte alls snyggt. Låten har jag varit less på redan efter två lyssningar.
4. Israe-l Betyg 4+/5. Jag tycker det var ett superläckert framträdande med alla stjärnor som föll och jag kände mig otroligt nöjd med helheten.
5. Vitryssland- Betyg 2+/5. Helt ok framträdande men låten är alldeles för svag.
6. Serbien- Betyg 1+/5. En låt som är så otroligt tråkig. Jättebra text och fint budskap men nej det här är inget för mig överhuvudtaget. Jag gillar inte alls Sanja eller hennes sätt att röra sig och sjunga.
7. Irland- Betyg 3+/5. Jag tycker Nicky sjöng riktigt bra igår och han gjorde vad han kunde med låten. Att han har mycket erfarenhet av att stå på en scen det syntes och jag hade önskat honom en bättre låt. Ändå hade jag gärna sett Irland i final.
8. Makedonien- Betyg 2-/5. Nej, det här blev inte alls bra. Jag tillhör väl den lilla skaran som inte är något större fan av Kaliopi men jag har ändå tyckt låten varit ok. Kanske inte låten gjorde sig live men den blev sämre för mig igår. Konstig ton hon tog på slutet, inte snyggt.
9. Litauen- Betyg 3/5. Donny är duktig men låten känns väl sådär.
10. Australien- Betyg 4-/5. Urtrist framträdande. Det här är ingen vinnare i mina ögon, Tyckte hon skrek lite väl mycket också även om rösten är super.
11. Slovenien- Betyg 2+/5. Inte mycket att säga om det här det var varken bra eller dåligt.
12. Bulgarien- Betyg 4+/5. Gillade allt med här, riktigt bra.
13. Danmark- Betyg 3+/5. Synd inte den här härligt positiva låten tog sig till final men ingen chock den inte gjorde det.
14. Ukraina- Betyg 3-/5. Supersnyggt nummer. Men kanske låten är något man tröttnar på efter ett tag för jag känner inte samma för låten som jag gjorde i början. Numera är den bara en glädjedödare i mitt trevliga ESC.
15. Norge- Betyg 3+/5. Gillar låten och hade gärna sett Norge i final men även här blev jag inte förvånad Norge inte tog sig till finalen. Kanske tempobytet ändå framstod som något konstigt.
16. Georgien- Betyg 2/5. Kvällens stor skräll. Men jag har haft det lite på känn att killarna kunde ta sig till final. Själv är jag inte så förtjust i låten.
17. Albanien- Betyg 2-/5. Ganska likgiltig till det här. Hon sjunger bra men låten är inget vidare.
18. Belgien- Betyg 2+/5. Glädje är aldrig fel och hon är riktigt duktig. Låten däremot är inget för mig.
Om jag var ganska nöjd efter den första semifinalen, så är jag ganska missnöjd efter den andra semifinalen. Sex av de bidrag som gick till final, hade inte kommit dit om jag hade fått bestämma.
Min ranking av låtarna i semifinal två ser ut så här:
1. Australien
2. Slovenien
3. Polen
4. Schweiz
5. Vitryssland
6. Makedonien
7. Bulgarien
8. Irland
9. Norge
10. Litauen
11. Israel
12. Lettland
13. Serbien
14. Danmark
15. Belgien
16. Albanien
17. Georgien
18. Ukraina
Men igår var Lotta partisk igen. Vilken låt av Queen är den här lik då? Frågade hon igår. Även om jag håller med om att Belgien är lik denna låtskatt så är det inte alla som tycker att dem är lika
@Hej: Har du problem med Belgien och eventuella plagiat så läs inte vidare nu. Menar allvar.
Problemen med Belgiens bidrag är att den är ett hopkok av fem gamla hits. Introt absolut Another one bites the dust men främst en annan låt. Ta och lyssna igenom Robbie Williams låtar så förstår du vad jag menar 🙂 Jag lämnar det där
Jag rankar Belgien väldigt lågt så det beror väl på det här med fem plagiatlåtar i ett hopkok då? Inte alls det bryr jag mig inte om. Jag gillar helt enkelt inte låten. Det är en glad pigg tjej men tyvärr saknas något annat viktigt som stavas sångröst. Den är inte dålig men den håller inte för en hel låt som jag ser det.
Fick en fråga från en polare som hatar ESC “Har du någonsin blivit överraskad av en artist och dennes framförande när det väl blivit live” Vad han menade på var att i hans värld underpresterar alla i ESC när de väl hamnar på scen. Delvis kan jag hålla med men att dra alla över en kam så är enbart löjligt. Den som jag i år tyckte blev riktigt dålig live var finskan.
Men jag tänkte kolla en sak med er om någon är med på det. Har det varit någon/några som verkligen överraskat er när det väl blivit live. Pratar inte om just i år utan vilket år som helst. Får se om någon av er halar på. Varför inte du Daniela 🙂
Jag har redan märkt att Belgien är en mix av plagiat, så det gör ingenting om jag upptäcker att den kopierat fler låtar. Men om minsta lilla kopieringsdetalj hade orsakat diskning direkt hade nog Eurovision lagts ner för länge sedan. Det var faktiskt en låt i junior eurovision förra året, då jag även bestämde mig för att följa den säsongen också, var det en låt som till 90% var plagiat av “Forget you” av Cee Loo Green, tror det var Maltas. Sedan gick det och vann, jag blev delvis sur att EBU aldrig märkte detta, då flera fans påminde om detta. Sedan skulle Malta vända hela tävlingen och dess regler upp och ner, därför följer jag inte tävlingen i år. Här är plagiatet som gick och vann:
https://m.youtube.com/watch?v=85Sxw9asfX0
Originalet:
https://m.youtube.com/watch?v=bKxodgpyGec
Men man måste erkänna att hon som vann kunde sjunga bra
@Schlagerpinglan, vi har många gånger klickat totalt i vår musiksmak men också inte alls men jag undrar om vi någonsin varit så olika som när det gäller årets bidrag från Israel 🙂 Av de tre olika bidragen med samma låt så är det bara ett som inte tilltalat mig och det är det ursprungliga med Hovi Star. Men det som talat mest till mitt ESC-hjärta är Nofar Salmans version. Förutom debaclet att hon sjunger på engelska så “stinker” det hemlansversion från sekund ett till sista sekunden och det älskar jag. Fortfarande besviken på att den inte vann. Men iofs så vet jag ju nu att allt hemlandsstuk är chanslöst i dessa “vi begraver ESC tider”.
Jag förstår inte varför folk klagar så mycket om att “alla som skickar hemlandstoner åker ut” och referar till Grekland, Bosnien och Makedonien i år. Jag tycker man ska påminna sig om att detta bara är ett års upplaga så idén med ESC är absolut inte död.
Om jag kommer ihåg rätt skickade 17/39 låtar på sitt egna språk 2013 och visst har det gått ner sen dess, men det hade också gått ner innan dess så det kan absolut “bli bra igen” (Jag tycker 2016 är ett väldigt starkt år så för mig är det redan väldigt bra)
Förra året fick Montenegro sin bästa placering någonsin med ett väldigt balkan-inspirerat bidrag. Italien vann enligt tittarna med ett bidrag på sitt eget språk förra året.
Och 2012 fick Makedonien sin (vad jag vet) bästa placering med en låt som lät väldigt balkan och det var samma kvinna som igår misslyckades. Samma år fick Serbien en pallplats med en låt med extremt tydliga balkantoner.
Och inte minst är Ukraina en av vinnarkandidaterna i år och det är ju hemlandsstuk över den låten också, även om låtens verser är på engelska.
Så jag tror absolut inte att det är kört bara för att man skickar toner från sitt land, men det viktigaste är väl ändå att det är en bra låt. Det räcker inte med att sjunga på sitt egna språk och sjunga låtar som har hemlandsstuk för det betyder inte att det är en bra låt. I alla fall inte för mig och tydligen inte för majoriteten heller.
Nu kanske vissa inte alls förstår mig, men jag tycker faktiskt att det var helt rätt att B/H, Grekland och Makedonien fick åka ut. Jag uppskattar deras egna språk och deras egna toner men för mig var det fortfarande inte tillräckligt bra låtar i grund och botten.
@adri rätt sagt! håller med till 100%
Tror det där med hemlandsstuk går lite i trender. Början på 2000-talet lät mycket som skvalpig plast-pop, för att efter “Lane Moje” 2004 drivas mot en era av starka etniska inslag. I år tycker jag att många av bidragen som innehållit etniska inslag faktiskt varit ganska dåliga. Grekland var lite upp och ner, men rap har ju aldrig fungerat bra i denna tävling (kanske undantaget Grekland 2011). Bara för Kaliopi sjunger som en gudinna räddar det inte hur B-sidig hela den låten kändes. Inte i närheten av hennes låt 2012.
Armenien har sina instrumentala break, Ukraina är väldigt etniskt influerad, Österrike har det berömda tyrol-dunset som präglar hela rytmiken i låten, Serbien borde ha framförts på serbiska – men harmoniken och uppbyggnaden osar balkan på långa vägar. Kroatien likaså.
Samtidigt ser vi hur Albanien som total övergav det etniska och körde på en plastig RnB-kopia gick åt skogen. Georgiens orginalitet hjälpte dom nog medan Danmark och Irlands radioplastighet och mediokra identiteter kostade dem finalplatsen.
Vi får se hur det utvecklas! Trender kommer, trender går. De som bryter trenderna är ofta de som vinner i slutändan.
Glömde credda @Adri också! Håller helt med dig.
@Micke, Mmm… det där israeliska bidraget har varit en källa till mycket funderande. 🙂 Jag tror faktiskt att jag gått tillbaka till att tycka att den ursprungliga versionen trots allt var den bästa. Den passar i alla fall Hovi Stars stil betydligt bättre då jag inte uppfattar honom som så trovärdig i en smäcktande ballad. Vi får väl se, jag hinner kanske smälta intrycken och uppfattar allt annorlunda i morgon. 🙂
@micke att någon överraskat mig positivt har nog inte hänt då live-versionen oftast är röstmässigt sämre eller lika bra som studioversionen. Däremot kommer jag ihåg när min favorit från 2014, Aram Mp3 från Armenein ställde sig på eurovision-scenen och jag hade höga förväntningar då detta till dags dato är en av min absoluta favoritlåtar i ESC och vad hände? Han kunde ju inte sjunga live…plötsligt lät han inte som den vinnare jag tyckt han var hela säsongen och istället blev det Nederländerna (som också hade en av de bästa låtarna någonsin det året) som fick mina röster i finalen. Så kan det gå!
@Micke, angående det där ämnet med någon som överraskade mig positivt live var nog Rona Nishliu (Albanien 2012). När jag hörde studioversionen förstod jag att det kunde vara nånting som skulle bli väldigt svårt att få till live med så många långa och framför allt höga toner. Risken kändes omfattande att det skulle låta surt eller att hon skulle få voice-cracks. Men mirakulöst nog lyckades Rona få allting att stämma lagom till tävlingen. Och till och med få ut känslorna som hon skulle. Semifinalframträdandet var fantastiskt och nånting jag ofta blickat tillbaks till.
Vilken annorlunda smak du har Pinglan. Australien,Bulgarien,Ukraina och Israel gjorde ju fantastiska framträdanden och har väldigt bra låtar som kommer hamna högt och Danmark och Norge precis tvärtom och var därför väntat att de missade final.