Inför ESC 2016: Sverige – “If I Were Sorry” – Frans
2016-04-15 (fredag)Schlagerpinglan: Här följer en presentation av ett av bidragen som tävlar i Eurovision Song Contest 2016, inklusive länkar till bidraget, låttexten, intervjuer, relevanta infosidor och mycket mer.
Genomgången inleds med lite information om landets ESC-medverkan genom tiderna och avslutas med en titt på oddslistan samt mina personliga åsikter om bidraget och dess chanser i Stockholm. Först ut av de 43 deltagarna är det redan finalklara bidraget från Sverige. (Se samlingssidan för hela samlingen med alla de övriga ländernas presentationssidor.)
|
Sveriges ESC-resultat sedan två-semifinals-systemet infördes 2008: |
|||
2015: | “Heroes“, Måns Zelmerlöw | (Melodifestivalen 2015) | 1:a i finalen |
2014: | “Undo“, Sanna Nielsen | (Melodifestivalen 2014) | 3:a i finalen |
2013: | “You“, Robin Stjernberg | (Melodifestivalen 2013) | 14:e i finalen |
2012: | “Euphoria“, Loreen | (Melodifestivalen 2012) | 1:a i finalen |
2011: | “Popular“, Eric Saade | (Melodifestivalen 2011) | 3:a i finalen |
2010: | “This Is My Life“, Anna Bergendahl | (Melodifestivalen 2010) | 11:a i semi 2 |
2009: | “La Voix“, Malena Ernman | (Melodifestivalen 2009) | 21:a finalen |
2008: | “Hero“, Charlotte Perrelli | (Melodifestivalen 2008) | 18:e finalen |
Sveriges ESC-2016-bidrag: “If I Were Sorry”, Frans
Lyssna på Sveriges Eurovision-bidrag & lär känna artisten:
Bidrag: | “If I Were Sorry“ | officiell video – final-framträdande – text |
Fler tolkningar av ESC-bidraget: | deltävlings-framträdande | |
Artist: | Frans | officiell webbsida – youtube – instagram – snapchat facebook – wikipedia |
Video-intervjuer: |
Intervju av SVT (1:51 – 12:e mars) Intervju av eurovision.tv (0:46 – 12:e mars) Intervju av esckaz.com (2:02 – 11:e mars) Intervju av Eurovision Radio International (5:52 – 11:e mars) Intervju av wiwibloggs (1:13 – 12:e mars) Intervju av wiwibloggs (1:31 – 11:e mars) Intervju av wiwibloggs (2:34 – 10:e mars) |
Startnummer: nr 9 i Finalen (14:e maj) |
Låtskrivare: Frans Jeppsson Wall (t&m), Fredrik Andersson (t&m), Michael Saxell (t&m), Oscar Fogelström (t&m) (d.v.s. ett av årets många “svensk-bidrag“) |
Uttagning: Efter en lång nationell uttagning, bestående av fyra deltävlingar och en Andra chansen, så var det den 12:e mars dags för finalen av den svenska nationella ESC-uttagningen där 11 internationella jurygrupper hade 50% av makten och de svenska tittarna de övriga 50 procenten. Juryn föredrog Oscar Zia men det var tittarfavoriten Frans som vann. Läs mer om finalen av “Melodifestivalen 2016″ här: “Resultatet: Finalen av Melodifestivalen 2016“. |
Presentationer av bidraget och artisten + Allmänna reaktioner (på engelska): | ||
esctoday.com (inkl. läsarnas Facebook-ratings) |
eurovision.tv (presentation) |
ESC Bubble-video (olika reaktioner på bidraget) |
Odds (2016-04-15): topp-tre (plats 3) av de 43
Åsikter och spekulationer om Sveriges bidrag och chanser i Eurovision 2016:
Schlagerpinglan tycker: Mitten-placerad | Betyg: 4- / 5 | |
Redan när jag hörde “If I Were Sorry” för första gången i Melodifestivalen så visste jag att detta var ett bidrag helt i min smak. Det har ett trevligt gung och låter inte alls som man ofta kan förvänta sig utav ett MF-bidrag. En fräsch fläkt som förstärks av Frans lite tafatta och osäkra framtoning på scenen.
Nyhetens behag har dock lagt sig lite för mig då framträdandet inte känns lika spontant nu när man vet vad man har att vänta. När jag även har väldigt många andra personliga favoriter i årets tävling så blev det inte bättre än en 17:e-plats för Frans på min uppdaterade topp-43-lista. Det låter dock värre än det är, då jag verkligen gillar Sveriges bidrag… men när det är ett så starkt ESC-år som jag tycker att det är i år så hamnar även bra bidrag långt ner. |
||
Schlagerpinglan tror: Topp-10 | ||
Det är alltid svårt att bedöma chanserna för det egna landet och med tanke på hur oddsen ser ut så är det frestande att tro på en topp-fem-placering men jag gissar att Frans får nöja sig med en placering i den nedre topp-tio eller strax utanför. Visserligen finns det mycket som talar för honom: sättet han sticker ut genom att inte göra så mycket väsen av sig och att han och låten känns som en riktigt bra kombination. Det känns äkta och på det kan man komma långt.
Jag lutar dock till tro att högpoängarna kommer att fördelas mellan andra bidrag då risken är stor att många inte riktigt “förstår storheten” utan ser en väldigt ung artist som fumlar runt på scen med en låt med närmast obegriplig text. Förhoppningsvis är den sistnämnda gruppen (och de som absolut inte vill se Sverige vinna igen och avstår att rösta p.g.a. det) är så liten som möjligt för det är trots allt roligt när det går bra för Sverige. Speciellt när vi skickar en så pass intressant låt som jag ändå tycker att vi gör. Heja Sverige! 🙂 |
Andra bloggar om: Eurovision Song Contest, Sverige, Frans, SVT
2013 lämnade jag MF bakom mig efter att under flera år tvingats bevittna att tävlingen allt mer tappade sin själ. Droppen var egentligen 2012 då det i mina ögon var 30 skitbidrag och två bra. Nu var det ju inte det som var den tappade själen men det tar jag inte upp här för det vet ni om ni läst mina grejer. Så kom då 2013 och plötsligt var där ett bidrag som andades hopp igen. Jag glömde allt och höll alla tummar jag kunde för Ulric Munther och hans bidrag Tell the world i´m here. Att där också fanns det mest patetiska bidraget i Melodifestivalens hela historia tog jag med en klackspark. “Den har ju ändå inte en chans” tänkte jag. Så blev det dock inte utan primalskrikets förverkligande i nutid vann i Robin Stjernbergs kostym. Det blev bye bye för mig från MF.
I tre år har jag hållit mig borta från alla dessa robotdansare som omsvärmat alla likartade artister typ Anton Ewald, Oscar Zia, Danny Saucedo, Erik Saade, David Lindgren och många, många, många, många fler karbonkopior. I år fick jag av polare höra att det blivit än värre. Att allt lät precis likadant så när jag väl var “tvungen” att höra på vinnarlåten var det nästan mest med skräckkänslor. Nej det var inte ens det för jag var helt tom.
Satte mig ned och inväntade det bedrövliga som väntade mig när jag plötsligt fick höra en melodislinga som fick mig att vakna till. Först tänkte jag det här måste vara fel, det kan inte vara MF det här. När jag väl insåg att jag inte gjort fel och släppte allt sånt blev jag nästan förtrollad av det jag fick höra och se. “Vad i helvete har hänt med Sverige.” Det första jag gjorde var att spela låten för polare i Österrike som trodde jag skämtade med dem. De har nämligen en bestämd uppfattning om hur Sveriges bidrag låter.
Men de blev precis som jag smått betagna av den lilla melodin som samtidigt är genialisk i sin enkelhet. Alltså melodislingan som går i bakgrunden i refrängen är helt omöjlig att inte försvinna helt bort i. Hela jag jublade inombords och kände bara “Jag bryr mig inte hur den här kommer i ESC”. Det jag hyllar av hela min kropp och själ är att Sverige har något annorlunda att visa upp och inte nog med det. Dessutom något jädrigt bra som jag kanske rent av kommer att fortsätta att lyssna på även utanför ESC-bubblan. Tro mig det är ett jädrigt bra betyg åt bidraget.
Frans då? Håller han som artist? Jag väntar med det omdömet till jag sett honom i ESC. Men jag kan säga att jag hittills inte sett något som skulle få mig att tro att han inte skulle hålla.
Jag har alltid älskat ESC och även MF trots att jag inte hittat mycket bra i den sistnämnda under åren. Det värsta av allt jag hört har jag redan nämnt från tävlingen från 2013. Men vad har då varit bäst under åren. Finns ett antal låtar som tävlar om den titeln. En del rockiga saker ligger bra till men när jag nu ska nämna bara ett väljer jag istället en ballad från 2008 med en kvinna som gått till mitt hjärta av flera orsaker. När jag var liten fick hon mig att ta mina första danssteg med en flicka. Än idag dansar jag till den låten. Långt senare drabbades hon av MS och kvinnan som alltid rörde sig i dans blev istället kvinnan som alltid rörde sig i märkliga ryck. 2008 fick jag höra att hon skulle ställa upp i MF och ena halvan av mig jublade av glädje medan andra halvan oroade sig mest över hur det var med henne och om hon skulle klara av det. Hon kom, hon, sågs, hon segrade. Hon segrade inte i tävlingen men hon segrade hos mig. Kvinnan med den fantastiska rösten var inte sig själv längre men rösten fanns där. Men visst syntes det att hon inte var sig själv längre. Kvinnan som dansade sig genom livet dansade inte längre.
Ursäkta om jag pratar utanför Frans låt för mycket nu men det här är viktigt för mig för precis så som hon sjunger 2008 “Visst finns mirakel” så skedde också sedan med Suzzie. Hon fick en ny medicin och kvinnan som knappt kunde kontrollera sin kropp för spasmer blev plötsligt sig själv igen. Snacka om mirakel. Så min favvislåt från MF får bli Den här med Suzzie Tapper. Låten jag lärde mig dansa till som liten var förresten “Dansar i månens sken” med hennes band Suzzies Orkester
Leve Suzzie Tapper och Leve Frans 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=QSgK_T0pcjs
Sveriges bästa vinnarlåt genom tiderna då? Troligen The Ark 2007 men jag minns inte alla just nu
By the way. Parkinson snackade jag om
@Micke: Du skriver så fint, varmt och engagerad! Det berörde mig! Lika engagerad skrev jag då jag uttryckte mig kring Laxarevs bidrag. Jag skrev att: “it won’t win my heart!” – Det är omöjligt eftersom: 1) det bidraget stämmer in på den beskrivningen du gör om alla de där robot bidragen du rankade där, dessutom är artistens scens kroppsspråk något som jag tyvärr och utan att överdriva upplever som grotesk. Och i och med detta sagt kommer inte jag att ägna ett ända ord mer till Rysslands bidrag utan jag går vidare till motivering nr.2):
I mitt ESC hjärta bor nuförtiden ” If I were sorry” tillsammans med Frans av de anledningar som du så fint presenterar och som även jag har uttryckt många gånger i mina tidigare inlägg, så många ggr att jag började bli lite orolig att folk skulle tro att jag lider av nån form av besatthet! Men det var inte bessthet utan det var av den genuina glädjen över att det är här i Sverige vi har denna underbara diamant, pärla eller helt enkelt denna äkta talangfulla unga artist! Dessutom har jag länge jobbat som lärare i engelska på gymnasial nivå, och tro mig att jag har sett och hört både det ena och det andra, till en sådan grad att vid flera tillfällen övervägde jag att hoppa av! Men icke! för att rätt som det är och när man minst förväntar dig drycker upp unga människor precis som Frans: grundade, talangfulla, äkta! Det väcker hoppet för framtiden inte enbart inom ESC bubblan utan ännu bättre utanför den.
My heart Belongs to Frans for what he and his song stands for!
Jag vill inte dölja att jag blir riktigt frustrerad att inte alla utan undantag blir lika berörda, men jag får nog nöja mig med att liksom du och jag och att antal till musikintresserade gör det. Jag skrev till @ Chimaera ett inlägg där jag skrev lite mer om Frans och hans låt, vet inte om du har läst det, det var svar till hennes info om del 4 av podden!
Dist och inte minst, har lyssnat på Suzzie Tapper, och slogs av en tanke/ känsla både på grund av hur låten låter, hennes raspiga stämma och the wordstatements i backrunden! Det är lite Fransaktigt eller Frans är lite Suzzieaktig!
Tack för ett berörande inlägg! ☺️
“ett antal till” skulle det stått!
@Micke 2013 var ju ett år som nästan alla enas om höll usel kvalitet. Björkman undviker det gärna och hänvisar till att låtskrivarna drabbades av svallvågorna efter Loreens bragdseger året innan. Låttorka, helt enkelt.
Hade inget emot att Robin vann det året, framförallt för att jag tyckte att han kändes väldigt down to earth och för att jag tvärtemot många här faktiskt gillade “you”-hooken. Har hört mycket värre bidrag genom åren, om jag säger så.
Minns att jag tyckte om The Ark när de vann, men jag förstår verkligen inte hypen vi hade kring det bidraget nu när jag går tillbaka och lyssnar igenom bidragen från 2007. Ett väldigt starkt ESC-år som har fått lite av en tabu-stämpel då hela östblocks-anklagelserna kulminerade kring just 07/08. Enligt mig kunde man se en ganska tydlig prestationsgräns som snarare visade på att väst inte längre tog det på allvar (Storbritannien, Norge, Danmark, Portugal, Spanien, Belgien, Schweiz…), men visst fanns det undantag. Sverige, Finland halkade kanske ner lite oförtjänt. Dödens semi-final med 27 bidrag innebar ju självklart att favoriter skulle åka redan då, och här kan vi ju notera att Andorra hade varit en finalist om det existerat två semifinaler som det gör sedan 2008, och där kan jag säga att liveframträdandet var fantastiskt falskt. Samtidigt fick många östländer säga hejdå till tävlingen i Semin.
Hamnade på lite av ett sidospår nu, men tycker det är kul att analysera såna här fenomen som “öst-bias” och liknande som många tyckte förpestade omröstningen tidigare.
Och Frans då? Om jag säger så här: som hobbymusiker hör jag varje månad en sån här kille stå med en akustisk gitarr, spela lite sällsam och tillskrivs epitetet “autentisk och äkta”! De kanske inte kommer fram allt för mycket i melodifestivalen-sammanhang, men många luras nog att Frans är något nytt, att det här är något revolutionerande och episkt. För mig blir det för mycket mockney-accent (varför ska man envisas med att hitta på en brytning?!), och refrängen är enligt mig för reserverad och låten saknar dynamik. Misstro mig inte, det är absolut ingen dålig låt, men den lever enligt mig verkligen inte upp till fenomenet som alla andra beskriver.
@Johan: Frans är delvis uppvuxen i London, där även hans pappa och farfar växte upp och kommer ifrån! Den varianten av British English är Frans andra språk, jag förstår inte riktigt kritiken på den punkten. Sedan tycker vi olika om exempelvis refrängen och att låten saknar dimamik! Absolut inte enligt mig med många fler! Dessutom är the lyrics bra, sången berättar om en ung kille… who falls out of Love på grund av lögner och oseriösitet av partnern ( min tolkning!) texten har massa fina metaforer, way much better än en som skriker på ett nästan läskigt sätt ” You are the only one” vilket i och för sig skriks i fler än ett bidrag i år! Nej Johan, med all respekt för din musikaliska erfarenhet, håller inte jag ett dugg med dig! You have my word!
Visst, han har vuxit upp i London under stora delar av livet och hans engelska är ju oklanderlig, utan tvekan. Däremot så är Frans variant ett tydligt exempel när man överdriver karaktärsdrag av en dialekt, vilket i sig inte behöver vara något ont, men när det görs i mer eller mindre alla indie-produktioner så blir det lite parodiskt på något sätt. Och det hörs framförallt när man hör honom prata engelska jämfört med när han sjunger. Att han har en brittisk dialekt naturligt ifrågasätter jag inte, utan det är just sättet det framförs på som jag stör mig på. Tror de flesta hör att många accentueringar är utsvängda och att betoningen är lite konstgjord för att ge låten en identitet. Det tycks ju också fungera, men har man hört det i nog många produktioner faller som effekten av det. Här är en låt som kördes på radion aktivt för ett par år sedan där det jag nämner förekommer tydligt:
https://www.youtube.com/watch?v=RBumgq5yVrA
Jämför också i det här klippet när han sjunger och när han intervjuas:
https://www.youtube.com/watch?v=tTif4ctiR48
Och bara för att förtydliga: inget fel med att försöka ge låten en identitet eller försöka skapa en personlig grej med lite utsvängda accentueringar. Det jag stör mig på är att det överanvänds 🙂
Texten och budskapet är fint och metaforerna är snygga. Det jag säger är ju att låten inte är dålig, men att jag tycker att den är överskattad. Sen är jag inget vidare fan av Rysslands bidrag heller, så den referensen du kör med nu blir ju ingen referens du kan använda för att kommentera det jag skrev.
Och vad är det för dynamik du utläser? För mig vaggar den lugnt på i samma tempo under hela låten, vilket är ganska klassiskt för den här typen av avskalade indiepop. Återigen: inget ont med det! Lyssnar på mycket musik som är ganska odynamisk, men när det redan existerar i 1000 olika tappningar så förstår jag inte riktigt varför detta stämplas som något autentiskt/äkta och originellt? Många motiverar just deras tycke för Frans låt med de ordvalen, så därför förhåller jag mig till dom när jag lyssnar och försöker bedöma den. För mig är det en bra låt, men absolut inte så bra som många andra vill klassa den som.
Men det är ju subjektivt, vilket är väldigt tur. Om jag får gissa så kommer Frans smälta många hjärtan runt om i det nu lite kallare Europa och kontrastera många av de mer typiska popbidragen. Sverige sticker ut, och att sticka ut kan räcka långt.
Enligt mig är det inte bara låten i sig utan hela paketet som gör att den kan hamna i topp 10.
Jag tror att om framträdandet är lika avskalat och att han kör samma stil i globen att folk kan falla för honom såsom vi svenskar gjorde. Fast man måste ju erkänna. Hur ska den slå Ryssland, Frankrike och Australien snacka om att det kan bli kämpigt alltså.
Nån annan än jag som tycker Frans framtoning påminner om Ungern 2013?
Chimaera, jag har faktiskt aldrig tänkt på det innan men nu när du säger det så ser även jag likheterna.
Tycker det är så kul att Sverige i år skickar något så totalt annorlunda mot det vi skickat de senaste åren. Jag hoppas verkligen att de som eventuellt kan känna en viss “mättnadskänsla” inför Sveriges framgångar de senaste åren är väldigt få för jag är rädd för att Frans kan få en betydligt sämre placering än han förtjänar. Men för egen del älskar jag det här. Låten är otroligt bra och vem kan motstå Frans smittande charm? Betyg 4+/5.
@Chimaera Verkligen, speciellt i verserna.
Alex, i verserna absolut men också i själva framträdandet. Ord som poppar upp i bakgrunden och det avskalade och enkla och mössan. I och för sig hade Frans ingen mössa när han uppträdde i MF men han brukar ju han den på ofta. Så absolut finns det många likheter.
Ja, Chimaera, och “Kedvesem” blev ju slutligen tia, vi hoppas att det går lika bra, om än bättre för Frans.
Men jag hörde ett uttalande av Christer Björkman, som handlade då om att han tyckte att Storbrittanien tar ESC oseriöst. Men han glömmer minoriteterna som gillar Storbrittanniens bidrag(jag har hört alla sedan 2011, och jag tyckte ändå att dessa var bra, bara 2014 års låt var en som jag inte blev så förtjust i, men den var ändå fan-favorit). Han berättade även om att placera Storbrittanien i semifinalerna, och vad gäller the big 5, så tycker jag att detta är mutning, och jag tror att även Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland och kanske även Storbrittanien skulle kunna ta sig till final med dessa låtar som de har i år, nu har han även spoilat för allmänheten vad han kommer att säga i inför ESC. Och då fortsätter man att spoila genom att visa topp 5 av de eurovisa på melodifestivalens hemsida. Men helt enkelt, antingen så kan Storbrittanien fortsätta vara som det är eller så kan alla i the big 5 hamna i semifinalerna för rättvisa, men det är inget elakt menat mot länderna som är inblandade, jag hoppas fortfarande att Italien hamnar i topp 5.
Inblandade i the big 5 alltså
@kerstin håller med.
Det ska verkligen bli spännande att följa finalen och se var sverige hamnar.
@hej kommer han att tycka till i det programmet? Med tanke på att sverige är värdland borde han inte få munkavle på sig då?
Jag håller med dig, Alex, men han är seriöst programledare, SVT väljer alltså som värdland att favorisera och i vissa fall håna deras gäster och låta chefen ansvara för detta, om man i alla fall tittar in tidigare år av inför eurovision. Men Christer borde få sin munkavle så att inte det händer.
@hej blir ju konstigt om han till exempel älskar ett bidrag, säger det för att sedan ge det bidraget sista platsen i startfältet. Låter konstigt.
Jag menar han kan ju anklagas för favorisera vissa bidrag. Eller är jag helt fel ute nu?
Men jag räknade ut nu att den högsta möjliga poängen att få i en eurovisionfinal i det nya systemet är 1032, vilket är ganska mycket jämfört med rekordet 389(eller var det det tidigare poängrekordet?)
Men nej Alex, Christer Björkman är alldeles för mycket engegerad i inför ESC, vilket både leder till favoriseringar och hån av Sveriges gäster, jag tror att om inför ESC fortsätter så kan fler länder tacka nej till att låta Sverige vara värdland. Men var han med i inför ESC 2013, jag kollade inte på programmet då.
Jag menar att du inte är fel ute Alex, ursäkta att jag formulerade lite otydligt
Jag gillar Frans- Bästa svenska vinnarlåten på år och dagar. Även om jag gillat allt vi skickat sedan 2009 så är den här bättre än alla utom möjligen “Euphoria” Tror inte det går så bra som oddsen säger men hoppas på en topp 10-placering minst iaf. men är ju ett superstarkt år så för mig kommer han runt femtonde plats
PS. Till Micke och andra som snackar om 2013. För mig var det ett skitbra år! Problemet var bara att de bra bidragen inte gick så bra. Och jag gillar Robin Stjernberg (gillar däremot inte Yohio som var storfavorit det året)
Nej han var ju inte det. Om jag minns rätt var det sarah dawn finer. Men kan ha fel
Det var Niklas strömsted Malin Roos
Angående 2013, så var det ett antal bidrag jag gillade, som Ravaillacz bidrag, som ändå var trallvänligt och lätt att ta till sig, men även Yohio, Ulrik Munther och Sean Banan minns jag också var bra, men Robin Stjernberg… Jag gillade honom i deltävlingen och andra chansen, men sedan var det final, och då ville jag se Ravaillacz eller Yohio vinna, men kunde tänka mig att se vem som helst vinna utom Robin Stjernberg, och jag blev så arg direkt efter vinsten, men insåg sedan att det var bra att mina favoriter gick till final.
Tackar och bockar för det du skriver Daniela. Jag kan säga något liknande för jag tycker det är kul att du dykt upp här. Först när du dök upp trodde jag det var finska Daniela som jag pratat väldigt mycket med här. Blev lite besviken först när jag insåg att det inte var hon men tro mig! Jag är inte det minsta besviken längre för jag uppskattar att du dykt upp här. Tycker det är roligt med folk som skriver lite mer om både det ena och det andra. Varje person skriver så mycket som de själva känner sig nöjda med. Men kul att läsa när du skriver lite mer. Jag för min del är sån. Jag sätter mig ned och skriver och sedan rinner det bara på. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedöma men skriva gillar jag 🙂
Jo, jag är engagerar. Har väldigt lätt för att engagera mig i människor som har det svårt. Men här på bloggen och i ESC hoppas jag att alla har det bra 🙂 När det gäller frans vill jag säga till Johan. Det är inte för att det ska vara något nytt som jag gillar Frans bidrag. det är definitivt inget nytt men det är nytt som vinnare i MF där alla vinnare normalt låter likadant. Som jag sagt tidigare, jag söker variation. Om musikstilen är från 1700-talet, 1800-talet, 1900-talet eller 2000-talet är totalt ointressant för mig. Jag söker bra låtar thats it.
Frans låt är så genialisk i sin simpla enkelhet. Ta Ryssland och Australien exempelvis. Två bidrag som jag tycker är bra men det har glömt något i sin iver att hitta det perfekta, de har glömt själen med musik. Två bra bidrag men samtidigt väldigt kalla i avsaknad av DET
Man behöver inte krångla till det. Hitta en bra låt så kommer det av sig själv istället för att hitta en vinnare om ni förstår hur jag menar.
@Hej. 2013 var ett skammens år för MF. Inte nog med att vi släppte igenom det där you yuou you andet vi satte oss också på våra höga hästar och talade om för hela Sverige att man inte får ha humor i MF, att allt måste vara i MF-stuk. Jädrar så jag skämdes som svensk över all skit Ravaillacz fick för sitt bidrag. ETT SKAMMENS ÅR
Ett förtydligande bara: Det är inte det faktum att Robin Stjernberg vann 2013 som jag kallar ett skammens år. Det där handlar enbart om tycke och smak. Nej det jag syftade på var behandlingen av Ravaillacz från de som tror sig vara bättre än alla andra och ska sätta gränserna.
Jag tycker exempelvis att Spaniens bidrag i å är ren dynga men jag har ingen som helst rätt att utropaatt den inte borde få delta för att jag tycker det är för mycket Bolibompa eller liknande. Det ska jag skita fullständigt i. Den har all rätt att detta. Precis på samma sätt med Ravaillacz. Tyck ila o den om ni så vill men sätt er inte över andra.
Förlåt slut på gnäll här nu. Det här är mina stora akilleshäl när det gäller sånt här. Att det finns folk som tror sig vara bättre och veta bättre och anser sig ha rätt att bestämma hur allt ska vara. När sånt kommer upp tappar jag ofta det skydd jag normalt har.
Sorry ska inte hända igen
@Micke: ett eloge till dig för hur bra du uttrycker mina tankar! Du sätter fingret på mycket jag själv har tänkt men jag tror att du har svenskan närmare din själ och då menar jag att du antingen är född här eller kom hit när du var väldigt ung! Så är inte fallet för min del utan jag kom till Sverige som fullvuxen och därmed har jag fortfarande den rumänska retoriken som är så typisk för de romanska språken, kort sagt: man föredrar långa långa harranger! ☺️ Har inte kunnat påverka detta och till slut ville jag inte heller ändra på min retorik för det är en del av min identitet. Som sagt, du har den förmågan att uttrycka så bra många av mina tankar! ☺️
Jag är otroligt glad för det du skriver angående Frans för det är just för den anledningen Frans ” Won my heart!” Jag kände mig så fed up med alla dessa ESC typiska produktioner det ena värre än den andra! Han bryter tränden och därför får han på skarpen ordentligt av många! Men han är stark och klarar av det!
@ Johan: förstår fortfarande inte din kritik över Frans “överaccentuering” , om inte på annat sätt att det är som du skrev på slutet att det handlar om din subiektivism. Att jag refererade till skräck refräng så som den smaklösa “you are my only one” det var för att stödja det jag menade och dessutom att lyfta upp det att Frans refräng däremot är en lyckad del i en lyckad låt! Det tyckte jag tillsammans med de tusentals människor som röstade på detta bidrag.
Jag har lyssnat på alla Frans intervjuer och framträdanden: alltså Johan, Frans är 17 år, han blev tagen av flödet, han hade inte planerat att vinna! Han söker inte enbart en låt identitet utan är på väg att bygga upp sin egen och i den processen är även språk avgörande! Jag tycker att du är väldigt subjektiv och obefogat hård mot Frans! Han får betyget A eller den gamla MVG i engelskan som är Frans andra språk och inte hans modersmål, av mig iaf.
Jag är trött däremot på alla @wannabees som dessutom uttalar och sjunger på fruktansvärt dålig American- English!
Jag vill avsluta denna kommentar med att tillägga: liksom Micke bryr inte jag mig om Frans vinner eller inte, eller vilken ESC placering han får! Jag vet att om Frans bestämmer sig för en musikalisk karriär så kommer han att lyckas mycket bra eftersom han har ” DET” ! Han är inte beroende som andra artister av ESC på det viset. Heja Frans! You won my heart! ❤️
@Chimaera: yes, Frans bidrag påminner på något sätt om den ungerska bidraget! Han gillade också mössor! ☺️
Jag vill bara flika in med ett stort tack till er alla som kommenterar här. Min förhoppning var ju att få lite andra personers syn på bidragen (och annat ESC-relaterat) och det kan man ju säga att jag får, med råge. 😀
Jag skulle gärna vilja vara lite mer aktiv själv i kommentarsfälten, men tiden räcker ju inte till allt. Skulle det vara att jag missar att svara någon som har en direkt fråga till mig så är det bara att upprepa den, jag ignorerar ingen med flit.
Återigen tack, och ni som är rädda att ni skriver för mycket: var absolut inte rädda för att lägga ut texten. De som inte gillar det har valet att hoppa över det, vi andra läser det med glädje. 🙂
@Johanna: så bra att du också gillar Frans! ☺️Men Johanna, jag tycker däremot inte att detta är ett starkt ESC år! Nope! Det är för många länder som köpt svensk-skrivna låtar! Bra för de svenska låtskaparnas plånböcker, men inte så bra i övrigt! Eller? Hur som haver, jag får en stark känsla att ESC är en skapelse som kommer att förändras! Snart! Det är oundvikligt, tänker på det här med att man har börjat prata om semifinal för alla länder, sen blir det tråkigt med sånger på enbart nästan engelska, sen tänker jag på en frågeställning som @ Chemaera hade i 4de delen av podden, vet inte om du lyssnat på- nämligen hur politiskt ska bidragen vara, här tänker jag på Ukrainas bidrag ( jag pallade inte med det och kommer inte att palla med sånt i framtiden heller, inte i ESC).
Som sagt i början! Så kul att du gillar Frans! ☺️
Daniela, tycker tvärtom att det är ett bra år. Bara de att det är supersvårt för mig att göra en topp 10 utan att ha en massa bubblare runtomkring som vill in där.
Jag gillar ca 23 bidrag som är mer eller mindre bra det är typ rekord. För mig.
@Alex: Jag gillar inte 23 bidrag men kul för dig/er som gör det! Ska se hur många jag verkligen gillar och tycker att de är ens värda att delta. Vill också tillägga att när jag rankat de som det följer då har jag även tagit stöd av de bedömningar som podden gjorde för de var riktigt bra och jordnära trots de humoristiska fiffiga kommentarer de gjorde ☺️:
1) ” If I were sorry” . Frans. Sverige! ❤️
2) “No Degree of Separation” . Francesca, Italien❤️
3) “Moment of Silence”. Ovidiu. Rumänien: jag är helt såld för hans röst och låt och hoppas att de hittar en snyggare produktion! Håller tummarna! Jag tycker till och med att det är en värdig vinnarlåt det här bidraget till skillnad från de bidrag som just nu toppar de övriga listorna. Frida i podden hade den i sin topp 2! Heja Rumänien! ❤️
3) Dona Dona. Kaliopi ❤️ Vilken artist! Hatten av, Kaliopi! Du får ett till hjärta av mig! ❤️
4) Österrikes bidrag: Loin d’ici. Österrike. Hon påminner mig och Josefin i podden om Brigitte Bardotte, det var det första jag tänkte på när jag såg detta snygga snygga bidrag! Jag älskar det!
5) Bosnia Herzegovina: kommer inte ihåg vad deras bidrag heter , tyvärr men det spelar ingen roll för att jag tycker att den är bra! ❤️
6) Grekland: Utopian land! ❤️Jag älskar budskapet och den typiskt grekiska musiken!
7) Justs: Lettland ❤️
8) Kroatien: Lighthouse❤️
9) Australien: Sound of silence, jag ger henne ett purple hjärta Detta för att Dani In gjorde ett makalöst framträdande av Purple Rain förut!
10) Danmark: Soldier of Love ( hoppas jag skrev rätt låttitel nu!) Jag vet att det är många som tycker att detta är kasst men I like it, jag och det danska folket! ☺️ Jag blir spontant på jätte gott humor när jag lyssnar på denna låt, fattar själv inte varför! ☺️
11) Irland: Konstigt nog gillade jag den där nattklubbaktiga remixen, jag kan tänka mig lyssna på den på Monrose Pub i Gallway med en pint Guiness framför mig och i väntan på en föreställning av River Dance, during a break! Och jag är svag för Irland överhuvudtaget, framför allt irländsk musik och dans!
Sen tycker jag väldigt synd om Albaniens bidrag och deras artist, eftersom så som även Frida säger i podden har de förstört något som hade kunnat bli jätte bra i finalen, detta genom att få henne att sjunga pp engelska och ännu värre att ta bort live orkestern! Blev ledsen i själen, tro mig ordagrant! Jag hade velat ha det på en välmeriterad i min lista 12 plats, men det kan jag inte utan
På en krystad 12 plats står Frankrike. No comments, förutom det att jag inte riktigt förstår varför det ens står på de övriga listor på plats 1 eller 2 lika lite som jag förstår varför man överhuvudtaget klassar detta och Rysslands bidrag som vinnarkandidater! I just don’t get it, silly me!
Oj, det blev lite fel där i min lista, det blev en krystad 13 plats för Frankrike, råkade skriva fel siffra! Sorry!
Donna Donnas plats blir istället 4, Österrikes 5 osv! Men det är iaf de bidrag jag lyssnar gärna på, de andra, pallar jag i vissa fall inte ens två sekunder efter de första tonerna, ett av de är exempelvis Tjeckiens! Usch!
@Daniela, nu tror jag nästan du läser det jag skriver lite väl polariserat. Nu förtydligar jag det igen:
Frans engelska är inte dålig, den är fantastiskt bra. Han är begåvad, låten är trevlig och metaforerna och texten är bra. Okej? Låten är bra: Punkt slut. Hade den behövt kvala hade den kvalat på min lista, men kanske inte haft i toppstriden att göra, men fortfarande: en bra låt.
Och nu återigen min kritik: Det som jag stör mig på inom den här genren är att man tenderar att ge dessa låtar en form av identitet och känsla av äkthet genom att just överaccentuera. Det här är huuuuuur vanligt som helst inom indie-musiken, framförallt inom lugnare, ofta akustisk indiemusik. Visst, många gillar det och tycker det både är snyggt och lite trevligt, men enligt mig överanvänds det. Hade Frans sjungit denna låt på sin redan perfekta engelska utan att överdriva och nyansera allt för mycket i uttalet så hade jag varit mer förtjust i den, för det hade enligt mig gett låten mer karaktär. Om han sjöng med samma brytning som han har när han pratar alltså. Jag tror att du misstolkar vad det är jag kritiserar här, och därför lämnar jag diskussionen med det. Jag ser ingen personlig vinning i att diskutera när jag känner att det jag skriver inte tas på rätt sätt, utan misstolkas. Inget illa mot dig, och hoppas att du inte tar det på det sättet. Det är inte min mening, men du måste väl kunna ta att alla inte är överens om att den är så bra som du vill förmedla? Läs det jag skrivit igen och se om du tycker samma sak om att min kritik saknar befogenhet och att allt bara är för att jag vill kasta dynga på Frans. Hur du kan kalla mig obefogat hård när jag gång på gång på gång på gång säger att låten är bra, men just inte såååååååååå bra som många andra tycker? Är det att vara “obefogat” hård?
Jag tycker inte låten är dålig, men när du skriver nu så känns det som att du tror att jag gör det. Hade det här varit fjolårets startfält så hade den varit i min topp 10, men enligt mig är konkurrensen bra mycket hårdare i år och därför faller den. Men som sagt, jag lämnar det här nu.
@Johan: först och främst, tack för ditt svar och förtydligande! Och sedan måste jag rätta det misstaget jag gjorde: det var fel att skriva att du var obefogat hård utan det var kritiken jag menade att jag upplevde så! Förlåt, inget illa menat mot dig som person! Och ja, det var kanske polariserad eller, när jag läste första gången ditt inlägg då for jag iväg i tankarna för att jag gjorde en asociassion i stunden, med annan kritik, ( inte på den bloggen dock) nämligen att Frans engelska skulle det vara dålig, och då exemplifierade man med textraden i refrängen “If I were sorry”! Och nu i ditt fall for jag iväg med tanken: oj nu blir det uttalet också! Men nu förstår jag, Tack!
Sen angående länken du skickade så gillar jag väldigt mycket den artisten och hans låtar! Dessutom är detta ett genre som jag verkligen älskar! Men jag upplever inte den överanvändning av accent du skriver om och på det viset du menar, jag är inte en skolad musiker heller så som du kanske är, det vet inte jag, och därför så blir min upplevelse en annan än din.
En sak jag tänkte på när jag läste det du skrev, är nämligen det att jag kan ha “låst in” mig lite i ” min egen värld” angående just att gilla så mycket Frans hela framträdande. Anledningen Johan, är att när det gäller både MF och ESC, jag liksom många andra (exempelvis Micke här på bloggen som skrev ett fint inlägg kring just Frans bidrag): jag är väldigt väldigt trött på låtar och musik som är såååå överproducerad och som i min smak är endast smaklösa luftslott som dessutom kostar enorma pengar. Jag föll för Frans först och främst för att ( här inspireras jag av en artikels författare i en krönika jag läst för ett tag sen) detta bidrag bevisar att mindre kan ge mycket mer. Då menade författaren den snygga, eleganta scenografin och produktion av bidraget. Det är väl både ekonomiskt och miljövänligt! Plus för den delen med!
Slutligen ska jag ännu en gång understryka att jag verkligen inte menade “du är” utan upplevde kritiken som sådant, men du har hjälpt mig på traven, Tack för det, för länken, musiken och de musikaliska kunskaper du lyfte upp ☺️ Are we good now? ☺️
@Daniela jag har sagt det förut och säger det igen 🙂 bry dig inte så mycket om något skulle bli fel i stavning eller hur du uttrycker dig. Bara skriv på det är allt som gäller.
Du undrar om jag är född i Sverige. Jo jag är helsvensk eller hur man ska kalla det. Försvann från Sverige ett tag när jag var ute och spelade med mitt band och kärade ned mig fullständigt i en tjej och bodde sedan med henne i Österrike och Italien. Bodde i de länderna tills det sprack mellan oss och återvände sedan till Sverige men bor en tredjedel av året ungefär i Österrike. Som jag redan sagt är dessa tre länder plus Irland mina länder i hjärtat. Jag ska tänka på dig när du sitter på Monrose Pub i Gallway med en pint Guiness 🙂
Tittar på din ranking av bidragen och ser att åtta bidrag på din topp 9 är bland de 22 bidrag jag gillar. Det är endast Lettland bland dina nio som jag inte riktigt kan ta till mig. Fortfarande lite ledsen över att du inte kan ta till dig Ungerns bidrag Daniela men ge inte upp 🙂
“If I were sorry” är ju en helt grammatiskt korrekt mening i sammanhanget som det används. Precis som Beyoncés “If I were a boy”. Det beror som helt på vad det föjs av om man ska använda were eller was, och kritiken mot att Frans titel skulle vara grammatiskt inkorrekt är ju direkt felaktig!
Allt är lugnt, känner inget agg och har inte gjort det under den här diskussionen alls, utan ville som bara räta ut de frågetecken som jag kände uppkom! Sen håller jag helt med dig och Micke: Det är mycket som är riktigt tråkigt överproducerat. Här faller faktiskt ett riktigt bra bidrag: Australiens. Klockren låt, artist och den är mer eller mindre perfekt… för perfekt. Det händer något när man överproducerar och finslipar för länge. Man kan inte exempelvis sandpappra kanterna på en nytäljd smörkniv i evigheter, till slut är det inget trä kvar. Australien har tyvärr slipat lite för länge och då försvinner själen och omtanken. (Iaf om du frågar mig).
Kul att du skriver engagerat också, det behövs fler som lägger ner lite tid att bolla med Micke! Önskar att jag hade mer tid över, men studierna går rätt hårt på tiden nu under uppsatsskrivande! 🙂
@Micke: alltid roligt från början till slut att läsa dina kommentarer för jag får en stark känsla att vi tänker i ungefär på liknande sätt ch dessutom lägger du dina argument även då du framför kritik på ett varmt snällt sätt till och med när det gäller Spaniens bidrag! Då använder du dig av lite humor också! Och jag förstår dig fullständigt för den låten orkar inte jag heller med! Sååå tråkigt för Spaniens skull! Varför i hela världen inte ta och sjunga på Spanska, fattar inte! Jag vill gråta! Det är ungefär samma elände som hänt med Albaniens bidrag! De hade kunnat göra det så fint och bra men icke! Angående Ungern: så här är det, jag tror att du gillar rock med starka instrument ljud och väldigt starka maskulina röster, och du vet nu att det inte är min typ av musik! Men Rumäniens bidrag är den typen av musik och trors det gillar jag bidraget. Det har att göra med rösten och själva låten att den inte blir så ” stark” ljudmässigt i mina öron. Vet inte om jag ens har lyckats förklara det på rätt sätt! Men eftersom Johans och mina tidigare inlägg fick mig reflektera lite om att jag kanske är lite “inlåst” i frågan om omtyckta bidrag så tänker jag fråga dig om du har ett tips på hur jag ska lyssna på Ungern så att den kommer närmare mitt hjärta? Jag har verkligen försökt men inte riktigt orkat! Ska säga att jag tokgillade Ungerns bidrag 2013! Smälte och föll för den liksom för min favis i år!
@Johan: oh, så bra då! ☺️ När det gäller konjunktiv formen i titeln så vet jag om det precis som du och alla andra som har gjort väl och bra den läxan i engelsk grammatik! Har försökt banka vet i mina ungdomar på skolan, men ungdomar är ungdomar, de gör som de vill med språk på engelska liksom till och med på svenska! Och ibland kan det bli rätt så poetiskt med grammatikaliska fel i vissa låtar eller dikter men då brukar det vara medvetna stilistiska val! Hur som haver… Okej, vad studerar du, blev nyfiken när du nämnde uppsatsskrivning! Blev nostalgisk och tänkte på mina egna då jag själv studerade, det är ett tag sen! ☺️
@Micke: jag igen här! Då förstår du mig när det gäller Rysslands bidrag, fast jag tror att i mitt fall är upplevelsen så starkt negativ att jag menade bokstavligen det jag skrev till @schlagerpinglan för ett tag sen att jag skulle stänga av ESC på två år om detta bidrag vinner!
@Micke och @ Johan, Att Australiens bidrag är också väldigt överproducerat kan jag leva med för det finns endå andra kvaliteer som jag kan ändå uppskatta trots denna skugga men i Rysslands fall handlar det om att jag upplever det hela som helt igenom grotesk! Särskilt när Sergey framför det live i Moskva tror jag var det! Men sen tycker jag nästan synd om honom, att han överanstränger sig på så vis att han till och med svimmar under ett av sina framträdanden! Vad är det för press på honom? Det är ett stort frågetecken som man kanske kan endå besvara på sätt och viss!
Så… vad ska jag tycka om det vi skickar i år… här är jag väldigt kluven.
Visst, jag kan förstå att många tycker det är skönt att vi i Sverige tar ut svängen lite med att inte köra på det vanliga syntglada upptempospåret/den hurtiga plastpopen som vi tävlat med så ofta. Frans verkar ha en naturlig charm i sin bortkommenhet, såvida det inte i själva verket är så att han överspelar. Det här är lite plankat från Ed Sheeran, men det gör ingenting…. MEEEEN så tråkig låten är! Jag känner bara att den går på tomgång, jag kände ingenting när jag hörde den och sen efter sista raden tänkte jag bara “…är det över?” Synd verkligen, för Frans kan jag tänka mig har potential, men hade han haft en annan låt… ok, 2+ får det bli från mig.
@Daniela min vän jo jag har full förståelse för hur du känner med Rysslands bidrag. Jag har inte så ont av det som du med jag är med på hur du känner. Vet du vad? Försök att koppla bort det där så mycket du kan så att du inte förstör hela ESC för dig själv för det skulle ju inte vara roligt. Eller hur?
Jag ska berätta en sak för dig om hur jag själv känner det. Du vet nog hur illa jag tycker om Spaniens bidrag. Eller hur? Nej sanningen är att du inte ens vet hälften av sanningen. Jag skulle kunna sätta mig här och analysera varje sekund av det bidraget och beskriva hur uselt det är in i minsta detalj för så uselt tycker jag att det är. Jag nöjer mig med att säga att rytmen say yah yah say yah yah påminner starkt om Bolibompa bolibom bom pa.
Varför massakrerar jag då inte bidraget på så sätt som jag känner? Därför att dels finns det människor som tycker om bidraget och hur uselt jag än tycker att det är så måste jag visa dessa respekt för hur de känner. De ser något i bidraget som inte jag gör och det ska de givetvis ha all rätt i världen till. Den andra delen handlar om mig själv. Jag har följt ESC sen barnsben. Jag vet att vissa låtar älskar man och vissa hatar man. Så är det bara. Jag följer detta för att det är kul och jag vill helt enkelt ha en trevlig stund. Därför väljer jag att lägga största fokus på det jag tycker om.
Det har bara hänt sex gånger i historien att det funnits bidrag som jag har haft svårt att kontrollera detta på. Att de är sååååååå usla att jag fått kämpa. Ett exempel är alltså i år men det bidraget ska helt enkelt inte få förstöra för mig. Jag har åtta bidrag jag tycker jättemycket om och ytterligare fjorton jag tycker bra om. Det är på dem jag väljer att lägga mitt fokus. Jag hoppas för din egen skull Daniela, och nu hoppas jag verkligen att du inte tar illa upp, att du kan lägga ditt fokus få Frans och annat du gillar. Strunta i Rysslands bidrag. Varför ska det få förstöra för dig.
Vi sitter ju här för att vi vill ha kul. eller hur Daniela? 🙂 O kul ska vi banne mig ha tjejen. Flera veckor framöver nu ska jag läsa det du och andra skriver och hur ni analyserar. Ni får göra detsamma med det jag printar ned om ni nu orkar läsa det 🙂 Nu koncentrerar vi oss på det positiva, vilket för min del är 22 bidrag 🙂
Jisses! Just som jag sitter här och skriver om att det har funnits sex bidrag i ESC-historien som varit så usla att det saknas ord för att helt och hållet beskriva det dyker min regering upp med en rättelse. Hon frågade plötsligt om jag glömt bort ett bidrag. “Minns du inte ett bidrag från 2000 som gav dig skrattkramp”, sa hon. Fick fundera men plötsligt kom jag ihåg. Min regering hade som alltid rätt 🙂 Jag hade nog förträngt Israel 2000 🙂 Har ni lyckats förtränga det? Så då är det sju då.
BE HAPPY MY FRIENDS 🙂
☺️ I will! Och vet du att efter de levande framträdanden i London så föll piketen för mig med Amir! He is soooo cooool! Jag får en känsla att han tar hem det! Det visar sig också i den senaste placering! Dock är vi inte efter finalen nu så att… Saker kan fortfarande hända! Tack Micke, Jag tar inte illa upp något av det du skriver för du gör det på ett så fint sätt! ☺️ Må gott igen!
Förresten har lyssnat på andra låtar av Sergey på youtube, några tillsammans med Polina, inget fel på de där inte! Tvärtom! Så ett förtydligande: inget ond från min sida mot artisten, utan bidraget, men jag gör så som även Kerstin skrev tidigare: när det blir dags för det bidraget då fyller jag på mitt godisskål och dessutom tar en av mina favorit drinkar! ☺️