Schlagerpinglan: Vi har redan tittat på hur Sverige röstade vid den första semifinalen och finalen av Eurovision Song Contest 2014 och de siffrorna hittar ni här. Resultatet var en sammanslagning av hur de svenska tittarna och den svenska juryn röstat. De stod för 50% var av rösterna och här nedan ser ni en jämförelse mellan dem samt (återigen) slutresultatet. För tydlighetens skull så har jag blåmarkerat de länder de var mest oense om.

Namnen på de fem yrkesmusiker som satt i juryn offentliggjordes innan finalen och hur deras individuella röster fördelade sig ser ni på eurovision.tv.

Hur Sveriges tittare och jury rankade bidragen i Finalen ESC 2014:
Tittarnas röster Juryröster Sveriges röster
1. Österrike – “Rise Like a Phoenix“, Conchita Wurst 1. Österrike 12 p. Österrike
2. Nederländerna – “Calm After The Storm“, The Common Linnets 2. Ungern 10 p. Nederländerna
3. Polen“My Słowianie – We Are Slavic“, Donatan & Cleo 3. Nederländerna 8 p. Danmark
4. Danmark – “Cliché Love Song“, Basim 4. Danmark 7 p. Ungern
5. Finland – “Something better”, Softengine 5. Norge 6 p. Finland
6. Armenien – “Not Alone“, Aram MP3 6. Finland 5 p. Armenien
7. Island – “No Prejudice“, Pollapönk 7. Frankrike 4 p. Island
8. Ungern – “Running“, András Kállay-Saunders 8. Island 3 p. Norge
9. Malta – “Coming Home“, Firelight 9. Armenien 2 p. Polen
10. Norge – “Silent Storm“, Carl Espen 10. Tyskland 1 p. Frankrike
11. Ukraina – “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk 11. Storbritannien Malta
12. Rumänien – “Miracle“, Paula Seling & OVI 12. Grekland Ukraina
13. Grekland “Rise Up“, Freaky Fortune feat. Riskykidd 13. Ukraina Grekland
14. Frankrike – “Moustache“, TWIN TWIN 14. Ryssland Rumänien
15. Schweiz – “Hunter of stars“, Sebalter 15. Malta Storbritannien
16. Ryssland – “Shine“, Tolmachevy Sisters 16. Rumänien Tyskland
17. Storbritannien – “Children Of The Universe“, Molly 17. Polen Ryssland
18. Spanien – “Dancing in the rain“, Ruth Lorenzo 18. Spanien Spanien
19. Tyskland – “Is It Right“, Elaiza 19. Italien Schweiz
20. San Marino – “Maybe (Forse)“, Valentina Monetta 20. Azerbajdzjan Montenegro
21. Montenegro – “Moj Svijet“, Sergej Ćetković 21. Montenegro Italien
22. Vitryssland – “Cheesecake“, Teo 22. Vitryssland San Marino
23. Slovenien – “Round And Round“, Tinkara Kovač 23. Slovenien Vitryssland
24. Italien – “La Mia Città“, Emma 24. San Marino Azerbajdzjan
25. Azerbajdzjan – “Start A Fire“, Dilara Kazimova 25. Schweiz Slovenien
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Ojsan, jag som trodde att det var tittarnas “förtjänst” att Frankrike fick poäng av Sverige i finalen – och så visade det sig att det var jurymedlemmarna som hade en förkärlek till detta jumbo-placerade bidrag. Återigen – det hade varit väldigt intressant att se hur de motiverar sina beslut. Inte för att jag tycker att de har “fel” utan mer för att jag (och en stor del av de som röstat) uppenbarligen missat någon aspekt av bidraget.

Ett annat bidrag som juryn gärna velat ge poäng till var Tysklands “Is It Right“, men där satte tittarna stopp. På liknande sätt så fanns det även bidrag som gick bättre hem hos tittarna än hos juryn och där märks främst de från Polen och Schweiz.

Hur Sveriges tittare och jury rankade bidragen i Semi 1 ESC 2014:
Tittarnas röster Juryröster Sveriges röster
1. Nederländerna – “Calm After The Storm“, The Common Linnets 1. Ungern 12 p. Nederländerna
2. Armenien – “Not Alone“, Aram MP3 2. Nederländerna 10 p. Ungern
3. Ungern – “Running“, András Kállay-Saunders 3. Estland 8 p. Armenien
4. Island – “No Prejudice“, Pollapönk 4. Armenien 7 p. Island
5. Ukraina – “Tick-Tock“, Maria Yaremchuk 5. Ukraina 6 p. Ukraina
6. Montenegro – “Moj Svijet“, Sergej Ćetković 6. Island 5 p. Estland
7. Lettland – “Cake to bake“, Aarzemnieki 7. Portugal 4 p. Portugal
8. Portugal – “Quero Ser Tua“, Suzy 8. Ryssland 3 p. Montenegro
9. San Marino – “Maybe (Forse)“, Valentina Monetta 9. Azerbajdzjan 2 p. Ryssland
10. Albanien – “One Night’s Anger“, Hersi 10. Belgien 1 p. Lettland
11. Estland – “Amazing“, Tanja 11. Moldavien Azerbajdzjan
12. Ryssland – “Shine“, Tolmachevy Sisters 12. Montenegro San Marino
13. Azerbajdzjan – “Start A Fire“, Dilara Kazimova 13. Albanien Albanien
14. Belgien – “Mother“, Axel Hirsoux 14. San Marino Belgien
15. Moldavien – “Wild soul“, Cristina Scarlat 15. Lettland Moldavien
(Källa: eurovision.tv)

Schlagerpinglan: Om jag hade lite svårt att förstå juryns tankegångar vad gäller Frankrike i finalen så är jag mer med på deras linje i den första semifinalen. Där gjorde de vad de kunde för att hjälpa vidare Estland till final, men tydligen höll tittarna inte med om att Tanja platsade där.

Som vanligt så fanns det även bidrag som tittarna gillade men som absolut inte gick hem hos juryn och i år var det främst Lettland, Montenegro och San Marino. Ja, vad ska man säga? Det är för väl att båda grupperna har lika mycket att säga till om, för ingen av dem får 100% “rätt” på egen hand. 😉

Andra bloggar om: , , ,

Mer från Schlagerpinglan i samma kategori:


43 kommentarer till “Sveriges uppdelade jury- och tittarröster i ESC 2014”

  1. Johan

    Tycker personligen att jurygrupperna inte behövs… spridningen mellan öst- och väst-blocken har varit nog stor för sig själv sedan 2009 utan juryns beblandning (som snarare snedvrider resultatet då en jurymedlem får alldeles för mycket makt i sina händer.

  2. Micke

    Tyvärr ett skämt. För mig är det jätteviktigt att det finns en jury för jag vill inte att allt ska avgöras av att småtjejer tycker nån viss kille är söt eller att någon gör “häftiga” moves eller liknande. Ett borttagande av jury skulle dra ned allt jättemycket för min del.

    Men det är klart inte så mycket som jag trodde då för nu kommer jag till varför jag sa ett skämt. Det stora skämtet är dels att juryn bara består av fem personer och dels av vilka som ingår. En jury för mig är ett stort antal människor med bred kunskap inom musik och framför allt från alla åldersgrupper. En jurymedlem ska givetvis inte ha för stor makt som Johan säger och det har de inte heller om det är stora jurygrupper.

  3. Fredrik

    Jurygrupperna behövs annars kommer det alltid att bli som innan 2009 när spridningen inte var jämn. Hero 2008 som bästa exemplet. Hur rättvis var den placeringen med bara teleröstning? Tycker inte nån det är rätt konstigt att ALLA i Moldavien juryn hade Rumänien som sin etta och ALLA i Armenien juryn hade Azerbajdzjan sist och tvärtom. Även i bådas teleomröstning. Men värst var ändå Georgien som i sin jury som blev diskvalificerad hade IDENTISKA placeringar mellan ettan till åttan. Jag hoppas de fyra blir diskvalificerade av EBU till nästa år. Läste även att Grekland och 3 andra vill hoppa av för de är missnöjda med juryn sen 2009. Klart Grekland och dem är det för nu kan de inte komma topp tio med fusk längre. Hoppas de med hoppar av. Vi i Sverge stannar för vi vet att skickar man en bra låt behöver man inte fuska eller hoppa av. Man får bra resultat ändå.

  4. Dimme

    På vilket sätt har Grekland “fuskat” Fredrik? För att Cypern brukar ge dem 12 per default? En enda 12a ger inte per default höga placeringar, man har haft låtar som VANLIGT folk gillar. Tycker vissa här är lite väl hårda i sina omdömen. Och Grekland var min favorit i år och det är mig ett fiasko att modern musik inte kan slå igenom i denna tävlingen.

  5. Johan

    Jag är nästan mest orolig att det året som juryn och tittarna är splittrade om förstaplatsen, och juryns poäng väger högre. Tror vi kommer se ett deltagartapp på x antal länder den dagen som tittarnas favorit väljs bort till förmån för en jury.

    Och samtidigt håller inte riktigt diaspora-röstandet då Polen inte varje år får höga poäng från Norge, osv. Samtidigt kan det ju förklaras med kulturella likheter och preferenser som inte borde frånses när Europa ska rösta fram den vinnaren som faller dem bäst i smaken. Tycker fördelningen av öst- och väst i årets tävling bland tittarrösterna talar sitt tydliga språk: skicka en bra låt som många tycker om och du kommer lyckas. Se på Azerbajdzjan och Grekland i år: länder som nästan alltid fått bra placeringar blev nobbade av såväl tittare som juryn i år samtidigt som Nederländerna, Österrike och Schweiz lyckades kamma hem höga tittarpoäng.

    Sen är det lite lusigt att juryn består av fem personer som tydligt verkar ha kommunicerat med varandra i flera länder och kommit fram till gemensamma beslut. Det som juryn åstadkommer nu är ju snarare att förstärka de negativa externaliteterna av folks röstande (att 12:an går till grannlandet, 0 poäng till länder man ligger i konflikt med osv).

    2008 var ett år där nästan hela västeuropa hade gett upp efter ETT dåligt år tidigare och skickade plojlåt efter plojlåt. Belgien skickade sitt största skräpbidrag någonsin, Irland skickade bokstavligt talat en kalkon, Finland skickade Lordi-kopior utan mask, Spanien skickade också ett uselt skämtbidrag osv. Norge mottogs av hela europa tack vare att de skickade en grym ballad med ett viktigt budskap, Charlotte Perelli tappade röster på att bidraget låg aningen fel i tiden och skulle hellre fått delta 2005 eller 2006. Mycket av musiken i eurovision förändrades drastiskt under en kort period där mellan 2007-2009.

  6. Nathalie

    Charlotte Perrellis Hero kom dåligt till eftersom det lät som 1990 och inte 2008. Bedrövligt dålig smörja, och vad hade hon på sig? Aluminiumfolie?
    Nej. Bort med jurygrupperna!
    Sanna hörde dock inte till ett enda lands favorit bland tittarna…

  7. Fredrik

    På Oikotimes säger Grekland att det var bättre förr när det bara var teleomröstning och att man nu funderar och hoppa av pågrund av juryn. Det tycker jag är att vara dåliga förlorare för att alla greker i hela Europa inte kan sitta och rösta längre på Grekland som de gjorde mellan 2004-2008. Precis som Grekland- Cypern gör varje år ännu, plus deras egen jury. I år hade Grekland ingen bra sångförmåga precis och borde kommit lägre och nu vill de hoppa av för juryn föredrar sångförmåga framför diaspora. Sverige har variation på sina röster varje år. Grekland och ex sovjetländerna röstar på exakt samma land varje år. Det är rätt meningslöst att de är med ens tycker jag. Grekland har väl röstat på samma land nu i 20 år eller mer? Juryn gör ett bra jobb om länder som gillar diaspora vill hoppa av.

  8. Nathalie

    Fredrik: Och Sverige brukar alltså ge sin tolva till något land utanför Norden? Nej. Du. Det är precis samma sak som med sovjetländerna, Grekland & ex-jugo…

  9. Rickard

    Juryn är det bästa som hänt den här tävlingen! Jag hade gärna sett att den får mer makt än idag! Exempelvis att deras röster väger tyngre om det står lika mellan juryn och tittarna!

    Jag hade däremot velat reformera utformningen och ha med fler deltagare i varje jury! Men de fyller en viktig funktion i att se mer på komposition och röst (artisteri) än på Entertainment-delen som! Annars är vi tillbaka till de förlorade åren i mitten på 2000-talet!
    Många som glömmer hur det såg ut då! När showen var prioriterad före artisteri! 2007 dominerade Östeuropa och väst hade nästan gett upp tävlingen, vilket märktes på kvalitén! 2009-2014 ser vi nu att fler länder tar tävlingen på allvar igen! Vi hade nog knappast haft Italien med idag om inte juryn funnits! Och det hade funnits risk att fler big five länder hade hoppat av!

  10. Dimme

    1+ till Nathalie. Och jag kan hålla med dig om Oikotimes Fredrik, men faktum är att du anklagar Grekland för fusk? Hur har de fuskat, mutat juryn? Och den grekiska diasporan är trots allt inte sååå stor så den kan rösta fram Grekland till 10-i-topp placeringar hela tiden.
    Sen vad gäller låten, när Grekland väl skickar något som är kanske lite mer jury-tilltalande i form av bouzouki-klang-klang och knätofsar, då klagas det genast på forumen att Grekland aldrig kommer med något annat! Ungefär som man kläcker ur sig om Sverige att vi alltid skickar ABBA-esque låtar! NU när Grekland väl skickar något så totalt ogrekiskt, ja då klagar man på det!?!?
    Sen avslutande om Oikotimes, det är väl en grekiskt-“ägd” sida eller något? Du får ta det med en nypa salt vad som skrivs där…

  11. Rickard

    Jag håller med om att ingen har fuskat! Det är anklagelser och spekulationer snarare än fakta! Som jag sagt innan! Inget land bör stämplas som fuskare förrän man är dömd! Hur hade vårt samhälla annars sätt ut! Däremot har juryn en viktig funktion för de länder som inte har massvis med grannar eller för de genrer som inte riktigt “belönas” av tittarna i den utsträckningen som de bör! Att poängtera är att detta fortfarande finns idag! Men bara för att juryn inte fungerar till 100% så är det ju inget argument för att vilja ha det som förr på 2000-talet! Låt oss istället utveckla och bygga visare på juryn som konstruktion! Tycka vad man vill om dess existens så är esc under juryn 2009-2014 en klart bättre och kvalitativ period än ex 2002-2008! Det är fler genrer som får chansen att placera sig bra! 🙂

  12. Micke

    Rickard: Jag kör samma race som dig. Mer makt åt juryn. Om det ska fortsätta som nu med bara fem i varje jury och dessutom inte kvalificerade allihopa så kan de lika gärna ta bort det. Men jag hoppas och tror att nån ska fatta att det där måste förändras och att jurygrupperna måste utökas rejält och dessutom med mer kvalificerade individer.

  13. Micke

    Hmm! Klickade iväg innan jag skrivit färdigt.

    Är helt på Rickards linje. Show före artister är illa nog men med tittarna helt släppta fria blir det än värre än så. Då får vi tillbaka det där “Oh vilken söt pojk honom röstar vi på” eller “Nej usch så hon ser ut henne går det inte att röta på.”

    Är det verkligen så vi vill ha det. Wake up. POWER TO THE JURY

  14. Micke

    Rösta inte röta 🙂

  15. Rickard

    Micke: Väl talat! Power to the jury! Lite små skysteringar i utformning bara! 🙂

  16. Rickard

    Micke: Förresten på tal om storleken på jurygrupperna! Hur såg det ut innan man tog bort dem 1997? Förutom att det var 100% jury då! 😉

  17. Rickard

    Eller det kanske du kan svara på schlagerpinglan?

  18. Schlagerpinglan

    @Rickard, Så här på rak arm vet jag faktiskt inte hur juryn såg ut förr, men en intressant fråga är det allt så är det någon som sitter inne med svaret så är jag väldigt intresserad. 🙂

    Bara så att ni vet, jag är inte helt frånvarande (trots att det inte blivit några mängder av inlägg) utan jag försöker sammanställa röstsiffrorna, vilket inte var så enkelt som jag trodde. Många har försökt, och alla har vi fått fram olika siffror. 😛 Nåja, snart har jag dubbelkollat och hoppas att i alla fall mina siffror är rätt. 😉

    När jag ändå kommenterar: Personligen är jag helt för jurymakt, men då ska det vara kompetenta människor som är väl insatta i både musik och Eurovision och som kan skilja på politik, egen smak och vad som ska bedömas. Jag tycker dock att det är bra att tittarna har lite att säga till om, dels för att intresset för tävlingen ska hålla i sig men även för att tittarna ser saker som juryn missar. Bara för att en sak inte är “teoretiskt bra” så innebär det ju inte att det är “konstnärligt fel”, eller hur man nu ska uttrycka det. 🙂 Att ta bort juryn helt vore dock ett steg i helt fel riktning, trots att de just nu behöver se över juryns roll och utformning rejält.

  19. Micke

    Rickard: Det där vet vår värdinna säkert mycket mer om än jag. Det enda jag vet är att förr var det mycket större jurygrupper och bättre fördelade i åldrar. När juryn togs tillbaka blev det i väldigt liten omfattning. Faktum är att jag tror inte många vet hur små jurygrupperna är. De flesta tror nog att det är mer substans i det hela.

    Jag minns att min moster berättade för mig att hon vid något tillfälle på 70-talet hade fått reda på hur det fungerade vid ett år på MF. Enligt henne hade de då samlats runt bord indelade i åldersgrupper 10-19, 20-29, 30-39, 40-49. 50-59 osv. Vid varje bord satt det 25-30 personer.

    För mig låter det där fantastiskt bra även om jag hade önskat än större grupper.

    En liten jury kan för mig lika gärna kvitta. En stor jury fördelat runt i åldrarna är en garanti på kvalitet och att vi slipper fjantröstningar. För att ta ett exempel. Jag tror att de som orkar läsa det jag skriver nu vet att jag inte tycker om Carola. Än sen då. Jag kan garantera att hade hon ställt upp igen i MF med en kanonlåt då hade jag röstat på henne. På samma sätt tvärtom. Hade nån av mina favvisar ställt upp med en skitlåt då hade jag inte gett den min röst. Det är därför vi behöver en kvalificerad jury. Folk som röstar efter kvalitet och inte efter att nån är söt eller har haft bra låtar förut eller liknande.

  20. Rickard

    Schlagerpinglan: Yes då efterlyster vi något svar här på sidan helt enkelt! 🙂 Om jag inte minns fel har vi ungefär samma syn vad gäller jury, men du har helt rätt i att en del av makten bör ligga kvar hos tittarna! Annars riskerar tävlingen att få minskat medialt utrymme! Samt att även tittarna har bra smak ibland, tro det eller ej! 😉
    Men vi är nog alla överens om att juryn behöver reformeras både vad gäller antal medlemmar och deras förmåga (komptens) att skilja på egen smak och de strikta uppgifter en jury har! 🙂

  21. Fredrik

    Till Natalie: Jovisst men i år rösta vi På Österrike och i fjor på Danmark och det är ju faktiskt vinnarna:) Sen vann Norge 2009,Finland 2007 och Grekland 2005 som exempel. Vi röstar ju på vinnarna där oxå:) och sen kan det ju inte hjälpas att det ofta är ett skandinaviskt land:). Det räcker inte med 40 poäng ändå för att vinna om alla skandinaviska röstar på Sverige:). 40 poäng räcker inte långt idag. Blir botten. Om ingen annan röstar på oss:) Om vi tar Moldavien som ett exempel så rösta de på Rumänien,Rumäninen,Rumänien,Rumäninen och i år Rumänien. Vill ju bara visa skillnaden att Sverige röstar inte som dem varje år eller nåt land i skandinavien:)

    Till Dimme: Givetvis tycker jag inte Grekland fuskar. Jag gillar Grekland:). Men i år sjöng de inte bra tyvärr.
    Det jag ville säga var att när det bara var teleomröstning sen 2004 kom Grekland HÖGT och nu med båda LÅGT. Därför tycker jag det är rätt knäppt att de är arga på resultatet. Man kan INTE komma topp tio alltid ju. Turkiet hoppa ju av pågrund av det. De vill bara ha folket. Inte så konstigt för alla turkar som bor i Europa och i tex Holland,Belgien,Tyskland,Azerbajdjan etc och som gav de höga poäng varje år. Det var ju så trist att kolla på tävlingen då ju. Ni måste ju hålla med om att juryn ger ju mer spänning i omröstningen nu:)? Sen vet jag att Greklands artister är populära på Cypern och tvärtom. Men de måste ju inte tycka de är BÄST varje år tycker jag:)

  22. Rickard

    Micke: Intressant! Har hört något liknande om juryn i MF! Det är ett bra exempel du tar där med Carola! Det gäller ju för en jury att kunna koppla bort att ens favoritartist framträder på scen! Det är LÅTEN och RÖSTEN samt sammanvägt artisteri som bör gälla! Inte huruvida artisten ser ut eller dennes gamla meriter! Svårare sagt än gjort! Även jag fastnar ibland i den fällan! Därför måste det sitta PROFFS i juryn! De som hör om en låt är skickligt uppbyggd och hur artisten(artisterna) med röst och artisteri lyckas förmedla låten på ett bra sätt!

  23. Uno

    Både jury och tittarröster måste vara kvar, vi såg ju hur Sveriges tittare röstade, Polen på tredjeplats, skrämmande. Jag har börjat undra lite om det inte är så att Österrike har lurat hela Europa. De sitter säkert och gapskrattar åt alltihop. Tom Nerwith som Con-chita Wurst (korv) egentligen heter, säger ju själv att han bara är Conchita Wurst (Korv) på scenen. Annars är han Tom och är ihop med en tjej. Hur kan man kalla sig för korv och vara allvarlig? Hur de fick med sig nästan hela Europa är ett mirakel, för om man lyssnar på låten utan att se hur artisten ser ut, hör man en ganska gapig gammaldags musicalmelodi som lika gärna skulle kunna vara ifrån 1964. Ett skägg och en klänning gjorde numret till succe.

  24. Micke

    Uno: Jag tycker mycket bra om Österrikes låt även om jag tycker betydligt bättre o Nederländernas. Vilken låt som egentligen håller högst klass vill jag inte prata om även om jag gillar den ene bättre. Vill inte heller uttala mig om Conchita vann bara för allt det som hände runt honom. Vad jag däremot kan slå fast är att man mycket lättare kan manipulera tittare än en jury

    Jag håller med dig om att en klänning och skägg höjde numret för många. Hur mycket vet jag inte men en sak vet jag och det är att Österrikes låt är en klasslåt. Dock inte i samma klass som Nederländernas 🙂

    Det största skämtet för mig är hur skämtet Frankrike kunde placera sig bättre än Italien och Malta

  25. Schlagerpinglan

    @Uno, Att de sitter och gapskrattar tror jag knappast, men jag tycker likväl inte att du är helt fel ute. Eurovision är inte bara om att presentera den bästa låten, utan det gäller att försöka hitta ett helt paket som kan tilltala både jury och tittare. Ibland behövs det inte mycket mer än en “bra låt” för att vinna men ibland kan en lite mindre bra låt förlora mot de som lyckas kombinera låt, artist och helhetsintryck mer övertygande. Om det bara handlade om vem som hade bästa studioversionen av sin låt så skulle tävlingen lika gärna kunna hållas i radio… men jag tvivlar på att den hade varit lika populär då.

  26. Uno

    men Frankrike kom väl allra sist med 2 poäng. Visst kan man tycka om en gammaldags musicallåt från 1960 talet, men att en sån låt vinner Eurovision 2014 är för mig en stor gåta. Hollands låt är väl heller inget märkvärdigt, men i detta sammanhang kändes den äkta bland allt skrik och långklänningar och skägg och allt hysteriskt. Likaså Sannas låt, äkta bland allt konstigt. Mig avskräckte klänningen och skägget, fick för mig att man hånade oss som gillar detta evangemang, Undrar hur Polens tuttar gick med enbart tittarröster? Den låten hade ju ingen melodi alls, men mycket naket.

  27. Kerstin

    Micke, jag undrar också vad du menar. Frankrike kom ju allra sist i tävlingen.

    Vad gäller det här med jury och inte så håller jag bara med. Juryn behövs men precis som några påpekat så behöver även folket få känna att dom har någon slags makt att påverka. Det blir ett mycket större intresse för tävlingen då och ett mycket större engagemang. Så jag tycker att just den biten med 50/50 som det är nu ska behållas.

  28. Micke

    Sorry. Jag menade bland svenskarnas röster. Där hamnade Frankrike före både Malta och Italien märkligt nog

  29. Rickard

    Österrikes låt är en klasslåt! För mig kvittar det om det doftar 1964 över låten! Det spelar väl ingen roll om den är ny eller gammal i formatet! Det som spelar roll är väl om den är bra eller inte! Jag vill inte bara ha nya låtar a la 2014 i tävlingen! Det får gärna finnas många låtar framöver om doftar 1964! Bevisligen är den bra då den gick och vann allt! Det är ju bara spekulationer om någon annan mindre karismatisk framfört den med samma resultat! Men låten är odiskutabelt bland de bästa i årets tävling!

  30. Micke

    ESC är den enda tävlingen i musik där alla generationer kommer tillsammans, umgås, diskuterar och har allmänt kul. Varför tror ni den har så mycket tittare. Rör inte den. Gör inte om den till någon tävling för moderna låtar lika lite som en tävling för äldre stil. Det är blandningen som gör hela grejen. Det finns massa listor för ny musik och äldre musik men den här är unik. Åter igen rör inte det. Storheten i musik är att man kan hitta bra låtar i all musik vare sig den är från före vår tideräkning eller vid mina barnbarns barns barn dop.

  31. Schlagerpinglan

    Personligen så ser jag inte det som något negativt att “gammal” musik är med i tävlingen då det lika väl kan uppfattas som “nostalgiskt” som “mossigt”. Precis som med den “nya” musiken så tror jag att det är en fråga om smak. Visst, en av anledningarna till att jag inte riktigt gillar “Rise like a Phoenix” är att jag uppfattar den som lite “redan gjord”, men hade sådana låtar bannlysts så hade Ryssland inte kunnat ställa upp med sin (som jag däremot får riktigt härligt nostalgiska känslor från) och det hade jag sett som en stor förlust.

  32. Uno

    Men det är just så som man önskar att Eurovision song contest skall presentera låtar som är up to date för att överleva. Att låtarna ska tilltala de som lyssnar och köpa dem och att de ska bli stora hits. Annars tröttnar unga människor och då blir det bara pensionärer som blir kvar och som gillar höra musik från förr. Visst ska väl några gammalmodiga låtar vara med, men att en så gammalmodig och slätstruken låt som Österrikes går och vinner, det är inte alls bra för Eurovisions framtid. Rysslands låt i år tyckte då jag kändes fräsch och modern.

  33. Kerstin

    Själv är jag mest chockad över att svenska folket ville ha Polen så högt. För mig förtjänade Polen sista plats där Frankrike hamnade. Själv går jag hellre på barnkalas än på bordell.

  34. Rickard

    Uno: Bevisligen var låten inte gammalodig och slätstruken då den vann tävlingen! Däribland jag tyckte den var pampig och snyggt framförd! Det är inte dåligt för tävlingen! Snarare tvärtom! Det visar att alla genrer kan vinna i ESC! Den slutsats du drar är extremt generaliserande! Jag tror inte “unga människor” vad nu definitionen på det är, tröttnar! Jag tycker mig snarare se ett ökande intresse nu när tävlingen genomgått en modernisering (ja, det har faktiskt redan skett) under 2000-talet!

  35. Rickard

    Micke: Håller med dig om allt du skriver! Rör inte tävlingen, och gör den till någon “MTV gala liknande” tillställning! Blandningen gör allt! Det måste finnas både historia och framtid med i en tävling som ESC! Givetvis ska det finnas hits som slår och säljer bra år 2014! Lika viktigt är dock att inte sälja ut ESC och dess själ! 🙂

  36. Rickard

    Kerstin: Ja man kan ju undra där! Jag hade visserligen Polen lite högre upp men fortfarande i botten och knappast topp 3!!! Skäms lite för svenska folket just nu!

  37. Micke

    Den största faran av alla för ESC är de som vill göra tävlingen till en smal tävling för bara hits och ungdomar. Eller det omvända till nån gammaldans eller liknande. Finns det nån som på allvar tror att den här tävlingen fortfarande hade levt och varit så stor om sådan påverkan hade tagit över tävlingen? Det hade blivit en liten tävling för de närmast sörjande.

    När jag växte upp fanns det bara en musikstil som existerade – hårdrock. Allt annat var för mindre vetande eller liknande. Kan lindrigt sagt att jag var helt körd i huvudet. Det som “räddade” mig var faktiskt ESC. I min släkt såg vi på den, alla generationer från mig till föräldrar, far och morföräldrar och kusiner and you name it. På något sätt kunde jag koppla bort min sjuka hjärnas uppfattning att hårdrock var allt när det väl kom till ESC. Det var själva grejen som var det stora inte musiken.

    Sedan hände något. En turkiska förändrade mig totalt när hon ställde upp i ESC. Jag fullkomligt älskade hennes “märkliga” sång och låt. Plötsligt var det som om någonting bara öppnades i den stängda hjärnan och idag älskar jag i stort nästan all sorts musik. Hårdrock är fortfarande numero uno men det finns inte mycket jag inte älskar.

    Jag är inte tonåring längre vilket jag tror du är Uno. Känner igen mig själv från den tiden 🙂 Jag är inte lastgammal heller. Som nog en del vet här har jag lagt ned MF. Varför? Därför att den är på väg att bli precis det du talar om Uno. En tävling för kidsen där söta pojkar får småtjejerna att fullkomligt överfalla sina mobiler och ringa, och ringa, och ringa. Fy fan rent ut sagt så urvattnad den tävlingen är nu. Du behöver inte ens höra låtarna du bara kollar artisterna. Finns det då något litet charmtroll till lillkille med så vet man vad som väntar. Varje lite mer okänd artist är totalt chanslös och varje artist över 30 år behöver inte ens fundera över att ställa upp. Så jädra tom och innehållslös har MF blivit. All musik låter likadan.

    Tack och lov då för ESC där alla musikstilar fortfarande har sin givna plats. Där det aldrig räcker att bara kolla på artisten utan man måste höra låten. Inte ens då vet man för det finns så olika smak. Tack och lov för ESC.

  38. Micke

    Uno: Skulle vara jätteintressant att få se din topp 10 från i år. Helt ärligt

  39. Micke

    Uno: Hej igen 🙂 Helt enig med dig om att Ryssland hade en bra låt. En av mina favvisar. Grejen är bara den att om någon låt i hela startfältet på 37 låtar har “gammalt stuk” så var det Ryssland. Mer 60-70 tal går inte att finna i årets startfält.

  40. Micke

    Mina fem favvisar genom esc-historien:

    1. Schweiz 2009 – “The heighest heights”, Lovebugs
    http://www.youtube.com/watch?v=CseWa_d43ck

    2. Serbien-Montenegro 2004 – “Lane moje”, Zeljko Joksimovic
    http://www.youtube.com/watch?v=ByJ3eeBsktw

    3. Bosnien 2009 – “Bistra voda”, Regina
    http://www.youtube.com/watch?v=liGJ3zo8uW4

    4. Storbritannien 1997 – “Love shine a light”, Katrina and the Waves
    http://www.youtube.com/watch?v=ovD1ZY4XKy4

    5. Finland 2007 – “Leave me alone”, Hanna Pakarinen
    http://www.youtube.com/watch?v=Y3Q4Eni0z68

  41. Rickard

    Micke: Ja just det! Schweiz 2009 var riktigt bra! Men missade den inte finalen? Helt otroligt! Bosnien2009 var också riktig bra! Serien 2004 en esc-klassiker redan! och Storbritannien 1997 är kanske en av de bästa någonsin! Kul att du tar upp Finland 2007! Det är ett grymt underskattat bidrag! Riktigt bra låt!

  42. Micke

    Du verkar ha bra smak Rickard 🙂

    2009 var bästa året någonsin som jag ser det. Jag har tre låtar från det året på min topp 10 överhuvudtaget. Jo Schweiz missade final, som vanligt märkligt nog. Just detta bidrag förlorade nog finalen på grund av att sångaren var sjuk. Han blev sjuk någon dag innan i 40 graders feber och i semifinalen dök han upp och kraxade som en kråka. Samma sak som hände spanska sångerskan 2013. Ändå märkligt att den missade final. Den borde ha gått till final även med demolerade instrument.

    Bosnien samma år var lika bra. Mäktig låt. Vi har pratat så mycket politik och att folk reagerar på de märkligaste sätt. Här har du ett praktexemplar. En del märkliga individer fick det till att den var kommunistisk popaganda killarna i bandet är inte ens kommunister utan den handlar om rent vatten och ingenting annat). Snacket fick till följd att de istället i finalen dök upp som spökfigurer i vita kläder. Mycket märkligt och jag tror “politik” fällde den i finalen.

    Serbien 2004 är ett bevis på att ESC behövs. Musik man aldrig skulle ha lyssna på annars men så jädra vackert och mäktigt så det är enormt. Det är det som är styrkan med ESC bredden och mångfalden.

    Katrina and the Waves är det enda band i ESC historien som jag lyssnat på även utanför ESC och redan hade skivor med. Grymt bra låt men inte på topp 10 av det som de gjort.

    Hanna Pakarinen 2007 blev grymt underskattad ja. Hon var med i tidernas bästa nordiska startfält. Dvs från Finland, Island och Sverige som hade sina bästa bidrag någonsin just det året.

  43. Rickard

    Haha jodå här är vi överens! Hade nog inte placerat mer än UK 1997 på min topp 5, men alla låtar du nämner är högkvalitativa i ESC historien! Den stukade schweiziske sångaren förklarar kanske en del men tycker självklart att den skulle gått vidare! 🙂

  1. Lämna en kommentar


                 

                 

     





Musik bloggar Blogglista.se